Tonino Guerra: regie, cast en scenario.
Er zijn 37 films gevonden.

Trilogia II: I skoni tou hronou

2008 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Rusland 2008. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Willem Dafoe, Michel Piccoli, Bruno Ganz, Irène Jacob en Christiane Paul.

Tegen de achtergrond van verschillende continenten schetst de Griekse filmnestor Angelopoulos de familiegeschiedenis van A (Dafoe), een Amerikaanse filmregisseur met Griekse voorouders. Terwijl hij een film opneemt in Rome, raakt in Berlijn A's dochter vermist. Angelopoulos houdt afstand van zijn personages en vraagt met zijn losse verhaalstructuur enig geduld van de kijker: die ziet een mooie verzameling acteurs, een tikje verdwaald in een visueel poëtische film. Angelopoulos (1935) overleed in 2012 tijdens de productie van het derde deel van dit drieluik dat met The Weeping Meadow was begonnen.

Bab'Aziz

2005 | Drama

Zwitserland​/​​Hongarije​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Iran​/​​Tunesië​/​​Verenigd Koninkrijk 2005. Drama van Nacer Khemir. Met o.a. Parviz Shahinkhou, Maryam Hamid, Hossein Panahi en Golshifteh Farahani.

De oudere, blinde Bab'Aziz (Shahinkhou) wil naar een bijeenkomst van derwisjen, die eens in de dertig jaar plaatsvindt. Hij neemt zijn levendige kleindochter Ishtar (Hamid) mee. Tijdens hun reis vertelt hij haar over een prins die, net als Narcissus, maar geen genoeg krijgt van zijn eigen spiegelbeeld. Onderweg komen ze andere reizigers, met eigen verhalen, tegen. Poëtische roadmovie van de Tunesische filmmaker-dichter Khemir, onderstreept de kracht van introspectie en vertellingen. Ondertussen worden de decors - ruige rotspartijen, afgelegen dorpen, verwaaide zandvlaktes - oogstrelend in beeld gebracht.

Mia aioniotita kai mia mera

1998 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1998. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Isabelle Renauld, Bruno Ganz, Achileas Skevis, Alexandra Ladikou en Despina Bebedeli.

Boos was regisseur Angelopoulos toen hij in 1995 niet de Gouden Palm won. Alsof de juryleden beducht waren voor nog een woedeaanval, gaven ze de Griekse meester voor zijn volgende film, ook vaak L'Eternité et un jour genoemd, wél de hoofdprijs. Daarbij bijvoorbeeld Festen, Idioterne en La vita è bella negerend. Niet dat Mia aiwniothta kai mia mera geen schitterend gemaakt, sfeervol en episch werk is, maar je moet wel over buitengewoon veel inlevingsvermogen beschikken om je niet te laten ontmoedigen door de vele deprimerende en intellectualistische aspecten. Het tempo is langzaam glijdend. De acteurs houden zich rustig, de muziek is ingetogen en de camera zoemt dan wel rijdt bij voortduring kalm in. Kalm als de zee waaraan hoofdpersoon Alexander (Ganz) zijn leven lang woonde. Kalm als de herfst, de fase waarin Alexanders leven zich bevindt. Alexander mijmert over vervlogen tijden, maar wordt nog een laatste keer gepassioneerd over het heden en de toekomst, wanneer hij een arm Albanees straatjongetje (Skevis) onder zijn hoede neemt.

La tregua

1997 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1997. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. John Turturro, Rade Serbedzija, Massimo Ghini, Agnieszka Wagner en Stefano Dionisi.

Chemicus Primo Levi gaf zijn vak na 1945 op, om verslag te doen van zijn ervaringen in Auschwitz en van de tijd vlak erna. La tregua is de verfilming van zijn tweede boek, met Turturro in de rol van Levi. In 1945 wordt Levi door Russische soldaten bevrijd uit het concentratiekamp. Hier begint een lange reis vol ontberingen naar zijn geboortestad Turijn. Levi worstelt met schuldgevoelens tegenover alle overledenen en heeft moeite met het herwinnen van de wil om te leven. In de episch gekadreerde landschappen van veeltalig Oost-Europa lijkt hij hopeloos verloren: 'God kan niet bestaan als Auschwitz bestaat.'

Le regard d'Ulysse

1995 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Griekenland​/​​Italië 1995. Historische film van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson, Thanassis Vengos, Yorgos Michalakopoulos en Dora Volanaki.

Herhaling. Een Grieks-Amerikaanse regisseur A. (Keitel) keert na 30 jaar terug naar zijn geboorteland voor de promotie van zijn nieuwste film. Hij maakt tevens gebruik van gelegenheid om 3 verloren gewaande spoelen met film van de gebroeders Manakis uit de ontstaansperiode van de bioscoop na te speuren. Deze tocht voert hem door de Balkan, een soort Odyssee zonder goden, en doet hem ten slotte belanden in het filmmuseum van Serajevo te midden van de Bosnische burgeroorlog.

Fare un film é per me vivere

1995 | Documentaire, Biografie

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1995. Documentaire van Enrica Antonioni. Met o.a. Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Wim Wenders, Inès Sastre en John Malkovich.

Een reportage over het draaien van PAR DELA LES NUAGES, de eerste film van Michelangelo Antonioni in dertien jaar. Ziekte plaatste hem op non-actief, maar door zijn wilskracht was hij er toch in geslaagd dit project rond te krijgen. Hij regisseert de film in nauwe samenwerking met Wim Wenders. Praten kan hij haast niet meer, dus gebruikt hij gebarentaal. Verschillende van de medewerkers aan de film getuigen over hun samenwerking met de oude, maar nog steeds erg actieve, grootmeester van de zevende kunst. Een documentaire die duidelijk met veel liefde gemaakt werd door zijn echtgenote Enrica. Het is in elk geval indrukwekkend hoe deze man, gehandicapt als hij is, toch nog zijn persoonlijkheid doet uitstralen over de set. Roberto Missiroli was verantwoordelijk voor de montage. Opgenomen tijdens de draaidagen in Ferrara door Agnès Godard en Thomas Balmès.

Al di là delle nuvole

1995 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1995. Drama van Michelangelo Antonioni en Wim Wenders. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Jean Reno, Vincent Perez en Chiara Caselli.

De bundeling van krachten door surrealisme-grootmeesters Antonioni (L´avventura) - sinds zijn hersenbloeding in 1985 inactief - en Wenders (Der Himmel über Berlin) leverde weliswaar geen klassieker op, toch is Par-delà les nuages door zijn vorm een interessant werk. In deze vorm zijn beeld, gevoel en associatie belangrijker dan karakter en verhaal. De film is een vierluik. De gemene deler wordt gevormd door het personage van Malkovich, een regisseur die op zoek is naar materiaal voor zijn film. In vier verhalen zien we de potentiële kandidaten voor de film. Telkens gaat het om een geïdealiseerde, afstandelijke jonge vrouw en een gedesillusioneerde man die de liefde samen niet goed kunnen vinden. Veel onrealistisch gedrag en uit het raam staren van gevestigde acteurs die hun kans grepen om (nog) eens met Antonioni te werken.

Caro Antonioni...

1994 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1994. Documentaire van Gianni Massironi. Met o.a. Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Alain Cuny, Alain Robbe-Grillet en Monica Vitti.

Een uitgebreid portret van Antonioni, die algemeen beschouwd wordt als een van de belangrijkste Europese cineasten van zijn generatie. Binnen het tijdsbestek van een uur worden fragmenten getoond uit al zijn films, vanaf GENTE DEL PO (1948) tot en met INDIFICAZIONE DI UNA DONNA (1982). Commentaar wordt vooral gegeven door zijn vriend en medewerker Tonino Guerra, maar tevens door een internationale selectie van acteurs, actrices, schrijvers, fotografen en producenten die ooit met hem hebben samengewerkt. Antonioni zelf wordt aan het woord gelaten via vroeger opgenomen interviews. Zijn eeuwig thema: de onmogelijkheid van mensen om met elkaar te communiceren, wordt via zijn verschillende films geanalyseerd. Een boeiend document, geschreven door Massironi en gemonteerd door Massimiliano Feresia en Massironi. Nieuw materiaal werd geschoten door Emilio Bestetti.

Il sole anche di notte

1990 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1990. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Julian Sands, Nastassja Kinski, Patricia Millardet, Charlotte Gainsbourg en Massimo Bonetti.

Sterk script van Tonio Guerra, naar een kort verhaal van Tolstoi, [KL]Vader Sergius[KLE]. De Taviani`s hebben er een meeslepende film van gemaakt. Sergio, een landedelman - gespeeld door Sands - wordt door koning Karel III aangewezen als zijn persoonlijke aide-de-camp. Als Sergio er achter komt dat hij zal worden uitgehuwelijkt aan de ma[KA4]itresse van de koning (Kinski) verkiest hij een leven als kluizenaar. Hij bekeert een weduwe (Millardet) met nogal vrije opvattingen en hij maakt naam. Hij valt voor een door de duivel bezeten meisje, vlucht en trekt als bedelaar rond. Prachtig gefilmd door Giuseppe Lanci in fraaie decors. Scenario van regisseurs Taviani en Tonino Guerra.

Stanno tutti bene

1989 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1989. Drama van Giuseppe Tornatore. Met o.a. Marcello Mastroianni, Michèle Morgan, Marino Cenna, Roberto Nobile en Valeria Cavalli.

De derde film van Tornatore is een sentimenteel verhaal met Mastroianni als oudere Siciliaan, die door Italië reist om zijn vijf volwassen kinderen te bezoeken. Bij de eerste vangt hij bot - zijn lievelingszoon Alvaro is niet thuis. Hij ziet twee andere zoons in Rome en Florence, maar de ontmoetingen lijken onwerkelijk. Een andere zoon zit zo met het bezoek van zijn vader dat hij de stad uitvlucht en de dochter in Turijn probeert zich zo goed mogelijk voor te doen. Twee zoons biechten op dat Alvaro zelfmoord heeft gepleegd. Verhaal over leugens en doen-alsof. Scenario van regisseur Tornatore en Tonino Guerra. Camerawerk van Blasco Giurato en Claudio Morabito.

Topio stin omichli

1988 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1988. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Michalis Zeke, Tania Paleologou, Stratos Tzorzoglou, Eva Kotamanidou en Aliki Giorgioglou.

De vijf-jarige Alexandros (Zeke) en de elf-jarige Voula hebben een onbekende vader, maar hun moeder verzint er een die in het verre Duitsland woont. De kinderen besluiten hem te gaan zoeken en maken een eindeloze reis. Onderweg maken ze kennis met het rondtrekkend toneelgezelschap van Giorgioglou. Ze reizen een eindje mee tot de kust en daarna gaan ze liften en Paleologou wordt door een vrachtwagenchauffeur verkracht. In feite is het een imaginaire reis, hetgeen de kijker al snel duidelijk wordt, door de overvloed aan droombeelden. De film heeft een zeer complexe structuur. In dit poëtische werk blijken Griekse mythen en universele begrippen hun waarde behouden te hebben in de moderne maatschappij. Scenario van Tonino Guerra, Thanassis Valtinos en regisseur Angelopoulos. Camerawerk van Giorgis Arvanitis.

Good Morning Babilonia

1987 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Italië 1987. Drama van Paolo Taviani, Vittorio Taviani en Paolo. Met o.a. Vincent Spano, Greta Scacchi, Désirée Nosbusch, Omero Antonutti en Charles Dance.

De gebroeders Taviani richten de blik op het westen met hun eerste Engelstalige film: een kroniek van de avonturen van twee Toscaanse broers, metselaar van beroep, die voor WO I naar Amerika emigreren, alwaar zij decors ontwerpen voor de spectaculaire Griffith-film INTOLERANCE. Een opwindend uitgangspunt, maar de film mist diepgang en psychologisch inzicht in de twee hoofdfiguren en het spel laat te wensen over. Ondanks prachtig camerawerk van Giuseppe Lanci is de film een teleurstelling. Dance speelt D.W. Griffith. In samenwerking met Tonino Guerra, naar een idee van Lloyd Fonvielle. Ook bekend als GOOD MORNING BABYLON.

Cronaca di una morte annunciata

1987 |

Italië 1987. Tonino Guerra.

De gebroeders Taviani richten de blik op het westen met hun eerste Engelstalige film: een kroniek van de avonturen van twee Toscaanse broers, metselaar van beroep, die voor WO I naar Amerika emigreren, alwaar zij decors ontwerpen voor de spectaculaire Griffith-film INTOLERANCE. Een opwindend uitgangspunt, maar de film mist diepgang en psychologisch inzicht in de twee hoofdfiguren en het spel laat te wensen over. Ondanks prachtig camerawerk van Giuseppe Lanci is de film een teleurstelling. Dance speelt D.W. Griffith. In samenwerking met Tonino Guerra, naar een idee van Lloyd Fonvielle. Ook bekend als GOOD MORNING BABYLON.

O melissokomos

1986 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1986. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Marcello Mastroianni, Vassia Panagopoulou, Nadia Mourouzi, Serge Reggiani en Jenny Roussea.

Na tevergeefs te hebben gezocht naar vriendschap, en na een ellendig avontuurtje met een meisje dat hij toevallig had ontmoet, vernielt een eenzame imker van vijftig zijn bijenkorven. Hij komt daarbij om. Een zelfmoord gebracht in een stijl die kenmerkend is voor Angelopoulos, traag, beschouwend, met vele langdradige opnamen en een minutieus uitgewerkt scenario. Op het tweede plan staat het personage, dat verslag doet van de mislukking van zijn gevoels- en gezinsleven. Het diepgevoelige realisme van deze film fascineert de aandachtige kijker, terwijl Mastroianni opvalt in de hoofdrol. Regisseur Guerra heeft aan het scenario meegewerkt. De film is het tweede deel in een trilogie van min of meer op zichzelf staande films en werd bekroond tijdens het filmfestival van Venetië in 1988 met een Zilveren Leeuw.

Ginger e Fred

1986 | Komedie, Avonturenfilm, Drama, Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1986. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Giulietta Masina, Marcello Mastroianni, Toto Mignone, Augusto Poderosi en Friedrich von Thun.

In deze Fellini-film wordt de commerciële tv met haar showprogramma's bekritiseerd. De hoofdpersonen zijn twee bejaarde dansers die aan de vergetelheid worden ontrukt voor een show met andere menselijke rariteiten. Het thema dat Fellini tracht over te brengen is de groteske karikatuur van menselijke exploitatie in een op massamedia en consumptie gerichte maatschappij van naar commercie hongerende kijkers. Het bejaarde paar biedt ons in een onvergetelijke finale nog een sprankje hoop. Verbluffende beelden; een gedenkwaardige film. Scenario van regisseur Fellini, Tonino Guerra en Tullio Pinelli. Camerawerk van Tonino Delli Colli et Ennio Guarnieri. Klasse! Ook bekend als GINGER AND FRED.

Kaos

1984 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1984. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Omero Antonutti, Claudio Bigagli, Margarita Lozano, Franco Franchi en Biagio Barone.

Vier verhalen en een epiloog, losjes gebaseerd op Pirandello, spelen zich af op het negentiende-eeuwse Sicilië. De verhalen - over een moeder die haar zoon zo haat dat ze niet met hem spreekt, of over een vrouw die trouwt met een man die zich met volle maan opsluit en huilt als een wolf - zijn afwisselend hartverscheurend en grappig. Misschien wel het beste werk van de gebroeders Taviani, die eerder prachtfilms als La notte di san Lorenzo en Padre Padrone maakten. Oogverblindend in beeld gebracht, met dank aan het fraaie Siciliaanse (en Toscaanse) landschap.

Enrico IV

1984 | Drama

Italië 1984. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Latou Chardons en Luciano Bartoli.

De titel mag dan hetzelfde zijn als die van Shakespeare's klassieker, deze film is een betrekkelijk eigentijds drama over een gek, die ervan overtuigd is dat hij een Duitse keizer uit de 11de eeuw is. Luigi Pirandello schreef het toneelstuk in 1922 en deze vrij bewerkte filmversie is een Pirandelli-achtig raadsel dat de aard van de waarheid, de waanzin, de logica en de werkelijkheid ter discussie stelt. De charismatische Mastroianni speelt de hoofdrol met als tegenspeelster de altijd even voortreffelijke Cardinale, een aristocratische schoonheid die hij liefheeft en verliest. De opmerkelijke muziek van Astor Piazzolla vormt de achtergrond voor de langere passages van deze mooie film, die bedoeld is voor bioscoopbezoekers met geduld. Prachtige decors, oogverblindende kostuums en een nauwgezette regie door Bellocchio maken deze film bijna klassiek. Alleen het tempo ligt wat laag, maar in deze omstandigheden is dat noodzakelijk. Engelse titel Henry IV.

Nostalghia

1983 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​USSR​/​​Frankrijk 1983. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Oleg Jankovski, Erland Josephson, Domiziana Giordano, Laura de Marchi en Delia Boccardo.

Een Russische professor verblijft in Toscane om de middeleeuwse architectuur te bestuderen en komt in contact met een excentrieke ziener die het einde van de wereld voorziet en tijdens een protestdemonstratie tot zelfverbranding overgaat. De visueel uiterst opmerkelijke film zit vol literaire en picturale referenties, maar blijft voor de toeschouwer duister omdat de regisseur vergeet dat een film behalve beeldende ook dramatische kunst is. De acteurs blijven vooral silhouetten in tegenlicht, al valt Giordano op als de doortastende tolk van de nostalgische held.

E la nave va

1983 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1983. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Freddie Jones, Barbara Jefford, Victor Poletti, Peter Cellier en Pina Bausch.

Aan de vooravond van WO I vertrekt een oceaanstomer uit Napels om de as van een overleden operadiva naar haar geboorte- eiland te brengen. Een alcoholistische journalist introduceert de passagiers, die uit de wereld van belcanto en theater en uit de Europese aristocratie afkomstig zijn, terwijl beneden op het dek Servo-Kroatische politieke vluchtelingen huizen wier uitlevering wordt geëist. Een opmerkelijke Fellini-film, waarin het gebruikelijke rariteitenkabinet is vervangen door veel mildere karikaturen. Ondanks vedetten-venijn en hypocriet eigenbelang overheerst een toon van melancholieke poëzie en de kunstmatigheid van de vormgeving steekt de draak met zichzelf. Indrukwekkende muziek van Verdi en een machtig spektakel in de studio's in Rome, waar Fellini bijna een compleet schip liet nabouwen.

La notte di San Lorenzo

1982 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1982. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Taviani, Omero Antonutti, Margarita Lozano, Claudio Bigagli en Massimo Bonetti.

Een volwassen vrouw herinnert zich hoe ze als zes-jarige getuige was van het optrekken van de geallieerden en het terugtrekken van de fascisten op het platteland van Toscane en van de grote en kleine drama's daaromheen. De uitzonderlijk warm en intens geobserveerde film heeft ondanks zijn kleinschaligheid toch een epische reikwijdte in de ongewone, magische benadering van bijgeloof, religie en kinderlijke fantasie. Talloze expliciet gewelddadige oorlogsdrama's hebben bij elkaar nog geen fractie van de indringendheid van dit lyrische meesterwerk. Bekroond met de Grote Prijs van de Jury in Cannes. Het scenario is van Tonino Guerra, Giuliani G. De Negri, Vittorio Taviani en Paolo Taviani. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo. Eastmancolor, Mono.

Identificazione di una donna

1982 | Drama, Experimenteel, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1982. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Tomas Milian, Daniela Silverio, Christine Boisson, Marcel Bozzuffi en Lara Wendel.

Filmregisseur Niccolo (Milian) zoekt inspiratie voor een vrouwelijk personage in een nieuwe film. Zowel zijn verhouding met een grillige en seksueel gefrustreerde aristocrate als die met een pragmatische jonge actrice lopen echter stuk op wederzijds onbegrip. Hij overweegt dan een SF-film te gaan maken. Deze Italiaanse film, de come-back van Antonioni, grijpt terug op diens relatieprobleem uit de jaren 1960-70 maar wordt geformuleerd in eigentijdse termen. De vaagheid van emoties en handeling kan - als vanouds - irriteren, maar naast een opmerkelijke visuele aanpak biedt de film ook enkele liefdesscènes van uitzonderlijke intensiteit. Antonioni kreeg voor dit werk in Cannes een speciale prijs, die in het leven geroepen was ter gelegenheid van het 35-jarige bestaan van het filmfestival. Het scenario is van Gérard Brach en regisseur Antonioni naar een verhaal van deze laatste. Het camerawerk is van Carlo Di Palma. Stereo.

Tre Fratelli

1980 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1980. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Philippe Noiret, Michele Placido, Vittorio Mezzogiorno, Charles Vanel en Marta Zoffoli.

Na de dood van een oude boerin komen drie zoons voor de begrafenis over, die onderling tien jaar in leeftijd verschillen, in verschillende steden wonen en respectievelijk pragmatische rechter, utopische onderwijzer en revolutionaire arbeider zijn. Gesprekken brengen hen nauwelijks nader tot elkaar, maar de oude weduwnaar vindt troost bij zijn kleindochter. Deze verrassend lyrische en gevoelige film van Rosi over de ontvolking van het zuidelijke platteland heeft een prachtige rol van Vanel. De ideologische geschillen tussen de broers zijn belangwekkend, maar al te schematisch en onderwijzend uitgewerkt.

Amarcord

1973 | Drama, Komedie, Biografie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Puppella Maggio, Pupella Maggio, Armando Brancia, Magali Noël en Ciccio Ingrassia.

Is Amarcord het Italië van ooit of het Italië van nooitgeweest? In Fellini's semi-autobiografische meesterwerk over zijn geboorteplaats Rimini doet het er niet toe. Herinnering wordt nostalgische poëzie, waarheid verwaait in de tijd als het pluiszaadje van een paardenbloem. Niets anders dan de tragikomedie van het leven wordt bezongen in deze ultiem volkse, plotloze film over een kuststadje tijdens de fascistenjaren 30. De magische slinger van pittoreske scènes en personages werd glorieus gefotografeerd door Giuseppe Rotunno. 'Amarcord' betekent 'Ik herinner mij' in het streekdialect van Emilia-Romagna.

II caso Mattei

1972 | Mysterie, Drama, Misdaad

Italië 1972. Mysterie van Francesco Rosi. Met o.a. Gian Maria Volonté, Peter Baldwin, Luigi Squarzina, Renato Romano en Edda Ferroano.

Enrico Mattei (Volontè), de directeur van staatsoliemaatschappij kwam in 1962 bij mysterieus vliegtuigongeval om het leven. Regisseur Rosi en zijn schrijvers gingen zelf op onderzoek uit, ontdekten vele verzwegen feiten, maar niet de oplossing van het raadsel. Fascinerende filmische journalistiek. Regisseur Rosi ontving de Gouden Palm op het festival van Cannes, terwijl Volontè een speciale vermelding kreeg. Deze prijs moesten ze overigens delen met 'La classe operaia va in paradiso' van Elio Petri, maar ook daarin speelde Volonté de hoofdrol, die zijn prijs dus met zichzelf moest delen.

Zabriskie Point

1970 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Mark Frechette, Daria Halprin, Rod Taylor, Paul Fix en Bill Garaway.

Rond 1968 in de periode van studentendemonstraties tegen het 'establishment' wordt tijdens een teach-in een politieman gedood door een student. Student Frechette, die weliswaar een revolver getrokken heeft, maar niet heeft geschoten, wordt verdacht en vlucht met een vliegtuigje de woestijn in. Daar ontmoet hij secretaresse Halprin, die met een oude Chevrolet op weg is naar Death Valley. Dit als minder geslaagd beschouwde werk uit het imposante oeuvre van Antonioni biedt een wel erg serieuze en inmiddels gedateerde kijk op de Amerikaanse samenleving. Des te meer valt er te beleven aan de prachtige beelden van Alfio Contini, ondermeer van Zabriskie Point, een van de hoogtepunten in de schitterende woestijn Death Valley. Schrijver-acteur Sam Shepard was een van de vele scenarioschrijvers.

L'invitata

1969 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1969. Drama van Vittorio de Seta. Met o.a. Joanna Shimkus, Michel Piccoli, Paul Barge, Lorna Heilbron en Albert Dagnant.

In het holst van de nacht wordt Anne geconfronteerd met de thuiskomst van haar echtgenoot - in gezelschap van een jongedame die, zo meldt hij, vanaf nu bij hen zal inwonen. Anne, onthutst en bedroefd, neemt daarop de uitnodiging aan van haar baas om hem naar het Zuid-Frankrijk te begeleiden. Vrije bewerking van Simone de Beauvoirs semi-autobioroman uit 1943 door fameuze documaker past, terugblikkend, perfect in zijn premièrejaar. Doorvoeld op-de-millimeter-spel van Shimkus en Piccoli vangt precies het onbestemde van de impromptu reis. Fraaie sfeertekening van meestercameraman Luciano Tovoli.

Amanti

1968 | Drama, Experimenteel

Italië 1968. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marcello Mastroianni, Faye Dunaway, Esmeralda Ruspoli, Enrico Simonetti en Karin Eugh.

Een rijke Amerikaanse die leukemie heeft gaat voor haar laatste vakantie naar Italië waar ze verliefd wordt op een ingenieur, voor wie ze haar ziekte verzwijgt. Als hij achter de waarheid komt, wil ze zelfmoord plegen. Pretentie van de film om méér te zijn dan een smartlap heeft een ridicuul en averechts resultaat. Dunaway lijdt decoratief in stilte tegen de achtergrond van Venetië en Cortina d'Ampezzo totdat haar uitbarstingen van smart even onbeheerst als onoprecht zijn.

Questi fantasmi

1967 | Komedie, Horror

Italië 1967. Komedie van Renato Castellani. Met o.a. Sophia Loren, Vittorio Gassman, Mario Adorf, Margaret Lee en Aldo Giuffrè.

Een berooid jong echtpaar krijgt na veel tegenslag een ruime woning waarvan gezegd wordt dat het er spookt. Het lijkt waar te zijn, maar het spook is in werkelijkheid de aanbidder van de vrouw. Het sterduo biedt weinig soelaas in deze zouteloze filmbewerking van een toneelklucht waarin de vrouw wél overspelig was. In de film blijft ze - omwille van Lorens ster- imago - onberispelijk. De regisseur, Adriano Barraco, Leo Benvenuti, en Piero De Bernardi bewerkten het toneelstuk van Eduardo De Filippo tot scenario. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

C'era una volta

1967 | Familiefilm, Fantasy, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1967. Familiefilm van Francesco Rosi. Met o.a. Sophia Loren, Omar Sharif, Dolores del Rio, Georges Wilson en Leslie French.

Ondanks alle aandrang kan de kroonprins van Napels er niet toe komen zich een bruid te kiezen tot hij verliefd wordt op een temperamentvol boerenmeisje dat al haar aristocratische rivalen zal verslaan in een toernooi bordenwassen. Deze voor regisseur Rosi zeer ongewone sprookjesfilm kreeg een stijlvolle aankleding en een fantasierijke uitwerking en Loren was voor de camera's nooit mooier, maar al het talent blijft toch ietwat verspild aan een wel heel simpel verhaaltje. Scenario van Tonino Guerra, Raffacle La Capria, Giuseppe Patroni Griffi en de regisseur. Camerawerk van Pasqualino De Santis. Gefilmd in Franscope.

Blowup

1966 | Thriller, Mysterie, Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1966. Thriller van Michelangelo Antonioni. Met o.a. David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle en Jane Birkin.

Een gevierde modefotograaf (Hemmings) maakt wat achteloze kiekjes van een liefdespaar in een park. Bij het uitvergroten blijkt dat hij zonder het te weten ook een duistere zaak heeft geregistreerd. Intrigerende, stijlvolle eerste Engelstalige film van Antonioni toont Swinging London uit de jaren zestig, met de nodige seks, drugs en rock 'n roll (van o.a. The Yardbirds). Antonioni speelt voortdurend met de werkelijkheid, zodat de hoofdpersoon en het publiek op het verkeerde been worden gezet. Gebaseerd op een verhaal van Julio Cortázar. Gouden Palm in Cannes.

Casanova 70

1965 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Virna Lisi, Michèle Mercier, Marisa Mell en Margaret Lee.

Een Navo-officier is impotent, behalve wanneer de amoureuze situatie levensgevaarlijke risico's met zich meebrengt. Hij mint een leeuwentemster in de piste, vrouwen van jaloerse echtgenoten en komt tenslotte voor de rechter op beschuldiging van moord. De spottende omkering van de mythe van de 'latin lover' toont het romantische idool Mastroianni niettemin in een serie pikante situaties, die de film onderhoudend, maar slechts bij vlagen echt leuk maken. Het gedeelte met Ferreri als wantrouwende ega van Mell is een hoogtepunt.

Matrimonio all'italiana

1964 | Komedie, Drama, Romantiek, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Puglisi, Tecla Scarano en Marilù Tolo.

Vlak na WO II begint de Napolitaan Domenico Soriano (Mastroianni) een relatie met prostituee Filumena Marturano (Loren) die 22 jaar zal duren. In de loop van de tijd heeft Filumena een steeds grotere rol gekregen in het leven en de zakelijke beslommeringen van Domenico. Maar dan kondigt hij aan met een jonge werkneemster te trouwen. Filumena wordt ernstig ziek en heeft als laatste wens 'eerzaam gehuwd' te sterven. Onmiddellijk na de trouwplechtigheid herstelt ze wonderbaarlijk. La Loren kon zich helemaal uitleven in deze klucht, die net als haar andere samenwerkingsverbanden met Mastroianni weer zeer geslaagd was.

Il deserto rosso

1964 | Drama, Romantiek

Italië 1964. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Richard Harris, Carlo Chionetti, Rita Renoir en Xenia Valderi.

Giulana is getrouwd en manisch depressief. Iedereen in haar omgeving merkt haar stemmingswiselingen op, maar niemand, zijzelf incluis, geeft toe dat ze ziek is. De Engelse ingenieur Zeller begrijpt Giulana's situatie en krijgt een relatie met haar. Dit help Giulana om haar ziekte te begrijpen. Antonioni kreeg een gouden leeuw voor zijn regie op het filmfestival van Venetië.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

La Notte

1961 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Bernhard Wicki en Rosy Mazzacurati.

De dodelijke ziekte van een huisvriend brengt de vrouw van een schrijver na tien jaar huwelijk in een onbestemde crisis. Tijdens een grote receptie dolen ze onafhankelijk van elkaar rond en hebben tot niets leidende flirts met anderen. In de ochtenduren doen ze een wanhopige poging om de liefde van weleer te doen herleven. Deze beroemde Antonioni-film suggereert in zeer zorgvuldige beelden de vergankelijkheid van emoties, met nauwelijks enige uiterlijke actie en een minimum aan dialogen. De film doet nu enigszins steriel aan, omdat de acteurs ondergeschikt zijn gemaakt aan de fotografische compositie in plaats van hun gevoelens zelf te mogen uitdrukken.

L'assassino

1961 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Elio Petri. Met o.a. Marcello Mastroianni, Micheline Presle, Christina Gaioni, Salvo Randone en Andrea Checchi.

Maatschappelijk geslaagde antiquair wordt gearresteerd op verdenking van moord op ex-geliefde. Uit onderzoek blijkt hoe hij zijn huidige status heeft bereikt. Politie-intrige is aanleiding voor psychologisch portret van karakterzwakke streber. Zeer goed geacteerd in alle rollen. De officiële debuutfilm van Petri.

L'avventura

1960 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci en Esmeralda Ruspoli.

Tijdens een cruise met haar vrienden verdwijnt Anna, een jong meisje met rijke ouders, spoorloos. Haar verloofde Sandro en beste vriendin Claudia blijven haar zoeken, en worden gedurende hun zoektocht verliefd op elkaar, de herinering aan Anna verdwijnt. De film werd uitgejoeld bij de première, om de breuk met de gangbare verhaalsconventies -de verdwijning blijft onopgelost - maar kwam spoedig daarna op het lijstje van 'tien beste films aller tijden'. Eén van Antonioni's beste films, deel een van de trilogie met La notte en L'eclisse.