Bibi Andersson (1935): cast.
Er zijn 49 films gevonden.

The Return of the Dancing Master

2004 | Thriller, Misdaad

Duitsland​/​​Oostenrijk 2004. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Tobias Moretti, Veronica Ferres, Maximilian Schell, Matthew Marsh en Bjørn Floberg.

De Zweedse rechercheur van politie Stefan Lindman (Moretti) is met ziekteverlof, maar de moord op zijn vroegere collega Molin doet hem besluiten de zaak op eigen houtje te onderzoeken en dat voert hem naar het plaatsje Sveg in het noorden van het land. Larsson (Marsh), die met het onderzoek belast is, vindt hem een sta in de weg. Als Lindman hem aantoont dat Molin een gemarteld is voordat hij vermoord werd, stelt hij zich minder terughoudend op. Ondertussen arriveert Molins dochter Veronica (Ferres) uit Frankfurt en Lindman ontdekt algauw dat zij haar vader nauwelijks heeft gekend. Een boeiende, sfeervolle thriller die goed gespeeld wordt door de hoofdrollen. Alleen is het jammer dat Ferres een te kleine rol heeft en dat de korte romance, die tussen haar en Moretti na veel vijven en zessen opbloeit, weinig geloofwaardig is. Naar de gelijknamige misdaadroman van Henning Mankell zit solide in elkaar. Het camerawerk is van Martin Kukula. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Elina: As If I Wasn't There

2002 | Jeugdfilm, Drama

Zweden​/​​Finland 2002. Jeugdfilm van Klaus Härö. Met o.a. Natalie Minnevik, Bibi Andersson, Marjaana Maijala, Jarl Lindblad en Henrik Rafaelsen.

Op het Cinekid festival 2003 kreeg regisseur Klaus Härö een speciale vermelding voor dit aandoenlijke drama over de kleine koppige Elina, die in het Zweden van de jaren vijftig haar persoonlijke ruimte opeist. Elina heeft het moeilijk op school. Zij spreekt Fins, maar de juf wil alleen Zweeds horen. Of helemaal niks, want van goedgebekte kinderen houdt ze al helemaal niet. Elina trekt er op uit om in stilte en afzondering met haar overleden vader te praten. Gelukkig krijgt ze in het echt ook een maatje: de nieuwe meester. Naar het boek van Kerstin Johansson i Backe.

Die Frauen in Ingmar Bergmans Filmen

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Katja Raganelli. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Gunnel Lindblom en Ingrid Thulin.

Op het Cinekid festival 2003 kreeg regisseur Klaus Härö een speciale vermelding voor dit aandoenlijke drama over de kleine koppige Elina, die in het Zweden van de jaren vijftig haar persoonlijke ruimte opeist. Elina heeft het moeilijk op school. Zij spreekt Fins, maar de juf wil alleen Zweeds horen. Of helemaal niks, want van goedgebekte kinderen houdt ze al helemaal niet. Elina trekt er op uit om in stilte en afzondering met haar overleden vader te praten. Gelukkig krijgt ze in het echt ook een maatje: de nieuwe meester. Naar het boek van Kerstin Johansson i Backe.

Il sogno della farfalla

1994 | Drama

Italië 1994. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Bibi Andersson, Henry Arnold, Thierry Blanc, Nathalie Boutefeu en Michael Seyfried.

Holle film. Massimo (Blanc) is een stomme acteur, die zich sinds zijn veertiende alleen nog uit via klassieke rollen. Iedereen buigt zich over zijn geval. Een regisseur (Seyfried) is gefascineerd door zijn talent en zijn radicale keuze en wil een toneelstuk over hem maken, dat zijn moeder (Andersson) zal schrijven. De vader vermoedt een eenvoudig Oedipuscomplex, maar zo simpel ligt het niet, en pogingen tot genezing leveren niets op. Uiteindelijk krijgt hij in de armen van een meisje (Boutefeu) zijn spraakvermogen terug. Ondanks de romantische bedoelingen en het afwijzen van conventies en hypocrisie, is de de film zwaar en zit er veel geklets in, met name op het psycho-analytische vlak. De beelden zitten goed in elkaar maar zijn leeg en kunnen geen symbolische dimensie geven aan het teleurstellende geheel.

Dromspel

1994 | Drama

Noorwegen 1994. Drama van Unni Straume. Met o.a. Ingvild Holm, Bjorn Wilberg Andersen, Bjørn Sundquist, Erland Josephson en Liv Ullmann.

Zoektocht naar God op aarde. Agn[KA2]es (Holm) wil de klachten en het leed van de mensheid begrijpen. Ze ziet het leed in een ziekenhuis. Vervolgens ontmoet ze mensen die over zichzelf vertellen: een cassi[KA2]ere in een bioscoop (Ullmann), een dichter (Sundquist), een blinde (Josephson) die treurt om de dood van zijn zoon, en een aan lager wal geraakte actrice (Andersson). Ieder brengt zijn kommer en kwel ter sprake; angst staat centraal in elk verhaal. Een reeks metafysische uitingen, die leidt naar de eeuwige vragen over de afwezigheid van God, in de stijl van de Bergman van rond 1960. De trage en verstikkende regie van dit aan Strindberg ontleende verhaal maakt de beklemming van de personages wel heel erg zwaar, wat verveling oproept bij de kijker.

Haute tension: Secret de famille

1990 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1990. Mysterie van Danièle J. Suissa. Met o.a. Bibi Andersson, Michael Sarrazin, Marc de Jonge, Claudine Auger en Yves Brainville.

Andersson speelt een succesvolle architecte, die na een lang verblijf in het buitenland terugkeert naar Parijs. Ze is bezwaard door haar verleden: als kind moest zij op haar debiele zusje passen, maar ze ging liever met haar vriendje wandelen en toen heeft het kind het ouderlijke huis in brand gestoken, waarbij het omkwam. Een nogal ingewikkeld, gecompliceerd, verwarrend en nauwelijks geloofwaardig scenario, waarin een deur centraal staat, dat zich verder afspeelt in het milieu van de 'beau monde', en grote Parijse couturiers die het helemaal maken, etc. Dus veel mooie toiletten. Is toch wel het bekijken waard vanwege de acteurs, waaronder de niet te evenaren Andersson, die met kop en schouder boven de rest uitsteekt.

Fordringsägare

1989 | Drama

Zweden 1989. Drama van Stefan Böhm, Keve Hjelm en John O. Olsson. Met o.a. Bibi Andersson, Tomas Bolme en Keve Hjelm.

Een sobere verfilming van Strindbergs eenakter Schuldeisers, gesitueerd in een verlaten hotel. De ex- echtgenoot van Andersson is vastbesloten haar huwelijk met een kreupele kunstenaar kapot te maken. Een ongekunstelde toneelverfilming voor liefhebbers van Strindberg. Filmliefhebbers komen niet aan hun trekken omdat het toneel is en blijft.

Babettes gæstebud

1987 | Drama, Romantiek, Muziek

Denemarken 1987. Drama van Gabriel Axel. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Philippe Lafont, Bibi Andersson, Jarl Kulle en Bodil Kjer.

Babette, ooit een gevierde Parijse kokkin, werkt nu in een sobere Deense plattelandsgemeenschap. De diep religieuze dorpelingen zien aanvankelijk niets in haar Bourgondische aanpak, maar laten zich schoorvoetend verleiden door de delicate gerechten. Van het mooie korte verhaal van Isak Dinesen (pseudoniem voor Karen Blixen, auteur van het eveneens verfilmde Out of Africa), dat zo prettig het ascetische afzien laat contrasteren met het temperamentvolle joie de vivre, werd in 2002 een opera gemaakt. Babettes gæstebud won de Oscar en de BAFTA voor beste niet-Engelstalige film.

Wallenberg: A Hero's Story

1985 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1985. Oorlogsfilm van Lamont Johnson. Met o.a. Richard Chamberlain, Alice Krige, Melanie Mayron, Stuart Wilson en Kenneth Colley.

Een krachtig portret van Chamberlain van de idealistische Zweedse diplomaat die Eichmann te slim af was (ijzingwekkend gespeeld door Colley) en tijdens de WO II meer dan 100.000 Hongaren redde en na de oorlog door de Russen werd gevangen om voor eeuwig te verdwijnen. Johnson won een Emmy voor de regie, en er waren vele nominaties, o.a. een voor Gerald Green, wiens intelligente script op dezelfde hoogte staat als het script dat hij voor Holocaust heeft geschreven. Oorspronkelijke vertoning in twee delen.

Sista Leken

1984 | Drama

Zweden​/​​Finland 1984. Drama van Jon Lindström. Met o.a. Sven Wollter, Agneta, Aino Seppo, Bibi Andersson en Thomas Laustiola.

Dit duivelse drama speelt zich af in de Archipelago, tussen Zweden en het eiland Ȧland. Victor, een lompenhandelaar die op zoek is naar nieuwe voorraad, loopt een bizarre familie tegen het lijf. Moord, seks, innerlijke beroering en desintegratie leidt tot angst en vijandigheid op het eiland. Een zeer sterke film.

Sorte fuger

1983 | Drama

Noorwegen​/​​Zweden 1983. Drama van Lasse Glomm. Met o.a. Bibi Andersson, Björn Skagestad, Anouk Ferjac, Henri Serre en Micki Sebastian.

Een Franse vertegenwoordigster van een uitgeverij en een jongere Noorse grafische ontwerper ontmoeten elkaar op de Frankfurter Buchmesse, maar hun verhouding verdiept zich niet verder dan spontane seksualiteit, zodat ondanks hun correspondentie de vrouw niet, zoals afgesproken, verschijnt op de volgende Buchmesse. Het goede spel van de onverminderd fraaie Andersson en de interessante situering tillen dit vlakke psychologisch drama boven modieuze clichés uit, hoewel de verschillende Europese locaties aanleiding zijn voor eindeloze opnamen van treinen en stijgende of dalende vliegtuigen.

Exposed

1983 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1983. Thriller van James Toback. Met o.a. Nastassja Kinski, Rudolf Nureyev, Harvey Keitel, Ian McShane en Bibi Andersson.

Elizabeth (Kinski) is de betutteling van haar overbezorgde ouders beu en gaat op zoek naar het avontuur in New York. Ze wordt opgemerkt door de bekende modefotograaf Greg Miller (MacShane) en binnen de kortste tijd is ze een topmodel. Ze trekt naar Parijs met violist Daniel Jelline (Nureyev), die haar echter wil gebruiken als lokaas om een terrorist te strikken met wie hij nog een rekening te vereffenen heeft. Een bizarre en tegelijkertijd onbegrijpelijke geschiedenis. De makers wilden zoveel elementen in hun verhaal kwijt, dat het meer op een mozaïek dan op een film lijkt. Toback is te zien als de professor/minnaar van Kinski en schreef zelf het scenario. De uitstekende cast kon het avontuur echter onmogelijk waar maken. Henri Decae stond achter de camera.

Jag rodnar

1981 |

Zweden 1981. Vilgot Sjöman. Met o.a. Gunnar Hellstrom, Bibi Andersson, Larry Hagman, Cheryl Katzman en Vic Silayan.

Een filmregisseur wil op de Filippijnen een verhaal van Conrad opnemen maar hoofdrolspeler Max von Sydow komt niet opdagen, de producent eist een meer commerci[KA3]ele benadering en de actrice houdt zich namens Amnesty International bezig met politieke gevangenen. De ge[KA3]improviseerde en autobiografische satire resulteert in een humorloze en zinloze warboel met grove en onsmakelijke effecten. De beste momenten komen van Bibi Andersson en Larry Hagman (als zichzelf en plaatsvervangende ster), die enige welkome zelfironie inbrengen.

Twee vrouwen

1979 | Drama, Romantiek

Nederland 1979. Drama van George Sluizer. Met o.a. Bibi Andersson, Sandrine Dumas, Anthony Perkins, Kitty Courbois en Tilly Perin-Bouwmeester.

De gescheiden Laura (Andersson) knoopt een relatie aan met de veel jongere Sylvia (Dumas), tot verbazing van haar ex-man Alfred (Perkins). Wanneer Laura ontdekt dat Sylvia ook met Alfred aanpapt, blijven de (melo)dramatische verwikkelingen niet uit. De internationaal ingestelde Sluizer (Spoorloos) vertaalde de gebeurtenissen uit de roman van Harry Mulisch naar het Engels om een grotere markt te bereiken en met zijn favoriete acteurs te kunnen werken. Die zetten de personages met gepaste afstandelijkheid neer, zodat een fascinerende, moderne Griekse tragedie ontstaat.

The Concorde... Airport '79

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van David Lowell Rich. Met o.a. Alain Delon, Susan Blakely, Robert Wagner, Sylvia Kristel en George Kennedy.

Journaliste Blakely is per Concorde op weg van Washington naar Parijs. Ze is in het bezit van bewijsmateriaal dat de betrokkenheid aantoont van industrieel Wagner in de illegale wapenhandel. Om haar het zwijgen op te leggen wil deze laatste het vliegtuig neerhalen. Wie nog durft te beweren dat vliegen niet gevaarlijk is, zou verplicht de hele AIRPORT-serie moeten zien. De beste manier om die persoon krankzinnig te maken. De vorige afleveringen hadden al niet veel inspiratie meer, maar hier zitten we ver beneden het nulpunt. Een heel arsenaal acteurs loopt rond om een nummertje op te voeren. Het onding werd neergepend door Eric Roth en Philip Lathrop was cameraman van dienst. In Europa uitgebracht als AIRPORT '80: THE CONCORDE.

Quintet

1979 | Sciencefiction, Experimenteel

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Robert Altman. Met o.a. Paul Newman, Bibi Andersson, Fernando Rey, Vittorio Gassman en Nina Van Pallandt.

Als robbenjager Newman met zijn vrouw Fossey terugkeert naar zijn thuisland, ontdekt hij dat er een nieuwe ijstijd is aangebroken na een nucleaire vernietiging. De overlevenden tussen het kromme staal en gebarsten beton hebben niets te doen en brengen hun tijd door met het spel uit de titel, waarbij de verliezer gedood wordt. Zo komen Newmans vrouw en broer om. Hij besluit zich te wreken op de machthebbers (w.o. Rey), die de regels van het spel hebben opgesteld. Een aardig idee, dat door zijn pseudo-intellectualistische aanpak niet van de grond komt en stierlijk vervelend is.

Marmeladuppröret

1979 |

Zweden 1979. Erland Josephson. Met o.a. Erland Josephson, Marie Göranzon, Bibi Andersson, Jan Malmsjö en Kristina Adolphson.

Een professor van middelbare leeftijd begint na een echtelijk ruzietje over jam voor het ontbijt te twijfelen aan de waarden waarop zijn bestaan is gebouwd en geeft de brui aan alles. Daarmee haalt hij zich de media op de hals die hem symptomatisch voor zijn generatie zien. De regie van Josephson is als zijn acteren: uiterst bedachtzaam, niet de aangewezen stijl voor een satire, die zich in lange en op den duur vervelende dialoogscènes voltrekt, ondanks de zinnige inhoud.

Barnforbjudet

1979 | Drama

Zweden 1979. Drama van Marie-Louise De Geer Bergenstrahle. Met o.a. Ann Smith, Bibi Andersson, Rolf Skoglund, Annalisa Ericson en Mikael Segerstrom.

Een gewone dag in het leven van een zesjarig meisje, gevuld met verrassingen, gebeurtenissen en fantasieën. De film schetst ook de eerste grote liefde - die van een kind voor de ouders - en het verraad van de ouders. USA-titel: THE ELEPHANT WALK.

L'Amour en question

1978 | Drama, Thriller

Frankrijk 1978. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bibi Andersson, Michel Galabru, Michel Auclair en Georges Géret.

Wanneer nabij Nice een architect op brute wijze het leven laat, verdenkt onderzoeksrechter Suzanne Corbier (Girardot) Zweedse weduwe Catherine (Andersson) en haar Britse minnaar Tom Hastings (Steiner). Ze poetsen de plaat, maar worden gesnapt aan de Frans-Italiaanse grens. Elk van hen belandt in eigen land voor het hekje. Afzwaaifilm van Cayatte (1909-1989), eens te meer over juridische kwesties, is vlees (drama) noch vis (thriller). De goede acteurs zijn aan het pulpscript en de onkarakteristiek besluiteloze regie verspild. Steiner, karakterkop in vele Italiaanse genrefilms, is een lichtpunt als de raadselvent van dienst.

An Enemy of the People

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van George Schaefer. Met o.a. Steve McQueen, Charles Durning, Bibi Andersson, Richard Bradford en Robin Pearson Rose.

Bebaarde geleerde McQueen trotseert gemeente door stelling te nemen tegen watervervuiling in Arthur Millers bewerking van het toneelstuk van Ibsen. Integere, moeizame poging was voor McQueen een daad uit liefde, maar het is te begrijpen dat dit jarenlang op de plank bleef liggen en slechts beperkt werd uitgebracht. Toch nog altijd beter dan de overige films uit McQueens laatste periode.

I Never Promised You a Rose Garden

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Anthony Page. Met o.a. Bibi Andersson, Kathleen Quinlan, Reni Santoni, Susan Tyrrell en Signe Hasso.

Een knappe bewerking van Hannah Greens boek over haar behandeling voor schizofrenie als tiener. Met speciale aandacht voor de relatie tussen haar (Quinlan) en de toegewijde psychiater (Andersson). De grafische, klinische benadering is vaak verontrustend. Wie er soms niet veel van begrijpt, moet maar bedenken dat de film destijds veel langer was.

Il pleut sur Santiago

1975 | Drama

Bulgarije​/​​Frankrijk 1975. Drama van Helvio Soto. Met o.a. Bibi Andersson, Nicole Calfan, Ricardo Cucciola, André Dussollier en Maurice Garrel.

De staatsgreep van 11 september 1973 die een einde maakte aan de socialistische regering in Chili en het leven van president Allende, werd door een uitgeweken Chileen gereconstrueerd als speelfilm.De opnamen in Bulgarije geven een weinig overtuigende illustratie en de belangeloze medewerking van een reeks Europese sterren leidde onbedoeld tot triviale scènes.De herinnering aan de feiten zelf geeft de film toch een zekere impact. Ook bekend als THE ALLENDE FILES.

Blondy

1975 | Thriller, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1975. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Bibi Andersson, Catherine Jourdan, Mathieu Carrière, Rod Taylor en Paul Guers.

De vriendin van een Amerikaanse NATO-deskundige die in Wenen een pleidooi tegen de bacteriologische oorlogvoering komt houden, wordt door een bevriende tolk voorgesteld aan een jongeman die haar in een sado-masochistische relatie horig maakt. Zelfmoord uit liefdesverdriet van de Amerikaan blijkt moord en een complot van extremisten, waar zowel de tolk als de minnaar bijhoren. Politieke thriller-elementen zijn alleen de versiering van uitgesponnen erotische scènes die door inzet van Carrière als homme fatal meer plechtstatig dan prikkelend zijn. Andersson en Taylor lijken voornamelijk beduusd over de film waarin ze zijn verzeild. Ook bekend als GERMICIDE.

Scenes uit een huwelijk

1974 | Drama, Experimenteel

Zweden 1974. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Erland Josephson, Bibi Andersson, Jan Malmsjö en Anita Wall.

Zes episodes uit een periode van ongeveer twintig jaar in de relatie van Marianne en Johan, van het eerste schijnbaar rimpelloze huwelijksgeluk tot hun rendez-vous als medeplichtige vrienden jaren na de pijnlijke scheiding. Bergmans minutieuze observatie van de elementaire problematiek leverde zijn meest toegankelijke film op. Inkorting van de tv-serie die 300 minuten was, veroorzaakte dat scènes en bijfiguren vervielen, maar juist door de zo ontstane continuïteit wordt de evolutie van de partners extra duidelijk.

La Rivale

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Sergio Gobbi. Met o.a. Bibi Andersson, Jean Piat, Geneviève Fontanel, Valentine Tessier en Maurice Biraud.

Door een toevallig onderschept telefoontje ontdekt een vrouw dat haar echtgenoot al jaren een tweede leven heeft met een vriendin. Met een slimme strategie lukt het haar het vertrouwen te winnen van haar rivale die tegen haar minnaar allerlei nieuwsgierigmakende verhalen over haar vertelt. De charme en vlotte inzet van de acteurs weten deze burgerlijke, voorspelbare liefdeskomedie nauwelijks van de mufheid te redden.

Afskedens time

1973 | Thriller, Drama

Denemarken 1973. Thriller van Per Holst. Met o.a. Bibi Andersson, Ove Sprøgoe, Martin Sne en Michael Petersen.

Een kantooremployé heeft zijn komende ontslag voor zijn gezin verzwegen, tengevolge van een fusie van zijn bedrijf. Na zijn laatste werkdag krijgt hij moorddadige fantasieën, die hij mogelijk in daden kan omzetten. Verwarrende film waarbij de held eerst zijn gezin ombrengt, dat vervolgens nog in leven blijkt te zijn, en daarna weer wél wordt vermoord. Een onbestemd eind laat dit open. De echtgenote Andersson studeert psychologie, en haar professor geeft een college over het gewelddadig afreageren van de geest, en de mogelijkheid om de daad bij de gedachte te voegen. De film is daar een veel te theoretische en spanningsloze illustratie van, ondanks de bekwame regie in alle omringende aspecten. Holst's debuut.

Mannen frȧn andra sidan

1971 | Avonturenfilm, Historische film

Zweden​/​​USSR 1971. Avonturenfilm van Joeri Jegorov. Met o.a. Slava Tichonov, Bibi Andersson, Patrick Wymark, Valentin Gaft en Gunnel Broström.

Een Russische spoorwegingenieur wordt in 1920 door de revolutionaire regering naar Stockholm gestuurd met een bestelling voor locomotieven. Wit-Russische spionnen proberen eerst het contract en vervolgens de locomotieven zelf te saboteren, terwijl de held verliefd wordt op een Zweedse dame. Een historische transactie is de aanleiding voor deze onderhoudende, maar nergens opmerkelijke avonturenfilm. In de Engels gesproken exportversie is negen minuten politieke propaganda achterwege gelaten.

Beröringen

1971 | Drama, Experimenteel

Zweden​/​​Verenigde Staten 1971. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Bibi Andersson, Elliott Gould, Max von Sydow, Sheila Reid en Steffan Hallerstram.

Deze eerste Engelstalige speelfilm van Bergman gaat over een doktersvrouw die verliefd wordt op een Amerikaans-joodse archeoloog die te verstrikt zit in zijn eigen trauma's om haar bij haar twijfels te steunen. Dit relatief simpel beeld van een driehoeksverhouding kreeg veel kritiek om het spel van Gould, maar het zwakke Engelse dialoog en de onwaarschijnlijkheid dat Zweden onderling ook Engels spreken zijn grotere bezwaren. De prachtige rol van Andersson redt de film voor de ondergang. Het camerawerk is van Sven Nykvist.

The Kremlin Letter

1970 | Thriller

Verenigde Staten 1970. Thriller van John Huston. Met o.a. Richard Boone, Orson Welles, Patrick O'Neal, Barbara Parkins en Dean Jagger.

Een Russische spion wordt gedood wanneer hij een brief wil bemachtigen waaruit blijkt dat de Amerikanen en de Sovjets een overeenkomst hebben gesloten om gezamenlijk het Chinese atoomarsenaal te vernietigen. Een ploeg Amerikaanse agenten, o.l.v. O'Neal, wordt naar Moskou gezonden om deze compromitterende brief terug te vinden. Vervelende en niet te ontwarren thriller met een heleboel bekende gezichten, die de film ook niet kunnen redden. Het scenario van Huston en Gladys Hill, gebaseerd op een roman van Noel Behn, lijkt wel geschreven in geheimschrift, enkel te ontcijferen door ingewijden. Fotografie van Ted Scaife. Gefilmd in Panavision.

Story of a Woman

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Leonardo Bercovici. Met o.a. Bibi Andersson, Robert Stack, Annie Girardot, Didi Perego en Mario Nascimbene.

Een gezwollen verhaal over een pianiste die haar man trouw probeert te blijven, ondanks haar genegenheid voor een oude vlam. Andersons talent werd hier verspild.

The Passion of Anna

1969 | Drama, Experimenteel

Zweden 1969. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Bibi Andersson, Max von Sydow, Erland Josephson en Erik Hell.

Een man gaat na zijn huwelijksperikelen en maatschappelijke problemen op een eiland leven en komt in contact met een echtpaar en hun logée, die óók hun frustraties hebben. Hij krijgt na elkaar verhoudingen met beide vrouwen, die fataal beïnvloed worden door geheimzinnige gewelderupties op het eiland en oorlogsberichten over Biafra en Vietnam. De sterke spelprestaties en het opmerkelijke kleurgebruik tillen de film boven een onbestemde meditatie uit, waarin de poging tot politiek engagement onvoldoende verwerkt wordt. In interview-inlassen becommentariëren de acteurs de rollen die ze spelen.

Un Estate in quattro

1968 | Drama, Erotiek

Italië 1968. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Giuliano Gemma, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand en Rosemary Dexter.

Zweeds echtpaar leert tijdens de vakantie op een Italiaans eiland een toeristenpaar kennen van wie de probleemloze erotiek contrasteert met hun door leeftijdsverschil en oud zeer, gefrustreerde relatie. De Zweed vermoordt de jonge Italiaan als surrogaat wraak op een vroegere rivaal. Goed acteren geeft meerwaarde aan de bedoelde hommage aan Ingmar Bergman, al is de tekening van een verziekt huwelijk hier veel oppervlakkiger en wordt die afgezet tegenover de schijnbaar ongecompliceerde seksuele vrijheid van Italianen, waarmee alleen het ene stereotiep door het andere vervangen wordt.

The Girls

1968 |

1968. Mai Zetterling. Met o.a. Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Bibi Andersson, Harriet Andersson en Erland Josephson.

Zweeds echtpaar leert tijdens de vakantie op een Italiaans eiland een toeristenpaar kennen van wie de probleemloze erotiek contrasteert met hun door leeftijdsverschil en oud zeer, gefrustreerde relatie. De Zweed vermoordt de jonge Italiaan als surrogaat wraak op een vroegere rivaal. Goed acteren geeft meerwaarde aan de bedoelde hommage aan Ingmar Bergman, al is de tekening van een verziekt huwelijk hier veel oppervlakkiger en wordt die afgezet tegenover de schijnbaar ongecompliceerde seksuele vrijheid van Italianen, waarmee alleen het ene stereotiep door het andere vervangen wordt.

Svarta palmkronor

1968 | Drama

Zweden 1968. Drama van Lars-Magnus Lindgren. Met o.a. Max von Sydow, Bibi Andersson en Tommy Berggren.

Von Sydow speelt [KA1]e[KA1]en van de vier Zweedse matrozen die in Rio de Janeiro aan lager wal is geraakt. Hij zou een Finse vrouw (Andersson) van de verdrinkingsdood hebben gered. De vrouw zoekt haar redder, die ook de vader van haar kind blijkt te zijn in een goor havenstadje op. De film roept herinneringen aan ORFEO NEGRO op, maar dan zonder de schilderachtigheid. De vier stoere Zweden zoeken onder de Zuidamerikaanse zon naar het geluk maar vinden er slechts een verknoeid paradijs, en de drank is hun enige troost.

L'isola

1968 | Erotiek, Romantiek, Drama

Italië 1968. Erotiek van Florestano Vancini. Met o.a. Giuliano Gemma, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand en Rosemary Dexter.

Zweeds echtpaar op vakantie in Italië wordt geconfronteerd met Italiaans echtpaar en naast wat film-toerisme, wat bloot en zogenaamd-gewaagddoenerij is het niet duidelijk wat Vancini bedoelt: dat de Zweden met hun vrije seks een gefrustreerd volk zijn of dat de Italianen gezond met seks weten om te gaan?

Flickorna

1968 | Drama

Zweden 1968. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand en Erland Josephson.

Actrices die op toernee gaan met 'Lysistrata' bezinnen zich - ook in hun herinneringen en fantasieën - op hun afhankelijke positie van de man en maken van de voorstelling een protestdemonstratie. Deze vroege 'vrouwenfilm' heeft in de regie en het scenario de van Zetterling gebruikelijke grove overdrijving en zwartwit clichés, die door de spelers genuanceerd weer wat recht worden getrokken. Overigens bekwaam gemaakte film waarin alle mannen zulke lamlullen zijn, dat het inzicht bij de heldinnen onwaarschijnlijk laat komt. Opvallend ontbreken van de vrouwelijke solidariteit of zelfs maar de suggestie daarvan.

Le Viol

1967 | Drama, Mysterie, Erotiek

Zweden​/​​Frankrijk 1967. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Bibi Andersson, Bruno Cremer, Frédéric de Pasquale en Katerina Larsson.

Als haar man op zondag aan het jagen is, wordt een vrouw bezocht door een bezorger die haar vastbindt - in opdracht, zegt hij - maar aan wie ze zich vrijwillig geeft. Op een party waar ze die avond met haar echtgenoot heen gaat is de 'aanrander' ook aanwezig en hij blijkt een gewone bekende te zijn rond wie de vrouw haar gefrustreerde fantasieën heeft geweven. Deze subtiele en prikkelende - en soms irritante - psychologische fantasie werd als coproduktie met Zweedse technici in Zweden opgenomen, wat resulteerde in een combinatie van formele koelheid en verfijnde esprit. Andersson is opmerkelijk als het mentaal dominerende 'slachtoffer'.

Syskonbädd 1782

1966 | Misdaad, Romantiek, Erotiek

Zweden 1966. Misdaad van Vilgot Sjöman. Met o.a. Bibi Andersson, Per Oscarsson, Jarl Kulle, Gunnar Björnstrand en Tina Hedström.

Tijdens buitenlands verblijf van een jonge aristocraat is zijn zuster volwassen geworden. Ze worden verliefd op elkaar, hoewel beiden verloofd zijn met anderen. Ze brengen samen de nacht door en de vrouw wordt zwanger, maar kan haar aanstaande niet overtuigen dat het niet van hem is. Deze op een Elizabethaanse tragedie geïnspireerde film mist de kracht van het origineel, zowel door overbodige zij-intriges als door het feit dat de modieuze filmvorm een stijlbreuk is met de periode. Goed spel.

Scusi, lei è favorevole o contrario?

1966 | Komedie

Italië 1966. Komedie van Alberto Sordi. Met o.a. Alberto Sordi, Bibi Andersson, Tina Aumont, Caterina Boratto en Anita Ekberg.

Hoewel al jaren apart van zijn vrouw levend, is een prominente zakenman niet voor invoering van de Italiaanse echtscheidingswet, omdat die zijn liefdeleven zou compliceren dat hij net zo overzichtelijk heeft verdeeld over zes minnaressen op zes doordeweekse dagen en met de zondag om mediterend bij te komen. Dit zoveelste portret van zelfingenomenheid door Sordi heeft weinig verrassende varianten op het verhaalsstramien, maar blijft onderhoudend door de diverse optredens van een serie ster- actrices.

Persona

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Bibi Andersson, Liv Ullmann, Gunnar Björnstrand, Margaretha Krook en Jörgen Lindström.

Tijdens een voorstelling van ELECTRA weigert een beroemde actrice verder te spreken en hult zich voortaan in zwijgen. Ze wordt in een afgelegen buitenhuis toevertrouwd aan de zorg van een jonge verpleegster die - tegen haar stilte in - steeds meer over zichzelf gaat vertellen èn zich in de patiënte gaat projecteren. Tot ze merkt dat de ander haar observeert in plaats van andersom. Bergmans beste en meest heldere film die met minimale middelen - close-ups van twee uitzonderlijke actrices - identiteits-, creativiteits- en relatieproblemen indringend belicht. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Duel at Diablo

1966 | Western

Verenigde Staten 1966. Western van Ralph Nelson. Met o.a. James Garner, Sidney Poitier, John Hoyt, Dennis Weaver en Bibi Andersson.

Ergens tussen de wal van The Magnificent Seven (1960) en het schip van C'era una volta il West (1969) is Duel at Diablo in de vergetelheid gevallen. Zonde, want de film is een uitzonderlijk goede western, eentje waarvan de loop moeilijk te voorspellen blijft en waarvan acteerprestaties en actie spannend in beeld zijn gebracht. Vrije jongens Remsberg (Garner) en Toller (Poitier) voelen zich gedwongen om een militair konvooi door gevaarlijk Apache-land te volgen. Apacheleider Chata (Hoyt) ondertussen heeft een verzameling redenen om aan te vallen.

For att inta tala om alla dessa kvinnor

1964 | Drama, Experimenteel

Zweden 1964. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Georg Funkquist, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson en Harriet Andersson.

Muziekcriticus schrijft een biografie van een cellovirtuoos zonder een interview met hem te krijgen, maar hij krijgt zoveel informatie van alle vrouwen in diens entourage dat hij de musicus wil chanteren om een eigen compositie uit te voeren. Bergmans tegenaanval op de controverses in de pers rond zijn eigen persoon en werk is weinig doeltreffend door de logge humor, flauwe verkleedpartijen en voor de hand liggende pikanterieën. Alleen visueel is zijn eerste kleurenfilm opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman en Erland Josephson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Älskarinnan

1962 | Romantiek, Drama

Zweden 1962. Romantiek van Vilgot Sjöman. Met o.a. Bibi Andersson, Max von Sydow, Per Myrberg en Ollegard Wellton.

Een secretaresse (Andersson) kan niet kiezen tussen de jongeman met wie ze samenwoont en oudere getrouwde minnaar. Na nacht in slaapcoup[KA1]e met de laatste - die eindelijk toezegt te zullen scheiden - breekt ze met beiden en kiest gedesillusioneerd voor eigen zelfstandigheid. Debuut van assistent van Ingmar Bergman lijkt op liefdesfilms die deze tien jaar eerder maakte (ook met treinen), maar heeft oppervlakkiger scenario van regisseur Sjöman en minder zware vorm. Spel van Andersson is voornaamste kwaliteit. Ze kreeg er op het Berlijnse filmfestival een Zilveren Beer als Beste Actrice voor. Het camerawerk is van Lasse Björne. Mono.

Djävulens öga

1960 | Mysterie, Komedie

Zweden 1960. Mysterie van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Bibi Andersson, Nils Poppe, Sture Lagerwall en Stig Järrel.

De uitwerking van een Iers spreekwoord 'de kuisheid van een vrouw is een strontje in het oog van de duivel' laat satan Don Juan van de hel naar de aarde terugsturen om de maagdelijke domineesdochter te verleiden. Hij faalt omdat hij echt verliefd wordt, waardoor zij hem alleen maar deerniswekkend vindt. Een leugentje tegen haar nieuwe echtgenoot doet Satans oog toch genezen. De ironie van het scenario houdt geen gelijke tred met de weinig lichtvoetige vormgeving, terwijl van de acteurs alleen Andersson als de maagd en komiek Poppe als haar vader de juiste toon weten te treffen. Ook bekend als THE DEVIL'S EYE.

Nära Livet

1958 | Drama, Experimenteel

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Eva Dahlbeck, Barbro Hiort af Ornäs en Max von Sydow.

Drie vrouwen liggen op dezelfde kraamkamer. Een ongelukkig getrouwde vrouw heeft een miskraam, maar gaat na een gesprek met haar eenzame schoonzuster anders tegen haar huwelijkssituatie aankijken. Een oudere moederlijke vrouw krijgt een doodgeboren kind. Een meisje dat door haar vriend in de steek is gelaten en wier abortus is mislukt, leert het moederschap aanvaarden. Het niet door Bergman geschreven scenario mist de filosofische pretentie van andere films uit die periode, maar toont hem opnieuw als een opmerkelijke regisseur van - overigens even opmerkelijke - actrices. De jury in Cannes dacht er net zo over: Bergman kreeg de prijs voor de Beste Regie, de prijs als Beste Actrice werd gedeeld door Anderson, Dahlbeck, Hiort af Ornäs en Thulin. Het scenario is van regisseur Bergman, Ulla Isaksson naar haar romans Det vänliga, värdiga en Det orubbliga. Overigens Bergman staat niet gecrediteerd als scenarioschrijver. Het camerawerk is van Max Wilén.

Ansiktet

1958 | Drama, Mysterie, Experimenteel, Thriller

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Åke Fridell en Naima Wifstrand.

Rondtrekkend artiestengezelschap rondom een zich als stom voordoende magiër, wordt bij de grens van Stockholm aangehouden door autoriteiten die hem van charlatanerie beschuldigen. Een verplichte privé-voorstelling maakt toch indruk, maar leidt niettemin tot ontmaskering als een uitnodiging voor het gezelschap komt, om voor het hof op te treden. Parabel over dubbele rol van de kunstenaar kreeg boeiende uitwerking en situering in de vorige eeuw, maar wordt onnodig zwaar gemaakt door het voortdurend gekwelde acteren van von Sydow die geen enkele ironie of dubbele bodem suggereert. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Wilde aardbeien

1957 | Drama, Experimenteel

Zweden 1957. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand en Folke Sundquist.

Een nurkse, bejaarde professor rijdt met zijn schoondochter van Stockholm naar Lund, waar hij aan de universiteit een eredoctoraat zal ontvangen. Aangespoord door dromen, associaties en gesprekken met passanten mijmert hij onderweg over zijn verleden. In een van zijn beste, meest toegankelijke films weet Bergman nu eens niet alleen melancholie op te roepen, maar ook levensvreugde. Al gaat een deel van de eer zeker naar de geweldige hoofdrolspeler Victor Sjöström, ooit zelf regisseur van stomme films, die kort na de opnamen overleed.

Het zevende zegel

1957 | Fantasy, Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1957. Fantasy van Ingmar Bergman. Met o.a. Bengt Ekerot, Nils Poppe, Bibi Andersson, Max von Sydow en Åke Fridell.

Een ridder keert van de Kruistochten terug in het door pest geteisterde Zweden. In een confrontatie met de Dood - een schaakspel - weet hij uitstel te krijgen, dat hij zal gebruiken om de jonge rondtrekkende komedianten Mia en Jof (Maria en Jozef), met hun kind te redden, terwijl hijzelf met zijn huishouding zich aansluit in de dodendans. Het filmisch mysteriespel maakte Bergman internationaal beroemd, maar was inmiddels zo vaak onderwerp van satire (oa Woody Allens Love and Death) dat de somberheid van Von Sydow en Ekerot als ridder en Dood zich nauwelijks nog zonder grinnikneiging laat aanzien. De poëzie rond het komediantengezin werkt echter onverminderd.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.