Gabriel Axel: regie, cast en scenario.
Er zijn 8 films gevonden.

Christian

1990 | Komedie

Frankrijk​/​​Denemarken 1990. Komedie van Gabriel Axel. Met o.a. Nikolaj Christensen, Nathalie Brusse, Nazza Regragui en Fatima Regragui.

Een jonge Deen, die zich aan kleine criminaliteit heeft schuldig gemaakt, ontvlucht het heropvoedings-gesticht en legt een avontuurlijke tocht af, die hem uiteindelijk in Marokko brengt, waar het dorpshoofd hem ontvangt. Hij past zich heel goed aan aan een arme maar hartelijke, menselijke omgeving. Een ietwat verwarde structuur maar een gave voor scherpe observatie. Boeiende personages, en alle menselijkheid van de filmer van BABETTES GAESTEBUD is aanwezig.

Babettes gæstebud

1987 | Drama, Romantiek, Muziek

Denemarken 1987. Drama van Gabriel Axel. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Philippe Lafont, Bibi Andersson, Jarl Kulle en Bodil Kjer.

Babette, ooit een gevierde Parijse kokkin, werkt nu in een sobere Deense plattelandsgemeenschap. De diep religieuze dorpelingen zien aanvankelijk niets in haar Bourgondische aanpak, maar laten zich schoorvoetend verleiden door de delicate gerechten. Van het mooie korte verhaal van Isak Dinesen (pseudoniem voor Karen Blixen, auteur van het eveneens verfilmde Out of Africa), dat zo prettig het ascetische afzien laat contrasteren met het temperamentvolle joie de vivre, werd in 2002 een opera gemaakt. Babettes gæstebud won de Oscar en de BAFTA voor beste niet-Engelstalige film.

Familien Gyldenkaal

1976 |

Denemarken 1976. Gabriel Axel. Met o.a. Axel Strøbye, Ove Sprongoe en Jens Okking.

Volkse, komische satire, gebaseerd op een populaire Deense radioserie over een doorsnee gezinnetje, dat zich vertrapt voelt door de slimmigheidjes van de maatschappij. Zij revancheren zich met een reeks oplichterijen. Hoe groter de zwendel, hoe meer respect zij van de samenleving krijgen. Technisch matig, en ongeloofwaardig gespeeld; de regisseur en scenarist hebben te veel hooi op hun vork genomen.

Die Autonummer - Sex auf Rädern

1972 | Erotiek

Duitsland 1972. Erotiek van Gabriel Axel en Richard R. Rimmel. Met o.a. Ula Kopa, Christian Fredersdorf, Franz Schafheitlin, Walter Feuchtenberg en Mogens von Gadow.

Ze 'doen' het werkelijk overal: in trein, tram, metro, auto, ja zelfs op de fiets en de motor. Het heeft geen wielen of hup! Zeldzaam deprimerend, deze film.

Amour

1970 | Erotiek

Frankrijk​/​​Denemarken 1970. Erotiek van Gabriel Axel. Met o.a. Ghita Nørby, Jacques Mauclair, Nadine Alari en Tine Bjerregaard.

Weinig bekende, handige seks-sketchfilm van de gereputeerde Deense cineast Axel (pseudoniem van Gabriel Morch). Het eerste Deense deel is gesitueerd in het jaar 1200 en verhaalt de strubbelingen van een jong meisje dat uitgehuwelijkt is aan een hereboer, maar dat verliefd is op een jongen van het naburige domein. Het tweede Deense deel behandelt op een stomme filmwijze een driehoeksgeval. In het derde en laatste Franse deel slaapt een kasteelheer in 1840 liever bij de kamermeid terwijl zijn eega belangstelling heeft voor een jonge dichter. Axel schreef zelf het scenario, de Franse dialogen voor de Franse sketch zijn van Jacques Mauclair.

Det Kaere legetoj

1968 | Documentaire

Denemarken 1968. Documentaire van Gabriel Axel.

Een humoristische, relativerende en eerlijke documentaire over seks en pornografie in Denemarken in de jaren zestig. Destijds een mijlpaal in de filmkeuringsgeschiedenis door de vele weigeringen en coupures.

Jeg en markis

1967 |

Denemarken​/​​Zweden 1967. Mac Ahlberg en Peer Guldbrandsen. Met o.a. Gabriel Axel, Karl Stegger, Elsa Prawitz, Buster Larsen en Tove Maës.

Een satire op rijke Deense snobs. Een boekhoudertje doet zich als de beruchte Markies de Sade voor en leidt een vrolijk leventje temidden van bewonderaars.

Den Røode kappe

1966 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm, Romantiek

Denemarken​/​​Zweden 1966. Drama van Gabriel Axel. Met o.a. Oleg Vidow, Gitte Haenning, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Gisli Alfredson.

Een fataal eindigend duel tussen IJslandse patriarchen anno 1000 heeft een wraakzuchtige vete tussen hun zonen ten gevolg, die even overwonnen lijkt door de liefde van een van de jongens voor het zusje van zijn tegenstanders, maar die niettemin uitloopt op een tragisch bloedbad. Deze vaak bewerkte, klassieke Scandinavische legende kreeg een opzettelijk en vaak vertederend na[KA3]ieve verfilming met fotogenieke spelers en fjorden, die soms een fraai prentenboek oplevert maar ook ontspoort in kitsch en doorzichtige en grove effecten. (Haenning is het tienerzangeresje dat vooral in Duitsland carrière maakte.)