Georges Méliès (1861-1938): regie, cast, scenario, productie en montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Une séance Méliès

1997 |

Frankrijk 1997. Georges Méliès en Jacques Mény. Met o.a. Madeleine Malthète-Méliès, Georges Méliès en Joanne Dalcy.

De reconstructie van een typische voorstelling van begin 1900 in het Théâtre Grévin in Parijs, met de vertoning (met publiek) van vijftien films van Georges Méliès, met hemzelf in de hoofdrol, meestal bijgestaan door Joanne Dalcy, de enige toenmalige filmactrice met faam. Zoals typisch voor die tijd worden de films ingeleid en van commentaar voorzien door (zijn kleindochter) Madeleine Malthète-Méliès, aan de piano begeleid door Eric Le Guen. Op het programma in volgorde: Un homme de tète (1898-1m): Een man (de cineast zelf) plaatst zijn hoofd verschillende keren op een tafel. Voyage dans la lune (1902-9m): een reis naar de maan, waar contact gemaakt wordt met de maanbewoners; de bekendste film van Méliès. Le Cake-Walk Infernal (1903-4m30): een duivelse dans met Satan wiens lichaam uit elkaar valt en terug samengevoegd wordt. Le tripot clandestin (1905-1m55): razzia in een illegaal speelhol met verrassend einde. Le mélomane (1903-2m): een dirigent (Méliès) plaatst zijn hoofd diverse keren op een notenbalk. Le chaudron infernal (1903-1m): de duivel speelt met vuur. Met de hand ingekleurd. L'homme à la tête en caoutchouc (1901-2m20): Een hoofd, geplaatst op een tafel, wordt opgeblazen tot het explodeert. Les cartes vivantes (1901-2m20): goocheltruuk met kaarten waarvan de figuren levend worden. Les affiches en goguette (1905-2m40): de figuren op enkele affiches worden levend tot grote ontsteltenis van voorbijgangers en politie. Le locataire diabolique (1909-6m30): een huurder neemt zijn intrek in een appartement en haalt zijn ganse meubilair en gezin uit een koffertje en laadt het nadien terug in. Met de hand ingekleurd. LE ROI DU MAQUILLAGE (1904- 2m30): M[KA1]eli[KA2]es tekent figuren op een bord en tranformeert er zelf in. LE THAUMATURGE CHINOIS (1904-3m): Een dansende Chinees laat personages verdwijnen en verschijnen. BARBE BLEUE (1901-9m): de legende van Blauwbaard, voor die tijd reeds een hele onderneming. NOUVELLES LUTTES EXTRAVAGANTES (1900-2m05): worstelwedstrijd waarbij het er hard aan toegaat en de lichaamsdelen rondvliegen. L`HOMME ORCHESTRE (1900-1m20): Een man vermenigvuldigt zichzelf om een orkest te vormen. Een unieke gelegenheid om een aantal perfect gerestaureerde films van een van de belangrijkste pioniers van de zevende kunst integraal te zien. Mény schreef het scenario en het nieuwe materiaal werd gefilmd door Jean-Pierre Caussidéry. Een niet te missen kleinood voor iedereen die begaan is met de filmgeschiedenis.

Dejiny svetové kinematografie

1967 | Historische film

Tsjechoslowakije 1967. Historische film van Bohumil Vosahlik. Met o.a. Charles Chaplin, Erich von Stroheim, Zasu Pitts, Buster Keaton en Georges Méliès.

Prima overzicht van de jaren van de zwijgende film vanaf het moment dat de gebroeders Lumi[KA2]ere in een keldertje in Parijs hun filmpjes vertoonden (1895) tot aan een van de laatste zwijgende films: LA PASSION DE JEANNE D'ARC van Carl Theodor Dreyer. Onmisbaar voor filmlessen. Redelijke inventarisatie van wat er zoal in die jaren werd gemaakt.

Droomrijk

1909 | Zwijgende film, Fantasy

Nederland 1909. Zwijgende film van Segundo de Chomon en Georges Méliès.

Prima overzicht van de jaren van de zwijgende film vanaf het moment dat de gebroeders Lumi[KA2]ere in een keldertje in Parijs hun filmpjes vertoonden (1895) tot aan een van de laatste zwijgende films: LA PASSION DE JEANNE D'ARC van Carl Theodor Dreyer. Onmisbaar voor filmlessen. Redelijke inventarisatie van wat er zoal in die jaren werd gemaakt.

Les quatre cents farces du diable

1906 | Zwijgende film

Frankrijk 1906. Zwijgende film van Georges Méliès.

De duivel ontvoert twee reizigers en neemt ze mee in een helse tocht per koets, met als eindstation de hel. Mooie special effects, zoals je zou verwachten in een filmpje van Méliès.

Le voyage à travers l'impossible

1904 | Zwijgende film

Frankrijk 1904. Zwijgende film van Georges Méliès.

Jules Verniaans aandoende, vroege sf van Georges Méliès, over een genootschap van wetenschappers dat met moderne vervoermiddelen, zoals een futuristische trein en een onderzeeër een lange reis over bergen, door de ruimte en onder de zee maakt. Schattig en amusant.

Le voyage dans la lune

1902 | Zwijgende film, Sciencefiction, Korte film, Fantasy

Frankrijk 1902. Zwijgende film van Georges Méliès. Met o.a. Victor André, Bleuette Bernon, Henri Delannoy, Georges Méliès en Delpierre.

Terwijl film nog in haar kinderschoenen stond, was regisseur George Méliès al bezig met het opzoeken van de grenzen. Slechts vijf jaar nadat het medium was geïntroduceerd bracht hij de eerste sciencefiction-film, een krap kwartier vol met innovatieve trucages. Le voyage dans la lune, over een reis naar de maan, werd een humoristische bewerking van het beroemde boek van Jules Verne en was mateloos populair. Het iconische beeld van een raket in het oog van de maan is nog steeds wereldberoemd, en de film is een belangrijk plotelement in Martin Scorsese's Hugo (2011).