Zivko Zalar: camera.
Er zijn 2 films gevonden.

Maršal

1999 | Komedie

Kroatië 1999. Komedie van Vinko Brešan en Vinko Bresan. Met o.a. Drazen Kuhn, Linda Begonja, Ilija Ivezič, Ivo Gregurevič en Boris Buzancič.

Droogkomische politieke satire over sluimerend communisme en kapitalistisch opportunisme op een kwakkelend eilandje voor de Kroatische kust dat al jaren geen toerist meer heeft gezien. Voormalig partizaan en fervent communist Marinko en zijn kameraden (Ilija Ivezic e.a.) leven op wanneer tijdens een nachtelijke begrafenis de geest van voorganger Tito verschijnt. Zij geloven dat hun held is teruggekeerd om orde op zaken te stellen. Terwijl het verhaal over Tito als een lopend vuur over het eiland gaat probeert de burgemeester, die in de magere jaren het museum en de lokale horeca heeft opgekocht, een slaatje te slaan uit het resulterende 'socialistisch-spiritueel toerisme' met als ultieme droom een heus Tito-pretpark. De eilandkolder blijft niet onopgemerkt en politieman Stipan (Drazen Kuhn) komt vanaf het vasteland de zaak onderzoeken, bijgestaan door speurneuzen Mulderic en Skulic. Regisseur en scenarist Vinko Bresan (1964) verbeelde de sociaal-politieke veranderingen in zijn land met een grenzeloos gevoel voor humor. Een topkomedie die fijntjes de draak steekt met blind vertrouwen in leiders en -ismen.

Es gibt noch Haselnußsträucher

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Vojtech Jasny en Vojtech Jasny. Met o.a. Heinz Rühmann, Luitgard Im, Katharina Böhm, Anneliese Uhlig en Sigmar Solbach.

De oude, rijke bankier Perret-Latour (R[KA3]uhmann) uit Parijs is vereenzaamd en maakt de balans van zijn leven op. Ondanks diverse huwelijken en een nageslacht valt die niet positief uit. Het deprimeert hem. Een zwangere kleindochter, die inmiddels zestien is, klopt bij hem aan en vraagt hulp. Hij zorgt ervoor dat het kind heimelijk geboren kan worden en dat het zijn naam draagt zonder dat de buitenwereld weet hoe de vork in de steel zit. Hij neemt het kind bij zich in huis. Perret-Latour krijgt daardoor weer zin in het leven. R[KA3]uhmann in de hoofdrol is te gemoedelijk en de moraal van de film was toen al verouderd toen hij gedraaid werd (vrijwel geheel op locatie in de Lichtstad). Herbert Asmodi bewerkte het verhaal Il y a encore des noisetiers van Georges Simenon, wat voor deze schrijver ook al redelijk buitenissig was. Camerawerk van Zivko Zalar.