Horst Schulze: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Götterdämmerung - Morgen stirbt Berlin

1999 | Thriller, Oorlogsfilm

Duitsland 1999. Thriller van Joe Coppoletta. Met o.a. Christiane Paul, Tim Bergmann, Rüdiger Vogler, Christian Oliver en Sven Martinek.

Wer zweimal lügt

1993 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1993. Komedie van Bertram von Boxberg. Met o.a. Walter Buschhoff, Ursula Karusseit, Albert Hetterle, Reiner Heise en Jenny Gröllmann.

Krasse boekhandelaar Buschhoff neemt de identiteit aan van een gepensioneerde rechter en komt in die hoedanigheid terecht in voormalig Oost-Duitsland waar overheidsdienaren in ruste tekorten opvullen. Hij wordt bijgestaan door de kittige Karusseit, de huishoudster van de voorzitter van het Frankfortse stadsraad, die ooit met haar werkgever had willen trouwen als die haar niet had laten zitten. Het onechte paar speelt een aardig spelletje blufpoker, waarmee ze kunnen doorgaan omdat hun collega's uit de ex-DDR ook het nodige te verbergen hebben. Een vermakelijke, ironische kijk op Duits-Duitse aangelegenheden. Tweede film van tv-wonderkind Von Boxberg, die een idee van Hartmut Hülsbeck omwerkte voor de Beierse omroep BR en de ORF bereid vond te participeren.

Die Narbe des Himmels

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Uwe Kockisch, Ulrike Krumbiegel, Isabelle Peter en Horst Schulze.

Het huwelijk van Josepha Klein (Elsner) was kleurloos en kinderloos. Of het nu haar schuld was of dat van haar man Heinrich (Kockisch), een goed gehonoreerde chefarts van een ziekenhuis, is in het midden gebleven - ze gingen uit elkaar, want Heinrich kon het niet meer harden. Hij wordt verliefd op haar jongere zus Eva (Krumbiegel), een aantrekkelijk, onstuimig jong ding met muzikaal talent. Voor de stijve, vernederde Josepha een uiterst bittere pil om te slikken en een nog veel groter dilemma als zij een nier aan Eva moet afstaan na een zwaar ongeluk. Het scenario van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich is verstoken van vals sentiment, maar Elsner speelt de voor haar geknipte rol met verve en maakt dit zeer zeperige drama genietbaar. Het camerawerk is van Peter Ziesche en Frank Bredow.

Polizeiruf 110: Die letzte Kundin

1987 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1987. Misdaad van Hubert Hoelzke. Met o.a. Peter Borgelt, Andreas Schmidt-Schaller, Horst Schulze, Evamaria Bath en Renate Geißler.

Groenteboer Alfons Wegener is het dodelijke slachtoffer van een roofoverval geworden. Het geld is uit de lade van zijn kassa verdwenen, maar ook een zeldzame munt, die hij er in bewaarde. Hauptmann Fuchs (Borgelt) geeft Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) opdracht de moord op te helderen. Veel houvast heeft Grawe niet en zo wordt de kijker getracteerd op het bekende patroon van horen, uithoren, combineren en deduceren plus de klassieke vraag, die in de titel opgesloten ligt: wie zag Wegener het laatst in levende lijve. Eén ding is ons al verraden: het was een vrouw. Het onopwindende scenario is van Hariette Plath. Aflevering 115 is saai.

Polizeiruf 110: Die alte Frau im Lehnstuhl

1987 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1987. Misdaad van Edgar Kaufmann. Met o.a. Lutz Riemann, Wolfgang Dehler, Gert-Hartmut Schreier, Heidrun Schreier en Heidrun Welskop.

Een bende inbrekers besteelt oude, weerloze vrouwen. Ze maken daarbij een dodelijk slachtoffer, terwijl de Vopo in het duister tast. Oberleutnant Zimmermann (Riemann) is de zoon van een oprechte communist. Hij werd dorpspolitieman nadat hij machinist was op een stoomlocomotief. Het lukt hem een inbreker in de kraag te vatten. Als hij Eberhard Sebnitz (Schreier) de moord in de schoenen wil schuiven, beweert de arrestant bij hoog en bij laag er niets mee te maken te hebben. Samen met Oberleutnant Dillinger (Dehler) moet hij nagaan of het klopt wat Sebnitz zegt en of er soms nog een tweede misdrijf in het spel is. Het scenario is van regisseur Kaufmann. Aflevering 110.

Polizeiruf 110: In Maske und Kostüm

1978 | Misdaad

Oost Duitsland 1978. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Renate Blume, Dieter Wien, Dieter Bellmann en Horst Schulze.

Uitgetelde goochelaar Dietmar Schuchard (Wien) verschijnt op oudejaarsavond volledig geschminkt in een soort draculakostuum waarin hij pleegt op te treden, in een zeer beschonken toestand ten burele van Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en `bekent` dat hij zijn vrouw Liane (Blume) tijdens een echtelijke ruzie om zeep gebracht heeft. Hij wordt tot kalmte gemaand en moet zijn roes maar eens flink uitslapen, want Frau Schuchard blijkt na een inspectie van de woning door Hu[KA3]ubner al enige tijd als vermist in het opsporingsregister te staan. Zou het spreekwoord dat o.a. zegt dat een dronken man de waarheid spreekt dan toch opgaan als enige tijd later Liane`s stoffelijk overschot gevonden wordt? Of was er een ander dan Herr Schuchard in het spel? De Oberleutnant van de Vopo buigt zich in alle kalmte met zijn trouwe medewerkers over de zaak, waarin Schuchard die tenslotte ook kritisch bekeken wordt, over een waterdichte alibi schijnt te beschikken. Ze horen en verhoren veel mensen, speuren buiten de stad en stuiten toevallig op een taxichaffeur, die zich herinneren kan een rit gemaakt te hebben op de dag, waarop Frau Schuchard verdwenen is en later niet ver uit de buurt in een treinwagon zwaar verminkt en levenloos is aangetroffen. Het scenario van regisseur Hildebrandt over een misgelopen huwelijk en carri[KA2]ere afgelopen is, is verre van opwindend en bevat vooral flauwe breekpunten (een sieraad, een domme aanbidder, een valse verdachtmaking, een voor de handliggende busverbinding en een 'ongedacht' alternatief). Het spel kennen we wel zo'n beetje, al is de gekostumeerde opwachting van Wien niet slecht, inclusief zijn verdere gegoochel voor een nieuwe act met een jonge, naïeve assistente. De politiefunctionarissen worden als zeer correct, maar tamelijk humorloos afgebeeld. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de flashbackstructuur, wat ten koste van de spanning is gegaan en het verhaal soms op hinderlijke wijze onderbreekt. Aflevering 53.

Für Mord keine Beweise

1978 | Misdaad

Oost Duitsland 1978. Misdaad van Konrad Petzold. Met o.a. Winfried Glatzeder, Peter Bause en Horst Schulze.

Het vastgelopen onderzoek van een moord krijgt plotseling een impuls waardoor vele andere zaken opgelost worden. Redelijke krimi.

Polizeiruf 110: Alibi für eine Nacht

1977 | Misdaad

Oost Duitsland 1977. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretschmar en Alfred Rücker.

In de eerste huwelijksnacht raakt een man zwaar gewond door de ontploffing van een ketel. Zijn vrouw denkt dat het een ongeluk is, maar Oberleutnant Fuchs (Borgelt) voelt aan dat er misdaad in het spel is. Uit een nader onderzoek blijkt dat hij te maken heeft met gestoorde familieverhoudingen en dat iemand de dader dekt. Fuchs blijft met hulp van zijn medewerkers net zolang puzzelen totdat hij het geval kan klaren. Onopwindend, maar redelijk bekeken in eigen land toen de film voor het eerst werd uitgezonden in de zomer van dat jaar. Het scenario is van regisseur Hildebrandt. Aflevering 48.

Osceola

1973 | Western

Oost Duitsland 1973. Western van Konrad Petzold. Met o.a. Gojko Mitic, Iskra Radewa, Horst Schulze, Karin Ugowski en Kati Bus.

Een kinderlijke western uit de DDR rond het Seminole- opperhoofd Osceola en de dreiging van de blanken die hun land, in Florida in de vorige eeuw, willen afpakken. Alles op volstrekt kinderlijke wijze verfilmd naar het scenario van Walter Püschel en Günter Karl. Enige pluspunt: de Indianen worden als de goeden afgebeeld.

Effi Briest

1970 | Drama, Romantiek

Oost Duitsland 1970. Drama van Wolfgang Luderer. Met o.a. Angelica Domröse, Horst Schulze, Dietrich Körner, Gerhard Bienert en Inge Keller.

Het boek van Fontane over het treurige lot van de overspelige Briest was reeds verfilmd door Gr[KA3]undgens in 1939 en Jugert (ROSEN IM HERBST) in 1955. Later zou Fassbinder nog zijn versie maken. Deze Oostduitse verfilming kan niet in de schaduw staan van de eerst- en laatstgenoemde. Scenario van regisseur Luderer. Camerawerk van Günter Marczinkowsky.

Weiße Wölfe

1969 | Drama, Historische film, Western

Oost Duitsland​/​​Joegoslavië 1969. Drama van Konrad Petzold. Met o.a. Slobodan Dimitrijevic, Holger Mahlich, Rolf Hoppe, Horst Schulze en Gojko Mitic.

In de nadagen van de Far West raakt de Indiaan Ver Spiedende Valk (Mitic) verzeild in een allengs gewelddadiger wordend machtsconflict tussen een goudmijnbaas en zijn malafide concurrent. Deze goed geschreven DEFA-Ostern, oftewel Oostblokwestern, toont de intrinsieke slechtheid van het westerse imperialisme-kapitalisme. De zakelijk geregisseerde genrefilm heeft slechts zijn pessimistische ondertoon gemeen met de linkse, avontuurlijk barokke spaghettiwesterns van Sergio Corbucci en Sergio Sollima. Opgenomen en deels nagesynchroniseerd in het Duits, dit vervolg op Spur des Falken (1968). De Hoge Tatra in de Pools-Slowaakse Karpaten diende als berglocatie.

Lebende Ware

1966 | Oorlogsfilm

Oost Duitsland 1966. Oorlogsfilm van Wolfgang Luderer. Met o.a. Marion van de Kamp, Horst Schulze en Hanjo Hasse.

Een middelmatige film over een huiveringwekkend onderwerp. In WO II bleken de Duitse bezetters in Hongarije niet ongenegen om tegen betaling van hoge bedragen sommige joden te behoeden voor transport naar de kampen.