Jean Brochard: cast.
Er zijn 46 films gevonden.

A pleines mains

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1959. Misdaad van Maurice Regamey. Met o.a. Françoise Saint-Laurent, Yves Massard, Louis Seigner, Georges Ulmer en Jean Brochard.

Een journaliste komt een valsemunterbende op het spoor en wordt door hen ontvoerd. Haar verloofde achterhaalt haar verblijfplaats en slaagt erin haar te bevrijden, waarbij de politie, die op eigen kracht het spoor heeft gevonden, tijdig met de bende afrekent. Deze in al te veel uitgesponnen dialoogscènes uiteenvallende thriller, heeft bij vlagen boeiende momenten in het tonen van de vervaardiging van drukclichés, maar de documentaire aanpak wordt losgelaten voor doorzichtige en flauwe gemeenplaatsen.

La loi c'est la loi

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Totò, Nathalie Nerval, Leda Gloria en Mario Besozzi.

Een Franse douanier ligt overhoop met een Italiaanse smokkelaar die getrouwd is met zijn ex-vrouw. Dan blijkt hij net over de grens geboren te zijn en op de Franse noch Italiaanse nationaliteit aanspraak te kunnen maken. Verbitterd wil hij de misdaad in, maar zijn oude vijand helpt hem weer het rechte pad op. De confrontatie tussen twee beroemde komieken geeft geen van beiden optimale kansen, maar het scenario is leuk genoeg om de film desondanks vermakelijk te houden.

Rafles sur la ville

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Charles Vanel, Bella Darvi, Marcel Mouloudji, François Guérin en Danik Pattison.

Bejaarde gangster moet wegens gebrek aan bewijs uit de gevangenis worden ontslagen en weet ook aan een voor hem opgezette val te ontkomen. Ondertussen zet een inspecteur van politie een jonge collega op zijn spoor in de hoop op een fatale afloop, zodat diens weduwe dan voor hem vrij zal komen. Deze met vaart gemaakte misdaadfilm heeft een sterke rolbezetting, met een typerende rol - voor de start van zijn filmcarrière - van Piccoli als een dubbelhartige politieman.

Pot-bouille

1957 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1957. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe, Danielle Darrieux, Dany Carrel, Anouk Aimée en Jacques Duby.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Je reviendrai à Kandara

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Victor Vicas. Met o.a. François Périer, Daniel Gélin, Bella Darvi, Jean Brochard en Julien Carette.

Een leraar is getuige van een misdaad in een naburig huis, maar weet niet zeker of hij de dader herkent. Deze gaat hem intimideren, waarna de leraar hem uit zelfverdediging verwondt en in de gevangenis belandt. Deze thriller onderscheidt zich door de nadruk op de psychologie van de personages.

Treize à table

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Micheline Presle, Fernand Gravey, Germaine Montero, Misha Auer en Annie Girardot.

De onverwachte gaste op een kerstdiner brengt het aantal aanwezigen op dertien, zodat de bijgelovige gastvrouw ijlings nog iemand probeert te inviteren om het aantal even te maken. Ze vindt die in een vroegere Zuidamerikaanse minnares van haar man die echter moordplannen blijkt te koesteren. Deze geoliede klucht is met vaart (maar zonder fantasie) gemaakt en werkt aanstekelijk door de sterke rolbezetting. Het filmdebuut van Girardot.

Era di venerdì 17

1956 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Mario Soldati. Met o.a. Fernandel, Giulia Rubini, Alberto Sordi, Jean Brochard en Fosco Giachetti.

Een handelsreiziger (Fernandel) ontmoet in de trein een zwanger meisje (Rubini) en gaat met haar mee naar haar ouderlijk huis om de eerste klap op te vangen. Na gefêteerd te zijn als aanstaande schoonzoon, brengt hij de familie begrip bij voor de situatie en keert terug in zijn eigen sleurhuwelijk. Deze nieuwe versie in kleur van een vroeg-neorealistische komedie wordt gedragen door de sympathieke, ingehouden rol van Fernandel die extravert tegenspel kreeg. (In de Franse versie is de handeling van Italië naar de Provence verplaatst door enkele dialoogwijzigingen.)

Les diaboliques

1955 | Thriller, Horror, Film noir

Frankrijk 1955. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel en Jean Brochard.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

Les Amoureux de Marianne

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Jean Brochard, Claire Jane en Sophie Leclair.

De dochter van een boekhouder is verliefd op de zoon van diens werkgever. Als de boekhouder kandidaat wordt gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee de politieke opponent van zijn baas wordt, dreigt de rivaliteit van de vaders de jonge liefde te verstoren. Het naïeve optreden van de directeursvrouw keert alles ten goede. Simpel komedietje, dat beter wordt geacteerd dan de rollen verdienen, is vooral onderhoudend in het verkiezingsgebeuren, maar nogal flauw in de voornaamste intrige. Al te mat geregisseerd.

I vitelloni

1953 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Franco Fabrizi, Franco Interlenghi, Alberto Sordi, Leonora Ruffo en Riccardo Fellini.

In een Italiaans kustplaatsje brengt een groepje werkeloze jongemannen hun tijd lummelend en zoekend naar vermaak door, tot een van hen moet trouwen met zijn zwangere vriendin. Verantwoordelijkheid voor werk en gezin leert hij met de nodige moeite dragen en ook zijn bevriende zwager neemt de eerste stappen naar een volwassener gedrag. Deze zedenkomedie met autobiografische elementen was de eerste belangrijke Fellini-film die met ironische observatie van personages en milieu het moralisme mist dat zijn beroemdere films uit de jaren 1950-60 nog wel eens ontsiert. Scenario van regisseur Fellini, Tullio Pinelli en Ennio Flaiano. Camerawerk van Otello Martelli, Luciano Trasatti en Carlo Carlini.

Monsieur Taxi

1952 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1952. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michel Simon, Nathalie Nattier, Roland Alexandre, Claire Olivier en Jane Marken.

Een taxichauffeur vindt in zijn auto een tas met geld dat hij zelf best kan gebruiken, maar probeert toch de eigenares op te sporen. Als blijkt dat het de buit van een diefstal is, komt hij door zijn eerlijkheid in moeilijkheden. De glansrol van Simon tilt de al te zeer op de dialoog steunende komedie op een hoger niveau en de pittoreske tekening van de volksbuurt is waarschijnlijk een folkloristische fictie, maar leidt tot pittige karakterrollen.

Le rideau rouge

1952 | Mysterie

Frankrijk 1952. Mysterie van André Barsacq. Met o.a. Jean-Denis Maclès, Michel Simon, Pierre Brasseur, Monelle Valentin en Noël Roquevert.

Waarschijnlijk de enige film van deze theaterman, en helaas is dat aan de regie goed te merken. Toch is het best een aardig thema: het scenario brengt een scène uit Hamlet over naar Macbeth, en de acteur die Banco speelt wordt echt vermoord. In zekere zin een politiefilm, maar toch ook weer niet. Is vooral waardevol door wat de acteurs laten zien, die zich helemaal geven, zonder het te overdrijven. De film is ook bekend onder de titels LES ROIS D'UNE NUIT en CE SOIR, ON JOUE MACBETH.

Knock

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Brochard, Pierre Bertin, Jane Marken en Pierre Renoir.

In het pittoreske, rustige plaatsje Saint-Maurice gaat een geliefde huisarts met pensioen. Een ramp is het niet: de inwoners van het plaatsje zijn over het algemeen kerngezond. Maar dan komt er een opvolger naar de praktijk. Docteur Knock weet een groot deel van de bevolking ervan te overtuigen dat ze toch echt iets onder de leden hebben, dat hij daarvoor een medicijn heeft, dat echter niet goedkoop is. Leuke satire over goedgelovige zielen die vallen voor een charlatan. Gebaseerd op een toneelstuk van Jules Romain.

Sous le ciel de Paris

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Auber, René Blancard, Jean Bretonnière, Jean Brochard en Pierre Destailles.

Deze op de geluidsband door François Perier aan elkaar gebabbelde episodenfilm toont individuele Parijzenaars van alle leeftijden en maatschappelijke stand in hun kleine en grotere drama's met goede en slechte afloop. Een soepel gemaakte film over flarden stadsleven, die boeit door een voortdurende wisseling van toon, hoewel sommige scènes - zoals een suggestief verfilmde hartoperatie - onevenredig veel aandacht krijgen. Sfeervol gefotografeerd Parijs blijkt op den duur - en tegen de strekking in - toch onvoldoende bindmiddel tussen al die verschillende levens.

Dieu a besoin des hommes

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Madeleine Robinson, Daniel Gélin, Andrée Clément en Antoine Balpêtré.

Een rebelse eilandbevolking heeft haar priester verdreven, maar dwingt vanuit de behoefte aan sacramenteel leven de koster om diens functies te imiteren. Een nieuw aangestelde priester ontmoet vijandschap en conflicten rond zelfmoord, maar de koster doet zijn invloed gelden bij de terugkeer naar reguliere godsdienstbeleving. Het boeiend scenario over de behoefte aan religie ondanks ontsporingen in primitief bijgeloof kreeg een meer op uiterlijke esthetiek dan op bezieling gerichte regie. Er zijn overwegend rake typeringen, maar zeker naar het einde slaat de geur van heiligheid wel toe.

Vient de paraître

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacques Houssin. Met o.a. Blanchette Brunoy, Hélène Petit, Marguerite de Morlaye, Pierre Fresnay en Frank Villard.

Een wrede satire op de uitgeverswereld naar het stuk van Edouard Bourdet oftewel hoe een na[KA3]ieve schrijver, neem Zola, een geduchte carri[KA2]erejager kan worden. Met wrede baas, succesvol maar zich belachelijk gedragend schrijver en haatdragende mislukkeling. Bittere, geniepige, hypocriete personages en het is allemaal niet zo slecht gezien. Perfect spel van de acteurs. De regisseur, die als voorbeeld Bernard Grasset heeft genomen, weet het beste uit hen te halen. Dit zou tot op heden de laatste film van Houssin (geboren in 1902) worden. Hij is de moeite waard om opnieuw te ontdekken.

Rendez-vouz avec la chance

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Emile E. Reinert. Met o.a. Henri Guisol, Danièle Delorme, Suzanne Flon, Jean Brochard en Pierre Louis.

Een in zijn huwelijk ietwat teleurgestelde kantoorbediende begint door zijn ontmoeting met een jong meisje van nieuw geluk te dromen, maar heeft uiteindelijk niet de moed om radicaal met zijn plichten te breken, zodat hij zich schikt in zijn situatie. Een vooral wat betreft het scenario innemende tragi-komedie die wat al te zeer in mineur is gefilmd om de aandacht echt gaande te houden, waardoor de gevoeligheid - vooral in het spel van Delorme - soms averechts werkt.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Mademoiselle de la Ferté

1949 | Avonturenfilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Jany Holt, Françoise Christophe, Agnès Laury, Colette Régis en Jacqueline Marbaux.

Stève Passeur bewerkte de beroemde volksroman van Pierre Benoît. Gilles Lacombe geeft op vrij exacte en nauwgezette wijze de basisstructuur weer, evenals de sfeer. Erg geïnspireerd is het echter allemaal niet. De mooie beelden van de Landes zijn te danken aan Roger Arrignon.

Clochemerle

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Armontel, Mady Berry, Jean Brochard, Jean-Roger Caussimon en Saturnin Fabre.

De installatie van een pissoir tegenover de dorpskerk leidt tot twisten tussen 'klerikalen' en 'progressieven' die zo hoog oplopen dat het leger er zich mee moet bemoeien. De kolderieke dorpsschetsen van Gabriel Chevalier kregen een, vanwege de onbenullig afgeschilderde geestelijkheid, destijds controversiële verfilming waarvan de scherpte inmiddels grotendeels verloren is gegaan, zodat alleen de sjeuïge mannetjesmakerij van een reeks karakterspelers is overgebleven.

Barry

1949 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1949. Romantiek van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Pauline Carton, Liliane Lesaffre, Pierre Fresnay en Gérard Landry.

Dit zware melodrama, zoals ze al jaren niet meer worden gemaakt, speelt zich af in het Eerste Keizerrijk. We zien afscheid en weerzien tussen geliefden. Maar ook aan het slot een lawine, tijdens welke een monnik van het hospitium van Saint- Bernard de heldin, voor wie hij vroeger een onbeantwoorde liefde koesterde, redt. Maar hij sterft en dan, etc. etc. Niet nog meer verklappen! Er komt geen einde aan en het komt vandaag de dag ongewild grappig over. Blijven over de mooie landschappen van cameraman Charles Suin en de kleding uit die tijd, ontworpen door Mayo en Noeppel.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Cinq tulipes rouges

1948 | Thriller, Sportfilm

Frankrijk 1948. Thriller van Jean Stelli. Met o.a. René Dary, Jean Brochard, Raymond Bussières, Annette Poivre en Suzanne Dehelly.

Tijdens de ronde van Frankrijk zijn vier wielrenners op mysterieuze wijze vermoord. Op elk slachtoffer is een rode tulp achtergelaten. In het scenario en de regie wordt al te snel het kruit verschoten, zodat de suspense halverwege in de versukkeling raakt. Een curieus beeld van de Tour van weleer blijft over. In de film wordt met animo geacteerd.

Barry - moines du Mont Saint Bernhard

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1948. Avonturenfilm van Karl Anton en Richard Pottier. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Valère, Gérard Landry, Marc Valbel en Jean Brochard.

In dit nationalistische melodrama over een monnik zien we diverse reddingen in de bergen, gedwarsboomde liefdes, de sint- bernhardshond Barry en op de achtergrond lawines en sneeuwstormen. Anton werd vervangen door de al even middelmatige Pottier, die de film af heeft gemaakt. Het resultaat is treurig. Bovendien krijgt deze film iets belachelijks door het overdreven acteren van Fresnay. Gefilmd door maar liefst acht cameramensen, hetgeen de samenhang niet ten goede is gekomen.

Bagarres

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. María Casares, Orane Demazis, Roger Pigaut, Jean Murat en Jean Brochard.

Stoffig boerendrama naar de roman van een zekere Jean Proal, terwijl André Beucler voor de dialogen tekent. Een merkwaardige rolbezetting redt deze saaie geschiedenis niet van de vergetelheid.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

La Maison sous la Mer

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Henri Calef. Met o.a. Viviane Romance, Dora Doll, Anouk Aimée, Santa Relli en Geneviève Morel.

Een fatsoenlijke bewerking, ofschoon verstoken van heus filmtalent (alleen de film JERICHO redt Henri Calef van de vergetelheid), van de gelijknamige roman van Paul Vialar. Dit MAISON SOUS LA MER is in feite een grot waarin geliefden vluchten om hun tragisch lot te ontlopen. Is evenwel minder dan de roman, ondanks een briljante rolbezetting, het scenario van Jacques Companeez en vooral de beelden van Claude Renoir.

Un Revenant

1946 | Drama, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louis Jouvet, Gaby Morlay, Ludmilla Tchérina, François Périer en Marguerite Moreno.

De leider van een balletgroep komt na twintig jaar terug in zijn geboorteplaats Lyon en gebruikt deze gelegenheid om oud zeer met familieleden te vereffenen. Door een prima ballerina met een neef te koppelen zaait hij tweespalt in de familie. De film onderscheidt zich door de venijnige dialoog (van Henri Jeanson) die de acteurs een kans tot rake typeringen geeft, Jouvet in de eerste plaats. Het filmdebuut van Tchérina.

Les Chouans

1946 | Drama, Historische film

Frankrijk 1946. Drama van Henri Calef. Met o.a. Jean Marais, Madeleine Robinson, Madeleine Lebeau, Marcel Harrand en Pierre Dux.

Markies keert in 1779 terug in Frankrijk om zich aan te sluiten bij het royalistisch verzet. Een jonge vrouw krijgt van de politie opdracht hem in de val te lokken, maar ze worden verliefd op elkaar, verzaken hun idealen en worden samen door partizanen gedood. Roman van De Balzac kreeg weinig bezielende filmvorm waarbij tragisch liefdespaar Marais-Lebeau hun romantische gevoelens tot in het belachelijke aandikken. Goed spel van Robinson als fanatieke royaliste.

Le Bateau à soupe

1946 | Avonturenfilm

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Maurice Gleize. Met o.a. Lucienne Laurence, Gina Manès, Odette Talazac, Germaine Ledoyen en Charles Vanel.

Verfilming van de roman van Gilbert Dupré. De kapitein, oude rot in 't vak met klein hartje, verbiedt zijn matrozen het gebruik van alcohol. Helaas vaart er een charmant schepseltje mee dat de Antillen wil gaan bekijken met als gevolg toch weer vecht- en zuippartijen. Boot lijkt in de ogen van de kijker wat langzaam vooruit te komen maar met genoegen zien we Charles Vanel terug aan het roer.

Le Jugement dernier

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Sandra Milowanoff, Jean Davy, Louis Seigner en Jean Desailly.

Een variatie op Romeo en Julia ergens in een niet nader aangegeven land in Midden-Europa tegen de achtergrond van WO II en verraad. Hoewel het onderwerp weinig origineel mag heten, is de aanpak nauwkeurig en vol flair in wat de eerste lange speelfilm van de regisseur was, toen alleen nog bekend vanwege zijn voortreffelijke korte films.

Jéricho

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Drama van Henri Calef. Met o.a. Pierre Brasseur, Nadine Alari, Jean Brochard, Jacques Charon en Yves Deniaud.

Duitsers veroordelen tijdens de oorlog gegijzelden ter dood in de gevangenis van Amiens. De R.A.F. weet geen andere bevrijdingsactie dan een bombardement van de gevangenis. Deze film naar ware gebeurtenissen kreeg een sobere reconstructie, maar werd al te nadrukkelijk geacteerd.

Boule de suif

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Micheline Presle, Louis Salou, Berthe Bovy, Roger Karl en Alfred Adam.

Een meisje van lichte zeden neemt in 1870 de diligence en wordt geminacht door haar medepassagiers, totdat ze het reisgezelschap redt van een Pruisische bezetter. Beroemd verhaal van Guy de Maupassant waarin voor het scenario ook elementen uit zijn Mlle Fifi zijn verwerkt, kreeg een ideale titelrol van Presle die in kleurrijke bravoure en aandoenlijkheid de film boven de middelmaat van regie en medespelers uittilt.

La Grande Meute

1944 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1944. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Jacqueline Porel, Suzanne Dantès, Paulette Elambert, Julienne Paroli en Jacques Dumesnil.

Bewerking van de schitterende roman van Paul Vialar (1943) over zeden op platteland en kasteel, die nog altijd gelezen wordt. Het zou vergeefs zijn hierbij enig talent te verwachten, want hij is van De Limur die bijna alleen commerciële films heeft gemaakt: hij was 'technical director' in Hollywood waar hij het vak leerde. Leuk om naar te kijken, meer niet.

Cécile est morte

1944 | Misdaad

Frankrijk 1944. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Santa Relli, Germaine Kerjean, André Gabriello en Jean Brochard.

Titelpersonage Relli komt bij inspecteur Maigret (gespeeld door de veelzijdige Préjean) om een aantal verdachte zaken in en om haar huis te bespreken. Niemand hecht veel geloof aan haar angst, tot ter plekke verschillende moorden worden gepleegd en zij zelf wordt gewurgd. Een spoor leidt naar La Rochelle, waar Maigret documenten vindt die compromitterend zijn voor Brochard, de directeur van een maatschappelijke instelling. Naar Simenon's gelijknamige, in 1942 gepubliceerde verhaal Maigret revient.... Tijdens de Duitse bezetting was Simenon erg in: niet minder dan negen van zijn boeken werden verfilmd, en dat is hem nadien niet steeds in dank afgenomen. Voor deze verfilming uit de oorlogsjaren ontving Simenon van de Duitse filmmaatschappij Continental het niet onaardige bedrag van 500.000 Franc. De film ging in première op 8 maart 1944, een drietal maanden voor de geallieerde landing in Normandië. Bewerking van het scenario door Jean-Paul Le Chanois.

Coup de tête

1944 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1944. Avonturenfilm van René Le Hénaff. Met o.a. Josseline Gaël, Gisèle Casadesus, Jeanne Fusier-Gir, André Alerme en Jean Tissier.

Roland Dorgelès deed zelf de bewerking van zijn boek voor deze film: een gangsterverhaal met een goede afloop. De regie is nauwkeurig en er wordt ontspannen in geacteerd. Zo ontspannen dat de personages eerder vermakelijk dan afschrikwekkend zijn. Ook het decor van Jacques Colombier is charmant.

Le voyageur sans bagage

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Jean Anouilh. Met o.a. Pierre Fresnay, Blanchette Brunoy, Marguerite Deval, Jean Brochard en Louis Salou.

Een van de twee films die Anouilh maakte. Deze bewerking van zijn befaamde toneelstuk werd volledig afgekraakt door de critici. Inderdaad maakt het toneelaspect de film erg zwaar. De beklemmende atmosfeer, het pessimisme en de somberheid van het stuk zijn ook hier aanwezig. Alleen al om Fresnay in de hoofdrol is het de moeite waard deze film te bekijken. Het camerawerk van Christian Matras is weliswaar te statisch maar toch opmerkelijk. Goede muziek van Francis Poulenc en fraaie decors van Jacques Krauss.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

Carmen

1943 | Muziek, Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1943. Muziek van Christian-Jaque. Met o.a. Viviane Romance, Marguerite Moreno, Elli Parvo, Liliane Layné en Jean Marais.

Derde Franse versie van dit verhaal maar de eerste als geluidsfilm. Henri Jeanson, die toen nog ondergedoken zat, was een van de scenarioschrijvers. De anderen die aan het scenario en de dialogen meewerkten zijn Charles Spaak, Jacques Vlot en Claude-André Puget. We hebben het nu over de Franse cinema 'van kwaliteit'. Hoewel deze bewerking niet het niveau van de meest recente versies haalt, volgt zij nauwgezet de novelle van Prosper Mérimée, meer dan het libretto van de opera van Meilhac en Haévy. Goed spel en Ubaldo Arata weet op geslaagde wijze het landschap te benutten.

Premier bal

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marie Déa, Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, François Périer en Fernand Ledoux.

Een arts wordt verliefd op een kokette jongedame en merkt haar degelijke zuster die oprecht van hem houdt nauwelijks op. Na een huwelijkscrisis krijgt deze eindelijk de kans om haar plaats bij haar zwager in te nemen, maar de echtgenote keert berouwvol terug zodat de zuster op haar beurt aandacht krijgt voor een jarenlange stille aanbidder. Conventionele liefdesfilm werd met verfrissende lichtheid geregisseerd en vooral overtuigend geacteerd.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.

L' Acrobate

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Gaby Wagner, Jean Tissier, Charles Deschamps en Jean Brochard.

Om aan de jaloezie van zijn vriendin te ontsnappen veinst Fernandel geheugenverlies. Hij wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting, waar hij een valse identiteit krijgt aangemeten. Misverstanden en avonturen stapelen zich op. Flauwe, en vaak platvloerse klucht laat komiek met toewijding maar zonder enige verrassing zijn repertoire aan grimassen afwerken.

Documents secrets

1940 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Marie Déa, Marcelle Monthil, Raymond Rouleau, Hugo Haas en Roland Toutain.

Twee spionnen - elkaars rivalen - zitten achter documenten aan waarop de formule staat geschreven om uit zeewater benzine te maken. Bovendien wordt de heldin achterna gezeten door de afschuwelijke dokter Morenius. Wees maar niet bang, ze keert veilig en wel in de armen van haar verloofde terug. Deze rommelige film is serieus en dramatisch bedoeld, maar is alleen maar lachwekkend. Het camerawerk is van de onnavolgbare Léo Joannon. Ook bekend als MISSIONS SECRETES en LA MER EN FLAMMES.

Quartier sans soleil

1939 | Avonturenfilm, Komedie, Misdaad

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Dimitri Kirsanov. Met o.a. Antonin Berval, Colette Darfeuil, Jean Servais, Jean Brochard en Charlotte Lyses.

Dimitri Karsanov (1899-1957), een van oorsprong Russische regisseur, heeft een goede reputatie als maker van zwijgende documentaires verworven. Zijn lange speelfilms zijn minder geslaagd. Een somber verhaal (maar met een opgelegd 'happy end') dat zich afspeelt in de leprozenwijken van een grote stad. Deze slecht aangeklede film lijkt op een volks melodrama.

Pièges

1939 | Thriller

Frankrijk 1939. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Maurice Chevalier, Marie Déa, Erich von Stroheim, Pierre Renoir en André Brunot.

Elf jonge vrouwen zijn in Parijs spoorloos verdwenen. Een vriendin van [KA1]e[KA1]en van hen laat zich als lokvogel gebruiken door ook te reageren op advertenties voor kamermeisjes. Het behendig geconstrueerde misdaadintrige kreeg voor het thrillergenre de ideale visuele aanpak van Siodmak, maar de film is daarnaast nu ook interessant door de manier waarop de dreigende WO II in scenario (Jacques Companeez en Ernest Neuville) en dialoog zijn verwerkt. Eén van de zeer weinige ernstige rollen van Chevalier.