Zhao Jiping: muziek.
Er zijn 17 films gevonden.

The Emperor and the Assassin

1999 | Drama

China​/​​Japan​/​​Frankrijk 1999. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Zhang Fengyi, Gong Li en Li Xuejian.

Jing ke ci qin wang vertelt het verhaal van Ying Zheng, een machtswellustige erfgenaam van de troon van het koninkrijk Qin in de 20e eeuw voor Christus. Het is zijn doel de andere zes Koninkrijken in China te veroveren en samen te voegen onder zijn leiderschap. Bij de voorbereidingen op de tweede van de zes aanvallen krijgt Ying de hulp van zijn concubine, Zhao, die als spion voor hem naar het koninkrijk Han reist, opdat men haar gelooft dat zij uit de gratie is gevallen bij Ying. In Han, en samen met de koning, zal zij een moordenaar zoeken die erop uit gestuurd zal worden om Ying te doden, maar die zal erop voorbereid zijn, en door zich te verdedigen zal hij als onstopbaar beschouwd worden. Op de markt in Han ontdekt Zhao Jing Ke, getroffen door de manier waarop hij tracht een jonge dief vrij te krijgen, waarbij de gevangennemer omkomt. Zhao benadert Jing Ke om de moordenaar te worden die zij zoekt, waar zij al haar overtuigingskracht voor nodig heeft. Tussen de twee groeit een band terwijl Ying steeds wreder wordt in zijn pogingen eenheid te creëren.

Seventeen Years

1999 | Experimenteel

China 1999. Experimenteel van Zhang Yuan. Met o.a. Li Juan, Liang Song, Li Yeping, Li Bingbing en Liu Lin.

Jing ke ci qin wang vertelt het verhaal van Ying Zheng, een machtswellustige erfgenaam van de troon van het koninkrijk Qin in de 20e eeuw voor Christus. Het is zijn doel de andere zes Koninkrijken in China te veroveren en samen te voegen onder zijn leiderschap. Bij de voorbereidingen op de tweede van de zes aanvallen krijgt Ying de hulp van zijn concubine, Zhao, die als spion voor hem naar het koninkrijk Han reist, opdat men haar gelooft dat zij uit de gratie is gevallen bij Ying. In Han, en samen met de koning, zal zij een moordenaar zoeken die erop uit gestuurd zal worden om Ying te doden, maar die zal erop voorbereid zijn, en door zich te verdedigen zal hij als onstopbaar beschouwd worden. Op de markt in Han ontdekt Zhao Jing Ke, getroffen door de manier waarop hij tracht een jonge dief vrij te krijgen, waarbij de gevangennemer omkomt. Zhao benadert Jing Ke om de moordenaar te worden die zij zoekt, waar zij al haar overtuigingskracht voor nodig heeft. Tussen de twee groeit een band terwijl Ying steeds wreder wordt in zijn pogingen eenheid te creëren.

Naar school met vader op mijn rug

1998 | Jeugdfilm, Familiefilm

China 1998. Jeugdfilm van Zhou Youchao. Met o.a. Yan Danchen, Jiang Hualin, Zhao Qiang en Yukui.

Een Chinese boer heeft geen geld om zijn beide kinderen naar school te sturen, dus laat hij het lot beslissen. De zevenjarige Shiwa is de gelukkige; zijn zus blijft thuis om te worden uitgehuwelijkt. Met de hete adem van zijn vader in z'n nek schopt Shiwa het uiteindelijk tot de beste van de klas. Hij mag als enige verder studeren, wat een dilemma opwerpt: kan hij zijn inmiddels verlamd geworden vader zomaar achterlaten? De titel verraadt iets van wat volgt. Op ware gebeurtenissen gebaseerde jeugdfilm van de voormalige assistent van Zhang Yimou is een beetje belerend en sentimenteel, maar ook sfeervol en mooi gefilmd.

Jing Ke ci Qin Wang

1998 | Drama, Actiefilm, Historische film

Japan​/​​Frankrijk​/​​China 1998. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Gong Li, Zhang Fengyi, Chen Kaige, Li Xuejian en Sun Zhou.

Rond 230 v. Chr. bestond het land wat tegenwoordig China heet, uit zeven koninkrijken. Ying Zheng (Li Xuejian) is de heerser van het rijk Qin. Lady Zhao (Gong Li) is zijn concubine; ze is afkomstig uit het rijk Zhao. Ying wil ten koste van alles één keizerrijk stichten. Daarvoor verovert hij eerst het rijk Han door 250.000 man te legeren voor de poorten van de hoofdstad. Na een verschrikkelijk bloedbad kan hij Han toevoegen aan Qin. Nu wil hij het rijk Yan veroveren. Lady Zhao bedenkt voor hem een listig voorwendsel: een complot om Ying te doden dat beraamd is door een verrader, die naar Yan vlucht. Dan moet Ying Yan binnenvallen om het te 'bevrijden'. Als zij echter merkt dat Ying ook van plan is haar geboorteland Zhoa te onderwerpen, moet de would-be moordenaar Jing Ke (Zhang Fengyi) Ying echt vermoorden. De ontstaansgeschiedenis van het Chinese keizerrijk is veel complexer dan in deze film wordt vertoond - dat is begrijpelijk, maar dan zou de film vele uren langer moeten duren. De rolprent is echter al lang genoeg, hoewel de oorspronkelijke lengte 176 minuten was en na driehonderd veranderingen 160 minuten werd. Er werd ook een versie van 140 minuten gemaakt, maar die ging niet in roulatie. Kijkers moeten vooral in het begin erg goed opletten hoe de diverse personages heten en wat hun rollen zijn. Wie dat niet doet, mist na een uur te veel en wat overblijft zijn mooie kostuums, veel wapengekletter, verraad en bloedige intriges. In het scenario van regisseur Kaige en Wang Peigong is getracht de geschiedenis zo eenvoudig mogelijk op te dienen, maar het verhaal en de film verzuipen echter in de enorme hoeveelheid kleine details. De rollen zijn mooi en sommige personages spreken beslist tot de verbeelding. Behalve de uitstekende hoofdrollen vallen regisseur Kaige als Yings minister op, Wang Zhiwen als Marquis Changxin en Gu Yongfei als de koningin-moeder. De technische uitvoering is verschrikkelijk mooi en werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Cannes. Zowel het camerawerk van Zhao Fei als de muziek van Zhao Jiping zijn indrukwekkend. De productie kostte vijftien miljoen dollar. In China zelf was de film geen succes en buiten de Volksrepubliek leverde hij 1,7 miljoen op, waarvan 1,2 in Amerika.

The Emperor's Shadow

1996 | Drama, Biografie, Historische film

Hongkong SAR van China 1996. Drama van Xiaowen Zhou. Met o.a. Jiang Wen, Ge You en Xu Qing.

Rond 230 v. Chr. bestond het land wat tegenwoordig China heet, uit zeven koninkrijken. Ying Zheng (Li Xuejian) is de heerser van het rijk Qin. Lady Zhao (Gong Li) is zijn concubine; ze is afkomstig uit het rijk Zhao. Ying wil ten koste van alles één keizerrijk stichten. Daarvoor verovert hij eerst het rijk Han door 250.000 man te legeren voor de poorten van de hoofdstad. Na een verschrikkelijk bloedbad kan hij Han toevoegen aan Qin. Nu wil hij het rijk Yan veroveren. Lady Zhao bedenkt voor hem een listig voorwendsel: een complot om Ying te doden dat beraamd is door een verrader, die naar Yan vlucht. Dan moet Ying Yan binnenvallen om het te 'bevrijden'. Als zij echter merkt dat Ying ook van plan is haar geboorteland Zhoa te onderwerpen, moet de would-be moordenaar Jing Ke (Zhang Fengyi) Ying echt vermoorden. De ontstaansgeschiedenis van het Chinese keizerrijk is veel complexer dan in deze film wordt vertoond - dat is begrijpelijk, maar dan zou de film vele uren langer moeten duren. De rolprent is echter al lang genoeg, hoewel de oorspronkelijke lengte 176 minuten was en na driehonderd veranderingen 160 minuten werd. Er werd ook een versie van 140 minuten gemaakt, maar die ging niet in roulatie. Kijkers moeten vooral in het begin erg goed opletten hoe de diverse personages heten en wat hun rollen zijn. Wie dat niet doet, mist na een uur te veel en wat overblijft zijn mooie kostuums, veel wapengekletter, verraad en bloedige intriges. In het scenario van regisseur Kaige en Wang Peigong is getracht de geschiedenis zo eenvoudig mogelijk op te dienen, maar het verhaal en de film verzuipen echter in de enorme hoeveelheid kleine details. De rollen zijn mooi en sommige personages spreken beslist tot de verbeelding. Behalve de uitstekende hoofdrollen vallen regisseur Kaige als Yings minister op, Wang Zhiwen als Marquis Changxin en Gu Yongfei als de koningin-moeder. De technische uitvoering is verschrikkelijk mooi en werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Cannes. Zowel het camerawerk van Zhao Fei als de muziek van Zhao Jiping zijn indrukwekkend. De productie kostte vijftien miljoen dollar. In China zelf was de film geen succes en buiten de Volksrepubliek leverde hij 1,7 miljoen op, waarvan 1,2 in Amerika.

Riguang Xiagu

1996 | Historische film, Actiefilm

Hongkong SAR van China 1996. Historische film van He Ping. Met o.a. Zhang Fengyi, Yang Kuei-mei, Wang Xueqi, Ku Feng en Chan Yuen.

Rond 230 v. Chr. bestond het land wat tegenwoordig China heet, uit zeven koninkrijken. Ying Zheng (Li Xuejian) is de heerser van het rijk Qin. Lady Zhao (Gong Li) is zijn concubine; ze is afkomstig uit het rijk Zhao. Ying wil ten koste van alles één keizerrijk stichten. Daarvoor verovert hij eerst het rijk Han door 250.000 man te legeren voor de poorten van de hoofdstad. Na een verschrikkelijk bloedbad kan hij Han toevoegen aan Qin. Nu wil hij het rijk Yan veroveren. Lady Zhao bedenkt voor hem een listig voorwendsel: een complot om Ying te doden dat beraamd is door een verrader, die naar Yan vlucht. Dan moet Ying Yan binnenvallen om het te 'bevrijden'. Als zij echter merkt dat Ying ook van plan is haar geboorteland Zhoa te onderwerpen, moet de would-be moordenaar Jing Ke (Zhang Fengyi) Ying echt vermoorden. De ontstaansgeschiedenis van het Chinese keizerrijk is veel complexer dan in deze film wordt vertoond - dat is begrijpelijk, maar dan zou de film vele uren langer moeten duren. De rolprent is echter al lang genoeg, hoewel de oorspronkelijke lengte 176 minuten was en na driehonderd veranderingen 160 minuten werd. Er werd ook een versie van 140 minuten gemaakt, maar die ging niet in roulatie. Kijkers moeten vooral in het begin erg goed opletten hoe de diverse personages heten en wat hun rollen zijn. Wie dat niet doet, mist na een uur te veel en wat overblijft zijn mooie kostuums, veel wapengekletter, verraad en bloedige intriges. In het scenario van regisseur Kaige en Wang Peigong is getracht de geschiedenis zo eenvoudig mogelijk op te dienen, maar het verhaal en de film verzuipen echter in de enorme hoeveelheid kleine details. De rollen zijn mooi en sommige personages spreken beslist tot de verbeelding. Behalve de uitstekende hoofdrollen vallen regisseur Kaige als Yings minister op, Wang Zhiwen als Marquis Changxin en Gu Yongfei als de koningin-moeder. De technische uitvoering is verschrikkelijk mooi en werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Cannes. Zowel het camerawerk van Zhao Fei als de muziek van Zhao Jiping zijn indrukwekkend. De productie kostte vijftien miljoen dollar. In China zelf was de film geen succes en buiten de Volksrepubliek leverde hij 1,7 miljoen op, waarvan 1,2 in Amerika.

Koning der Maskers

1996 | Jeugdfilm, Drama, Familiefilm

China​/​​Hongkong SAR van China 1996. Jeugdfilm van Wu Tianming. Met o.a. Zhu Xu, Zhou Ren-Ying, Zhao Zhigang en Zhang Riuyang.

Charmant en ontroerend drama over een oude, kinderloze straatartiest die op zoek gaat naar iemand die de familietraditie kan voortzetten. Hij denkt een goede kandidaat gevonden te hebben in het jongetje Doggie, tot hij ontdekt dat de jongen in werkelijkheid een meisje is. Kinderen die de harten van oudere, eenzame mannen laten smelten kom je vaker tegen in succesvolle jeugdfilms, maar wat Koning der Maskers uniek maakt, is dat deze film zich afspeelt in het turbulente China van de jaren dertig (vlak voor de komst van Mao en het communisme).

Feng Yue

1996 | Historische film, Romantiek, Drama

Hongkong SAR van China​/​​China 1996. Historische film van Chen Kaige. Met o.a. Leslie Cheung, Gong Li, Kevin Lin, He Safei en Ren Lei.

Charmant en ontroerend drama over een oude, kinderloze straatartiest die op zoek gaat naar iemand die de familietraditie kan voortzetten. Hij denkt een goede kandidaat gevonden te hebben in het jongetje Doggie, tot hij ontdekt dat de jongen in werkelijkheid een meisje is. Kinderen die de harten van oudere, eenzame mannen laten smelten kom je vaker tegen in succesvolle jeugdfilms, maar wat Koning der Maskers uniek maakt, is dat deze film zich afspeelt in het turbulente China van de jaren dertig (vlak voor de komst van Mao en het communisme).

Paoda shuang deng

1994 | Drama

China​/​​Hongkong SAR van China 1994. Drama van He Ping. Met o.a. Ning Jing, Wu Gang, Zhao Xiaorui en Gao Yang.

Na de dood van haar ouders neemt Jing die pas negentien is, de leiding over van de vuurwerkfabriek. Met een zekere voorzienigheid was zij op de taak voorbereid, want zij kreeg de harde opvoeding die voor jongens is weggelegd; zij is dan ook voor geen kleintje vervaard en verricht haar taak met succes. Jonge, knappe kunstschilder Gang wordt gevraagd enkele kunstwerken te maken voor de onderneming. Door zijn fysieke aanwezigheid voelt de jonge Jing die enigszins gefrustreerd is door haar jeugd en door haar taak als hoofd van het bedrijf, een vrouw in zich ontwaken en raakt op hem gefixeerd. Xiaorui, een vriend van de familie die zijn lodderoog op Jing had laten vallen, vindt het niet leuk dat er een romance ontluikt tussen Jing en Gang. Dit leidt uiteindelijk tot de climax, met hulp van de familie, die de kunstenaar niet kunnen luchten of zien: een vuurwerk-wedstrijd tussen Gang en Xiaorui met de hand van Jing als inzet. Gesitueerd in de jonge Chinese republiek van de periode na 1911, gedraaid door de Chinese regisseur Ping (niet verwarren met de Taiwanese filmmaker P'ing) naar de roman van Feng Jicai. Cameraman Da Ying zorgde voor preciese, winterse landschappen, opgenomen in de Chinese provincie Shanxi, die het meest tot hun recht komen op een breed bioscoopscherm. Het Dolby- sound en de geluidseffecten mogen er beslist zijn.

Huozhe

1994 | Historische film, Drama

China​/​​Hongkong SAR van China 1994. Historische film van Zhang Yimou. Met o.a. Gong Li, Ge You, Niu Ben, Guo Tao en Jiang Wu.

Verhaal over een typisch Chinese familie, verteld aan de hand van vijftig jaar geschiedenis. Dit grootse Chinese filmepos toont het belang van geloof en traditie, het vermogen van elke generatie beproevingen te boven te komen en de onuitroeibare hoop van elke generatie. De film verklaart stapje voor stapje en wonderbaarlijk goed de ernstige vergissingen uit het verleden.

Farewell, My Concubine

1993 | Drama

Hongkong SAR van China​/​​Taiwan​/​​China 1993. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Leslie Cheung, Zhang Fengyi, Gong Li, Lu Qi en Ying Da.

Lange zit, en daarom is het jammer dat de eerste helft zoveel beter is dan de tweede. Desondanks een monumentale film, waarin de geschiedenis van China in de 20ste eeuw wordt afgezet tegen de levens van operavertolker Cheung, die vooral vrouwenrollen speelt, en die verliefd is op zijn tegenspeler Fengyi, die de liefde niet beantwoordt maar is getrouwd met ex-prostituée Li. Gouden Palm op het filmfestival van Venetië, maar in China werd de film maar eenmaal vertoond. De zelfreflectie (en somtijds -kritiek) in de film ging de hoogbejaarde partijleiding te ver.

The Story of Qiu Ju

1992 | Drama

Hongkong SAR van China​/​​China 1992. Drama van Zhang Yimou. Met o.a. Gong Li, Lei Laosheng, Ge Zhijun, Liu Peiqi en Yang Liuchun.

Peiqi, een ietwat heethoofdige, jonge Chinese boer maakt tijdens een woordenstrijd de dorpsoudste Laosheng erop attent dat deze slechts vier dochters heeft. Grover had hij hem niet kunnen beledigen, want moderne Chinese wetten staan niet toe dat men een vijfde kind mag verwekken en daarmee was de mannelijkheid van de oudere Laosheng in het geding gebracht. Uit wraak zorgt het gekrenkte dorpshoofd ervoor dat Peiqi zonder werk komt te zitten. Peiqi's vrouw Li, die in verwachting is, eist eerherstel voor haar man. De koppige Laosheng weigert. Ze zoekt haar recht bij de overheid en moet een lange tocht maken langs allerlei instanties totdat ze dat verkrijgt. Sober realisme met zelfs verborgen camera-opnames, afgewisseld door magistrale landschapsfotografie van Chi Xiaoning en Yu Xiaoqun, gesitueerd in het hedendaagse China. Een film van een groot regisseur, die hiermede de afstand tussen de gewone burger en de overheid aan de kaak stelt. Deze film in de reeks over vrouwen met een ijzeren wil, was goed voor de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië, waar Gong Li ook de Prijs van de Beste Actrice kreeg. Gebaseerd op een roman van Chen Yuanbin.

Wuge nuzi he yigen shengzi

1991 | Drama

Taiwan​/​​Hongkong SAR van China​/​​China 1991. Drama van Yeh Hung-Wei. Met o.a. Yang Chieh Mei, Wang Hsiu Ling, Wu Pei Yu, Lu Yuan Chi en Ai Jing.

In zijn derde, episodische film probeert regisseur Yeh Hung Wei barbaarse, vrouw-vijandige tradities, die nog altijd welig tieren in China, te breken: mannen zijn alles en vrouwen zijn niets; ze zijn hooguit horigen en tweederangs burgers. Yang Chieh Mei wordt gedwongen te trouwen met iemand waarvan ze niet houdt; ze vlucht, maar dat mislukt. Lu Yaun Chi moet toekijken hoe de mannen zich volvreten als haar grootmoeder zeventig jaar wordt. Zelfs de gastvrouwe mag niets tot zich nemen. Ai Jing ontdekt dat haar schoonzuster een minnaar heeft; juist als zij de geliefden probeert te helpen, komt alles uit en moet zij machteloos toezien hoe het paartje ter dood wordt gebracht. Wang Heiu Lings zus is zwanger; als de bevalling misloopt, besluit de familie het leven van de boreling te redden en de moeder te laten sterven. Wu Pei Joe wordt door nachtmerries gekweld nadat zij meegemaakt heeft hoe haar tante verstoten werd toen bleek dat zij alleen maar meisjes het leven schonk. Naar een oude Chinese legende. Gedraaid in de Volksrepubliek. Scenario van Yeh Hung Wei, Lau Chia Hua en Xiao Mao. Cameraweerk van Yang Wei Han en Lee Yi Shu.

Raise the Red Lantern

1991 | Romantisch drama, Historische film

China​/​​Hongkong SAR van China​/​​Taiwan 1991. Romantisch drama van Zhang Yimou. Met o.a. Gong Li, He Saifei, Jin Shuyuan, Cao Cuifen en Ma Jingwu.

De film waarmee de westerse zegetocht van de Chinese regisseur Yimou en zijn steractrice Gong Li begon. Het betrekkelijk eenvoudige verhaal - over een feodale heer die er vier echtgenotes op na houdt - speelt zich af binnen de beslotenheid van vier grijze muren, een labyrint waarin een anonieme en centrale autoriteit het individu klemzet en iedere vorm van verzet met harde hand de kop indrukt. Klare taal dus van een kritische Vijfde Generatie-filmer, ondanks de noodgedwongen cryptische verpakking ervan. Yimou kreeg een Zilveren Leeuw en een Oscarnominatie.

Ju Dou

1991 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Japan​/​​China 1991. Drama van Zhang Yimou, Yang Feng-Liang en Yang Fengliang. Met o.a. Gong Li, Li Bao-Tian, Li Wei, Zhang Yi en Zhen Ju-An.

Omstreeks 1925 wordt Ju Dou, een mooie jonge vrouw, gekocht door de oude eigenaar van een textielververij in China. Hij hoopt dat zij hem een erfgenaam zal schenken, maar hij mishandelt en vernedert haar. Ze zoekt troost bij zijn aangenomen zoon en uiteindelijk zal deze een zoon bij haar verwekken. Wanneer de oude man bij een ongeval verlamd raakt, denken beide minnaars het rijk voor zich te hebben. Dit doodgewone melodrama werd door de makers spiritueel en betoverend in beeld gebracht, optimaal gebruik makend van de besloten wereld van de stoffenververij. Bovendien kregen ze de medewerking van enkele uitstekende acteurs. Een film vol onwezenlijk mooie momenten, in schitterende kleuren gefilmd door Gu Chang-Wei en Yang Lun. Het scenario is van de hand van Liu Heng. Dit poëtische noodlotsdrama werd in 1991 genomineerd voor de Oscar van de beste buitenlandse film.

Het rode korenveld

1987 | Drama, Experimenteel

China 1987. Drama van Zhang Yimou. Met o.a. Liu Ji, Jiang Wen, Teng Rujun, Qian Min Ji en Cui Cun-Hua.

Het verhaal van Het rode korenveld, winnaar van de Gouden Beer in Berlijn, is simpel van opzet. Yimou vertelt over zijn grootouders in de jaren dertig. Zijn oma (Li) is achttien als ze voor een ezel wordt uitgehuwelijkt aan een leprose wijnboer. Onderweg naar hem worden zij en haar dragers overvallen, maar een van de dragers (Wen) redt haar. Als de wijnboer overlijdt, zet de jonge vrouw de sorghumteelt voort, samen met de geliefde drager. Tot de Japanners de plattelandsidylle verstoren. De kleur rood is in Yimou's adembenemende kaders altijd aanwezig, als symbool voor van alles. Niettemin was Yimou als wereldwijd exportartikel niet rood genoeg voor de Partij.

Huang Tudi

1985 | Drama, Experimenteel

China 1985. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Xue Bai, Wang Xueyin, Tan Tuo, Liu Qiang en Wang Xuegi.

Een soldaat van het Volksleger komt in een afgelegen streek bij een arme boerenfamilie. De dochter des huizes wordt zowel het slachtoffer van de eeuwenoude traditie als van de traagheid van de nieuwe bureaucratie: een drama dat zich in een weids en ongenaakbaar landschap ontrolt.