Francesco Maselli: regie en scenario.
Er zijn 16 films gevonden.

L'alba

1991 | Romantiek, Drama

Italië 1991. Romantiek van Francesco Maselli. Met o.a. Nastassja Kinski en Massimo Dapporto.

Een sentimenteel verhaal over een stel minnaars die diepe gevoelens koesteren voor elkaar. Ze gaan naar dezelfde hotelkamer waar ze elkaar tien jaar geleden ontmoet hebben en waar hun onvoorwaardelijke en exclusieve liefde is begonnen, de belofte elkaar nooit te verlaten, en tenslotte de moed om te zeggen: niet meer. Een schitterende rol van Kinski - we zien alle gevoelens en gedachten op haar gevoelige gezicht. Prachtig!

Il segreto

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Nastassja Kinski, Franco Citti, Stefano Dionisi en Chiara Caselli.

Een driehoeksverhouding tussen een jonge vrouw en twee mannen. Kinski is mooi en sensueel als het psychisch gestoorde meisje die in een hamburgertent werkt en die na de dood van haar vader terugkeert naar haar huis in de buitenwijken van Rome. Ze ontmoet een verlegen jongeman, waarmee ze gaat samenwonen. Maar in het geheim houdt zij sinds haar veertiende van een beeldhouwer, een zwerver van middelbare leeftijd, die weer in haar leven terugkeert, met tragische gevolgen. Citti is verrukkelijk onder de goede regie van Maselli.

Codice privato

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Francesco Maselli.

Een gedurfde one woman-show van Muti. Een vrouw is door haar vriend verlaten. Ze laat verdriet en woede zien, ze haalt herinneringen op, ze gaat in dialoog met de telefoon en met de computer van haar ex. Complimenten voor Muti voor deze moeilijke rol. Echter, anderhalf uur lang naar een vrouw in een flat kijken, is missschien toch wat veel van het goede.

Storia d'amore

1986 | Drama

Italië 1986. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Valeria Golino, Blas Roca-Rey, Livio Panieri, Luigi Diberti en Gabriella Giorgelli.

Deze film draait helemaal om een hardwerkend meisje uit de achterbuurt dat kort achter elkaar twee verhoudingen heeft. Haar leven bestaat uitsluitend uit in de bus zitten, hard werken en zorgen voor haar broers en vader. Haar familie is geschokt, wanneer ze haar vriend bij hen laat intrekken in hun overvolle flatje en er later nog een minnaar bijneemt. De drie verhuizen naar een gebouw dat op de nominatie staat te worden afgebroken. De film slaagt er niet in de kijker echt te confronteren met de ellende van een armoedig bestaan.

Sospetto, Il

1974 | Thriller, Drama

Italië 1974. Thriller van Francesco Maselli. Met o.a. Gian Maria Volonté, Annie Girardot, Renato Salvatori, Gabriele Lavia en Bruno Corzzari.

Het centraal comité van de ontbonden Italiaanse communistische partij is in de jaren dertig naar Frankrijk uitgeweken en onderhoudt van daaruit contacten en bereidt ontsnappingen voor. Een eenvoudig lid van de organisatie komt naar Frankrijk en rond hem wordt de suggestie gewekt dat hij een vooraanstaand leider is, om zo een eventuele infiltratie van fascistische spionnen te ontdekken. De film stelt het conflict tussen individueel belang en groeps- of ideologisch belang boeiend aan de orde, maar heeft een onevenwichtige bouw met een didactisch eerste helft en een uitvoerige dialoog om vervolgens het accent naar de thriller te verleggen.

A Fine Pair

1969 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1969. Komedie van Francesco Maselli en Fransesco Masseli. Met o.a. Rock Hudson, Claudia Cardinale, Walter Giller, Leon Askin en Ellen Corby.

De dochter van een Italiaanse politieman wordt uit reactie op haar opvoeding een dievegge, maar raakt door haar gebrek aan routine in moeilijkheden. Ze doet een beroep op een Newyorkse collega van haar vader om de gestolen juwelen bij de eigenaar terug te bezorgen, maar deze ontdekt dat ze haar leven helemaal niet wil beteren en laat zich steeds meer door haar uitbundigheid meeslepen. De regie heeft geen vat op de tegenstrijdige elementen in het scenario en Hudson weet met zijn rol als een ontdooiende dienstklopper ook geen raad. De temperamentvolle Cardinale blijft daardoor in het luchtledige hangen. Ook bekend als RUBA AL PROSSIMO TUO.

Fai in fretta ad uccidermi... ho freddo!

1966 | Misdaad

Italië 1966. Misdaad van Francesco Maselli. Met o.a. Monica Vitti, Jean Sorel, Roberto Bisacco, Daniela Surina en John Stacy.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Fai in fretta ad uccidermi ho freddo!

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1966. Komedie van Francesco Maselli. Met o.a. Jean Sorel, Monica Vitti en Daniela Surina.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Time Of Indifference

1964 |

1964. Francesco Maselli. Met o.a. Paulette Goddard, Shelley Winters, Claudia Cardinale en Rod Steiger.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Gli Indifferenti

1963 | Drama

Italië 1963. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Claudia Cardinale, Rod Steiger, Shelley Winters, Paulette Goddard en Tomas Milian.

Een gezin van een aristocratische weduwe met een volwassen zoon en dochter desintegreert in de jaren `20 door toedoen van een opportunist, die zowel moeder als dochter bemint en hen berooft van hun financiële middelen om op stand te kunnen blijven leven. Deze vroege roman van Alberto Moravia kreeg een sfeervol en bekwaam gefotografeerde verfilming (door Gianni di Venanzo), die echter zo geheel in mineur blijft dat de decadente oogkleppenmentaliteit van de personages de toeschouwer waarschijnlijk ook onverschillig zal worden. Het weinig harmoniërende spel van de internationale sterbezetting - met een come-back van Goddard (als de moeder) - maakt alles niet overtuigender. Milian is heel goed als de zoon.

I Delfini

1960 | Drama

Italië 1960. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Claudia Cardinale, Gerard Blain, Sergio Fantoni, Betsy Blair en Anna-Maria Ferrero.

Een beeld van het leven in de provincie. Het verhaal gaat over kinderen uit de gegoede burgerij, die hun leven verpesten met hun bevoorrechte posities, middelmatigheid en nutteloosheid. Een van hen, een meisje, schaamt zich daarvoor en vertrekt. Een indringende film met voorteffelijke acteurs en een prachtig scenario. Scenario van regisseur Maselli, Ennio de Concini en niemand minder dan Alberto Moravia. Camerawerk van Gianni Di Venanzo.

La Donna del giorno

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Virna Lisi, Antonio Cifariello, Haya Harareet, Serge Reggiani en Franco Fabrizi.

Een fotomodel met filmambities doet bij wijze van publiciteitsstunt voorkomen dat ze is aangerand. De politie schuift de zaak terzijde waarna de vrouw van een van de verdachte arbeiders zelf op onderzoek uit gaat teneinde de onschuld van haar man te bewijzen. Hoewel de door haar verlangde screen-test een feit wordt, werkt de heldin zich met haar verhaal steeds meer in de nesten en wordt zij het slachtoffer van een chantage-affaire. De boeiende opzet over de manier waarop een willekeurige leugen het leven van onschuldige mensen kan beïnvloeden ontaardt tegen het eind in al te gezochte melodramatiek, maar de regie en de acteurs houden alles binnen de perken in deze sfeervol gefotografeerde film.

Gli Sbandati

1955 | Oorlogsfilm

Italië 1955. Oorlogsfilm van Francesco Maselli. Met o.a. Lucia Bosé, Jean-Pierre Mocky, Giuliano Montaldo, Antonio de Teffé en Isa Miranda.

Bewoners van een Italiaans landgoed zijn in 1943 nog voor de oorlog gespaard gebleven als ze een gebombardeerde arbeidersfamilie opnemen en uit Duitse gevangenschap gevluchte soldaten. Twee zoons gaan in het verzet, de derde hangt het fascisme aan. Amoureuze rivaliteit rond een ondergedoken meisje doet de andere jongen het verzet [KA1]o[KA1]ok verzaken, wat hij betreurt als het te laat is. Dit interessante beeld van jongeren tijdens de oorlog boet aan overtuigingskracht in door de multinationale (en curieuze) rolbezetting, van wie Mocky en Montaldi spoedig zelf zouden gaan regisseren.

La signora senza camelie

1953 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Gino Cervi, Andrea Checchi, Alain Cuny en Yvan Desny.

Een verkoopster wordt na een bijrolletje als ster gelanceerd in een reeks flutfilms, en tot een rijk huwelijk overgehaald door producenten en haar ouders, die zich door beloftes en de glitterwereld laten inpakken. De actrice krijgt genoeg van haar lege bestaan en eist een rol waarin ze zich echt kan bewijzen. Deze vroege Antonioni-film werd geïnspireerd op de lancering van Lollobrigida (die de hoofdrol weigerde) maar loopt qua vormgeving vooruit op later werk, met het portret van een vrouw die zich in een mannenwereld niet thuisvoelt. Hoewel het begin van de carrière van Bosé ook vrijwel parallel liep aan die van haar rol, bewijst ze in haar spel méér waard te zijn. Op zich was dit nog geen echt meesterschap van regie. Scenario van regisseur Antonioni, Suso Cecchi D'Amico, Francesco Masello en P.M. Pasinetti. Camerawerk van Enzo Serafin.

Amore in città

1953 | Drama, Experimenteel

Italië 1953. Drama van Cesare Zavattini, Dino Risi, Francesco Maselli, Carlo Lizzani en Alberto Lattuada. Met o.a. Silvio Lillo, Caterina Rigoglioso, Maresa Gallo en Ugo Tognazzi.

Eerste (en tevens enige) deel van het 'film-magazine' The Spectator. Zes episodes, geregisseerd door zeven cineasten, over het moderne Italiaanse leven. In Attempted Suïcide laat Michelangelo Antonioni een aantal mensen vertellen waarom ze zelfmoord willen plegen. In het vierde deel, Fellini's Marriage Agency, onderzoekt een journalist undercover een huwelijksbureau.

Cronaca di un amore

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Massimo Girotti, Ferdinando Sarmi, Gino Rossi en Marika Rowsky.

De overspelrelatie van de vrouw van een industrieel en een jeugdliefde, wordt beheerst door schuldbesef en tegelijkertijd door hun indirecte verantwoordelijkheid voor de dood van hun rivaal, zodat hun slechte geweten hen tegelijk bindt maar ook uit elkaar drijft. Het regiedebuut van Antonioni kondigt qua milieukeuze, pessimistische psychologie en visuele stijl zijn latere beroemde werk al duidelijk aan, maar had bij de première weinig succes. (Film werd wèl opgemerkt door Spanjaard J.A. Bardèm die verhaal en hoofdrolspeelster Bosé 'leende' voor zijn Muerta de un ciclista en daarmee aanzien verwierf zolang als het duurde). Scenario van regisseur Antonioni, Daniele D'Anza, Silvio Giovaninetti, Francesco Maselli en Piero Tellini. Camerawerk van Enzo Serafin.