Peter Stone (1930-2003): scenario en schrijver.
Er zijn 9 films gevonden.

The Truth About Charlie

2002 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 2002. Thriller van Jonathan Demme. Met o.a. Thandie Newton, Mark Wahlberg, Stephen Dillane, Joong-Hoon Park en Tim Robbins.

Vermakelijk mysterie rond geslepen geboefte en slinkse ordehandhavers in Parijs, allemaal op jacht naar een vrouw (Newton) die meer zou moeten weten van de spoorloze miljoenen van haar overleden man. Wahlberg speelt de geheimzinnige gladjakker die haar een handje helpt. Filmmaker Demme (Silence of the Lambs, Philadelphia) deed geen poging om bronfilm Charade (1963) - met halfgoden Audrey Hepburn en Cary Grant - te evenaren, maar koos voor een contrastrijk geschoten en vlot gesneden wirwarthriller die zich uitstekend kan meten met tijdgenoten in het genre.

Just Cause

1995 | Misdaad, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1995. Misdaad van Arne Glimcher. Met o.a. Sean Connery, Blair Underwood, Kate Capshaw, Laurence Fishburne en Ed Harris.

Na Pulp Fiction kon je niet meer aankomen met zomaar een hippe misdaadfilm. Na The Silence of the Lambs (1991) moest je van goeden huize komen om een publiek te interesseren in psychopaten. Regisseur Arnold Glimcher en consorten komen niet van goeden huize. Hun grimmige verfilming van John Katzenbachs nagelbijter is een opeenstapeling van doorzichtige subplotjes rond een opperspeurder (Connery), een overijverige agent (Fishburne) en diverse verknipte types (onder andere Harris, de beste van het stel). Een tijddoder met laffe afdronk.

Who Is Killing the Great Chefs of Europe?

1978 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1978. Komedie van Ted Kotcheff. Met o.a. George Segal, Jacqueline Bisset, Robert Morley, Jean-Pierre Cassel en Philippe Noiret.

Een vlotte moordklucht met een titel die al veel verraadt en met een wellustige blik op Europese landschappen en menukaarten, met daarbij een prima kluchtige rol voor Morley als 's werelds grootste lekkerbek. Het scenario is van Peter Stone naar de roman van Nan en Ivan Lyons. Het camerawerk is van John Alcott.

The taking of Pelham 1-2-3

1974 | Thriller, Actiefilm, Misdaad

Verenigde Staten 1974. Thriller van Joseph Sargent. Met o.a. Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Tony Roberts en Earl Hindman.

Sublieme actiethriller rond een treinkaping in de New Yorkse ondergrondse met Walter Matthau als onverzettelijke onderhandelaar - de Bruce 'Die Hard' Willis van weleer. Collega jaren '70 icoon Robert Shaw speelt de kille crimineel. Samen met drie wapenbroeders eist hij een miljoen dollar. Binnen het uur moet de buit binnen zijn anders wordt iedere minuut een passagier doodgeschoten. Het bonte New Yorkse gezelschap in de trein ondervindt al snel dat de heren geen loze dreigementen uiten. The taking of Pelham one two three - de Pelham-trein van 23 over 1 - is een kunststukje van montage en belichting met die typische jaren '70 cool van tijdgenoten als Dirty Harry en Bullitt. Hardvochtig cynische dialogen en ingehouden jazzy muziek van David Shire begeleiden het denderende verhaal. Het gebruik van kleuren om elkaar aan te spreken werd in 1992 gekopieerd door Quentin Tarantino in Reservoir dogs. Gebaseerd op het boek van John Godey en gefilmd op locatie in een afgedankte tunnel.

Sweet Charity

1969 | Musical, Romantische komedie

Verenigde Staten 1969. Musical van Bob Fosse. Met o.a. Shirley MacLaine, John McMartin, Chita Rivera, Paula Kelly en Ricardo Montalban.

Le notti di Cabiria van Federico Fellini werd onder regie en choreografie van Fosse (Cabaret) omgetoverd tot een Amerikaanse musical. De muziek en de choreografie, waarvan het meeste reeds verfijnd was in de toneelversie op Broadway, vormen de hoogtepunten van Sweet Charity. Het verhaal heeft een simpele, anekdotische structuur: na wat hopeloze affaires ontmoet de naar oprechte liefde hunkerende erotisch danseres Charity (MacLaine) de verlegen Oscar (McMartin). Is hij de ware of schrikt hij te veel van Charity's getatoeëerde verleden en arm? De muziek en entourage van Sweet Charity kregen Oscarnominaties, maar dat voorkwam geen financiële strop.

Arabesque

1966 | Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1966. Thriller van Stanley Donen. Met o.a. Gregory Peck, Sophia Loren, Alan Badel, Kieron Moore en Carl Duering.

Peck speelt Egyptoloog professor Pollock die betrokken raakt bij een complot tegen een staatshoofd in het Midden-Oosten. In zijn pogingen de aanslag te voorkomen wordt hij bijgestaan door een exotische schone (Loren). Maar staat ze wel aan zijn kant? Vlotte spionagethriller naar de roman van Gordon Cotler heeft geestige dialogen, een vrolijke muziekscore van Henry Mancini en fraai camerawerk van Christopher Challis. Pollock: 'Volg die auto!' Taxichauffeur: 'Mijn hele leven heb ik gewacht op iemand die dat zou zeggen.' Peck en Loren zijn prachtig. Arabesque kreeg de BAFTA voor beste Britse film.

Mirage

1965 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1965. Thriller van Edward Dmytryk. Met o.a. Gregory Peck, Diane Baker, Walter Matthau, Kevin McCarthy en Jack Weston.

Een gave Hitchcock-achtige thriller over de aan geheugenverlies lijdende Peck, omringd door belagers. Matthau steelt de show als eigenzinnige detective. Interessant locatiewerk in New York. Peter Stone bewerkte de roman Fallen Angel van Walter Ericson tot scenario. Camerawerk van Joseph MacDonald. Opnieuw verfilmd als JIGSAW in 1968.

Father Goose

1964 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1964. Oorlogsfilm van Ralph Nelson. Met o.a. Cary Grant, Leslie Caron, Trevor Howard, Jack Good en Nicole Felsette.

Grant moet wel met de billen bloot als onbeschaamde klaploper. De schoolfrik (Caron) temt hem, terwijl zij haar meisjes op sleeptouw heeft. Lichtgewicht verhaaltje dat tijdens WO II (1939-40) speelt op een eilandje in de Stille Oceaan. Het is echter hoogst vermakelijk. Het uitstekende scenario van Peter Stone en Frank Tarloff werd beloond met een Oscar.

Charade

1963 | Komedie, Misdaad, Romantiek, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1963. Komedie van Stanley Donen. Met o.a. Cary Grant, Audrey Hepburn, Walter Matthau, James Coburn en George Kennedy.

Leuke, Hitchcock-achtige romantische misdaadkomedie, waarin Hepburn ontdekt dat haar pas overleden echtgenoot een dief was, die ergens een enorm bedrag heeft verborgen. Al gauw wordt ze van alle kanten belaagd. Een charmante vreemdeling (Grant) schiet te hulp, maar is die wel te vertrouwen? Grant, destijds niet de jongste meer, was aanvankelijk niet te porren voor de rol – hij vond zijn personage te opdringerig tegenover jonge blom Hepburn. Slimme oplossing van scenarist Peter Stone: alle macho-oneliners van Grant gingen naar Hepburn. Daarmee kreeg de film meteen een prettig feministische toon.