Jacques Varennes (1894-1958): cast.
Er zijn 19 films gevonden.

L'étrange Monsieur Steve

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Raymond Bailly. Met o.a. Philippe Lemaire, Armand Mestral, Jeanne Moreau, Lino Ventura en Anouk Ferjac.

Georges Villard (Lemaire), verpieterend in zijn bankklerkenbaantje en dromend van het luxeleven, raakt in de ban van meneer Steve (Mestral). Arglistig palmt deze de jongeman in, totdat het ogenblik komt dat Georges zijn schuld moet inlossen: assisteren bij de overval op het bankfiliaal waar hij werkt. Sfeervol misdaaddrama naar Marcel-Georges Prêtres La revanche des médiocres (1956) speelt traag-effectief zijn psychologische spanning uit. Bijrollen van Jeanne Moreau en Lino Ventura. Productief genrefilmacteur Lemaire sprong in 2004, daags na zijn 77ste verjaardag, in Parijs voor de metro.

Assassins et voleurs

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Sacha Guitry. Met o.a. Jean Poiret, Michel Serrault, Magali Noël, Darry Cowl en Clément Duhour.

Een man met zelfmoordneigingen vraagt een inbreker om hem te vermoorden en legt hem uit waarom: hij heeft ooit de echtgenoot van een minnares vermoord en daar een insluiper voor laten opdraaien, die inmiddels is vrijgekomen en wraak zal willen nemen. Hoewel de ontknoping zich laat voorspellen zijn er ondertussen genoeg verrassende verhaalswendingen en cynische dialogen om de aandacht geamuseerd vast te houden. De rolbezetting van cabaret- en theaterkomieken met (toen) te weinig filmervaring legt het er soms èrg dik op. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Paul Cotteret.

Une Fille épatante

1955 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1955. Komedie van Raoul André. Met o.a. Sophie Desmarets, Raymond Rouleau, Grégoire Aslain, Mona Dol en André Versini.

Een kruimeldievegge ziet een politie-inspecteur aan voor een gangster en wil met hem zaken doen. Ook als ze achter de waarheid komt, blijft ze verliefd en helpt hem met het oprollen van een bende goudsmokkelaars. Een pretentieloze komedie, die het meer van dialoogvuurwerk moet hebben dan van de dynamische vorm. Er wordt aanstekelijk geacteerd, al is Rouleau wat te oud voor zijn rol.

L'affaire Maurizius

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Berthe Bovy, Jane Faber en Claude Sylvain.

Een officier van justitie (Vanel) herziet een zaak na twintig jaar van een veroordeelde (G[KA1]elin) die levenslang kreeg wegens de moord op zijn vrouw. De man was achter de tralies beland - zoals achteraf blijkt - op vage aanwijzingen van een wetenschapper (Holbrook); de affaire was indertijd behandeld door zijn vader, die toen officier van justitie was. Het schandaal van een onschuldig veroordeelde op grond van een valse getuigenis en het dwalen van het rechtsgang is te groot voor een volledig eerherstel van de gevangene die te lang heeft gezeten en geen zin meer heeft in het leven. Het aardige thema van de film wordt volledig gehinderd door het algehele slechte spel, hoewel Vanel zijn best doet. Naar het boek van Jakob Wasserman, bewerkt door de regisseur zelf.

La poison

1951 |

Frankrijk 1951. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Germaine Reuver, Jean Debucourt, Jacques Varennes en Pauline Carton.

Een bloemist is al jaren getrouwd met een drankzuchtige feeks. Beiden hebben moordplannen, maar de man neemt eerst een advocaat die beroemd is om het verkrijgen van vrijspraak in de arm voor hij daad bij voornemen voegt. Deze briljant geschreven zwarte komedie kreeg een uitzonderlijk geslaagde vertolking van Simon als de moordenaar en Debucourt als de pleiter.

Orphée

1950 | Romantiek, Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk 1950. Romantiek van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, François Périer, María Casares, Juliette Gréco en Roger Blin.

De dichter Orpheus (Marais) wordt na een ongeluk door een mysterieuze prinses (Casar[KA2]es) naar het hiernamaals gevoerd waar hij zijn overleden Eurydice (Déa) mag zoeken. Als hij haar vindt, wordt ze opnieuw van hem weggevoerd en hij wordt neergeschoten. De prinses - die de Dood is - is verliefd geworden op de dichter en stuurt het paar terug naar de aarde. Deze persoonlijke variant op de Orpheus-mythe kreeg een fascinerende sfeer door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek die vooral picturaal werkzaam is en aan de betekenis weinig toevoegt, dus ook niet uitgelegd hoeft te worden. Een opmerkelijke rol van Casarès als de Dood. Het scenario is van regisseur Cocteau. Het camerawerk is van Nicoals Hayer. In 1949 gedraaid en op 29 september 1950 in première gegaan in Parijs. Opgedragen aan Christian Bérard. RCA Sound System, Mono.

Meurtres

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Fernandel, Line Noro, Jeanne Moreau, Mireille Perrey en Raymond Souplex.

In de eerste scène van Meurtres huilt Fernandel tranen 'als een overgoten bloempot', zo luidde het in een recensie van een halve eeuw terug. Fernandel was een geniaal komiek, maar slechts doorsnee in zijn schaarse dramatische rollen. Hij speelt Noel, die zijn doodzieke vrouw uit haar lijden verlost en daarna kampt met hevig schuldgevoel. Zijn broers zijn alleen maar bang dat Noels daad negatieve gevolgen zal hebben voor hun carrières, en laten hem daarom naar een gekkenhuis slepen. Noels nichtje (Moreau) laat het er niet bij zitten. De vele gesproken teksten in een lineair verteld verhaal maken Meurtres regelmatig saai.

Caroline chérie

1950 | Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1950. Historische film van Richard Pottier. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Marie Déa, Pierre Cressoy en Raymond Souplex.

Op de dag dat de Franse revolutie uitbreekt wordt de jonge Caroline ontmaagd door een libertijnse officier. Zwanger trouwt ze met een Girondijn die in de al spoedig veranderde politieke situatie vogelvrij wordt. Zowel door gebruik van eigen charmes als door hulp van haar eerste minnaar weet ze zich te redden. Carol als temperamentvolle heldin in woelige tijden acteert vooral met haar decolleté, maar deze rol maakte haar een ster. Het succes van de film leidde tot twee vervolgen en een nieuwe versie in 1968. Scenario van Jean Anouilh naar de roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van Maurice Barry.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

L'aigle à deux têtes

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Sylvia Montfort, Edwige Feuillère, Jean Marais, Jacques Varennes en Jean Debucourt.

Een vorstin wier man op de eerste dag van hun huwelijk gestorven is, leeft in rouw als een kluizenaarster en regeert alleen nog in naam. Revolutionaire samenzweerders sturen een dubbelganger van de dode koning naar haar paleis, met onvoorziene tragische gevolgen. Cocteau verfilmde een eigen romantisch toneelstuk om de acteursprestaties te bewaren, maar voegde daar in samenwerking met decorbouwer Christian Bérard zijn barokke filmpoëzie aan toe. Marais is als altijd een beetje veel als de held; Feuillère is superieur in haar rouw, ongenaakbare trots en passie. Opnieuw gefilmd als IL MISTERIO DI OBERWALD.

Echec au Roy

1945 | Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Odette Joyeux, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux, Georges Marchal en Maurice Escande.

Deze film vol helden uit ridderromans van het ouderwetse soort, vol met amoureuze perikelen is gemaakt naar een verhaal van een zekere Henry Dupuy-Mazuel. Het is waarschijnlijk niet altijd nodig om historisch verantwoord te zijn zoals Alexandre Dumas. Dit is een van de laatste leuke films van de knappe regisseur Paulin, voordat hij afgleed naar de middelmaat: hij ging vanaf 1950 trouwens produceren. De acteurs in deze film spelen goed en speciaal vermeld moet worden Baroux die een oude man speelt... een komediant wordt tuinman.

Vautrin

1943 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Michel Simon, Madeleine Sologne, Georges Marchal, Gisèle Casadesus en Line Noro.

Een uit de gevangenis ontsnapte avonturier neemt de identiteit van een Spaanse abt aan en maakt zo zijn entree in de door hem verachte aristocratie. Hij neemt een aantrekkelijke nietsnut onder zijn hoede en wil hem laten trouwen met een gravin. Zijn protégé doorkruist dit plan door op een ander meisje verliefd te worden. De bravoure-rol van Simon redt de film waarin de meest interessante aspecten van Balzacs roman zijn verwaarloosd. De schildering van het milieu en de andere personages zijn niet meer dan decoratieve romantiek.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

Pièges

1939 | Thriller

Frankrijk 1939. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Maurice Chevalier, Marie Déa, Erich von Stroheim, Pierre Renoir en André Brunot.

Elf jonge vrouwen zijn in Parijs spoorloos verdwenen. Een vriendin van [KA1]e[KA1]en van hen laat zich als lokvogel gebruiken door ook te reageren op advertenties voor kamermeisjes. Het behendig geconstrueerde misdaadintrige kreeg voor het thrillergenre de ideale visuele aanpak van Siodmak, maar de film is daarnaast nu ook interessant door de manier waarop de dreigende WO II in scenario (Jacques Companeez en Ernest Neuville) en dialoog zijn verwerkt. Eén van de zeer weinige ernstige rollen van Chevalier.

Fric-frac

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Lehmann en Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Michel Simon, Marcel Vallée, Arletty en Hélène Robert.

Provençaal Fernandel speelt met verve Parijzenaar Marcel, juweliersemployé van beroep en Joris Goedbloed van nature. Wanneer hij het luidruchtige achterbuurtduo Jo en Loulou ontmoet, is hij van laatstgenoemde direct met liefdesblindheid geslagen. Slinkse Loulou, wier wederhelft volpension heeft van Vrouwe Justitia, ziet direct mogelijkheden. Knaladaptatie van het Édouard Bourdet-boulevardstuk uit 1936 zwiert van smeuïge dialogen, met brille afgevuurd door legendarische acteurs. Het argot van Arletty en Simon is vetter dan afgewerkte olie. Fric-frac ('Inbraak') was de derde en laatste coregie van Lehmann en Autant-Lara.

Le Patriote

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Pierre Renoir, Josette Day, Suzy Prim en Colette Darfeuil.

De afgetakelde tsaar Paul I heeft als enige vertrouweling de kanselier, terwijl de rest van het hof met de tsarevitsj komplotteert om hem tot aftreden te dwingen. De tsaar hervindt zijn waardigheid en staat pal, maar de kanselier wordt gedood door de troonopvolger. Dit historisch drama naar een roman van Alfred Neumann werd tien jaar eerder door Ernst Lubitsch verfilmd (THE PATRIOT). De geluidsversie wordt beheerst door het spel van Baur als de tsaar. Het camerawerk is van Armand Thirard.

L'affaire du courrier de Lyon

1937 | Misdaad, Historische film, Drama

Frankrijk 1937. Misdaad van Maurice Lehmann. Met o.a. Dita Parlo, Sylvia Bataille, Hélène Robert, Monique Joyce en Gilberte Géniat.

In 1796 wordt de koerier uit Lyon die zeven miljoen Frank soldij voor het leger van Napoleon in Noord-Itali[KA3]e vervoert, overvallen door vijf struikrovers. De politie houdt al spoedig vier van hen aan en kent de identiteit van de vijfde onverlaat. Ze arresteren een zekere Lesurques (Blanchard), die erg op de overvaller Dubosc (Blanchard in een dubbelrol) lijkt maar die beweert onschuldig te zijn. Hij wordt echter rap veroordeeld tot de guillotine en het vonnis wordt snel voltrokken. Zijn vrouw en later zijn weduwe Parlo protesteert heftig tegen de gang van zaken. Deze goed geregisserde en uitstekend gespeelde film reconstrueert d.m.v. flashbacks de waar gebeurde historische feiten. Reeds eerder verfilmd in 1911 door Capellani en in 1923 door Léon Poirier onder dezelfde titel met Roger Karl en Blanche Montel. Aanvankelijk getiteld: L'AFFIARE LESURQUES en LE COURRIER DE LYON.

Un de la légion

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Thérèse Dorny, Suzy Prim, Paul Azaïs en Robert Le Vigan.

Bij aankomst in Marseille wordt een getrouwde burgerman beroofd van zijn identiteitspapieren en gevonden met een contract voor het Vreemdelingenlegioen op zak. Tegen zijn zin wordt hij naar Algerije gestuurd waar hij zich in het leger zo onderscheidt dat hij het Légion d'Honneur krijgt voordat zijn ware identiteit eindelijk ontdekt wordt. Deze kluchtige parodie op legioenfilms wordt gedragen door Fernandel die er zelfs in slaagt momenten van vertwijfeling aandoenlijk te maken. Scenario van de regisseur.

Le Bossu

1934 | Drama, Komedie

Frankrijk 1934. Drama van René Sti en Alexandre Kamienka. Met o.a. Robert Vidalin, Josseline Gael, Samson Fainsilber, Raymond Galle en Jacques Varennes.

Derde in de reeks van zes verfilmingen van 1913 tot 1959 tot op heden (waarvan vijf in het Frans) van de beroemde roman van Paul Féval die alle zeer succesvol zijn geweest. Deze is de minst goede. Alledaags verfilmd verraadt hij een onbeholpen interpretatie.