Sven Wollter: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

Återkomsten I

2001 | Thriller

Zweden 2001. Thriller van Martin Asphaug. Met o.a. Claes Ljungmark, Åsa Karlin en Sven Wollter.

Kira's Reason: A Love Story

2001 | Drama

Denemarken 2001. Drama van Ole Christian Madsen. Met o.a. Stine Stengade, Lars Mikkelsen, Camilla Bendix, Sven Wollter en Lotte Bergström.

Eenentwintigste Dogma 95 film. Wanneer Kira, in de dertig, getrouwd en moeder van twee kleine kinderen, na een langdurig verblijf in een psychiatrische inrichting thuiskomt, zien we meteen dat ze nog niet helemaal in orde is. Even later rent ze weg van haar welkomsfuifje en gedraagt ze zich, in een van de pijnlijkste scènes uit de film, onmogelijk in een openbaar zwembad. Regisseur Madsen volgt in de inmiddels bekende Dogma-stijl (losse cameravoering, natuurlijk licht) het gevecht dat Kira en echtgenoot Mads met zichzelf en elkaar leveren om een zo normaal mogelijk leven te leiden. Vanzelfsprekend doet dit intieme drama denken aan John Cassavetes' klassieke, thematisch vergelijkbare A Woman Under the Influence (1974). De Amerikaanse independent film pionier stond destijds beduidend steviger in zijn schoenen, maar Madsen levert met zijn derde film evengoed een verontrustend, mooi geacteerd verhaal af. Overigens valt er over het einde nog stevig na te praten: komt het nu goed met Kira of niet?

En sång för Martin

2001 |

Zweden​/​​Denemarken 2001. Bille August. Met o.a. Sven Wollter, Viveka Seldahl, Lisa Werlinder, Linda Källgren en Reine Brynolfsson.

Eenentwintigste Dogma 95 film. Wanneer Kira, in de dertig, getrouwd en moeder van twee kleine kinderen, na een langdurig verblijf in een psychiatrische inrichting thuiskomt, zien we meteen dat ze nog niet helemaal in orde is. Even later rent ze weg van haar welkomsfuifje en gedraagt ze zich, in een van de pijnlijkste scènes uit de film, onmogelijk in een openbaar zwembad. Regisseur Madsen volgt in de inmiddels bekende Dogma-stijl (losse cameravoering, natuurlijk licht) het gevecht dat Kira en echtgenoot Mads met zichzelf en elkaar leveren om een zo normaal mogelijk leven te leiden. Vanzelfsprekend doet dit intieme drama denken aan John Cassavetes' klassieke, thematisch vergelijkbare A Woman Under the Influence (1974). De Amerikaanse independent film pionier stond destijds beduidend steviger in zijn schoenen, maar Madsen levert met zijn derde film evengoed een verontrustend, mooi geacteerd verhaal af. Overigens valt er over het einde nog stevig na te praten: komt het nu goed met Kira of niet?

The 13th Warrior

1999 | Avonturenfilm, Fantasy, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1999. Avonturenfilm van John McTiernan. Met o.a. Antonio Banderas, Diane Venora, Vladimir Kulich, Dennis Storhøi en Daniel Southern.

Banderas speelt een Arabische banneling die in het jaar 922 naar het noorden trekt en zich aansluit bij een groep Vikingen die in strijd leeft met de bloeddorstige Wendol. Diepgang is in deze harde avonturenfilm ver te zoeken, liefhebbers van talloze rechttoe rechtaan gevechtscènes komen des te meer aan hun trekken. Gebaseerd op het boek 'Eaters of the Dead' van Michael Crichton, die zich op zijn beurt weer liet inspireren door het middeleeuwse gedicht 'Beowulf', en een 10de-eeuws reisverhaal van de Arabische dichter Ahmed Ibn Fahdlan.

Ögat

1998 | Thriller, Drama

Zweden 1998. Thriller van Richard Hobert. Met o.a. Lena Endre, Camilla Lundén, Göran Stangertz, Sven Wollter en Marianne Wesén.

Vijfde psychologische thriller in Richard Hoberts zevenluik gebaseerd op de doodzonden. Ögat (Het oog) verhaalt over verpleegster Ingrid (Lena Endre) die de dag na haar verloving in de steek wordt gelaten door haar verloofde Frederik (Samuel Fröler). Volgens de politie heeft hij zelfmoord gepleegd maar de vrienden van Ingrid hebben het donkerbruine vermoeden dat Frederik de zaak in scène heeft gezet om de liefde van zijn aanstaande op de proef te stellen. Een onconventionele thriller met een grillig plot.

Den tatuerade änkan

1998 | Komedie

Noorwegen​/​​Zweden 1998. Komedie van Lars Molin. Met o.a. Mona Malm, Erland Josephson, Sven Wollter, Ingvar Hirdwall en Jan Malmsjö.

Vijfde psychologische thriller in Richard Hoberts zevenluik gebaseerd op de doodzonden. Ögat (Het oog) verhaalt over verpleegster Ingrid (Lena Endre) die de dag na haar verloving in de steek wordt gelaten door haar verloofde Frederik (Samuel Fröler). Volgens de politie heeft hij zelfmoord gepleegd maar de vrienden van Ingrid hebben het donkerbruine vermoeden dat Frederik de zaak in scène heeft gezet om de liefde van zijn aanstaande op de proef te stellen. Een onconventionele thriller met een grillig plot.

Mördare utan ansikte

1994 | Misdaad, Thriller

Zweden 1994. Misdaad van Per Berglund. Met o.a. Rolf Lassgȧrd, Sven Wollter, Ȧke Jörnfalk, Rolf Lydahl en Anders Weick.

In Lenarp, een dorpje in Zuid-Zweden, wordt een bejaard boerenechtpaar op beestachtige wijze afgeslacht. De man is overleden, maar de vrouw geeft nog enige tekenen van leven. Voordat zij in het ziekenhuis wordt afgeleverd, bezwijkt zij aan haar verwondingen. Bij het uitblazen van haar laatste adem reutelt ze: `buitenlanders, buitenlanders`. Commissaris Kurt Wallander (Lassg[KA9]ard) is met zijn team uit Ystadt belast met het onderzoek. De pers bericht onvriendelijk over buitenlanders, waardoor er een gevoel van xenofobie ontstaat onder de bevolking. Wallander staat voor een moeilijke zaak, want behalve de laatste cryptische kreunen van het slachtoffer, heeft hij geen aanknopingspunten. Hij is bovendien net gescheiden van Mona (Walton) en lijdt verschrikkelijk onder deze toestand. De vrouwelijke officier van justitie Anette Brolin (Gunke) is een aardige verschijning met wie Wallander wel wil samenwerken. In het nabij gelegen Kristiansand is een opvangcentrum voor asielzoekers, waar een brandaanslag wordt gepleegd. Kort erop wordt er een Somali[KA3]er vermoord. Een tweede zaak, die misschien verband houdt met de eerste? Ondertussen vertelt de broer van het slachtoffer, dat deze een buitenechtelijke zoon heeft als gevolg van een relatie met een vrouw in Kristiansand. Als Wallander de directrice van het opvangcentrum Eva Strandberg (Lidbom) hoort, vertelt zij hem dat ze een Citro[KA3]en DS heeft horen wegrijden. Aangezien de auto nogal zeldzaam is (het laatste model dateert uit 1967) is de eigenaar snel achterhaald. Het is Rune Bergman (Ericson), een gepensioneerde smeris. Wallander besluit hem in de gaten te houden en betrapt hem op een wapentransactie. Het blijkt dat Bergman en zijn klant verantwoordelijk zijn voor de moord op de Somali[KA3]er. Bergman verdwijnt achter slot en grendel en de zaak lijkt opgelost totdat er een paar maanden later in Lund een moordaanslag gepleegd wordt op een bejaard echtpaar. Door opmerkzaamheid van de politie kon erger vermeden worden en Wallander ontdekt dat de zaak veel overeenkomsten vertoont met het geval in Lenarp. Nu is het een kwestie van tijd om de puzzel op te lossen. Ondertussen merkt Wallander dat Eva hem zeer genegen is en zijn dochter Landa (Zwick-Nash) komt met een Kenyaanse vriend aanzeilen. Het conventionele scenario van Lars Björkman naar de roman van Henning Mankell had een stuk vlotter mogen zijn en deze mini minstens een kwartier korter. De liefhebbers van het genre zullen het er over eens zijn dat de spelprestaties goed zijn, dat Zweden er mooi uitziet, maar de thema's van wraak en vreemdelingenhaat zijn nauwelijks origineel. Idem voor de soms modieuze subplots. Talloze Duitse krimi's gingen Henning Mankell voor. Het camerawerk is van Tony Forsberg. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Änglagȧrd

1992 | Komedie

Noorwegen​/​​Denemarken​/​​Zweden 1992. Komedie van Colin Nutley. Met o.a. Helena Bergström, Sven Wollter, Viveka Seldahl, Reine Brynolfsson en Per Oscarsson.

In een ge[KA3]isoleerd dorpje in het Zuiden van Zweden sterft door een ongelukkige samenloop van omstandigheden Oscarsson, het excentrieke hoofd van een grote familie. Hij laat zijn fortuin, het oude, charmante en enigszins bouwvallige huis (uit de titel) met de erbij behorende landerijen na aan zijn kleindochter Fanny (Bergstr[KA3]om). Iedereen is verbaasd en niemand in het dorp kent haar. Zij maakt met haar vriendje Zac (Wolff) haar opwachting en meteen is het hele dorp tegen haar: zij is een keiharde stadsmus die vreemd gekleed gaat en bizarre vrienden en vriendinnen laat opdraven. Omdat Fanny de dorpelingen een stelletje bekrompen lieden met achterlijke en behoudende denkbeelden vindt, besluit zij het ge[KA3]erfde landgoed niet te verkopen. Dit verdriet buurman Axel Flogfalt (Wollter) ten zeerste, want deze boer had zijn lodderoog al op de grond laten vallen. Fanny krijgt uitsluitend een beetje genegenheid (en steun) van een bejaarde dorpeling (Gunther) en het is voor de geamuseerde kijker nu zeer de vraag of die alleen zal kunnen beletten of de escalerende vijandigheden niet in gewelddadigheden zullen omslaan. Toch wordt niemand in de film oerslecht geportretteerd. Je volgt met groeiende belangstelling een leuk verhaal met inzichtelijke en tedere personages naar een scenario van de Britse regisseur Nutley hoogst persoonlijk. De sfeer van een Zweedse zomer is door het camerawerk van Jens Fischer schitterend vastgelegd. Een groot commercieel succes in Zweden en er ook gelauwerd met de 'Zweedse Oscar' van Beste Film en Beste Regie. GB-titel: ANGEL FARM en ook bekend als HOUSE OF ANGELS.

Menek[KA10]se Koyu

1992 | Drama

Turkije​/​​Zweden 1992. Drama van Barbrö Karabuda. Met o.a. Sven Wollter, Türkas Soray en Macit Koper.

Regisseur Karabuda bewerkte Yasar Kemals boek over een arme Turkse vissersvrouw, die haar dorp en echtgenoot verlaat om in het verre land van melk en honing, Duitsland, geld te gaan verdienen. Haar man voelt zich verlaten en vooral vernederd en zoekt troost bij een andere vrouw. Als zijn eega terugkeert, bevindt hij zich in een nog veel neteligere positie, waar zijn mannen-ego bijna niet tegen op kan.

Sweetwater

1988 | Drama

Noorwegen 1988. Drama van Lasse Glomm. Met o.a. Bentein Baardson, Petronella Barker, Martin Disch, Alphonsia Emmanuel en Per Jansen.

Een echtpaar ontvlucht met hun zoontje een door oorlog en geweld verwoeste stad om een vredig bestaan te vinden op een vuilnisbelt. (De film werd opgenomen op de stortplaats van Rome). Andere overlevenden, waaronder een pooier en zijn hoer, een abortusdokter en een doofstomme reus, komen de rust verstoren. De artistieke fotografie, spectaculaire scènes en onthutsende beelden kunnen deze film, waarin de vaak copulerende personages afwisselend slaapwandelen of stormlopen, niet redden.

Friends

1988 | Komedie

Zweden​/​​Japan 1988. Komedie van Kjell-Ake Andersson. Met o.a. Dennis Christopher, Sven Wollter, Stellan Skarsgård, Lena Olin en Anita Wall.

De yuppie-vrijgezel Christopher, wonend in een Amerikaanse stad, wordt de machteloze prooi van een bizar Zweeds gezin dat zijn luxeflat annexeert. Oorspronkelijk een Japans toneelstuk met, volgens westerse normen, een moeilijk te verteren, bizarre intrige. Briljant camerawerk (door Peter Mokrosinski), technisch onberispelijk.

Ein Treffen mit Rimbaud

1988 | Misdaad, Romantiek

Duitsland 1988. Misdaad van Ernst-August Zurborn. Met o.a. Anke Sevenich, Sven Wollter, Walter Kreye, Hannelore Elsner en Ewa Fröling.

De jonge Charlotte wil naar Marseille liften. Heinrich, een man van rond de vijftig, neemt haar mee. Hoewel Charlotte al snel merkt dat Heinrich een duister geheim met zich meedraagt, blijft ze toch bij hem en raakt zo verzeild in allerlei criminele zaken. Deze spannende road-movie is het debuut van regisseur Zurborn.

Om Kärlek

1987 | Romantiek

Zweden 1987. Romantiek van Mats Arehn. Met o.a. Sven Wollter, Linn Stokke, Sverre Anker Ousdal, Pia Green en Kalle Wolter.

De gescheiden vader Wollter met twee kinderen valt voor de knappe Noorse Stokke, een pas met een zakenman getrouwde jonge vrouw met een kind een uit vorig huwelijk. De hele troep trekt naar Palma voor een vakantie. De liefde bloeit er hoog op, maar terug in Zweden is de realiteit minder romantisch. Een mislukte poging om UN HOMME ET UNE FEMME een Zweeds kleurtje te geven.

I lagens namn

1986 | Misdaad, Thriller

Zweden 1986. Misdaad van Kjell Sundvall. Met o.a. Sven Wollter, Pia Green, Marvin Yxner, Sven Holm en Ernst Günther.

Een politie-officier tracht in een door dronkaards en verslaafden bevolkt Stockholm een viertal overijverige agenten in te tomen en hoewel zij door manipulaties in de gevangenis belanden, is het niet erg duidelijk of hun chef voortaan met een gerust geweten verder kan. Een politiethriller in Raymond Chandler-stijl, die wat opwinding, suspense en geloofwaardige personages betreft niet hoeft onder te doen voor gelijksoortige Hollywoodprodukties.

Het offer

1986 | Drama, Experimenteel, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Zweden 1986. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Gudrún Gísladóttir, Sven Wollter, Filippa Franzen, Tommy Kjellqvist en Valérie Mairesse.

Na het vallen van 'De Bom' discussiëren enkele vrienden op een afgelegen Zweeds eiland over de zin van het leven met als erudiet hoogtepunt een Nietschze citerende postbode. Tarkovski's drijfveer was 'the absence in our culture of room for a spiritual existence'. Een pretentieus uitgangspunt, maar de boodschap komt wonderwel over door de naadloze combinatie van woord, beeld en muziek (Bach, Japanse en Zweedse volksmuziek). Tarkovski's laatste film. Hij schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Sven Nykvist.

Sista Leken

1984 | Drama

Zweden​/​​Finland 1984. Drama van Jon Lindström. Met o.a. Sven Wollter, Agneta, Aino Seppo, Bibi Andersson en Thomas Laustiola.

Dit duivelse drama speelt zich af in de Archipelago, tussen Zweden en het eiland Ȧland. Victor, een lompenhandelaar die op zoek is naar nieuwe voorraad, loopt een bizarre familie tegen het lijf. Moord, seks, innerlijke beroering en desintegratie leidt tot angst en vijandigheid op het eiland. Een zeer sterke film.

The Man from Majorca

1983 | Thriller

Zweden 1983. Thriller van Bo Widerberg. Met o.a. Hakan Serner, Tomas von Brömssen, Sven Wollter, Hakon Serner en Ernst Günther.

In Stockholm wordt op klaarlichte dag een druk postkantoor overvallen. Binnen een mum van tijd zijn twee van de getuigen dood. De politiemannen die het eerst op de plaats van misdaad aanwezig waren volgen alle sporen en ontdekken een duister complot rondom een geheim politiekorps. IJzersterke politiethriller met een heerlijk tempo, losjes gebaseerd op het schandaal dat ook aan de basis stond van Call Girl (2012). Regisseur Bo Wilderberg (The Man on the Roof) liet zich overduidelijk inspireren door William Friedkins klassieker The French Connection (1971).

Linus

1979 | Drama, Erotiek

Zweden 1979. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Harald Hamrell, Viveca Lindfors, Sven Wollter, Harriet Andersson en Christina Schollin.

Een puber is in de jaren twintig toevallig getuige van een moord op de binnenplaats van het huis waarin zijn zijn vader zich bevindt. Om vader van verdenking te vrijwaren gaat hij zelf in het gebouw op onderzoek uit. Het onderzoek is alleen aanleiding voor de tekening van de symbolische microkosmos in de verschillende woonlagen. Aangedikte excessen en corruptie alom overtuigen niet (zeker niet van de oprechtheid van de filmmaker). Het zwake spel van de jonge, onwaarschijnlijk naïeve hoofdrol wordt slechts gedeeltelijk gecompenseerd door indringende bijrollen, vooral van de actrices.

Charlotte Löwensköld

1979 | Drama, Historische film

Zweden 1979. Drama van Jackie Söderman. Met o.a. Ingrid Janbell, Lars Green, Gunnar Björnstrand, Sven Wollter en Per Oscarsson.

Dertig jaar provinciale arbeidersgemeenschap in begin vorige eeuw getoond via relatie tussen wereldvreemde, kwezelachtige dominee en levenslustige jonge vrouw. Epische opzet naar romancyclus van Selma Lagerlöf leidt tot vluchtige oppervlakkigheid in film van gemiddelde lengte waarover debuterend regisseur onvoldoende controle heeft. Goed spel, zorgvuldige aankleding en fraaie natuuropnamen.

Man On The Roof

1977 |

1977. Bo Widerberg. Met o.a. Hakan Serner, Gustav Lindstedt en Sven Wollter.

Dertig jaar provinciale arbeidersgemeenschap in begin vorige eeuw getoond via relatie tussen wereldvreemde, kwezelachtige dominee en levenslustige jonge vrouw. Epische opzet naar romancyclus van Selma Lagerlöf leidt tot vluchtige oppervlakkigheid in film van gemiddelde lengte waarover debuterend regisseur onvoldoende controle heeft. Goed spel, zorgvuldige aankleding en fraaie natuuropnamen.

Den Vita väggen

1974 | Drama

Zweden 1974. Drama van Stig Björkman. Met o.a. Harriet Andersson, Lena Nyman, Sven Wollter, Tomas Pontèn en Rolf Larsson.

Een uit de provincie afkomstige, pas gescheiden vrouw met een kind probeert haar leven te reorganiseren in de grote stad. Ze zoekt werk, heeft onbevredigende losse contacten, houdt een uiteenzetting tegenover de ex-echtgenoot en voert een troostend gesprek met een vriendin. De door een man geschreven en gemaakte 'vrouwenfilm' heft nergens een hoge toon aan, maar weet uit eenvoudige momentopnamen een beeld van eenzaamheid op te bouwen, dat gedragen wordt door het genuanceerd en nergens sentimenteel acteren van Andersson.

Jag älskar, du älskar

1968 | Komedie

Zweden 1968. Komedie van Stig Björkman. Met o.a. Evabritt Stranberg, Sven Wollter, Agneta Ekmanner, Dexter Gordon en Olle Björling.

Net als de relatie van een jong stel slijtageplekken begint te vertonen, blijkt de vrouw onbedoeld zwanger. De man voelt zich gefrustreerd en niet tegen de verantwoordelijkheid opgewassen en maakt een slippertje, de vrouw groeit in haar zelfbewustzijn en maakt na de bevalling een eind aan de verhouding. Het debuut van de filmcriticus is opmerkelijk omdat zonder uitgesproken komische scènes of de dialoog een lichte en ironische komedietoon wordt bereikt, zoals ook de verwijdering duidelijk wordt zonder ruzies of verwijten. Sommige op zich zeer geslaagde scènes - parodische z.g. gangsterfilm met Andersson en Ekman - doen echter absoluut niet terzake. Stranberg is ook hoogzwanger prachtig om naar te kijken.