Eleni Karaindrou (1935): camera en muziek.
Er zijn 11 films gevonden.

Trilogia II: I skoni tou hronou

2008 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Rusland 2008. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Willem Dafoe, Michel Piccoli, Bruno Ganz, Irène Jacob en Christiane Paul.

Tegen de achtergrond van verschillende continenten schetst de Griekse filmnestor Angelopoulos de familiegeschiedenis van A (Dafoe), een Amerikaanse filmregisseur met Griekse voorouders. Terwijl hij een film opneemt in Rome, raakt in Berlijn A's dochter vermist. Angelopoulos houdt afstand van zijn personages en vraagt met zijn losse verhaalstructuur enig geduld van de kijker: die ziet een mooie verzameling acteurs, een tikje verdwaald in een visueel poëtische film. Angelopoulos (1935) overleed in 2012 tijdens de productie van het derde deel van dit drieluik dat met The Weeping Meadow was begonnen.

Eleni

2003 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Frankrijk 2003. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Alexandra Aidini, Nikos Poursadinis, Vassilis Kolovos en Giorgos Armenis.

Eleni is het verhaal van een vrouw die alles kwijtraakt. De film, de eerste drie uur van een trilogie, is zware kost. Nooit wordt Eleni, met haar tragische lot, een vrouw van vlees en bloed. Angelopoulos´ film heeft te weinig ideeën om tot nadenken te stemmen, en is te cerebraal om te kunnen ontroeren.

Mia aioniotita kai mia mera

1998 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1998. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Isabelle Renauld, Bruno Ganz, Achileas Skevis, Alexandra Ladikou en Despina Bebedeli.

Boos was regisseur Angelopoulos toen hij in 1995 niet de Gouden Palm won. Alsof de juryleden beducht waren voor nog een woedeaanval, gaven ze de Griekse meester voor zijn volgende film, ook vaak L'Eternité et un jour genoemd, wél de hoofdprijs. Daarbij bijvoorbeeld Festen, Idioterne en La vita è bella negerend. Niet dat Mia aiwniothta kai mia mera geen schitterend gemaakt, sfeervol en episch werk is, maar je moet wel over buitengewoon veel inlevingsvermogen beschikken om je niet te laten ontmoedigen door de vele deprimerende en intellectualistische aspecten. Het tempo is langzaam glijdend. De acteurs houden zich rustig, de muziek is ingetogen en de camera zoemt dan wel rijdt bij voortduring kalm in. Kalm als de zee waaraan hoofdpersoon Alexander (Ganz) zijn leven lang woonde. Kalm als de herfst, de fase waarin Alexanders leven zich bevindt. Alexander mijmert over vervlogen tijden, maar wordt nog een laatste keer gepassioneerd over het heden en de toekomst, wanneer hij een arm Albanees straatjongetje (Skevis) onder zijn hoede neemt.

To vlemma tou Odyssea

1995 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1995. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson en Maia Morgenstern.

Filmregisseur A. (Keitel) is op zoek naar drie ontbrekende bobijnen van de eerste film ooit in de Balkan gedraaid in 1905 door de gebroeders Manakis. Filmhistorici negeren die film. A.`s zoektocht krijgt iets hero[KA3]isch, zelfs mytisch. Zijn zoektocht wordt een reis door de tijd, waarin herinneringen van de Manakis-broers steeds zijn pad kruisen. Hij komt telkens weer een vrouw tegen (steeds gespeeld door Morgenstern). In een andere context had hij van hen kunnen houden, maar nu is dit onmogelijk. Hij zwerft over een groot deel van Oost en Zuid-Europa en doet het verleden van deze streek herleven, evenals de verscheidenheid van de mensen die ze bevolken. Een indrukwekkend filmgedicht van Angelopoulos, op zoek naar het nog onbezoedelde filmbeeld waarop de commercie nog geen greep had. Voor de cineast begint en eindigt de twintigste eeuw met Sarajevo, een stad vol martelaars, waar de kunst echter elke oorlog, elke crisis heeft overleefd. Niet direct een eenvoudige film, wel een die de toeschouwer heel wat te bieden heeft, op voorwaarde dat hij zich gewillig laat leiden door Angelopoulos. Deze laatste schreef het scenario samen met Tonino Guerra en Petros Markaris. Prachtige fotografie van Yorgos Arvanitis.

Le regard d'Ulysse

1995 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Griekenland​/​​Italië 1995. Historische film van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson, Thanassis Vengos, Yorgos Michalakopoulos en Dora Volanaki.

Herhaling. Een Grieks-Amerikaanse regisseur A. (Keitel) keert na 30 jaar terug naar zijn geboorteland voor de promotie van zijn nieuwste film. Hij maakt tevens gebruik van gelegenheid om 3 verloren gewaande spoelen met film van de gebroeders Manakis uit de ontstaansperiode van de bioscoop na te speuren. Deze tocht voert hem door de Balkan, een soort Odyssee zonder goden, en doet hem ten slotte belanden in het filmmuseum van Serajevo te midden van de Bosnische burgeroorlog.

To meteaora vima tou pelargou

1991 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Griekenland​/​​Zwitserland 1991. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Gregory Karr, Dora Chrysikou en Ilias Logothetis.

Tv-verslaggever Karr reist naar de Grieks-Turkse grens om een reportage te maken over asielzoekers, die zich aan de poorten van West-Europa verzameld hebben. In een oude spoorwagon meent hij tussen de bonte verzameling van Albaniërs, Iraniërs, Koerden en Turken de onder mysterieuze omstandigheden verdwenen Griekse minister Mastroianni en zijn vrouw Moreau te herkennen. De reporter vraagt zich af of de voormalige minister soms uit vrije wil een nieuw bestaan heeft gezocht; een vraagstuk dat in deze intellectualistische film over nieuwe culturele verschillen met de landsgrens als de symbolische scheiding, onbeantwoord blijft. De titel slaat op de precaire balans, die kan doorslaan voordat men het beseft. De regisseur schreef samen met Tonino Guerra, Petros Markaris en Thanassis Valtinos het scenario. Het camerawerk is van Yorgos Arvanitis en Andreas Sinanos.

Die Rückkehr

1990 | Romantiek, Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1990. Romantiek van Margarethe von Trotta, Valentina Lainati en Jean paul Biczycki. Met o.a. Barbara Sukowa, Stefania Sandrelli, Sami Frey, Jan Biczycki en Valentina Lainati.

Een vrouwelijke arts keert van Afrika terug naar Parijs en ontdekt opnieuw de oorzaken van een onopgeloste crisis, die begon toen haar man verliefd werd op haar beste vriendin en die tot gevolg had dat zij naar Afrika vertrok. Ze komt terug om haar vriendin te helpen, die aan kanker lijdt, en geleidelijk verdwijnt de vijandigheid tussen de twee vrouwen. Ondanks het goede acteerwerk is de film over deze driehoeksverhouding traag en banaal. Het scenario is van Von Trotta en de fotografie werd verzorgd door Tonino Delli Colli. Ook bekend als: THE RETURN en L'AFRICAINE.

Topio stin omichli

1988 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1988. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Michalis Zeke, Tania Paleologou, Stratos Tzorzoglou, Eva Kotamanidou en Aliki Giorgioglou.

De vijf-jarige Alexandros (Zeke) en de elf-jarige Voula hebben een onbekende vader, maar hun moeder verzint er een die in het verre Duitsland woont. De kinderen besluiten hem te gaan zoeken en maken een eindeloze reis. Onderweg maken ze kennis met het rondtrekkend toneelgezelschap van Giorgioglou. Ze reizen een eindje mee tot de kust en daarna gaan ze liften en Paleologou wordt door een vrachtwagenchauffeur verkracht. In feite is het een imaginaire reis, hetgeen de kijker al snel duidelijk wordt, door de overvloed aan droombeelden. De film heeft een zeer complexe structuur. In dit poëtische werk blijken Griekse mythen en universele begrippen hun waarde behouden te hebben in de moderne maatschappij. Scenario van Tonino Guerra, Thanassis Valtinos en regisseur Angelopoulos. Camerawerk van Giorgis Arvanitis.

O melissokomos

1986 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1986. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Marcello Mastroianni, Vassia Panagopoulou, Nadia Mourouzi, Serge Reggiani en Jenny Roussea.

Na tevergeefs te hebben gezocht naar vriendschap, en na een ellendig avontuurtje met een meisje dat hij toevallig had ontmoet, vernielt een eenzame imker van vijftig zijn bijenkorven. Hij komt daarbij om. Een zelfmoord gebracht in een stijl die kenmerkend is voor Angelopoulos, traag, beschouwend, met vele langdradige opnamen en een minutieus uitgewerkt scenario. Op het tweede plan staat het personage, dat verslag doet van de mislukking van zijn gevoels- en gezinsleven. Het diepgevoelige realisme van deze film fascineert de aandachtige kijker, terwijl Mastroianni opvalt in de hoofdrol. Regisseur Guerra heeft aan het scenario meegewerkt. De film is het tweede deel in een trilogie van min of meer op zichzelf staande films en werd bekroond tijdens het filmfestival van Venetië in 1988 met een Zilveren Leeuw.

Rosa

1982 | Drama

Griekenland 1982. Drama van Christoforo Christofis. Met o.a. Andrzej Seweryn, Eva Kotamanidou, Daniel Olbrychski, Aleka Paizi en Aliki Georgouli.

Het verhaal, dat gebaseerd is op een ware gebeurtenis in de jaren zeventig, begint met de aanhouding van een professor, die ondergebracht wordt in een 'pension' in Triëst. Zijn vrouw spoort daar een voormalig student op die bekend staat vanwege zijn anti-dictatoriale activiteiten in Europa. Alle personages in het 'pension' bereiden zich voor op een revolutie die nooit plaats zal vinden. De vrouw van de professor wordt verliefd op de student, maar hun relatie heeft geen toekomst. In de loop van de film zien we de desintegratie van alle personages in het pension. Een ijzersterke film.

Wandering

1980 | Drama

Griekenland 1980. Drama van Hristoforos Hristofis. Met o.a. Lefteris Voyatzis, Despina Tomazzani, Mimis Fotopoulos en I Logothetis.

Deze film, die zich laat bekijken als een herinnering, gaat over een Griekse kolonie in het oostelijk Middellandse Zeegebied na WOII. De kolonisten zijn van goederen verstoken en worden door hun natuurlijke bondgenoot, de Engelsen, in de steek gelaten. Naarmate de film vordert, zien we hoe het verval van de mini-samenleving zich voltrekt en hoe de leden ervan terugkeren naar Griekenland waarna de diaspora begint.