Jaime Romandia: productie.
Er zijn 12 films gevonden.

Nuestro tiempo

2018 | Drama

Mexico 2018. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Natalia López, Phil Burgers en Carlos Reygadas.

Stierenfokker Juan en zijn vrouw Esther (gespeeld door Reygadas en López, die ook in werkelijkheid getrouwd zijn) houden er een open relatie op na. Maar als Esther informatie achterhoudt over een minnaar, barst Juan van jaloezie en achterdocht. Dit relatiedrama van de Mexicaanse meester-cineast Reygadas (Post tenebras lux, Stellet licht) is zo nietsontziend intiem dat hij in navelstaarderij dreigt te verzanden. Maar de film zegt ondertussen wel interessante dingen over loyaliteit, openheid, autonomie en het behoud dan wel verlies van regie. Met een bijzondere rol voor ingewanden en stierengebrul.

La región salvaje

2016 | Drama

Mexico​/​​Denemarken​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Noorwegen 2016. Drama van Amat Escalante. Met o.a. Ruth Ramos, Simone Bucio, Jesús Meza en Eden Villavicencio.

In macho-Mexico heeft een homoseksuele ziekenbroeder stiekem seks met de man van zijn zus. Die op haar beurt weer stiekem seks heeft met een fallisch ruimtewezen dat met zijn enorme tentakels het genot van vrouwen (én mannen) zo kan opdrijven dat de dood erop volgt. Intrigerende, maar soms ook te weirde mix van sociaalrealisme, body horror en sciencefiction van de maker van onder andere Los Bastardos en Heli. Escalante kreeg in 2016 op het festival van Venetië voor deze film de prijs voor beste regie.

Jauja

2014 | Drama

Argentinië​/​​Denemarken​/​​Frankrijk​/​​Mexico​/​​Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Brazilië​/​​Nederland 2014. Drama van Lisandro Alonso. Met o.a. Viggo Mortensen, Ghita Nørby en Viilbjørk Malling Agger.

Roadmovie waarin een negentiende-eeuwse legerkapitein zijn weggelopen dochter zoekt in de wildernis van Zuid-Amerika.

Heli

2013 | Drama, Misdaad

Mexico​/​​Nederland​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2013. Drama van Amat Escalante. Met o.a. Armando Espitia, Andrea Vergara, Linda González en Juan Eduardo Palacios.

De jonge, doodgoeie Heli vindt een partij cocaïne in de watertank op zijn huis. Hij besluit het spul weg te spoelen. De volgende dag wordt de voordeur ingebeukt door mannen die gekleed gaan in politie-uniformen. Vader wordt zonder pardon neergeknald, Heli en zusje Estela worden afgevoerd. Mexicaan Escalante (Sangre, Los bastardos) schetst met deze indringende, aardedonkere wraakfilm een vreselijk beeld van zijn vaderland. Het geweld komt van alle kanten en is niet te stoppen. Alles en iedereen is corrupt. Het kwam hem op veel kritiek te staan, maar er was ook lof: in Cannes werd Escalante vorig jaar bekroond als beste regisseur.

Post tenebras lux

2012 | Drama

Mexico​/​​Frankrijk​/​​Nederland​/​​Duitsland 2012. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Adolfo Jiménez Castro, Nathalia Acevedo en Willebaldo Torres.

In het ruige, associatieve en instinctieve Post tenebras lux ('licht na duisternis') ruimt Mexicaanse meester Reygadas plaats in voor zijn diepste gevoelens, herinneringen, dromen, wensen en angsten. Sprookjesachtig mooie beelden van een meisje dat door een majestueus landschap banjert worden afgewisseld door computerbeelden van een vuurrode duivel; existentiële discussies door beelden van een rugbywedstrijd. Op het festival van Cannes werd de film weggehoond, maar Reygadas mocht tot slot wel de prijs voor beste regie mee naar huis nemen.

El Árbol

2009 | Drama

Mexico​/​​Spanje 2009. Drama van Carlos Serrano Azcona. Met o.a. Antonio Martin Beato, David Bermejo, Ana Casado Boch en Maria Brunete.

Een Mexicaanse vader zwerft door een Spaanse stad in afwachting van de uitkomst van een strijd om de voogdij over zijn kinderen. Het niet mogen zien van zijn kinderen tot aan de zitting maakt hem langzaam gek en hij maakt een eenzame tocht met toevallige ontmoetingen, spontane potjes voetbal en andere korte intermezzo's met de geesten uit zijn verleden.

Alamar

2009 | Drama

Mexico 2009. Drama van Pedro González-Rubio. Met o.a. Jorge Machado, Natan Machado Palombini, Nestór Marín en Roberta Palombini.

Voordat de vijfjarige Natan met zijn pas gescheiden moeder vertrekt naar Rome gaat hij nog een tijdje met zijn Mexicaanse vader Jorge naar het koraalrif Banco Chinchorro in Mexico. Daar maakt Natan kennis met de verschillende wilde dieren en de eenvoudige levensstijl van de vissers. Alamar (To the Sea) is vooral een verhaal over de relatie tussen vader en zoon, met zeer eenvoudige middelen gefilmd, zonder script. Het resultaat is een bescheiden maar betoverende mix van documentaire en fictie. Alamar won onder andere een Tiger Award in Rotterdam.

Stellet licht

2007 | Drama

Mexico​/​​Frankrijk​/​​Nederland​/​​Duitsland 2007. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Cornelio Wall, Miriam Toews, Maria Pankratz en Jacobo Klassen.

Met een zes minuten durend openingsshot van een zonsopgang laat Reygadas er geen gras over groeien: ongeduldige kijkers kunnen meteen afhaken. Wie blijft zitten wordt getrakteerd op een poëtische meditatie over liefde en opoffering, in de stijl van meesters als Dreyer en Tarkovski. Het verhaal over een buitenechtelijke verhouding in een strengprotestantse gemeenschap in Mexico wordt gespeeld door echte mennonieten, wat een intrigerende mengeling van fictie en werkelijkheid oplevert. Traag en ernstig, maar laagdrempeliger dan Reygadas' eerdere werk (oa Japón). Won de juryprijs in Cannes.

Los Bastardos

2008 | Misdaad, Actiefilm, Drama, Thriller

Mexico​/​​Frankrijk​/​​Verenigde Staten 2008. Misdaad van Amat Escalante. Met o.a. Jesus Moises Rodriguez, Rubén Sosa en Nina Zavarin.

Los Bastardos is een minimalistische, Mexicaanse variatie op Michael Haneke’s nare Funny Games, waarin regisseur Amat Escalante (een Mexicaan die naar de Verenigde Staten uitweek) het hopeloze leven van clandestiene Mexicaanse dagwerkers in de omgeving van Los Angeles vangt in lange, lome takes. Als er dan eindelijk iets gebeurt, is het ook meteen goed raak: de hersens van een gegijzelde huisvrouw spatten uiteen op de witte muur. Los Bastardos is pure horror, waarmee Escalante (Sangre) zijn grote talent bevestigt.

Sangre

2005 | Drama

Mexico​/​​Frankrijk 2005. Drama van Amat Escalante. Met o.a. Cirilo Recio Dávila, Laura Saldaña Quintero, Martha Preciado en Claudia Orozco.

Diego heeft het vreselijkste baantje dat je je maar kunt bedenken: met een tikkertje houdt hij het aantal bezoekers bij van een of andere vage overheidsinstantie. De rest van zijn leven is al even monotoon: hij eet samen met zijn vriendin afhaalmaaltijden, ze kijken naar een favoriete soap en hebben af en toe routineuze seks. Sangre bestaat uit lang aangehouden, statische shots; de kadrering is uiterst secuur. De dialogen zijn spaarzaam, het beetje humor is inktzwart. Muziek ontbreekt, en Escalante maakt gebruik van niet-professionele acteurs. Treurigheid oogde zelden zo fraai.

Batalla en el cielo

2005 | Drama, Misdaad, Experimenteel

Mexico​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​België 2005. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Marcos Hernández, Anapola Mushkadiz en Berta Ruiz.

Regisseur Reygadas houdt niet zo van professionele acteurs. In Batalla en el cielo wordt de hoofdrol gespeeld door Marcos Hernández, in het dagelijks leven ambtenaar. Hij speelt Marcos, die in Mexico City werkt als chauffeur en klusjesman voor een rijke generaal. Om op snelle wijze aan meer geld te komen, hebben hij en z'n vrouw een baby ontvoerd, maar de zaak loopt op verschrikkelijke wijze uit de hand. Reygades schetst een rauw en onthutsend beeld van het leven in een keiharde stad en schuwt pijnlijke beelden niet in het minst. De film zet zich als een weerhaak vast.

Japon

2002 | Historische film, Experimenteel, Drama

Nederland​/​​Spanje​/​​Mexico​/​​Duitsland 2002. Historische film van Carlos Reygadas. Met o.a. Alejandro Ferretis, Magdalena Flores, Carlos Reygadas, Martín Serrano en Rolando Hernández.

Een naamloze man (Ferretis, in werkelijkheid net zomin professioneel acteur als de andere leden van de cast) verruilt Mexico Stad voor het grillige platteland van Hidalgo. Dat is de plek waar hij zelfmoord gaat plegen. Op de laatste dag van zijn leven vindt hij onderdak bij een vriendelijke, oudere vrouw. De zelfdodingsplannen worden op de lange baan geschoven en langzaamaan groeit er genegenheid tussen gastvrouw en vreemdeling. In lang aangehouden, rustige beelden creëert Reygadas een meditatieve vertelling over leven en dood, geloof en vergeving, die aan het werk van Andrej Tarkovski doet denken. De dialogen zijn spaarzaam, de verlaten landschappen schitterend.