Francis Huster (1947): regie en cast.
Er zijn 40 films gevonden.

Un homme et son chien

2008 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 2008. Drama van Francis Huster. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Hafsia Herzi, Max von Sydow, Julika Jenkins en Francis Huster.

Van de ene op de andere dag heeft de oude Charles niets meer, geen huis, geen vrienden en geen geld. Zijn enige troost is zijn hond en samen met hem probeert Charles het hoofd boven water te houden als zwerver in Parijs.

La cliente

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Pierre Boutron. Met o.a. François Marthouret, Micheline Presle, Francis Huster en Michel Robin.

Al snuffelend door het archief van de bezettingstijd, vindt Jean Delmas (Huster) een brief, die de uitzetting en moord van de familie van zijn beste vriend (Marthouret) tot gevolg gehad heeft. De brief is ondertekend met 'La cliente'. Jean is nu vastbesloten uit te vinden wie La cliente is, om haar met de neus op gerechtigheid te drukken. La cliente, naar een boek van Pierre Assouline, is een subtiele, intelligente thriller waarmee men van beeld tot beeld meeleeft.

Julien l'apprenti

2000 | Drama, Oorlogsfilm

België​/​​Frankrijk 2000. Drama van Jacques Otmezguine. Met o.a. Francis Huster, Marianne Basler, François Morel, Benjamin Rolland en Gaspard Ulliel.

Al snuffelend door het archief van de bezettingstijd, vindt Jean Delmas (Huster) een brief, die de uitzetting en moord van de familie van zijn beste vriend (Marthouret) tot gevolg gehad heeft. De brief is ondertekend met 'La cliente'. Jean is nu vastbesloten uit te vinden wie La cliente is, om haar met de neus op gerechtigheid te drukken. La cliente, naar een boek van Pierre Assouline, is een subtiele, intelligente thriller waarmee men van beeld tot beeld meeleeft.

Le dîner de cons

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Francis Veber. Met o.a. Jacques Villeret, Thierry Lhermitte, Francis Huster en Daniel Prévost.

Uitgever Brochant nodigt de financieel medewerker François, die als hobby het nabouwen van beroemde bouwwerken met lucifers heeft, bij hem uit. Hij is van plan om François te introduceren bij zijn Parijse vriendenclub, en flink de spot met hem te drijven. Maar François krijgt het voor elkaar om in zeer korte tijd Brochants leven totaal overhoop te halen

Terre indigo

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Jean Sagols. Met o.a. Francis Huster, Marie-José Nat, Xavier Deluc, Thomas Sagols en Mireille Darc.

Uitgever Brochant nodigt de financieel medewerker François, die als hobby het nabouwen van beroemde bouwwerken met lucifers heeft, bij hem uit. Hij is van plan om François te introduceren bij zijn Parijse vriendenclub, en flink de spot met hem te drijven. Maar François krijgt het voor elkaar om in zeer korte tijd Brochants leven totaal overhoop te halen

L'impossible monsieur papa

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Francis Huster, Evelyne Bouix, Edgar Givry, Pascale Audret en Isabelle Candelier.

Uitgever Brochant nodigt de financieel medewerker François, die als hobby het nabouwen van beroemde bouwwerken met lucifers heeft, bij hem uit. Hij is van plan om François te introduceren bij zijn Parijse vriendenclub, en flink de spot met hem te drijven. Maar François krijgt het voor elkaar om in zeer korte tijd Brochants leven totaal overhoop te halen

Commandant Nerval

1996 | Actiefilm

Frankrijk 1996. Actiefilm van Henri Helman. Met o.a. Francis Huster, Cristiana Réali, Hugues Quester, Alexandre Arbatt en Vittoria Belvedere.

Uitgever Brochant nodigt de financieel medewerker François, die als hobby het nabouwen van beroemde bouwwerken met lucifers heeft, bij hem uit. Hij is van plan om François te introduceren bij zijn Parijse vriendenclub, en flink de spot met hem te drijven. Maar François krijgt het voor elkaar om in zeer korte tijd Brochants leven totaal overhoop te halen

Les filles du Lido

1995 | Komedie, Musical

Frankrijk 1995. Komedie van Jean Sagols. Met o.a. Annie Girardot, Line Renaud, David Soul, Francis Huster en Alexandra Kazan.

Franse drie-delige miniserie over een aantal gebeurtenissen en intriges op de bühne en tussen de coulissen van het beroemde Parijse cabaret Lido. Girardot is de 75-jarige Madame Carmino, weduwe van de oprichter. Ze is al tien jaar de grote bazin, maar van modern management heeft ze geen kaas gegeten en ze kan niet rekenen op enige steun van haar twee kinderen die het show-milieu als de pest haten en slechts wachten op een vette erfenis. Renaud is de chef-kleedster en Girardot's liefste vijand. Destijds hielden zij van dezelfde man, Girardot won het pleit maar hun rivaliteit blijft smeulen. Huster is de curator die het Lido moet redden van de financiële ondergang. Dan beginnen de intriges zich op te stapelen: ster-danseressen, choreografen, rivaliteiten, jaloezie, het dubbele leven van een studente overdag en een Bluebell Girl 's nachts, geroddel, brandstichting, het scenario van Jacques Pessis en Didier Van Cauwelaert wordt algauw een moeilijk te verteren Franse soap- opera. De bekende namen in de cast kunnen het ook niet helpen dat deze superproductie de mist ingaat. Pierre Rambert tekende voor de choreografie en de liedjes worden gezongen door Janny MacKay. Prachtige fotografie van Georges Barski. Als tijdspassering misschien nog te doen, maar absoluut niets meer. Het werd de duurste Franse tv-film, maar het was ongetwijfeld goedkoper geweest om gewoon een show in het Lido op te nemen en deze integraal uit te zenden. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Dieu, l'amant de ma mère et le fils du charcutier

1995 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1995. Romantiek van Aline Issermann. Met o.a. Francis Huster, Lio, Richard Bohringer, Jean-Pierre Kalfon en Guy Montagné.

Naar jaarlijkse traditie wordt in het dorp de voorstelling voorbereid van een amateur-productie van Moli[KA2]eres [KL]Don Juan[KLE]. Gabrielle (Lio), de vrouw van plattelandsdokter Jean- Marc, speelt Elvire, terwijl de titelrol in handen is van kapper Serge (Bohringer), vrijgezel van middelbare leeftijd. Hoe verder de repetities gaan hoe meer Serge zich in zijn verleidersrol gaat inleven, wat niet moeilijk is want al sinds jaren koestert hij een geheime passie voor zijn aantrekkelijke tegenspeelster. En Jean-Marc, die heeft het te druk met zijn patiënten. Hun kinderen hebben het echter wel in de gaten en ze grijpen in. Ruim leuke boulevard-komedie waarin de kinderen de rol van de volwassenen gaan imiteren, een rol vol passie, liefde, jaloezie en misdaad. Het loopt op de duur wel wat uit de hand, maar liefhebbers van dit soort verhalen zullen zich niet vervelen. Issermann schreef zelf het scenario met de medewerking van Michel Dufresne. Philippe Pavans de Ceccatty stond achter de camera. Dolby Stereo.

Cœur de cible

1995 | Misdaad

Frankrijk 1995. Misdaad van Laurent Heynemann. Met o.a. Francis Huster, Marianne Basler, José Garcia, Jean-Yves Berteloot en Aladin Reibel.

Vanessa Wenger (Basler) is directrice van een bedrijf dat kijkonderzoeken verricht. Ze ontvangt anonieme dreigbrieven. Commissaris Beaudrillard (Huster) is een man die van literaire verfilmingen en abstracte kunst houdt en een hekel heeft aan Amerikaanse politieseries. Hij wordt belast met het onderzoek. Hij maakt kennis met een wereldje dat hij nog niet kende. Hij ontdekt dat het milieu van de tv-productie zijn eigen regels kent. Hij neemt de zaak bloedernstig want er zijn inmiddels twee vrouwen vermoord. Beaudrillard die verband ziet tussen de twee moorden en kijkcijfers, heeft algauw twee verdachten op zijn lijstje staan: de ex van Vanessa en haar broer die in de tv- wereld zijn slag wil slaan. Een intelligente satire over de Franse audiovisuele bedrijfstak waarin heel wat bekende (tv- )gezichten een rol spelen. Het scenario is van niemand minder dan Bernard Pivot die een boekenprogramma heeft op de Franse tv. Hij weet natuurlijk heel goed, waarover hij het heeft. Zijn inktzwarte humor spaart dan ook niemand. De volgende persoonlijkheden spelen zichzelf: Ivan Leva[KA3]i (voormalig directeur van Frankrijk`s omroep nummer een: France Inter), voornoemde Bernard Pivot, Bruno Masure (presentator van het journaal op tv-zender France 2), Danièle Evenou, Claude Jean-Philippe, Philippe Gildas, Claude Serillon, Pierre Tchernia, Jérôme Bonaldi en Elise Lucet. Camerawerk van Robert Alazraki. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Tout ça...pour ça!

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Marie-Sophie L., Fabrice Luchini, Vincent Lindon, Alessandra Martines en Gérard Darmon.

Na het floppen van zijn BELLE HISTOIRE maakte Lelouch deze sprankelende komedie, over de vorm van afleiding die mannen en vrouwen al bezighoudt zo lang als de mensheid bestaat: hoe elkaar te ontmoeten en zonder al te veel ophef weer van elkaar af te komen. Lelouch legt een voor zijn doen ongebruikelijke verbale en visuele durf aan den dag. Deze dynamische, frisse, provocerende en humoristische film is een uitgelaten en vrolijke belevenis, vooral dankzij het verbale delirium van Luchini, een verrukkelijke nieuweling in de filmfamilie van Lelouch. De andere openbaring van deze film is Marie-Sophie L., die haar gebruikelijke rollen als huilerig provinciaaltje achter zich heeft gelaten, om hier bloeiend, uitdagend, gedurfd en vol humor voor den dag te komen. Films van Lelouch zijn meeslepend òf irritant. Deze keer hebben we met een goede Lelouch van doen. Camerawerk van Philippe Pavans de Cecatty.

Les caprices de Marianne

1991 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1991. Komedie van Pierre Badel. Met o.a. Francis Huster, Richard Fontana, Ludmilla Michaël en Georges Descrières.

De beroemde komedie in twee actes van Alfred de Musset (uit 1833, hij was toen 23 jaar), die nog altijd regelmatig wordt opgevoerd. Saai en fantasieloos verfilmd, maar de decors zijn minder saai en de acteerprestaties voortreffelijk, waarbij de filmacteur Huster het meest opvalt. Het verhaal is bekend: een romantische jongeman uit Napels houdt zielsveel van genoemde Marianne (Michaël), die hem geen enkele aandacht schenkt. Zijn vriend biedt aan om te proberen Marianne ervan te overtuigen, dat ze de liefde toch moet beantwoorden. Maar dan wordt zij juist op hem verliefd! Sprankelende en fascinerende, geenszins verouderde dialogen. Ondanks alles

Il y a des jours... et des lunes...

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Gérard Lanvin, Patrick Chesnais, Annie Girardot, Marie-Sophie L. en Francis Huster.

Een komedie over de pech van anderen als de zomertijd bij volle maan ingaat. Dertien dagelijkse onopzettelijke persoonlijke rampjes (een politie-agent vergeet zijn werk en gaat swingen, een bruidegom wordt tijdens de bruidsnacht in de steek gelaten, een man zet zijn dochter in bij een gokspel, etc.), die zich voltrekken in de uren die op de tijdsverandering volgen. Het idee voor het scenario van de regisseur zelf is goed, maar de film maakt weinig indruk. Er zijn zowel wezenlijke als ontroerende momenten, maar ook langdradige gedeelten, trivialiteiten en de typische gezwollenheid van Lelouch, wanneer hij aan het denken slaat. Levendig is het allemaal wel, en ietwat oppervlakkig. Goed spel. Valérie Bonnier en Marc Rosenbaum werkten mee aan het scenario. Camerawerk van Jean-Yves Le Mener.

Dalida Follies

1990 | Biografie

Frankrijk 1990. Biografie van André Frédérick. Met o.a. Dalida, Mireille Mathieu, Annie Cordy, Petula Clark en Thierry Le Luron.

De Franse zangeres Dalida heeft op 3 mei 1987 zelfmoord gepleegd en deze televisiefilm is een hommage, waarin de verschillende meewerkende zangers en acteurs haar nagedachtenis levend proberen te houden. Een montage van archiefmateriaal waarin natuurlijk talrijke van hun liedjes een rol spelen, vermengd met allerlei herinneringen. Soms goed en soms minder goed, zoals zo vaak met dit soort projecten het geval is.

Mon dernier rêve sera pour vous

1989 | Historische film, Biografie

Frankrijk​/​​België 1989. Historische film van Robert Mazoyer. Met o.a. Francis Huster, Ludmila Mikaël, Agnès Soral, Márcia Breia en Cyrielle Claire.

In deze miniserie over de schrijver Chateaubriand is elk van de zes afleveringen gewijd aan een van de vrouwen die een belangrijke rol in zijn leven speelden. Colas als zijn eerste liefde. Mikael als Pauline de Beaumont die hem aanzet Le génie du Christianisme te schrijven. Soral als zijn minnares Natalie de Noailles. Claire als Juliette Récamier die meer van de idee van de liefde hield dan van de liefde zelf. Stordy als Cordelia de Castellane, tijdens zijn ministerschap van buitenlandse zaken en tenslotte Zabou als de 25-jarige Hortense Allart toen hij zestig was. Huster zet briljant deze hoogmoedige en zichzelf bewierokende schrijver neer.

Lorenzaccio

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Jean-Paul Carrère. Met o.a. Francis Huster, Geneviève Casile, Louis Seigner, Jacques Eyser en Michel Etcheverry.

Het toneelstuk van Alfred de Musset in een bewerking van Franco Zeffirelli. Een vrij simpele registratie, dus filmisch van weinig belang. Redenen om te kijken zijn de eersteklas acteurs, de fantastische decors en de fascinerende muziek van Maurice Jarre.

La grande cabriole

1988 | Drama, Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1988. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Fanny Ardant, Bernard Giraudeau, Francis Huster, Robin Renucci en Ludmila Mikaël.

Gravin Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide de Chabrillant (Ardant) heeft al tien jaar een stormachtige verhouding met gewone burger Armand Gallois (Huster). Als Armand haar voor de zoveelste keer ontrouw is, besluit zij hun relatie te verbreken. Ondertussen wordt koning Lodewijk de Zestiende geguillotineerd en verklaart Frankrijk de oorlog aan Engeland en Spanje. Armand, in het oorlogsgebeuren meegesleurd, wil Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide weer ontmoeten maar zij is naar Itali[KA3]e gegaan met een nieuwe minnaar, een violist. Armand smeekt haar om bij hem te blijven, maar Madame de Chabrillant kiest voor het onbekende en het avontuur. In Itali[KA3]e ontdekt zij dat de musicus getrouwd is, en er bovendien een tweede huishouden op nahoudt. Volledig op zichzelf aangewezen gaat zij Franse les geven aan de Venetiaanse bourgeoisie, maar daarmee wordt zij niet gelukkig. Groots opgezet historisch drama met de Franse revolutie (1789) als historisch decor voor een opwindend verhaal met Ardant en Huster als het hartstochtelijk, maar subtiele liefdespaar. Het scenario is van regisseuse Companéez. Deze mini werd oorspronkelijk uitgezonden in vier delen.

On a volé Charlie Spencer

1986 | Experimenteel, Avonturenfilm

Frankrijk 1986. Experimenteel van Francis Huster. Met o.a. Francis Huster, Béatrice Dalle, Isabelle Nanty, Jacques Spiesser en Jean-Pierre Aumont.

Francis Huster, verantwoordelijk voor regie, scenario en dialogen, speelt ook de hoofdrol in deze geschiedenis die kop noch staart heeft. Een onbeduidend ambtenaartje vergeet de middelmatigheid van zijn dagelijks bestaan door (letterlijk) zo dol te zijn op films dat hij werkelijkheid en fantasie door elkaar gaat halen. Zo ontstaat een film waarin wij, in willekeurige volgorde, HOTEL DU NORD, Woody Allen, de muziek voor VERTIGO van Bernard Hermann, Zulawski, Charlie Chaplin (vandaar de titel...) en nog veel meer jatwerk, verwijzingen en toespelingen aantreffen. Dat is allemaal opgevuld met van alles en nog wat. Een belachelijke, gekunstelde en onsamenhangende film.

Parking

1985 | Drama, Musical

Frankrijk 1985. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Francis Huster, Laurent Malet, Keiko Ito, Gérard Klein en Marie-France Pisier.

Een vrije bewerking van Orpheus waarin Orpheus een popster is. Eurydice pleegt zelfmoord met een overdosis heroïne. Het had een meesterwerk kunnen worden, ware het niet dat Michel Legrand ongeïnspireerd was bij het schrijven van de muziek en dat Francis Huster van zingen totaal geen kaas heeft gegeten. Blijven nog de mooie plaatjes, zoals die van de hel.

L' amour braque

1985 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1985. Drama van Andrzej Zulawski. Met o.a. Francis Huster, Sophie Marceau, Christiane Jean, Tchéky Karyo en Michel Albertini.

Een vrije bewerking van Dostojewski's De idioot. Nog nooit durfde Zulawski zo ver te gaan in zijn wereld van waanzin en dood als in deze hedendaagse bewerking van het werk van de Russische romanschrijver. Zó ver dat hij zelfs zijn bewonderaars met deze totale overdrijving tot het uiterste brengt. Er worden teveel grenzen verlegd, met een bijsmaak van extreme zelfingenomenheid.

La femme publique

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Andrzej Zulawski. Met o.a. Alain Maline, Yannic Gilbert, Francis Huster, Valérie Kaprisky en Lambert Wilson.

Een duivels drama à la Dostojevsky en niet zonder reden, want de film wordt gemaakt binnen de film LES POSSÉDÉS. De hoofdpersonen zijn halfslachtig van aard, zijn psychisch ziek, gekweld en verscheuren elkaar. Een wereld die bijzonder veel lijkt op die van Ingmar Bergman. Het zou niet mogelijk zijn een juiste samenvatting van de film te geven zonder er tegelijk afbreuk aan te doen. De hoofdpersonen richten zich uiteindelijk tot het publiek en bewijzen zodoende dat het een verward en verwarrend spel van droom en werkelijkheid is. Zulawski is heer en meester over een eigenaardige, krampachtige en expressionistische wereld, die tegelijkertijd schoonheid uitstraalt.

Drôle de samedi

1984 | Komedie

Frankrijk​/​​Zwitserland 1984. Komedie van Bay Okan. Met o.a. Francis Huster, Carole Laure, Jacques Villeret, Michel Blanc en Catherine Alric.

Een jong echtpaar ziet hun leuke voornemens voor de zaterdagmiddag in het water vallen door diverse gekke, koddige gebeurtenissen. Een mager thema, amper in toom gehouden door de regisseur, en dat leidt tot een moeizame aaneenschakeling van overdreven sketches. Er is met de Franse slag gewerkt en dat is te betreuren, want enkele acteurs lijken veelbelovend.

Equateur

1983 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1983. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Francis Huster, Barbara Sukowa, Reinhard Kolldehoff, Jean Bouise en Julien Guiomar.

Een jongeman hoopt in de jaren dertig fortuin te maken in Frans Equitoriaal Afrika. Hij wordt daar verliefd op een doortrapte avonturierster en moordenares die hem vervolgens zonder illusies naar Europa doet terugkeren. Door de briljante fotografie van de locaties in Gabon wordt de verlammende hitte, die symptomatisch moet zijn voor het gevoelsleven van de personages, voelbaar. Het aan Simenon ontleende scenario mist dramatische spankracht, waardoor ook het goede spel en de verregaande liefdesscènes aan kracht inboeten. Gainsbourgs visuele talent blijft onmiskenbaar.

Edith et Marcel

1983 | Biografie

Frankrijk 1983. Biografie van Claude Lelouch. Met o.a. Evelyne Bouix, Marcel Cerdan Jr., Jacques Villeret, Francis Huster en Jean-Claude Brialy.

Ingewikkelde variaties rond het thema van Edith Piaf, Marcel Cerdan en het volmaakte evenbeeld van Piaf. Lelouch heeft kennelijk geen lering getrokken uit de flop PIAF van Guy Casaril: hij heeft een zeer lange film gemaakt met vage en conventionele personages. Enkele goede momenten (verzorgd door het evenbeeld van Piaf!) redden de film niet van de ondergang. Evelyne Bouix haalt het ook lang niet bij Edith Piaf terwijl Marcel Cerdan Jr. (Patrick Dewaere kon door tragische omstandigheden niet van de partij zijn) een even slecht acteur als bokser is. Een slechte Lelouch.

Edith And Marcel

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Villeret, Marcel Cerdan Jr., Evelyne Bouix, Jean Bouise en Jean-Claude Brialy.

Ingewikkelde variaties rond het thema van Edith Piaf, Marcel Cerdan en het volmaakte evenbeeld van Piaf. Lelouch heeft kennelijk geen lering getrokken uit de flop PIAF van Guy Casaril: hij heeft een zeer lange film gemaakt met vage en conventionele personages. Enkele goede momenten (verzorgd door het evenbeeld van Piaf!) redden de film niet van de ondergang. Evelyne Bouix haalt het ook lang niet bij Edith Piaf terwijl Marcel Cerdan Jr. (Patrick Dewaere kon door tragische omstandigheden niet van de partij zijn) een even slecht acteur als bokser is. Een slechte Lelouch.

Qu'est-ce qui fait courir David?

1982 | Drama

Frankrijk 1982. Drama van Elie Chouraqui. Met o.a. Francis Huster, Nicole Garcia, Charles Aznavour, Magali Noël en Michel Jonasz.

Een dertig-jarige cineast schrijft een scenario voor een autobiografische tweede film. Hij gaat zó op in herinneringen dat hij zijn vriendin verwaarloost en de huidige situatie van zijn ouders niet onderkent. Dit beeld van een joods gezinsleven levert aandoenlijke en komische momenten op, maar de zelfvertedering van de regisseur holt zijn film op den duur uit, waardoor het totaal van geslaagde scènes en spelprestaties, nul is. De titelrol van Huster is conform de film: zó ingespannen bezig om te charmeren dat het averechts gaat werken. Scenario van Elie Chouraqui.

J'ai épousé une ombre

1982 | Thriller, Drama

Frankrijk 1982. Thriller van Robin Davis. Met o.a. Nathalie Baye, Francis Huster, Richard Bohringer, Madeleine Robinson en Guy Tréjean.

Een ongehuwde zwangere vrouw (Nathalie Baye) wordt na een ontsporing van een trein verward met een verongelukte, pasgetrouwde passagiere. Haar schoonouders, die haar nooit ontmoet hebben, nemen haar liefderijk op. Er ontstaat een romance met de 'zwager' en de jonge 'weduwe', maar de ondeugdelijke vader van het kind duikt weer op en wil haar chanteren. Een bekwame, meer op het psychologisch realisme dan op suspense gerichte verfilming van William Irish' roman, met goede rollen van Baye (César-nominatie voor beste actrice) en Madeleine Robinson als de schoonmoeder. De film is echter niet altijd geloofwaardig.

Les uns et les autres

1981 | Musical, Drama, Komedie

Frankrijk 1981. Musical van Claude Lelouch. Met o.a. James Caan, Fanny Ardant, Geraldine Chaplin, Robert Hossein en Nicole Garcia.

Vier muzikale families, uit Frankrijk (variété), Amerika (jazz), Duitsland (klassiek) en Rusland (ballet), worden gevolgd van 1936 tot in 1980 als de diverse wegen en ontwikkelingen zich kruisen op een UNICEF-gala. Deze epische film neemt een hink-stap-sprong door de geschiedenis en maakt gebruik van bekende en onbekende ware incidenten. De pretenties worden lang niet allemaal waargemaakt en de overzichtelijkheid is met acteurs die zowel eerste als tweede generatie spelen vaak ver te zoeken. Muziek als bindmiddel en filmische lef van Lelouch heffen bedenkingen op zolang de film duurt. De finale toont Maurice Béjarts choreografie van Ravels Boléro.
In 2017 opnieuw uitgebracht in de bioscopen in de digitale restauratie.

L'adolescente

1979 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1979. Komedie van Jeanne Moreau. Met o.a. Simone Signoret, Laetitia Chaveau, Francis Huster, Edith Clever en Jacques Weber.

Moreau verfilmde haar eigen jeugdherinneringen in dit verhaal over de 11-jarige Marie, die tijdens de zomervakantie bij grootmoeder Signoret op het platteland haar eerste verliefdheid beleeft en haar illusies over de volwassenen verliest. Het streven naar sfeer en de poëtische effecten verdoezelen de scherpe kanten van het anti-semitisme en de oorlogsdreiging anno 1939, maar het opmerkelijke acteren in de talrijke rollen houdt de aandacht toch vast.

Les égouts du paradis

1978 | Misdaad

Frankrijk 1978. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Francis Huster, Jean-François Balmer, Lila Kedrova, Michel Subor en André Pousse.

Een winkelier in Nice is ooit inbreker geweest. Vrienden van weleer wakkeren zijn nostalgie voor vroegere avonturen aan, zodat hij zich laat overhalen tot een nieuwe, zeer vernuftige bankroof. De memoires van bankrover Albert Spaggiari kregen bijna een documentaire reconstructie op de plaatsen waar het allemaal werkelijk gebeurde. De ongewone actierol als Spaggiari werkt voor de romantisch toneelidool Huster weinig overtuigend.

Les Egouts Du Paradis

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Lila Kedrova, Jean-François Balmer en Francis Huster.

Een winkelier in Nice is ooit inbreker geweest. Vrienden van weleer wakkeren zijn nostalgie voor vroegere avonturen aan, zodat hij zich laat overhalen tot een nieuwe, zeer vernuftige bankroof. De memoires van bankrover Albert Spaggiari kregen bijna een documentaire reconstructie op de plaatsen waar het allemaal werkelijk gebeurde. De ongewone actierol als Spaggiari werkt voor de romantisch toneelidool Huster weinig overtuigend.

122, Rue de provence

1978 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1978. Drama van Christian Gion. Met o.a. Francis Huster, Nicole Calfan, Anicée Alvina, Jacques François en Henri Guybet.

Langdradige bordeelfilm over een luxueus huis van plezier waar in 1943 vooraanstaande Franse politici van hun buitenechtelijk stoeiplezier kwamen genieten. Twee mensen ontmoeten elkaar: hoertje Calfan uit de provincie, die met de eigenaar van het huis is getrouwd, en een liefdeloos bestaan heeft en Huster, die hoog op de maatschappelijke ladder is geklommen. Parijs is bezet door de nazi's. Proper en met de nodige produktiemiddelen gemaakt, maar stomvervelend. Ook bekend als ONE TWO TWO.

Un autre homme, une autre chance

1977 | Romantiek, Western, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1977. Romantiek van Claude Lelouch. Met o.a. Susan Tyrrell, Jacques Villeret, Jacques Higelin, Francis Huster en Diana Douglas.

Nieuwe versie van UN HOMME ET UNE FEMME - een weduwe en een weduwnaar beginnen samen opnieuw - maar het is nu gesitueerd in Tucson in Amerika rond 1870. De combinatie van romantisch verhaal en pioniersepos is niet erg overtuigend, maar de afzonderlijke delen van de film zijn wel boeiend, mede door het spontane spel van Caan en Bujold. Het scenario is van regisseur Lelouch en het camerawerk is van Jacques Lefrançois. De Amerikaanse versie is 3m korter en is getiteld ANOTHER MAN, ANOTHER CHANCE.

Si c'était à refaire

1976 | Komedie, Drama

Frankrijk 1976. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Catherine Deneuve, Anouk Aimée, Charles Denner, Francis Huster en Niels Arestrup.

Na vijftien jaar gevangenisstraf wegens een uit de hand gelopen crime passionel moet een vrouw een nieuw leven beginnen en zorgen voor haar zoon in de puberteit die van haar bestaan niet afweet. De steun van een ex-celgenote resulteert in een happy ending in ieder opzicht, waarbij ook de dreigende Oedipale moeilijkheden moeiteloos worden afgewend. Lelouch verwaarloost echter de sociale of psychologische verwikkelingen van het gegeven - zelfs de gevangenis ziet eruit als een luxe- hotel - voor het charmante en romantische sprookje dat beide actrices alle kansen geeft, maar ook onmiddellijk weer uit de aandacht verdwijnt. Scenario van Lelouch, camerawerk van Jacques Lefrançois.

Lumière

1976 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1976. Drama van Jeanne Moreau. Met o.a. Jeanne Moreau, Lucia Bosé, Francine Racette, Caroline Cartier en Keith Carradine.

Vier actrices in verschillende stadia van hun carrière hebben uiteenlopende problemen met mannen in hun beroeps- en privé-leven, maar vinden steun in onderlinge vriendschap. Deze authentieke kijk van binnenuit op een milieu dat gewoonlijk oppervlakkig of ironisch wordt gepresenteerd, toont Moreau als opmerkelijk debuterende spelregisseuse, ook van de mannen die meer diepte krijgen dan gewoonlijk in een vrouwenfilm. Dat ze zichzelf de sterrol toemat lijkt ijdel exhibitionisme, maar wordt van zelfkritische kanttekeningen voorzien.

Comme sur des roulettes

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Evelyne Buyle, Mathé Souverbie, Francis Huster, Marc Chickly en André Batisse.

Jonge boerin ontdekt wereld buiten eigen dorp als ze van man tv-toestel krijgt. Als rolschaatsvirtuose vanaf vroege jeugd vertrekt ze met haar moeder naar Parijs om beeldbuis-ster te worden. Koddige situatiekomedie is in verkeerde handen van regisseuse die later over subtielere humor bleek te beschikken. Quasi-volkse uitbundigheid van hoofdrolspeelsters is flauw en vermoeiend en satirisch kijkje in tv-keuken werkt buiten Frankrijk niet omdat programma`s en persoonlijkheden niet bekend zijn (behalve zangeres Dalida)

Je suis Pierre Rivière

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Christine Lipinska. Met o.a. Jacques Spiesser, Isabelle Huppert, Michel Robin, Francis Huster en Thérèse Quentin.

Een jonge religieuze boer vermoordt in een opwelling zijn moeder, broer en zuster. Hij wordt ter dood veroordeeld, krijgt gratie en hangt zich uit schuldbesef op in zijn cel. De al te sobere regie maakt de film soms dor, ondanks goed spel van Spiesser. Over dezelfde historische gebeurtenis (1835) maakte René Allio gelijktijdig een andere film, MOI, PIERRE RIVIERE...

L' Histoire très bonne et très joyeuse de Colinot Trousse-Chémise

1973 | Historische film, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1973. Historische film van Nina Companéez. Met o.a. Francis Huster, Brigitte Bardot, Muriel Catala, Nathalie Delon en Bernadette Lafont.

In de 16de eeuw wordt de verloofde van een jonge boer ontvoerd, die tijdens zijn speurtocht allerlei vooral galante avonturen beleeft. Huster heeft te weinig ervaring voor zijn dragende rol en omdat de regisseur een vrouw is, is het vreemd dat zijn veroveringen grof en karikaturaal getekend worden. Bardots afscheidsrol van de cinema is op het gênante af.

Faustine et le bel été

1972 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1972. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Muriel Catalá, Isabelle Adjani, Marianne Egerickx, Francis Huster en Jacques Spiesser.

De zestien-jarige Faustine (Catalá) brengt de vakantie bij haar grootouders door en wordt nieuwsgierig naar de bewoners van een naburige villa. Even dromerig als kordaat zoekt ze contact en maakt zo kennis met de liefde, eerst door observatie van de intriges van anderen, dan uit eigen ervaring, en ontdekt het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding. Belangrijk en uiterst esthetisch regiedebuut van de scenarioschrijfster kreeg een ontwapenende frisheid door een reeks jonge acteurs, Spiesser als Florent, Adjani als Camille en Huppert, aan het begin van hun carrière, die alleen voor de veelbelovende titelrol Catalá teleurstellend zou worden. Het scenario is van regisseur Companéez. Het camerawerk is van Chislain Cloquet. Eastmancolor, Mono.

La Faute de l'abbé Mouret

1971 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1971. Drama van Georges Franju. Met o.a. Francis Huster, Gillian Hills, André Lacombe, Margo Lion en Lucien Barjon.

De film is een bewerking van Zola's roman over een jonge priester die seksuele gevoelens sublimeert in Maria-verering, tot hij verliefd wordt op een jonge vrouw; na de zondeval tracht hij in zelfkastijding zijn roeping te hervinden. Ondanks trouw aan de feiten kreeg de film een drastisch andere interpretatie, waarbij het niet meer gaat om oneigenlijke frustraties door godsdienstwetten maar om een magisch sprookje over eeuwige liefde voor de Mythische Vrouw. De picturale kracht van de film wordt ondermijnd door de jonge hoofdrolspelers, die niet tegen hun rollen zijn opgewassen.