Serge Avedikian: regie, cast en scenario.
Er zijn 17 films gevonden.

Celui qu'on attendait

2016 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Armenië 2016. Komedie van Serge Avedikian. Met o.a. Patrick Chesnais en Arsinée Khanjian.

Na optredens in Azerbeidzjan staat professioneel grappenmaker Jean-Paul Bolzec, op weg naar het vliegveld, door een deserterende taxichauffeur plotseling moederziel alleen langs de weg. Op zoek naar een lift belandt hij in een dorp waar iedereen hem raar aankijkt: hij blijkt zich te bevinden in buurland Armenië, dat in oorlog is met de Azerbeidzjanen. Even originele als innemende komedie geeft Chesnais ruim baan om op zijn typisch onderkoelde manier te schitteren. Regisseur Avedikian liet tijdens de opnamen de taalbarrière intact en gaf slechts minimale uitleg, waardoor de vervreemding des te tastbaarder is.

Paradzhanov

2013 | Drama

Oekraïne​/​​Frankrijk​/​​Georgië​/​​Armenië 2013. Drama van Serge Avedikian en Olena Fetisova. Met o.a. Serge Avedikian, Yuliya Peresild en Karen Badalov.

Is er een regisseursleven tragischer dan dat van Sergej Paradzjanov (1924-1990)? In hun roerende hommage aan de Armeense celluloidpoëet weten Avedikian/Fetisova de geest van diens wonderlijke cinema op te roepen. Een vreugde zijn de decors, kostuums, kleuren, belichting, kadrering en mise-en-scène. Sergejs dromen zwieren langs in fruitig verbeelde intermezzi, fragmenten uit onder andere De kleur van granaatappels werden hoogst inventief ingepast. Avedikian, welhaast Paradzjanovs evenbeeld, is groots als de aandoenlijk joyeuze meesterfabuleerder die onder het misdadige communistenregime tracht te overleven.

Viva Laldjérie

2002 | Drama

Frankrijk​/​​Algerije​/​​België 2002. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Lubna Azabal, Biyouna, Nadia Kaci, Jalil Naciri en Abbes Zahmani.

In Viva Laldjérie toont regisseur Nadir Moknèche een verborgen kant van Algerije. Zijn film gaat niet expliciet over de terreur die het land jarenlang in de greep hield, maar laat wel zien wie het meest te vrezen hebben van het islamitisch fundamentalisme: gewone Algerijnse vrouwen, die hun vrijheid koesteren. Terloops wordt in Viva Laldjérie heel wat overhoop gehaald: de film gaat over emancipatie, ontrouw, religie. Het is bijna te veel van het goede, maar Moknèche houdt zijn ambities in toom. Viva Laldjérie is in de eerste plaats een levendig portret van de vrijgevochten Goucem, haar moeder, die danseres is en haar vriendin, de prostituee Fifi.

Aram

2002 | Thriller, Actiefilm, Drama

Frankrijk​/​​Armenië 2002. Thriller van Robert Kechichian. Met o.a. Simon Abkarian, Mathieu Demy, Serge Avedikian en Lubna Azabal.

De thematiek van deze thriller - terrorisme, wraak, het Turks-Armeense conflict - doet een zware politieke lading vermoeden, maar Aram heeft meer gemeen met James Bond en Jason Bourne dan pak 'm beet Paradise Now. Het titelpersonage is een Armeen die in Parijs woont en met zijn broer Lévon een aanslag beraamt op een Turkse generaal. Het gaat mis: Lévon raakt verlamd en Aram vlucht het land uit. Zeven jaar later keert hij terug om zijn broer te wreken en vrede te sluiten met zijn vader. Aram heeft de duistere sfeer en ambigue moraal van een thriller uit de jaren zeventig.

Passage interdit : Les égoïstes

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Michaël Perrotta. Met o.a. Brigitte Fossey, François Dunoyer, Alexandre Thibault, François Levantal en Jean-Michel Noirey.

De thematiek van deze thriller - terrorisme, wraak, het Turks-Armeense conflict - doet een zware politieke lading vermoeden, maar Aram heeft meer gemeen met James Bond en Jason Bourne dan pak 'm beet Paradise Now. Het titelpersonage is een Armeen die in Parijs woont en met zijn broer Lévon een aanslag beraamt op een Turkse generaal. Het gaat mis: Lévon raakt verlamd en Aram vlucht het land uit. Zeven jaar later keert hij terug om zijn broer te wreken en vrede te sluiten met zijn vader. Aram heeft de duistere sfeer en ambigue moraal van een thriller uit de jaren zeventig.

Passage interdit : Les saboteurs

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Michaël Perrotta. Met o.a. Brigitte Fossey, François Dunoyer, Alexandre Thibault, François Levantal en Jean-Michel Noirey.

De thematiek van deze thriller - terrorisme, wraak, het Turks-Armeense conflict - doet een zware politieke lading vermoeden, maar Aram heeft meer gemeen met James Bond en Jason Bourne dan pak 'm beet Paradise Now. Het titelpersonage is een Armeen die in Parijs woont en met zijn broer Lévon een aanslag beraamt op een Turkse generaal. Het gaat mis: Lévon raakt verlamd en Aram vlucht het land uit. Zeven jaar later keert hij terug om zijn broer te wreken en vrede te sluiten met zijn vader. Aram heeft de duistere sfeer en ambigue moraal van een thriller uit de jaren zeventig.

Le portret

1999 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1999. Misdaad van Pierre Lary. Met o.a. Mireille Darc, Daniel Ceccaldi, José Fonseca Costa, Nino Gauzy en Frédéric Gorny.

De thematiek van deze thriller - terrorisme, wraak, het Turks-Armeense conflict - doet een zware politieke lading vermoeden, maar Aram heeft meer gemeen met James Bond en Jason Bourne dan pak 'm beet Paradise Now. Het titelpersonage is een Armeen die in Parijs woont en met zijn broer Lévon een aanslag beraamt op een Turkse generaal. Het gaat mis: Lévon raakt verlamd en Aram vlucht het land uit. Zeven jaar later keert hij terug om zijn broer te wreken en vrede te sluiten met zijn vader. Aram heeft de duistere sfeer en ambigue moraal van een thriller uit de jaren zeventig.

Le feu follet

1994 | Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland 1994. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Laurent Malet, Christine Boisson, Thierry Fortineau, Josiane Stoleru en Valérie Stroh.

Wanneer Malet door zijn dokter genezen verklaard wordt van zijn drugverslaving, zou voor hem een nieuw leven moeten beginnen. Maar hij is niet veel enthousiaster dan daarvoor. Zijn vrouw wil hem niet terug en zijn vrienden zijn veranderd en zeker niet meer op zijn gezelschap gesteld. Er blijft slechts [KA1]e[KA1]en uitweg over: zelfmoord plegen. Het is natuurlijk ondankbaar om een remake te moeten maken van een meesterwerk van Louis Malle (uit 1963), maar ondanks zijn grote budget, slaagt Vergez er niet in de innerlijke spanning van het hoofdpersonage weer te geven. En voor Malet bleek het onmogelijk om Ronet naar de achtergrond te spelen. Ook nu werd de roman van Pierre Drieu la Rochelle naar het heden verplaatst in een scenario van Vergez en Eric-Emmanuel Schmitt.

Le cahier volé

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Christine Lipinska. Met o.a. Élodie Bouchez, Edwige Navarro, Benoît Magimel, Malcolm Conrath en Marie Rivière.

Lipinska schetst in deze bewerking van de roman van Régine Desforges de wreedheid van de verliefdheid van adolescenten. Het einde van de oorlog, een klein dorp ergens in het midden van Frankrijk. Een jongen, goed gespeeld door Magimel, komt broodmager terug uit concentratiekamp Buchenwald. De herinnering aan een jong blond meisje hield hem daar in leven. Voor de oorlog waren zij kinderen. Nu is alles anders. Lipinska filmt heel wisselvallig. Ze schept magische momenten, om pal daarop te vervallen in potsierlijkheid. De film blijft enigszins steken in de zoetelijkheden.

Navarro : Comme des frères

1991 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1991. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Roger Hanin, Emmanuelle Boidron, Sam Karmann, Jacques Martial en Christian Rauth.

Twee wat eigenaardige broers. De een zou zijn vriendin met messteken om het leven hebben gebracht, en beide haten ze de politie die hun vader heeft vermoord, bij wat vandaag de dag met een eufemisme wel een `vergissing` wordt genoemd. Commissaris Navarro (Hanin) is dan ook wat ongerust over zijn eigen lot, daar hij wordt belast met het onderzoek. Een pittige detetectivefilm, dankzij het scenario van Joël Houssin. Een hechte en onpersoonlijke regie. Zekere acteurs.

Les mauvais instincts

1991 | Thriller, Mysterie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1991. Thriller van Alain Tasma. Met o.a. Stéphane Freiss, Valeria Bruni Tedeschi, Anaïs Jeanneret, Serge Avedikian en Pierre Julien.

Freiss en Bruni-Tedeschi zijn een jaar getrouwd. Hij houdt zielsveel van zijn vrouw, maar toch blijft ze voor hem een waar mysterie. Hij weet niets over haar, heeft nooit haar moeder ontmoet en kent de rol niet die haar beste vriendin in haar leven speelt. Op een avond komt Freiss thuis en treft zijn vrouw volledig versuft aan naast een lijk. Gebaseerd op de uitstekende suspenseroman van Day Keene, Mrs. Homicide, zijn de scenaristen Philippe Triboit en Tasma erin 'geslaagd' een nauwelijks spannende, maar zeer voorspelbare film af te leveren, die bitter weinig ruimte laat voor mysterie. De acteurs presteren matig en geloven duidelijk niet in hun opdracht. Voor het in beeld brengen werd beroep gedaan op Jacky Mahrer.

Toutes griffes dehors

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Sophie Desmarets en Serge Avedikian.

Lange, lange, lange geschiedenis over een vroeger zeer gewilde ontwerpster van haute couture die geru[KA3]ineerd werd omdat ze weigerde zich aan te passen aan de nieuwe tendensen. Haar hoofdverkoopster aanvaardt deze situatie echter niet en probeert de zaak te redden. We zullen niet stil blijven staan bij de verwikkelingen in deze eindeloze feuilleton die vol zit met opvulling en geen enkele in de mode zijnde clich[KA1]e onbenut laat (zoals een van die oppervlakkige beschrijvingen van zowel de personages als het wereldje van de haute couture). Als cineast is Boisrond nooit een echte hoogvlieger geweest, maar in deze film is het wel heel erg. En de arme Desmarets, die doet wat ze kan, heeft niet meer geluk in haar rollen op de tv dan ze op het filmdoek had!

Sentiments: L'été de tous les chagrins

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Serge Moati. Met o.a. Carol Stycen, Daniel Gélin, Micky Sébastian, Serge Avedikian en Jacques Spiesser.

Fran[KA10]cois is elf jaar en woont met zijn ouders in Algerije. In de zomer van 1961 kondigt een beroemde magi[KA3]er het einde van de wereld aan, en zijn voorspelling komt in de krant. De volwassenen nemen het niet serieus, maar Fran[KA10]cois ziet al allerlei voorboden van de ramp, en sluit zich op in een fantasiewereld, te meer daar zijn ouders enkele dagen weg zijn en zij volgens hem niet zullen terugkeren. Maakt deel uit van de serie [KL]Sentiments[KLE], een titel die het ergste doet vrezen. Gelukkig maakt deze ex-filmregisseur (NUIT D'OR) er geen sentimenteel verhaaltje van, wat met een dergelijk thema wel had gekund. In plaats daarvan geeft een uitstekende psychopathologische beschrijving van de hoofdpersoon, indringend gespeeld door Styczen. bekend als L'ETE DE TOUS LES CHAGRINS.

L' Allègement

1983 | Komedie

Zwitserland 1983. Komedie van Marcel Schupbach. Met o.a. Anne Caudry, Anne-Marie Blanc, Serge Avedikian, Roland Amstutz en Hanns Zischler.

Bewerking van de regisseur en Yves Yersin van een werk van Jean- Pierre Monnier. Rose-Hélène is bang dat haar hetzelfde lot te wachten staat als de voorname Flore, die verteerd werd door haar bovenmatige hartstochten. Dit moeilijke onderwerp had waarschijnlijk een prima middellange film kunnen opleveren, gezien het weinig verhalende karakter. Het produkt neigt naar mooi filmerij en is daardoor erg ongelijkmatig; het gaat allemaal zo moeizaam. Enkele tamelijk opwindende scènes blijven hangen.

Halteroflic

1982 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1982. Misdaad van Philippe Vallois. Met o.a. Serge Avedikian, Ged Marlon, Héloïse Mignot, Illias Sokinos en Marie Alcaraz.

Verrassende film met een bizarre titel. Het verhaal gaat over de mysterieuze moord op een zwarte student. Een jonge politieman ontmoet een Griek van wie hij dusdanig onder de indruk is dat, als de Griek wordt gedood door de vrienden van de zwarte student, de politieman zijn identiteit aanneemt. Ondanks de moorden een komedie met een ietwat geforceerde esthetiek om zo origineel mogelijk over te komen. Niet altijd even beheerst maar wel veelbelovend.

Le pull-over rouge

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Michel Drach. Met o.a. Serge Avedikian, Roland Blanche, Michelle Marquais, Roland Bertin en Claire Deluca.

In Zuid-Frankrijk wordt een achtjarig meisje ontvoerd en vermoord. Volgens getuigen droeg de ontvoerder een rode trui, net als Christian Ranucci, die - buitengewoon hardhandig - wordt ondervraagd en bekent. Later zegt hij onschuldig te zijn. Het bewijsmateriaal tegen Ranucci is bovendien niet sterk. Toch wordt hij in 1976 ter dood gebracht, door de guillotine. De linkse schrijver-journalist Gilles Perrault schreef een boek over de affaire, dat in 1979 werd verfilmd. De ophef die werd veroorzaakt door boek en film speelden een stevige rol in de aanloop naar de afschaffing van de doodstraf in Frankrijk.

Nous étions un seul homme

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Philippe Vallois. Met o.a. Serge Avedikian, Piotr Stanislas en Catherine Albin.

Een gewonde Duitse soldaat wordt in 1943 verborgen/gevangen gehouden door een primitieve boerenjongen. Ondanks alle barri[KA2]eres groeit in het isolement geleidelijk aan hun sympathie voor elkaar. De langzame ontwikkeling in de haat- liefderelatie wordt in de film overtuigend en suggestief waargemaakt, ondanks de soms te nadrukkelijke symboliek en esthetische effecten. (Piotr Stanislas heeft sindsdien een parallelle carrière in homo- èn heteroporno.)