Mark Daniels

Regisseur, Acteur, Cameraman

Mark Daniels is regisseur, acteur en cameraman.
Er zijn 10 films gevonden.

L'homme qui court

1997 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Canada/Frankrijk 1997. Documentaire van Mark Daniels.

Een portret van de controversele zwarte cineast Melvin Van Peebles (1932), die in de jaren 1950 via Amsterdam terecht kwam in Frankrijk waar hij geconfronteerd werd met de Europese film. In de avant-gardistische kringen manifesteerde hij zich als schrijver, componist, zanger (onder de naam Brer Soul), stand up comedian en cineast. Naast archiefbeelden uit die periode krijgen we een fragment te zien uit zijn korte film LES CINQ CENT BALLES en zijn eerste langspeler LA PERMISSION, die door zijn onderwerp nooit in Amerika gedraaid had kunnen worden. De film wordt uitgenodigd voor het Festival van San Francisco en zo komt Van Peebles terug in Amerika, waar hij een contract aangeboden krijgt van Columbia. Hij draait WATERMELON MAN (1970), maar met zijn volgende film, het onafhankelijk geproduceerde SWEET SWEETBACK`S BAAAD ASSSSS SONG (1971) zou hij de Amerikaanse filmwereld op zijn kop zetten, zodanig zelfs dat zijn volgende films, THE GATHERING GENTS en DON'T PLAY US CHEAP geen verdeler vonden. Van Peebles' rol in de film lijkt uitgespeeld en eerst via zijn zoon Mario zou hij terug acteerwerk krijgen. Een knap beeld van een 'angry black man' die weinigen kennen, maar die meer invloed uitoefende op Hollywood dan wie ook. Het scenario is van Daniels en de teksten van Yves Jeanneau. Catherine Mabilat monteerde het geheel en Daniels stond in voor de nieuwe filmopnamen.

Classified X

1997 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk/Canada/Frankrijk 1997. Documentaire van Mark Daniels.

Een provocerend beeld van de zwarten in de Amerikaanse film, geschetst door de controversele zwarte cineast Melvin Van Peebles. Oorspronkelijk waren zwarten in Hollywood bang, dom, onderdanig en tienderangs burgers. Tijdens WO II had de Amerikaanse overheid ook de negers nodig om te vechten en dus mochten ze wat eerbiedwaardiger voorgesteld worden. De `nieuwe negers` van Hollywood mochten zich deftig kleden en ze gedroegen zich als volwassenen, maar het racisme en het paternalistische was nooit ver weg. Er ontstond een marginale filmindustrie voor het zwarte publiek. Waardeloze amusementfilms die geen blanke zag. In de jaren 1960 kwamen de gemengde huwelijken, maar nog steeds was het bekeken uit een blank standpunt. Terwijl de rassenstrijd in de straten explodeerde negeerde Hollywood de negers nog steeds. Zo besloot Van Peebles in 1971 om, volledig onafhankelijk SWEET SWEETBACK`S BAAAD ASSSSS SONG te draaien. Hij bracht hem uit met een zelf opgelegd X-certificaat daar de keuringscommissie integraal uit blanken bestond. En de (zwarte) film was nadien nooit meer dezelfde, ook al blijft Hollywood controle vanuit een zwarte hoek mijden als de pest. Van Peebles' toon is kwaad, agressief en beschuldigend. Nergens neemt hij een blad voor de mond. Zijn beweringen worden gestaafd met tientallen filmfragmenten. Een onthutsende film, geschreven en verteld door Van Peebles. Daniels en Laurent Didier tekenden voor de nieuwe filmbeelden.

East Side Story

1996 | Documentaire, Drama, Musical

Duitsland/Frankrijk 1996. Documentaire van Dana Ranga. Met o.a. Chris Doerk, Erich Gusko, Helmut Hanke, Barbara Harnisch en Brit Krüger.

Het merendeel van de oostbloklanden, de Sovjet-Unie voorop, de DDR, Tsjechoslowakije, Roemeni[KA3]e, Polen en Bulgarije, stonden niet direct bekend om hun vrolijkheid en levensvreugde. Vreemd genoeg doken tussen de taaie socialistisch-realistische werkstukken af en toe films op die het publiek vertier brachten, plezier, hoop en zelfs liedjes, die werden opgediend in kleur, spectaculaire sets, extravagante muzikale nummers en soms zelfs in cinemascope en stereo. Waren de socialistische musicals alleen maar een manier om propaganda te brengen op een onderhoudende manier? Was het mogelijk het socialisme te portretteren in een genre dat werd beschouwd als `de meest flagrante uitwas van de kapitalistische plezierindustrie?`. Deze film vergast ons op een kijkje achter het IJzeren Gordijn met films - in het onderhavige geval een veertigtal - uit de volksrepublieken met veel zang, dans en humor. Zo komen we te weten dat de Sovjet-Unie na 1953 geen musicals meer produceerde en dat de Oostduitse DEFA de `marktleider` werd met rammelende producties. Er zijn o.a. fragmenten te zien uit: VESYOLYYE REBYATA (THE JOLLY FELLOWS, 1934) van Grigori Alexandrov en TRAKTORISTY (TRACTOR DRIVERS, 1939), van Ivan Pyryev beide films uit de toenmalige Sovjet-Unie; en verder: MEINE FRAU MACHT MUSIK (1958) van Hans Heinrich, REVUE UM MITTERNACHT (1962) van Gottfried Kolditz en HEI[KL29]ER SOMMER (1968) van Joachim Hasler, allen uit de toenmalige DDR. Een buitenbeentje en -kans voor cinefielen, die geïnteresseerd zijn in films uit het communistische tijdperk. Het materiaal is van een goede technische kwaliteit. 'That's Entertainment' in kameradenstijl! Het scenario is van regisseuse Ranga en Andrew Horn. Het camerawerk is van Mark Daniels.

Rock Hudson's Home Movies

1992 | Experimenteel, Biografie

Verenigde Staten 1992. Experimenteel van Mark Rappaport.

Rock Hudson (in de gestalte van Farr) vertelt over zijn leven en carrière. Toen hij op twaalf jarige leeftijd Jon Hall een duik zag nemen in de film HURRICANE, besloot hij acteur te worden. Ondertussen is Hudson overleden aan de gevolgen van AIDS en de hele wereld weet nu dat hij homo was, iets wat tijdens zijn gloriejaren ondenkbaar was. Toch, zo beweert hij, zitten er heel wat aanwijzingen in zijn films die zijn homoseksuele aard duidelijk maken, maar niemand merkte dit op. Daarop volgen tientallen fragmenten die, uit hun context getrokken, zijn afkeer van het vrouwelijk geslacht illustreren. Een interessant experiment dat een tijdje leuk is, maar op de duur toch gaat vervelen. Rappaport, die zelf het scenario schreef, zou in 1995 dezelfde formule, met meer succes, aanwenden voor FROM THE JOURNALS OF JEAN SEBERG. Fotografie van Mark Daniels.

Music For The Movies: Bernard Herrmann

1992 | Documentaire, Muziek

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1992. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. Lucille Fletcher, James Stewart, Louis Kaufman, Don Cristlieb en David Raksin.

Een goed gedocumenteerd portret van Bernard Herrmann (1911- 1975), de componist die vooral bekendheid verwierf door zijn samenwerking met Orson Welles en Alfred Hitchcock. Op zijn twee[KA3]entwintigste begon hij te componeren voor de radio. Zo kwam hij in contact met Welles en diens Mercury-Theater. Toen deze met CITIZEN KANE debuteerde in Hollywood nam hij Herrmann mee. Al vlug werd hij een gerespecteerd componist die echter gevreesd werd voor zijn driftbuien. In 1956 begon zijn samenwerking met Hitchcock voor THE TROUBLE WITH HARRY, een partnership dat eerst in 1966 met ruzie zou eindigen toen Hitch een liefdesthema vroeg voor TORN CURTAIN en Herrmann dit weigerde. Hij trok zijn hele score terug en John Addison kreeg de opdracht een nieuwe te schrijven. In deze documentaire wordt een sc[KA2]ene uit die film getoond zoals Hitch ze in de film bracht en zoals Herrmann ze zag met zijn muziek. Een hele reeks mensen die Herrmann goed kenden komen aan het woord en maken hiervan een onthullend beeld dat ons de man achter de kunstenaar toont. Waletzky schreef het scenario en monteerde de film. Fragmenten uit o.a. CITIZEN KANE, THE GHOST AND MRS. MUIR, ON DANGEROUS GROUND, CAPE FEAR (1961), NORTH BY NORTHWEST, THE MAN WHO KNEW TOO MUCH, PSYCHO, TORN CURTAIN, LA MARIEE ETAIT EN NOIRE, SISTERS en TAXI DRIVER (zijn laatste score). Nieuw beeldmateriaal is van Mark Daniels en Jeffrey Feldman.

Candyman

1992 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1992. Thriller van Bernard Rose. Met o.a. Virginia Madsen, Tony Todd, Xander Berkeley, Kasi Lemmons en DeJuan Guy.

Op het korte verhaal The Forbidden van horrorgrootmeester Clive Barker gebaseerde bovennatuurlijke horror-thriller rond Todd in de titelrol als een mythische seriemoordenaar die het in de verpauperde wijken van Chicago vooral op de zwarte bevolking gemunt heeft. Hij verschijnt wanneer zijn naam vijf keer voor een spiegel wordt uitgesproken en hij rijt zijn slachtoffers met een vleeshaak open. Madsen is de knappe en bewonderenswaardige heldin, die aan de universiteit bezig is haar doctoraal te behalen en een thesis maakt over de mythologie van de grote stad. Zij zal Candyman uiteraard ontmaskeren. Vernuftig, bloederig, efficiënt gebruik van de decors, aandachtige karaktertekening.

The Invisible Avenger

1958 | Misdaad

Verenigde Staten 1958. Misdaad van James Wong Howe en John Sledge. Met o.a. Richard Derr en Mark Daniels.

De 'Schaduw' zit in New Orleans en hij leert zich onzichtbaar te maken door een Indiaanse legende te gebruiken. Dan pas kan hij voorkomen dat de president van Santa Cruz door snoodaards vermoord gaat worden. Een goede thriller met ongeloofwaardige tintjes.

Undercover Maisie

1947 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Romantiek van Harry Beaumont. Met o.a. Ann Sothern, Barry Nelson, Mark Daniels, Leon Ames en Clinton Sundberg.

In deze tiende en laatste aflevering van de serie treedt Maisie (Sothern) in dienst bij de politie, als undercover agent. Nelson en Daniels maken haar het hof. Een routineklus voor de makers, die dan ook niet de minste moeite deden er iets origineels van te maken. De film sleept zich zonder het minste enthousiasme voort van gag naar gag (voor zover erom gelachen kan worden). Thelma Robinson was weer verantwoordelijk voor het op patroon gesneden scenario, dat voortborduurt op elementen die voordien al tot vervelens toe werden gebruikt. Robert Planck zette het op film. Zie ook: 'Maisie'-serie.

The Last Roundup

1947 | Western

Verenigde Staten 1947. Western van John English. Met o.a. Gene Autry, Jean Heather, Ralph Morgan, Carol Thurston en Mark Daniels.

De eerste western, en een goede, die Autry voor Columbia maakte met zijn eigen produktiemaatschappij. Autry tracht de vrede tussen blanken en Indianen te bewaren, als de laatsten hun oude dorre grond moeten verlaten voor de bouw van een aquaduct. Silverheels gebruikte nog de naam Silverheels Smith.

Fingers at the Window

1942 | Mysterie, Horror, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Charles Lederer. Met o.a. Lew Ayres, Laraine Day, Basil Rathbone, Walter Kingsford en Miles Mander.

Vermakelijk mysterie over Ayres en Day die een maniakale moordenaar opsporen, die een aantal moorden pleegt met een bijl op een vrijwel geniale wijze. Scenario van Rose Caylor en Lawrence P. Bachmann. Camerawerk van Harry Stradling en Charles Cawton.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mark Daniels op televisie komt.

Reageer