Paul Dessau: muziek.
Er zijn 14 films gevonden.

Brecht: Denken heißt verändern

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Joachim Lang en Christina Brecht-Benze. Met o.a. Rose Marie Aman, Paula Banholzer, Babette Daigl, Otto Bezold en Ernestine Müller.

Ruthless

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Zachary Scott, Louis Hayward, Diana Lynn, Lucille Bremer en Martha Vickers.

Charismatische Scott is een financieel wonder, die over lijken gaat en zich vervreemd heeft van zijn familie, vrienden en zakenrelaties. Als hij de kans krijgt zich aan zijn verleden te ontrukken, grijpt hij die om een nieuw leven te beginnen met de vrouw van wie hij houdt. Een meeslepend melodrama. Greenstreet speelt een zakenmagnaat uit het Zuiden. S.K. Lauren en Gordon Kahn bewerkten het boek Prelude to Night van Dayton Stoddart tot scenario. Het camerawerk is van Bert Glennon.

Le roman de Werther

1938 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1938. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Pierre Richard-Wilm, Annie Vernay, Jean Galland, Jean Périer en Paulette Pax.

Een dichter sterft aan een ongelukkige liefde voor een jonge vrouw die met zijn vriend is getrouwd. Ophüls geeft een ontnuchterende versie van de romantische Weltschmerz uit Goethe's beroemde roman die de personages aardser en volwassener maakt en bepaalt, door of in verzet tegen sociale conventies. Vernay vooral is opmerkelijk in de genadeloze oprechtheid van Lotte en de virtuose cameravoering geeft zowel interieurs als fraaie landschappen en motoriek en expressie van de acteurs alle aandacht. Deze minder bekende film doet nauwelijks onder voor klassiek naoorlogs werk van deze regisseur. Scenario van Ophüls en Hans Wilhelm. Camerawerk van Eugen Schüfftan, Paul Portier, Fédote Bourgassof en Georges Stilly.

Carrefour

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Curtis Bernhardt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, Suzy Prim, Tania Fédor en Jean Claudio.

Een rijke industrieel wordt aangeklaagd omdat hij een bedrieger zou zijn. Eigenlijk is hij namelijk een sloeber, die twintig jaar eerder op het slagveld van WO I zijn geheugen kwijt is geraakt en daarna de plaats heeft ingenomen van de topman, denkt de aanklager. Maar hij wordt vrijgepleit door een geheimzinnige getuige, die echter wel wat terug wil voor zijn verklaring. Sterke film noir, dankzij het goede spel van Vanel en Berry en het mooie camerawerk van Léonce-Henri Burel (Napoléon, 1927). Later opnieuw verfilmd als Crossroads (1942) en Dead Man's Shoes (1938).

Yoshiwara

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Michiko Tanaka, Lucienne Le Marchand, Foun-Sen, Pierre Richard-Willm en Sessue Hayakawa.

Een jonge Russische officier, die in het bezit is van geheime documenten wordt in de rosse buurt van Tokio, Yoshiwara, verliefd op een geisha. Als hij dodelijk gewond op straat wordt aangetroffen, wordt het lichte meisje gefusilleerd wegens medeplichtigheid aan moord. Een weinig opzienbarende versie van een Mata-Hari-verhaal op z'n Japans, rond 1860. Ophüls schreef mee aan het scenario.

Le Chemin de Rio

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Käthe von Nagy, Jules Berry, Jean-Pierre Aumont, Suzy Prim en Charles Granval.

Journalisten stellen een onderzoek in naar de handel in blanke slavinnen. De tweespalt tussen de baas van de organisatie en zijn rechterhand - wiens geliefde zelfmoord heeft gepleegd - leidt tot wraakoefeningen over en weer. Deze film op basis van authentieke gegevens kreeg een melodramatische scenarioverpakking in film-noir traditie en picturaal sfeervolle regie. Henri Jeanson, Herbert Juttke en G. Murray bewerkten het het geschrift van Jean Masson Cargaison Clandestine tot scenario. Camerawerk van René Gaveau.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

S.O.S. Eisberg

1933 | Avonturenfilm

Duitsland 1933. Avonturenfilm van Arnold Fanck en Tay Garnett. Met o.a. Leni Riefenstahl, Ernst Udet, Sepp Rist, Gustav Diessl en Dr. Max Holzbaer.

Vier mannen gaan op zoek naar de verloren gewaande leden van een Groenland-expeditie en iedereen zit tenslotte op een op drift geraakte ijsberg, waar de een na de ander om het leven komt, behalve de nazisterren Riefenstahl en Udet natuurlijk. Het camerawerk van Hans Schneeberger and Richard Angst, dat op locatie in Zwitserland en Groenland geschoten werd is adembenemend. Regisseur Fanck werd beroemd door zijn alpinistenfilms. Garnett regisseerde de Engels gesproken versie, die 77m duurt, waarin Rod LaRocque en Gibson Gowland meespelen. Scenario van regisseur Fanck, Fritz Loewe, Ernst Sorge en Hans Hinrich. Later werden opnames uit deze film gebruikt voor MUTINY IN THE ARCTIC (1941) and THE GREAT ALASKAN MYSTERY (1944).

Anna und Elisabeth

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Frank Wisbar. Met o.a. Dorothea Wieck, Hertha Thiele, Maria Wanck, Matthias Wieman en Carl Balhaus.

Een gruwelijk sprookje naar een draaiboek van Gina Hink door de raadselachtige Wisbar (Wysbar) die na zijn terugkeer na WO II uit de VS in Duitsland films maakte als HAIE UND KLEINE FISCHE, maar die met deze dramatische volkslegende de kritiek van de Goebbelskliek opwekte. Boerenmeisje Anna uit Graubünden geldt als wonderdoenster en moet hereboerin Elisabeth van verlamming genezen, waarna de laatste het meisje vermoordt.

Abenteuer im Engadin

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Max Obal. Met o.a. Hella Hartwich, Arnold Hasenclever, Guzzi Lantschner, Walter Riml en Uli Ritzer.

Hella (Hartwich) wint skies bij een verloting. Ze vertrekt, na een ruzie met haar verloofde Harry (Hasenclever), naar de Zwitserse alpen. Daar leert ze skie[KA3]en van twee timmermannen uit Hamburg (Lantschner en Riml). Verkleed als man doet ze mee aan een afdaling. Harry, die haar achterna gereisd is, doet ook mee. Hij herkent haar, weet haar op een zijspoor te lokken en ze verzoenen zich. Een verhaal van niks, gespeeld door acteurs van lik-m'n-vestje. Wat de film interessant maakt is de fotografie, de muziek Dessau, de vaste componist van Brecht en de adembenemende afdalingen van Olympisch kampioen Lantschner.

Der Weisse Rausch

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Hannes Schneider, Walter Riml, Guzzi Lantschner en Rudi Matt.

Een ski- en bergfilm met het bekende handelsmerk van Fanck: filmische spanning door prachtige beelden. Voor skiërs geldt deze film vandaag nog als de GONE WITH THE WIND onder de skifilms.

Stürme über dem Montblanc

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Sepp Rist, Mathias Wieman, Friedrich Kayssler en Ernst Udet.

Regisseur Fancks eerste geluidsfilm over een meteoroloog op de Mont Blanc die een meisje (Riefenstahl) bemint dat op haar beurt een pianist liefheeft. De prachtige fotografie spoelt de vette smaak van het fascistoïde verhaal over moed, zelfopoffering en heldendom niet weg. Interessante vliegscènes met Udet.

Das Land des Lächelns

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Max Reichmann. Met o.a. Richard Tauber, Mary Losseff, Bruno Kastner, Margit Suchy en Willi Stettner.

De film is een getrouwe weergave van de gelijknamige operette van Lehar, waarin een Chinese prins (Tauber) verliefd wordt op een Europees meisje (Suchy), dat hij tenslotte moet laten gaan. Voorzien van een voorspel, waarin Lehar zelf optreedt als dirigent. Een schoolvoorbeeld van hoe je een operette niet moet verfilmen. De acteurs spelen houterig en de dialogen zijn van een pijnlijke platheid. De toeschouwer hoopt stilletjes dat ze maar weer gauw gaan zingen. Een jaar na de première van de operette liep het storm voor Tauber, vandaag-de-dag heeft deze film hoogstens nog een documentaire waarde.

Mutter Krausen's Fahrt ins Glück

1929 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Phil Jutzi. Met o.a. Alexandra Schmidt, Holmes Zimmermann, Ilse Trautschold en Gerhard Bienert.

Stomme film uit de Weimarrepubliek ter verheerlijking van het proletariaat, die zelfs voor de geoefende kijker wel heel traag en gedateerd zal aanvoelen. Centraal staan Mutter Krause en haar twee volwassen kinderen, voor wie de ellende zich maar blijft opstapelen. De nieuwe liefde van haar dochter, een arbeider die zich bij de communisten heeft aangesloten, biedt echter nieuwe hoop. Regisseur Jutzi zegde zelf niet veel later zijn lidmaatschap van de communistische partij op, en werkte vervolgens in dienst van de nazi's.