Mark Rappaport: regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 7 films gevonden.

The silver screen: Color me lavender

1997 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1997. Documentaire van Mark Rappaport.

Regiseur Rappaport onderzoekt d.m.v. filmfragmenten en gefilmd commentaar hoe, in verhulde vorm, homoseksualiteit voorkwam in de mainstream Hollywoodfilm.

From The Journals Of Jean Seberg

1995 | Drama, Biografie, Documentaire

Verenigde Staten 1995. Drama van Mark Rappaport. Met o.a. Mary Beth Hurt en Marie Beth Hurt.

Jean Seberg (in de gestalte van Hurt) haalt herinneringen op. Ze bekritiseert haar eigen vertolking in SAINT JOAN (1957), die door heel wat cinefielen en fans van het eerste uur inderdaad om h[KA1]a[KA1]ar spel als flop wordt beschouwd. Ze vergelijkt zichzelf met actrices als Marilyn Monroe en Greta Garbo en vraagt zich af wat Otto Preminger (die SAINT JOAN draaide) eigenlijk in haar zag toen hij haar op zeventien-jarige leeftijd uit meer dan duizend kandidates koos. Ze praat over de vloek die rust op de actrices die de rol van Jeanne d`Arc gespeeld hebben: Ren[KA1]ee Falconetti werd een sensatie in LA PASSION DE JEANNE D`ARC (1927) en verdween daarna in de vergetelheid; en Ingrid Bergman die na de titelrol in JOAN OF ARC (1947) een relatie begon met Roberto Rossellini (ze trouwden in 1950), speelde pas zeven jaar later (in 1954) met ANASTASIA weer in een Amerikaanse film. Na de commerci[KA3]ele mislukking van SAINT JOAN gaf Preminger Seberg nog een kans in BONJOUR TRISTESSE, die veel beter ontvangen werd, maar het was Deborah Kerr die schitterde. Na deze twee zwakke rollen zag het er naar uit dat ze als negentien-jarige has-been was, maar toen haalde Jean-Luc Godard haar naar Frankrijk en ze werd wereldberoemd door diens debuutfilm [KA2]A BOUT DE SOUFFLE (1960); ze speelde de rol van haar leven. Erkenning in Amerika kwam met LILITH (1964) van Robert Rossen. Evenals de twee actrices die ze het meest bewonderde, Jane Fonda en Vanessa Redgrave, begon ze zich met politiek te bemoeien: ze steunde de strijd van de Black Panthers, met als gevolg dat ze door de FBI en de CIA werd lastig gevallen. Ze praat ook over haar liefdesleven, vier huwelijken, waarvan drie met regisseurs die haar in hun middelmatige films lieten spelen. Deze rolprent is een origineel concept voor een biopic; hij is doorspekt met fragmenten uit Sebergs films. Hurt portretteert op levendige wijze een ongelukkige Seberg, wier leven op 41-jarige leeftijd in 1979 tragisch eindigde (een overdosis aan barbituraten, waarschijnlijk zelfmoord). Het scenario van Rappaport komt over als capita selecta uit het (fictieve) dagboek van Seberg. De montage is van Egon Kirincic en het camerawerk is van Mark Daniels.

Exterior Night

1994 | Experimenteel, Film noir

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1994. Experimenteel van Mark Rappaport. Met o.a. Johnny Mez, Victoria Bostel, Mark Arnott, David Patrick Kelly en Martin Frische.

Steve`s (Mez) leven rolt als een B-film. Alles wat hij ziet, iedereen die hij ontmoet, alles wat hij zich herinnert komt a.h.w. uit een B-film. In zijn gedachte-wereld was zijn vader (Arnott) een priv[KA1]e-detective, evenals zijn grootvader (Kelly), die nadien schrijver werd. Zijn laatste roman is spoorloos verdwenen. Een bevreemdend experiment in kleur en zwart-wit. De personages evolueren in de decors van enkele beroemde films noirs, w.o. THE MALTESE FALCON, THE BIG SLEEP, e.d. Het is een tijdreis waarin de generaties door elkaar vloeien, met elkaar praten, maar het noodlot niet kunnen veranderen. Een film die verloopt als een droom of, zoals een personage zegt: 'It's a song from the past that continues in the present'. Bostel speelt alle vrouwenrollen. Een geniaal juweeltje dat de toeschouwer helemaal opslorpt, geschreven door Rappaport. Fotografie is van Serge Roman.

Rock Hudson's Home Movies

1992 | Experimenteel, Biografie

Verenigde Staten 1992. Experimenteel van Mark Rappaport.

Rock Hudson (in de gestalte van Farr) vertelt over zijn leven en carrière. Toen hij op twaalf jarige leeftijd Jon Hall een duik zag nemen in de film HURRICANE, besloot hij acteur te worden. Ondertussen is Hudson overleden aan de gevolgen van AIDS en de hele wereld weet nu dat hij homo was, iets wat tijdens zijn gloriejaren ondenkbaar was. Toch, zo beweert hij, zitten er heel wat aanwijzingen in zijn films die zijn homoseksuele aard duidelijk maken, maar niemand merkte dit op. Daarop volgen tientallen fragmenten die, uit hun context getrokken, zijn afkeer van het vrouwelijk geslacht illustreren. Een interessant experiment dat een tijdje leuk is, maar op de duur toch gaat vervelen. Rappaport, die zelf het scenario schreef, zou in 1995 dezelfde formule, met meer succes, aanwenden voor FROM THE JOURNALS OF JEAN SEBERG. Fotografie van Mark Daniels.

Chain Letters

1985 | Drama

Verenigde Staten 1985. Drama van Mark Rappaport. Met o.a. Mark Arnott, Reed Birney, Randy Danson, Daniel Davis en Marilyn Jones.

Kettingbrieven vormen de rode draad in deze verwarrende, satirisch bedoelde film over mensen uit de midden klasse en hun seksuele voorkeuren. Vol slaapverwekkende dialogen en monologen. Gesitueerd in New York.

The Scenic Route

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Mark Rappaport. Met o.a. Randy Danson, Marilyn Jones, Kevin Wade, Grant Stewart en Claudia Weill.

Rappaport wil verschil aangeven tussen ons gevoel en de manier waarop wij dat uiten. Dit doet hij aan de hand van een verhaal over een niet al te aangename man, die zeer introvert is, en de zusjes die hij verleidt. Die zusjes zijn zo gek op elkaar dat het bijna een lesbische verhouding is. Newyorkse underground-film voor de enkele liefhebber.

Casual Relations

1973 | Experimenteel

Verenigde Staten 1973. Experimenteel van Mark Rappaport. Met o.a. Sis Smith, Mel Austin, Paula Barr, Adrienne Claiborne en Peter Campus.

Deze zeer persoonlijke experimentele film behandelt het leven van een aantal personages gedurende één dag. De film is in visueel opzicht interessanter dan de filosofie erachter.