Ghislain Cloquet: camera.
Er zijn 18 films gevonden.

Four Friends

1981 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1981. Drama van Arthur Penn. Met o.a. Craig Wasson, Jodi Thelen, Jim Metzler, Michael Huddleston en Miklos Simon.

Ambitieus coming of age drama van de regisseur van Bonnie and Clyde speelt zich af in de suburb East Chicago in 1961. Van de vier vrienden uit de titel is er één een vrijgevochten meisje; de overige drie zijn jongens die haar bewonderen. De film begint in het laatste jaar van de high school en eindigt tien jaar later. Intussen is de wereld compleet veranderd en hebben de levens van de vrienden allerlei onverwachte wendingen genomen. De Joegoslavisch-Amerikaanse scenarist Steve Tesich propte het autobiografische verhaal wel erg vol, maar schetst een mooi tijdsbeeld. Ook bekend als Georgia's Friends.

Chère inconnue

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Jean Rochefort, Simone Signoret, Delphine Seyrig, Dominique Labourier en Geneviève Fontanel.

De al wat oudere, gehandicapte Gilles Martin (Rochefort) wordt verzorgd door zijn inwonende zuster Louise (Signoret). Dan begint hij een correspondentie met een onbekende vrouw, op wie hij langzaam maar zeker verliefd wordt. Wat hij niet weet is dat deze penvriendin zijn zuster is, die wél weet dat Gilles haar brieven beantwoordt, en verbaasd is over de tedere kant die ze in haar broer ontdekt. Regisseur Mizrahi en Signoret werkten eerder samen in het fraaie La vie devant soi. Ook Chère inconnue is geslaagd te noemen, door het uitstekende spel van de hoofdrolspelers.

Tess

1979 | Drama, Romantiek, Historische film, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1979. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Nastassja Kinski, Peter Firth, Leigh Lawson, John Collin en Arielle Dombasle.

Tess (Nastassja Kinski) is een arm meisje dat een betrekking als dienster accepteert bij haar verre en welvarende familie de D'Urbervilles. In haar nieuwe thuis wordt ze onteerd door 'neef' Alec (Leigh Lawson) en vervolgens verstoten door echtgenoot Angel (Peter Firth). Na de dood van haar vader vindt de innerlijk verteerde Tess opnieuw werk bij Alec. Haar roerige leven lijkt eindelijk tot rust te komen. Totdat de berouwvolle Angel ten tonele verschijnt en Tess zich genoodzaakt ziet om het heft in eigen hand te nemen. Naar Thomas Hardy's roman 'Tess of the d'Urbervilles - a pure woman', één van zijn meest neerslachtige werken over rurale beslommeringen.

Love and Death

1975 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1975. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Diane Keaton, Olga Georges-Picot, Féodor Atkine en Lloyd Battista.

Na een mislukte aanslag op Napoleon wordt de vredelievende Boris (Allen) als zondebok opgesloten. Wachtend op zijn executie kijkt hij terug op zijn leven en op de gebeurtenissen die hem in deze situatie brachten: zijn onbeantwoorde liefde voor zijn nichtje (Keaton), zijn inlijving in het leger, wat voor een overtuigde pacifist niet gemakkelijk was en zijn ongewilde en onbewuste heldendaden in de strijd tegen de Franse agressors. Dat alles doorspekt met Allens humoristische filosofische bespiegelingen. Soms flauw, toch leuk.

Nathalie Granger

1972 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1972. Drama van Marguerite Duras. Met o.a. Lucia Bosé, Jeanne Moreau, Gérard Depardieu, Luce Garcia-Ville en Dionys Mascolo.

Twee vrouwen zitten zwijgend in een villa met grote tuin. Het dochtertje van een van hen komt thuis en haar gewelddadige gedrag tegen klasgenootjes geeft zorgen. De radio heeft berichten over geweldserupties in de buitenwereld. Een vertegenwoordiger komt langs met verkooppraatjes en gaat tegenover de stilte van de vrouwen steeds meer praten. De wasmachine die hij wil slijten hebben ze al. Deze film waarin ogenschijnlijk niets gebeurt, biedt voor wie het wil opbrengen fascinerend materiaal voor een eigen zingeving, maar is anders louter banaal en vervelend. De eerste film waarin Depardieu (als vertegenwoordiger) echt opviel. Scenario van Duras, en de beelden zijn van Ghislain Cloquet.

Faustine et le bel été

1972 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1972. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Muriel Catalá, Isabelle Adjani, Marianne Egerickx, Francis Huster en Jacques Spiesser.

De zestien-jarige Faustine (Catalá) brengt de vakantie bij haar grootouders door en wordt nieuwsgierig naar de bewoners van een naburige villa. Even dromerig als kordaat zoekt ze contact en maakt zo kennis met de liefde, eerst door observatie van de intriges van anderen, dan uit eigen ervaring, en ontdekt het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding. Belangrijk en uiterst esthetisch regiedebuut van de scenarioschrijfster kreeg een ontwapenende frisheid door een reeks jonge acteurs, Spiesser als Florent, Adjani als Camille en Huppert, aan het begin van hun carrière, die alleen voor de veelbelovende titelrol Catalá teleurstellend zou worden. Het scenario is van regisseur Companéez. Het camerawerk is van Chislain Cloquet. Eastmancolor, Mono.

Peau d'âne

1970 | Fantasy, Jeugdfilm, Musical, Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1970. Fantasy van Jacques Demy. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Marais, Jacques Perrin, Micheline Presle en Delphine Seyrig.

Wanneer in het Blauwe Koninkrijk de beeldschone koningin sterft, zweert de koning (Marais) dat hij niet met iemand zal trouwen die minder knap is; de enige die in aanmerking komt is zijn dochter. Peau d'âne (Ezelsvel) is een van de minder bekende sprookjes van Charles Perrault, de 17de-eeuwse auteur van 'Sprookjes van moeder de gans'. Regisseur Demy (Les parapluies de Cherbourg) maakte binnen de nouvelle vague films vol verbeelding en spektakel. Zijn Peau d'âne werd een fraaie en bontgekleurde sprookjesmusical, met een dubbelrol voor een zingende Deneuve als koningin én haar dochter.

La maison des Bories

1970 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1970. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Marie Dubois, Maurice Garrel, Mathieu Carrière, Hélène Vallier en Claude Titre.

De als uit leisteen gehouwen acteur Maurice Garrel speelt een rigide geoloog die zijn bourgeois leven met vrouwlief Marie Dubois ziet verbrokkelen na de komst van een speels ijverige Duitse student. Gefilmd in de omgeving van rotsig Sisteron, slingert de ménage à trois van kalm meanderend via een barrage van seksueel suggestieve scènes richting een gedenkwaardig slot. Gebaseerd op het boek van Simonne Ratel uit 1932. Filmmaker Doniol-Valcroze was medeoprichter van het befaamde Franse filmblad Cahiers du Cinéma, het huisorgaan van de Nouvelle Vague.

Benjamin

1968 |

1968. Michel Deville. Met o.a. Jacques Dufilho, Anna Gael, Francine Berge, Michèle Morgan en Pierre Clémenti.

De als uit leisteen gehouwen acteur Maurice Garrel speelt een rigide geoloog die zijn bourgeois leven met vrouwlief Marie Dubois ziet verbrokkelen na de komst van een speels ijverige Duitse student. Gefilmd in de omgeving van rotsig Sisteron, slingert de ménage à trois van kalm meanderend via een barrage van seksueel suggestieve scènes richting een gedenkwaardig slot. Gebaseerd op het boek van Simonne Ratel uit 1932. Filmmaker Doniol-Valcroze was medeoprichter van het befaamde Franse filmblad Cahiers du Cinéma, het huisorgaan van de Nouvelle Vague.

Les demoiselles de Rochefort

1967 | Musical, Komedie

Frankrijk 1967. Musical van Jacques Demy en Agnès Varda. Met o.a. Catherine Deneuve, Françoise Dorléac, Danielle Darrieux, George Chakiris en Gene Kelly.

Swingende lofzang op Hollywood-musicals. Deneuve en haar real life zus Françoise Dorléac zijn een tweeling in Rochefort-aan-zee, die verlangen naar het grotestadsleven. De meiden en hun caféhoudende moeder lopen hun voorbestemde liefdes tijdens de jaarmarkt steeds mis, maar de onvermijdelijke ontmoetingen blijven niet uit. Demy verwijst veelvuldig naar Hollywood-musicals als West Side Story, An American in Paris en Gentlemen Prefer Blondes, maar de vindingrijke vormgeving en de voorbijdansende Michel Piccoli en Jacques Perrin laten er geen twijfel over bestaan: dit is een Franse productie. Muziek: Michel Legrand.

De Man die zijn haar kort liet knippen

1966 | Mysterie, Drama

België 1966. Mysterie van André Delvaux. Met o.a. Senne Rouffaer, Beata Tyszkiewicz, Hector Camerlynck, Luc Philips en Francois Bernard.

Een mysterieuze, veelgeprezen film naar de gelijknamige neo- mystieke roman van Johan Daisne over een Vlaamse advocaat, verliefd op een mooi jong meisje, van wie het na afloop nog niet vaststaat of zij door de oudere man werd vermoord of niet. Puntgaaf in beeld gezet met camerawerk van Ghislain Cloquet.

Au hasard, Balthazar

1966 | Experimenteel

Zweden​/​​Frankrijk 1966. Experimenteel van Robert Bresson en Michel Deville. Met o.a. Anne Wiazemsky, François Lafarge, Philippe Asselin, Nathalie Joyaut en Walter Green.

Levensloop van een ezel die in pretpark voor kinderen begint, lastdier bij boeren wordt en daarna circusattractie, relikwieën bij processies moet torsen en tenslotte smokkelwaar over bergen sjouwt en door douane gedood wordt. Opmerkelijke parabel laat ezel zien als getuige èn symbolisch slachtoffer van wrede en gevoelloze wereld in reeks van situaties. Wie niet volledig met ascetisch gefilmde en zo neutraal mogelijk geacteerde opzet meegaat, kan last van lachlust krijgen, omdat spelscènes niet in uitwerking, maar in kern hoogst melodramatisch zijn. Sceptische omschrijving: 'PEYTON PLACE in slow motion'. Scenario van regisseur Bresson. Camerawerk van Ghislain Cloquet.

Le feu follet

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Louis Malle. Met o.a. Maurice Ronet, Jeanne Moreau, Bernard Noël, Léna Skerla en Alexandra Stewart.

De dertigjarige Alain (Ronet) is levensmoe. Lang heeft hij zich staande weten te houden door het flink op een zuipen te zetten, maar nu is hij afgekickt en zoekt hij zijn oude vrienden nog een keer op. Veel vrolijker wordt hij daar ook niet van: hun idealen zijn verwaterd of losgelaten. De eerste film waar regisseur Malle (Ascenseur pour l'échafaud) naar eigen zeggen echt tevreden over was. De film is niet autobiografisch maar gaat wel over de kringen waarin de regisseur destijds verkeerde. Op de achtergrond klinkt de inmiddels overbekende muziek van Satie.

Les honneurs de la guerre

1962 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1962. Oorlogsfilm van Jean Dewever. Met o.a. Pierre Collet, Danielle Godet, Serge Davri, Bernard Verley en Paul Mercey.

In 1944 installeert een groep Duitse soldaten zich tijdens hun terugtocht in een Frans dorpje, dat iets te vroeg zijn bevrijding had gevierd. Verzetslieden uit een naburig dorp maken zich klaar om de Duitsers te verjagen, maar ze vernemen dat hun tegenstanders totaal gedemoraliseerd en fysiek uitgeput zijn. De bevelhebbende officier weigert zich over te geven aan het verzet. Een onderhoudende oorlogsfilm die het niet zozeer moet hebben van stereotiepe actie-taferelen, als wel van een rake psychologische typering van de hoofdpersonen. Scenario van Jean-Charles Tacchella. Het camerawerk is van Ghislain Cloquet en Georges Lévy.

Un nomme La Rocca

1961 | Thriller

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1961. Thriller van Jean Becker. Met o.a. Christine Kaufmann, Pierre Vaneck en Jean-Paul Belmondo.

In 1944 installeert een groep Duitse soldaten zich tijdens hun terugtocht in een Frans dorpje, dat iets te vroeg zijn bevrijding had gevierd. Verzetslieden uit een naburig dorp maken zich klaar om de Duitsers te verjagen, maar ze vernemen dat hun tegenstanders totaal gedemoraliseerd en fysiek uitgeput zijn. De bevelhebbende officier weigert zich over te geven aan het verzet. Een onderhoudende oorlogsfilm die het niet zozeer moet hebben van stereotiepe actie-taferelen, als wel van een rake psychologische typering van de hoofdpersonen. Scenario van Jean-Charles Tacchella. Het camerawerk is van Ghislain Cloquet en Georges Lévy.

Le trou

1960 | Drama, Thriller, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Jacques Becker. Met o.a. André Bervil, Michel Constantin, Jean Keraudy, Philippe Leroy en Raymond Meunier.

Vijf gevangenen in de Parijse gevangenis La Santé bereiden een ontsnapping voor. Onverwacht krijgt een van hen te horen dat hij de dag voor de geplande uitbraak zal worden vrijgelaten. Sterke en spannende film van Becker, die vlak na de voltooiing van de opnamen overleed. Gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1947. Becker vertelt het verhaal zonder noemenswaardige uitleg of franje, de kracht van de film zit in de kale registratie van de uitbraakpoging, de mooie sobere zwart-wit beelden, de fraaie locaties en het sterke acteerwerk van de niet-professionele acteurs.

Classe tous risques

1960 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Misdaad van Claude Sautet. Met o.a. Lino Ventura, Jean-Paul Belmondo, Sandra Milo, Jacques Dacqmine en Marcel Dalio.

De bij verstek ter dood veroordeelde Franse gangster Abel Davos, met eega en kinderen in Italië ondergedoken, pleegt een gewapende overval in Milaan en raakt opnieuw in zwaar weer. Autodidact Ventura is op zijn subtielst in deze koel registrerende, genrewetten negerende, beroepscriminelen deromantiserende adaptatie van José Giovanni's gelijknamige roman uit 1958. Het hoofdpersonage is gebaseerd op Abel 'Le Mammouth' Danos, een tijdens WO II voor de Gestapo werkzame huurmoordenaar die Giovanni ontmoette toen beiden in de nor zaten voor afpersing, collaboratie en moord. Eerste topstuk van Sautet (1924-2000).

Les statues meurent aussi

1953 | Documentaire, Experimenteel

Frankrijk 1953. Documentaire van Alain Resnais en Chris Marker.

Een nogal persoonlijke, indrukwekkende kijk op de Afrikaanse kunst. De makers werpen in eerste instantie de vraag op over het nut van kunst in een museum en daarna tonen ze beeldreeksen, die ze van commentaar hebben voorzien. Gelijktijdig bekritiseren de filmers het kolonialisme en de onderdrukking van de Afrikaanse cultuur uit zowel religieuze als commerciële motieven met zulke 'felle' bewoordingen, waardoor de film indertijd in Frankrijk tien jaar lang niet mocht worden vertoond. Op journaalbeelden is François Mitterrand te zien, die in 1981 president van Frankrijk zou worden en dat tot 1995 gebleven is. Als korte visuele introductie in de dikwijls onbekende, vaak zeer mysterieuze en symbolische Afrikaanse kunst is dit nog altijd een zeer geslaagde en waardevolle documentaire. Bekroond met de prestigieuze Prix Jean Vigo. Het scenario is van Resnais en Marker. De commentaarstem is van Jean Négroni. Het camerawerk is van Ghislain Cloquet.