Erich Maria Remarque: schrijver.
Er zijn 6 films gevonden.

Im Westen nichts Neues

2022 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Verenigde Staten 2022. Historische film van Edward Berger. Met o.a. Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Daniel Brühl, Sebastian Hülk en Edin Hasanovic.

Deze derde verfilming van de beroemde anti-oorlogsroman Im Westen nichts Neues van Erich Maria Remarque is de eerste Duitstalige bewerking van het boek. In tegenstelling tot veel andere oorlogsfilms, waarin soldaten als helden worden gepresenteerd, koos regisseur Berger ervoor slechts de horror, nutteloosheid en ellende van oorlog te laten zien. We volgen de jonge soldaat Paul Bäumer tijdens de laatste maanden van de Eerste Wereldoorlog, terwijl hij steeds dieper wegzakt in de misère van de loopgravenstrijd. Visueel verbluffend maar ook wat braaf volgens de genreconventies gefilmd oorlogsdrama. Bekroond met vier Oscars (o.a. beste niet-Engelstalige film en beste cinematografie).

All Quiet on the Western Front

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1979. Oorlogsfilm van Delbert Mann. Met o.a. Richard Thomas, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Ian Holm en Patricia Neal.

Delbert Manns All Quiet on the Western Front uit 1979 is de verkorte bioscoopversie van zijn driedelige tv-serie over de belevenissen van de Duitse scholier Paul Baumer (Thomas) die zich als vrijwilliger aanmeldt bij het Duitse leger. Aan het Franse front wordt hij geconfronteerd met 'de mens achter de vijand', waardoor zijn blinde patriottisme plaats maakt voor een besef van het enorme menselijk leed dat aan beide kanten wordt ondergaan. Niet te verwarren met de klassieker (1930) van Lewis Milestone. Naar Erich Maria Remarque's succesvolle anti-oorlogsroman 'Im Westen nichts Neues'. Golden Globe voor beste tv-film.

Bobby Deerfield

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Sydney Pollack. Met o.a. Al Pacino, Marthe Keller, Walter McGinn, Romolo Valli en Stephen Meldegg.

Langdradige lovestory met Al Pacino als coureur en titelheld, en Marthe Keller in de rol van beoogd partner annex Doodzieke Mooie Vrouw. Ondanks alles is het vrolijk luisteren naar de typische jaren zeventig-dialogen en het zware, destijds als charmant ervaren accent van de Zwitserse Keller.

A Time to Love and a Time to Die

1958 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1958. Oorlogsfilm van Douglas Sirk. Met o.a. John Gavin, Liselotte Pulver, Jock Mahoney, Don DeFore en Keenan Wynn.

In 1944 krijgt een Duitse soldaat drie weken verlof van het oostfront. Hij gaat terug naar het inmiddels door bombardementen zwaar beschadigde Berlijn. Daar wordt hij verliefd op jeugdvriendin Elisabeth (Pulver), ziet hij de morele ontmanteling van zijn land en vindt hij vergiffenis voor zijn daden in de oorlog bij een oude leraar (gespeeld door Erich Maria Remarque, auteur van het bronmateriaal). En dan moet hij weer terug. Een van de betere kleurrijke melodrama's waarmee Sirk - de favoriete regisseur van Fassbinder - zijn faam behaalde. Sirks voorlaatste speelfilm.

The Other Love

1947 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Romantiek van André De Toth. Met o.a. Barbara Stanwyck, David Niven, Richard Conte, Maria Palmer en Joan Lorring.

Stanwyck, die aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, waaraan ze dood dreigt te gaan besluit een wild leven te gaan leiden met gokker Conte, zich niet bewust van dokter Nivens liefde voor haar. Niet overtuigend, maar wel vermakelijk. Naar de novelle van Erich Maria Remarque door Harry Brown en Ladislas Fodor tot scenario bewerkt. Camerawerk van Victor Milner.

All Quiet on the Western Front

1930 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1930. Oorlogsfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Lew Ayres, Louis Wolheim, Russell Gleason, Beryl Mercer en Ben Alexander.

Een schitterende verfilming van de pacifistische roman van Erich Maria Remarque over WO I. Prachtig gespeeld en geregisseerd met talrijke gedenkwaardige scènes en een onvergetelijk slot. Script van Milestone, Maxwell Anderson, Del Andrews en George Abbott. Oscars voor Beste film en regie. Lange tijd was alleen een versie van 105 minuten beschikbaar, maar in de jaren 1980- 1990 werd de film bijna volledig gerestaureerd, en verscheen een versie die bijna een half uur langer duurt. Camerawerk van Arthur Edeson.