Mario Bava (1914-1980): regie, scenario en camera.
Er zijn 34 films gevonden.

Shock

1977 |

Italië 1977. Mario Bava. Met o.a. Paolo Brigenti, Fransesco Barbieri en Lamberto Bava.

La Casa dell'Esorcismo

1975 | Horror

Italië 1975. Horror van Mario Bava. Met o.a. Telly Savalas, Elke Sommer, Sylva Koscina, Alida Valli en Robert Alda.

Dit EXORCIST-plagiaat van Bava, gemaakt onder het pseudoniem Mickey Lion, is interessanter dan de meeste soortgenoten, maar niet bijster goed. Overvloedig braken en grove taal worden gebruikt in het verhaal over Sommer die tijdens een vakantie in Spanje bezeten raakt door geesten uit een andere tijd. Haar wassen evenbeeld is al aanwezig in het huis dat bewoond wordt door een oude sadistische vrouw met haar achterlijke zoon. Hun butler Savalas is de reincarnatie van de duivel die voortdurend op een lollie(!) loopt te zuigen. Scenario van Alfred Leone en Albert Cittini. Ook bekend als LISE E IL DIAVOLO, THE HOUSE OF EXORCISM, LISA AND THE DEVIL en DEVIL IN THE HOUSE OF EXORCISM.

Semaforo rosso

1974 | Thriller

Italië 1974. Thriller van Mario Bava. Met o.a. Riccardo Cucciola, Aldo Capone en Lea Lander.

Op de vlucht voor de politie houden drie gangsters een auto tegen. Ze sleuren een vrouwelijke gijzelaar (Lander) mee en dwingen de chauffeur (Cucciola) door te rijden. Onthutst deelt de man hen mee dat hij de slapende baby op de achterbank dringend naar het hospitaal moet voeren, maar daar kunnen de gangsters geen rekening mee houden. Via de radio verneemt hij bovendien dat de kerels meedogenloos zijn en hij merkt al vlug dat ze elkaar ook rauw lusten. Onderweg schieten ze zowel een van hun gezelschap dood als een tourist aan een tankstation. Voor Cucciola en Lander is het duidelijk: deze kerels laten geen getuigen achter. Meer dan twintig jaar werd deze gangsterthriller verloren gewaand, en in 1996 werd hij eindelijk voor de eerste maal in roulatie gebracht. Dit testament van Bava, die na zijn dood werd uitgeroepen tot meester van de fantastiek, is een juweeltje van claustrofobische angst. De film werd haast integraal opgenomen in de auto, met een doorlopende doodsbedreiging. Voor de toeschouwer is het een haast ondraaglijke reis doorheen de waanzin, geweld, obsessie en angst. A. Parenzo baseerde zijn scenario op een roman van Ellery Queen. Fotografie is van Emilio Variano.

Quante volte...quella notte

1973 | Erotiek, Mysterie

Italië​/​​Duitsland 1973. Erotiek van Mario Bava. Met o.a. Brett Halsey, Pascale Petit, Daniela Giordano, Valeria Sabel en Brigitte Skay.

Een jongen en een meisje hebben samen de nacht doorgebracht, maar vertellen later thuis tegenstrijdige verhalen: zij zegt te zijn aangerand, hij stelt verleid te zijn door een nymfomane. Een conciërge die hen gezien heeft, zegt dat ze hebben deelgenomen aan een biseksuele groepsorgie. De in 1969 opgenomen erotische film werd getroffen door een censuurverbod en werd jaren later opnieuw gemonteerd met horror-achtige nieuwe scènes. Ook los van de mystificaties in het scenario zelf valt er geen touw aan vast te knopen, al leidt de vormgeving soms tot suggestieve momenten.

Lisa e il diavolo

1973 | Horror

Italië​/​​Duitsland​/​​Spanje 1973. Horror van Mario Bava. Met o.a. Elke Sommer, Telly Savalas, Alessio Orano, Alida Valli en Sylva Koscina.

Duitse toeriste Lisa Reiner (Sommer) raakt tijdens haar uitstapje in een Spaans stadje verzeild in het huis van een zonderlinge aristocratenfamilie. Even gesjochten als poëtisch horrorsprookje, opgenomen in Toledo, voert de kijker het barokke paralleluniversum binnen van genregrootmeester Bava (1914-1980). Tegenover het Familie Knots-scenario staan betoverende beeldlyriek, nachtzwarte humor en een anderwereldse sfeer. Savalas, als familiefactotum met Kojak-lollie, is te raar voor woorden. In de speelse optiteling legt de witgehandschoende illusionistenhand van Bava zelf de kaarten. Weemoedige muziek van Carlo Savina.

I Tre volti della paura

1973 | Horror, Thriller

Italië 1973. Horror van Mario Bava. Met o.a. Boris Karloff, Mark Damon, Michèle Mercier, Susy Andersen en Glauco Onorato.

Dit horror-drieluik naar verhalen van Tolstoi, Tsjechow en Snyder heeft het voordeel, dat een kort besef geen tijd voor groeiend ongeloof toelaat, zodat Bava's suggestieve fotografie elk gegeven een optimale spanning en verrassingseffecten kan geven. De episode in eigentijdse situering is een anti-climax, omdat een vrouw, alleen thuis, die telefonisch geterroriseerd wordt, een overbekende situatie is en Mercier bovendien niet tegen de solorol blijkt opgewassen. Karloff praat de episodes ook aan elkaar.

Gli orrori del castello di Norimberga

1972 | Horror

Duitsland​/​​Italië 1972. Horror van Mario Bava. Met o.a. Antonio Cantafora, Joseph Cotten, Elke Sommer en Massimo Girotti.

De Amerikaanse student Peter Kleist duikt in Oostenrijk in het verleden van zijn voorvader, de kasteelheer en aartssadist Otto von Kleist. Wanneer Peter voor de grap een bezweringsformule reciteert, komt de 'Bloedbaron', die een heks levend liet verbranden, tot leven. Simpelmansplot met moordgeest fungeert uiteraard slechts als kapstok voor Bava's gotisch-barokke sfeertekeningen. Helaas hebben die evenmin het niveau van eerder en later werk. De scène waarin de bekoorlijke Sommer, op de vlucht voor de psychoot, door nevelige steegjes holt is niettemin fantastisch. Fraaie muziek van Stelvio Cipriani.

Ecologia del delitto

1972 | Horror, Thriller

Italië 1972. Horror van Mario Bava. Met o.a. Claudine Auger, Claudio Volonté, Laura Betti, Isa Miranda en Anna Rossati.

Om een villa aan zee te erven, is een echtpaar verantwoordelijk voor elf moorden en het wordt als het doel bereikt is, per ongeluk zelf doodgeschoten door hun spelende kinderen. Nogal korte film lijkt geen ander doel te hebben dan te tonen op hoeveel verschillende wijzen moordsc[KA2]enes in beeld kunnen worden gebracht. Dat gebeurt inderdaad inventief, verrassend, sfeervol (en bloederig) met de regisseur zelf aan de camera, maar het pover scenario zonder - zwarte - humor is onvoldoende.

Twitch Of The Death Nerve

1971 |

Italië 1971. Mario Bava. Met o.a. Lea Krugher, Franco Ressel, Mary Arden, Ariana Gorini en Thomas Reiner.

Om een villa aan zee te erven, is een echtpaar verantwoordelijk voor elf moorden en het wordt als het doel bereikt is, per ongeluk zelf doodgeschoten door hun spelende kinderen. Nogal korte film lijkt geen ander doel te hebben dan te tonen op hoeveel verschillende wijzen moordsc[KA2]enes in beeld kunnen worden gebracht. Dat gebeurt inderdaad inventief, verrassend, sfeervol (en bloederig) met de regisseur zelf aan de camera, maar het pover scenario zonder - zwarte - humor is onvoldoende.

Roy Colt & Winchester Jack

1970 | Western

Italië 1970. Western van Mario Bava. Met o.a. Brett Halsey, Marilù Tolo, Charles Southwood en Teodore Corra.

Roy en Jack zijn vrienden maar ze willen allebei de bende, waar ze toe behoren, aanvoeren. Ze gaan uit elkaar en één van hen wordt sheriff. Ze krijgen te maken met een bandiet die uit is op een kaart waar een schat op aangegeven staat. En zodra het in een spaghetti-western om goud gaat stuift iedereen er op af, onderwijl op elkaar schietend.

Il rosso segno della follia

1970 | Horror, Thriller

Italië​/​​Spanje 1970. Horror van Mario Bava. Met o.a. Stephen Forsyth, Dagmar Lassander, Laura Betti, Femi Benussi en Verónica Llimera.

Critici moesten hem niet, maar genrefilmconnaisseurs weten: niemand maakte met zo weinig lire zulke adembenemende fantastiek als Mario Bava. In deze onconventionele giallo (Italo-whodunit) onthult Bava senior direct de identiteit van de vrouwenmoordenaar met de hakbijl: zo is er alle ruimte voor lichtspel, cameravondsten en de tragiek van de protagonist. De Romeinse maestro viel, 27 jaar na zijn dood in 1980, de postume eer ten deel van de meest luxueuze regisseursmonografie ooit: Mario Bava - All the Colors of the Dark (2007) door Bavafiel Tim Lucas.

Cinque bambole per la luna d'Agosto

1970 | Erotiek

Italië 1970. Erotiek van Mario Bava. Met o.a. William Berger, Ira von Fürstenberg en Edwige Fenech.

Op een eiland bevinden zich vijf mannen en vijf vrouwen. Drie industriëlen, een geleerde en een zeeman, elk met hun resp. vrouw of liefje. Een autochtoon knap meisje zorgt voor wat bijkomende spanningen. Het aanwezige naakt, de sensueel uitziende vrouwen en de zwoele erotiek leunen dicht tegen een brave seksfilm aan, maar scenarist Mario Di Nardo zorgt ook nog voor een soort variatie op Tien kleine negertjes van Agatha Christie, dat zonder suspense is en stuntelig in beeld is gebracht.

Danger: Diabolik

1968 | Komedie, Actiefilm, Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1968. Komedie van Mario Bava. Met o.a. John Phillip Law, Marisa Mell, Michel Piccoli, Adolfo Celi en Claudio Gora.

'Ik geef je twee miljard lire!,' zei producent Dino de Laurentiis tegen regisseur Mario Bava. 'Onzin,' zei de filmmaker naar verluidt. 'Ik verfilm Diabolik voor 250 miljoen lire, maar dan wel met Marisa Mell in plaats van Catherine Deneuve.' Met die omgerekend 350 duizend euro maakte de vermaarde cineast (Kill, Baby... Kill!) een van de beste glamour-misdaadfilms van de voorbije eeuw. In zijn capabele handen werd titel(anti)held Diabolik (een Italiaans stripfiguur) een Jaguar E-Type rijdende, Marisa Mell verleidende, lakleer dragende dief in een uitzinnige, ondergrondse, retro-futuristische schuilplaats (met een dozijn E-Types!), begeleid door Ennio Morricone's wah wah-demper trompet-jazz. Cult-classic, en perfecte voor- en achtergrondfilm.

Le spie vengono dal semifreddo

1966 | Komedie

Italië 1966. Komedie van Mario Bava. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia en Vincent Price.

Op een koopje gemaakte en slecht geregisseerde komedie over de spionnen Fanchi en Ingrassia, die voor de FBI werken om een megalomaan te bestrijden, maar die tenslotte in handen van de Russen vallen. De rol van Vincent Price is een parodie op de figuren die hij in andere films speelde, maar hij schijnt zich er nogal mee te amuseren. Een dom verhaal, knullig verteld, maar toch leuk en onderhoudend.

Kill, Baby... Kill!

1966 | Thriller, Horror

Italië 1966. Thriller van Mario Bava. Met o.a. Giacomo Rossi Stuart, Erika Blanc, Fabienne Dali en Piero Lulli.

Een oude vrouw pleegt rond 1900 een reeks moorden in een klein dorpje door middel van de geest van haar overleden dochtertje. Een sfeervol gefotografeerde en bij vlagen behoorlijk spannende film, maar met te veel zijpaden waardoor de aandacht verslapt.

Dr. Goldfoot And The Girl Bombs

1966 |

1966. Mario Bava. Met o.a. Moana Tahi, Franco Franchi, Fabian en Vincent Price.

Een oude vrouw pleegt rond 1900 een reeks moorden in een klein dorpje door middel van de geest van haar overleden dochtertje. Een sfeervol gefotografeerde en bij vlagen behoorlijk spannende film, maar met te veel zijpaden waardoor de aandacht verslapt.

Doctor Goldfoot and the Girl Bombs

1966 | Sciencefiction, Thriller

Italië​/​​Verenigde Staten 1966. Sciencefiction van Mario Bava. Met o.a. Vincent Price, Bill Dexter en Laura Antonelli.

Kennelijk zagen investeerders na de buitengewoon slechte DOCTOR GOLDFOOT AND THE BIKINI MACHINE van Norman Taurog (1966) toch nog economisch gewin in een vervolg met de levensechte schone dames-robotten in een film over de verovering van de wereldmacht door de kwade genius Dr. Goldfoot en strikten ze een Italiaanse meester en een coryfee der fantastische film om dit obscuur werkje te draaien; echter Price noch Bava lieten dit werk in hun curriculi vitae opnemen.

Terror en el espacio

1965 | Horror, Sciencefiction

Italië​/​​Spanje 1965. Horror van Mario Bava. Met o.a. Barry Sullivan, Ángel Aranda, Norma Benguell, Evi Marandi en Ivan Rassimov.

Een groep astronauten ondergaat gedaantenverwisselingen op een planeet die bevolkt wordt door onbeschrijflijke wezens, die zich dreigend opstellen. Eén van de meest opmerkelijke films van de inmiddels overleden Bava. De film weet het 'pulp'-genre uit de science fiction op suggestieve wijze om te vormen - met een gevoel voor esthetiek en een zwak voor onverklaarbare angst, die typerend zijn voor de regisseur. De Amerikaanse superproduktie ALIEN nam er zelfs enige elementen uit over.

Planet of the Vampires

1965 | Horror

Italië​/​​Spanje 1965. Horror van Mario Bava. Met o.a. Barry Sullivan, Norma Bengell, Evi Marandi en Ángel Aranda.

Deze fijne pulpfilm van Italiaanse horrormeester Mario Bavo (Black Sunday, Blood and Black Lace) schijnt van grote invloed te zijn geweest op sf-klassieker Alien (1979). In een Star Trek-achtig ruimteschip benadert een groep astronauten, gehuld in stoere leren pakjes, een mysterieuze planeet. Plots gaat de bemanning elkaar bruut te lijf - wat voor vreemde krachten zijn hier aan het werk? Bavo weet vaardig een paranoïde sfeer op te bouwen, waardoor de film - campy decors en houterig acteerwerk ten spijt - nog behoorlijk spannend wordt.

La Strada per Fort Alamo

1965 | Western

Italië​/​​Frankrijk 1965. Western van Mario Bava. Met o.a. Ken Clark, Jany Clair, Michel Lemoine, Andreina Paul en Kirk Bert.

In deze matig boeiende spaghetti-western is Clark een man die in de Burgeroorlog alles heeft verloren. Hij sluit zich daarom bij een bende aan, maar wordt een held als hij een legereenheid weet te redden van een Indianen-aanval. Clark was bekender door de politiefilms die ook per dozijn in Italië werden geproduceerd.

Black Sabbath

1964 | Horror

1964. Horror van Mario Bava. Met o.a. Suzy Anderson, Mark Damon en Boris Karloff.

In deze matig boeiende spaghetti-western is Clark een man die in de Burgeroorlog alles heeft verloren. Hij sluit zich daarom bij een bende aan, maar wordt een held als hij een legereenheid weet te redden van een Indianen-aanval. Clark was bekender door de politiefilms die ook per dozijn in Italië werden geproduceerd.

Sei donne per l'assassino

1963 | Horror, Thriller

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1963. Horror van Mario Bava. Met o.a. Cameron Mitchell, Eva Bartok, Dante di Paolo, Thomas Reiner en Harriet Medin.

Mannequins in een modehuis van een Romeinse gravin worden één voor één vermoord en ondanks de ontdekking van interne geheimen en rivaliteiten slaagt de politie er niet in de dader te vinden. Dez horror-film had een voor de jaren zestig ongewone situering in de moderne tijd, maar ook een middelmatig scenario met aangezet sadisme. De sfeervolle regie en het bijzonder kleurgebruik geven er echter een beklemmende andere dimensie aan.

La frusta e il corpo

1963 | Horror, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1963. Horror van Mario Bava. Met o.a. Christopher Lee, Daliah Lavi, Tony Kendall, Ida Galli en Harriet Medin.

Baron Kurt Menliff (Lee) keert terug naar het voorvaderlijke slot aan de Baltische kust om de bruiloft bij te wonen van zijn sadistische broer (Kendall) met de schone, van zweepslagen genietende Nevenka (Lavi). De jonge bruid doodt echter haar gemaal; zijn broer wordt beschuldigd van moord. Weinig verhaal maar een prachtige belichting en enscènering van meester in het vak Mario Bava (1914-1980) die als John M. Old (of John Old jr.) regisseerde bijgestaan door Ubaldo Terzano, die de fotografie deed en in werkelijkheid David Hamilton heet. Een film in de traditie van zijn tijd die vooral gekenmerkt werd door de populaire Hammer-producties.

Erik The Conqueror

1963 |

1963. Mario Bava. Met o.a. Alice Kessler, Cameron Mitchell en Ellen Kessler.

Baron Kurt Menliff (Lee) keert terug naar het voorvaderlijke slot aan de Baltische kust om de bruiloft bij te wonen van zijn sadistische broer (Kendall) met de schone, van zweepslagen genietende Nevenka (Lavi). De jonge bruid doodt echter haar gemaal; zijn broer wordt beschuldigd van moord. Weinig verhaal maar een prachtige belichting en enscènering van meester in het vak Mario Bava (1914-1980) die als John M. Old (of John Old jr.) regisseerde bijgestaan door Ubaldo Terzano, die de fotografie deed en in werkelijkheid David Hamilton heet. Een film in de traditie van zijn tijd die vooral gekenmerkt werd door de populaire Hammer-producties.

The Evil Eye

1962 |

1962. Mario Bava. Met o.a. Leticia Roman, John Saxon en Valentina Cortese.

Baron Kurt Menliff (Lee) keert terug naar het voorvaderlijke slot aan de Baltische kust om de bruiloft bij te wonen van zijn sadistische broer (Kendall) met de schone, van zweepslagen genietende Nevenka (Lavi). De jonge bruid doodt echter haar gemaal; zijn broer wordt beschuldigd van moord. Weinig verhaal maar een prachtige belichting en enscènering van meester in het vak Mario Bava (1914-1980) die als John M. Old (of John Old jr.) regisseerde bijgestaan door Ubaldo Terzano, die de fotografie deed en in werkelijkheid David Hamilton heet. Een film in de traditie van zijn tijd die vooral gekenmerkt werd door de populaire Hammer-producties.

La Ragazza che sapeva troppo

1962 | Thriller

Italië 1962. Thriller van Mario Bava. Met o.a. Letitia Roman, John Saxon, Valentina Cortese, Dante di Paolo en Gianni di Benedetto.

Amerikaanse toeriste in Rome ziet moord, valt flauw en komt met alcohol overgoten weer bij. Haar verhaal wordt als dronken fantasie beschouwd, tot een reeds identieke moorden volgt en zij het volgende slachtoffer dreigt te worden. Thrillerscenario met onverwachte humor kreeg vormgeving die meer stijl van griezelfilm benadert en verrassend effectief blijkt. Regisseur Bava hanteerde zelf de camera met sfeervol resultaat.

Le meraviglie di Aladino

1961 | Fantasy, Familiefilm

Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1961. Fantasy van Mario Bava en Henry Levin. Met o.a. Donald O'Connor, Vittorio De Sica, Michèle Mercier, Aldo Fabrizi en Terence Hill.

Aladin (O`Connor) heeft van zijn moeder Facchetti een wonderlamp gekregen die hij aanvankelijk niet wil aannemen. Als hij de lamp wil terugbrengen naar de handelaar, wordt hij voor een dief aangezien en krijgt hij een hele meute achtervolgers achter zich. Als hij per ongeluk over de lamp wrijft, blijkt de lamp een behulpzame geest te bevatten, waarmee hij niet alleen zijn achtervolgers weet af te schudden, maar later ook een huwelijk weet te redden tussen een prinses en een jonge vorst, dat gedwarsboomd werd door de grootvizier. Zelf verwerft hij aanzien en rijkdom en keert tenslotte terug naar Bagdad met de fraaie, trouwhartige Adam. Deze avonturenfilm heeft meer speelse fantasie dan spektakel of verbluffende trucages, is stijlvol in beeld gebracht en er wordt met animo geacteerd (al heeft O'Connor niet meer de leeftijd voor zijn rol). Vooral voor jeugdigen.

Hercules In The Haunted World

1961 | Fantasy

1961. Fantasy van Mario Bava. Met o.a. Christopher Lee, Giorgio Ardisson, Leonora Ruffo en Reg Park.

Aladin (O`Connor) heeft van zijn moeder Facchetti een wonderlamp gekregen die hij aanvankelijk niet wil aannemen. Als hij de lamp wil terugbrengen naar de handelaar, wordt hij voor een dief aangezien en krijgt hij een hele meute achtervolgers achter zich. Als hij per ongeluk over de lamp wrijft, blijkt de lamp een behulpzame geest te bevatten, waarmee hij niet alleen zijn achtervolgers weet af te schudden, maar later ook een huwelijk weet te redden tussen een prinses en een jonge vorst, dat gedwarsboomd werd door de grootvizier. Zelf verwerft hij aanzien en rijkdom en keert tenslotte terug naar Bagdad met de fraaie, trouwhartige Adam. Deze avonturenfilm heeft meer speelse fantasie dan spektakel of verbluffende trucages, is stijlvol in beeld gebracht en er wordt met animo geacteerd (al heeft O'Connor niet meer de leeftijd voor zijn rol). Vooral voor jeugdigen.

Gli Invasori

1961 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Mario Bava. Met o.a. Cameron Mitchell, Giorgio Ardisson, Françoise Christophe, Folco Lulli en Andrea Checchi.

De Engelse koning elimineert in de achtste eeuw een Viking- nederzetting in Schotland. De koningin adopteert een overlevend Viking-prinsje. Jaren later is deze een volwassen Engelse hertog die het moet opnemen tegen de wraakacties van zijn onbekende Viking-broer. Het doorsnee scenario is iets beter geacteerd en vooral met meer verve en fantasie geregisseerd dan het Italiaanse gemiddelde.

Ercole al centro della terra

1961 | Avonturenfilm, Horror, Fantasy, Actiefilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Mario Bava en Franco Prosperi. Met o.a. Christopher Lee, Reg Park, Leonora Ruffo, Giorgio Ardisson en Ida Galli.

Een vampier heeft de koning gedood en houdt nog een prinses in zijn macht; zij kan alleen door een zeldzame plant uit de onderwereld worden gered. Hercules en Theseus gaan dit heilzame gewas halen, maar Theseus neemt óók een voor god Pluto bestemde vrouw mee. Hierdoor roept hij het noodlot over zich af, dat echter nog net op tijd kan worden afgewend. Het scenario als comic strip kreeg een fantasierijke en soms vermakelijke verbeelding waardoor de film zich van het gemiddelde onderscheidt, ook omdat Hercules deze keer niet oppermachtig blijkt. Het scenario is van regisseur Bava, Alessandro Continenza en Duccio Tessari. Het camerawerk is van Bava. Ook bekend als HERCULES IN THE CENTRE OF THE EARTH.

La maschera del demonio

1960 | Horror, Mysterie

Noorwegen​/​​Italië 1960. Horror van Mario Bava. Met o.a. Barbara Steele, John Richardson, Ivo Garrani, Andrea Checchi en Arturo Dominici.

Een door de inquisitie geexecuteerde heks wordt na twee eeuwen door een bloeddruppel op haar kist weer tot leven gewekt en doodt haar nazaten. Een jonge geleerde redt echter de dochter (die sprekend op de heks lijkt) uit die familie en dorpelingen verbreken de vloek door de heks op de brandstapel te brengen. Deze film naar een griezelverhaal van Gogol werd een klassieker in het horrorgenre door de uitzonderlijk suggestieve kwaliteit van de fotografie - Bava die hiermee zijn regiedebuut maakte was zelf cameraman - en de fascinerende dubbelrol van Steele die hiermee een cultus-idool werd. Actrice en regisseur zouden deze kwaliteit zelden meer evenaren.

Le fatiche di Ercole

1957 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Italië 1957. Avonturenfilm van Pietro Francisci. Met o.a. Steve Reeves, Gianna Maria Canale, Sylva Koscina, Fabrizio Mioni en Ivo Garrani.

Hercules wordt door koning Pellias gevraagd om zijn zoon te onderrichten. Deze weigert de lessen en sterft na een gevecht met een leeuw. Hercules wordt gestraft met een reeks van gevaarlijke opdrachten en gaat o.a. met Jason en de Argonauten op zoek naar het Gulden Vlies. De film onderscheidt zich alleen van andere historische of mythologische spektakels door de aanwezigheid van Mr. Universe Reeves en die bleek voldoende voor het wereldsucces dat in talloze verwante en vervolgfilms resulteerde en reeksen body-builders naar Cinecittà lokte. Het scenario is van Age, Scarpelli, Ennio de Concini, Pietro Francisci en Gaiao Frattini. Het camerawerk is van Mario Bava.

Ulisse

1954 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1954. Avonturenfilm van Mario Camerini en Mario Bava. Met o.a. Kirk Douglas, Silvana Mangano, Anthony Quinn, Rossana Podestà en Jacques Dumesnil.

Oorspronkelijk in 3D gedraaide Homerus-adaptatie in Technicolor is een van de eerste fors gebudgetteerde Italiaanse peplums (zwaard-en-sandalenfilms) in de jaren vijftig. Ulisse vertelt, grotendeels in flashback en met panache, over de wederwaardigheden van Ithaka's koning Odysseus, nadat hij met een list de stad Troje heeft ingenomen. Fantastische creaturen (zoals de Cycloop) en spektakel op het niveau van de kleurrijke Vittorio Cottafavi-peplums. Niet op de titelrol vermeld staat co-regisseur Mario Bava (1914-1980), zelf meester-cameraman, speciale-effectentovenaar en maker van barokke horrorfilms. Mangano speelt zowel Odysseus' echtgenote Penelope als zijn verleidster Circe.

Guardie e ladri

1951 | Komedie, Drama

Italië 1951. Komedie van Mario Monicelli en Steno. Met o.a. Totò, Steno, Aldo Fabrizi, Ove Ninchi en Pina Piovani.

Kleine oplichter Ferdinando Esposito (Tot[KA2]o) wordt gearresteerd maar weet te ontsnappen, waardoor politieman Bottoni (Fabrizi) met ontslag wordt bedreigd. In burger weet deze het gezin van de dief binnen te dringen. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de beide mannen en hun families. De agent ziet van arrestatie af, maar de dief geeft zich omwille van zijn vriend zelf aan. Deze vroege voorloper van de commedia all'Italiana plaatst satirische kanttekeningen bij de toenmalige rooskleurigheid van het neorealisme en laat door middel van alle grappen Totò en Fabrizi genuanceerde rollen spelen als vertegenwoordigers van de arbeiders- en middenklasse, die ontdekken dat hun overeenkomsten groter zijn dan hun verschillen. Bekroond op Festival met de prijs voor het Beste Scenario van Piero Tellini en Steno. De dialogen zijn van Vitaliano Brancati, Aldo Fabrizi, Ennio Flaiano, Mario Monicelli en Ruggero Maccari. Het camerawerk is van Mario Bava. Mono.