Tomas Erhart

Cameraman

Tomas Erhart is cameraman.
Er zijn 14 films gevonden.

Zweier ohne

2008 | Drama, Romantiek, Sportfilm

Duitsland 2008. Drama van Jobst Oetzmann. Met o.a. Tino Mewes, Jacob Matschenz, Sophie Rogall, Lena Stolze en Peter Harting.

De zeventienjarige Johann (Mewes) en Ludwig (Matschenz) zijn beste, onafscheidelijke vrienden. Ze roeien samen in een roeiboot zonder stuurman, en ook buiten de sport proberen ze hun leven(sritme) steeds meer op elkaar af te stemmen. Ze gaan zelfs uiterlijk steeds meer op elkaar lijken. Een eerste verliefdheid zet hun relatie onder druk. Bewerking van de coming of age-bestseller van Der Spiegel-journalist Dirk Kurbjuweit heeft twee prima hoofdrolspelers. Mooi verbeelden ze het overgangsproces van jeugdige onbezonnenheid en blinde overgave naar eerste voorzichtige volwassenheid.

Pommery und Hochzeitstorte

2005 | Drama, Komedie

Duitsland 2005. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Mareike Carrière, Karl Kranzkowski, Armin Rohde, Pierre Besson en Katharina Thalbach.

Nieuwe belevenissen van de chaoten uit POMMERY UND PUTENBRUST (2002). Moeder Ruth (Schorn) heeft trouwplannen. Ze heeft een schrijver (Naujoks) met een landhuis aan de haak geslagen (of werd zij versierd?). Haar kinderen Luise (Carri[KA2]ere), Frieder (Rohde) en Jasmin (Hassmann) worden met hun aanhang uitgenodigd voor het feest in het door god verlaten gehucht Oderbruch om te ontdekken dat er niets is voorbereid. Er moet aan het huis nog het nodige geklust worden en de a.s. bruidegom is nog jonger dan de kinderen van Ruth. Het liefst zouden ze hun boeltje weer pakken, maar ja het is hun moeder... Oh, jee hoe moet dit aflopen? Uitsluitend voor de kijkers die intens genoten hebben van de eerste film. Het scenario is van regisseur Stelzer en Mathias Klaschka. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Irren ist sexy

2005 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 2005. Romantiek van Manfred Stelzer. Met o.a. Anja Kling, Gerit Kling, Oliver Korittke, Christel Peters en Michael Lott.

Anne (Anja Kling) zou graag moeder willen worden, maar haar man Wolfgang (Lott) heeft liever een hond. Ten einde raad besluit zij een tijdje naar haar zuster Viola (Gerit Kling) te gaan. Viola, die in een soapserie op de tv speelt, had juist in een impuls een kamer verhuurd aan taxichauffeur Henrik (Korittke), die plotseling dakloos geworden was, omdat hij onenigheid kreeg met zijn extravagante tante (Peters). Hoewel het een beetje vol raakt bij Viola, wordt het een gezellige boel. Bovendien blijkt Anne wel iets te voelen voor Henrik, die eigenlijk een afgestudeerde botanicus is. Viola raakt per ongeluk zwanger van Henrik. Nu staat zij voor het dilemma hoe vertel ik het mijn zuster. Ze verspreekt zich algauw en dan wordt het feit dat ze zusters zijn op de proef gesteld. De oplossing is nabij, want Anne is tenslotte getrouwd en als Wolfgang nu eens wat toeschietelijker zou worden en Anne wat zou bijdraaien, dan is toch iedereen gelukkig... Wie de gezusters Kling samen voor de camera wil zien, heeft met deze tv-film de perfecte gelegenheid. Verder stelt het weinig voor, inclusief het scenario van Bert Koß. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Enigma - Eine uneingestandene Liebe

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mario Adorf en Justus von Dohnányi.

Eigenlijk geeft gevierd, prijswinnend auteur Abel Znorko (Adorf) geen interviews, maar voor journalist Erik Larsen (Von Dohnanyi) maakt hij een uitzondering: Larsen mag op het eiland langskomen waar Znorko als een kluizenaar woont. Het gesprek gaat aanvankelijk over de nieuwe roman van Znorko, maar al snel wordt het interview een woordenstrijd, en is het nieuwe boek allang niet meer het enige onderwerp. Lang niet Schlöndorffs beste, toch intrigerende, kale verfilming van een toneelstuk van Eric-Emmanuel Schmitt. Schlöndorff regisseerde eerder een theaterversie.

Wilsberg - Tod einer Hostess

2004 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Leonard Lansink, Heinrich Schafmeister, Rita Russek, Ina Paule Klink en Roland Jankowsky.

Het scenario van Ulli Stephan is een klein beetje in Mickey Spillane stijl geschreven. Wilsberg (Lansink) krijgt een bezoekje van de aantrekkelijke, maar niet meer zo jonge steenrijke textielonderneemster Juliane Kuhn (Malton), die hem tegen een vette cheque vraagt haar vader Erwin Kuhn (Hoppe) te observeren. Een opdracht die Wilsberg moeilijk kan weigeren, maar Alex (Klink) wil niet op het antiquariaat passen omdat zij als hostess een baantje heeft aangenomen net als haar vriendin en dat betaalt duizendmaal beter. Zij heeft haar rechtscolleges tijdelijk even opgeschoven. Dan wordt haar vriendin als lijk gevonden en Alex lijkt zich in een dodelijk wespennest te hebben gestoken. Manni (Schafmeister) moet Wilsberg dan helpen en dus meer doen dan zijn Volvo uitlenen. Uiteraard is er een connectie met de knappe Juliane. Zodra er een dode gevallen is, komt Kommissarin Springer (Russek) op de proppen en de kijker vraagt zich af of Wilsberg en Springer deze zaak nu eindelijk eens met een candlelight dinner (en wat dies meer zij) zullen beëindigen. Voer voor de fans van Wilsbergs speurdersavonturen. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Tatort - Bermuda

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Tittelstaedt, Joe Bausch en Paula Kalenberg.

Aan de Rijnoever wordt het stoffelijk overschot gevonden van de eigenaresse van een groot, goedlopend autobedrijf, dat Sylvester heet. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) verrichten het onderzoek. Logischerwijze gaan ze een kijkje nemen in het autobedrijf dat de hoofddealer is van een bekend merk. De chef van het bedrijf is Wolf-Dieter Lachner (Brandner). Beide speurders ontdekken algauw dat hij een verhouding had met de overledene, en dat hij diep verwikkeld zit in het omkatten van auto`s voor de Russische maffia. Het zou al te gemakkelijk zijn als de zaak met Wolf-Dieter opgelost zou zijn. Voor het zover is, stellen Max en Freddy vast, dat Winnie Sylvester (Kalenberg), de minderjarige dochter van de overledene, in een tehuis voor jongeren woont, dat Bermuda heet, en dat onder beheer valt van de raad voor de kinderbescherming. Door het ongelukkige voorval is Winnie miljonaire geworden. Het gaat nogal chaotisch toe in het tehuis, waar ook David Brunner (Riedel) woont. Hij is leerling automonteur bij Sylvester en stond op de nominatie ontslagen te worden vanwege het lenen van auto`s voor nachtelijke straatraces. Een andere bewoner Philipp Rabe (Moya) heeft een tick en een merkwaardige hobby: messenwerpen. Dan is er Marlott (Schramm), Winnie's contactpersoon; zij blijkt een dwangmatige zakkenrolster te zijn, die samen met Winnie oudere heren kaalplukt; en last but not least is er de overwerkte directeur van Bermuda, die flink boven zijn capaciteiten moet werken. Max en Freddy draaien in rondjes, want er zijn verdachten, die motieven hebben en er zijn lieden, die voordeel hebben bij de dood van Winnie's moeder. Ze komen er niet goed uit, maar dan gebeurt er een tweede moord die hen op het spoor van de eerste brengt. Het scenario van Scarlett Kleint en Roswitha Seidel bevat een aantal originele elementen: de onbetrouwbare jeugd, maar kiest verder voor het bekende recept: de tweede moord. Het goede spel, vooral van de jongere rolverdeling, verhoogt het plezier voor de TATORT-liefhebber. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Aflevering 540.

Stahlnetz - Ausgelöscht

2003 | Misdaad

Duitsland 2003. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Hermann Beyer, Roman Knizka, Paul Fassnacht, Kristina van Eyck en Julia Malik.

Kort voordat hij met pensioen gaat, moet Kriminalhauptkommissar Leo Maybach (Beyer) de dubbele moord ophelderen op Ellen en Kai Steinhoff, een moeder en een zoon uit een rijk ondernemersgeslacht. Via de oudste zoon Felix (Knizka) krijgt Maybach de gouden tip. Een zekere Bulkowski, een vriend van Kai, zou hem veel geld schuldig geweest zijn en uit wanhoop de wandaad begaan hebben. Maybachs assistent Wilpert (Fassnacht) onderwerpt hem aan een verhoor, dat tot een bekentenis leidt. Maybach kan zich in de handen wrijven dat de zaak zo snel is opgelost. Voor één keer maakt hij een uitzondering in zijn beroepsleven, omdat hij binnenkort toch met pensioen gaat en er thuis niemand op hem wacht. Hij sluit vriendschap met Felix, maar die is van korte duur als blijkt dat de zaak toch anders in elkaar zit en de bekentenis iets te snel was afgedwongen. Maybach moet nog eenmaal het masker van de politieman opzetten. Het scenario van Orkun Ertener is weinig complex, maar het bevat een realistische en geloofwaardige misdaadgesciedenis. Het spel overtuigt onder de vaardige regie van Stelzer, die al heel wat krimi's op zijn naam heeft staan. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Stereo, 16:9.

Schwabenkinder

2003 | Drama, Historische film

Duitsland 2003. Drama van Jo Baier. Met o.a. Vadim Glowna, Tobias Moreti, Jürgen Tarrach, Hary Prinz en Thomas Unterkirchner.

Deze film gaat over de noodlottige omstandigheden, waarin de boeren in Tirol zich rond 1886 bevonden. Ze slaagden er niet meer in om hun oogst te verkopen en hun kinderen te voeden. Voor velen bleef er niets anders over om hun kinderen te laten helpen bij de oogst van hun welvarende collega`s in het naburige gelegen Zwaben over de Alpen. Veel kinderen kwamen nooit meer weerom of keerden pas na jaren terug. De acht-jarige Kaspar (Unterkirchner) gaat met een groepje kinderarbeiders naar Ravensburg (bekend van de puzzels, vooral voor kinderen), niet ver van het Bodenmeer. Na een tocht vol ontberingen komt Kaspar `in dienst` bij de wrede landbouwer Steinhauser (Tarrach). Hij blijft er 22 jaar en keert als dertig-jarige (Prinz) terug naar zijn vader (Glowna), een bedroefde weduwnaar met een bezwaard hart, die Kaspar weg moest sturen nadat zijn moeder door een lawine gedood was. De vader en de verloren zoon, wiens jeugd gestolen werd, verzoenen zich. Het niet geheel onsentimentele scenario van regisseur Baier schetst een stuk schrijnende sociale geschiedenis aan de hand van een smartelijk verhaal tijdens een grote Europese recessie (in Ierland was het niet minder, bijv. na de hongersnood en de aardappeloproer tegen de Engelse onderdrukkers emigreerden vele Ieren naar Amerika). Het camerawerk is van Tomas Erhart. Stereo, 16:9.

Ein Engel und Paul

2003 | Romantiek

Duitsland 2003. Romantiek van Manfred Stelzer. Met o.a. Eva Haßmann, Pierre Besson, Gunda Ebert, Klaudia Balawender en Paul Faßnacht.

Aantrekkelijk blondje Marie (Hassmann) werft eenzame heren voor het huwelijksbureau van Charly (Naujoks) om ze tegen een forse betaling aan de vrouw te helpen. Ze walgt van haar werk, want het grenst aan tippelen voor de monomane Charly die eigenlijk niet meer dan een keurig aangeklede souteneur is. Als ze Paul (Besson) in een café ziet, slaat ze hem aanvankelijk als animeermeisje aan de haak. Dan blijkt Paul een succesvolle advocaat te zijn en ziet ze in hem de mogelijkheid om los te komen van Charly, die haar als lokvogel liever niet verliest. Het feit dat Paul getrouwd is, lost Marie op met haar geroutineerde verleidingskunsten. Als ze in Pauls vakantiehuis in Zuid- Frankrijk verblijven, haalt het verleden hen in: Pauls vrouw Louise (Ebert) begrijpt niet waarom haar man weg is en Charly wil zijn inkomstenbron terug. Ook Pauls zakelijke partner Hans (Faßnacht) heeft hem nodig. Het scenario van Tatort- producente voor omroep NDR Doris J. Heinze is niet slecht, want ze houdt de kijkers in spanning over de keuze, die de hoofdrollen gaan maken, maar esprit en humor ontbreken een beetje. De rolverdeling daarentegen doet zeer zijn best. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Das Duo - Bauernopfer

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Christian Görlitz. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Charlotte Schwab, Peter Prager, Roland Riebeling en Sólveig Arnarsdóttir.

Kommissarin Lizzy Kr[KA3]uger (Kramer) is snel ter plaatse bij de zelfmoord van de 29-jarige Sonja Bloom (Lachatte). Op het oord des onheils treft zij ook Hasso Lehbeck (Feifel) aan, een fotoreporter en ex-minnaar van het slachtoffer. Sonja laat een kindje van twee achter. Hasso zegt dat hij Sonja om hulp heeft horen roepen voordat zij overleed en niet gelooft in haar zelfmoord. Lizzy tracht informatie te trekken uit Sonja`s man Ole Krogmann (Redl), maar hij doet het zwijgen ertoe. Ondertussen vindt zij Hasso een interessante kerel, die wat te vertellen heeft over zijn avontuurlijke leven. Temeer als zij de enige gasten zijn in het pension nabij de hoeve van Ole. Marion Ahrens (Schwab), Lizzy`s collega komt erachter dat Ole geldzorgen had. Sonja probeerde het te lenen bij haar huidige minnaar Jens Gante (Brambach), een gladde autoverkoper, die het geld even van zijn baas leende. Toen Sonja het niet kon terugbetalen, eiste hij dat ze zich ging prostitueren. Sonja weigerde, en zou zich daarom van het leven beroofd hebben. Lizzy komt erachter dat zij dieper in het verleden moet graven. Hasso en Ole kenden elkaar allang voordat Sonja op een huwelijksadvertentie reflecteerde, en zij zoekt heel terecht in die richting. Het scenario van regisseur Görlitz naar een idee van Susanne Schneider is formuleachtig, maar niet onaagenaam door het behoorlijke spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Zerbrechliche Beweise

2001 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2001. Misdaad van Christian Görlitz. Met o.a. Friedrich von Thun, Ulrich Tukur, Sibylle Canonica, Christian Redl en Karl Schönböck.

Professor Capellari (Von Thun) ontvangt van een onbekende afzender een pakketje met exotische vogeleieren. Het heeft geen zin om met Kommissarin Geissler (H[KA3]offerer) over de anonieme zending te praten, want zij heeft haar handen vol aan een moord in een Intercity exprestrein. Capellari vraagt een van zijn studenten, die zich met de vogelbescherming bezighoudt, de eieren aan een nader onderzoek te onderwerpen. Het arme meisje krijgt een dodelijk ongeluk en de enige getuige is milieuactivist Alexander (Tukur). Capellari, die geen moment gelooft dat het toeval was, leert de beschermvrouwe van de milieuvereniging kennen: Laura Brinkmann (Canonica), de echtgenote van de schatrijke antiquair C.C. Brinkmann (Redl). Criminoloog Capellari komt tot verbazingwekkende theorie[KA3]en door zijn gespeur en ziet een verband met de treinmoord. Hierdoor komt hij in een competentieoorlog met Karola Geissler en haar fantasieloze aparatchik. Met een duwtje van zijn charmante vader (Sch[KA3]onb[KA3]ock), die eeuwig geld tekort komt, en medebewoonster Maria (Forestieri) komt de zaak in de goede richting, en mogen Karola en Capellari heel tevreden zijn over het resultaat dat zij gezamenlijk bereiken. Von Thun is nog altijd even charmant als altijd en krijgt de juiste steun van alle bijrollen. Gastrollen Tukur en Canonica vormen de krenten in de pap, terwijl Redl heerlijk sinister is. Het scenario is van regisseur Görlitz. Het camerawerk is van Tomas Erhart, die de Starnberger See en omgeving op een aantrekkelijke manier vastlegde.

Verhängnisvolles Glück

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Thorsten Näter. Met o.a. Dieter Pfaff, Nadja Uhl, Kathrin Saß, Rolf Nagel en Oliver Bröcker.

Het scenario van Johannes Reben is een heerlijk, vooral onzinnig melodrama vol met onwaarschijnlijke soap. Weduwnaar Christoph Bergam (Pfaff), de gemoedelijke filiaalhouder in goede doen van een bank, leert een jonge prostitu[KA1]ee kennen, Gloria (Uhl). Ze vinden elkaar sympathiek en al vormen zij een onwaarschijnlijk stel, Bergam haalt haar en haar baby bij zich in huis. Dan ontdekt zijn jaloerse aan de overkant wonende schoonzuster Tordes (Sa[KL29]) dat Gloria Bergams onechte dochter is na een jeugdavontuurtje in Itali[KA3]e! Bergam zoekt haar verlopen moeder, die een imbiss uitbaat onder een lawaaierig viaduct in een Berlijnse volkswijk op, nadat Bergam raad heeft ingewonnen bij zijn zoon Markus (Br[KA3]ocker), die in een klooster (!) zit, en iedereen is gelukkig - Tordes die haar biezen pakt en naar Mallorca gaat, ook? (Op de onverwachte begrafenis van Gloria`s moeder komt alles tussen vader en dochter weer helemaal in orde). Pfaff is best te genieten, maar Uhl speelt even goed. Moraal van het verhaal: weduwnaren mogen hoeren lopen - de gewoonste en schoonste zaak van de wereld. Verder worden er veel afstanden afgelegd per auto (een blauwe BMW en een gele FIAT Barchetta coupé) in de sneeuw en halfbroer en halfzus vinden elkaar direct sympathiek. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Die letzte Chance

1999 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Michael Mendl, Jennifer Nitsch, Ron Herrmann, Achim Grubel en Alexander Radszun.

Gerd Platzek (Mendl) was een advocaat, die zelfs de onmogelijkste feiten altijd in zijn voordeel wist om te buigen en gold als een onbetwiste superster van de rechtbank. Hij was ijdel, zeer met zichzelf ingenomen en sloeg uit iedere grote zaak ten eigen bate enorm veel publiciteit. Toen hij Katharina Schachtschneider (Nitsch), de dochter van de president van de rechtbank, ging verdedigen, ging het zwaar fout; hij raakte gevangen in een web van intriges en verloor het proces. Katharina draaide voor een lange vrijheidsstraf de gevangenis in. Voor Platzek kwam de klap zo hard aan, dat hij aan de drank raakte, geen nieuwe zaken meer kreeg en de kost moest verdienen met het schrijven en houden van grafredes. Katharina wordt na vier jaar voortijdig vrijgelaten wegens goed gedrag. Ze zoekt Platzek op en vraagt hem haar te helpen het voogdijschap te krijgen over haar zoontje Tom (Herrmann). Na een lange aarzeling besluit Platzek haar geval aan te nemen om zijn come-back te maken. Het is Platzeks laatste kans op eerherstel, maar het blijft lang onduidelijk - om de spanning erin te houden - of hij in zijn oude gewoontes zal terugvallen. Katharina heeft echter in de gevangenis lang kunnen nadenken over de aanpak van de verovering van het verzorgingsrecht van haar kind; haar keuze om terug te gaan naar Platzek hing samen met het feit dat hij in haar onschuld geloofde (gevaarlijk voor een advocaat!) en dat zij Platzeks kwaliteiten als mens en pleiter op de juiste waarde weet in te schatten. Al lijkt de grootste rol weggelegd voor Platzek als afstotend personage, dat een positieve verandering ondergaat, is het toch Katharina die hem manipuleert, maar aan het eind van de rit hebben ze elkaar gebruikt, zonder dat de kijker er een nare smaak in de mond van overhoudt. Zowel Mendl als Nitsch spelen hun rol met verve en Keusch laat zien dat hij dit soort psychologisch misdaaddrama best beheerst. Het scenario van Jürgen Pomorin is lang niet slecht. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Formaat 16:9.

Das Böse

1998 | Drama, Misdaad

Duitsland 1998. Drama van Christian Görlitz. Met o.a. Annett Renneberg, Michael Kind, Ulrich Tukur, Susanne Lüning en Edgar Selge.

Bodo Bennath (Kind) is het hoofd van een school in een Noord- Duitse provincieplaats. Hij is weduwnaar en leidt o.a. het koor. De kleine Sven is een van zijn favoriete zangertjes, evenals Markus Lenz, het neefje van de pastoor. In deze plaats geldt: ons kent ons. Wat niemand echter weet, is dat Bennath een incestueuze verhouding heeft met zijn achttien-jarige dochter Katja (Renneberg), die van hem in verwachting raakt. Vader dwingt dochter Katja zich te laten aborteren in het naburige Holland. Katja kan dat maar nauwelijks verwerken en wil dat haar vader gaat biechten bij pastoor Lenz (Tukur), maar daar wil hij uiteraard niets van weten. Later vindt men het lijkje van Sven en de kijker weet dat Katja hem zijn keel heeft toegeknepen. Een zware slag voor de gemeenschap. Vader wil nog steeds niet biechten. Tijdens een autorit probeert Katja een dodelijk ongeluk te veroorzaken, maar het mislukt en zij overleeft, haar vader ook. Dan gaat Katja biechten en pastoor Lenz krijgt een bezwaard geweten, maar hij moet zich aan de zwijgplicht houden. Hij lijdt er zichtbaar onder. Zijn zuster (L[KA3]uning) die de huishouding doet en de moeder van Markus is, ziet hoe het hem sloopt. Dan wordt Markus vermoord en Lenz pleegt zelfmoord onder druk van zijn ambtsgeheim. Ook Bodo Bennath kan het niet meer aan en schiet zich een kogel door zijn kop. Hij laat een ontlastende brief achter, waarin hij de moorden bekent. De politie en de jonge vrouwelijke officier van justitie Merl (Kirchoff) hebben hun twijfels, maar kunnen niets bewijzen. Het scenario van regisseur Görlitz en Bernd Sülzer is niet bepaald vrolijk, maar stelt het leed van Katja boven haar wandaden. Een behoorlijk gespeeld, zwaar op de hand drama, dat niet geschikt is voor fijngevoelige zielen, maar de wereld is nu eenmaal vol rotte plekken. Camerawerk van Tomas Erhart. Formaat 16:9. Dolby Stereo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Tomas Erhart op televisie komt.

Reageer