Marguerite Pierry: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Les Oeufs de l'autruche

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Renant, Marguerite Pierry, Georges Poujouly en Ypko Tani.

Een zelfingenomen fabrieksdirecteur meent ook een voorbeeldig gezinsleven te hebben, tot hij merkt dat zijn oudste zoon homoseksueel is en modeontwerper wil worden, terwijl de jongste zich laat inpalmen door een Japanse gravin. Een venijnige boulevardkomedie van André Roussin - die inmiddels veel scherpte verloren heeft - kreeg een bekwame maar fantasieloze filmversie, maar biedt de verrassing van de anders op het pompeuze af serieuze Fresnay in de komische vaderrol.

Assassins et voleurs

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Sacha Guitry. Met o.a. Jean Poiret, Michel Serrault, Magali Noël, Darry Cowl en Clément Duhour.

Een man met zelfmoordneigingen vraagt een inbreker om hem te vermoorden en legt hem uit waarom: hij heeft ooit de echtgenoot van een minnares vermoord en daar een insluiper voor laten opdraaien, die inmiddels is vrijgekomen en wraak zal willen nemen. Hoewel de ontknoping zich laat voorspellen zijn er ondertussen genoeg verrassende verhaalswendingen en cynische dialogen om de aandacht geamuseerd vast te houden. De rolbezetting van cabaret- en theaterkomieken met (toen) te weinig filmervaring legt het er soms èrg dik op. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Paul Cotteret.

Ces sacrées vacances

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets, Pierre Destailles, Julien Carette, Jean Carmet en Pauline Carton.

Een arbeidersgezin gaat met vakantie in een oude auto die ze onderweg voor veel geld verkopen aan een Amrikaanse verzamelaar. Hun onverwachte rijkdom wekt de verdenking van de politie en doet hen in de cel belanden. Deze simpele komedie is de aanleiding voor een losse reeks episodes die mede dank zij een uitgelezen reeks karakterspelers onderhoudend worden gepresenteerd.

Knock

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Brochard, Pierre Bertin, Jane Marken en Pierre Renoir.

In het pittoreske, rustige plaatsje Saint-Maurice gaat een geliefde huisarts met pensioen. Een ramp is het niet: de inwoners van het plaatsje zijn over het algemeen kerngezond. Maar dan komt er een opvolger naar de praktijk. Docteur Knock weet een groot deel van de bevolking ervan te overtuigen dat ze toch echt iets onder de leden hebben, dat hij daarvoor een medicijn heeft, dat echter niet goedkoop is. Leuke satire over goedgelovige zielen die vallen voor een charlatan. Gebaseerd op een toneelstuk van Jules Romain.

Adhémar ou le jouet de la fatalité

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Fernandel. Met o.a. Fernandel, Andrex, Marcel Levesque, Marguerite Pierry en Marcel Lévesque.

De beroemde komiek Fernandel heeft drie films geregisseerd, waarin hij natuurlijk de hoofdrol speelt. Als Adhémar Pomme werkt hij dan ook zonder uitzondering op de lachspieren, of hij nu souffleur, ziekenbewaarder of rouwstoetbegeleider is. Op basis van deze leidraad heeft Sacha Guitry een gevarieerd scenario geborduurd. Tevens is hij verantwoordelijk voor de rake dialogen, waaraan de film een groot deel van zijn charme ontleent, aangezien de regie behoorlijk is, maar ook niet meer dan dat. De geslaagde vertolking wint aan kracht door de geestige muziek. Het geheel ademt een bepaalde, enigszins ouderwets aandoende charme.

Dernière Heure, édition spéciale

1949 | Mysterie, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Maurice de Canonge. Met o.a. Odette Joyeux, Marguerite Pierry, Jany Vallières, Paul Meurisse en Pierre Dac.

Tweede bewerking van de roman [KL]L`Epouvante[KLE] van Maurice Level (door dezelfde De Canonge in 1936 verfilmd onder de titel A MINUIT LE 7). Er is niets verschrikkelijks in de film waarin het tragi-komische avontuur verteld wordt van een journalist die een zogenaamde misdaad op zo'n manier nadoet dat hij in zijn eigen val loopt, aangeklaagd en schuldig gevonden wordt. Gelukkig loopt alles goed af. Deze film heeft veel te danken aan het spel van Meurisse en Joyeuse.

Aux deux Colombes

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Marguerite Pierry, Suzanne Dantès, Pauline Carton en Sacha Guitry.

Trouwe bewerking van Guitry van zijn eigen stuk. Ten tijde van deze film had hij net een lange periode van ongenade en vernederingen achter de rug na de Bevrijding. Ongetwijfeld is het om die reden dat deze met weinig geld gemaakte film een van zijn minder interessante werken is. De geest is gedoofd in een klassieke geschiedenis rond een driehoek oftewel een (moeizame) verhouding tussen drie personen. Deze vluchtige film is echter niet onplezierig om naar te kijken vanwege het opgewekte spel.

Toute la famille était là

1948 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1948. Komedie van Jean de Marguenat. Met o.a. Marguerite Pierry, Katherine Kath, Jacqueline Roman, Milly Mathis en Germaine Stainval.

Naar een roman van Henri Falk over de Parijse avonturen van een zonderlinge figuur uit de provincie, die zijn geluk beproeft in het chanson. Op het moment dat het succes zich aandient, komt zijn familie bij hem langs en vader gebiedt de verloren zoon in de vleeswarenzaak van de familie te komen werken. Daar vindt hij dan zijn vertrouwde omgeving terug. Typerend voor wat er destijds aan Franse kwaliteit voorhanden was en voorzien van een ouderwets en verouderd scenario. Ook bekend als LE PORC-EPIC en LE SEDUCTEUR INGENU.

Le comédien

1948 | Drama, Biografie

Frankrijk 1948. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Pauline Carton, Marguerite Pierry, Yvonne Hébert en Ludmilla Pitoëff.

Guitry verfilmde zijn toneelstuk, dat hij al in 1921 schreef met zichzelf in de hoofdrol. In feite is het de rozig gekleurde biografie van zijn vader - een gevierd fin-de-siècle acteur van het grote theater - met wie hij een moeizame relatie had. De film laat zien hoe Guitry's vader door zijn grootvader geen strobreed in de weg werd gelegd om als dertien-jarige jongen met lessen zijn toneelcarrière te beginnen en op zijn twintigste, na Rusland veroverd te hebben, te triomferen in de Parijse zalen. Het hoogtepunt van deze behoorlijk statische film is de generale repetitie voor een operette. Oorspronkelijk zou de film getiteld worden Lucien Guitry. Camerawerk van Nicolas Toporkoff. Scenario van Guitry dat tevens geput is uit de door hem geschreven biografie Lucien Guitry.

Les Maris de Léontine

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Marguerite Pierry, Marcelle Duval, Jacqueline Dor en Thérése Dulac.

Het stuk van Alfred Capus (1858-1922), in zijn tijd belangrijk leverancier van boulevardtoneel, bewerkt voor de bioscoop. Van boulevardtoneel naar boulevardfilm. Dat dit werk al in 1947 is gemaakt, is alleen oppervlakkig te merken. Ook bekend als T'EN SOUVIENS-TU MON AMOUR?

Le Château de la dernière chance

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Nathalie Nattier, Corinne Calvet, Robert Dhéry, Jean Marchat en Pierre Bertin.

Na een paar goede en een paar middelmatige films - waaronder deze - geregisseerd te hebben, werd Paulin in 1950 producent. Het scenario van deze film werd geschreven door Henri Troyat en gaat over een serum dat de persoonlijkheid van de patiënten van een arts verandert. Helaas ging het verhaal een beetje de mist in, aangezien noch de regisseur noch de acteurs er iets mee wisten te doen. Met een idee alleen heb je geen film. Ook bekend als LES COBAYES.

Contre-enquête

1947 | Avonturenfilm, Drama, Mysterie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Faurez. Met o.a. Jany Holt, Lucien Coëdel, Louis Salou, Paul Frankeur en Lise Topart.

Voordat hij zelfmoord pleegt vraagt een ter dood veroordeelde aan een berouwvolle gangster of hij de ware moordenaar van zijn vrouw wil opsporen: hij is ten onrechte beschuldigd. De gangster ontdekt inderdaad, met behulp van zijn gangstervriendjes, wie de schuldige is. De plot van deze bijzonder sfeervolle film is eenvoudig en klassiek, de regisseur is even bijzonder. Jean Faurez heeft tussen 1943 en 1959 zeven speelfilms gemaakt, na een hele serie korte films. Hij had een bijzondere neus voor het ongewone en een sterke verbeelding. Hij verdient het om opnieuw ontdekt te worden. Let vooral op het beweeglijke camerawerk: voor die tijd heel bijzonder! In de film wordt ook nog uitstekend geacteerd.

Faut ce qu'il faut

1946 | Oorlogsfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van René Pujol. Met o.a. Pierre Lacquey, Jean Tissier, Marguerite Pierry, Déva Dassy en Marie Bizet.

Of hoe een oude vriend erin slaagt het weerzien tussen een jonge man, die voor de oorlog is opgeroepen, zijn vriendin en hun kind te vergemakkelijken. Louter een voor die tijd interessante film die nu niet meer te pruimen is.

Fausse alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Micheline Presle, Joséphine Baker, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux en Saturnin Fabre.

Twee Parijse onroerend goed-eigenaren haten elkaar terwijl hun kinderen van elkaar houden. Dankzij het feit dat zij elkaar weer tegenkomen in een gemeenschappelijke schuilkelder, zien de ouders onder het ritme van de bombardementen uiteindelijk hun kleingeestigheid ten overstaan van een oorlog in. Een magere intrige en een hele serie schilderachtige personages. Een minder interessante tweederangsfilm, die echter geen moment verveelt, in het omvangrijke en soms schitterende oeuvre van De Baroncelli.

La Boîte aux rêves

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Viviane Romance, René Lefèvre, Henri Guisol, Frank Willard en Henri Brey.

Een aan het ouderlijk milieu ontvluchte erfgename maakt kennis met samenwonend vriendenkwartet. Ze gaat voor hen de huishouding doen, terwijl ze haar ware identiteit verborgen houdt. Ze wordt verliefd op de enige man die niét in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, maar er zijn een terugkeer naar haar milieu en een dreigend huwelijk voor nodig om hem te laten ontdooien. Deze matige komedie - waarvan het scenario door Romance werd bedacht - heeft curiositeitswaarde verworven door de rolbezetting van acteurs in hun jonge jaren, met Signoret en Philipe in nauwelijks meer dan figurantenrollen.

Le Baron fantôme

1943 | Mysterie, Romantiek

Frankrijk 1943. Mysterie van Serge de Poligny. Met o.a. Odette Joyeux, Jany Holt, Alain Cuny, André Lefaur en Marguerite Pierry.

Een gravin bezoekt met haar dochter en haar vriendin het kasteel van haar oom die echter overleden blijkt te zijn. Er wonen alleen nog een kreupele knecht en een jonge dichter - een geestelijk erfgenaam van de baron - en de mysterieuze sfeer maakt de meisjes van hun gevoelens en inspiraties bewust, los van de prozaïsche realiteit en hun sociale status. Deze door Cocteau geschreven film, waarin hij zèlf de kluizenaar-baron speelt, is historisch interessant vanwege de vooruitwijzingen naar zijn latere eigen films. Ook de voor de bezettingstijd uitdagende triomf van poëzie over politiek is boeiend, maar de zwaar aangezette expressionistische stijl resulteert ondanks de opmerkelijke beelden niet in een film. De stills zijn suggestiever dan de scènes zelf.

Jeunes filles dans la nuit, Des

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Renée Faure, Marguerite Pierry en Fernand Ledoux.

Zes jonge Parijse meisjes van goede afkomst zitten op een kostschool in de provincie. Nadat er brand is geweest, gaat de strenge directrice ze naar hun ouders brengen. De film moet het hebben van de weergave van zes verschillende milieus. De regie is niet opmerkelijk. De montage, gedaan door de regisseur, is uitstekend.

Donne-moi tes yeux

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Geneviève Guitry, Mona Goya, Aimé Clariond en Jeanne Fusier-Gir.

Hij verfilmde zelf zijn eigen scenario t.w. de liefdesperikelen van een beeldhouwer die op zijn model verliefd is. Bijzonder geestige dialogen en een levendige regie die niet dat statische van toneel heeft. Niettemin komt het scenario niet erg overtuigend over en voor de personages geldt hetzelfde. Een mooie gelegenheid voor Guitry om, in een tijd dat de Duitse Bezetting volop gaande was, een ontroerende hommage te brengen aan grote Franse schilders als Manet, Renoir, Corot, Rodin en anderen.

Parade en sept nuits

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Janine Darcey, Elvire Popesco, Marguerite Pierry, Raimu en Marcel Maupi.

Een hond, Pipo genaamd, wordt van de straat opgepakt en in een asiel opgesloten. Daar `vertelt` hij aan zijn lotgenoten middels flashbacks over zijn belevenissen uit zijn hondenleven in een circus, in een huis bij een baas, als zwervertje en ten slotte als het toegewijde huisdier van een priester. Een medewerker van het asiel laat aan het eind van de film op (haast) symbolische wijze alle honden in vrij. Allegrét, begon de film in 1940, maar nam vanwege WO II de laatste gedeelten pas in 1941 op en hij baseerde dit middelmatige werk op een boek van Henri Duvernois Le chien qui parle, dat in de tweede vertelling aanbod komt.

Mam'zelle Bonaparte

1941 | Drama, Historische film, Musical

Frankrijk 1941. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, Monique Joyce, Marguerite Pierry en Guillaume de Sax.

Een royalist wordt verliefd op een jonge vrouw zonder te weten dat ze een vertrouwelinge van de keizerlijke familie is. Na zijn arrestatie wordt ze verscheurd tussen liefde en overtuiging en krijgt pas gratie van de keizer los als haar geliefde bij een ontsnappingspoging dodelijk gewond blijkt. Het bekwaam gemaakt historisch liefdesdrama zet in spel en scenario de nobelheid van de emoties wel erg dik aan. Feuillère lijdt decoratief.

Monsieur Brotonneau

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Marguerite Pierry, Josette Day, Robert Vattier en Pierre Feuillère.

Deze verfilming van een komedie van Robert de Flers en Gaston Arman de Caillavet (oef!) is slecht werk van Pagnol. Men kan zowel spreken van een relatieve mislukking als van een relatief succes. Het is de verfilming van een stuk dat al in 1939 niet fris meer was. Het is desondanks het spel - geweldig zoals altijd bij Pagnol - dat de boel redt.

Ils étaient neuf célibataires

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Elvire Popesco, Max Dearly, Marguerite Moreno en Victor Boucher.

Aan de vooravond van WO II neemt de regering een besluit dat het verblijf van buitenlanders in Frankrijk aan strenge regels bindt. Voor bepaalde immigranten is trouwen met een Frans staatsburger(es) de enige oplossing. Guitry heeft geen tijd verloren laten gaan en (te) snel een scenario rond dit thema in elkaar willen zetten. Wel aardig, zeer oppervlakkig en minder belangrijk dan zijn overige werk. Deze film is in de eerste plaats een sprankelende show van de acteurs! Er bestaat ook een versie van 108m.

Trois artilleurs en vadrouille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van René Pujol. Met o.a. Pierre Larquey, Paul Azaïs, Roland Toutain, Marguerite Pierry en Marcel Simon.

De komische, typisch Franse, serie TROIS ARTILLEURS (twee jaar later zouden de drie artillerie-soldaten andere 'geneugten' leren kennen) was een aanzienlijk succes. Hier moet één van de drie een fortuin vergaren alvorens te mogen trouwen en de anderen helpen hem daarbij. Niet al te geraffineerde humor.

La Citadelle du silence

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Annabella, Gilberte Géniat, Marguerite Pierry en Pauline Carton.

Viana, een jonge Poolse verpleegster wier vader door de Russen werd gefusilleerd, gooit een bom naar het rijtuig van de gouverneur van Warschau. Ook haar verloofde, een dokter, blijkt in het complot betrokken te zijn...Een flets melodrama met een warrige intrige, door L'Herbier afstandelijk in beeld gebracht. Onthoudt de mooie titel, vergeet de film.

Les deux gosses

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Fernand Rivers. Met o.a. Maurice Escande, Dorville, Germaine Rouer, Marguerite Pierry en Annie Ducaux.

Verfilming van de huilerige roman van Pierre Decourcelle. Een kind raakt zoek en wordt weer gevonden. Zó gedateerd dat de film vandaag de dag van weinig artistieke waarde is.

Le Rosier de Madame Husson

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Bertrand Roland. Met o.a. Françoise Rosay, Fernandel, Marguerite Pierry, Mady Berry en Marcel Simon.

Een damescomité kent de jaarlijkse deugdzaamheidsprijs, bij gebrek aan vrouwelijke kandidaten, toe aan een brave 'dorpsidioot', die als gevolg van deze onverwachte eer prompt minder voorbeeldig wordt. Deze satirische komedie, die Fernandel tot ster maakte, heeft weinig aan effectiviteit verloren, mede dankzij de andere rake typeringen. Twintig jaar later werd de komedie opnieuw gefilmd met Bourvil.

On purge bébé

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Jacques Louvigny, Marguerite Pierry, Fernandel en Sacha Tarride.

Een zakenman probeert een opdracht tot levering van po's aan een legerkazerne te krijgen, maar een bespreking met een legerfunctionaris wordt onbedoeld volledig in de war gestuurd door zijn gezinsleden. De klucht van Feydeau kreeg in Renoirs filmversie een optimale vaart en vertolking, waardoor de vroege sprekende film in geen enkel opzicht zijn werking heeft verloren.