Georges Chamarat: cast.
Er zijn 43 films gevonden.

Ras le coeur

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Daniel Colas. Met o.a. Silke Umel, Daniel Colas, Patrick Chesnais, Xavier SaintMacary en Georges Chamarat.

De ambitieuze debuutfilm van Colas die ook nog zelf de hoofdrol vertolkt als een werkloze architect die verliefd wordt op een danseres, die af en toe noodgedwongen ook prostituée is. Het meisje wordt gechanteerd door een corrupte politie- inspecteur die in een treffen met Colas gewond raakt. Het jonge koppel duikt onder. Niet onverdienstelijk, maar stuntelig gemaakt en met warrige sociale pretenties die nooit worden waargemaakt en die op den duur gaan irriteren.

La raison d'état

1977 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1977. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean Yanne, Monica Vitti, Michel Bouquet, François Périer en Jean-Claude Bouillon.

De Franse wapenindustrie krijgt een grote order van een Afrikaanse staat die bedreigd wordt door een naburig land. Met dit land zijn ook al clandestien onderhandelingen gaande over wapenleveranties. Een geleerde krijgt hier lucht van en schakelt zijn assistente in om bij de coördinator gegevens over de wapensmokkel los te krijgen en het schandaal in de openbaarheid te brengen. Onthullingen over malversaties binnen de op twee na machtigste militaire industrieën ter wereld worden helaas opgeklopt met melodramatische privé-intriges. Voor wie daar doorheen kan kijken, toch een beklemmende film met toespelingen op het Frankrijk anno 1977. Goed geacteerd bovendien. Twintig jaar later nog steeds actueel. Scenario van regisseur Cayatte, Jean Curtelin en Jean-Marie Guillaume. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

Les pirates de la Butte

1976 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1976. Familiefilm van Claude Pierson. Met o.a. Paul Préboist, Jacques Préboist, Michel Galabru, Roger Carel en Marco Perrin.

Deze regisseur, die gespecialiseerd is in pornofilms, verrast ons hier door de keuze van zijn onderwerp: het verhaal gaat namelijk over jochies uit Montmartre die in opstand komen tegen een gemene projectontwikkelaar die hun speelterrein wil afpikken. De humor is tamelijk banaal, de volwassenen zijn karikaturaal en de kinderen worden niet erg goed geregisseerd. Kan niet tippen aan LE BALLON ROUGE van Lamorisse en nog minder aan LES MISTONS van François Truffaut. Voor jonge kijkertjes die niet al te kieskeurig zijn. Na dit eenmalige uitstapje naar het kindervermaak, is Pierson weer teruggekeerd naar zijn gebruikelijke capriolen. Ook bekend als LA GRANDE RÉCRÉ.

Na!

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Jacques Martin. Met o.a. Jacques Martin, Danièle Evenou, Georges Chamarat en Lucien Raimbourg.

Tot op heden de enige film van een spektakel- en vooral tv-man. Centraal staat een voormalig oorlogsofficier die in Algerije heeft gezeten, en vriendschap sluit met en zich opwerpt als de Don Quichot-achtige voorvechter van een groep oudjes uit zijn wijk, die zich te kort gedaan voelen met hun magere pensioentje als gevolg van een staking bij de Sociale Dienst. Helaas sleept dit best aardige verhaaltje zich traag voort, vervalt het in een gemakkelijk soort van demagogie, en wordt er langdurig stilgestaan bij een hele reeks onbeduidende bijzaken. Van de wrangheid en de originaliteit van de maker van PETIT RAPPORTEUR op tv is niets terug te vinden. Jammer. Wie toch kijkt, zal genieten van de populistische beelden van Claude Saulnier.

L' Auvergnat et l'autobus

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Christiane Minazolli, Jacques Morel, Julien Guiomar en Michel Galabru.

Een man heeft een erfenis gekregen die hij in Straatsburg moet incasseren. Hij neemt voor het eerst van zijn leven de autobus en ziet in dit vervoermiddel een vruchtbare belegging van zijn nieuwe kapitaal. Hij besteedt al zijn geld aan de aanschaf van een bus die alleen nog rijp voor de schroot blijkt. Deze zeer voorspelbare komedie rond een naïef boertje, dat een gewillige prooi is voor allerhande uitbuiters, is ondanks de zich verwoed inspannende acteurs niet leuk.

Con la muerta a la espalda

1968 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1968. Thriller van Alfonso Balcázar. Met o.a. Jorge Martin, Vivi Bach, Daniele Vargas, Klaus-Jürgen Wussov en Rosalba Neri.

Een uitvinder van vergif, dat krankzinnige razernij teweegbrengt, wordt vermoord en zijn uitvinding gestolen door een misdaadsyndicaat. Zijn laboratorium-assistente (Bach) en een avonturier/meesterinbreker (Martin) achterhalen de levensgevaarlijke ampullen. Dit oninteressante en slordige vluggertje beoogde de filmcarrière van zangeresje Vivi Bach internationale allure te geven. Buitengewoon zwak. Opgenomen in 3D-StereoVision. Scenario van Tony Delom. Ook bekend als ELECTRA ONE.

Le malade imaginaire

1966 | Komedie

Frankrijk 1966. Komedie van Jean Pignol. Met o.a. Louis Seigner, Georges Chamarat, Jean-Paul Roussillon, Louise Conte en Michel Aumont.

Film van een vergeten regisseur die zich beperkt tot een vlakke registratie van de beroemde komedie van Molière en die blijk geeft van een totaal gebrek aan inventiviteit op filmisch gebied. Wat overblijft zijn de mooie decors, de onvergetelijke tekst, het verzorgde camerawerk en de eerlijke vertolking. De film verzinkt echter in het niet vergeleken bij IL MALATO IMMAGINARIO van Tonino Cervi!

Maléfices

1962 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Juliette Gréco, Liselotte Pulver, Jean-Marc Bory, Jacques Dacqmine en Mathé Mansoura.

Een getrouwde veearts wordt verliefd op een mysterieuze vrouw die jaren in Afrika heeft gewoond. Zijn vrouw wordt ernstig ziek en lijkt slachtoffer van voodoo. De man breekt met zijn geliefde die zelfmoord pleegt en komt dan achter de waarheid. De ware toedracht van het verhaal (van het duo Boileu-Narcejac dat ook tot LES DIABOLIQUES en VERTIGO inspireerde) laat zich al halverwege voorspellen, ook omdat de regie geen geheimzinnige spanning weet te suggereren. Gréco speelt dit Frans ster- vehikel na haar Hollywoodperiode met decoratieve ongeïnteresseerdheid.

Les Mystères de Paris

1962 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Jill Haworth, Dany Robin, Raymond Pellegrin en Pierre Mondy.

Een rechtschapen markies heeft per ongeluk de dood van een arbeider veroorzaakt en wil de zorg voor diens dochter op zich nemen. Het meisje blijkt ontvoerd. Ondertussen is zijn geliefde hem ontrouw met een corrupte baron die hem wil uitschakelen. Een feuilleton-roman van Eugène Sue in stijl verfilmd met een sterk aangezet contrast tussen de sloppen en de salons van de aristocratie. Scenario van Jean Halain, Pierre Foucaud en Diego Fabri. Camerawerk van Marcel Grignon.

Le passage du Rhin

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van André Cayatte. Met o.a. Charles Aznavour, Nicole Courcel, Georges Rivière, Cordula Trantow en Georges Chamarat.

Franse soldaten zijn in 1940 gevangen genomen en worden op het Duitse platteland tewerkgesteld. Een van hen beraamt onmiddellijk een ontsnapping om zich bij de Vrije Fransen in Londen te voegen, de tweede ondervindt in een boerengezin meer hartelijkheid dan in zijn eigen huwelijk en bij zijn schoonfamilie, en zal na de bevrijding permissie aanvragen naar Duitsland terug te keren. Dit pleidooi voor verbroedering wordt al te zwart-wit en vol melodramatische incidenten getekend, zodat de overtuigingskracht vooral komt van de aandoenlijk sobere Aznavour die de vijand leert waarderen. Onderscheiden met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Pascal Jardin, regisseur Cayatte en Arman Jammot naar diens idee. Het camerawerk is van Roger Fellous. Mono.

Il Ladro di Bagdad

1960 | Familiefilm, Avonturenfilm, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1960. Familiefilm van Arthur Lubin. Met o.a. Steve Reeves, Giorgia Moll, Georges Chamarat, Arturo Dominici en Antonio Battistella.

Een dief die zijn buit onder de armen van Bagdad verdeelt, wordt verliefd op de dochter van de sultan en komt tegenover een gevaarlijke rivaal te staan. Dit avontuurlijke sprookje kan qua vernuftige speciale effecten en spelprestaties niet in de schaduw van de vooroorlogse versie (THE THIEF OF BAGDAD) staan, maar is kleurrijk en met vaart gemaakt.

Suivez-moi, jeune homme

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Dany Robin, Daniel Gélin, Noël Roquevert, Michel Galabru en Georges Chamarat.

Een ijdele magnaat kan zich niet voorstellen dat een aantrekkelijke jongedame niets van zijn avances wil weten en schakelt een detective in om uit te vinden of hij soms een rivaal heeft. Uiteraard wordt de detective zelf verliefd. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte komedie die dankbaar gebruik maakt van de charme van de hoofdrolspelers en van de locaties van Cannes.

Le Grand chef

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Papouf, Jean-Jacques Delbo en Noëlle Norman.

Een stel autowassers willen hun eigen pompstation openen en kidnappen de zoon van een rijke industrieel om met het losgeld de aankoop ervan te bekostigen. Het jongetje blijkt echter zo onhandelbaar dat de vader op zijn beurt geld eist om hen van de lastpost te bevrijden. Het verhaal van O'Henry werd eerder door Howard Hawks verfilmd als sketch van O'HENRY'S FULL HOUSE en dat korte bestek was toereikend voor de komische mogelijkheden van het gegeven. De stof is voor een complete speelfilm al te mager zodat de hoofdrollen zich overmatig inspannen om het leuk te houden. Scenario van Henri Troyat, Henri Verneuil en Jean Manse.

Thérèse Etienne

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Françoise Arnoul, James Robertson Justice, Pierre Vaneck, Georges Chamarat en Guy Decomble.

Een weesmeisje trouwt noodgedwongen met een hereboer en leert op hun huwelijksdag haar volwassen stiefzoon kennen, met wie ze een verhouding krijgt. Ze vergiftigt haar echtgenoot, en haar minnaar neemt de schuld op zich. Het overbekend melodrama-gegeven - naar een roman van John Knittel - wordt door de nogal kille en vlakke vormgeving binnen de aannemelijke perken gehouden en kreeg een fraaie landschapsfotografie. De anders zo gemoedelijke Brit Robertson-Justice speelt verrasssend overtuigend een driftige Fransman.

Sénéchal le magnifique

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Nadia Gray, Jeanne Aubert, Georges Chamarat en Madeleine Barbulée.

Een acteur van weinig succesvol tourneegezelschap ontdekt bij toeval dat provincialen hem in zijn theaterkostuum een identiteit toedichten waar hij meer profijt van kan hebben dan van zijn optreden in de schouwburg. De verrassingen van het scenario zijn na de eerste twee vermommingen op, zodat Fernandel zich overmatig moet inspannen om de film vermakelijk te houden. Regie en tegenspel bieden hem weinig steun.

Le Chômeur de Clochemerle

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Maria Mauban, Ginette Leclerc, Rellys en Henri Vilbert.

Een werkloze staat zijn mededorpelingen bij als onbetaald klusjesman, maar wordt door anderen als een luie nietsnut beschouwd en met de nek aangekeken. Als hij een diefstal uit het kerkofferblok oplost, wordt hij de held van het dorp. Deze voorspelbare komedie met Fernandel op herhalingsoefening ontleent de plaatsnaam in de titel aan een eerdere succesroman en -film, maar bevat de satirische elementen daarvan niet. De film kent wel enkele aardige scènes.

Les aventures d'Arsène Lupin

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1956. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Robert Lamoureux, Liselotte Pulver, O.E. Hasse, Sandra Milo en Georges Chamarat.

Arsène Lupin heeft onder verschillende pseudoniemen relaties bij de overheid en weet bij juwelen- en kunstdiefstallen steeds vrijuit te gaan. Een Duitse barones heeft zijn identiteit doorzien en weet hem in opdracht van de Kaiser naar Duitsland te lokken. De verzorgde en elegante misdaadkomedie is onder Beckers gemiddelde niveau, maar niettemin voorbeeldig voor het genre. Vooral verrukkelijk acteren van Pulver en Hasse als barones en keizer. De regisseur bewerkte samen met Albert Simonin het werk van Maurice Blanc tot scenario, en het camerawerk deed Edmond Sechan.

Le couturier de ces dames

1956 | Komedie, Drama

Frankrijk 1956. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Suzy Delair, Françoise Fabian, Robert Pizani en Georges Chamarat.

Een eenvoudige kleermaker wordt na een erfenis mede-eigenaar van een modehuis, maar houdt dit geheim voor zijn bazige echtgenote. Ze komt toch achter zijn geheim en wordt jaloers op zijn aandacht voor een mannequin. Haar poging om tijdens de show van zijn eerste ontwerpen hem jaloers te maken, leiden tot onverwacht succes en dubbele happy-ending. Een aflevering uit de reeks Fernandel-films (als dameskapper, vrouwenarts etc.) met voorzichtig pikante situaties. Het spel van Delair als echtgenote hoort meer in een revuesketch thuis. Scenario van Gérard Carlier. Camerawerk van Charles Suin.

La Roue

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van André Haguet. Met o.a. Jean Servais, Claude Laydu, Catherine Anouilh, Julien Bartheau en Georges Chamarat.

Een treinmachinist ziet bij het uitbreken van WO II een vrouw verongelukken en adopteert haar dochtertje. Als zij volwassen is, omringt hij haar met verliefde jaloezie die hem van zijn omgeving en eigen zoon vervreemdt. Zijn verbittering wordt nog groter wanneer hij zijn gezichtsvermogen verliest. Deze Remake van de beroemde zwijgende film van Abel Gance mist de formele kwaliteiten ervan, terwijl ook de eigentijdse situering de melodramatische aspecten nadrukkelijk en gezocht maakt. Goed geacteerd door Servais met Mondy als zijn loyale collega.

La Fille Elisa

1956 | Drama, Historische film, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Dany Carrel, Serge Reggiani, Valentine Tessier, Marche Mercadier en Georges Chamarat.

De dochter van een veroordeelde aborteuse wordt via een opvoedingsgesticht de ster-attractie in een bordeel. Dan wordt ze verliefd op een blinde organist voor wie ze haar beroep geheim houdt, tot hij achter de waarheid komt en ze hem in het gevecht dat daardoor ontstaat per ongeluk doodt. Dit bar en boos zelfkantdrama krijgt enige pittoreske waarde door de situering in het verleden (het einde van de vorige eeuw) en door de rolbezetting vol bekende gezichten (waarvan sommigen aan het begin van hun filmcarrière)

C'est arrivé à Aden

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Dany Robin, André Luguet, Jean Bretonnière, Jacques Dacqmine en Elina Labourdette.

Een Frans theatergezelschap blijft tijdens een wereldtournee stagneren in de haven van een Victoriaans-Britse kolonie. Hun aanwezigheid en de wens om op te treden brengt de kolonialisten tot morele verontwaardiging maar de vedette verovert een woestijnprins die een politiek verdrag komt tekenen. In deze vlotte en (soms al te) uitbundig geacteerde komedie worden weinig overtuigende, maar wel vermakelijke, Engelse karikaturen door Franse acteurs neergezet. Robin speelt een charmante hoofdrol.

Le Printemps, l'automne et l'amour

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. D Fernandel, Nicole Berger, Claude Nollier, Philippe Nicaud en Denise Grey.

Een noga-fabrikant verdraagt met een gemoedelijke onverschilligheid zijn tirannieke schoonzuster totdat hij een berooid weesmeisje het leven redt en trouwt. Intriges drijven de jonge vrouw in de armen van een musicus, totdat de echtgenoot zijn schoonzus het huis uitjaagt. Deze sentimentele komedie blijft zo schetsmatig in zijn tekening van de personages en de situaties dat de visueel aandoenlijke combinatie van broze Berger en goedmoedige Fernandel in de film ook kansloos is.

Chantage

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Guy Lefranc. Met o.a. Raymond Pellegrin, Magali Noël, Leo Genn, Georges Chamarat en Noël Roquevert.

Nadat haar vader als chanteur is gearresteerd, wordt zijn onwetende dochter verkoopster bij een bevriende antiquair. Zowel haar werkgever als de buurman die haar het hof maakt zijn ook lid van de bende en proberen haar mogelijk belastende getuigenis te voorkomen. De verliefdheid van de buurman wordt echter geleidelijk aan oprecht, waardoor hij in gewetensnood komt. Deze conventionele film noir krijgt onbedoelde suspense omdat het louche voorkomen van Pellegrin zijn goede bedoelingen voor de toeschouwer heel lang twijfelachtig doet lijken.

Les Amants du Tage

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Françoise Arnoul, Daniel Gélin, Trevor Howard, Ginette Leclerc en Betty Stockfeld.

Man die ontrouwe vrouw heeft vermoord zwerft stuurloos rond tot hij in Lissabon verliefd wordt op jonge weduwe. Zij heeft echter ook een misdaad op haar geweten en wordt gevolgd door Engelse politieman. Veel melodramatische toevalligheden in scenario dat op toeristische locaties werd gefilmd, compleet met zang van Rodriguez. Sensuele spanning tussen Arnoul en Gélin en ironie van Howard houden aandacht vast over alle kuilen in de inhoud.

Le mouton à cinq pattes

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Françoise Arnoul, Denise Grey, Paulette Dubost en Édouard Delmont.

Een oude boer is al twintig jaar gebrouilleerd met zijn zonen, een vijfling, die zeer verschillende carrières hebben gemaakt. De dorpsnotabelen willen de oude man huldigen en hem verrassen met een familiereünie, maar vlak voor het feest komt de gendarmerie hem arresteren wegens een grootschalige oplichting. De zesvoudige rol van Fernandel is minder verrassend dan het lijkt omdat hij elk type al in eerdere films heeft gespeeld, maar het scenario en de inzet ook van andere acteurs resulteren toch in aanstekelijke vrolijkheid. Het scenario is van Albert Valentin. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Les Amoureux de Marianne

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Jean Brochard, Claire Jane en Sophie Leclair.

De dochter van een boekhouder is verliefd op de zoon van diens werkgever. Als de boekhouder kandidaat wordt gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee de politieke opponent van zijn baas wordt, dreigt de rivaliteit van de vaders de jonge liefde te verstoren. Het naïeve optreden van de directeursvrouw keert alles ten goede. Simpel komedietje, dat beter wordt geacteerd dan de rollen verdienen, is vooral onderhoudend in het verkiezingsgebeuren, maar nogal flauw in de voornaamste intrige. Al te mat geregisseerd.

Julietta

1953 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1953. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Dany Robin, Jeanne Moreau, Denise Grey en Bernard Lancret.

Terwijl Yves Allégret noir-poëtische parels draaide, koos broer Marc lichtere filmpaden. Zoals deze amusante melange van Parijs' boulevardtheater en Amerikaanse screwball comedy. Waarin Julietta (een fruitige Robin) opziet tegen het gearrangeerde huwelijk met een adelborst die Abraham al heeft gezien. Verloofde advocaat André Landrecourt (Marais), echter, lijkt haar wel wat. Het duurt even eer bij laatstgenoemde het eurekalampje aanfloept. Heerlijk jaren 50 escapisme naar de roman van de ravissante Louise de Vilmorin, elegant gefotografeerd door Henri Alekan. Moreau heeft de bijrol van arrogante advocatenverloofde. Regieassistent was ene Roger Vadim.

Le boulanger de Valorgue

1952 | Komedie, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1952. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Pierrette Bruno, François Linel, Leda Gloria en Madeleine Sylvain.

De dochter (Bruno) van een Italiaanse kruidenierster zegt dat haar baby van de bakkerszoon is. Bakker Fernandel weigert de bezoedeling van zijn zoon die in militaire dienst is, te geloven en levert geen brood meer aan iedereen in het dorp die op hand van kruidenierster Gloria is. Deze provençaalse platte- landskomedie geeft Fernandel alle kansen, terwijl de schildering volgens het scenario van Yves Favier en Pierre Lozach van het dorpsleven en de landschapsfotografie van cameraman Charles Suin de charme van de film verhogen.

La Jeune folle

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Danièle Delorme, Henri Vidal, Jean Debucourt, Jacqueline Porel en Olivier Hussenot.

Een Ierse revolutionair wordt wegens verraad gedood en zijn psychisch gestoorde zuster, die als dienstbode in een klooster werkt, is bezeten van wraak. De leider van de revolutionairen, op wie ze verliefd wordt blijkt verantwoordelijk te zijn voor de executie. De mooie rol van Delorme en de uitgekiende fotografie tillen de film boven zijn al te gecompliceerde dramatiek uit, al is de interessante Ierse problematiek in deze Franse aanpak weinig authentiek.

Il est minuit, Dr. Schweitzer

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van André Haguet. Met o.a. Pierre Fresnay, Jeanne Moreau, Raymond Rouleau, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een Elzasser dominee gaat op latere leeftijd medicijnen studeren en brengt met internationale orgelconcerten geld bijeen voor een hospitaal te Lambarene in Frans Equatoriaal Afrika. Na een jaar breekt WO I uit en hij wordt vanwege zijn geboorte in de Elzas door het Franse bestuur geïnterneerd. Deze filmbiografie is gebaseerd op een toneelstuk van Gilbert Cesbron en blijft ondanks documentaire inlassen haar theatrale herkomst verraden. Interessant vanwege het onderwerp, hoewel zo doortrokken van een geur van uitsluitend nobelheid dat het resultaat niet steeds overtuigt.

Coiffeur pour dames

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Blanchette Brunoy, Renée Devillers, Arlette Poirier en Georges Lannes.

Schapenscheerder werkt zich op tot trimmer van schoothonden en vat moed om zich in Parijs te installeren als dameskapper. Het succes stijgt hem naar het hoofd en een rijke dame die hij een jeugdig uiterlijk heeft bezorgd probeert hem aan haar dochter te koppelen. Toch al voor de hand liggende satire op de haute coiffure mist nu werking door alle veranderingen in de haarmode, al resulteren die ook in toen niet bedoelde komische effecten. Fernandel speelt zijn rol met meer animo dan film verdient.

Une histoire d'amour

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Dany Robin, Daniel Gélin, Georges Chamarat en Yolande Laffon.

Een filosofisch onderlegde politie-inspecteur (Jouvet) wordt belast met het ­onderzoek naar de vermoedelijke zelfdoding van twee jonge geliefden. In ­terugblik wordt onthuld hoe de jongelingen tot hun daad kwamen, versneden met sfeervolle interpretaties van de beschouwende inspecteur. De in Frankrijk zeer geliefde karakteracteur Jouvet (Quai des Orfèvres) leefde voor het theater, zijn filmrollen nam hij vooral aan om zijn theaterproducties te bekostigen. Zijn zwanenzang Une histoire d’amour is eigenlijk voornamelijk interessant dankzij het intense ­acteerwerk van Jouvet (1887-1951).

Les Mains sales

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Fernand Rivers. Met o.a. Pierre Brasseur, Daniel Gélin, Claude Nollier, Jacques Castelot en Georges Chamarat.

Een communistische verzetsleider wil het overleg met zijn politieke tegenstanders openen en wordt door zijn compromisloze partijgenoten als een verrader beschouwd die geliquideerd moet worden. De daartoe aangewezen jongeman vat echter sympathie voor hem op, maar zal hem toch doden, niet uit politieke principes, maar uit persoonlijke jaloezie. Sartres beroemde toneelstuk kreeg een amechtige registratie die de op zichzelf belangwekkende dialogen hoogst vermoeiend maakt, al zal dat op tv-formaat minder het geval zijn. Maar ook zuiver theatraal gesproken is dit geen ideale opvoering van het stuk. Opnieuw gefilmd als LE MANI SPORCHE.

Meurtres

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Fernandel, Line Noro, Jeanne Moreau, Mireille Perrey en Raymond Souplex.

In de eerste scène van Meurtres huilt Fernandel tranen 'als een overgoten bloempot', zo luidde het in een recensie van een halve eeuw terug. Fernandel was een geniaal komiek, maar slechts doorsnee in zijn schaarse dramatische rollen. Hij speelt Noel, die zijn doodzieke vrouw uit haar lijden verlost en daarna kampt met hevig schuldgevoel. Zijn broers zijn alleen maar bang dat Noels daad negatieve gevolgen zal hebben voor hun carrières, en laten hem daarom naar een gekkenhuis slepen. Noels nichtje (Moreau) laat het er niet bij zitten. De vele gesproken teksten in een lineair verteld verhaal maken Meurtres regelmatig saai.

Les orphelins de Saint-Vaas

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Zizi, Suzanne Grey, Lucile Mohain, Georges Chamarat en Albert Parrain.

De beschrijving van een familiedrama in genoemde provincieplaats, zich afspelend onder de bange ogen van drie kinderen. Een knap slot, omdat het alles in het midden laat. Een tamelijk realistische en soms subtiele schets. Wat een verrassing te ontdekken dat een film van Jean Gourguet nu eens te pruimen is!

Les Dieux du dimanche

1948 | Sportfilm, Drama

Frankrijk 1948. Sportfilm van René Lucot. Met o.a. Marc Cassot, Claire Maffei, René Génin, Alexandre Rignault en Georges Chamarat.

De carrière van een beroepsvoetballer wordt onderbroken door WOII en lijkt als hij gewond raakt tijdens krijgsgevangenschap definitief beëindigd. Niettemin lijkt zijn na-oorlogse come-back te slagen, totdat een blessure op het veld zijn hoop vernietigt. De toewijding van zijn vrouw geeft hem nieuwe levensmoed. Innemende sportfilm heeft een tamelijk overtuigende milieu-observatie, die vooral duidelijk maakt hoeveel de voetbalmentaliteit sindsdien is veranderd. Het sentimentele in het scenario is redelijk ingetoomd, waardoor de film geen echte smartlap is geworden.

La septième porte

1948 | Mysterie

Frankrijk 1948. Mysterie van André Zwobada. Met o.a. María Casares, Catherine Arley, Georges Marchal, Aimé Clariond en Jean Servais.

Een van de twee oosterse fabels van deze unieke maar geenszins onbelangrijke regisseur. De andere is NOCES DE SABLE. De jonge Ali erft de rijkdommen van een Pasja in ruil voor de belofte nooit de zevende deur van het paleis te openen. Hij doet het toch en wordt veroordeeld tot het vernemen van zijn hele verdere levensloop. Zijn jeugd is hij vanaf dat moment verloren. Een film in een traag tempo en in de vorm van een dichterlijk en vervreemdend verweerschrift, dank zij met name de beelden van Marcel Grignon. Scenario en dialogen zijn van Aurenche en Bost. Marchal in de rol van Ali is ongeloofwaardig.

L' Ecole buissonière

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Juliette Faber, Édouard Delmont, Edmond Ardisson en Georges Chamarat.

De nieuwe dorpsonderwijzer verwerpt de disciplinaire aanpak van zijn voorganger, maar komt daardoor in conflict met de gemeente-autoriteiten. Als hij erin slaagt om alle leerlingen te doen slagen, zal hij echter gehandhaafd worden. Simpel verhaal kreeg door spontane kinderregie een boeiende authenticiteit, met een uitstekende rol van Blier als de jonge idealist (die door zijn latere ontwikkeling tot humeurige dikkerd nu extra- verrassend werkt). Het onderwerp blijkt na veertig jaar nog steeds actueel.

Son dernier rôle

1946 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Gaby Morlay, Marcel Dalio, Jean Tissier, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een bewerking - door Jean Paul Lechanois - van een huilerig melodrama naar de roman van Lajos de Zilahy over een actrice die opgegeven is door de artsen en die haar laatste rol speelt: die van oude dame. Ze trekt zich terug in Annecy voordat ze naar Parijs terugkeert om te sterven bij haar minnaar. Het is moeilijk dit scenario zo te verfilmen dat het niet ongewild belachelijk wordt.

Leçon de conduite

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Odette Joyeux, André Alerme, Gilbert Gil, Maurice Baquet en Yves Deniaud.

Een jong, rijk krengetje wordt ontvoerd door een jongen en gevangen gehouden aan de bosrand. Echter in alle eer en deugd: hij wil haar talrijke huishoudelijke karweitjes bijbrengen. Totdat er echte amateur-gangsters opduiken...het loopt echter allemaal af met een huwelijk. Deze door Gaston Modot en Georges Lacombe uitgebroede komedie mag bekeken worden aangezien de Grangier uit die jaren meer waard was dan de 'hofleverancier' van onder meer Jean Gabin en Fernandel die hij naderhand is geworden. Camerawerk van Philippe Agostini.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.