Guy Decomble: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

Les vieux de la vieille

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Noël-Noël, Mona Goya en Yvette Etiévant.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

Nathalie, agent secret

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Martine Carol, Félix Marten, Jacques Berthier, Dany Saval en Darío Moreno.

Een wufte mannequin sluit een weddenschap af, waardoor ze voor een atoomspionne wordt aangezien. Ze krijgt ook nog een moord in de schoenen geschoven, die ze met onvermoeid vernuft zelf weet op te lossen. Dit tweede NATHALIE-avontuur is met minder brille gemaakt dan deel 1, en het type van het slimme domme blondje is nu ook minder verrassend, maar het resultaat blijft redelijk onderhoudend.

Les quatre cents coups

1959 | Drama, Experimenteel, Biografie

Frankrijk 1959. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Guy Decomble en Patrick Auffray.

De overspelige moeder en kortzichtige stiefvader van puber Antoine Doinel (Léaud) ergeren zich aan zijn 'onuitstaanbare gedrag' en sturen hem dus maar naar een opvoedingsgesticht. Dat zal hem leren. 'Puur autobiografisch is het verhaal niet,' zei Truffaut in een gesprek met kunstbroeder Rivette, 'als dertienjarige wilde ik alle misdaden van de wereld plegen, zonder ervoor te worden gestraft, maar míjn ouders waren aardige mensen.' Met Truffaut kwam het nog helemaal goed, met hulp van beroemd criticus André Bazin (aan wie de film is opgedragen) ontwikkelde hij zich tot een van de grondleggers van de Nouvelle Vague.

Les cousins

1959 | Drama, Romantiek, Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Gérard Blain, Jean-Claude Brialy, Juliette Mayniel, Claude Cerval en Michèle Méritz.

Wanneer de wat naïeve Charles (Blain) in Parijs gaat studeren, trekt hij in bij neef Paul (Brialy), een gemakzuchtige feestneus. De huisgenoten en tegenpolen krijgen problemen wanneer Charles verliefd wordt op een vriendin van Paul, Florence (Mayniel). Visueel sterk, het scenario is wat minder overtuigend. Vroeg werk van Claude Chabrol die met dezelfde hoofdrolspelers eerder Le beau Serge afleverde, en zich artistiek aansloot bij de invloedrijke Franse filmbeweging Nouvelle Vague, waartoe ook Jean-Luc-Godard en François Truffaut behoorden. Op het festival van Berlijn onderscheiden met de Gouden Beer.

Thérèse Etienne

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Françoise Arnoul, James Robertson Justice, Pierre Vaneck, Georges Chamarat en Guy Decomble.

Een weesmeisje trouwt noodgedwongen met een hereboer en leert op hun huwelijksdag haar volwassen stiefzoon kennen, met wie ze een verhouding krijgt. Ze vergiftigt haar echtgenoot, en haar minnaar neemt de schuld op zich. Het overbekend melodrama-gegeven - naar een roman van John Knittel - wordt door de nogal kille en vlakke vormgeving binnen de aannemelijke perken gehouden en kreeg een fraaie landschapsfotografie. De anders zo gemoedelijke Brit Robertson-Justice speelt verrasssend overtuigend een driftige Fransman.

Bob le Flambeur

1956 | Drama, Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Roger Duchesne, Isabelle Corey, Daniel Cauchy, Howard Vernon en Guy Decomble.

'Mooie boeventronie,' zegt Robert Montagné tegen zijn spiegelbeeld. Een waar woord: Roger Duchesne (1906-1996), die de oudere gangster Bob de Gokker vertolkt, was, na een vooroorlogse succescarrière als acteur, in het Parijse 'milieu' beland en er wegens schulden weer uit verbannen. Een ideale figuur, dus, om in deze gelaagde misdaadfilm als ongrijpbare speeltafelverslaafde het Casino van Deauville te beroven. Later betreurde Melville dat de dialogen van noir-auteur Auguste le Breton louter verroest argot bevatten, maar inmiddels is juist dat bargoens een van de charmes van Bob le Flambeur. Henri Decaë fotografeerde het uitgaanskwartier Pigalle als een prachtig licht-en-schaduwspel.

Les aristocrates

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Brigitte Auber, Maurice Ronet, Jacques Dacqmine en Georges Descrières.

Deze film gaat over de autoritaire markies de Maubrun (Fresnay) die niet meer met zijn tijd kan meegaan. Hij is tegen het voorgenomen huwelijk van zijn dochter Daisy (Auber), die met een rijkaard beneden haar stand wil trouwen. Hij geeft de strijd op als hij merkt dat hij alleen staat. Het fatale ongeluk dat een van zijn zoons krijgt, is de druppel die de emmer doet overlopen: hij trekt zich terug in een klooster. Hoewel het verhaal een draak is, zeker een halve eeuw later (het speelt in N.O. Frankrijk in Bourgondië rond 1950), is de psychologische aanpak van het familiedrama goed gedaan, waardoor het niet veroudert. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, maar er zijn even sterke, zo niet betere, boeiendere en modernere films over dit onderwerp gemaakt die gemakkelijk kunnen opwegen tegen deze rolprent. Het scenario is van Roland Laudenbach naar de roman van Michel de Saint-Pierre. De fotografie was in handen van Pierre Petit.

Le Défroqué

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Fresnay, Pierre Trabaud, Nicole Stéphane, Léo Joannon en Marcelle Géniat.

Afvallige priester is verbeten atheïst die zich in krijgsgevangenschap onderscheidt door morele moed. Jonge medegevangene wil na de bevrijding zelf priester worden en probeert atheïst te bekeren. Film was bij première aandachttrekkend en veelgeprezen discussiestuk, komt nu over als soms melodramatisch.

Suivez cet homme

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Bernard Blier, Andrée Clément, Suzy Prim, France Roche en Paul Frankeur.

Een politiecommissaris vertelt op zijn verjaardag de twee affaires waarmee hij promotie heeft gemaakt: de gifmoord op een woekeraarster en de oplichting van een verzekeringsfirma door een diefstal van imitatie-juwelen. Deze twee waargebeurde misdaden in een fictieve randvertelling werd verzorgd maar weinig dynamisch vorm gegeven. Er wordt vooral goed gespeeld.

La Maison dans la dune

1951 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1951. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Roger Pigaut, Ginette Leclerc, Jean Chevrier, Marie-Claire Olivia en Arthur Devère.

Een smokkelaar heeft per ongeluk een douanier gedood en wordt als hij een tijdje onderduikt verliefd op een jong meisje, wat jaloezie en wraakzucht van zijn geliefde uitlokt. De smokkelaarsromantiek was een inmiddels vergeten standaardgenre in de jaren vijftig, wat de film nu een curiositeitswaarde geeft die hij destijds niet had.

Les Premières armes

1950 | Biografie, Drama

Frankrijk 1950. Biografie van René Wheeler. Met o.a. Jean Cordier, Michèle Alfa, Julien Carette, Guy Decomble en Paul Frankeur.

Een adolescent is door zijn vader op een kostschool in de provincie geplaatst om een opleiding als jockey te krijgen. Hij voelt zich ongelukkig in de strenge omgeving, maar vindt enige troost bij de vrouw van één van zijn directeuren en in de vriendschap met een Spaanse leeftijdgenoot. Sobere, voor de regisseur autobiografische film toont in documentaire benadering een weinig bekend milieu en tekent de personages zonder vals sentiment of romantisering. Een film die onterecht te weinig waardering kreeg.

Vire-vent

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. Sophie Desmarets, Mady Berry, Marie Daëms, Marina de Berg en Paulette Elambert.

De vader, moeder, zoon en drie dochters Donadieu wonen in de Provence en het is bij hen een gezellige boel. Een van de meisjes komt op het slechte idee een opdringerige geharde en plompe bergbewoner te trouwen en gedaan is het met de gezelligheid. Gelukkig bevalt het hem uiteindelijk ook niet en verlaat hij zijn vrouw om terug te keren naar de bergen. Een bittere satire op de zeden en gebruiken met knappe observaties, psychologische kwaliteiten en een zeer fijngevoelige aanpak. Dit alles in de voor deze uitmuntende regisseur, wiens carrière wel wat langer had mogen duren, kenmerkende kleurschakeringen.

Scandale aux Champs-Elysées

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Roger Blanc. Met o.a. Françoise Christophe, Christiane Barry, Annette de Lattre, Anouk Ferjak en Jacqueline Carlier.

Drie mannequins zijn bij een grote couturier (zie rolverdeling) vermoord. Na een aantal verwikkelingen vindt een jonge politie- inspecteur de schuldige. Ietwat maf en hoewel de regisseur kon beschikken over een ruim budget en talrijke connecties (zie rolverdeling), heeft hij het nauwelijks voor elkaar gekregen de film een persoonlijk tintje mee te geven dan wel deze puinhoop in goede banen te leiden. Maar wie voor de drommel is dan ook Roger Blanc??

Jour de fête

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacques Tati. Met o.a. Jacques Tati, Guy Decomble, Paul Frankeur, Santa Relli en Maine Vallee.

Tati's passie voor het conflict tussen moderniteit en traditie krijgt in Jour de fête vorm in het dagelijks werk van de stuntelende postbode François (Tati). Tijdens de feestelijkheden van 14 juli ziet François een film over de Amerikaanse posterijen die snel en efficiënt miljoenen brieven verwerken. François kan niet eens de posttas op zijn rug vinden, tot vermaak van de dorpelingen. Met hulp van de kermislieden probeert hij zijn ingesleten gewoonten te stroomlijnen. Feestelijke, vertederend warme komedie van de cineast die zijn vak zou perfectioneren met de latere Mon Oncle en Playtime. Werd in 1995 in de originele gekleurde versie opnieuw uitgebracht.

Le Village perdu

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Gaby Morlay, Arlette Merry, Line Noro, Marthe Mello en Julienne Paroli.

Een somber drama met een gelukkig einde, spelend in een bergdorpje waarvan een van de bewoners is vermoord. Een ander hangt zich op omdat hij verdacht wordt. De schuldigen worden door een lawine overvallen dankzij gebruikmaking van magie. Realisme (de plattelandsgebruiken in een achtergebleven gebied) en fantasie met de roman van Gilbert Dupé als uitgangspunt. De zwakheid van het scenario wordt gecompenseerd door de fotografie van Marcel Grignon en door het goede spel, vooral in de bijrollen.

La Maison sous la Mer

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Henri Calef. Met o.a. Viviane Romance, Dora Doll, Anouk Aimée, Santa Relli en Geneviève Morel.

Een fatsoenlijke bewerking, ofschoon verstoken van heus filmtalent (alleen de film JERICHO redt Henri Calef van de vergetelheid), van de gelijknamige roman van Paul Vialar. Dit MAISON SOUS LA MER is in feite een grot waarin geliefden vluchten om hun tragisch lot te ontlopen. Is evenwel minder dan de roman, ondanks een briljante rolbezetting, het scenario van Jacques Companeez en vooral de beelden van Claude Renoir.

Rêves d'amour

1946 | Biografie, Romantiek

Frankrijk 1946. Biografie van Christian Stengele. Met o.a. Annie Ducaux, Mila Parély, Lise Berthier, Lise Florelly en Geneviève Morel.

De biografie van Frans Liszt die vooral draait om zijn liefdes met Marie d'Agoult en George Sand. Niet geïnspireerd op historische werken maar op een toneelstuk van René Fauchois; een geromantiseerde en gefantaseerde biografie. De camera neemt ons mee van Parijs naar Italië met tussendoor nog even Zwitserland terwijl diverse personen de kunst bedrijven en zich inspannen om de tijd te doden. Kortom, de mythe en niet de werkelijkheid. Aan de zwakheid van het scenario kan een ongelijkmatige vertolking worden toegevoegd waar Berry bovenuit steekt. Dankzij de muziek en de decors van Alexandre Trauner kan men zich daar overheen zetten.

La Ferme du pendu

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Alfred Adam, Guy Decomble, Lucienne Laurence en Claudine Dupuis.

Kinderen van boer besluiten om geërfde boerderij niet op te splitsen, nooit te trouwen. Zuster haakt als eerste af, tweede broer verhangt zich en ook jongste trouwt en ziet af van erfdeel. Oudste kan in zijn eentje boerderij nauwelijks draaiende houden en vraagt zich af wie er na zijn dood voor moet zorgen. Platte-landsdrama kreeg sobere vorm die drakerigheid vermijdt, maar niet altijd blijft boeien. Eerste filmrol van Bourvil.

La Grande Meute

1944 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1944. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Jacqueline Porel, Suzanne Dantès, Paulette Elambert, Julienne Paroli en Jacques Dumesnil.

Bewerking van de schitterende roman van Paul Vialar (1943) over zeden op platteland en kasteel, die nog altijd gelezen wordt. Het zou vergeefs zijn hierbij enig talent te verwachten, want hij is van De Limur die bijna alleen commerciële films heeft gemaakt: hij was 'technical director' in Hollywood waar hij het vak leerde. Leuk om naar te kijken, meer niet.

L'affaire est dans le sac

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Pierre Prévert en Jacques Prévert. Met o.a. Jean-Pierre Dreyfus, Etienne Decroux, Lucien Raimbourg, Marcel Duhame en Jean-Jacques Brunius.

Een kapelaan en een jongeman willen een rijke erfgename in een zak ontvoeren maar nemen per abuis haar vader mee. De jongeman trouwt met de erfgename. Onbeduidende intrige waaraan de gebroeders Prévert allerlei eigen onzinnige, surrealistische en poëtische grappen hebben toegevoegd. Scherpe satire op het fascisme en dat is geen verrassing in die tijd. Dit commerciële fiasco is nu een Franse klassieker geworden.