Alexander Korda (1893-1956): regie en productie.
Er zijn 20 films gevonden.

The Wooden Horse

1950 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1950. Oorlogsfilm van Jack Lee en Ian Dalrymple. Met o.a. Leo Genn, David Tomlinson, Anthony Steel, Peter Burton en Bryan Forbes.

Ontsnappen uit krijgsgevangenenkampen werd razend populair in de bioscopen door Hollywoodproducten Stalag 17 en The Great Escape, maar de Britse film The Wooden Horse had al goed voorwerk verricht. Leven in en ontsnappen uit een kamp in WO II werd niet als iets vernederends en verschrikkelijks gepresenteerd, wat het natuurlijk wel was, maar als een stevig avontuur waar een Engelse gentleman zijn hand niet voor omdraait noch zijn pijp voor terzijde legt. Dat viel, zo kort na de oorlog, in vruchtbare aarde. De methode die Peter (Genn), Phil (Tomlinson) en John (Steel) gebruiken, namelijk het graven van een tunnel onder het houten paard dat ze voor hun gymnastiekoefeningen gebruiken, is werkelijk uitgevoerd.

The Third Man

1949 | Film noir, Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1949. Film noir van Carol Reed. Met o.a. Joseph Cotten, Orson Welles, Alida Valli, Trevor Howard en Bernard Lee.

De Amerikaanse pulpschrijver Holly Martins (Cotten) arriveert in het naoorlogse Wenen om zijn oude vriend Harry Lime (Welles) te bezoeken. Hij verneemt echter dat Lime kort daarvoor onder merkwaardige omstandigheden om het leven is gekomen. Geïntrigeerd door de informatie van onder meer Lime's geliefde Anna (Valli) en de conciërge van diens appartementengebouw besluit Martins de dood van zijn vriend te onderzoeken. Zo daalt hij - letterlijk en figuurlijk - af in de puinhopen van de door de oorlog geteisterde stad waar nu corruptie welig tiert. Het met een Oscar bekroonde zwart-wit camerawerk van Robert Krasker is bepalend voor de verontrustende sfeer en maakt vooral de beroemde hoogtepunten van de film onvergetelijk. The Third man won de Grand Prix du Festival International du Film (voorloper van de Gouden Palm) in Cannes.

An Ideal Husband

1947 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1947. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Paulette Goddard, Michael Wilding, Diana Wynyard, C. Aubrey Smith en Glynis Johns.

Oscar Wildes salonkomedie in een klassieke presentatie, maar langzaam van tempo.

Vacation of marriage

1945 | Drama

1945. Drama van Alexander Korda.

Oscar Wildes salonkomedie in een klassieke presentatie, maar langzaam van tempo.

Perfect Strangers

1945 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Alexander Korda. Met o.a. Robert Donat, Deborah Kerr, Glynis Johns, Ann Todd en Roland Culver.

Donat en Kerr zijn sprankelend in dit verhaal over een saai echtpaar dat door WO II van elkaar gescheiden raakt en beiden een verjonging ondergaan door een oorlogsromance. Johns is puntig als Kerrs militaire vriend. De Amerikaanse titel luidt VACATION FROM MARRIAGE en is tien minuten korter.

Jungle Book

1942 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1942. Avonturenfilm van Zoltan Korda. Met o.a. Sabu, Patricia O'Rourke, Joseph Calleia, John Qualen en Rosemary DeCamp.

Oogstrelende adaptatie in Technicolor van Rudyard Kiplings drie Mowgli-verhalen uit zijn bundel The Jungle Book (1894). Gouden greep is Sabu (achternaam Dagastir) als de door wolven grootgebrachte Indiase jungleknaap: de interactie tussen de voormalige staljongen van een Maharadja en de dierencast oogt volkomen natuurlijk. Curieus genoeg bleef dit fraaie exotische avontuur, dat met de latere vrolijke Disney-animatieversie weinig gemeen heeft, Oscarloos. Hongaarse broers Alexander, Zoltan en Vincent Korda waren verantwoordelijk voor respectievelijk productie, regie en productieontwerp. Dramatische score van Miklós Rósza.

That Hamilton Woman

1941 | Romantiek, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1941. Romantiek van Alexander Korda. Met o.a. Vivien Leigh, Laurence Olivier, Alan Mowbray, Sara Allgood en Gladys Cooper.

In 1786 trouwt de mooie jonge Emma Hart (Leigh) na een stormachtige jeugd met de oudere Sir William Hamilton (Mowbray). In de jaren die volgen geniet ze van haar positie om Napels te bekoren met haar schoonheid en haar intelligentie. Op een dag ontmoet ze fregat-kapitein Nelson (Olivier). Ze valt voor zijn charmes. Sentimenteel drama dat het niet al te nauw neemt met de historische waarheid, maar de grandeur waarmee Korda zijn film verwezenlijkte en het grandioze spel van de hoofdrolspelers, die in werkelijkheid man en vrouw waren, vergoeden dit ten volle. Een juweeltje van een historische love story. Knap opgebouwd scenario van Walter Reisch en R.C. Sheriff en mooie beelden van Rudolph Maté. Fantastische klassiek geïnspireerde score van Miklos Rozsa. Churchills lievelingsfilm. Ook bekend als LADY HAMILTON.

The Thief of Bagdad

1940 | Avonturenfilm, Familiefilm, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1940. Avonturenfilm van Ludwig Berger, Michael Powell, Tim Whelan, Alexander Korda en Zoltan Korda. Met o.a. Conrad Veidt, Sabu, John Justin, June Duprez en Rex Ingram.

De kalief van Bagdad werd door zijn verraderlijke grootvizier (Veidt) gevangen gezet. In de cel ontmoet hij Abu (Sabu), een jonge handige dief, die erin slaagt de sleutels van de cipier te stelen, zodat ze kunnen ontsnappen. De vizier heeft echter de geliefde (Duprez) van de kalief in handen, en werpt bovendien een vloek op de vluchtelingen. Tweede verfilming van dit sprookje uit Duizend-en-een-nacht, en een van de beste. Geregisseerd door maar liefst zes regisseurs. Oscars voor het mooie Technicolor camerawerk, de effecten en de decors.

The Lion Has Wings

1939 | Oorlogsfilm, Documentaire

Verenigd Koninkrijk 1939. Oorlogsfilm van Michael Powell, Brian Desmond Hurst, Adrian Brunel, Alexander Korda en Brian Desmond Hurst. Met o.a. Merle Oberon, Ralph Richardson, June Duprez, Robert Douglas en Anthony Bushell.

Een goedgemaakte film, helaas met een wat propagandistische ondertoon, over een aanval van de RAF tijdens WO II op Kiel. Duidelijk bedoeld om het moreel thuis te steunen en de oorlog zo snel mogelijk te beëindigen. De combinatie van journaal en fictie - gespeeld door vooraanstaande acteurs - is echter boeiend.

Fire over England

1937 | Oorlogsfilm, Historische film, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1937. Oorlogsfilm van William K. Howard. Met o.a. Laurence Olivier, Flora Robson, Vivien Leigh, Raymond Massey en Leslie Banks.

Aardig historisch drama over de Engelse-Spaanse oorlog rond 1500 met onberispelijke rol van Robson (Koningin Elizabeth), prima schurkenwerk van Massey en de romantiek uitstekend verzorgd door Olivier en Leigh. Let op James Mason in een kleine rol.

Things to Come

1936 | Sciencefiction

Verenigd Koninkrijk 1936. Sciencefiction van William Cameron Menzies. Met o.a. Raymond Massey, Ralph Richardson, Maurice Braddell, Edward Chapman en Ann Todd.

Een treffende verfilming van H.G. Wells' weergave van de toekomst. Massey is een wereldleider, Richardson een dictatoriale heerser in oorlogstijd. Afstandelijk maar steeds belangwekkend, vooral door de decors van Menzies en de levendige muziek. Er bestaan nog kopieën in de oorspronkelijke versie van 113 minuten.

Rembrandt

1936 | Historische film, Biografie, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1936. Historische film van Alexander Korda. Met o.a. Charles Laughton, Elsa Lanchester, Gertrude Lawrence, Marius Goring en Abraham Sofaer.

Een knappe Korda-biografie over de Hollandse schilder met veel visuele tableaus en opmerkelijk door Laughtons uitmuntende spel.

The Scarlet Pimpernel

1934 | Historische film, Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1934. Historische film van Harold Young. Met o.a. Leslie Howard, Merle Oberon, Joan Gardner, Raymond Massey en Nigel Bruce.

'They seek him here, they seek him there, those Frencies seek him everywhere. Is he in heaven, is he in hell, that damned elusive Pimpernel!' rijmt Sir Percy Blakeney (Howard) opzettelijk knullig. Met zijn snobisme en dommigheid verhult hij dat hij zelf de beduchte spion-avonturier The Scarlet Pimpernel is, die zijn leven riskeert om in revolutionair Frankrijk edellieden en andere onschuldigen van executie te redden. Blakeney's echtgenote, de schone Marguerite (Oberon), weet niets van zijn schaduwidentiteit af en werkt, gechanteerd door de Franse ambassadeur Chauvelin (Massey), mee aan de ontmaskering van The Scarlet Pimpernel. Van de vele verfilmingen van de roman van barones Orczy blijft deze de toonaangevende. Het eerste kwartier is een beetje warrig en het acteerwerk is stram, maar vervolgens komen de onsterfelijke acteurs Howard, Oberon en Massey in vorm en zij zien toe op spanning, romantiek en humor. Vele latere kostuumavonturen, zelfs Blackadder en Superman, zijn schatplichtig aan Youngs klassieker. (IdH/VPRO Gids)

The Private Life of Don Juan

1934 | Historische film, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1934. Historische film van Alexander Korda. Met o.a. Merle Oberon, Binnie Barnes, Joan Gardner, Benita Hume en Athene Seyler.

Wezenloze kostuumfilm met de ouder wordende Fairbanks in de hoofdrol die een horde schoonheden achtervolgt. Het was zijn laatste film.

The Private Life of Henry VIII.

1933 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk 1933. Historische film van Alexander Korda. Met o.a. Charles Laughton, Robert Donat, Franklin Dyall, Merle Oberon en Elsa Lanchester.

Na zeven scenarioversies sappig aangeklede kroniek over de veelwijvende, later geëxcommuniceerde Tudor-monarch (1491-1547). Gefinancierd en gedraaid met kunst en vliegwerk, want kostuumdrama was 'uit' en geen Britse investeerder wilde het floprisico van een maillotdéfilé lopen. Laughton geeft hem van katoen als de vorst met evenveel religieuze besognes als interesse in de dames. Elegant gefotografeerd door Georges Périnal, die al met Cocteau en Clair had gewerkt. Eerste Britse megasucces in de VS - met tactische wereldpremière in de Radio City Music Hall, NY - bezorgde Korda productiecontract met United Artists.

The Girl from Maxims

1933 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1933. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Leslie Henson, Lady Tree, Frances Day, George Grossmith en Stanley Holloway.

Deze verrassend grappige en geraffineerde klucht speelt zich af in Parijs, rond 1890. Het is een nonsensverhaal, maar de opnamen van George Perinal en het werk van art-director Vincent Korda zorgen ervoor dat de film er prima uitziet, en de ervaren actrice Lady Tree en de rest van de bezetting leveren goede acteerprestaties.

Wedding Rehearsal

1932 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1932. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Roland Young, George Grosssmith, John Loder, Lady Tree en Wendy Barrie.

E[KA1]en van de haast niet meer te tellen komedies van producer-regisseur Korda over een vrolijke Guards-officier die zijn vrijgezellen bestaan niet wil opgeven en de plannen van zijn grootmoeder om hem voor het altaar te brengen voortdurend in de war stuurt door zelf trouwlustige mannelijke kandidaten te vinden voor de hem toegeschoven jonge dames. Korda`s ontdekking Oberon (waarop hij smoor was) speelt de rol van het niet-adelijke meisje dat de officier strikt. Akelig-slechte komedie met zelfs gammele techniek.

Service for Ladies

1932 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1932. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Leslie Howard, George Grossmith, Benita Hume, Elizabeth Allan en Morton Selten.

Howard als Parijse koning-kelner die valt voor rijke Amerikaanse erfgename. Geproduceerd en geregisseerd door ma[KA3]estro Korda, die zijn ontdekking (en latere vrouw) Oberon een klein rolletje gaf. Naar de roman The Head Waiter van Ernst Vaida, is dit een ijle en dunne satirische komedie geworden en een variatie op de Amerikaanse zwijgende film THE GRAND DUCHESS AND THE WAITER. Ook bekend als RESERVED FOR LADIES.

Marius

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Marius (Fresnay), de zoon van de Marseillaanse havencaféhouder César (Raimu), wil naar zee. Noch zijn vader, noch de liefde van zijn buurmeisje Fanny (Demazis) kan hem weerhouden. Zij verzwijgt haar zwangerschap om zijn ideaal niet in de weg te staan. Het eerste deel van een beroemde toneeltrilogie van Marcel Pagnol, die zelf het scenario naar zijn eigen toneelstukken schreef, werd mooi verfilmd, al zijn de contrasten tussen de studiodecors en de locaties een tikje opzichtig. Maar de humor, het oprechte sentiment en het goede spel houden de film fier overeind. Vervolgen: Fanny (1932) en César (1936).

Az aranyember

1919 | Zwijgende film

Hongarije 1919. Zwijgende film van Alexander Korda. Met o.a. Oscar Beregi sr, Gábor Rajnay en Margit Makay.

Zwijgende film naar de roman van Mór Jókai, internationaal uitgebracht als The Golden Man. Hongaarse cineast Alexander Korda schetste een beeld van de Turkse bezetting van Hongarije aan de hand van de goedhartigheid van een scheepsknecht die op de Donau - knap camerawerk! - het leven redt van een dertienjarig Turks meisje nadat haar vooraanstaande vader het eeuwige hazenpad koos vanwege vermeend landverraad. Een huwelijk volgt, gelardeerd met financiële, romantische en politieke intriges. Belangrijke en technisch hoogstaande film, met moeite geproduceerd vanwege de destijdse doodsreutel van het Ottomaanse Rijk.