Luc Proulx: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

L'instit : Le boulard

1995 | Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Canada 1995. Drama van André Melançon. Met o.a. Gérard Klein, Emmanuel Bilodeau, Gabriel Duchesneau-Pölhuber, Linda Sorgini en Muriel Dutil.

De leraar (Klein), die komt invallen wordt in het kader van een uitwisselingsprogramma tussen Frankrijk en Canada naar een school in Quebec uitgezonden. In de loop van het schooljaar krijgt hij er een nieuwe leerling (Duchesneau) bij. Het is een onvoorspelbare, nukkige jongen. Hij kan niet opschieten met zijn klasgenootjes. De onderwijzer vraagt zich af wat er aan de hand kan zijn en ontdekt dat het joch iets verbergt: hij is dakloos en leeft met zijn vader op straat. Het continent en het land, waarin het verhaal zich deze keer afspeelt, vormen een nieuw decor en de mensen reageren anders, maar voor de rest is het allemaal dezelfde sentimentele lulkoek als we gewend zijn. De jonge Duchesneau ziet eruit als een onbevlekt engeltje en steelt het hart van elke moeder. Didier Cohen en Gilles Gérardin tekenden voor het scenario van deze aflevering. Cameraman Pierre Gill heeft optimaal gebruik gemaakt van de Canadese landschappen. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Le passage du Nord-Ouest

1992 | Drama, Avonturenfilm

Canada​/​​Frankrijk 1992. Drama van Bernard Dumont. Met o.a. Pierre Malet, Guy Thauvette, Khanh Hua, Muriel Sabourin en Paul Robert Rivest.

De jonge Franse etno-musicoloog Fabien (Malet) trekt naar het noorden van Canada om er de traditionele gezangen van de Kattajjak-eskimo`s op te nemen. Hij raakt vast in een afgelegen dorpje in de Hudson-baai waar eskimo`s, blanken en indianen op gespannen voet met elkaar samenleven. Jimmy (Thauvette), een jonge Cree-indiaan stelt hem voor om samen de reis naar het hoge noorden te voet af te leggen. Een trage psychologische avonturenfilm die zich afspeelt tegen de achtergrond van een van de meest barre streken van de westerse wereld, de Canadese toendra. De mensen zijn ruw en allesbehalve gastvrij en beschouwen elke vreemdeling als een gevaarlijke indringer. De twee hoofdrolspelers leveren goed werk, maar op de duur gaat hun tocht in de sneeuw toch wel vervelen. Pierre-Jean Maintigneux, Dumont en Michelle Allen baseerden hun scenario op een verhaal van Dumont en Victor Lluch. Mooie fotografie van Hugues De Haeck.

Le Party

1989 | Drama, Experimenteel

Canada 1989. Drama van Pierre Falardeau. Met o.a. Charlotte Laurier, Benoît Dagenais, Julien Poulin, Lou Ba bin en Roger Léger.

'Party' betekent in Quebec voor toneel. Deze gefilmde uitvoering heeft als bijzonder kenmerk dat het zich afspeelt in een gevangenis en van uur tot uur onstuimiger wordt. Het is al gauw duidelijk dat aan de ene kant de acteurs staan, die een verstandhouding hebben met de gevangenen, en aan de andere kant de cipiers. De eerste groep wil uit zijn bol gaan, terwijl de tweede groep deze vrijheid-voor-een-dag probeert in te dammen. Dit levert steeds meer psychologische en uiteindelijk ook lichamelijke confrontaties op. Niet alles is perfect aan deze film: er komen een paar goedkope oplossingen in voor, het geheel is een beetje zwart-wit en er loopt een totaal overbodige snobistische journalist in de film rond, die duidelijk nergens iets van begrijpt. Deze gebreken vergeten we echter al snel dankzij de krachtige en levendige regie, de verrassende camerabewegingen en het schokkende, zeer Buñel-achtige geweld: de een profiteert van de gelegenheid om te ontsnappen, terwijl de ander zichzelf met de oorbel van zijn aangebedene om het leven brengt. Een sterke maar bij wijlen ondraaglijke film, die blijft hangen.