Hans Moser: cast, scenario en montage.
Er zijn 109 films gevonden.

Hans Warns - Mein 20. Jahrhundert

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Gordian Maugg. Met o.a. Fred Angerstein, Klaus Kirchner, Shenja Lacher, Florian Höber en Julia Jessen.

De twintigste eeuw bestond voor Hans Warns uit zeevaren. Het begon al in 1914, op zijn veertiende, toen Hans naar Chili voer, waar hij vanwege WO I lang moest blijven. Hans maakte tijdens zijn reizen foto's. Op basis van deze historische beelden maakte documentairemaker Maugg een portret dat niet alleen Hans moest typeren, maar ook De Vaart in de vorige eeuw. Maugg gebruikte daartoe allerlei cinematische middelen: beelden met hedendaagse acteurs werden sepia 'verouderd', stomme film-titels werden tussengevoegd, evenals authentieke muziek uit het begin van de eeuw. Kunstig, curieus, mooi. (IdH/VPRO Gids)

Mariandls Heimkehr

1962 | Muziek, Drama

Oostenrijk 1962. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Hans Moser, Rudolf Prack, Waltraut Haas, Waltraud Haas en Cornelia Froboess.

Zie: Schlagerfilms.

Kaiser Joseph und die Bahnwärterstochter

1962 | Komedie

Oostenrijk 1962. Komedie van Axel Corti. Met o.a. Inge Konradi, Hans Moser, Hans Holt, Franz Muxeneder en Paula Pfluger.

Een onuitstaanbare dijenkletser over de Oostenrijkse keizer Joseph II, die incognito flirt met Nozerl (Konradi), de dochter van een spoorwegbewaker, Franz Zw[KA3]olfaxinger (Moser), die het zelf te druk heeft met illegale stroperijtjes. De keizer die niet herkend wordt, wordt op zijn beurt weer achterna gezeten door een geile weduwe, Leopoldine Gackermaier (Pfluger). Ondertussen wil een zeer gevaarlijke buitenlandse bandiet Rinaldo Rinaldini (`der ist wohl nicht von hier`) een aanslag op zijne majesteit plegen, maar die wordt op het nippertje verijdeld door vader Zw[KA3]olfaxinger. Zijn stroperijtjes worden hem vergeven en de verloofde van Nozerl, hulpstoker bij de keizerlijke spoorweg Franz Teuxelsieder (Muxeneder - later een bekend gezicht in Tiroler seksfilms) mag weer onder haar rokken. Rüdiger von Schmeidl bewerkt een klucht van Fritz von Herzmanovsky-Orlando, die voor het volkstoneel al eens onder handen genomen was door Friedrich Torberg. Het camerawerk voor deze achterlijke prent was in handen van Walter Heinzel.

Die Fledermaus

1962 | Muziek

Oostenrijk 1962. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Peter Alexander, Marianne Koch, Marika Rökk en Hans Moser.

Een gemoderniseerde verfilming van Johann Strauss' operette waaraan de liefhebbers van het orgineel niet zo veel plezier zullen beleven. Dat Hans Moser, die toen al ruim 81 jaar was, in een van zijn meest befaamde creaties, de cipier Frosch, te zien valt, is natuurlijk meegenomen.

Der Verkaufte Grossvater

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Hans Albin. Met o.a. Hans Moser, Vivi Bach, Beppo Brem en Hubert von Meyerinck.

Een volkse klucht gesitueerd in een herberg in Beieren. De waard is eigenaar van een bron met genezende krachten. De schaarse grappen worden ruim van tevoren aangekondigd en ook nog eens een paar keer herhaald, zodat u in ieder geval niet bang hoeft te zijn dat die elementen u zullen ontgaan. Hopeloos verouderd en eerder tragisch dan geestig.

Muss i denn zum Städtele hinaus

1961 | Muziek

Oostenrijk 1961. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Vivi Bach, Hans von Borsody, Trude Herr, Hans Moser en Paul Hörbiger.

Een groepje amateur-jazzspelers wordt bekend na veel vallen en opstaan. Een pretentieloze muzikale film die ook bekend werd onder de Duitse titel: 'Und du mein Schatz bleibst hier'.

Die Schöne Lügnerin

1959 | Komedie, Historische film, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Helmut Lohner, Paul Guers, Hans Moser en Jacqueline Marbeaux.

De adellijke secretaris van prins Von Metternich doet zich tegenover een naaister voor als een simpele lakei. Het meisje dringt zich om hem binnen op een hofbal ter gelegenheid van een conferentie van staatshoofden. Zij maakt indruk op tsaar Alexander, maar wordt vervolgens verdacht van spionage. De Oostenrijkse romantiek heeft in scenario en rolbezetting meer potentiële kwaliteit dan de verwante film waaraan Schneider haar eerste roem te danken heeft. De spontane charme die deze films toch hadden, ontbreekt hier: er wordt een geur van mottenballen verspreid.

Ooh... diese Ferien

1958 | Komedie, Misdaad

Duitsland​/​​Oostenrijk 1958. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Hans Moser, Georg Thomalla, Heidi Brühl, Hannelore Bollmann en Elke Aberle.

Alleen het spel van Moser en Thomalla houdt deze dunne komedie nog net overeind over een vakantiereisje naar de Middellandse Zee van een Duitse familie in een huurauto waarin belangrijke documenten verstopt zijn en waarop gangsters azen. Het scenario is van John Andersen. Het camerawerk is van Hanns Matula.

Herrn Josefs letzte Liebe

1958 | Romantiek

Duitsland 1958. Romantiek van Hermann Kugelstadt. Met o.a. Hans Moser, Wolf Albach-Retty en Adrienne Gessner.

Na 50 dienstjaren dreigt Josef ontslagen te worden omdat hij een hond in huis haalt. Als de hond hem van de dood redt, biedt de heer des huizes beide onderdak. In deze oppervlakkige, romantische film speelt op de achtergrond ook de standsproblematiek een rol, in de vorm van een voorgenomen huwelijk.

Hallo, Taxi

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Hermann Kugelstadt. Met o.a. Hans Moser, Gerlinde Locker, Jürg Holl, Paul Hörbiger en Oskar Sima.

Leopold en Franz zijn vrienden en collega's. Beiden zijn koetsier van een huurrijtuig. Wanneer Franz zijn rijtuig opgeeft en op een taxi overstapt blijft er van de vriendschap niet veel over. Een typische jaren 1950-60 komedie. Geen enkele diepgang, nooit schokkend, maar toch af en toe amusant. Gesitueerd in Wenen.

Hallo Taxi

1958 |

Oostenrijk 1958. Hermann Kugelstadt. Met o.a. Paul Hörbiger, Gerlinde Locker en Hans Moser.

Leopold en Franz zijn vrienden en collega's. Beiden zijn koetsier van een huurrijtuig. Wanneer Franz zijn rijtuig opgeeft en op een taxi overstapt blijft er van de vriendschap niet veel over. Een typische jaren 1950-60 komedie. Geen enkele diepgang, nooit schokkend, maar toch af en toe amusant. Gesitueerd in Wenen.

Gräfin Mariza

1958 | Muziek

Duitsland 1958. Muziek van Rudolf Schündler. Met o.a. Christine Görner, Rudolf Schock, Renate Ewert, Gunther Philipp en Hans Moser.

Gravin Mariza wordt verliefd op haar nieuwe rentmeester, die, te resoluut naar haar zin, de touwtjes in handen nam. Aardige verfilming van Emmerich Kálmáns operette met in een van de kleinere rollen, onweerstaanbaar als altijd, Hans Moser die bij de eerste theateropvoeringen van het origineel in 1924 ook al van de partij was.

Vier Mädels aus der Wachau

1957 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 1957. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Isa Günther, Jutta Günther, Alice Kessler, Ellen Kessler en Hans Moser.

Hoe een vierling, die zonder het te weten bestaat uit twee maal een tweeling, de ene buitenechtelijk en de andere niet. Zij worden ingezet voor de bevordering van het toerisme en de promotie van de wijnverkoop door een boerenslimme burgervader. Eén originele inval maakt nog geen goede film. Scenario van Kurt Nachmann en Rolf Olsen. Camerawerk van Hans Heinz Theyer.

Die Zwillinge vom Zillertal

1957 | Drama, Komedie

Duitsland 1957. Drama van Harald Reinl. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Karin Dor, Hans Moser, Margarete Haagen en Isa Günther.

De jonge baron Franz von Auerstein (Fuchsberger) moet van zijn `mevrouw` mamma (Haagen) trouwen met de leuke dochter Daniela (Dor) van parvenuachtige parfumkoning Klemann (Finck) om te voorkomen dat het voorvaderlijke slot onder de veilinghamer komt. Zodra Franz en Daniela erachter komen dat dat zij aan elkaar moeten worden uitgehuwelijkt om enerzijds geldnood te lenigen en anderzijds aanzien te verkrijgen, spelen zij het spelletje volgens hun eigen regels om tenslotte te eindigen met een viervoudige bruiloft, waarbij iedereen diegene krijgt die hij had willen hebben! Uiterst voorspelbaar niemendalletje met een behoorlijke bezetting, die helaas te veel schmiert, zichzelf speelt en/of oude rollen herhaalt. Het oppervlakkige scenario is van Karl Heinz Busse en regisseur Reinl. De grote winnaar van deze onzin-film is cameraman Walter Riml, die het Zillertal op een schitterende wijze heeft gefotografeerd, maar daarvoor hoef je zo'n oubollige speelfilm beslist niet te gaan bekijken.

Die Lindenwirtin vom Donaustrand

1957 | Drama, Musical

Oostenrijk 1957. Drama van Hans Quest. Met o.a. Marianne Hold, Claus Holm, Annie Rosar, Hans Moser en Frank Holms.

Het uitgangspunt van het scenario van Paul H. Rameau en Kurt Nachmann is behoorlijk onwaarschijnlijk: de aantrekkelijke hoofdrol Helga Lorenz (Hold) studeert in Wenen voor architect en is tegelijkertijd verloofd met haar prof Georg Herdmenger (Frey). Gelukkig hoeft de kijker er niet over in te zitten of zij wel op een eerlijke manier haar diploma zal behalen, want ze breekt na een ruzie haar studie af en gaat het verlopen wirtshaus van haar stiefmoeder weer nieuw leven inblazen. Dat lukt heel goed ondanks de stijve, onbuigzame, maar rechtvaardige zaakgelastigde van de eigenaar Fred (Holm) die ervoor moet zorgen dat de eigenaar van het pand de aflossing op tijd in handen krijgt. Er bloeit tussen Fred en Helga iets moois op, maar net zoals slager Kilian (Moser), die hoopte zich meester te kunnen maken van het onroerend goed, vist hij er voorlopig naast: Georg duikt weer op, eist zijn verloofde voor zich op, maar Helga is er ook nog en heeft ook iets te vertellen. Heimat-film, die bijna een halve eeuw later alleen nog maar op de geeuwspieren werkt. De toen nog jonge, leuke Senta Berger -geen groot actrice, maar een volhoudster - is te zien in de rol van Marie. Het camerawerk is van Hannes Staudinger.

Solange noch die Rosen blüh'n

1956 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 1956. Romantiek van Hans Deppe. Met o.a. Hertha Feiler, Willy Fritsch, Eva Probst, Gerhard Riedmann en Annie Rosar.

Dr. Helga Wagner, een toegewijde kinderarts, moet kiezen tussen de saaie, maar oprechte architect Richard Kühn en de charmante houthakker en kunstenaar in zijn vrije tijd Michael Lechner. Uitsluitend te genieten voor dwepers met het Heimat genre.

Meine Tante, deine Tante

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Theo Lingen, Hans Moser, Oskar Sima, Georg Thomalla en Sabine Bethmann.

Drie deftige dames gaan boven een bank wonen. Dolle pret als het heren blijken te zijn, die boosaardige plannen beramen. Scenario van Bobby E. Lüthge en J.A. Hübler-Kahla. Camerawerk van Bruno Stephan.

Lumpazivagabundus

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Paul Hörbiger, Gunther Philipp, Hans Moser, Waltraut Haas en Joachim Fuchsberger.

Een nieuwe verfilming van Nestroy's komedie waarin - evenals in de uit 1936 stammende versie - Paul Hörbiger de rol van de schoenmaker speelt. Aardig, maar beslist niet op het niveau van de eerste versie.

Kaiserball

1956 | Romantiek

Oostenrijk 1956. Romantiek van Franz Antel. Met o.a. Sonja Ziemann, Rudolf Prack, Hannelore Bollmann, Bully Buhlan en Hans Moser.

De moeder van prinses Christine vindt dat haar dochter met Georg moet trouwen, maar de prinses denkt daar heel anders over. Een operetteverhaal met de bekende romantische, sentimentele en grappige elementen. Ook Hans Moser ontbreekt niet als een zich van zijn waardigheid bewuste hotelportier. Het scenario is van Karl Leiter en Jutta Bornemann. Het camerawerk is van Hans Heinz Theyer.

Ja, ja die Liebe in Tirol

1955 | Muziek, Komedie, Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1955. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Carla Hagen, Gunther Philipp, Susi Nicoletti en Peter W. Staub.

Vertegenwoordiger Hans Bondy reist met zijn vriend Peter naar Tirol, waar ze in Gasthof Almenrausch belanden, dat geleid wordt door de weduwnaar Ignaz Musbauer. Wanneer Hans diens dochter Gretel ontmoet is hij op slag verliefd en vraagt haar ten huwelijk. Testamentair is echter vastgelegd dat Gretel pas in het huwelijk mag treden als haar lelijke zuster Liesel aan de man is. Hans denkt de oplossing te weten: hij trouwt eerst met Liesel, om zich dan zo spoedig mogelijk weer van haar te laten scheiden. Ondertussen vraagt hij zijn vriend zich om Gretel te bekommeren zodat er niemand anders zijn plannen kan dwarsbomen.

Die Drei von der Tankstelle

1955 | Komedie, Muziek

Duitsland 1955. Komedie van Hans Wolff. Met o.a. Adrian Hoven, Walter Giller, Walter Müller, Willy Fritsch en Claude Farell.

Drie vrienden ontdekken na een vakantie dat ze geen van allen nog geld of bezittingen hebben. Ze verkopen hun auto en beginnen een tankstation. Daar leren ze de mooie Gaby (Damar) kennen en alledrie worden ze verliefd op haar. Herverfilming van de klassieker uit 1930. Germaine Damar is natuurlijk lang geen Lillian Harvey, al is een liedje als 'Ein Freund, ein guter Freund' nog niet vergeten. Maar ook Adrian Hoven is als Der Peter, die uiteindelijk rijke dochter Gaby's hartje wint, bepaald geen Willy Fritsch.

Die Deutschmeister

1955 | Musical

Oostenrijk 1955. Musical van Ernst Marischka. Met o.a. Romy Schneider, Magda Schneider, Siegfried Breuer jr, Hans Moser en Gretl Schörg.

Stanzi Hübner, een mooie jonge vrouw uit de Oostenrijkse provincie, vertrekt naar Wenen, waar ze in de bakkerij van haar tante gaat werken. Tijdens een parade ontmoet ze de charmante soldaat Wilhelm Jurek en voor beiden is het liefde op het eerste gezicht.

Der Kongresz Tanzt

1955 | Muziek

Oostenrijk 1955. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Johanna Matz, Oskar Sima, Hans Moser en Karl Schönböck.

Deze nieuwe versie in Technicolor van Eric Charells klassieke schlager-operette werd met Prack en Matz een bleke afschaduwing. Zelfs het onverwoestbare 'Das muB ein Stück vom Himmel sein' riekt te veel naar het Oostenrijkse lonken naar Westduitse Wirtschaftsmarken.

Kaisermanöver

1954 | Drama, Romantiek, Komedie

Oostenrijk 1954. Drama van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Winnie Markus, Hans Moser, Hannelore Bollmann en Walter Müller.

Een generaalsdochter wil met een kapitein trouwen, maar haar vader heeft een majoor op het oog. Keizer Franz Joseph zorgt er persoonlijk voor dat alles op z'n pootjes terecht komt.

Hollandmädel

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van J.A. Hübler-Kahla en J. A. Hübler-Kahla. Met o.a. Sonja Ziemann, Gunnar Möller, Hans Moser, Grethe Weiser en Rudolf Platte.

De film speelt in Holland: een tulpenkweker en een kaasfabrikant staan elkaar jarenlang naar het leven, maar de zoon van de een en de dochter van de ander worden verliefd op elkaar en dat brengt hen - na de nodige strubbelingen - bij elkaar. Oppervlakkig blijspel vol clichës. Sonja Ziemann probeert haar succes van SCHWARZWALDMÄDEL uit te melken.

Einmal keine Sorgen haben

1953 | Komedie, Historische film

Duitsland​/​​Oostenrijk 1953. Komedie van Georg Marischka. Met o.a. Walter Müller, Hans Moser, Nadja Tiller, Wera Frydtberg en Fritz Imhoff.

Herr Zangler (Imhoff) is een welvarende winkelier uit de provincie die op punt staat te trouwen met Frau Knorr (Pfluger) uit Wenen, die een modesalon bezit. Zijn inwonende nichtje Marie (Frydtberg) moet naar een kostschool maar zij wil niet. Haar aanbidder Sanders (Stankovski) heeft Zangler al een paar keer om haar hand gevraagd, maar Zangler is onverbiddelijk.

Schäm' dich, Brigitte!

1952 | Komedie

Oostenrijk 1952. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Nadja Tiller en Annie Rosar.

Dr. Felix Schneider (Rühmann), Professor Stieglitz (Moser) en Paul Fellmeier (Lingen) met hun respectievelijke vrouwen vormen drie echtparen die lief en leed delen. Drie in Duitsland zeer populaire hoofdrollen in één klucht - dat kan niet anders dan kassa-kassa betekenen. En zo hoort het kennelijk ook.

Du bist die Rose vom Wörthersee

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Hubert Marischka. Met o.a. Marte Harell, Grethe Weiser, Waltraud Haas, Hans Moser en Curd Jürgens.

Een man tussen twee vuren: een wereldberoemde componist leert in Amerika een jongedame kennen, die net als hij in Kärnten geboren is. Wanneer de twee naar huis gaan om hun verloving aan te kondigen, verschijnt ook de zuster van zijn aanstaande - zijn jeugdliefde... Een platte amusementsfilm vol sentiment.

Der Onkel aus Amerika

1952 | Komedie, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Georg Thomalla, Hans Moser, Grethe Weiser, Waltraud Haas en Arno Paulsen.

Ondernemer Hermann Hartung (Paulsen) heeft zijn gehele vermogen gestoken in een oliewinningsproject dat door bankdirecteur Brenner (St[KA3]ockel) was aanbevolen. De aandelen blijken waardeloos, Hartung dreigt het faillissement, zijn vrouw Gertrud (Weiser) is met stomheid geslagen en zijn dochter Elisabeth (Haas) kan een huwelijk met een goede partij op haar buik schrijven. Ook de bank dreigt eraan kapot te gaan. Op dat moment komt het bericht in Groditzkirchen dat oom Thomas Theodor Hoffmann (Moser) uit Amerika terugkeert en het gerucht gaat dat hij aan de overkant van de grote plas miljonair geworden is en zijn geld in Groditzkirchen gaat investeren, hetgeen de redding van Brenners handelsbank zou betekenen. Oom Thomas Theodor heeft in Amerika helemaal niet het grote fortuin gemaakt, maar is teruggekeerd naar de heimat met slechts enkele luttele dollars op zak. Niettemin besluit Bodo Schmidt (Thomalla), een bankbediende, oom Thomas Theodor over te halen zich als miljonair uit te geven, waardoor het vertrouwen in de bank wordt teruggewonnen zodat andere beleggers er hun geld inleggen. Dat gaat goed, zelfs zo goed dat Bodo Elisabeth voor zich kan inpalmen, totdat oom Thomas Theodor met de waarheid voor de dag wil komen. Het wordt dan nog eventjes heel spannend voordat de goede afloop zijn beloop kan krijgen. Er zijn mensen, die zich hebben afgevraagd waarom Boese zijn behoorlijk gemaakte en succesvolle film uit 1931 MAN BRAUCHT KEIN GELD zonodig opnieuw moest maken. Hij had gebrek aan een behoorlijk draaiboek en meende met een aanpassing op de 'huidige' tijd, het na-oorlogse Duitsland, dat hij weer een slag kon slaan. Het is helaas niet gelukt, want deze film is beslist minder dan de vorige, waarin de ongeslagen Heinz Rühmann de rol van Bodo met verve speelde. Het zijn vooral de flauwe satire en de misvattingen vol clichés over Amerika die de film de das om doen. De grappen zijn niet leuk en de parodieën zijn nog erger. Vijftig jaar na dato digitaliseerde omroep ZDF de oorspronkelijke prent zodat de vertoning op tv er heel goed uitziet, maar helaas is de inhoud even slecht gebleven. Het scenario is van Curth Flatow en Peter Paulsen naar het toneelklucht Man braucht kein Geld van Ferdinand Altenkirch. Het camerawerk is van Albert Benitz.

April 2000

1952 | Muziek

Oostenrijk 1952. Muziek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hilde Krahl, Josef Meinrad, Otto Tressler, Curd Jürgens en Judith Holzmeister.

Deze film was een opdracht van de Oostenrijkse regering maar bepaald geen bijdrage aan de filmhistorie. Een verzameling bonte cabaretnummers moet het feit herdenken dat Oostenrijk in het jaar 2000 zijn geallieerde bezettingstroepen kwijtraakt. Scenario van Rudolf Brunngraber en Ernest Marboe. Camerawerk van Fritz Arno Wagner, Karl Löb en Sepp Ketterer.

Hallo Dienstmann

1951 | Komedie

Oostenrijk 1951. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Paul Hörbiger, Hans Moser, Maria Andergast, Susi Nicoletti en Rudolf Carl.

Na afloop van het carnaval zit een professor, verkleed als kruier, op een station. Hans Moser, een echte kruier, geeft de professor opdracht de koffers te sjouwen voor een aardige dame. Een typische Moser-klucht voor Moser-fans.

Du bist die Schönste für mich

1951 | Komedie, Muziek

Oostenrijk 1951. Komedie van Ernst Marischka. Met o.a. Hannerl Matz, Wolf Albach-Retty, Hans Moser en Leopold Rudolf.

Twee degelijke leraren zoeken voor een plezierreisje naar Italië nog een medepassagier. Maar ze lopen de dame die op de advertentie heeft gereageerd mis. Zij komt terecht bij een coureur, die juist op weg naar een belangrijke wedstrijd is. Nietsvermoedend begint zij met hem aan de reis... Onnozele komedie uit Oostenrijk.

Küssen ist keine Sünd

1950 | Muziek

Oostenrijk 1950. Muziek van Hubert Marischka. Met o.a. Curd Jürgens, Erika von Thellmann, Hans Moser en Elfie Mayerhofer.

Een operettetenor nodigt door middel van een briefje een dame in zijn loge uit voor een ontmoeting. Zijn boodschap belandt echter bij een ander. Muziek uit Edmund Eyslers operette Bruder Straubinger, o.a. het lied 'Küssen ist keine Sünd', fungeert als aangename achtergrond voor een oninteressant verhaaltje dat nogal chaotisch is verfilmd.

Jetzt schlägt's 13!

1950 | Komedie

Oostenrijk 1950. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen, Susi Nicoletti, Josef Meinrad en Lotte Lang.

Een Weense variant op het oeroude Comedia del'Arte-motief van de slimme knecht en de domme meester. De rappe Lingen wordt als butler door Mosers vrouw ontslagen omdat hij de avontuurtjes van zijn baas dekte. Een van Mosers geestigste rollen, en wie een fan van hem wil worden moet met deze film beginnen.

Es liegt was in der Luft

1950 | Romantiek

Zwitserland​/​​Oostenrijk 1950. Romantiek van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Rudolf Bernhard, Lucie English, Waltraud Haas en Robert Freitag.

Luide romantische onzin-klucht der verwisselingen en misverstanden voor Moserfans. Leopold Graf (Moser) heeft een fijne neus en test parfums voor de Weense reukstoffenfabriek Florian. Robert St[KA3]unzi (Bernhard) is reclameman bij de firma Hartmann in Z[KA3]urich in Zwitserland, waar ze parfums maken. Beiden hebben lucht gekregen van het elixer Vigodor dat vrouwen onweerstaanbaar zou maken. Het zou in het slot van Viktor Von Schwarzeck (Wellauer) in Tirol ontwikkeld zijn. Beiden gaan op weg en hun paden kruisen zich aldaar. Hoewel concurrenten, zien Graf en St[KA3]unzi al heel gauw in dat ze beter hun krachten kunnen bundelen. Handig gebruik makend van Von Schwarzecks afwezigheid weten ze met een list het kasteel binnen te dringen omdat Graf door een misverstand aangezien werd voor de oude graaf, de vader van Von Schwarzeck, die in Egypte een fortuin vergaard zou hebben. Uiteraard duikt de echte graaf op, maar hij is totaal geru[KA3]ineerd. Bovendien heeft hij de ordinaire danseres Nadja (Ippen) uit Parijs in zijn kielzog. Zij geeft zich uit als gravin. De fortuinjagers proberen allemaal de formule van het goedje in handen te krijgen. Het spul heeft twee eigenaardige bijwerkingen: mensen gaan de waarheid spreken en vallen in slaap. Nadat Nadja gepoogd heeft er met de receptuur vandoor te gaan, begrijpt iedereen dat het veel beter is om de handen ineen te slaan en met Oostenrijks-Zwitsers kapitaal de harem-markt te veroveren. Haas speelt Grafs dochter Rosel en is erbij gesleept voor het z.g. love-interest. Deze Moserfilm genoot lange tijd het dubieuze genoegen tot het onbekende werk van de Weense potsenmaker te horen - was het maar zo gebleven, want hij is ongenietbaar. Het scenario is van Hermann Elban. Het camerawerk is van Gérard Peres.

Der Theodor im Fuszballtor

1950 | Sportfilm

Duitsland 1950. Sportfilm van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen, Josef Meinrad, Gustav Knuth en Lucie Englisch.

Twee voetballers dingen naar de hand van één meisje. Typisch onbenullig Emo-kijkvoer, draaglijk echter voor doorgewinterde Moser-fans. Schlager: 'Der Theodor im Fuszballtor'

Um eine Nasenlänge

1949 | Sportfilm, Komedie, Romantiek

Duitsland 1949. Sportfilm van E.W. Emo. Met o.a. Theo Lingen, Hans Moser, Sonja Ziemann, Rudolf Prack en Ilse Petri.

Komedie der verwisselingen die zich afspeelt tijdens een zesdaagse race: een krantenjongen doet zich voor als wielrenner om zijn geliefde te imponeren. Wanneer deze onverwachts tijdens de wedstrijd opduikt, ontstaan er pijnlijke situaties. Het duo Moser - Lingen zorgt voor een heerlijke reeks van grappen, verder pretentieloos amusement voor sportfans.

Der Hofrat Geiger

1948 | Musical

Oostenrijk 1948. Musical van Hans Wolff. Met o.a. Paul Hörbiger, Hans Moser, Maria Andergast, Waltraut Haas en Louis Soldan.

Hans Moser loopt een gepensioneerde regeringsambtenaar voor de voeten die zich om zijn onechte dochter wenst te bekommeren. Een typische Moserklucht met de beroemde schlager 'Mariandl'.

Der Herr Kanzleirat

1948 | Komedie

Oostenrijk 1948. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Hans Moser, Fred Kraus, Susanne Almassy, Annie Rosar en Egon von Jordan.

Hans Moser is een vrouwenhater, totdat hij Susanne Almassy tegenkomt. Helaas, zij is al getrouwd. Geen nood, Moser geeft zich als het te pas komt, wel voor haar man uit. Typische Moser- verwikkelingen.

Geld ins Haus

1947 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1947. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Hans Moser, Gabriele Reismüller, Annie Rosar, Lotte Lang en Hans Holt.

Een kleine stad voor WO I: het leven van een kleine postbode wordt volslagen anders, als hij onverwacht een vermogen erft. Hij moet zijn geliefde beroep opgeven en zit opgescheept met een stelletje hebberige familieleden.

Die Welt dreht sich verkehrt

1946 | Komedie

Oostenrijk 1946. Komedie van J.H. Hübler-Kahla. Met o.a. Hans Moser, Karl Skraup, Thea Weis en Josef Meinrad.

Een onvoorstelbaar melige gooi- en smijtkomedie zoals die blijkbaar ook regelmatig in Oostenrijk gefabriceerd werden. Mensen die moeten lachen als ze hun medemens, uitgedost in bretelbroeken, vette Duitse boertigheden horen debiteren, zullen in deze duffe klucht ongetwijfeld veel van hun gading vinden.

Wiener Mädeln

1945 | Muziek

Oostenrijk 1945. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Willi Forst, Dora Komar, Hans Moser, Vera Schmid en Judith Holzmeister.

Een charmante biografie van Carl Michael Ziehrer, een vak- en tijdgenoot van Johann Strauss. Aardig muzikaal hoogtepunt: een duel tussen muziekkorpsen die driekwarts- respectievelijk vierkwartsmaat spelen. De opnames waren in '45 in Wenen en Praag gemaakt, maar officieel beleefde de film in 1950 zijn première.

Schrammeln

1944 | Muziek

Duitsland 1944. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Marte Harell, Hans Holt, Hans Moser en Fritz Imhoff.

Een film over een beroemd Weens schrammel-kwartet. Een meisje doet afstand van haar liefde voor een van de vier om het kwartet maar bij elkaar te houden. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Schwarz auf Weiss

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Elfriede Datzig, Paul Hörbiger, Hans Holt en Annie Rosar.

Als het aan vader Streussler ligt moet zijn dochter gaan studeren. Dat ze dat niet kan en bovendien liever trouwt, dringt maar langzaam tot hem door. Dit eenvoudige verhaal is, dankzij de komische verwikkelingen, het aankijken waard.

Reisebekanntschaft

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Wolf Albach-Retty, Elfriede Datzig, Lotte Lang en Lizzi Holzschuh.

Een priv[KA1]e-detective, die van een vakantie denkt te kunnen genieten, moet in actie komen omdat het geld dat hij in de loterij heeft gewonnen, is ontvreemd. Moser voelt zich in deze rol bepaald niet in zijn element. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Karneval der Liebe

1943 | Musical

Duitsland 1943. Musical van Paul Martin. Met o.a. Johannes Heesters, Dora Komar, Hans Moser, Dorit Kreysler en Axel von Ambesser.

De tenor Peter Hansen staat op het punt met een danseres (Kreysler) te trouwen, maar huwt op het laatste moment toch liever een zangeres van wie hij echter na vier weken weer gescheiden is. Het paar uit Immer nur du, Dora Komar en Johannes Heesters, opnieuw in een revuefilm vol liedjes die de status van 'evergreens' hebben bereikt, zoals 'Durch dich wird diese Welt erst schön' en 'Haben Sie schon mal im Dunkeln geküßt?'. De componist is ditmaal Michael Jary.

Ferienkind

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Karl Leiter. Met o.a. Hans Moser, Lizzi Holzschuh, Gisa Wurm, Theodor Danegger en Gertrud Wolle.

Een gepensioneerde stationschef neemt een jongen in huis die later zijn kleinzoon blijkt te zijn. Hij verzoent zich hierdoor met zijn dochter. Een soms ontroerende creatie van Moser in een verder niet zo overtuigende film. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Abenteuer im Grand-Hotel

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Ernst Marischka. Met o.a. Wolf Albach-Retty, Hans Moser, Carola Höhn, Theodor Danegger en Maria Andergast.

Een berooide jonge graaf, die als chauffeur de kost verdient, komt door zijn charmes in moeilijkheden. Zijn kamerdienaar poogt hem daaruit te redden. Die kamerdienaar is Moser en dus zou er toch wel wat te lachen moeten zijn. Dit is hoogst zelden het geval! Gelukkig is er pittige muziek van Mackeben, maar daardoor alleen wordt een film niet gered. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Wiener Blut

1942 | Muziek

Duitsland 1942. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen, Maria Holst, Willy Fritsch en Fred Liewehr.

Tijdens het Congres van Wenen geniet een Duitse graaf met volle teugen van het Weense leven. Een charmante bewerking van Johann Strauss` gelijknamige operette, waarin de komieken Lingen en Moser alle ruimte krijgen, zonder uit de toon te vallen. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Sieben Jahre Glück

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Ernst Marischka. Met o.a. Hannelore Schroth, Wolf Albach-Retty, Theo Lingen, Hans Moser en Elly Parvo.

Een eenzame romanschrijver en dito schrijfster komen na veel vijven en zessen tot elkaar. Na het succes van SIEBEN JAHRE PECH schreef Marischka een draaiboek vol min of meer op zich zelf staande, soms heel leuke soms minder geslaagde, grappen voor het duo Lingen-Moser. De medewerking van de Italiaanse acteurs, o.a. Stoppa, zal wel in verband staan met het feit dat de film in de Cinecittá-studio's in Rome werd opgenomen.

Sette anni di felicità

1942 | Komedie

Italië 1942. Komedie van Roberto Savarese. Met o.a. Vivi Gioi, Hans Moser, Paolo Stoppa, Elli Parvo en Wolf Albach-Retty.

Twee scenarioschrijvers hebben geruchten gehoord dat iemand op hun geld uit is. Bang om beroofd te worden sturen ze hun knecht met hun geld naar de bank. Maar de arme man is een beetje doof, dus hij hoort niet dat er in de bank geschoten wordt. Er is net een overval aan de gang en ondanks zichzelf neemt de knecht het op tegen de rovers en hij weet hen op een krankzinnige en bijzonder lachwekkende manier tot overgave te dwingen.

Maske in Blau

1942 | Muziek

Duitsland 1942. Muziek van Paul Martin. Met o.a. Clara Tabody, Hans Moser, Wolf Albach-Retty, Ernst Waldow en Richard Romanowsky.

Een vrije verfilming van Heinz Hentschke en Fred Raymonds bekende operette.

Einmal der liebe Herrgott sein

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hans Moser, Irene von Meyendorff, Margit Symo, Hans Zesch-Ballot en Ivan Petrovich.

Een huisknecht in een hotel droomt ervan portier te zijn. Zijn wens gaat gedurende één avond in vervulling! Moser krijgt iets te veel aandacht in de hoofdrol. De vele hotelgasten zijn uitstekend getypeerd. Scenario van Hans G. Kernmayr en Fritz Koselka. Camerawerk van Bruno Stephan.

Wir bitten zum Tanz

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Hans Moser, Paul Hörbiger, Hans Holt, Elfie Mayerhofer en Theodor Danegger.

Twee dansleraren zitten elkaar in de haren. Met Moser en H[KA3]orbiger wordt zo`n gegeven een kostelijk blijspel. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Liebe ist zollfrei

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Karl Skraup, Hans Olden, Theodor Danegger en Oskar Sima.

Een overijverige douanier brengt een regeringscrisis teweeg. Tijdens de jaren van de Anschlu[KL29] trachtte de Wien-Film zich zoveel mogelijk aan de invloed van Berlijn te onttrekken. Dat lukte niet altijd, getuige deze parodie op de democratie. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Wiener G'schichten

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Paul Hörbiger, Hans Moser, Siegfried Breuer en Olly Holzmann.

Het heeft heel wat voeten in de aarde, voordat de eigenares van een Weens `Kaffeehaus` op het huwelijksaanzoek van haar oberkellner ingaat. Wenen rond de eeuwwisseling herleeft, vooral dankzij Moser en H[KA3]orbiger als de twee oerechte obers. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Sieben Jahre Pech

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Ernst Marischka. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen, Ida Wüst, Wolf Albach-Retty en Olly Holzmann.

Sinds auteur Heinz Kersten een spiegel gebroken heeft, wordt hij door pech achtervolgd. Een heel vrolijke komedie, vooral door toedoen van het komisch duo Lingen en Moser. Twee jaar later werd getracht het succes te evenaren met SIEBEN JAHRE GL[KA3]uck. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Rosen in Tirol

1940 | Muziek

Duitsland 1940. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Johannes Heesters, Hans Moser, Theo Lingen en Hans Holt.

Een vorst gebruikt een jachtpartij als dekmantel voor een amoureus avontuur. Bij de twee specialisten Marischka (draaiboek) en Von Bolvary (regie) was deze vrije bewerking van Zellers operette Der Vogelhändler in goede handen. Ook de rolbezetting laat niets te wensen over.

Meine Tochter lebt in Wien

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Elfriede Datzig, Hans Olden, O.W. Fischer en Dorit Kreysler.

De kruidenier Florian Klaghofer zoekt de fabrikant Felix Frisch in Wenen op omdat hij in de veronderstelling verkeert dat zijn dochter met hem getrouwd is. Moser maakt van de `schoonvader` een kostelijke creatie. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Der ungetreue Eckehart

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Hans Moser, Rudi Godden, Lucie Englisch, Hedwig Bleibtreu en Theo Lingen.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt Eckehart (Lingen), schoonzoon van chocoladefabrikant Fellner (Moser), verdacht van overspel. De turbulente verwikkelingen die dan volgen, veroorzaken dat ook Fellner zelf en nog een van zijn schoonzoons hetzelfde lot treft. Huize Fellner in rep en roer! Natuurlijk blijkt aan het eind dat alle heren onschuldig zijn en spoedig daarna volgt dan ook de verzoening met hun echtgenotes. Grandioos spel en grappige dialogen zorgen ervoor dat deze film nog steeds lachsalvo's uitlokt.

Der Herr im Haus

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Maria Andergast, Leo Slezak, Hans Junkermann en Fritz Odemar.

Een huismeester zorgt ervoor dat twee jonge mensen het geluk vinden en dat een oplichter wordt ontmaskerd. Na een wat trage aanloop ontwikkelen de gebeurtenissen zich in een vlot tempo. Hans Moser is het hartveroverende middelpunt. Scenario van Jakob Geis en Heinz Helbig. Camerawerk van Karl Puth.

Opernball

1939 | Muziek

Duitsland 1939. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Will Dohm, Marte Harell, Hans Moser en Theo Lingen.

Een operettefilm uit de losse, vakkundige pols van Von Bolvary over een bierbrouwer die zijn hart verliest op een operabal, maar zijn charmante vrouw weet er wel raad op.

Menschen vom Variété

1939 | Drama

Hongarije​/​​Duitsland 1939. Drama van Josef von Báky. Met o.a. < La Jana, Attila Hörbiger, Christl Mardayn, Karin Hardt en Edith Oss.

La Jana steelt de show in deze best wel aardige (en nogal op de Busby Berkely-filmmusicals lijkende) nieuwe versie van VARIETE. Deze geluidsversie was een groot kassucces. Er zit fraai camerawerk van Stefan Fiben in. Liefde en jaloezie in een variété-theater, met enkele prachtige ensceneringen en een paar thrillerachtige momenten.

Liebe streng verboten

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Carola Höhn, Wolf Albach-Retty, Karl Schönböck en Grethe Weiser.

Deze wervelende komedie verhaalt op amusante wijze over de tegenstelling tussen het vlotte Berlijn en het gezellige Wenen. Het zijn vooral Grethe Weiser, de goed van de tongriem gesneden Berlijnse die naar Wenen reist, en daar de Wener in hart en nieren Hans Moser als tegenspeler heeft, die het publiek aan het lachen maken. Een liefdesgeschiedenis tussen Edith (H[KA3]ohn) en Tommy (Albach-Retty) doet de rest om de film tot een succes te maken. Het is geen toeval dat de film een jaar na de annexatie van Oostenrijk gemaakt is.

Das Ekel

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Hans Moser, Josefina Dora, Herma Relü, Kurt Meisel en Lotte Spira-Andersen.

Moser in gevecht met de gemeente over de tram die telkens piepend voorbij zijn zaak schuurt, is een tegendraadse doorbijter, maar liefhebbers van zijn kluchtig acteerwerk waarin zijn armen niet stil kunnen blijven, komen volop aan hun trekken. Leuk spel in de bijrollen. De herverfilming van het UFA-vehikel uit 1931.

Anton der Letzte

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, O.W. Fischer, Elfriede Datzig, Charlotte Ander en Heinz Salfner.

Een graaf kan er pas na veel verwikkelingen mee instemmen dat zijn zoon met een meisje van `gewone komaf` trouwt. Een monumentale rol van Moser als de kamerdienaar Anton om wie alles draait. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938- 1945) Duits geworden was.

Immer, wenn ich glücklich bin

1938 | Komedie

Oostenrijk 1938. Komedie van Karel Lamac. Met o.a. Marta Eggerth, Lucie Englisch, Paul Hörbiger, Hans Moser en Frits van Dongen.

Een zangeres heeft na haar huwelijk haar beroep opgegeven. Ze ontmoet ex-collega's en haar man komt tot de conclusie dat hij haar met de kunst zal moeten delen. De film drijft bij gebrek aan originele handeling op de komieken en op de zang van Marta Eggerth, die prima is ingebouwd.

Finale

1938 | Drama

Oostenrijk 1938. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Käthe von Nagy, Ilse Werner, Lucie Englisch, Elfriede Datzig en Hans Holt.

Vier vrouwelijke werkstudenten delen lief en leed totdat er problemen komen. Een mooie rol van Moser als de pedel die de meisjes financieel ondersteunt. Ook bekend onder de titel DIE UNRUHIGEN MÄDCHEN.

Es leuchten die Sterne

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans H. Zerlett. Met o.a. Ernst Fritz Fürbringer, Vera Bergman, Carla Rust, La Jana en Fridtjof Mjoen.

Een film voor La Jana-fans want deze actrice spant de kroon in enkele schitterend uitgevoerde nummers. Het verhaal van het secretaresje dat filmster wil worden is omspoeld door schlagers als 'Das ist Berlin, Berlin', 'Es leuchten die Sterne' en 'Du muszt die Wahrheit recht verstehen'. Meer dan vijftig persoonlijkheden uit de film- en sportwereld hebben korte bijrolletjes of een gastoptreden.

13 Stühle

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Annie Rosar, Inge List en Menta Egies.

Het beroemde verhaal van Evgeny Petrow en Ilja Ilf [KL]De 12 Stoelen[KLE] (door Mel Brooks in 1970 verfilmd als THE TWELVE CHAIRS) waarin Heinz Rühmann kapper Felix Rabe speelt die van tantelief een fikse erfenis verwachtte, maar in plaats ervan met dertien Biedermeierstoelen wordt opgescheept die hij dan maar verkoopt totdat hij ontdekt dat de erfenis in één van die stoelen zit, waarna een komische klopjacht volgt. Eén van de allerbeste Rühmann-Moser-films.

Mutterlied

1937 | Muziek, Misdaad

Duitsland 1937. Muziek van Carmine Gallone. Met o.a. Maria Cebotari, Beniamino Gigli, Peter Bosse, Hans Moser en Michael Bohnen.

Een getrouwd zangduo, Ettore Vanni (Gigli) en Fiamma (Cebotari), leidt samen met zoontje Mario (Bosse) een gelukkig gezinsleven, tot de zanger Doret (Bohnen) plotseling opduikt, de werkelijke vader van Mario. Hij achtervolgt Fiamma voortdurend en probeert haar te chanteren. Wanneer hij dood in haar kleedkamer gevonden wordt, wordt Fiamma in voorlopige hechtenis genomen. De echte moordenares is echter Ricarda (Hildebrand), Doret's geliefde, die hem uit jaloezie heeft doodgeschoten en zich daarna voor een auto heeft gegooid. Ze wordt echter gered en geeft in het ziekenhuis haar daad toe. Fiamma komt vrij. Een zangfilm vol dramatiek en spanning en drie wereldberoemde stemmen. Dat de humor ook aan bod komt, is te danken aan Hans Moser als manusje- van-alles. Tegelijkertijd werd een Italiaanse versie, SOLO PER TE, opgenomen.

Mein Sohn, der Herr Minister

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Hans Moser, Françoise Rosay, Hans Brausewetter, Heli Finkenzeller en Hilde Körber.

Een film naar het stuk Fiston van de Franse blijspelschrijver Birabeau, waarin gespot wordt met de republiek als staatsvorm. Het feit dat de film in Frankrijk speelt is eigenlijk bijzaak, de democratische staatsvorm moet belachelijk gemaakt worden. Een ambtenaar van het Franse ministerie van Onderwijs krijgt van zijn ex-vrouw te horen dat hun zoon minister geworden is en als gevolg daarvan de baas van zijn vader. Met wat gekonkel wordt de zoon afgezet en vervangen door de vader, die echter ook geen lang politiek leven beschoren is. Aan het eind van de film zitten vader en zoon samen te vissen langs de Seine. Het is een boosaardige satire, die tot vandaag niet in Duitsland vertoond mag worden. Wie de film toch heeft gezien, zal moeten vaststellen dat hij uitstekend gemaakt is en ook nu nog een groot komisch effect heeft. Dat is te danken aan het heerlijke spel van Moser en Rosay, zowel in de vrolijke als in de serieuze scènes. Je vraagt je af wat Moser, staatsburger van het nog vrije Oostenrijk, en de grote Franse toneelspeelster bezield heeft in zo'n ondubbelzinnig propagandawerkje te spelen. Als je de film vandaag ziet houdt hij je een spiegelbeeld voor van elke willekeurige Europese staat.

Die Verschwundene Frau

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Paul Kemp, Jupp Hussels, Oskar Sima en Theo Lingen.

Een overijverige gerechtsdienaar laat een dozijn mensen arresteren in verband met een door hem ontdekte moord die later helemaal niet gepleegd blijkt te zijn. Het verhaal is op zich niet zo origineel, maar Moser draagt de handeling en dat maakt de film de moeite waard.

Die Unentschuldigte Stunde

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Gusti Huber, Gusti Wolf, Dagny Servaes, Anton Edthofer en Hans Moser.

Een gymnasiumleerlinge trouwt een arts met een drukke praktijk. Ze verveelt zich al gauw en gaat, zonder dat haar man dat weet, weer naar school. Een amusante, vlot geregisseerde en goed gespeelde film.

Die Glücklichste Ehe der Welt

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van Karl Heinz Martin. Met o.a. Maria Andergast, Wolf Albach-Retty, Hans Moser, Leo Slezak en Hans Thimig.

Een Amerikaanse miljonair laat zijn advocaat op zoek gaan naar het gelukkigste echtpaar van de wereld. Magere intrige met hier en daar grappige dialogen.

Der Mann, von dem man spricht

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen en Heinz Rühmann.

Een Amerikaanse miljonair laat zijn advocaat op zoek gaan naar het gelukkigste echtpaar van de wereld. Magere intrige met hier en daar grappige dialogen.

Der Mann von dem man spricht

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Heinz Salfner en Gusti Huber.

Een student die het met de studie niet zo nauw neemt, treedt op als dompteur in een circus. Een dolle klucht, waarin Rühmann vakkundig wordt bijgestaan door Hans Moser en Theo Lingen. Scenario van Hanns Saßmann. Camerawerk van Eduard Hoesch.

Wer zuletzt küsst...

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Liane Haid, Theo Lingen, Hans Moser, Annie Rosar en Susi Lanner.

Een jongeman, die verliefd is op de dochter van een grammofoonplatenfabrikant, wordt aangezien voor de vriend van een in het geheim getrouwde filmster. Een komedie die steunt op het komiekentrio Moser-Lingen-Rühmann en waarin bovendien liedjes van Robert Stolz voorkomen, waaronder Ungeküsst sollst du nicht schlafen gehn'. Onder een variatie daarop, UNGEKŸSST SOLL MAN NICHT SCHLAFEN GEHEN, wordt de film ook wel vertoond. Het scenario is van Fritz Koselka. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Ungeküßt soll man nicht schlafen gehen

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen en Heinz Rühmann.

Ingewikkelde verwisselkomedie rond het bezoek van een filmster aan Wenen drijft op de acteerprestaties van het komische trio Rühmann-Lingen-Moser. Het meest opvallend is Lingen in de rol van de verwijfde en zelfingenomen manager die zijn bazin, de filmster, adoreert maar intussen korte metten maakt met iedereen die zich in haar omgeving waagt. Echte publiekstrekker is natuurlijk Heinz Rühmann, die onverwacht vertedert als de eeuwige student oude talen ('er zijn er zoveel, daarom studeer ik zo lang'). Bonhomme Moser tenslotte valt vooral op als vader van een mooie dochter op wie Rühmann een oogje heeft. De titel van de film is gebaseerd op een liedje van Robert Stolz.

Schabernack

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Paul Hörbiger, Trude Marlen, Hans Richter en Paul Henckels.

Een slecht lopend hotel wordt plotseling overstroomd met gasten die afkomstig zijn uit een in de buurt gelegen vermageringsinstituut, dat in vlammen is opgegaan. Hörbiger en Moser treden op als onweerstaanbaar komisch duo. Ook vertoond onder de titel WER IST WER?

Konfetti

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Hans Moser, Richard Romanowsky, Leo Slezak, Friedl Czepa en Hans Holt.

Een verkoopstertje viert carnaval in een japon van de zaak en raakt in allerlei pijnlijke situaties verwikkeld. Met name de komieken krijgen vele kansen die ze ten volle benutten. De film bevat bovendien alleraardigste illustratieve muziek alsmede enkele schlagers, waaronder 'Oft genügt ein Gläschen Sekt', van Robert Stolz.

Hannerl und ihre Liebhaber

1936 | Romantiek

Oostenrijk 1936. Romantiek van Werner Hochbaum. Met o.a. Olly von Flint, Olga Tschechowa, Hans Moser, Jane Tilden en Hans Holt.

Hannerl, die bij haar oom opgroeit, wordt bemind door de schoolmeester, maar zij heeft hogere aspiraties. Grootse rol van Hans Moser als de oom in alleraardigste film met dramatische accenten.

Der Hundefänger von Wien

1936 | Drama

Tsjechoslowakije​/​​Duitsland 1936. Drama van Martin Fric. Met o.a. Hans Moser, Peter Bosse, Mady Rahl en Willi Schur.

De fox-terrier Bobby is de enige vriend van Peter, een weesjongen. Op een dag wordt Bobby meegenomen door de hondenvanger van de stad en Peter is in alle staten. Wie houdt van smartlappen met dieren en weeskinderen kan de zakdoeken alvast klaarleggen. Ook bekend als DAS GÄSSCHEN ZUM PARADIES.

Burgtheater

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Willi Forst. Met o.a. Werner Krauss, Willy Eichberger, Olga Tschechowa, Hans Moser en Karl Paryla.

Wenen anno 1900: Friedrich Mitterer (Werner Krauß) is hopeloos verliefd en wil zelfs het theater vaarwel zeggen. Maar de ware toneelkunst vraagt offers. Een aardig melodramaatje.

Alles für Veronika

1936 | Drama

Hongarije​/​​Zwitserland​/​​Duitsland 1936. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Thekla Ahrens, Willy Eichberger, Hans Moser, Theo Lingen en Walter Janssen.

Veronika, een jong meisje (Ahrens), is verkoopster in een warenhuis en droomt ervan eens een grote dame te zijn. In een onbezonnen moment `leent` ze in het weekend een zilvervos om haar vriend (Eichberger) te behagen. Maar men mist de bontjas voor die tijd al en alles komt uit. Veronika wordt van diefstal beschuldigd. Ze heeft het uitsluitend aan de begripvolle directeur van het warenhuis (Moser) te danken dat alles nog goed komt. Naast Thekla Ahrens kan vooral Hans Moser zijn gaven ontplooien. Hij is serieus, goedig en zelfs cynisch. Een film die het waard is om te zien. Ook bekend als DER SCHLAUMEIER, en WIEN - AUSVERKAUFT.

Zirkus Saran

1935 | Drama

Oostenrijk 1935. Drama van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Georgia Holl, Leo Slezak, Rolf Wanka en Adele Sandrock.

Een clown houdt zijn beroep verborgen voor zijn dochter die op een kostschool zit, maar als ze er achter komt is haar genegenheid voor hem er niet minder om. Een film met dankbare rollen voor de acteurs van wie vooral Moser indruk maakt. De regie is wat ongelijkmatig, de muziek van Robert Stolz is heel plezierig.

Winternachtstraum

1935 | Komedie, Muziek

Duitsland 1935. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Magda Schneider, Wolf Albach-Retty, Richard Romanowsky, Hans Moser en Theo Lingen.

Kassier Boeneke (Romanowsky) en klerk Prinz (Moser) willen hun collegaatje Hilde (Schneider) aan een man helpen. Gedrie[KA3]en gaan ze op vakantie in de bergen. Daar komt het tot de dolste verwikkelingen. Boeneke wordt van verduistering verdacht en Prinz van oplichting, een stel dieven (Meyerinck/Bj[KA3]ornson) pikt de aktentas van Boeneke en tenslotte duiken ook nog de directeur en de afdelingschef van de firma op. Maar het was de moeite waard: Hilde krijgt haar kerel (Albach-Retty). De sterren zijn niet Schneider en Albach-Retty, maar het komische trio Moser, Romanowsky en Lingen, die alle registers van hun kunnen opentrekken. Scenario van Ernst Marischka en camerawerk van Werner Brandes.

Nur ein Komödiant

1935 | Drama

Oostenrijk 1935. Drama van Erich Engel. Met o.a. Rudolf Forster, Paul Wegener, Hans Moser, Christl Mardayn en Hilde von Stolz.

Een acteur die de dubbelganger is van een hertog neemt diens plaats in als de staatszaken een verkeerde wending nemen, maar moet dat met de dood bekopen. Een echte acteursfilm met schitterende rollen van Rudolf Forster en Paul Wegener.

Himmel auf Erden

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen en Heinz Rühmann.

Een acteur die de dubbelganger is van een hertog neemt diens plaats in als de staatszaken een verkeerde wending nemen, maar moet dat met de dood bekopen. Een echte acteursfilm met schitterende rollen van Rudolf Forster en Paul Wegener.

Frühjahrsparade

1935 | Muziek

Duitsland​/​​Hongarije​/​​Oostenrijk 1935. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Franziska Gaal, Theo Lingen, Adele Sandrock en Hans Richter.

Hongaars meisje beproeft haar geluk in het Wenen van Keizer Franz Joseph en leert een Duitse militaire muzikant kennen.

Familie Schimek

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Käthe Haack, Hans Moser, Hilde Schneider, Hans Adalbert Schlettow en Fritz Odemar.

Een knecht in een meubelmakerij zal na de dood van de baas wel eens orde op zaken stellen, totdat de familie alles door een rechter laat uitzoeken, waarna de goedbedoelende, overijverige man in de gevangenis komt. Een aardige, maar wat al te vakkundige Emo-komedie, al komen Hans Moser-fans volop aan hun trekken.

Eva

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Johannes Riemann. Met o.a. Magda Schneider, Mimi Shorp, Adele Sandrock, Hans Söhnker en Heinz Rühmann.

Een porseleinfabrikant trouwt met één van zijn arbeidsters. Aardige filmversie van de minder bekende operette van Franz Lehár, vooral dankzij het humoristische element waarvoor Adele Sandrock, Heinz Rühmann en Hans Moser verantwoordelijk zijn. Scenario van Ernst Marischka en camerawerk van Eduard Hoesch.

Endstation

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Maria Andergast, Paul Hörbiger, Hans Moser, Josefine Dora en Toni von Bukovicz.

Tramconducteur Karl (H[KA3]orbiger) en naaistertje Anna (Andergast) worden verliefd op elkaar. De ouders van Karl (Moser en Dora) zijn tegen deze verbinding. Pas na vele verwikkelingen en een ernstige ruzie tussen de geliefden komt het tot een happy-end. In tegenstelling tot zovele Duitse films die in Wenen spelen wordt hier de sfeer van de stad raak getroffen. Vele rollen worden door Oostenrijkse acteurs gespeeld, waardoor het geheel extra geloofwaardig wordt. Andergast krijgt vooral in de eerste scènes gelegenheid te laten zien wat ze kan. Blijspelregisseur Emo heeft er een heerlijke film van gemaakt.

Ein Junger Herr aus Oxford

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van J.A. Hübler-Kahla. Met o.a. Rolf Wanka, Kurt Vespermann en Hans Moser.

Een erfgenaam van een bouwbedrijf treedt incognito als kantoorbediende in dienst van de firma en leert zo de ware aard van de verschillende personeelsleden kennen.De film verloopt aanvankelijk nogal traag; de komische rollen moeten de zaak dan gaande houden, maar tegen het slot is er toch nog van enig tempo sprake.

Die Fahrt in die Jugend

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Hermann Thimig, Hans Moser, Rudolf Carl, Leo Slezak en Liane Haid.

Een man van middelbare leeftijd ondergaat ter wille van een jonge soubrette een verjongingskuur, maar zijn neef verovert haar. Aardige verfilming van gelijknamige operette van Eduard Künneke, met een prima dubbelrol van Hermann Thimig en goede bijrollen van Leo Slezak en Hans Moser.

Der Himmel auf Erden

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Adele Sandrock en Hermann Thimig.

Een Heinz Rühmann-productie naar Julius Horst's toneelstuk over een componist die zijn schoonvader niet durft te bekennen dat hij walsen en schlagers schrijft. Het kapitaal voor een eigen boerenbedoeninkje steekt schoonzoonlief in een operetteproductie. Een Rühmann-film loopt altijd goed af. Georg Zoch schreef het scenario. Het camerawerk is van Bruno Timm.

Vorstadtvariété

1934 | Drama, Historische film

Oostenrijk 1934. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Mathias Wieman, Luise Ullrich, Oskar Sima, Hans Moser en Frieda Richard.

Een verfilming van Felix Saltens toneelstuk Der Gemeine over een fatsoenlijke dienstplichtige soldaat die jaloers wordt als zijn meisje in een variété-theater optreedt, waarna het meisje zelfmoord pleegt.

Maskerade

1934 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Drama van Willi Forst. Met o.a. Paula Wessely, Adolf Wohlbrück, Olga Tschechowa, Hans Moser en Peter Petersen.

Wenen 1905. De echtgenote van een chirurg laat zich in schilderen, slechts gekleed in een minkstola die de verloofde van haar overspelige zwager toebehoort. Een groot schandaal breekt uit als het portret af is. Dit elegante melodrama was Forsts tweede film en wereldwijd een succes. Scenario van regisseur Forst. Camerawerk van Franz Planer.

Karneval und Liebe

1934 | Komedie

Oostenrijk 1934. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Hermann Thimig, Hans Moser, Rudolf Carl, Herbert Rübner en Lien Deyers.

Een revue-ster houdt van een zangstudente, maar moet met de dochter van een autofabrikant trouwen. Gelukkig blijkt het één en hetzelfde meisje te zijn. Een lusteloos blijspel hoezeer Deyers en Thimig ook hun best doen. Om Moser en Carl kan men af en toe nog wel eens hartelijk lachen.

Frasquita

1934 | Muziek

Oostenrijk 1934. Muziek van Karel Lamac. Met o.a. Jarmila Novotna, Hans Heinz Bollmann, Max Gülstorff, Charlotte Daudert en Heinz Rühmann.

Een jonge architect raakt onder de bekoring van een vurige zigeunerin. Een matige verfilming van de operette van Franz Lehár. Mooie zang, maar geen opwindend spel van Novotna en Bollmann. Aardige komische bijrollen.

Die Töchter Ihrer Exzellenz

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Hansi Niese, Käthe von Nagy, Willy Fritsch, Hans Moser en Dagny Servaes.

Weduwe Niese heeft, behalve een sigarenwinkel, twee dochters, waarmee ze heel wat te stellen heeft. De oudste (Servaes) bedriegt haar saaie man (Moser), de jongste probeert dat te verhinderen en ze papt aan met een jongeman, waarvan ze denkt dat het de minnaar van haar zuster is. Dan verschijnt tante Virginia en de verwarring is kompleet. Alles komt natuurlijk weer goed. Voor de ernst in dit blijspel zorgt Moser als bedrogen echtgenoot. De gevierde Hansi Niese, een Weense volksactrice, heeft zich met deze rol onsterfelijk gemaakt, al heeft ze zelf de première van de film niet meer mogen beleven.

Der Junge Baron Neuhaus

1934 | Historische film

Duitsland 1934. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Viktor de Kowa, Käthe von Nagy, Christl Mardayn en Hans Moser.

Keizerin Maria Theresa heeft iets tegen de gewoonte om meisjes staande onder het venster het hof te maken. De jonge baron Neuhaus moet een dergelijk incident uitzoeken, maar hij is zelf de 'dader'! Een charmant blijspel met een mooie rol van De Kowa en een uitstekende Moser.

Madame wünscht keine Kinder

1933 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1933. Komedie van Hans Steinhoff. Met o.a. Georg Alexander, Liane Haid, Lucie Mannheim, Erika Glässner en Hans Moser.

Het scenario is van Billy Wilder en Max Kolpe, het succesvolle filmschrijversduo, naar de roman Madame ne veut pas d'enfants van Clément Vautel. Schlagers 'Nur sport' en 'Ich geh' nie von dir fort'. Het kersverse huisvrouwtje van dokter Alexander is een tennisfreak en wil niets van kindertjes krijgen en eten koken weten. Steinhoff filmde later de kwalijke HITLERJUNGE QUEX. In de Franstalige versie van deze film, MADAME NE VEUT PAS D'ENFANTS, speelden Marie Clory en Robert Arnoux.

Leise fliehen meine Lieder

1933 | Biografie, Muziek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1933. Biografie van Willi Forst. Met o.a. Hans Jaray, Martha Eggerth, Luise Ullrich, Hans Moser en Raoul Aslan.

Een film over de achtste symfonie van Schubert, die we kennen als de [KL]Unvollendete[KLE]. Schubert (Jaray), huisleraar aan het hof van Esterhazy, wordt verliefd op de oudste dochter (Eggerth) van de vorst (Treßler). Maar het standsverschil staat hun romance in de weg. Als het meisje met een ander trouwt verscheurt Schubert het derde deel van het aan haar opgedragen werk. Net als zijn liefde voor haar, zal ook zijn compositie geen einde hebben. In deze eerste regie laat Willy Forst zijn meesterschap al zien. Met veel inzicht en gevoel heeft hij deze film geschreven en geregisseerd, zonder in kitsch te vervallen. Jaray is prachtig als de in zichzelf gekeerde Schubert. Er werd tegelijkertijd een Engelse versie gedraaid, getiteld: THE UNFINISHED SYMPHONY.

Die Ganze Welt dreht sich um die Liebe

1933 | Muziek

Oostenrijk​/​​Duitsland 1933. Muziek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Marta Eggerth, Leo Slezak, Ida Wüst, Rolf Wanka en Annie Rosar.

Vader en zoon zijn beiden gecharmeerd van een operettezangeres. Vrij naar Franz Lehárs operette 'Clo-Clo'. De ex-opera-tenor Leo Slezak is Marta Eggerths oudere bewonderaar en Hans Moser vertolkt op beproefde wijze een gedienstige geest.

Man braucht kein Geld

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Ida Wüst, Hedy Kiesler en Kurt Gerron.

Een Duitse emigrant die in Amerika het geluk zocht maar niet vond, wordt, omdat men hem voor een miljonair houdt, te hulp geroepen wanneer een bank failliet gaat. Rühmann speelt de rol van de bankemployé die ervoor zorgt dat alles op zijn pootjes terechtkomt, in deze kostelijke komedie met een prima rol van Moser als de miljonair. Scenario van Karl Noti en Hans Wilhelm naar een toneelstuk van Ferdinand Altenkirch. Camerawerk van Willy Goldberger. Ook bekend als DER ONKEL AUS AMERIKA.

Die Dreigroschenoper

1931 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 1931. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Carola Neher, Rudolf Forster, Rudolph Forster, Reinhold Schunzel en Fritz Rasp.

Een Duitse emigrant die in Amerika het geluk zocht maar niet vond, wordt, omdat men hem voor een miljonair houdt, te hulp geroepen wanneer een bank failliet gaat. Rühmann speelt de rol van de bankemployé die ervoor zorgt dat alles op zijn pootjes terechtkomt, in deze kostelijke komedie met een prima rol van Moser als de miljonair. Scenario van Karl Noti en Hans Wilhelm naar een toneelstuk van Ferdinand Altenkirch. Camerawerk van Willy Goldberger. Ook bekend als DER ONKEL AUS AMERIKA.

Liebling der Götter

1930 | Musical

Duitsland 1930. Musical van Hanns Schwarz. Met o.a. Emil Jannings, Olga Tschechowa, Renate Müller, Hans Moser en Max Gülstorff.

Tevergeefs proberen Schwarz en zijn UFA-producent Erich Pommer te teren op het succes van DER BLAUE ENGEL, maar ook al kreeg Jannings in plaats van Dietrich nu tw[KA1]e[KA1]e populaire sterren tegenover zich (Müller en Tschechowa), de film haalde het niet en Jannings, als populaire zanger die zijn stem kwijtraakt, ook niet helemaal.

Geld auf der Strasse

1930 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1930. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Georg Alexander, Franz Schafheitlin, Leopold Kramer, Rosa Albach-Retty en Hans Moser.

Een arme bankbediende krijgt geld èn een vrouw. Vervelende verfilming van het gelijknamige blijspel van Rudolf Bernauer en Rudolf Österreicher, waarin Hans Moser een van de weinige lichtpuntjes is. Het was diens eerste geluidsfilm.