Ron Payne

Acteur

Ron Payne is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

Open House

2003 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 2003. Romantiek van Arvin Brown. Met o.a. Christine Lahti, Daniel Baldwin, Mark Rendall, Chris Potter en Eva Marie Saint.

Samantha (Lahti) en David Morrow (Potter) uit Boston gaan scheiden. Niet dat dit iets bijzonder is. Hun opgroeiende zoon Travis (Rendall), die in de moeilijke leeftijd is, blijft bij zijn moeder wonen. David wil hertrouwen en Travis wil later naar zijn vader. Aanvankelijk heeft Samantha veel moeite om zich aan te passen aan de nieuwe situatie en moet ze de eindjes aan elkaar knopen. Daarom verhuurt ze een kamer aan een oude kennis, Lydia (Moreno), een vrouw met eelt op haar ziel. Lydia montert Samantha op, en als ze Lavender Blue (Kung) in huis nemen, een Aziatisch meisje uit een gebroken gezin, ontstaat er het gevoel van saamhorigheid en de geborgenheid van een familie. Dan krijgt Samantha kennis aan de knappe King (Baldwin) en er bloeit voorzichtig een romance op. Juist als Samantha denkt dat ze alles toch voor elkaar heeft gekregen, komt David op hangende pootjes terug. Lathi, een badpakkenmodel, zet haar rol dik aan, maar bij de groep, voor wie deze film is bedoeld, valt Baldwin in goede aarde. Het dreinerige scenario van Joyce Eliason naar de damesroman van Elizabeth Berg is sentimenteel en bevat clichés, maar dat kan genreliefhebsters niets schelen. Het camerawerk is van John Berrie.

Jasper, Texas

2003 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 2003. Misdaad van Jeffrey W. Byrd. Met o.a. Jon Voight, Louis Gossett jr, Emily Yancy, Bokeem Woodbine en Blu Mankuma.

Het stadje Jasper in oostelijk Texas heeft de bijnaam van `Jewel of the Forest`; het telt in 1998 achtduizend inwoners en de werkloosheid is twaalf procent - hoog voor Amerika. De burgemeester R.C. Horn (Gossett, Jr.) is zwart en de sheriff Billy Rowles (Voight) is blank. James Byrd, Jr. (Anderson) is een zwarte jongeman. Op een avond staat hij aan de stadsrand te liften. Een pick-up truckje met drie man aan boord stopt en John William King (McLachlan) laat hem instappen. Korte tijd later stoppen ze om bier te slurpen uit blikjes. Plotseling overmeesteren ze met z`n drie[KA3]en Byrd en slaan hem een ketting om de enkels, die ze aan het andere eind aan de bumper vastmaken. Ze stappen in, geven gas en rijden weg. Na vijf kilometer maken ze Byrd los - hij heeft geen hoofd meer en een schouder ontbreekt. Sheriff Rowles heeft de daders snel te pakken, maar is samen met Horn niet opgewassen tegen de vloedgolf van de media, die Jasper overspoelt. Toch wordt het daarop volgende proces in Jasper gehouden. Daar ontmoet de verdrietige Byrd, Sr. (Mankuma) de met stomheid geslagen Mr. King (Peterson), een blanke man in een rolstoel. Het scenario van Jonathan Estrin is opgebouwd uit krantenartikelen en ge[KA3]inspireerd op een boek dat door Dina Temple-Raston geschreven werd en getiteld is [KL]A Death in Texas: A Story of Race, Murder and a Small Town`s Struggle for Redemption[KLE]. Het scenario is afstandelijk, maar geeft de emoties evenwel de kans en hoopt dat in de toekomst zo`n verschrikkelijk voorval niet meer zal gebeuren. Het geeft de omstandigheden, w.o. hoge werkloosheid, het gebrek aan vooruitzichten, vooroordelen enz. de schuld. Toch had het best dieper op de oorzaken mogen ingaan. Overigens, de film verhaalt niet wat de veroordelingen zijn geworden: King zit in de dodencel, en de twee andere daders zitten gevangen. De spelprestaties van Gossett, Jr. en Voight staan op een hoog niveau en het strekt regisseur Byrd (geen familie van het slachtoffer, wel een protégé van Spike Lee) tot eer dat hij met deze film geen persoonlijke kruistocht heeft ondernomen. Het camerawerk is van Ousama Rawi.

Run the Wild Fields

2000 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Oorlogsfilm van Paul A. Kaufman. Met o.a. Sean Patrick Flanery, Cotter Smith, Alexa PenaVega, Bill Lake en Christine Brubaker.

Tijdens WO II (1941-45) is Opal Miller (Vega), bijgenaamd Pug, elf jaar. Ze woont met haar moeder Ruby (Whalley) op een boerderij in North Carolina. Haar vader Frank (Nerman) die naar de Stille Oceaan was gezonden, geldt als vermist. Pug die hem heel erg mist, treft achter het erf een gewonde man aan. Het is de niet onknappe Tom Walker (Flanery). Hij lijkt heel mysterieus en de buurt denkt algauw dat hij zich voor de dienst gedrukt heeft. Niets is minder waar, zoals later zal blijken: hij heeft aan het front gevochten. Ruby kan wel hulp gebruiken op de boerderij en ze verschaft Tom onderdak. Bovendien is ze eenzaam. Pug heeft eerst een kameraad, later een vader en dan weer een goede vriend erbij. Tom gaat o.a. met Pug vissen en hij helpt haar (drie jaar) later bij het kiezen van een danspartner op het bal ter gelegenheid van Independence Day. Als de oorlog is afgelopen, blijkt Pugs vader toch niet gevallen te zijn en komt hij weer terug. Pug wil Tom aan haar vader voorstellen, maar hij blijkt dan verdwenen te zijn. Pug heeft dan haar eerste stap op het doornige pad naar de volwassenheid gezet. De kijker beleeft het verhaal door de ogen van Pug. De film wordt gedragen door Vega en ze doet het goed; ze krijgt daarbij de juiste steun van Flanery en Whalley. De bijrollen zijn stereotiep, maar efficiënt. Helaas is de commentaarstem van Deborah R. Sullivan nogal stijfjes en stroperig. De film moet het vooral hebben van kleine fragmenten en individuele scène's die o.a. het tijdperk markeren zoals het overlijden van president Roosevelt of een telegram dat door de buren krijgen omdat hun zoon gevallen is. Ook de vormgeving is heel mooi verzorgd. Het camerawerk van Thom Best is sfeervol en is wellicht de grootste troef van de film. De som van die details maken dat deze niet al te grootse rolprent evenwel onvergetelijk is. Hij spreekt in Amerika natuurlijk meer aan dan daarbuiten. Het scenario is van Rodney Patrick Vacarro naar zijn toneelstuk And the Home of the Brave.

Jackie, Ethel, Joan: Women of Camelot

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Larry Shaw. Met o.a. Jill Hennessy, Lauren Holly, Leslie Stefanson, Daniel Hugh Kelly en Robert Knepper.

Deze lange tv-film die meestal in twee delen wordt uitgezonden, schept een zeker beeld van de vrouwen achter John F. Kennedy (Kelly), Robert (Knepper), en Ted (Letscher). De rolprent begint met de verkiezing van John tot president van de V.S. in 1960 en eindigt met de nederlaag van Ted als presidentskandidaat twintig jaar later. De film wil een stuk moderne geschiedenis geven van Amerika en tegelijkertijd een portret bieden van Jackie (Hennessy), de First Lady, Ethel (Holly), Roberts vrouw en Joan (Stefanson), Teds echtgenote. Ondanks de juiste kostuums, de geslaagde kapsels en de make-up, lijkt geen der hoofdrollen erg veel op de echtgenotes in kwestie. Vooral Hennessy die heel erg haar best doet, is er niet in geslaagd Jackie te imiteren. Het is waarschijnlijk ook niet mogelijk. Holly geeft aardig wat gestalte aan haar personage en komt nog het sterkst uit de bus. Ondanks het feit dat regisseur Shaw te lang stilstaat bij de moord op John Kennedy in Dallas in 1963, is de film onderhoudend en geeft hij een snelle indruk over wat er zich achter de schermen in de families zou hebben afgespeeld en is een flinke hoeveelheid vuile was buiten gehangen. Zelfs LaFleur in de rol van Marilyn Monroe, lijkt niet op de Hollywoodlegende, waarvan men zegt dat ze de maîtresse was van John en Robert Kennedy. Het oppervlakkige scenario is van David Stevens naar de roman van J. Randy Taraborrelli. Wie echt het fijne van deze 'Amerikaanse koninklijke familie' wil weten, zal zich door talloze dikke boeken moeten heenwerken. Spreekt in de V.S. natuurlijk veel meer aan dan daarbuiten. Het camerawerk is van Frank Byers.

Daydream Believers: The Monkees Story

2000 | Biografie, Muziek

Verenigde Staten 2000. Biografie van Neill Fearnley. Met o.a. George Stanchev, Aaron Lohr, Jeff Geddis, L.B. Fisher en Colin Ferguson.

In 1965 werkten scenarioschrijver/regisseur/producent Bob Rafelson en Bert Schneider samen om een sitcom voor de Amerikaanse markt te produceren naar aanleiding van het Britse popfenoneem The Beatles en hun succesvolle film A HARD DAY`S NIGHT die het jaar daarvoor was uitgekomen en geregisseerd was door Richard Lester. Zanger-gitaristen Davy Jones (Stanchev) en Mike Nesmith (Geddis), bassist-zanger-keyboardspeler Peter Tork (Fisher) en Mickey Dolenz (Lohr) werden gecast en gecontracteerd. Nadat de pilot de lucht ingegaan was en de kijkcijfers bij de doelgroep hoog waren, besloot NBC de serie het jaar daarop uit te zenden. Omdat de serie september van dat jaar niet leek te halen, besloot men Don Kirshner (Langham) aan te trekken, die o.a. de songs liet schrijven door Neil Diamond en Carole King. Ondanks de aarzelende start in september klonk het `No, No, No` uit `Train to Clarksville` als het `Yeah, Yeah, Yeah` van The Beatles en bereikte de eerste plaats op de hitparade. Er volgden steeds meer hits, vooral uit de pen van Neil Diamond (`I am A Believer`). Dan komt Mike Nesmith eind jaren 1960 met idiote idee[KA3]en, de makers worden onverschillig en het is gedaan met de serie, maar The Monkees als popgroep bleven platen uitbrengen tot in de jaren 1990! Deze formuleachtige biopic heeft niet zo verschrikkelijk veel te bieden, nauwelijks achtergronden, roddels, hoogtepunten of dieptepunten en introduceert Van Foreman (Ferguson) als de man die het allemaal met Kirshner bedacht. De personages in het oppervlakkige scenario van Ron McGee naar het boek van Harold Bronson Hey We're the Monkees zijn eendimensionaal. Hij laat The Beatles grappige uitspraken doen, zoals John Lennon die tegen Mike Nesmith zegt dat hij nog nooit een aflevering heeft overgeslagen en Paul McCartney merkt op dat je The Monkees niet al te serieus moet nemen. De hoofdrollen lijken echter wonderwel op het oorspronkelijke kwartet. Het camerawerk is van David A. Makin.

My Own Country

1998 | Drama, Biografie

Canada/Verenigde Staten 1998. Drama van Mira Nair. Met o.a. Naveen Andrews, Glenne Headly, Hal Holbrook, Swoosie Kurtz en Marisa Tomei.

Midden jaren tachtig was aids in Amerika al een groot probleem, maar het was er een dat mensen - inclusief medici - liever uit de weg gingen. Zo kon het zijn dat een outcast-dokter op het platteland de hoop werd voor veel outcast-patiënten in de wijde omtrek. Het is het pakkende verhaal van de Indiase arts Abraham Verghese, lineair voor tv verfilmd door filmhuissucces-regisseuse Nair (Salaam Bombay!, Monsoon wedding). Verghese is gespecialiseerd in infectieziektes en houdt praktijk in Tennessee. Hij bijt zich vast in aids en krijgt er steeds meer werk aan zodat zijn huwelijk onder druk geraakt.

The Women of Windsor

1992 | Drama

Verenigde Staten 1992. Drama van Steven Hilliard Stern. Met o.a. Sallyanne Law, Nicola Formby, James Piddock, Robert Meadmore en Nigel Bennett.

Nog maar eens een bitterzoet verhaal in de vorm van een miniserie over de huwelijken van de Britse prinsen Charles en Andrew. Netjes in beeld gebracht, maar het scenario van Peter Lefcourt brengt absoluut niets aan het licht dat afwijkt van wat de roddelpers verspreidde. Hoewel vrij lang, worden de personages en hun motieven erg vaagjes getekend en is zelfs de stem van een reporter nodig om wat vaart in de aaneengebreide scènes te krijgen. Alleen Law, die gestalte geeft aan Sarah Ferguson, die met prins Andrew trouwde, geeft wat kleur aan haar personage: zij wordt door de scenarist ook met sympathie benaderd. Formby is Lady Di, Piddock prins Charles en Meadmore prins Andrew. Het camerawerk is van Laszlo George. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Breaking All The Rules

1988 | Drama, Erotiek

Canada 1988. Drama van David Barlow. Met o.a. Malcolm Stewart, Bruce Pirrie, Gordon Clapp, Damir Andrei en Cynthia Belliveau.

Montreal, december 1979. Scott Abbott (Pirrie) en de broers John (Clapp) en Chris Haney (Stewart) zijn verwoede spelers van gezelschapsspellen. Ze vinden de bestaanden echter niet moeilijk genoeg, dus willen ze zelf iets nieuw uitvinden. Na lang nadenken komen ze voor de pinnen met [KL]Trivial Pursuit[KLE]. Ze halen er advocaat Ed Werner (Andrei) bij om een zaak op te zetten rond het spel. Het blijkt al vlug dat het trio er erg amateuristisch over dacht. Ed is bereid hen te helpen. Op niet al te orthodoxe manier gaan ze op zoek naar sponsors. De moeilijke geboorte van een nieuw gezelschapsspel dat ondertussen de wereld veroverde en ook in Nederland zijn variante kreeg met Triviant. De film start echter moeizaam en de makers konden het blijkbaar niet eens worden of dit een docudrama of een komedie moest worden. Hoofdacteur Stewart imiteert op ergerlijke manier John Cleese. Uiterst zwak scenario van William J. Thomas. Een groot deel van de mensen waarover de film handelt is te zien in cameo-rollen. Nikos Evdemon stond achter de camera. Ondertitel: THE CREATION OF THE TRIVIAL PURSUIT BOARD GAME.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ron Payne op televisie komt.

Reageer