Axel Donner

Scenarist, Componist

Axel Donner is scenarist en componist.
Er zijn 22 films gevonden.

Polizeiruf 110: Ein Bild von einem Mörder

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Jaecki Schwarz, Wolfgang Winkler, Marijam Agischewa, Jürgen Mai en Hilmar Eichhorn.

Het begint voor Schm[KA3]ucke (Schwarz) en Schneider (Winkler) met de moord op wijnboer Werner Braum[KA3]uller (Mai). Diens vrouw Margot (Agischewa) komt als daderes in aanmerking omdat Werner een amoureuze relatie onderhield met Eva Brenner (Lueger), maar Margot beschikt over een waterdicht alibi. De speurneuzen komen op het idee dat Eva`s man Malte (Duryn), die in geldzorgen verkeert, misschien Werner in opdracht heeft omgelegd, maar voordat hij gehoord kan worden, heeft ook hij het loodje gelegd. Voor het speurdersduo is het zonder meer duidelijk dat iemand aan de touwtjes trekt. Het scenario van Sabine Thiesler en regisseur Jacob is de klassieke stijl van de oude afleveringen uit de DDR-dagen: de elementen van de zaak zijn bekend en nu gaat het erom hoe de speurders met veel geduld en gewroet de bekentenissen over tafel krijgen. Uitstekend gespeeld en voor liefhebbers om van te smullen. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Rotlicht - Im Dickicht der Großstadt

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Helmut Zierl, Alexandra Wilcke, Arndt Schwering-Sohnrey, Sandra Speichert en Frederick Lau.

Kommissar Tom Rehberg (Zierl) is consul Olaf Preiss (H[KA3]urrig) op het spoor wegens illegale wapenexport. Omdat Preiss diplomatieke onschendbaarheid geniet, is hij moeilijk te pakken. Tom heeft een tipgeefster, die hem opbelt als hij met Anna (Wilcke) onderweg is naar de Seychellen. Ze zegt dat ze vertrouwelijke informatie heeft, die ze alleen persoonlijk kan doorgeven. Tom breekt de reis af en Anna is boos, omdat zij meent dat zij op de tweede plaats komt. Voordat Tom bij de vrouw aankomt, wordt er een moordaanslag op haar gepleegd. Zij overleeft het niet en haar vriend wordt zwaar gewond. Hij noemt de naam van een zekere Carlotta (Speichert), die als callgirl werkt in het chique bordeel Ars Amandi. Tom krijgt er undercover een job als bodyguard. Carlotta heeft een zoon Marko (Lau), die niet weet hoe zijn moeder zijn opvoeding betaalt. Preiss laat Marko ontvoeren. Anna zoekt Tom op in het bordeel, en geeft bijna zijn identiteit prijs. Ze ziet daar dat Tom een relatie heeft aangeknoopt met Carlotta. Carlotta is op Tom aangewezen als zij haar zoon wil terugzien. Het conventionele scenario van Mathias Klaschka verraadt de serie, want je proeft niets van de Berlijnse sfeer. Zierl is heel plezierig, maar Speichert is nauwelijks te genieten met haar rode pruik, en de rol van non zou beter bij haar passen als je buiten werktijd zou zien. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Rotlicht - Die Stunde des Jägers

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Helmut Zierl, Alexandra Wilcke, Arndt Schwering-Sohnrey, Saskia Vester en Uwe Kockisch.

Kommissar Tom Rehberg (Zierl) en zijn vriendin Anna Sch[KA3]afer (Wilcke) hebben het droomeiland Mallorca de rug toegekeerd en zijn neergestreken in de de Duitse hoofdstad Berlijn. Tom moet de moord op de bazin van Caf[KA1]e Cupido op helderen. Het slachtoffer was betrokken bij prostitutie en toevallig ook een vriendin van Anna. Tom krijgt problemen met zijn bazen die zijn kordate aanpak politiek niet correct vinden, en ook met Anna die er andere opvattingen op na houdt. Tom ontdekt dat hij in Maren Richter (Vester) een machtige tegenstandster heeft. De geroutineerde regie van Rothemund houdt het behoorlijk spannend maar de verhaalelementen in het scenario van Sönke Lars Neuwöhner, Sven Poser en Jonas Winner zijn meer dan routine. Het camerawerk is van Claus Peter Hildenbrand.

Opferlamm - Zwischen Liebe und Hass

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Bettina Kupfer, Helmut Zierl, Tobias Schenke en Julia Kristin Pittasch.

Deze trieste, maar goed geregisseerde film begint met de beelden van de zestien-jarige Philipp (Schenke) die in het tuig van een omgeslagen bootje verstrikt zit en om zijn leven vecht. Hij verdrinkt echter. Het niet al te sentimentele scenario van Detlef M[KA3]uller voert ons mee in flashbacks en stelt vast dat het slachtoffer buiten zijn schuld tussen de hamer en het aambeeld terecht kwam en het werpt tenslotte de vraag op of de omstandigheden deze fatale gebeurtenissen geen andere wending hadden kunnen geven. Aan de kijker om na deze mooi gespeelde film het antwoord te geven. Tijdens zijn overlevingsstrijd ziet Philipp zijn korte leven aan zich voorbij trekken. Toen hij zes jaar was werd zijn vader Karl (Kockisch) gearresteerd wegens moord. Hij werd tot tien jaar veroordeeld. Karl had een torenhoog krediet dat na de dood van zijn geldgever ingetrokken werd, hetgeen hem tot wanhoop dreef. Toen Karl in de gevangenis zat, liet zijn vrouw Heike (Kupfer) zich van hem scheiden en trouwde zij met Dr. Martin Gerritz (Zierl), die het krediet had ingetrokken. Gerritz bracht Karls noodlijdende kwekerij tot bloei. Philipp vergat het bestaan van zijn vader omdat hij hem nooit zag. Er werd een halfzusje geboren, Steffi (Pittasch). Als Karl uit de gevangenis komt, zoekt hij toenadering tot zijn zoon, wiens ogen open gaan, maar zijn moeder Heike wil over de ware toedracht helemaal niet praten en valt, omdat dit gemakkelijker is, liever nog een keertje in de armen van Karl. Daarop geeft Martin Karl aan wegens verkrachting. Het is dan een koud kunstje om iemand, die een strafblad heeft, te laten arresteren. Philipp moet opnieuw beleven dat zijn vader opgepakt wordt. Hij vlucht in de boot het meer op en neemt Steffi mee. Zijn handy valt in het water en later slaat het bootje om. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Gestern ist nie vorbei

1999 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1999. Thriller van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Bettina Kupfer, Kathleen Fiedler, Dieter Landuris en Saskia Vester.

Katrin (Kupfer) de ex-vrouw van rechercheur van politie Heinz Bohler (Kockisch) en haar tienerdochter Anne (Fiedler) wonen met automonteur Max Soldan (Landuris, bekend als Uli Fichte in de serie [KL]Alles au[KL29]er Mord[KLE]) in een aardig villaatje in de bossen buiten Berlijn vlak bij de Spree. Ze vormen een harmonieus gezinnetje en Anne is gek op Max. Heinz wordt op zijn verzoek overgeplaatst naar de Duitse hoofdstad, waar hij Soldan wil natrekken wegens betrokkenheid bij een overval waarbij twee miljoen mark (een miljoen Euro) werd buitgemaakt en een onschuldig meisje werd gedood. De daders zijn nooit in de kraag gevat. Sofie Kaisen (Vester), een vrouw in de middelbare leeftijd, die de chef van Heinz is, waarschuwt hem om niet op een persoonlijke wraakactie uit te zijn. Heinz benadert zijn ex met open vizier, maar Katrin vat dit toch geheel verkeerd op; haar goede verstandhouding met Max lijdt evenwel eronder en Anne wordt daarop het slachtoffer. Als Heinz meent dat hij Max niets kan maken, heeft hij zich inmiddels het odium van Katrin op de hals gehaald, maar hij heeft wel bereikt dat Katrin wantrouwig is geworden. Heinz weet niet dat Kaisen hem, Max en Katrin in de gaten heeft laten houden en als Max toch bij de overval betrokken blijkt te zijn, voelt Heinz zich door Sofie Kaisen behoorlijk verneukt. Redelijk noodlotsdrama, waarbij je het onafwendbare ongeluk ziet aankomen en je onmachtig bent om het te voorkomen. Het niet altijd even sterke scenario met zwakke oplossingen is van Detlef Müller en achter de camera stond Dragan Rogulj. Goede spelprestaties van de hoofdrollen onder de gladde regie van routiné Rothemund, die er toch te veel een door-de-weekse krimi van gemaakt heeft.

Tatort - Rosen für Nadja

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Michael Degen, Anke Sevenich en Almut Eggert.

Zakenman Harry Forster (Degen) is schatrijk maar ongeliefd. Ook met zijn dochter Nadja (Sevenich) leeft Harry op gespannen voet. Zij is directrice is van het vari[KA1]et[KA1]etheater Tingeltangelpalast dat zijn eigendom is. Hij neemt een gesprek van Nadja op waaruit blijkt dat zij haar getrouwde minnaar, Dr. Peter Tale (Marx), Harry`s huisarts, vraagt haar vader te vermoorden. Harry stuurt zijn advocaat het audiobandje en kort daarop wordt hij dood aangetroffen in het zwembad van zijn villa. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) heeft het niet gemakkelijk om in het warrige wereldje van artsen en artiesten de juiste weg te vinden en de ware dader te ontmaskeren. Pas bij een tweede moord wordt het hem duidelijk hoe de vork in de steel moet zitten. Het scenario is van regisseur Schirk. Het camerawerk is van Werner Hoffmann. Achttiende zaak van Brinkmann, aflevering 378.

Mammamia

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Sandra Nettelbeck. Met o.a. Senta Berger, Christiane Paul, Peter Lohmeyer, Michael Mendl en Ulrike Grote.

Op moederdag wil de 27-jarige studente medicijnen Paula (Paul) haar vriend Daniel (Lohmeyer) die ze nog maar vrij kort kent, aan haar superkritische moeder Clara (Berger) voorstellen. Dit is geen sinecure; bovendien merkt ze - tot overmaat van ramp - dat haar zwangerschapstest positief is. Ze is nog niet eens afgestudeerd. Kort daarop staat mamma Clara voor de deur en kondigt aan dat ze van plan is te gaan scheiden. De geschokte Paula heeft na dit nieuws nog weinig zin om haar moeder van de a.s. familie-uitbreiding te vertellen. Ontspannende relatiekomedie die volledig verteld wordt vanuit een vrouwelijk standpunt. De vlijmscherpe, soms razendsnelle dialogen vliegen de kijker om de oren en de rollen presteren stuk voor stuk op topniveau. Waardevolle ontspanning die opvalt tussen al de rommel die zo vaak speciaal voor tv gemaakt wordt. Regisseuse Nettelbeck schreef ook het scenario en deed tevens de montage. Michael Bertl stond achter de camera. Stereo.

Polizeiruf 110: Feuertod

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Heinz Schirk. Met o.a. Jürgen Tarrach, Anke Sevenich, Horst-Günter Marx, Katinka Heichert en Walter Renneisen.

Commissaris Robert Loster (Marx), die krap bij kas zit en een jong gezin heeft, wordt van Kassel naar Offenbach overgeplaatst, een voorstad van Frankfurt. Als hij een onderzoek verricht naar een kloppartijtje van twee rechtsradikalen tegen twee musicerende Afrikanen, waarvan er een in het ziekenhuis is beland, komt hij terecht bij de huisbaas van de ander. Het is bakker Heini Troll (Tarrach), een jeugdvriend. Diens vrouw Gudrun (Sevenich) is zwanger. Sinds er geruchten gaan over salmonellabacterieën, loopt de zaak niet meer en Heini verzucht tegen Loster dat een brandje hem uit de brand zou kunnen helpen. Met Losters hulp zouden ze de verzekeringspenningen kunnen delen en de schuld op een xenofobe aanslag kunnen schuiven. Afgesproken wordt dat Heini met Gudrun naar Mallorca gaan en Loster de zaak aansteekt, maar die krijgt spijt en doet het niet. Ondertussen wordt de bakkerij in de fik gestoken, waarbij niet de Afrikaan omkomt, maar Heini's schoonmoeder. Alle aanwijzingen gaan in de richting van Loster, die heel hard moet rennen om het tegendeel te bewijzen voordat zijn baas Lubig hem insluit. In de laatste scène's wordt de brandstichter pas als een wit konijn uit de hoed getoverd en is Loster op tijd gerehabiliteerd. Het spel is goed en de regie behoorlijk, evenals het camerawerk van Werner Hoffmann. Aflevering 191.

Polizeiruf 110 - Heißkalte Liebe

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Rolf Liccini. Met o.a. Jaecki Schwarz, Wolfgang Winkler, Marita Böhme, Peter Gavajda en Rita Feldmeier.

Studente aan de kunstacademie Verena Wei[KL29]enborn (Ahrens) wordt dood aangetroffen in de badkuip. Oorzaak: een elektrische stroomstoot. De commissarissen Schm[KA3]ucke (Schwarz) en Schneider (Winkler) komen erachter dat Verena een verhouding had met haar professor Henning Paulus (Gavajda) en dat zij in de derde maand zwanger was. Was het zijn kind? In de pers wordt Paulus alvast gekruisigd. Maar ook de vader van Verena, een ex- collega van kunsthistoricus Paulus, heeft een moordmotief. Een niet-conventionele krimi met een scenario van Thomas Knauf over het smerissenduo Schmücke en Schneider uit Halle, dat gesitueerd is in de omgeving van Burg Giebichenstein, een hogeschool voor kunst en vormgeving, een instelling met een grote traditie. Het camerawerk is van regisseur Liccini. Aflevering 193.

Das elfte Gebot

1997 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1997. Misdaad van Rainer Bär en Rainer Bèr. Met o.a. Vadim Glowna, Julia Jäger, Udo Schenk, Judith Földesi en Ulrike Kriener.

Toneelspeler Wolf Ahrend (Glowna) heeft succes en dat levert hem een aardig, vast contract op bij een tv-omroep. Hij is gescheiden. Zijn vrouw Gisela (Kriener) wil niet dat hun zoon Robert met hem meegaat op vakantie naar Budapest. Met hulp van zijn advocaat krijgt hij het toch voor elkaar. Dan wordt de kleine Robert ontvoerd. Het mag vervolgens niet uitlekken waar Wolf was op het tijdstip van de kidnapping, want anders verliest hij zijn voogdijschap. Hij besluit op eigen houtje achter de ontvoerders aan te gaan. Hij lijkt kansloos, maar krijgt `onverwachts` hulp van Kathlen May (Jäger), een ambitieuze redactrice van de zender, die ervoor zorgt dat het tv-station het losgeld betaalt. In ruil daarvoor krijgt de omroep de exclusieve rechten van de gebeurtenis. Als het losgeld betaald is en de jongen bevrijd, krijgt Wolf in de gaten dat alles doorgestoken kaart was en dat hij slechts gebruikt was om de kijkcijfers op te krikken. Zoveelste film - dit keer met een weinig sterk scenario - dat de macht van de media aan de kaak wil stellen, verpakt in een voorspelbaar misdaadverhaaltje dat in exotisch, maar toch niet geheel veilig Hongarije speelt. Glowna en Jäger, die best wat kunnen, moeten de kar trekken, waarin de rest van de rolverdeling volgt. Camerawerk van Jürgen Heimlich.

Tatort - Freitagsmörder

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Manfred Zapatka, Elfriede Kuzmany en Jürgen Schmidt.

In Frankfurt houdt een lugubere seriemoordenaar lelijk huis en zorgt voor onrust en angst. Zijn slachtoffers zijn steeds blonde vrouwen die steevast op een vrijdag worden gemold. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) tast in het duister. Ook de recentste moord op Trooger bezorgt geen nieuwe inzichten. Pas wanneer een aanslag op een orkestmuzikante mislukt, krijgt von Hassel een tip. Een dader wordt gevat maar die beweert niet verantwoordelijk te zijn voor alle moorden. Schirk, een ouwe bekende TATORT-regisseur en auteur (sinds 1971), schreef zelf het draaiboek, de muziek is van Axel Donner, het camerawerk van Werner Hoffmann.

Die Rettungsflieger - Vier Freunde im Einsatz

1996 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland 1996. Avonturenfilm van Rolf Liccini. Met o.a. Gerit Kling, Matthias Leja, Frank Stieren, Ulrich Bähnk en Caroline Redl.

Een reddingsbrigade die echt bestaat in Duitsland. Ze rukken meer dan tienduizend keer per jaar uit. In deze pilotfilm maken we kennis met het reddingsteam. Ze worden met hun geel gekleurde helicopter ingezet om allerlei situaties op te lossen: een meisje te verhinderen zelfmoord te plegen (ze komen te laat) of een man die een hartaanval krijgt te redden (ze zijn op tijd).

Tatort - Mordnacht

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Klausjürgen Wussow, Esther Schweins en Heino Ferch.

Veilingmeester Hall (Wussow) uit Frankfurt aanbidt zijn veel jongere vrouw Elli (Schweins), een ex-danseres. Omdat ze in verwachting raakte moest Elli haar veelbelovende carri[KA2]ere afbreken. Tot haar grote geluk leerde de jonge moeder Hall kennen die haar algauw ten huwelijk vroeg, waarop ze trouwden. Hall is bang zijn vrouw aan een jongere kerel te verliezen en hij wordt bij voorbaat verteerd door jaloezie. Hall wil Elli constant in de gaten houden en huurt daarom priv[KA1]edetective Leo Fellner (Ferch) in, maar die begint een relatie met Elli. Fellner, een eerlijke kerel, gaat naar Hall en zegt dat hij de opdracht niet meer kan uitvoeren omdat hij op Elli verliefd is geworden. Daarop ontsteekt Hall in woede en doodt Fellner. Hij verstopt het lijk en laat niets merken. Elli die niet weet hoe de vork in de steel zit, zegt tegen haar man dat zij het besluit heeft genomen om hem te verlaten om met Fellner te gaan samenleven. Kort daarop wordt zij levenloos in een bos vlakbij een bordeel gevonden. Ze is overleden aan steekwonden. Het zijn de commissarissen Wegener (May) en Brinkmann (Von Hassel) die het onderzoek doen. Aanvankelijk lijkt het op roofmoord, maar zij brengen het natuurlijk tot een goed einde. Weinig opwinding, vrij voorspelbaar, maar Wussow speelt heel goed de engerd die in koelen bloede moordt, zijn slachtoffer in een tapijt rolt en afvoert. Het scenario is van regisseur Schirk. Het camerawerk voor de tiende zaak van Brinkmann is van Werner Hoffmann. Aflevering 306.

Ausweglos

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. August Zirner, Suzanne von Borsody, Robert Stadlober, Saskia Vester en Friedhelm Ptok.

Kristof (Stadlober), de zoon van de gescheiden politiecommissaris Torsten Heincke (Zirner), is ontvoerd. De kidnappers eisen in ruil voor zijn vrijlating de naam van een V- man, die in het illegale geldcircuit is ingesluisd. Hoewel economische delicten niet tot zijn afdeling behoren, krijgt Torsten slechts vijf dagen de tijd om met de juiste informatie over de brug te komen, anders wordt Kristof gedood. Cliché-krimi volgens klassieke genreconventies met spanning en ontspanning maar beslist geen top. De rollen, inclusief Von Borsody als Sigrid Dengler, leveren goed werk af onder Rothemund's goed geoliede regie. Het scenario is van Detlef Müller en behoort tot het goede maatwerk. Het camerawerk is van Rolf Liccini. 16/9, Stereo.

Abgefahren

1995 | Drama, Misdaad

Duitsland 1995. Drama van Uwe Frießner. Met o.a. Susanne Bormann, Pierre René Müller, Philipp Dümcke, Ilona Schulz en Eduard Burza.

Pattie (Bormann) uit Berlijn is een verschrikkelijke wildebras van dertien. Ze is lid van de crash-kids, een bende die voor de lol auto`s kraken en ermee gaan joy-rijden. De politie staat machteloos, want zij moeten de minderjarigen steeds weer laten gaan. De verzekering wil de total-loss schades op Pattie`s alleenstaande moeder verhalen (die dat nooit betalen kan), maar Pattie wil het voor haar moeder verborgen houden. Ze onderschept de post en gaat de gestolen auto's aan een Poolse bende doorverkopen. Onder haar matras verbergt zij een stuit geld, maar zij komt in een vicieuze cirkel terecht. Zij wordt een beroepskraakster, die haar jongere maatjes ver achter zich laat. In d'r eentje stuurt ze door de Duitse hoofdstad in een gestolen wagen - een ramp kan niet meer uitblijven... Bijzonder realistische film over de opdrift geraakte jeugd van regisseur- scenarioschrijver Frießner met een sterke vertolking van Bormann. Frießner en Bormann kregen voor hun aandeel de Adolf Grimme-Preis 1996. Het camerawerk is van Hartwig Strobel.

Tödliches Erbe

1994 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1994. Thriller van Sigi Rothemund. Met o.a. Hildegard Knef, Horst Buchholz, Ulrich Wildgruber, Christoph Eichhorn en Ursula Heyer.

De zeventig-jarige Knef en de zestig-jarige Buchholz, twee voormalige megasterren van het Duitse witte doek samen in een tv- film. Wolfgang Olmer (Buchholz) is advocaat. Hij was verliefd op Sylvia (Heyer), maar trouwde haar oudere zus Lore (Knef). Het huwelijk liep snel spaak omdat algauw bleek dat Lore aan waanvoorstellingen leed. Ze woont tegenwoordig alleen in een chique appartement in Berlijn. De enige persoon met wie Lore omgaat is Mucki (Wildgruber). Uitgerekend moet zij hem met een doorgesneden keel op bed vinden. Als de politie komt om de zaak te onderzoeken, is het lijk verdwenen. Niemand wil Lore's verhaal geloven, omdat bekend is dat zij door haar verslaving aan kalmeringsmiddelen aan hallucinaties lijdt. Per saldo is het eigenlijk tamelijk pijnlijk om twee grote filmsterren in zo'n povere geschiedenis te zien samenwerken. Het scenario is van Detlef Müller.

Glück im Grünen

1994 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1994. Komedie van Sigi Rothemund. Met o.a. Peter Sattmann, Renate Krößner, Anita Kupsch, Gunter Berger en Alexander Eitner.

De 5-koppige familie Wagner kan het geluk niet op als zij het uitverkoren gezin zijn dat de mooie witte villa in het bos van Frau Kr[KA3]uger (Kupsch) mag huren. Ze hadden echter niet in de gaten dat er een adder onder het gras zat: gescheiden echtgenoot, Herr Arthur Kr[KA3]uger (Prücker) woont er nog.

Das gläserne Haus

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Rainer Bär en Rainer Bèr. Met o.a. Katja Riemann, Hansa Czypionka, Vadim Glowna, Ute Willing en Peter Sattmann.

Riemann woont met haar man Czypionka, een Iraanse arts, in een buitenwijk van Leipzig. Riemann die zwanger is, krijgt te maken met vijandigheid en racisme. Door middel van anonieme dreigbrieven en telefoontjes wordt haar duidelijk gemaakt dat ze beter kan vertrekken. Vreemdelingenhaat in het nieuwe Duitsland van 1990 in een 'bruin' Leipzig staat centraal in tv-film waar je met goed fatsoen niet omheen kunt. Scenario van regisseur Bär naar een idee van Michaela Bach en Jörg Schade. Camerawerk van Rolf Liccini.

Tatort - Renis Tod

1993 | Mysterie

Duitsland 1993. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Günter Bothur, Hannelore Elsner en Johannes Terne.

Het jonge, knappe titelpersonage Reni Laube (Schmutzler) werkt voor een bouwbedrijf in Frankfurt. Haar baas Alfred Abt (Bothur) stort van een gebouw en het is meteen de vraag of dit een ongeval betreft of een moord. Hij is getrouwd met Gila Abt (Elsner), die de eigenaresse van de onderneming is. Kort daarop wordt Reni vermoord. Nogal wiedes dat Kommissar Brinkmann (Von Hassel) en zijn assistent Polizeihauptmeister Wegner (May) een verband zien tussen deze twee `gevallen`. Maar zij hebben het meeste last van Frank Sattler (Hasenfratz), die hopeloos verliefd was op Reni. Hij gaat zelf op zoek naar de dader en dreigt het recht in eigen hand te nemen. Het scenario van regisseur Schirk gaat over platbetreden krimi-paden, waartegen de competente rolverdeling niet is opgewassen. Het camerawerk is van Werner Hoffmann. Aflevering 270.

Der Betrogene

1993 | Mysterie, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1993. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Günter Strack, Robert Atzorn, Corinne Touzet, Doris Kunstmann en Franz Wacker.

Na de ontijdige dood van zijn vrouw trouwt belegen filmacteur Arno Kulm (Strack) met de veel jongere journaliste Sylvie Morac (Touzet), maar hij ontdekt algauw dat zij slechts op zijn centen uit is en samen met zijn agent (Atzorn) een duivels plan gesmeed heeft om hem uit de weg te ruimen. Arno Kulm zet al zijn talent in om de schijn te wekken dat hij niets vermoedend is, maar in werkelijkheid probeert hij ze een slag voor te zijn. Niet al te logisch verhaal met een mooie rol van Strack, een bekend gezicht van de tv. Gesitueerd in Duitsland en Frankrijk. Het scenario is van Axel Donner. Het camerawerk is van Michael Epp.

Der absurde Mord

1991 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Duitsland 1991. Mysterie van Rainer Bär en Rainer Bèr. Met o.a. Peter Sattmann, Nina Hoger, Udo Schenk, Siegfried Kernen en Ulrich von Dobschuetz.

Onderhoudende, zij het stereotiepe tv-film over een priv[KA1]e-detective (Sattmann), die zich normaal gesproken met echtscheidingszaakjes bezig houdt en nu stuit op een enge maniak, die de cadavers van zijn vrouwelijke slachtoffers opprikt als surrealistische kunst. Uiteraard is de politie wat dom en werkt onze held tegen, totdat ze samen op redelijk voorspelbare wijze de dader weten te ontmaskeren. De bedreigde deerne en het volgende potentiële slachtoffer is de goed-ogende Hoger.

Zwischen den Feuern

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Walter Kreye, Constanze Engelbrecht, Steffen Groth, Friedhelm Ptok en Michael Kind.

Als getrouwde sportschoolhouder Richard Leuthold (Kreye) bij het uitstappen voor een chique restaurant zijn ma[KA4]itresse Susi (Anderson) als een heer wil helpen, stoot hij per ongeluk de fiets om van de gefrustreerde Thomas Schl[KA3]uter (Groth), die hem een forse muilpeer uitdeelt. Het startschot voor een vreemde driehoeksverhouding.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Axel Donner op televisie komt.

Reageer