Norbert Falk (1872-1932): scenario en schrijver.
Er zijn 6 films gevonden.

Der Kongreß tanzt

1931 | Muziek, Musical

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Muziek van Eric Charell en Erik Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Conrad Veidt, Otto Wallburg en Lil Dagover.

Charells speciaal voor de film geschreven operette was een schoolvoorbeeld voor honderden navolgers: Schmalz-und-Walzfilms, een typisch Duitse vorm van escapisme. DER KONGRE[KL29] TANZT doet nu verouderd aan, maar `Das gibt`s nur einmal` is nog steeds een hechte schlager. Een door handschoenenverkoopstertje Christel (Harvey) in de tsarenkoets geworpen boeketje wordt voor een aanslag aangezien. Fritsch, Lilians vaste tegenspeler, is natuurlijk de tsaar. Er is tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Harvey had steeds de hoofdrol, maar haar partners wisselden per taal. Scenario van Norbert Falk en Robert Liebmann. Camerawerk van Carl Hoffmann.

Casanova

1927 | Drama

USSR​/​​Frankrijk 1927. Drama van Alexander Volkoff. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, Diana Karenne, Suzanne Blanchetti, Jenny Jugo en Rina De Liguro.

De Venetiaanse hartendief uit de titel (Mosjoukine) maakt het te bont in zijn eigen stad en ziet zich gedwongen zijn toevlucht te nemen tot het Russishe hof van tsarina Catherina de Grote (Bianchetti). De film werd in 1926 gedraaid en ging in de Angelsaksische landen pas in 1931 in première nadat hij flink gecensureerd was. Dit is de gerestaureerde versie.

Rosita

1923 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1923. Romantische komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Mary Pickford, Holbrook Blinn en Irene Rich.

Vroege filmpionier en populaire ster Mary ‘queen of the movies’ Pickford liet voor haar produktiemaatschappij United Artists uit Duitsland de getalenteerde regisseur Ernst Lubitsch (Ninotchka) overkomen naar Hollywood. Samen maakten ze deze bewerking van de opera Don César de Bazan, waarin Pickford een Spaanse straatartieste speelt die de aandacht krijgt van de Spaanse koning. Ze hoopt zo aan armoede te ontsnappen. Dit romantische drama vol intriges was destijds een commercieel succes, toch deed Pickford haar best zoveel mogelijk kopieën van de film te vernietigen.

Das Weib des Pharao

1922 | Zwijgende film, Drama, Historische film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Emil Jannings, Harry Liedtke, Dagny Servaes en Paul Wegener.

Ontzagwekkende spektakelfilm over de strijd tussen de Ethiopische koning Samlak en de Egyptische farao Amenes (Jannings) met slavin Theonis (Servaes) als speelbal in het midden. Das Weib des Pharao was in 1921 de duurste Duitse productie ooit, vanwege onder andere levensgrote decors in de buitenlucht, grootse massascènes in de 'duinen' van Berlijn, ingekleurd celluloid en camerawerk vanuit een luchtballon. De stille film stond te boek als verloren maar dankzij de vondst van delen van een Russische, Duitse, Italiaanse en Franse kopie konden de restaurateurs van Fritz Langs Metropolis een complete versie reconstrueren.

Anna Boleyn

1920 | Zwijgende film

Duitsland 1920. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Paul Hartmann, Emil Jannings, Henny Porten en Ludwig Hartau.

In het dure kostuumdrama Anna Boleyn kon Ernst Lubitsch zijn lichtkomische elegante stijl, die later in Amerika de 'Lubitsch-touch' werd genoemd, niet kwijt. De nadruk ligt op spektakel en grote gebaren - deels vanwege de geluidloosheid van film in 1920. Historici zeggen dat Anna Boleyn, de tweede vrouw van de Engelse koning Henry VIII, zich inhalig gedroeg. Porten, die in de jaren twintig een superster was, speelt haar als een onschuldig schaap dat onrecht moet ondergaan. De echte hoofdrol is aan Jannings. Hij maakt van Henry een lallende rokkenjager die van Anna eist dat ze een mannelijke troonopvolger baart.

Madame DuBarry

1919 | Historische film, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1919. Historische film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Emil Jannings, Harry Liedtke, Reinhold Schünzel en Eduard von Winterstein.

Pola Negri in een onovertroffen rol als de maîtresse van Lodewijk XV, die haar affaires moet bekopen met de dood onder de guillotine. Een van de eerste grote Duitse producties van na WO I met een indrukwekkende rolverdeling; de film werd een succes buiten Duitsland.