Jan Mul: muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Haanstra: Delta Phase 1

1962 | Documentaire

Nederland 1962. Documentaire van Bert Haanstra.

Op duidelijke en overzichtelijke wijze geeft Haanstra verslag van de afsluiting van het Veerse Gat dat, in het kader van de Delta-werken, als eerste werd afgesloten. Stuk voor stuk ziet men hoe de craissons geplaatst worden. Het inbrengen van het laatste element is haast als thriller geconcipiëerd. Tevens toont hij de invloed van de afsluiting op de omwonenden daar de werken van belang waren voor gans Zeeland. Het vissersdorpje Veer, bv. moest evolueren naar een vakantie-oord aan de rand van het nieuwe kunstmatige meer dat door de afdamming ontstond. Ook niet professionelen kunnen genieten van deze documentaire, mede dank zij de verhelderende commentaar van Max Dendermonde. Fotografie is van Fred Tammes.

De Zaak M.P.

1960 | Komedie, Romantiek

Nederland​/​​België 1960. Komedie van Bert Haanstra. Met o.a. Albert Mol, Ko van Dijk, Ramses Shaffy, Julia de Gruyter en Mieke Verstraete.

De zaak Manneken Pis is Bert Haanstra's eerste werk na zijn klassieker Fanfare, met een jonge Albert Mol glansrijk in de hoofdrol als een Jacques Tati-eske dief die er vandoor gaat met Manneken Pis om de vader van zijn vriendin te imponeren. Deze aanval op de Belgische identiteit wordt onmiddellijk gepareerd met de diefstal van het beeld van Hans Brinker. Nederland versus België. Net als de botsende fanfarekorpsen in Fanfare. Haanstra vond het zijn slechtste film ooit, en een kunstwerk is het niet, maar de afzonderlijke delen zijn nog altijd kostelijk en bovendien licht verteerbaar. Debuutrol van Ramses Shaffy.

Over glas gesproken

1958 |

Nederland 1958. Bert Haanstra.

De zaak Manneken Pis is Bert Haanstra's eerste werk na zijn klassieker Fanfare, met een jonge Albert Mol glansrijk in de hoofdrol als een Jacques Tati-eske dief die er vandoor gaat met Manneken Pis om de vader van zijn vriendin te imponeren. Deze aanval op de Belgische identiteit wordt onmiddellijk gepareerd met de diefstal van het beeld van Hans Brinker. Nederland versus België. Net als de botsende fanfarekorpsen in Fanfare. Haanstra vond het zijn slechtste film ooit, en een kunstwerk is het niet, maar de afzonderlijke delen zijn nog altijd kostelijk en bovendien licht verteerbaar. Debuutrol van Ramses Shaffy.

Fanfare

1958 | Komedie, Muziek

Nederland 1958. Komedie van Bert Haanstra. Met o.a. Bernard Droog, Hans Kaart, Ineke Brinkman, Albert Mol en Andrea Domburg.

In de aanloop naar een belangrijk concours krijgen de leden van een fanfare onderling ruzie en reizen gesplitst naar de muziekwedstrijd. Met verrassend effect. Eerste speelfilm van Haanstra (1916-1997), vooral bekend als fotograaf en documentairemaker (Glas, Bij de beesten af), die het scenario samen met Jan Blokker schreef. De lichtvoetige film met fraai zwart-wit camerawerk van Eduard van der Enden werd opgenomen in prachtig, waterrijk Giethoorn, dat prompt grote bekendheid verwierf. Nederlandse klassieker, destijds een bioscoophit, werd genomineerd voor de Gouden Palm van Cannes.

Haanstra: Rembrandt, schilder van de mens

1956 | Documentaire, Experimenteel

Nederland 1956. Documentaire van Bert Haanstra.

Met als uitgangspunt een zelfportret van Rembrandt toen hij twintig was en een ander toen hij zestig was, schetst Haanstra de veertig tussenliggende jaren die de zeventiende eeuwse kunstenaar kenmerken als een schilder die veel aandacht had voor de mens. Hij werd duidelijk geboeid door de mens en zijn gelaatsuitdrukkingen, zijn tederheid, maar ook zijn wreedheid. Hij schilderde zichzelf, zijn ouders, zijn vrouw, maar ook volslagen onbekenden die hem in het diepste van zijn ziel raakten. Zijn werken illustreren zijn levenssfeer en zijn geloof. Een zeer originele stijl voor een biografische film. Haanstra eindigt met een collage van verschillende zelfportretten zodat Rembrandt ouder wordt voor de ogen van de toeschouwer. De fotografie was in handen van Stanley Sayer.

En de zee was niet meer

1956 | Korte film, Documentaire

Nederland 1956. Korte film van Bert Haanstra.

Met als uitgangspunt een zelfportret van Rembrandt toen hij twintig was en een ander toen hij zestig was, schetst Haanstra de veertig tussenliggende jaren die de zeventiende eeuwse kunstenaar kenmerken als een schilder die veel aandacht had voor de mens. Hij werd duidelijk geboeid door de mens en zijn gelaatsuitdrukkingen, zijn tederheid, maar ook zijn wreedheid. Hij schilderde zichzelf, zijn ouders, zijn vrouw, maar ook volslagen onbekenden die hem in het diepste van zijn ziel raakten. Zijn werken illustreren zijn levenssfeer en zijn geloof. Een zeer originele stijl voor een biografische film. Haanstra eindigt met een collage van verschillende zelfportretten zodat Rembrandt ouder wordt voor de ogen van de toeschouwer. De fotografie was in handen van Stanley Sayer.

Tournooi

1948 |

1948. Herman van der Horst.

Met als uitgangspunt een zelfportret van Rembrandt toen hij twintig was en een ander toen hij zestig was, schetst Haanstra de veertig tussenliggende jaren die de zeventiende eeuwse kunstenaar kenmerken als een schilder die veel aandacht had voor de mens. Hij werd duidelijk geboeid door de mens en zijn gelaatsuitdrukkingen, zijn tederheid, maar ook zijn wreedheid. Hij schilderde zichzelf, zijn ouders, zijn vrouw, maar ook volslagen onbekenden die hem in het diepste van zijn ziel raakten. Zijn werken illustreren zijn levenssfeer en zijn geloof. Een zeer originele stijl voor een biografische film. Haanstra eindigt met een collage van verschillende zelfportretten zodat Rembrandt ouder wordt voor de ogen van de toeschouwer. De fotografie was in handen van Stanley Sayer.

Metamorphose

1946 |

1946. Herman van der Horst.

Met als uitgangspunt een zelfportret van Rembrandt toen hij twintig was en een ander toen hij zestig was, schetst Haanstra de veertig tussenliggende jaren die de zeventiende eeuwse kunstenaar kenmerken als een schilder die veel aandacht had voor de mens. Hij werd duidelijk geboeid door de mens en zijn gelaatsuitdrukkingen, zijn tederheid, maar ook zijn wreedheid. Hij schilderde zichzelf, zijn ouders, zijn vrouw, maar ook volslagen onbekenden die hem in het diepste van zijn ziel raakten. Zijn werken illustreren zijn levenssfeer en zijn geloof. Een zeer originele stijl voor een biografische film. Haanstra eindigt met een collage van verschillende zelfportretten zodat Rembrandt ouder wordt voor de ogen van de toeschouwer. De fotografie was in handen van Stanley Sayer.

Ten Hoogste Negen Jaren

1945 | Mysterie, Thriller

Nederland 1945. Mysterie van Alfred Mazure, Piet van der Ham, Piet van der Ham en Alfred Mazure. Met o.a. Adolphe Engers, Alfred Mazure, Lou den Hartogh, Henk Hasebos en Alfred Mazure.

Met als werktitel MOORD IN HET MODEHUIS verfilmde striptekenaar Mazure met regiehulp van Piet van der Ham tijdens de oorlogsjaren in de omgeving van Den Haag een Dick Bos-verhaal (naar de aflevering 'Nemesis', herdrukt als 'Kortsluiting'), waarin de Haagse advocaat Maurice van Nieuwenhuizen model stond voor de jiu-jitsu beoefenende speurder die het opneemt tegen een vanuit een psychiatrische inrichting opererende bende. Met camerawerk van Dots Dresselhuys was dit 'n curieuze, amateuristische film die slechts twee persvoorstellingen kreeg.

Arnhem

1945 |

Nederland 1945. Herman van der Horst en Paul Schuitema.

Met als werktitel MOORD IN HET MODEHUIS verfilmde striptekenaar Mazure met regiehulp van Piet van der Ham tijdens de oorlogsjaren in de omgeving van Den Haag een Dick Bos-verhaal (naar de aflevering 'Nemesis', herdrukt als 'Kortsluiting'), waarin de Haagse advocaat Maurice van Nieuwenhuizen model stond voor de jiu-jitsu beoefenende speurder die het opneemt tegen een vanuit een psychiatrische inrichting opererende bende. Met camerawerk van Dots Dresselhuys was dit 'n curieuze, amateuristische film die slechts twee persvoorstellingen kreeg.