Louiguy (1916-1991): muziek.
Er zijn 37 films gevonden.

Verdict

1974 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van André Cayatte. Met o.a. Sophia Loren, Jean Gabin, Julien Bertheau, Henri Garcin en Muriel Catala.

Een weduwe van een mafioso heeft geprobeerd haar zoon in Frankrijk een keurige opvoeding te geven, maar hij wordt getergd door een wulpse dochter van een leraar, waarop hij haar vermoordt. Als zoon van zijn vader lijkt hij kansloos op het proces en de moeder schakelt oude contacten in om de vrouw van de rechter te ontvoeren en zo de uitspraak te beïnvloeden. Cayattes pleidooi tegen een bevooroordeelde justitie wordt ontkracht door de reeks melodramatische wendingen, maar de confrontatie tussen Loren als verbeten moederdier en Gabin als onverzettelijke rechter, weet toch te boeien. Scenario van de regisseur, Paul Andreota en Pierre Dumayet.

Mourir d'aimer

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bruno Pradal, François Simon, Monique Mélinand en Claude Cerval.

Een jonge lerares aan een lyceum en een vroegrijpe zeventienjarige leerling worden verliefd op elkaar. De ouders van de jongen laten haar arresteren wegens het verleiden van een minderjarige en hem opnemen in een psychiatrische inrichting. De film geeft van de geruchtmakende 'affaire-Gabrielle Russier' een al te zwart-wit aangezette voorstelling van zaken, maar Girardot geeft optimale overtuigingskracht aan haar personage en verwierf de definitieve sterstatus. De film werd genomineerd voor een Golden Globe.

Un Soir, par hasard

1964 | Mysterie

Frankrijk 1964. Mysterie van Yvan Govar. Met o.a. Annette Stroyberg, Michel Le Royer, Jean Servais, Pierre Brasseur en Gil Delamare.

Een jonge kerngeleerde wordt na een motor-ongeval tijdens zijn vakantie opgenomen in een geheimzinnig landhuis waarvan de bewoners niet ouder worden en dat omgeven is door radio-actieve terreinen die door een meteoriet-inslag zijn ontstaan. Achteraf gelooft hij aan een droom en vindt het kasteel onbewoond, maar hij krijgt toch een telegram van zijn mooie gastvrouw. Dit met onvoldoende middelen en fantasie gemaakt mysterie heeft ook nog eens uiterst zwakke hoofdrollen, zodat tot aan de logische ontknoping de film meer irriteert dan intrigeert.

Requiem pour un caïd

1964 | Misdaad

Frankrijk 1964. Misdaad van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Mondy, Magali Noël, Janine Villa, Jean-Pierre Bernard en Jacques Duby.

Een inspecteur van politie probeert een gangster en bordeel-exploitant te pakken te krijgen en krijgt daarbij aanwijzingen van een afgetuigde prostituée, zodat de arrestatie kan plaatsvinden op het moment dat de misdadiger een nieuwe slag wil slaan. Ondanks melodramatische toevalligheden onderscheidt deze film zich wat het scenario betreft door de bijna documentaire schildering van onderzoeksmethoden en bureaucratie bij de politie in plaats van door spectaculair aangedikte actiescènes. Bekwaam geacteerd, maar de regie is zo gortdroog dat de film onnodig saai uitvalt.

Que personne ne sorte

1963 | Misdaad, Thriller, Komedie

België​/​​Frankrijk 1963. Misdaad van Yvan Govar. Met o.a. Philippe Nicaud, Jacqueline Maillan, Marie Daëms, Jean-Pierre Marielle en Jess Hahn.

Een schrijfster van kinderboeken laat zich ontwetend inpalmen door een gentleman-ganster die haar gebruikt als dekmantel bij de ontvoering van een ambassadeursdochter. Detective Wens weet hem dankzij zijn vernuftige vermommingskunsten te ontmaskeren. Deze burleske verfilming van een politieroman van Stanislas Steeman - van wie Clouzot L'assassin habite au 21 heel wat beter bewerkte - blijft matig door de fantasieloze regie en het voor alle vermommingen te beperkte talent van Nicaud. Men ziet een leuke rol van Marielle als chique schurk en pittoreske locaties in Brugge.

La Vie conjugale

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Charrier, Marie-José Nat, Michel Subor, Macha Méril en Gianni Esposito.

Het verhaal van een mislukkend huwelijk in twee afzonderlijke films, vanuit de visie van de man Jean-Marc en vanuit de vrouw Françoise. De op papier interessante opzet faalt door de eenzijdigheid per deel. De vrouw is materialistisch ingesteld en heeft langs die weg een en ander bereikt en bedriegt hem uit armzalige oppervlakkigheid met mondaine heren, ofwel; de man is een verwende slappeling die zich niet door de vrouw laat stimuleren en een ongerechtvaardigd ziekelijke jaloezie ontwikkelt. De wisselwerking tussen beide visies functioneert niet door gebrek aan de èchte raakvlakken en de echtelieden hebben zo weinig zelfkritiek dat de interesse voor hen snel verslapt. Het Jean-Marc-deel is het boeiendst van de twee.

Le Glaive et la balance

1962 | Drama

Italië​/​​Spanje 1962. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anthony Perkins, Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Pascale Audret en Marie Déa.

Kind wordt gekidnapt en na plotselinge paniek bij daders gedood. Als de politie hen arresteert, zijn er ter plekke opeens drie in plaats van twee mannen van wie er één een onschuldige, toevallige passant moet zijn. Ze hebben echter alle drie voldoende op hun kerfstok voor een eventueel motief en geen waterdicht alibi. Interessant maar al te gezocht juridisch vraagstuk kreeg melodramatische uitwerking, compleet met volksgericht, die als verhaal onderhoudend blijft maar als probleemstelling nergens steek houdt.

Les Nymphettes

1960 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1960. Drama van Henri Zaphiratos. Met o.a. Christian Pezey, Colette Descombes, Claude Arnold en Jacques Perrin.

Een onervaren student - verbitterd door de ontrouw van zijn meisje - wordt verleid door een lid van een losbandig clubje. Zij keert dat milieu echter de rug toe, als ze van zijn oprechtheid overtuigd is geraakt. Met muf en dubbelhartig moralisme en op een ach en wee-toon worden de losbandigheden breed uitgemeten. De omslag naar een deugdzaam einde is onwaarschijnlijk. De jonge acteurs verdienen beter, maar zijn kansloos in de lamlendige regie.

Le passage du Rhin

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van André Cayatte. Met o.a. Charles Aznavour, Nicole Courcel, Georges Rivière, Cordula Trantow en Georges Chamarat.

Franse soldaten zijn in 1940 gevangen genomen en worden op het Duitse platteland tewerkgesteld. Een van hen beraamt onmiddellijk een ontsnapping om zich bij de Vrije Fransen in Londen te voegen, de tweede ondervindt in een boerengezin meer hartelijkheid dan in zijn eigen huwelijk en bij zijn schoonfamilie, en zal na de bevrijding permissie aanvragen naar Duitsland terug te keren. Dit pleidooi voor verbroedering wordt al te zwart-wit en vol melodramatische incidenten getekend, zodat de overtuigingskracht vooral komt van de aandoenlijk sobere Aznavour die de vijand leert waarderen. Onderscheiden met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Pascal Jardin, regisseur Cayatte en Arman Jammot naar diens idee. Het camerawerk is van Roger Fellous. Mono.

Bouche cousue

1960 | Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1960. Misdaad van Jean Boyer. Met o.a. Darry Cowl, Judith Magre, Fernand Sardou, Jacques Hilling en Sacha Pitoëff.

Een man die bewusteloos en zwaar gewond op straat wordt aangetroffen, wordt met spoed geopereerd. Hij heeft geen papieren bij zich, en als hij ijlt praat hij over zeldzame juwelen. Verpleger Martin (Cowl) neemt alles op en gaat op jacht, maar hij is niet de enige! Parodie op het gangstergenre, met talrijke bekende wendingen en een serie gags die even mechanisch zijn als de zich herhalende, hakkelende humor van Cowl. Als Boyer (1901- 1965) al meer waard is dan zijn reputatie (CIRCONSTANCES ATTENUANTES) doet vermoeden, dan moet toch worden vastgesteld dat het werk uit de laatste periode van zijn leven ronduit povertjes is.

Suivez-moi, jeune homme

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Dany Robin, Daniel Gélin, Noël Roquevert, Michel Galabru en Georges Chamarat.

Een ijdele magnaat kan zich niet voorstellen dat een aantrekkelijke jongedame niets van zijn avances wil weten en schakelt een detective in om uit te vinden of hij soms een rivaal heeft. Uiteraard wordt de detective zelf verliefd. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte komedie die dankbaar gebruik maakt van de charme van de hoofdrolspelers en van de locaties van Cannes.

Le miroir à deux faces

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Cayatte. Met o.a. Michèle Morgan, Bourvil, Gérard Oury, Yvan Desny en Elizabeth Manet.

Een lelijke vrouw wordt na jaren sleurhuwelijk met een leraar opgemerkt door een plastisch chirurg die haar transformeert in een schoonheid. De echtgenoot wordt ziekelijk jaloers en vermoordt de chirurg. De gedaanteverwisseling van Morgan is te verregaand om te overtuigen, maar de rol van Bourvil als de afstotelijke en beklagenswaardige man is een betere film waardig. (Oury, die de chirurg speelt, schreef ook het scenario.)

Oeil pour oeil

1957 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1957. Drama van André Cayatte. Met o.a. Curd Jürgens, Folco Lulli, Lea Padovani, Pascale Audret en Darío Moreno.

Een oververmoeide arts weigert een patiënte te onderzoeken en stuurt haar door naar het ziekenhuis, waar ze sterft. Vanaf dat moment zint de echtgenoot op wraak. De film wijkt af van de voor Cayatte gebruikelijke juridische onderwerpen, maar mist iedere overtuigingskracht. Jürgens speelt de arts met een ongeïnteresseerde expressieloosheid. De locatie-opnamen in Libanon met enkele hallucinerende woestijnscènes zijn de voornaamste pluspunten.

La Roue

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van André Haguet. Met o.a. Jean Servais, Claude Laydu, Catherine Anouilh, Julien Bartheau en Georges Chamarat.

Een treinmachinist ziet bij het uitbreken van WO II een vrouw verongelukken en adopteert haar dochtertje. Als zij volwassen is, omringt hij haar met verliefde jaloezie die hem van zijn omgeving en eigen zoon vervreemdt. Zijn verbittering wordt nog groter wanneer hij zijn gezichtsvermogen verliest. Deze Remake van de beroemde zwijgende film van Abel Gance mist de formele kwaliteiten ervan, terwijl ook de eigentijdse situering de melodramatische aspecten nadrukkelijk en gezocht maakt. Goed geacteerd door Servais met Mondy als zijn loyale collega.

Fernand cowboy

1956 | Western, Komedie

Frankrijk 1956. Western van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Dora Doll, Noël Roquevert, Pierre Dudan en Nadine Tallier.

Een Fransman erft een saloon in het Wilde Westen, maar ondervindt in het vreemde milieu niets dan tegenwerking. Hij krijgt zelfs de moord op een goudzoeker in de schoenen geschoven. Na zijn rehabilitatie trouwt hij met een aantrekkelijke squaw. Deze komische pseudo-western heeft enkele aardige vondsten, maar is vaak amusanter vanwege de doorzichtige nep-situering dan vanwege de grappen of de aangezette onnozelheid van de theaterkomiek Raynaud.

Les héros sont fatigués

1955 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Yves Ciampi. Met o.a. Yves Montand, María Félix, Curd Jürgens, Jean Servais en Gérard Oury.

De hoofdstad van een denkbeeldige Afrikaanse republiek trekt Europese avonturiers en misdadigers van allerlei allooi aan, waarbij zowel de jacht op gestolen diamanten als de amoureuze rivaliteit om een verleidelijke vrouw de strijd doet ontbranden. Een broeierige avonturenfilm met een sterke rolbezetting en een vaak beklemmende sfeer, maar de exotische achtergrond ontaardt in oppervlakkige en overbodige folklore.

Le dossier noir

1955 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean-Marc Bory, Bernard Blier, Nelly Borgeaud, Danièle Delorme en Gianni Esposito.

Een jonge rechter van instructie Jacques Arnaud (Bory) wordt benoemd in een provincieplaatsje na de dood van zijn voorganger. Hij ontvangt een klacht van hondenfokker Dutoit (Balp[KA1]etr[KA1]e), wiens beesten vergiftigd werden. Hij heropent de zaak, maar het dossier uit de titel dat door een kennis van Dutoit, Le Guen (Grenier), was samengesteld, is zoek. Het brengt een vooraanstaande burger, Boussard (Frankeur), in verlegenheid. Dan wordt Le Guen vergiftigd en het onderzoek naar zijn dood leidt tot onverkwikkelijke intriges in de kring van de familie, medewerkers, de pers en de lokale autoriteiten. Arnaud komt uiteindelijk op twee mogelijke verdachten, maar dan blijkt Le Guen door nalatigheid in het ziekenhuis te zijn gestorven. Het in de openbaarheid brengen van de schandalen eist nieuwe slachtoffers: de zoon van Le Guen, Alain (Fourkade) pleegt zelfmoord en Arnaud wordt ontslagen. De film is een pleidooi voor de objectiviteit van justitie en gerechtigheid voor de burger, maar er worden te veel geheimen over schuld op elkaar gestapeld, waardoor het openen van provinciale beerput steeds minder overtuigt. Hevige dramatisering geeft tegelijk sterke rolbezetting goed gebruikte kansen. Wordt in Frankrijk hoger gewaardeerd dan er buiten, omdat heel veel kleine details de niet-Franse kijker ontgaan. Een halve eeuw na dato, in een land met een half miljoen, grotendeels politieke schadalen en corruptiezaken, die door vijfhonderd rechters behandeld moeten, worden nog steeds zeer actueel. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono.

La Madone des sleepings

1955 | Thriller

Frankrijk 1955. Thriller van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Giselle Pascal, Erich von Stroheim, Jean Gaven en Philippe Mareuil.

Op het terrein van een aantrekkelijke grootgrondbezitster is uranium gevonden. Er duiken geheimzinnige personages op die afwisselend belagers en redders in de nood blijken te zijn. Een van hen ontpopt zich als een geheim agent die alles tot klaarheid brengt. De lamlendige regie maakt de, misplaatst gemoderniseerde, spionageroman van Maurice Dekobra nauwelijks te volgen en bovendien langdradig. Er valt enig genoegen te beleven aan de laatste rol van Stroheim.

Frou-Frou

1955 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van Augusto Genina. Met o.a. Dany Robin, Gino Cervi, Philippe Lemaire en Louis de Funès.

Tijdens de belle époque beklimt bloemenverkoopster Antoinette Dubois, dankzij bemiddelde heren van zekere leeftijd, de Parijse beau monde-ladder en wordt als Frou-Frou een musichall-vedette. Na een Russisch avontuur met een prins keert ze berooid terug en verliest haar hart aan een suïcidale kunstschilder. Hoofdzakelijk in flashback verteld melodrama naar Cécil Saint-Laurent is niets anders dan een door Henri Alekan fraai in CinemaScope en Technicolor gefotografeerd Bouquetreeksje.

Interdit de séjour

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Maurice de Canonge. Met o.a. Claude Laydu, Joëlle Bernard, Daniel Cauchy, Paul Frankeur en Michel Piccoli.

Om zijn liefde voor een prostituée doet een diamantsorteerder mee aan een overval en wordt daarbij gearresteerd. Na zijn celstraf mag hij niet meer in Parijs komen, maar hij zoekt toch zijn vriendin op. De politie dwingt hem dan verklikker te worden, waardoor hij gedood wordt door gangsters. Deze zelfkant-thriller valt duistere politiepraktijken aan, maar scenario, regie en spel geven daar bar weinig overtuigingskracht aan.

Tourbillon

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Alfred Rode. Met o.a. Jean Servais, Claudine Dupuis, Marcello Pagliero, Pierre-Louis en Raymond Cordy.

Tijdens de filmopnamen van een diamantenroof blijkt dat de bewuste juwelierszaak [KA2]echt bestolen is, waarna de politie de schuldige gaat zoeken (en vindt) onder de filmploeg en de acteurs. Een aardig gegeven voor een misdaadfilm wordt de mist in geholpen door de slonzige regie die er een onoverzichtelijke warboel van maakt. De nachtclubscènes die bedoeld zijn om de fysieke aantrekkelijkheden van Dupuis te etaleren voegen er niet meer aan toe dan dàt.

La Vie d'un honnête homme

1952 |

Frankrijk 1952. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Marguérite Pierry, Lana Marconi, Laurence Badie en Pauline Carton.

Een oude industrieel neemt de plaats in van zijn aan lager wal geraakte tweelingbroer en doet voorkomen of hij is overleden om te zien wat familie en personeel echt van hem vinden. Deze venijnige dialoogkomedie geeft het talent van Simon alle kansen.

La poison

1951 |

Frankrijk 1951. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Germaine Reuver, Jean Debucourt, Jacques Varennes en Pauline Carton.

Een bloemist is al jaren getrouwd met een drankzuchtige feeks. Beiden hebben moordplannen, maar de man neemt eerst een advocaat die beroemd is om het verkrijgen van vrijspraak in de arm voor hij daad bij voornemen voegt. Deze briljant geschreven zwarte komedie kreeg een uitzonderlijk geslaagde vertolking van Simon als de moordenaar en Debucourt als de pleiter.

Adhémar ou le jouet de la fatalité

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Fernandel. Met o.a. Fernandel, Andrex, Marcel Levesque, Marguerite Pierry en Marcel Lévesque.

De beroemde komiek Fernandel heeft drie films geregisseerd, waarin hij natuurlijk de hoofdrol speelt. Als Adhémar Pomme werkt hij dan ook zonder uitzondering op de lachspieren, of hij nu souffleur, ziekenbewaarder of rouwstoetbegeleider is. Op basis van deze leidraad heeft Sacha Guitry een gevarieerd scenario geborduurd. Tevens is hij verantwoordelijk voor de rake dialogen, waaraan de film een groot deel van zijn charme ontleent, aangezien de regie behoorlijk is, maar ook niet meer dan dat. De geslaagde vertolking wint aan kracht door de geestige muziek. Het geheel ademt een bepaalde, enigszins ouderwets aandoende charme.

Tu m'as sauvé la vie

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Fernandel, Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir en René Génin.

Een aristocratische mensenhater wordt toevallig het leven gered door een naïeve vagebond. Uit dank neemt hij hem in huis op en wil zijn geïsoleerde leven gaan veranderen, tot ontsteltenis van het personeel dat zich al als zijn enige erfgenamen had gezien. Sarcastische dialooghumor van Guitry levert een werkzaam contrast met de kwasi-onnozelheid van Fernandel. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Demain, nous divorçons

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Louis Cuny. Met o.a. Sophie Desmarets, Jean Desailly, Jean Gaven, Armand Bernard en Denise Grey.

Van een temperamentvol jong echtpaar dreigen de partners elkaar bij ieder conflict met scheiding, om zich vervolgens met des te meer vuur te kunnen verzoenen - tot het een keer ernst lijkt te worden. Vlak voor de scheiding ontmoeten de echtelieden elkaar bij toeval met nieuwe partners in Deauville. Deze met slapstick-elementen versierde komedie werkt ondanks zijn simpelheid aanstekelijk door de animo van de acteurs. Magali Noël debuteert als de prille verleidster die het op de echtgenoot heeft voorzien.

Toâ

1949 |

Frankrijk 1949. Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Mireille Perrey, Solange Varenne en Sacha Guitry.

Statische film over een komedie-schrijver, wiens vurige echtgenote jaloers is op zijn vermeende mai[KA4]tresses, die in werkelijkheid de scheppingen van zijn fantasie zijn. De enige vrouw van vlees en bloed is zijn zuster die ook voor een rivale wordt aangezien. De gehele film vindt plaats in de werkkamer van de broodschrijver en is vermoeiend om naar te kijken. Desondanks bijtend ironisch, Guitry bereikt zeker niet de virtuositeit van Alfred Hitchcock die in dezelfde tijd THE ROPE verfilmde.

La Valse brillante

1949 | Muziek

Frankrijk 1949. Muziek van Jean Boyer. Met o.a. Marta Eggerth, Jan Kiepura, Lucien Baroux, Arlette Méry en Roger Tréville.

Enige bewonderaars van een beroemde sopraan worden afgetuigd door een paar geheimzinnige aanvallers. Haar impressario vreest voor haar veiligheid en huurt een tenor in als lijfwacht. Dit verhaaltje is niet meer dan een alibi voor talrijke zangscènes - opera en populair - van het destijds beroemde duo, dat ook nog een vocale steun krijgt van de Petits Chanteurs à la Croix de Bois. Acteren kunnen ze niet, maar dat zou toch aan een flutscenario en gemakzuchtige regie zijn verspild.

La Bataille du feu

1949 | Drama, Documentaire, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Nicole Maurey, Noëlle Norman, Gabrielle Fontan, Viviane Gosset en Marguerite Ducouret.

Deze film, half documentaire, half fictie, laat op levendige wijze het leven en de daden van brandweerlieden zien. Om en om in een dorp waar dat eerder grappig dan dramatisch is, in de Parijse kazernes waar meer het dramatische aspect telt en, ten slotte, gedurende de oorlog, waarbij we getuige zijn van ware heldendaden. Een fatsoenlijk geregisseerde situatieschets, waar geen talent bij kwam kijken, maar waarvan het documentaire aspect interessant blijft.

Jo la Romance

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Georges Guétary, Ginette Leclerc, Noëlle Norman, Suzanne Grey en Nina Myral.

Een waardeloos scenario geeft Guétary gelegenheid een liefdesliedje te kwelen. Het niveau van een fotoroman uit dezelfde periode. Het spel van Guétary is ook niet om over naar huis te schrijven. De andere acteurs trachten de meubels te redden in deze weeë geschiedenis over een onmogelijke liefde, die tenslotte natuurlijk alle hindernissen overwint. Een van de meest smakeloze films van Grangler, ook al zit het technisch allemaal wel goed in elkaar. Ook bekend als CELLE QUE J'AIME.

Dernière Heure, édition spéciale

1949 | Mysterie, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Maurice de Canonge. Met o.a. Odette Joyeux, Marguerite Pierry, Jany Vallières, Paul Meurisse en Pierre Dac.

Tweede bewerking van de roman [KL]L`Epouvante[KLE] van Maurice Level (door dezelfde De Canonge in 1936 verfilmd onder de titel A MINUIT LE 7). Er is niets verschrikkelijks in de film waarin het tragi-komische avontuur verteld wordt van een journalist die een zogenaamde misdaad op zo'n manier nadoet dat hij in zijn eigen val loopt, aangeklaagd en schuldig gevonden wordt. Gelukkig loopt alles goed af. Deze film heeft veel te danken aan het spel van Meurisse en Joyeuse.

Aux deux Colombes

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Marguerite Pierry, Suzanne Dantès, Pauline Carton en Sacha Guitry.

Trouwe bewerking van Guitry van zijn eigen stuk. Ten tijde van deze film had hij net een lange periode van ongenade en vernederingen achter de rug na de Bevrijding. Ongetwijfeld is het om die reden dat deze met weinig geld gemaakte film een van zijn minder interessante werken is. De geest is gedoofd in een klassieke geschiedenis rond een driehoek oftewel een (moeizame) verhouding tussen drie personen. Deze vluchtige film is echter niet onplezierig om naar te kijken vanwege het opgewekte spel.

Les souvenirs ne sont pas à vendre

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Blanchette Brunoy, Sophie Desmarrets, Martine Carol, Colette Darfeuil en Frank Villard.

Een wel hele doorzichtige aanleiding om maar aan een plot te komen. Alvorens zich definitief terug te trekken loopt een hotelhouder nog eens door zijn zaak. Er komen allerlei herinneringen aan dramatische en doldwaze gebeurtenissen naar boven. Niet minder dan zeven scenarioschrijvers (waaronder Marcel Achard en Michel de Saint-Piere) waren nodig om deze onsamenhangende verzameling goede en minder goede s[KA2]enes, die op goed geluk werden geschoten (wie is dan ook Robert Hennion?), bijeen te krijgen. Wat betreft de acteurs, die komen op en verdwijnen weer. Enkele goede en vooral grappige ideeën maken nog geen film.

Et dix de der

1948 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Hennion. Met o.a. Denise Grey, Paulette Dubost, Maud Lamy, Georges Milton en Nic Vogel.

Een aardige puinhoop: misverstanden, internationale oplichters, de Franse en Amerikaanse politie en ook nog een verhaaltje over postzegels. Deze onbekende regisseur kon zijn thema niet aan en zijn film is dan ook een grote warboel. Eigenlijk is hij gemaakt om de toendertijd beroemde Milton een rol te geven. Meer een komedie dan een policier, vanwege de vertolking toch het aanzien waard.

Le Destin s'amuse

1947 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Emile E. Reinert. Met o.a. Dany Robin, André Claveau, Sabine Angély, Florence Brière en Robert Murezau.

Samen met Pierre Galante schreef Jacques Companeez het scenario voor deze film naar een van zijn eigen novelles. Een dom grietje wordt tijdens het liften opgepikt door een stel gangsters en trouwt tenslotte met de baas van dit stel. De gangsters zijn niet echt gemeen en de film is grappig. Hier en daar missen de acteurs een strakke regisseurshand wat regie betreft. Ook bekend als COUP DE MAITRE.

La Rose de la Mer

1946 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Fernand Ledoux, Roger Pigaut, Noël Roquevert, Pierre Palau en René Géhin.

Nauwkeurige verfilming van een roman van Paul Vialar La Rose de la Mer. Het verhaal speelt zich af op een boot gedurende een oversteek van de Middellandse Zee. Een beetje melodramatisch scenario maar goede mise-en-scène en geloofwaardige vertolking. Mooie plaatjes van Jean Isnard. Regie-assistent: Stellio Lorenzi.

Seul dans la nuit

1945 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1945. Thriller van Christian Stengel. Met o.a. Sophie Desmarets, Annette Poivre, Ginette Baudin, Nathalie Nattier en Sylvaine Claudel.

Verschillende misdaden wijzen in de richting van een bekende zanger omdat `zijn` stem daar met zijn grootste succes was te horen. De moordenaar wordt ontdekt tijdens een achtervolging in het nachtelijke Parijs. Het weinig bijzondere scenario wordt gered door de dialogen (Marc-Gilbert Sauvajon), opmerkelijk camerawerk door Christian Matras evenals een goede regie. Het is de eerste film van Stengel, die een te korte carri[KA2]ere had (1945-1956). Hij weet de politiefilms een zware en verontrustende sfeer te geven.