Marc Cassot: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Reviens dormir à l'Elysée

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Jean-Paul Roland en Claude Olivier. Met o.a. Yolande Folliot, Marc Cassot, Jean-Paul Quéret, Jacques Ardouin en Jean-Claude Massoulier.

Mevrouw is presidente van Frankrijk geworden (!) en haar man, een vreedzaam en rustig personage, krijgt daarom met heel wat strubbelingen en problemen te maken en wordt daarbij ook nog verpletterd door de vreselijke persoonlijkheid van zijn echtgenote. Het scenario (?) zakt af naar het niveau van een goedkope klucht vol afgezaagde misverstanden en grappen en de nodige tijdrekkers. Povere decors voor even povere scenes en een slappe regie. Vermeldenswaardig is evenwel het feit dat dit één van de weinige tv-films is waarvan later een toneelstuk gemaakt is. Michel Roux liet zien dat het verhaal op de planken beter uit de verf komt!

La Brute

1987 | Thriller, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1987. Thriller van Claude Guillemot. Met o.a. Xavier Deluc, Assumpta Serna, Jean Carmet, Rosette en Georges Claisse.

Verfilming van een roman van Guy des Cars. De film volgt het boek dat met deze namaakschrijver bijgenaamd 'Guy des Cares' heeft afgeraffeld. We kunnen deze film geen cijfer 0 geven als je let op het spel van Carmet. Ook Crauchet is altijd even doeltreffend in een onmogelijke rol. Deze debuutfilm doet het ergste vrezen voor de toekomst.

Quand la ville s'éveille

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1975. Misdaad van Pierre Grasset. Met o.a. Pierre Grasset, Raymond Pellegrin, Marc Porel, Neda Arneric en Louis Velle.

Rentenierende bankrover laat zich overhalen tot een nieuwe kraak en liquideert vervolgens zijn opdrachtgever. Daar zijn echter foto's van gemaakt waarmee hij gechanteerd wordt. Grasset, acteur in een aantal Melville-fims, schreef en regisseerde de film en speelde de hoofdrol als hommage aan de meester. Hij had dat beter niet kunnen doen. Het camerawerk is even duister als het scenario, zodat men beter met gesloten ogen van de Piazzola- muziek kan genieten.

Un Capitán de 15 años

1972 | Avonturenfilm

Spanje​/​​Frankrijk 1972. Avonturenfilm van Jesús Franco. Met o.a. José Manuel Marcos, William Berger, Edmund Purdom, Sergio Mendizábal en Marc Cassot.

Als gevolg van een schipbreuk is een jongen genoodzaakt de groep overlevenden de weg te wijzen door Afrikaanse gevaren. Een vernuftige bewerking van het verhaal van Jules Verne, met fantastische muziek van Bruno Nicolai.

Un Beau monstre

1970 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1970. Drama van Sergio Gobbi. Met o.a. Virna Lisi, Helmut Berger, Charles Aznavour, Françoise Brion en Alain Noury.

Jonge vrouw ziet buurvrouw zelfmoord plegen en pleit echtgenoot vrij van verdenking van moord. Ze trouwt zelf met de weduwnaar en ervaart dan diens zakelijke vernietigingsdrang die ook haar steeds dichter tot zelfmoord brengt, zonder dat politie kan ingrijpen omdat er geen strafbare feiten of concrete bewijzen zijn. Psychologische thriller mist overtuigingskracht op scenario-niveau, maar heeft onmiskenbare werking door erotische en troebele uitstraling van de acteurs.

Vertige pour un tueur

1969 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1969. Misdaad van Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. Marcel Bozzuffi, Sylva Koscina, Michel Constantin, Marc Cassot en Daniel Moosmann.

Een killer weigert de opdracht een vriend te liquideren en moet onderduiken. Daarbij komt hij in contact met een echtpaar dat de moord op een hinderlijke zakenrelatie op hem wil afschuiven, waarna hij van meerdere kanten wordt belaagd. Deze middelmatige misdaadfilm waarin de zogenaamd verrassende ontknopingen lang van tevoren voorspelbaar zijn, onderscheidt zich alleen door de zeldzame hoofdrol van Bozzuffi die beter had verdiend.

L' Une et l'autre

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van René Allio. Met o.a. Malka Ribovska, Marc Cassot, Philippe Noiret, Françoise Prévost en Claude Dauphin.

Een karakterzwakke actrice heeft de moed niet met haar minnaar te breken en hoopt op het bezoek van haar geëmancipeerde zuster om voor haar het woord te doen. Deze komt alleen op doorreis langs, zodat de actrice de besproken hotelkamer betrekt, zich gaat kleden en schminken als haar zuster, en haar persoonlijkheid probeert eigen te maken om zo de beslissende stap te nemen. Deze film over de wisselwerking tussen theater en realiteit is te theoretisch van opzet om echt te overtuigen, zodat alleen de repetitie- en kleedkamerscènes boeien en het privéprobleem ondoorzichtig blijft.

Le Jeu de la verité

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk 1961. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marc Cassot, Jacques Dacqmine, Nadia Gray, Robert Hossein en Thien Huong.

Een soiree bij een succesvolle romanschrijver wordt verstoord door een ongenode gast die zegt voor een van de aanwezigen een compromitterende brief te hebben die hij later zal voorlezen. Als het licht uitvalt tijdens een onweer, wordt de man vermoord en is de brief verdwenen, waarna er een politieman arriveert die ook niet blijkt te zijn wie hij voorgeeft. De ingenieuze salon- thriller naar Brits voorbeeld heeft een al te gezochte ontknoping en steunt vooral op de uitdrukkelijk spitsvondige dialogen waarmee de acteurs al te goed uit de voeten kunnen. Hun dames zijn vooral decoratief.

La mort de belle

1960 | Thriller

Frankrijk 1960. Thriller van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean Desailly, Alexandra Stewart, Monique Mélinand, Yves Robert en Yvette Etiévant.

Een kleurloze en degelijk getrouwde Franse leraar in Zwitserland wordt als buitenstaander door zijn omgeving nauwelijks getolereerd. Als een jonge Amerikaanse logée in zijn huis wordt vermoord, is hij dan ook het onderwerp van verdachtmakingen en roddels die hem tot plotseling verzet brengen tegen al zijn gemiste kansen in het leven. Deze verfilming van een psychologische Simenon-roman - met een scenario van Jean Anouilh - is een van de beste, ook dankzij de ideale hoofdrol van Desailly. Jean-Louis Picavet hanteerde de camera.

Pourquoi viens-tu si tard?

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Francis Blanche, Claude Dauphin en Colette Richard.

Persfotograaf Walter Hermelin (Vidal) strandt na een auto-ongeluk in een provinciestadje en ontmoet daar advocate Catherine Ferrer (Morgan). Zij betrekt hem in haar strijd tegen wijnverkopers die met hun knakenbakbocht arme drommels vergiftigen. Ten tijde van de première had classicist Decoin pech: zijn bedaarde anti-alcoholmelodrama werd al overstemd door het geraas van de Nouvelle Vague. Spijtig, want Morgan (1920-2016) is hier een mooie droevige zwaan met gebroken vleugels. Michel Audiard beitelde de dialogen, het in een weelderig strijkersarrangement gestoken titelnummer is van Charles Aznavour.

Normandie-Niëmen

1959 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​USSR 1959. Oorlogsfilm van Jean Dréville. Met o.a. Pierre Trabaud, Giani Esposito, Georges Rivière, André Oumansky en Marc Cassot.

Een reconstructie van de belevenissen van een Frans lucht- eskader dat vanuit een basis in de Sovjetunie als onderdeel van de geallieerden meevecht tijdens WO II. Deze nagespeelde documentaire maakt gebruik van journaalopnamen en de steun van de Russische luchtmacht, hetgeen door de co-produktie mogelijk was. De opmerkelijke beelden in de lucht winnen het van de tekening van privé-problemen en aanpassingsmoeilijkheden van de vliegers.

Si tous les gars du monde

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Jean Gaven, Hélène Perdrière, Gilbert Gil, Oskar Werner en André Valmy.

Op een vissersboot ver van de Noorse kust is een epidemie uitgebroken en ook de radio-installatie is defect. Een S.O.S. via een amateurzender bereikt Noord-Afrika en dankzij radioamateurs in Berlijn en Parijs kan de boot worden opgespoord en de ziekte met een zeldzaam serum bestreden. Dit pleidooi voor internationale solidariteit kreeg een boeiende verpakking hoewel de overmaat van tegenslag en complicaties niet al te waarschijnlijk is. De regie is voorbeeldig sober, hoewel H.G. Clouzot - die het scenario schreef - de film zelf spannender zou hebben gemaakt. Trintignant maakt zijn debuut.

Les Louves

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Luis Saslavsky. Met o.a. Micheline Presle, François Périer, Jeanne Moreau, Madeleine Robinson en Pierre Mondy.

Een man komt om het leven bij een ontsnappingspoging uit zijn krijgsgevangenschap tijdens WO II, waarna zijn makker zich, gebruik makend van zijn identiteit, begeeft naar zijn correspondentievriendin, op wier foto hij verliefd is geworden. Zij heeft de dode nooit gezien. De bedrieger raakt verstrikt in een intrige betreffende een erfenis, waarbij niemand blijkt te zijn die hij of zij voorgeeft. De intrige vol verrassende maar geforceerde clous van het duo Boileau-Narcejac, gecombineerd met de zwartgallige mensvisie van de regisseur, levert een onsympathieke, maar spannende film op, waarin de actrices excelleren in hun rollen met dubbele bodem.

Alerte au deuxième bureau

1956 | Actiefilm

Frankrijk 1956. Actiefilm van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Geneviève Kervine, Martine Sarcey, Marc Cassot en Albert Dinan.

Een kapitein van de geheime dienst dringt zich in een spionagebende binnen, die geheime defensie-documenten heeft bemachtigd. Deze spionagefilm heeft onvoldoende tempo en te veel cliché-elementen, tot aan de spannende en nogal spectaculair gefilmde finale waarin een helikopter een belangrijk aandeel heeft.

Scuola elementare

1954 | Familiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1954. Familiefilm van Alberto Lattuada. Met o.a. Riccardo Billi, Mario Riva, Lise Bourdin, Alberto Rabagliati en Dario Fò.

Het dagelijks leven op een lagere school in Milaan, met problemen rond kinderen met leermoeilijkheden, lastpakken en studiehoofden die bij klasgenoten niet populair zijn, met daarnaast aandacht voor de sociale en particuliere omstandigheden van de onderwijzers. Een bekwaam en aandachtig geregisseerde situatieschets die wat erg weinig spontaan is uitgevallen, om de simpelheid voor soms dreigende saaiheid te behoeden.

Le Grand Pavois

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Jack Pinoteau. Met o.a. François Patrice, Jean Chévrier, Marc Cassot en Marie Munsart.

Geromantiseerde documentaire over het conflict tussen een man en een vrouw. De vrouw wil dat de man zijn carrière als instructeur aan boord van een schoolschip opgeeft om meer tijd aan haar te gaan besteden. In alle opzichten een storm in een glas water.

L' Amour d'une femme

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Micheline Presle, Massimo Girotti, Gaby Morlay, Paolo Stoppa en Julien Carettte.

Een vrouwelijke arts krijgt een aanstelling op een Bretons eiland en weet daar geleidelijk aan de vooroordelen van de bevolking te overwinnen. Ze wordt verliefd op een daar tijdelijk werkzame ingenieur, die verwacht dat ze haar werk zal opgeven. De onsentimentele regie, de aandacht voor milieu en locaties en het authentieke beeld van de medische werkzaamheden behoeden de film voor ontsporing in een smartlap en maken er een vroegtijdig feministisch pleidooi van. Goed spel van Presle en Morlay in Grémillons laatste speelfilm.

Les Dieux du dimanche

1948 | Sportfilm, Drama

Frankrijk 1948. Sportfilm van René Lucot. Met o.a. Marc Cassot, Claire Maffei, René Génin, Alexandre Rignault en Georges Chamarat.

De carrière van een beroepsvoetballer wordt onderbroken door WOII en lijkt als hij gewond raakt tijdens krijgsgevangenschap definitief beëindigd. Niettemin lijkt zijn na-oorlogse come-back te slagen, totdat een blessure op het veld zijn hoop vernietigt. De toewijding van zijn vrouw geeft hem nieuwe levensmoed. Innemende sportfilm heeft een tamelijk overtuigende milieu-observatie, die vooral duidelijk maakt hoeveel de voetbalmentaliteit sindsdien is veranderd. Het sentimentele in het scenario is redelijk ingetoomd, waardoor de film geen echte smartlap is geworden.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

La Route du bagne

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Léon Mathot. Met o.a. Viviane Romance, Lucien Coëdel, Clément Duhour, Paulette Elambert en Louise Sylvie.

Somber drama naar de roman Manon 326 van Perre- Gilles Veber, een variatie op het beroemde Manon Lescaut van de abt Prévost, die zich afspeelt op een boot die mooie misdadigsters meeneemt naar Cayenne tijdens de regering van Napoleon III. De film is vooral goed in z'n vertolking en de excellente fotografie van Léonce-Henry Burel. Met als heldin de favoriete actrice van Mathot.

Reviens dormir ê l'Elysée

-1 |

. Georges Folgoas. Met o.a. Marc Cassot, Jean-Claude Massoulier en Yolande Folliot.

Somber drama naar de roman Manon 326 van Perre- Gilles Veber, een variatie op het beroemde Manon Lescaut van de abt Prévost, die zich afspeelt op een boot die mooie misdadigsters meeneemt naar Cayenne tijdens de regering van Napoleon III. De film is vooral goed in z'n vertolking en de excellente fotografie van Léonce-Henry Burel. Met als heldin de favoriete actrice van Mathot.