Anna Magnani: cast.
Er zijn 44 films gevonden.

Mamma Roma

1962 | Drama, Experimenteel

Italië 1962. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Anna Magnani, Franco Citti, Ettore Garofalo, Silvana Corsini en Luisa Loiano.

Pasolini's sublieme blik op alledaags Romeins leven, met Anna Magnani in de hoofdrol. Als de prostituee Mamma Roma is Magnani voor Pasolini het baken van zijn stad, dat ondanks alle onheil overeind blijft. 4K-restauratie.

Visconti

1990 | Biografie, Documentaire

Frankrijk 1990. Biografie van Frédéric Mitterrand. Met o.a. Luchino Visconti, Silvana Mangano, Helmut Berger, Anna Magnani en Alain Delon.

Het portret van de Italiaanse cineast vol tegenstellingen: aristocraat en communist, vader van het neo-realisme en filmer van de decadentie, intieme vriend van Maria Callas en homoseksueel enz. Zo op het oog een wispelturig type maar in feite de meester achter een reeks films, die zonder enige twijfel uniek zijn en dan is er over zijn esthetiek nog niets gezegd. Dat is die van een artiest die voor alles onophoudelijk de tegenstrijdigheden van de maatschappij waarin hij leefde observeerde. Met goed gekozen fragmenten uit zijn films.

Io sono Anna Magnani

1979 | Biografie, Documentaire

België 1979. Biografie van Chris Vermorcken.

Een boeiende biografische documentaire over de grote Italiaanse actrice Anna Magnani. Goedgekozen fragmenten uit haar voornaamste films worden toegelicht door grote namen als Roberto Rossellini, Vittorio De Sica, Luchino Visconti, Federico Fellini, Marcello Mastroianni, Franco Zeffirelli en vele anderen.

Roma

1972 | Documentaire, Experimenteel, Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1972. Documentaire van Federico Fellini. Met o.a. Britta Barnes, Peter Gonzales Falcon, Fiona Florence, Pia de Doses en Marne Maitland.

Gereconstrueerde documentaire met impressies van Rome, van Fellini's eerste bezoek als provinciale jongeling tot en met zijn tegenwoordige tijd. De losse scènes zonder onderlinge structurering zijn spectaculair, fantasierijk en virtuoos gefilmd, en ook verrassend, niet door hun gelijkenis met de momenten en beelden uit eerdere Fellini-films. Bovendien wordt geen moment de indruk weggenomen dat het échte Rome mooier, paradoxaler, gekker, chaotischer is dan wat de regisseur in de studio heeft laten nabouwen en -spelen. De hoogst vermoeiende film krijgt dan ook een gepaste afsluiting met Magnani die tegen de camera zegt: Federico, ga asjeblieft slapen. Scenario van regisseur Fellini en Bernardino Zapponi. Camerawerk van Giuseppe Rotunno.

Correva l'anno di grazia 1870

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Alfredo Giannetti. Met o.a. Anna Magnani, Mario Carotenuto, Marcello Mastroianni en Vittorio Caprioli.

Speelt zich af gedurende de overgang naar politieke eenheid in het Itali[KA3]e van de 19e eeuw. Onderworpen aan de intolerante macht van de kerk, zit een groep tegenstanders in de gevangenis van Rome. Sommigen verzoeken de Paus om gratie en vergeving, anderen blijven tot aan het einde toe strijden. Een van hen is de man van Teresa (Magnani), een plebeër die de rebellen bij elkaar houdt. Wanneer de overwinnende Piëmontezen Rome binnenkomen, bevrijden Teresa en de andere vrouwen de gevangenen, maar haar echtgenoot sterft in haar armen. Groots spel, maar het talent van regisseur Giannetti is matig.

L'automobile

1971 | Komedie

Italië 1971. Komedie van Alfredo Giannetti. Met o.a. Vittorio Caprioli en Anna Magnani.

Speelt zich af gedurende de overgang naar politieke eenheid in het Itali[KA3]e van de 19e eeuw. Onderworpen aan de intolerante macht van de kerk, zit een groep tegenstanders in de gevangenis van Rome. Sommigen verzoeken de Paus om gratie en vergeving, anderen blijven tot aan het einde toe strijden. Een van hen is de man van Teresa (Magnani), een plebeër die de rebellen bij elkaar houdt. Wanneer de overwinnende Piëmontezen Rome binnenkomen, bevrijden Teresa en de andere vrouwen de gevangenen, maar haar echtgenoot sterft in haar armen. Groots spel, maar het talent van regisseur Giannetti is matig.

La sciantosa

1970 | Komedie

Italië 1970. Komedie van Alfredo Giannetti. Met o.a. Rosita Pisano, Massimo Ranieri en Anna Magnani.

Speelt zich af gedurende de overgang naar politieke eenheid in het Itali[KA3]e van de 19e eeuw. Onderworpen aan de intolerante macht van de kerk, zit een groep tegenstanders in de gevangenis van Rome. Sommigen verzoeken de Paus om gratie en vergeving, anderen blijven tot aan het einde toe strijden. Een van hen is de man van Teresa (Magnani), een plebeër die de rebellen bij elkaar houdt. Wanneer de overwinnende Piëmontezen Rome binnenkomen, bevrijden Teresa en de andere vrouwen de gevangenen, maar haar echtgenoot sterft in haar armen. Groots spel, maar het talent van regisseur Giannetti is matig.

The Secret of Santa Vittoria

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Stanley Kramer. Met o.a. Anthony Quinn, Anna Magnani, Virna Lisi, Sergio Franchi en Renato Rascel.

1944. Mussolini is gevlucht en in het kleine dorpje Santa Vittoria heerst de euforie. Fascisten worden aangehouden en levensgenieter Quinn, een rijke wijnhandelaar, wordt unaniem verkozen tot burgemeester. Maar dan arriveren de Duitsers die het dorpje bezetten. Alles wordt in het werk gesteld om te verhinderen dat de vijand de enorme wijnvoorraad ontdekt. Vermakelijke, Italiaans ogende, oorlogskomedie met een schitterende Quinn. Het scenario van William Rose en Ben Maddow, naar de roman van Robert Crichton, is wat lang uitgevallen en bevat een overbodige subplot, die de film nutteloos belast. Goede vertolkingen van Kruger, Magnani, Lisi en Franchi, die tevens de titelmelodie zingt. Fotografie van Giuseppe Rotunno en een levendige score van Ernest Gold.

Made in Italy

1965 |

Italië 1965. Nanni Loy. Met o.a. Walter Chiari, Aldo Fabrizi, Sylva Koscina, Virna Lisi en Anna Magnani.

Italianen die als gastarbeiders naar Zweden onderweg zijn, wisselen herinneringen uit aan typerende aspecten van het vaderland die worden verbeeld in een groot aantal satirische, korte sketches met mikpunten variërend van bureaucratie en dubbele moraal tot kerk en verkeerschaos. Niet alle onderdelen van het door Ettore Scola geschreven scenario zijn even sterk, maar het hoge tempo en de uitgebreide sterbezetting weten de aandacht geamuseerd vast te houden. Hoogtepunt is Magnani die met een groot gezin vergeefs probeert een drukke straat over te steken.

Le Magot de Josefa

1963 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1963. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Anna Magnani, Bourvil, Pierre Brasseur, Ramon Iglesias en Henri Virlojeux.

Een componist probeert een dorpsherbergierster over te halen wat van haar spaargeld aan haar zoon af te staan. Dat geld blijkt niet te bestaan en alleen verzonnen om haar aanzien in het dorp te verschaffen. De jacht en intriges rond de niet bestaande poet doen aan de stukken van Molière denken, maar de film blijft mat, ondanks de a priori explosieve combinatie Magnani-Bourvil- Brasseur.

The Fugitive Kind

1960 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1960. Romantiek van Sidney Lumet. Met o.a. Marlon Brando, Anna Magnani, Joanne Woodward, Maureen Stapleton en Victor Jory.

Als eerste acteur in de filmgeschiedenis toucheerde Marlon Brando één miljoen dollar gage voor zijn rol in Sidney Lumets drama The Fugitive Kind (1960). De film is gebaseerd op het toneelstuk Orpheus Descending van Tennessee Williams en vertelt van een zwervende bruut (Brando), die in een stadje in het zuiden van de VS de vrouwen het hoofd op hol brengt. Onder zijn 'slachtoffers' Anna Magnani (als een getrouwde vrouw van middelbare leeftijd) en Joanne Woodward (als de vurige Carol). Brando speelde overigens al eerder in een Williams-verfilming. In 1951 schokte hij bioscoopbezoekers met zijn rauwe en compromisloze vertolking van Stanley Kowalski in A Streetcar Named Desire.

Risate di gioia

1960 | Komedie

Italië 1960. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Anna Magnani, Totò, Ben Gazzara, Gina Rovere en Edy Vessel.

Een berooide filmfigurante heeft niemand om oudejaarsavond mee te vieren, maar komt dan in contact met een groep Amerikaanse oplichters, die in de Romeinse filmwereld hun slag hopen te slaan. Deze innemende, sentimentele komedie in de Hollywood- traditie van de jaren 1940-50 verloopt wat al te voorspelbaar, maar heeft een opmerkelijke rolbezetting, met een kranige Magnani als centrale figuur. Het scenario is van Age, Furio Scarpelli, Suso Cecchi D'Amico en de regisseur. Het camerawerk is van Leonida Barboni.

Nella citta l'inferno

1958 | Drama

Italië 1958. Drama van Renato Castellani. Met o.a. Giulietta Masina, Myriam Bru en Anna Magnani.

Een onschuldig wegens diefstal veroordeeld meisje komt onder de invloed van een dominante medegevangene die haar en anderen niet alleen leert, om zich achter de tralies staande te houden, maar ook voorbereidt op het niet meer begaan van dezelfde fouten in vrijheid. De goedbedoelde film weet melodramatische clichés niet te vermijden, maar boeit door het acteren en het werkzame contrast van de hoofdrolspeelsters.

Wild Is the Wind

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van George Cukor. Met o.a. Anna Magnani, Anthony Quinn, Anthony Franciosa en Dolores Hart.

Een zwoel melodrama dat zich in het Westen afspeelt en waarin Quinn de zus van zijn gestorven vrouw trouwt zonder van zijn herinnering aan haar los te komen. Het goede spel brengt het scenario op niveau. De beide hoofdrolspelers stonden op de nominatie voor een Oscar.

Of Life And Love

1957 |

1957. Mario S, Aldo Fabrizi en Luchino Visconti. Met o.a. Myriam Bru, Turi Pandolfini, Natale Cirino, Walter Chiari en Anna Magnani.

Een zwoel melodrama dat zich in het Westen afspeelt en waarin Quinn de zus van zijn gestorven vrouw trouwt zonder van zijn herinnering aan haar los te komen. Het goede spel brengt het scenario op niveau. De beide hoofdrolspelers stonden op de nominatie voor een Oscar.

Suor Letizia

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Mario Camerini. Met o.a. Anna Magnani, Eleonora Rossi-Drago, Antonio Cifariello, Piero Boccia en Luisa Rossi.

Een missiezuster keert terug uit Afrika en krijgt de verantwoordelijkheid voor een verarmd klooster in de Baai van Napels waarvan ze een tehuis voor verlaten kinderen maakt. Het zoontje van een ongehuwde moeder die met haar minnaar naar Amerika wil emigreren, wekt haar eigen moedergevoelens op, maar ze zet zich toch in om de gezinssituatie voor hem te herstellen. Het kordate spel van Magnani en het ingetogen scenario redden de film van melodramatiek, al wordt de vraag van de kloosterroeping wel erg omzichtig vermeden.

The Rose Tattoo

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Daniel Mann. Met o.a. Anna Magnani, Burt Lancaster, Marisa Pavan, Ben Cooper en Virginia Grey.

Magnani schittert (ze kreeg een Oscar) als warmbloedige weduwe in een kustplaats die de herinneringen aan haar man opzij zet, wanneer de onstuimige vrachtwagenchauffeur Lancaster haar het hof maakt. Kleurrijke filmbewerking van het toneelstuk van Tennessee Williams, die ook voor het scenario tekende. James Wong Howe won een Oscar voor de fotografie. Gedraaid in VistaVision.

Siamo donne

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Alfredo Guarini, Gianni Francolini, Roberto Rossellini, Luigi Zampa en Luchino Visconti. Met o.a. Emma Danieli, Anna Amendola, Alida Valli, Ingrid Bergman en Isa Miranda.

Twee aspirant-actrices hebben een talentenjacht van een filmmaatschappij gewonnen en krijgen dan enkele - verondersteld ware - herinneringen van beroemde sterren te horen. Valli voelt zich aangetrokken tot de verloofde van een masseuse, maar beheerst zich. Bergman heeft burenruzie om een kip die haar rozenperk vernielt. Miranda betreurt dat ze zelf geen moeder is, als zij een gewond jongetje verzorgt. Magnani weigert voor de hond in de taxi extra-tarief te betalen. Deze magere neorealistische episodenfilm met de strekking dat een ster ook een mens is, komt alleen tot leven in de bijdragen van Bergman/Rossellini, en Magnani/Visconti. Naar een idee van Cesare Zavattini.

Mamma Roma

1952 | Drama, Misdaad

Italië 1952. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti, Silvana Corsini en Luisa Loiano.

Een prostituée wordt na een huwelijk met een pooier marktverkoopster en probeert haar puberzoon een deugdelijke opvoeding te geven. De jongen verkiest de activiteiten van buurtboefjes boven werk en de invloed van de pooier op moeder en zoon leidt tot een tragische afloop. De tweede film van Pasolini is een hommage aan Magnani als symbool van veerkracht en kansloosheid van het Romeins sub-proletariaat.

Le carrosse d'or

1952 | Experimenteel

1952. Experimenteel van Jean Renoir. Met o.a. Dante Rino, Nada Fiorelli, Odoardo Spadaro, Duncan Lamont en Anna Magnani.

Een prostituée wordt na een huwelijk met een pooier marktverkoopster en probeert haar puberzoon een deugdelijke opvoeding te geven. De jongen verkiest de activiteiten van buurtboefjes boven werk en de invloed van de pooier op moeder en zoon leidt tot een tragische afloop. De tweede film van Pasolini is een hommage aan Magnani als symbool van veerkracht en kansloosheid van het Romeins sub-proletariaat.

La Carrozza d'oro

1952 | Komedie, Romantiek

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1952. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Anna Magnani, Duncan Lamont, Eduardo Spadaro, Paul Campbell en Riccardo Rioli.

De onderkoning van een Spaanse kolonie in het zeventiende- eeuwse Peru heeft een gouden koets gekocht, die met hetzelfde schip aankomt als een `commedia dell`arte` groep waarvan de ster zich reeksen aanbidders maakt, onder wie de vorst zelf, die haar de koets schenkt. Na vele intriges en rivaliteiten, gecompliceerd door de strijd tegen indianen, kiest ze echter toch voor het theater. Deze ironische variant op het thema vrouw-met- meer-dan- een-minnaar (als in LA REGLE DU JEU en ELENA ET LES HOMMES) is vooral Renoirs liefdesverklaring aan acteurs in het algemeen en Magnani in het bijzonder. Opmerkelijk van aankleding en kleurgebruik. Bewerking naar een toneelstuk van Prosper Mérimeé Le Carrosse du Saint-Sacrement door regisseur Renoir, Renzo Avanzo, Jack Kirkland en Giulio Macchi. Camerawerk van Claude Renoir en H. Ronald.

Bellissima

1951 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië 1951. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Anna Magnani, Walter Chiari, Tina Apicella, Gastone Renzelli en Tecla Scarano.

Een volksvrouw laat haar dochtertje Apicella een auditie doen voor een filmrol; ze laat zich imponeren en inspinnen door gewetenloze lieden van Cinecittà tot ze merkt, dat haar oogappel als onbegaafde lelijkerd alleen maar als mikpunt voor grappen dient. Een temperamentvolle rol van Magnani in een ongewoon luchtige film voor Visconti's doen, die zijdelings kritiek spuit op de verwatering van de idealen van het neo- realisme. Visconti's derde film. Magnani ontving de hoogste onderscheiding voor haar rol, de zilveren band.

Vulcano

1949 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1949. Drama van William Dieterle. Met o.a. Anna Magnani, Rossano Brazzi, Geraldine Brooks, Eduardo Ciannelli en Enzo Stajola.

Magnani kreeg voor haar filmische wraak op STROMBOLI (Rosselini - Bergman) versterking uit Hollywood (Erksine Caldwell schreef de dialoog voor de exportversie), maar het resultaat is een halfslachtig en melodramatisch vluggertje. De vulkaanuitbarsting die plaatsvindt wanneer ook de liefdespassies hun veronderstelde hoogtepunt hebben bereikt, is in kleur gefilmd en wekt daardoor nog meer de indruk erbij gesleept te zijn.

Molti sogni per le strade

1948 | Komedie

Italië 1948. Komedie van Mario Camerini. Met o.a. Anna Magnani, Massimo Girotti en Checco Rissone.

Een werkloze arbeider steelt de auto van een industrieel, om ook eens leuk te kunnen rondrijden. Zijn droom is zelf ook zo'n auto te bezitten. Dan wordt hij ongerust dat hij opgepakt zal worden wegens diefstal. Hij dwingt zijn vrouw de auto terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar, nog voordat de vermissing wordt ontdekt. Een oppervlakkige film met een goede cast.

L'amore

1948 | Drama, Komedie

Italië 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Federico Fellini, Peparuolo en Amelia Robert.

`Eerbetoon aan de kunst van Magnani` valt in twee episodes uiteen. Eerste is een lang telefoongesprek van een vrouw met haar minnaar die haar verlaten heeft, naar toneelsolo LA VOIX HUMAINE van Jean Cocteau en is zowel een krachttoer van de actrice als van de regie die van statische situatie `documentaire van het lijden` maakt. Tweede deel, waarin een dorpsidiote door een zwerver wordt verleid, in wie ze de heilige Jozef ziet en ondanks de pesterijen van boeren in het wonder blijft geloven, is minder interessant (Fellini bedacht verhaal en speelde de zwerver), maar boeit om de actrice en om de kenmerkende wijze, waarop de regie haar één met natuur laat zijn.

Assunta Spina

1948 | Drama

Italië 1948. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Anna Magnani, Eduardo De Filippo, Titina De Filippo en Antonio Centa.

De Napolitaanse Assunta Spina heeft een wasserij. Tijdens een ruzie verwondt haar minnaar haar. De verwondingen zijn niet ernstig en ze herstelt snel, maar de minnaar wordt opgepakt en veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. De wasvrouw heeft de pest in. Om een lichtere straf voor haar minnaar te bewerkstelligen, gaat ze in op de avances van de rechter. Eduardo De Filippo bewerkte het dramatische toneelstuk van Salvatore Di Giacomo. De spelers overtreffen zichzelf.

L' Onorevole Angelina

1947 | Drama, Komedie

Italië 1947. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Anna Magnani, Nando Bruno, Gianni Glori, Ave Ninchi en Maria Grazia Francia.

De vrouw van een politieagent woont in een Romeinse krottenwijk die onmiddellijk na de oorlog alweer onderwerp van bouwspeculaties is. De buurtbewoners verdenken haar ten onrechte ervan dat ze door de ondernemers is omgekocht, zodat ze teleurgesteld haar kandidatuur voor de kamerverkiezingen intrekt. Een van de beroemdste Magnani-rollen in een bittere satire, waarin de leefomstandigheden de solidariteit van de doodarme arbeiders ondermijnen zonder dat hun individuele vitaliteit geknakt wordt.

Il Bandito

1946 | Drama, Misdaad

Italië 1946. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Amedeo Nazzari, Anna Magnani, Carla del Poggio, Carlo Campanini en Eliana Banducci.

Een krijgsgevangene keert na de oorlog terug in Turijn en ontdekt dat zijn huis is verwoest. Zijn moeder is gestorven en zijn zuster is prostituée geworden. Hij zoekt werk in de wederopbouw van de stad, maar na een conflict met de pooier van zijn zuster wordt hij moordenaar en dief. Deze veelgeprezen film werd geïnspireerd door gedesillusioneerde straatgesprekken, maar leent in de tweede helft te veel van de Amerikaanse film noir waardoor hij als sociaal document niet volledig weet te overtuigen.

Abbasso la ricchezza

1946 | Drama, Komedie

Italië 1946. Drama van Gennaro Righelli. Met o.a. Anna Magnani, Vittorio De Sica en Marisa Vemati.

Vervolg op ABASSO LA MISERIA, met Anna Magnani opnieuw in de rol van fruitverkoopster, die rijk is geworden op de zwarte markt tijdens WO II. Ze leidt het leven van een dame, maar door haar relatieve onnozelheid alles weer kwijt raakt door misverstanden en zwendelpraktijken van nep-aristocraten. Magnani en Vittorio De Sica vormen een formidabel paar in deze goed geregisseerde film. Over hoop en wanhoop in het na-oorlogse Italië.

Abbaso la ricchezza!

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Gennaro Righelli. Met o.a. Virgilio Riento, Vittorio De Sica en Anna Magnani.

Vervolg op ABASSO LA MISERIA, met Anna Magnani opnieuw in de rol van fruitverkoopster, die rijk is geworden op de zwarte markt tijdens WO II. Ze leidt het leven van een dame, maar door haar relatieve onnozelheid alles weer kwijt raakt door misverstanden en zwendelpraktijken van nep-aristocraten. Magnani en Vittorio De Sica vormen een formidabel paar in deze goed geregisseerde film. Over hoop en wanhoop in het na-oorlogse Italië.

Roma, città aperta

1945 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1945. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Aldo Fabrizi, Marcello Pagliero, Vito Annicchiaro en Maria Michi.

Verzetsstrijder Giorgi Manfredi met de deknaam Luigi Ferrari (Pagliero) wordt door de Gestapo gezocht en vlucht uit zijn Romeinse woning naar een onderduikadres in de voorstad, maar wordt door zijn vriendin Marina Mari (Michi) verraden, die door de Duitsers gemanipuleerd wordt. Pina (Magnani), de verloofde van zijn vriend Francesco (Grandjacquet) en de priester Don Pietro Pellegrini (Fabrizi) proberen hem te redden, maar hij wordt toch gearresteerd. Deze klassieke film van het neorealisme werd opgenomen in de straten en tussen het puin van het nog maar net bevrijde Rome en heeft met de jaren niets van zijn oorspronkelijke werking verloren, evenmin als het opmerkelijke spel van Magnani. De opnames werden gedeeltelijk gedraaid onder de neus van de niets vermoedende bezetter. Kreeg in Cannes op het eerste festival met acht andere films de Grote Prijs. Het scenario is van Sergio Amidei, Federico Fellini en regisseur Rossellini, die met Amidei en Alberto Consiglio het verhaal bedacht. Het camerawerk is van Ubaldo Arata. Mono. Ook bekend als ROME, OPEN CITY.

Quartetto pazzo

1945 | Komedie

Italië 1945. Komedie van Sergio Salvini. Met o.a. Anna Magnani, Gino Cervi, Rina Morelli, Paolo Stoppa en Giulielmo Barnabo.

Gebaseerd op een succesvol toneelstuk over een dag uit het leven van twee stellen in [KA1]e[KA1]en huis. Elena (Magnani) en Monica (Morelli) zijn zusters. Elena is een rijke vrouw, die een butler in huis heeft. Het hele verhaal speelt zich in dat huis af. Monica is verloofd met Filippo (Stoppa) en zal met deze rechtschapen man trouwen. Toch is zij bang om te trouwen en aldus een minnaar kwijt te raken, om er een echtgenoot voor in de plaats te krijgen. De zakenman Robert (Cervi) maakt Elena al jaren het hof, en is haar minnaar. Hij wil van zijn vrouw scheiden en met Elena trouwen. In de toneelversie speelt Andreina Pagnanin voor Elena maar zij werd als niet beroemd genoeg voor de film beschouwd, en vervangen door Magnani. De regie is middelmatig en de bezetting presteerde weleens beter.

Abbasso la miseria

1945 | Drama, Komedie

Italië 1945. Drama van Gennaro Righelli. Met o.a. Nico Besozzi, Anna Magnani, Marisa Vernati, Virgilio Riento en Vittorio De Sica.

Sentimentele film over twee vrienden die proberen te overleven op de zwarte markt tijdens WO II. Ze worden tegengewerkt door hun vrouwen. Een van de twee vrouwen neemt een verlaten kind van de straat mee naar huis. Anna Magnani speelt schitterend, evenals de anderen. Werd vervolgd met ABBASSO LA RICHEZZA.

La vita è bella

1943 | Drama

Italië 1943. Drama van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Anna Magnani, Roberto Rabagliati en Maria Mercader.

Een edelman is depressief, ontgoocheld en levensmoe. Hij besluit er een einde aan te maken en daartoe neemt hij een wetenschapper in de arm. Die wil hem een gevaarlijk serum laten innemen, maar als de edelman eenmaal oog in oog staat met de dood, ziet hij toch maar van zelfmoord af. Een onderhoudende en soms amusante film.

L'ultima carrozzella

1943 | Drama, Komedie

Italië 1943. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Aldo Fabrizi, Anna Magnani, Laura Gazzolo en Tino Scotti.

Leuk, bitterzoet sociaal drama met voortreffelijke rolbezetting over een aapjeskoetsier die zijn rijtuig niet wil opgeven voor een auto. Hij wordt beschuldigd van een diefstal die hij niet heeft gepleegd. Gelukkig is er een verband tussen het een en het ander, zodat hij niet ten onrechte wordt veroordeeld.

Campo de' Fiori

1943 | Drama, Komedie

Italië 1943. Drama van Mario Bonnard. Met o.a. Aldo Fabrizi, Anna Magnani, Peppino De Filippo, Olga Solbelli en Caterina Boratto.

Een jonge visboer is verliefd op een mooi en rijk meisje maar zijn droom geaccepteerd te worden door de hogere kringen is te hoog gegrepen. Aandoenlijk verhaal over standsverschillen, met humor en een goede rolbezetting.

La fortuna viene dal cielo

1942 | Romantiek, Komedie

Italië 1942. Romantiek van Akos Rathonyi. Met o.a. Anna Magnani, Sandro Ruffini, Roberto Villa en Vera Carmi.

Romantische komedie over een dief die een sieraad van onschatbare waarde steelt. Iedereen zet alles op alles om het kleinood terug te vinden, dat hij verstopt bij een arm zangeresje dat zijn hart heeft gestolen. Geen uitschieter, maar lang niet onaardig.

Finalmente soli

1942 | Komedie

Italië 1942. Komedie van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Anna Magnani, Enrico Viarisio, Maria Mercader, Maurizio D'Ancora en Virgilio Riento.

Een verrukkelijke situatie-komedie die speelt in een goed- burgerlijk milieu aan het eind van de achttiende eeuw. Viarisio is weliswaar verloofd met Anna Magnani, maar hij wil zijn losbandig bestaan nog niet opgeven. Magnani houdt het dus voor gezien. Op de huwelijksdag van zijn vriend duikt Viarisio's moeder op om kennis te maken met zijn verloofde. Hij stelt haar de bruid van zijn vriend voor als de zijne en doet net of de bruiloft zíjn bruiloft is. Hij werkt zich nog meer in de nesten als Magnani terugkeert en denkt dat iemand anders haar plaats heeft ingenomen.

Teresa Venerdì

1941 | Komedie

Italië 1941. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Adriana Benetti, Vittorio De Sica, Irasema Dilian, Anna Magnani en Virgilio Riento.

Een jonge arts heeft zich door geldschulden en amoureuze complicaties in de nesten gewerkt. Een energiek volksmeisje brengt voor hem orde op zaken en wint hem voor zichzelf. Deze innemende komedie met bittere ondertonen door de sociale omstandigheden van de heldin wordt gedragen door het gevoelig acteren van Benetti. Een opvallende bijrol van Magnani als de temperamentvolle revue-ster die [KA1]e[KA1]en van de (vele) vlammen van de arts is.

Teresa Venerdi

1941 |

Italië 1941. Vittorio De Sica. Met o.a. Adriana Benetti, Anna Magnani en Vittorio De Sica.

Een jonge arts heeft zich door geldschulden en amoureuze complicaties in de nesten gewerkt. Een energiek volksmeisje brengt voor hem orde op zaken en wint hem voor zichzelf. Deze innemende komedie met bittere ondertonen door de sociale omstandigheden van de heldin wordt gedragen door het gevoelig acteren van Benetti. Een opvallende bijrol van Magnani als de temperamentvolle revue-ster die [KA1]e[KA1]en van de (vele) vlammen van de arts is.

La fuggitiva

1941 | Romantiek, Drama

Italië 1941. Romantiek van Piero Ballerini. Met o.a. Anna Magnani, Clelia Matania, Anna Cavena en Jole Valeri.

Een sentimenteel, romantisch drama waarin goed geacteerd wordt. Het verhaal gaat over een jonge vrouw die toevallig een klein meisje ontmoet dat van huis is weggelopen. Ze brengt het kind terug naar haar familie en blijft er als gouvernante, maar wordt stapelverliefd op de vader van het meisje.

Tarakanova

1937 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1937. Drama van Fedor Ozep en Mario Soldati. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Annie Vernay, Suzy Prim, Roger Karl en Abel Jacquin.

De favoriet van Katharina de Grote moet een jonge gravin verleiden die aanspraak op de Russische troon maakt met de bedoeling haar uit te schakelen. De opdracht groeit uit tot een echte liefde en de gekrenkte tsarina laat het paar ombrengen. Ondanks historische personages is de film een romantische fictie die stijl- en sfeervol in beeld werd gebracht. Richard-Willm en Vernay waren een succesvol liefdespaar in de vooroorlogse film. De jeugd van Vernay (die op haar twintigste stierf) maakt de titelrol aandoenlijk.

Cavalleria

1936 | Drama, Romantiek

Italië 1936. Drama van Goffredo Alessandrini. Met o.a. Amedeo Nazzari, Elisa Cegani, Mario Ferrari en Anna Magnani.

Begin van de eeuw. Flitsende cavalerie-officier is verliefd op dame van stand. De romance duurt niet lang, want WO I scheidt de gelieven als de officier naar het front moet. Een van de mooiste films die regisseur Alessandrini heeft gemaakt. Amedeo Nazzari verwierf er in één klap de roem mee die hij tot ongeveer 1950 zou houden. Veel aandacht is besteed aan de reconstructie van het leven in Italië voor WO I.

Tempo massimo

1934 | Komedie

Italië 1934. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Vittorio De Sica, Anna Magnani, Milly en Camillo Pilotto.

Een knappe, rijke jongeman ontfermt zich over een jonge, gracieuze parachutiste die in het Comomeer, op de grens van Italië en Zwitserland, is geland. De verrukkelijke vrouw is een avontuurlijk type en de weinig sportieve jongeman probeert haar in alles te evenaren, om zo haar liefde te winnen. Een dolle afdaling op de ski's wordt hem bijna fataal. Een middelmatige komedie met een buitengewoon charmante De Sica.