Walter Janssen: regie en cast.
Er zijn 33 films gevonden.

Alt-Heidelberg

1959 | Romantiek

Duitsland 1959. Romantiek van Ernst Marischka. Met o.a. Christian Wolff, Gert Fröbe, Sabine Sinjen, Rudolf Vogel en Ernst Stahl-Nachbaur.

Een in Heidelberg studerende prins wordt verliefd op de dochter van een herbergier. Om staatsredenen moet hij haar opgeven. Het aan het toneelstuk van Wilhelm Meyer-Förster ontleende gegeven heeft van Ernst Marischka de romantisch- sentimentele behandeling gekregen die 't behoeft en die de liefhebbers van het genre zal plezieren.

Der König der Bernina

1957 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1957. Drama van Alfred Lehner. Met o.a. Helmuth Schneider, Waltraud Haas en Walter Janssen.

Een man keert na jaren terug naar zijn door Fransen bezette Zwitserse geboortedorp in de Alpen, waar hij een slechte naam heeft, omdat hij de zoon zou zijn van een moordenaar. Als hij vervolgens verliefd wordt op het nichtje van de pastoor, worden de problemen alleen maar groter.

Der Kènig der Bernina

1957 | Drama

Zwitserland​/​​Oostenrijk 1957. Drama van Alfred Lehner. Met o.a. Walter Janssen, Waltraud Haas en Helmuth Schneider.

Een man keert na jaren terug naar zijn door Fransen bezette Zwitserse geboortedorp in de Alpen, waar hij een slechte naam heeft, omdat hij de zoon zou zijn van een moordenaar. Als hij vervolgens verliefd wordt op het nichtje van de pastoor, worden de problemen alleen maar groter.

Hengst Maestoso Austria

1956 | Romantiek

Oostenrijk 1956. Romantiek van Hermann Kugelstadt. Met o.a. Paul Klinger, Nadja Gray, Rolf Kutschera, Gustav Knuth en Lotte Ledl.

Pikeur Georg Hochleitner (Klinger) wil graag het paard uit de titel in zijn bezit krijgen, maar de middelen ontbreken hem om het Lipizzaner-edeldier te kopen. Hij gaat dikwijls naar de stoeterij om de hengst te bewonderen. Daar ontmoet hij gravin Marika Szilady (Gray), Maria voor intimi, een weduwe met wie hij aanvankelijk ruziet over het paard, maar uiteindelijk worden ze verliefd. Maria wordt teruggeroepen naar haar landgoed in Hongarije en Georg gaat naar huis. Als hij een erfenis krijgt, kan hij het dier aankopen, maar op de stoeterij hoort hij dat Maria hem voor is geweest. Hij mag het beest naar Hongarije brengen, waar hij Maria weer ziet. Hij wordt vlot weggewerkt door haar zwager graaf Ferencz Szilady, maar Maria schenkt hem het paard, waarmee hij afreist naar zijn nieuwe woonplaats, het idyllische St. Georgen. Zijn brieven blijven onbeantwoord, omdat Ferencz ze weghoudt, maar als hij haar een telegram stuurt, komt ze naar hem toe. Maria is inmiddels verarmd omdat haar zwager alles verbrast heeft, en Georg is een goede partij geworden om te trouwen; en zo leefden ze nog lang en gelukkig. Theodor Ottawa en Arthur-Heinz Lehmann schreven samen het hypocriete scenario naar Lehmanns escapistische roman, die indertijd een groot succes was. De spelprestaties steken beslist niet boven het bescheiden niveau van deze onbenullige film uit en het camerawerk is Walter Tuch en Walter Partsch.

Die Geierwally

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Frantisek Cáp. Met o.a. Barbara Rütting, Franz Pfaudler, Til Kiwe, Carl Möhner en Helga Neuner.

Een Beierse hereboer stuurt zijn dochter het huis uit als zij weigert met een rijke boerenzoon te trouwen. Haar ware liefde geldt ene 'Bären-Joseph' wiens leven door 'Die Geierwally' op 't laatste ogenblik nog wordt gered. Een 'Heimatfilm' van twintig in 't dozijn.

Rotkäppchen

1954 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1954. Familiefilm van Walter Janssen. Met o.a. Maren Bielenberg, Elinor von Wallerstain, Wolfgang Eichberger, Ellen Frank en Peter Lehmann.

De Boze Wolf en Roodkapje in een film die in een heus Duits bos is opgenomen. Realistisch en traditioneel. Geschikt voor de kleintjes.

Hänsel und Gretel

1954 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1954. Familiefilm van Walter Janssen. Met o.a. Jürgen Micksch, Maren Bielenberg, Barbara Gallauner, Jochen Diestelmann en Ellen Frank.

Een van de vele versies van het sprookje getiteld Hans en Grietje van de gebroeders Grimm. Een weinig opvallende rolprent. Scenario van Gerhard F. Hummel.

Heimweh nach Deutschland

1954 | Avonturenfilm

Duitsland 1954. Avonturenfilm van Bernhard Redetzki. Met o.a. Albert Lieven, Ingrid Lutz, Petra Peters, Arno Aßmann en Jan Hendriks.

Een onderofficier van het Afrika-Korps ontsnapt uit Britse krijgsgevangenschap naar Libanon. Daar raakt hij tegen wil en dank verwikkeld in een smokkelorganisatie van drugs, die door politie en leger op het spoor gezeten worden. Hij heeft maar een wens: terug naar huis. Een onderhoudende avonturenfilm, die echter wel wat onwaarschijnlijk is, maar dat hoeft de pret niet te drukken.

Die Mücke

1954 |

Duitsland 1954. Walter Reisch. Met o.a. Hilde Krahl, Gustav Knuth, Margot Hielscher, Bernhard Wicki en Walter Janssen.

Krahl is de spionne 'Mücke' die een illegale wapenhandelaar op het spoor is. De man blijkt een vroegere vriend. Wat is plicht? Wat is vriendschap? Maar ook in Duitsland anno 1954 gaat plicht nog steeds voor alles, want een compromis kost Die Mücke bijna haar leven.

Alles für Papa

1953 | Komedie, Drama

Duitsland 1953. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Johanna Matz, Curd Jürgens, Olga Tschechowa, Peer Schmidt en Ina Malfatti.

Uitgever van een boulevardblad en weduwnaar Clemens Haberland (Jürgens) krijgt zijn inmiddels volwassen geworden dochter in huis, nadat zij een finishing-school in Zwitserland met goed gevolg doorlopen had. Daar is hij helemaal niet blij mee, want het is afgelopen met zijn vrijbuitersleventje van pokeren en zuipen.

Der Obersteiger

1952 | Historische film, Romantiek, Muziek

Oostenrijk 1952. Historische film van Franz Antel. Met o.a. Walter Janssen, Josefin Kipper, Hans Holt, Gunther Philipp en Grethe Weiser.

De Beierse hertog Max vlucht incognito voor een huwelijk dat hem opgedrongen wordt. Tijdens zijn omzwervingen ontmoet hij een prinses, die ook al onder een valse naam reist. Hij wordt verliefd op haar en wil met haar trouwen. Zij blijkt het meisje te zijn met wie hij moest trouwen. Sentimentele draak naar de gelijknamige operette van Carl Zeller.

Der Gebieterische Ruf

1944 | Drama, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Maria Holst, Paul Hubschmid, Frieda Richard en Heinz Moog.

Christel Exner (Holst) uit Graz is jong, mooi en begenadigd als arts. Haar vriend is toneelspeler Ferdinand Hofer (Hubschmid). Als Ferdinand een engagement in Berlijn krijgt, kan Christel niet mee. Haar relatie met een boh[KA1]emien is eigenlijk onzeker. Christel neemt geroerd afscheid van Ferdinand, maar krijgt in Wenen de kans zich bij de gerenommeerde chirurg Professor Wichmann (Forster) in het werk te storten. Hoewel dokter Wichmann veel ouder is, wordt Christel toch verliefd op hem. Ze trouwen. Als ze van hun huwelijksreis teruggekeerd zijn, is Ferdinand als patiënt in de kliniek opgenomen, want hij werd levensgevaarlijk gewond bij een val op het toneel. Christel voelt de liefde voor Ferdinand weer in zich opbloeien en haar echtgenoot prof. Wichmann merkt dat. Het wordt hem te machtig en hij verdwijnt. Niemand kan de complexe operatie uitvoeren op Ferdinand, behalve professor Wichmann, die gelukkig op het juiste moment over een ridderlijk hart blijkt te beschikken. Draak van een film die niet eens slecht gespeeld is, maar verslagen wordt door veel betere draken die jaren later gemaakt zijn. Het scenario is van Erich Ebermayer naar een idee van Josef Nauders, en het camerawerk is van Günther Anders.

Späte Liebe

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Inge List, Fred Liewehr en Erik Frey.

Om de verpleging van haar zuster te kunnen bekostigen, huwt een jonge vrouw, een rijke fabrikant van wie ze niet houdt. De film had makkelijk een draak kunnen worden, maar de regie van Ucicky en vooral het spel van Wessely en H[KA3]orbiger bezweren dat gevaar. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Die Schwache Stunde

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Otto Pittermann. Met o.a. Hannelore Schroth, Paul Richter, Fritz Odemar, Walter Janssen en Hilde Hildebrand.

Na een echtelijke ruzie laat de vrouw van een advocaat zich inpalmen door een operazanger. De zwakke verfilming van een blijspel van Harald Röbbeling wordt overigens niet onaardig gespeeld door Schroth en Richter.

Geliebte Welt

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Emil Burri. Met o.a. Brigitte Horney, Willy Fritsch, Paul Dahlke, Mady Rahl en Gustav Waldau.

Een privé-secretaresse, die met haar baas is getrouwd, mist haar werk en voelt zich als echtgenote verwaarloosd. Weinig tempo, conventioneel gemaakt, maar Horney is een boeiende actrice en er is een mooie bijrol van Dahlke.

Diesel

1942 | Biografie

Duitsland 1942. Biografie van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Willy Birgel, Paul Wegener, Hilde Weissner, Erich Ponto en Arthur Schröder.

De film, die handelt over de moeizame weg die Rudolf Diesel moet gaan voordat 'zijn' motor voor de eerste keer loopt, is gebaseerd op een door zijn zoon Eugen geschreven biografie. Ongelijk van constructie, maar vooral boeiend in de fragmenten waarin de motor 'acteert'.

Die Grosse Nummer

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Karl Anton. Met o.a. Leny Marenbach, Rudolf Prack, Paul Kemp, Charlotte Daudert en Paul Hoffmann.

De dochter van een in de arena omgekomen paardrijdster moet van haar vader de circuswereld mijden. De eenvoudige intrige biedt Anton gelegenheid voor een levendige schildering van het circusleven.

Die Kellnerin Anna

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Peter Paul Brauer. Met o.a. Franziska Kinz, Otto Wernicke, Winnie Markus, Walter Janssen en Theodor Danegger.

Een serveerster heeft de man die haar zoon heeft geadopteerd, beloofd dat ze zich nooit als de moeder bekend zal maken. De film is met vaart en zonder de voor de hand liggende sentimentaliteit gemaakt. Opvallende bijrollen van Danegger, Datzig, Waldau en Olden.

Irrtum des Herzens

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Bernd Hoffmann en Bernd Hofmann. Met o.a. Paul Hartmann, Käthe Dorsch, Hans Söhnker, Grethe Weiser en Walter Janssen.

Een arts redt het leven van de man, die het hart veroverd heeft van de vrouw die hij zelf liefheeft. Effectief geregisseerd, heel mooi door Georg Bruckbauer gefotografeerd en met goede rollen van Hartmann en Marenbach. Het scenario is van Alexander Lix en regisseur Hofmann.

Drei wunderschöne Tage

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Gustav Waldau, Hans Zesch-Ballot, Gina Falckenberg, Walter Janssen en Hans Richter.

Tijdens een drie dagen durend personeelsuitstapje blijkt dat niet iedereen zijn zorgen thuis heeft gelaten. Een omvangrijke rolbezetting en ook nog het Regensburger Domkoor zijn opgetrommeld om propaganda te maken voor het 'schoolreisje' dat zo goed is voor de handhaving, zo niet bevordering, van de goede geest in het bedrijf.

Rote Orchideen

1938 | Misdaad

Duitsland 1938. Misdaad van Nunzio Malasomma en Walter Janssen. Met o.a. Olga Tschechowa, Albrecht Schoenhals, Camilla Horn, Hans Nielsen en Herbert Hübner.

Twee ingenieurs (Schoenhals en D[KA3]oderlein) worden verdacht van bedrijfsspionage. Schoenhals weet naar het buitenland te vluchten en van daaruit bewijst hij, na vele avonturen, zijn onschuld en die van zijn collega. Hij verovert ook nog het hart van zangeres Maria (Tschechowa), die aan het begin van de film een duistere rol speelde. Een misdaadfilm waarvoor je niet op het puntje van je stoel gaat zitten. Noch de spelers, noch het onwaarschijnlijke verhaal weten te boeien, al maakt de muziek van Franz Grothes wel wat goed. Een film die je snel vergeet.

Die Nacht der Entscheidung

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Nunzio Malasomma en Walter Janssen. Met o.a. Pola Negri, Sabine Peters, Ivan Petrovich, Hans Zesch-Ballot en Ernst Dumcke.

Tessa (Negri), de vrouw van consul Br[KA3]uckmann (Zesch- Ballot) ziet na jaren haar jeugdliefde (Petrovich) terug. Ze worden opnieuw verliefd op elkaar. Tessa, die door haar man nogal verwaarloosd wordt, besluit er met haar geliefde vandoor te gaan. Het lukt haar stiefdochter Gisela (Peters) op het laatste moment toch nog om de echtelieden weer bij elkaar te brengen. Zwak geregisseerd melodrama, maar de liedjes die Pola Negri zingt zijn prachtig. Het was haar laatste Duitse film voordat ze terugging naar Amerika.

Serenade

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Willi Forst. Met o.a. Igo Sym, Walter Janssen, Fritz Odemar, Hilde Krahl en Albert Matterstock.

Verfilming van Theodor Storms novelle Viola tricolor met de Peter Kreuder-schlager 'Schön war die Zeit' over een meisje dat met een violist trouwt en hem zijn eerste vrouw probeert te doen vergeten.

Alles für Veronika

1936 | Drama

Hongarije​/​​Zwitserland​/​​Duitsland 1936. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Thekla Ahrens, Willy Eichberger, Hans Moser, Theo Lingen en Walter Janssen.

Veronika, een jong meisje (Ahrens), is verkoopster in een warenhuis en droomt ervan eens een grote dame te zijn. In een onbezonnen moment `leent` ze in het weekend een zilvervos om haar vriend (Eichberger) te behagen. Maar men mist de bontjas voor die tijd al en alles komt uit. Veronika wordt van diefstal beschuldigd. Ze heeft het uitsluitend aan de begripvolle directeur van het warenhuis (Moser) te danken dat alles nog goed komt. Naast Thekla Ahrens kan vooral Hans Moser zijn gaven ontplooien. Hij is serieus, goedig en zelfs cynisch. Een film die het waard is om te zien. Ook bekend als DER SCHLAUMEIER, en WIEN - AUSVERKAUFT.

Wer wagt - gewinnt!

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Walter Janssen. Met o.a. Heinz Rühmann, Lizzi Holzschuh, Carl Günther, Annemarie Sörensen en Walter Steinbeck.

Paul Neumann is verliefd op Luise, de dochter van zijn baas, maar Anette, de dochter van een rijke chocoladefabrikant, heeft haar zinnen op Paul gezet. De niet erg overtuigende verfilming van Benatzkys operette Bezauberndes fräulein wordt ook onder deze titel vertoond. Rühmann als Paul is eigenlijk de enige die dat leven in de brouwerij brengt.

Maskerade

1934 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Drama van Willi Forst. Met o.a. Paula Wessely, Adolf Wohlbrück, Olga Tschechowa, Hans Moser en Peter Petersen.

Wenen 1905. De echtgenote van een chirurg laat zich in schilderen, slechts gekleed in een minkstola die de verloofde van haar overspelige zwager toebehoort. Een groot schandaal breekt uit als het portret af is. Dit elegante melodrama was Forsts tweede film en wereldwijd een succes. Scenario van regisseur Forst. Camerawerk van Franz Planer.

Schwarzwaldmädel

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Georg Zoch. Met o.a. Maria Berling, Hans Söhnker, Walter Janssen, Olga Limburg en Lotte Lorring.

Folklore komt volop aan z'n trekken in het verhaal over een student die verliefd is op de pleegdochter van een kapelmeester.

Lachende Erben

1933 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1933. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Heinz Rühmann, Lien Deyers, Lizzi Waldmüller, Max Adalbert en Ida Wüst.

R[KA3]uhmann als wijnverkoper tegenover de Nederlandse Deyers (die in Duitsland als actrice groot succes had) in een alleraardigste stijlvolle romantische komedie van de theaterregisseur Ophüls. Het scenario is van Felix Joachimson en de regisseur. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Der Choral von Leuthen

1933 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Carl Froelich en Arsen von Cserepy. Met o.a. Walter Supper, Otto Gebühr, Olga Tschechowa, Elga Brink en Harry Frank.

Weer een film over Frederik de Grote, met, hoe kan het anders, Geb[KA3]uhr in de hoofdrol. Dit keer gaat het over de slag bij Leuthen in 1757, waarbij Frederik, door een slimme opstelling van zijn manschappen, een glansrijke overwinning behaalde op het in getal veel sterkere Oostenrijkse leger. Daarnaast speelt een liefdesgeschiedenis tussen een Pruissische Ritmeester (Frank) en een Oostenrijkse hofdame (Brink). Deze film, die wel nationalistisch, maar niet nationaal-socialistisch is, heeft een uitstekende rolbezetting. Dit werk uit 1932 werd na de machtsovername als propagandafilm gebruikt. Als tijdsdocument nog altijd het aanzien waard.

Zwei Herzen im Dreivierteltakt

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Walter Janssen, Willi Forst, Oskar Karlweis, Gretl Theimer en Paul Hörbiger.

Von Bolvary's eerste geluidsfilm. Een rasechte, spitse filmoperette met muziek van Robert Stolz die zo populair werd, dat er ditmaal van de film een theaterbewerking werd gemaakt. Uiteraard gaat het over een componist en een mooi meisje dat hem inspireert.

Das Flötenkonzert von Sanssouci

1930 | Historische film, Drama

Duitsland 1930. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Otto Gebühr, Renate Müller, Walter Janssen, Hans Rehmann en Friedrich Kayssler.

Oostenrijk, Frankrijk en Rusland sluiten een verbond tegen Pruisen, maar Frederik de Grote komt er toch achter, en in een pauze van vijf seconden tijdens een door hem uitgevoerd fluitconcert, geeft hij zijn generaals bevelen. Op Veit Harlans DER GROSZE KÖNIG na was dit de meest reactionaire Frederik de Grote-verfilming, waartegen links heftig protesteerde wegens het pleidooi voor bewapening van Duitsland.

Die Nacht gehört uns

1929 | Komedie

Duitsland 1929. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Ander, Ida Wüst, Otto Wallburg en Walter Janssen.

Hans Albers werd beroemd door deze film, een van de eerste Duitse geluidsfilms, over een coureurster die een ongeluk heeft tijdens een oefenrit en bij kennis komt in een boshut, verzorgd door een vreemde man. Zij neemt de man mee naar de 'beschaving' maar na verloop van tijd wil hij weer terug naar zijn bossen. Albers' tegenspeelster had eigenlijk Marlene Dietrich moeten zijn, maar de producent wilde geen risico nemen.

Der Müde Tod

1921 | Horror, Zwijgende film, Fantasy

Duitsland 1921. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Lil Dagover, Bernhard Goetzke, Walter Janssen, Hans Sternberg en Max Adalbert.

Indrukwekkend noodlots-expressionisme met een innemende legende als kader: een meisje krijgt haar geliefde terug van de Dood als zij het uitgaan van drie brandende kaarsen kan voorkomen: elke kaars stelt een mens voor, op de vlucht voor de dood. In drie episodes verdeeld, die elk in een ander land spelen: 19e eeuws Bagdad in een 1001-nacht sfeer, Venentië in de Renaissence en aan het keizerlijke hof in China. Scenario van Thea von Harbou en de toen 31-jarige regisseur Lang. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner, Erich Nitzschmann en Hermann Saalfrank. De decors zijn van Hermann Warm, Walter Röhring en Robert Herleth.