Robert Seller: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Une Fille sur la route

1951 | Musical, Komedie

Frankrijk 1951. Musical van Jean Stelli. Met o.a. Georges Guétary, Liliane Bert, Robert Pizani, Robert Seller en Léonore Aubert.

Een succesvolle zanger wil aan zijn fans ontsnappen tijdens een door hem incognito gehouden vakantie. Hij komt in contact met een aantrekkelijke liftster met wie hij naar de camping gaat. Daar wordt het meisje ingesponnen door een chique oplichter. Deze simpele musical werd zonder enige verve of fantasie geregisseerd en was uitsluitend gericht op de toenmalige aanhang van zanger Guétary.

Debureau

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Yvonne Hébert, Luce Fabiole en Andrée Guize.

Een verblekende ster van het theater legt aan zijn zoon de kneepjes van het vak uit en schikt zich zo in zijn lot terwijl hij het beste ervan hoopt. Daartussen amoureuze perikelen met een wispelturige dame. Voor pure liefhebbers van het toneel, die lange, maar mooie dialogen niet schuwen. Speelt in 1839 in Parijs. Het scenario is van regisseur Guitry naar zijn eigen toneelstuk. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Uniformes et grandes manœuvres

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Fernandel, Andrex, Thérèse Dorny, Paulette Dubost en Ginette Baudin.

Mr. Luc (Fernandel) is portier van de nachtclub [KL]Miramar[KLE]. Door zijn charme krijgt hij heel wat fooien los van de klanten. Op een avond verliest Andr[KA1]e Duroc (Andrex) zijn sigaretten-[KA1]etui. Wanneer Luc de volgende ochtend Andr[KA1]e belt neemt diens tante Solange (Dorny) de telefoon op en begrijpt dat ze spreekt met de hertog van Miramar. André ziet hierin zijn kans om tante Solange wat geld afhandig te maken. Solange valt onmiddellijk voor de 'hertog' en nodigt hem uit op haar landhuis. André regelt alles achter de schermen en uiteindelijk belandt Luc zelfs in het leger. Banale boulevard- komedie die enkel de fervente Fernandel-liefhebbers zal weten te behagen. Het geheel is theatraal en episodisch opgebouwd en de humor is niet meer van deze tijd. Het scenario is van Gérard Carlier en Jean Manse. Fotografie van Géo Clerc.

Tu m'as sauvé la vie

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Fernandel, Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir en René Génin.

Een aristocratische mensenhater wordt toevallig het leven gered door een naïeve vagebond. Uit dank neemt hij hem in huis op en wil zijn geïsoleerde leven gaan veranderen, tot ontsteltenis van het personeel dat zich al als zijn enige erfgenamen had gezien. Sarcastische dialooghumor van Guitry levert een werkzaam contrast met de kwasi-onnozelheid van Fernandel. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Toâ

1949 |

Frankrijk 1949. Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Mireille Perrey, Solange Varenne en Sacha Guitry.

Statische film over een komedie-schrijver, wiens vurige echtgenote jaloers is op zijn vermeende mai[KA4]tresses, die in werkelijkheid de scheppingen van zijn fantasie zijn. De enige vrouw van vlees en bloed is zijn zuster die ook voor een rivale wordt aangezien. De gehele film vindt plaats in de werkkamer van de broodschrijver en is vermoeiend om naar te kijken. Desondanks bijtend ironisch, Guitry bereikt zeker niet de virtuositeit van Alfred Hitchcock die in dezelfde tijd THE ROPE verfilmde.

Aux deux Colombes

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Marguerite Pierry, Suzanne Dantès, Pauline Carton en Sacha Guitry.

Trouwe bewerking van Guitry van zijn eigen stuk. Ten tijde van deze film had hij net een lange periode van ongenade en vernederingen achter de rug na de Bevrijding. Ongetwijfeld is het om die reden dat deze met weinig geld gemaakte film een van zijn minder interessante werken is. De geest is gedoofd in een klassieke geschiedenis rond een driehoek oftewel een (moeizame) verhouding tussen drie personen. Deze vluchtige film is echter niet onplezierig om naar te kijken vanwege het opgewekte spel.

Tabusse

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Gehret. Met o.a. Paulette Andrieux, Yvonne Yma, Jane Morlet, Julienne Paroli en Janine Press.

Andr[KA1]e Chamson bewerkte zijn eigen roman over de plattelandszeden in de C[KA1]ev[KA2]ennes. Het verhaal gaat over Tabusse (Rellys), een wereldvreemde boer met een groot hart, die op zijn afgelegen boerderij woont samen met een stel honden. Zijn medemensen vinden hem maar een zonderling en als hem door het gecoquetteer van Andrieux het hoofd op hol gemaakt wordt, loopt het slecht met hem af: hij wordt slecht behandeld, gemolesteerd, en ten slotte door een jachtopziener als een dolle hond neergeschoten. Gehret (1900-1956) heeft slechts de fout begaan voortijdig te sterven na maar vijf - allemaal even interessante - films te hebben gemaakt. Hij schetst een levensecht en puur Frankrijk zonder concessies te doen en weet een verborgen talent van Rellys te benutten, die meestal komische rollen had.

Le comédien

1948 | Drama, Biografie

Frankrijk 1948. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Pauline Carton, Marguerite Pierry, Yvonne Hébert en Ludmilla Pitoëff.

Guitry verfilmde zijn toneelstuk, dat hij al in 1921 schreef met zichzelf in de hoofdrol. In feite is het de rozig gekleurde biografie van zijn vader - een gevierd fin-de-siècle acteur van het grote theater - met wie hij een moeizame relatie had. De film laat zien hoe Guitry's vader door zijn grootvader geen strobreed in de weg werd gelegd om als dertien-jarige jongen met lessen zijn toneelcarrière te beginnen en op zijn twintigste, na Rusland veroverd te hebben, te triomferen in de Parijse zalen. Het hoogtepunt van deze behoorlijk statische film is de generale repetitie voor een operette. Oorspronkelijk zou de film getiteld worden Lucien Guitry. Camerawerk van Nicolas Toporkoff. Scenario van Guitry dat tevens geput is uit de door hem geschreven biografie Lucien Guitry.

Le Destin exécrable de Guillemette Babin

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Hélène Bossis, Germaine Kerjean, Jacky Flint, Palmyre Levasseur en Francette Vernillat.

Een verfilming van het verhaal van Maurice Gar[KA10]con [KL]La vie execrable de Guillemette Babin[KLE] dat toen het werd uitgebracht een groot succes, was evenals de film. Echter om een aanvechtbare reden: een sc[KA2]ene die toenderijd doorging voor het toppunt van erotiek en die alle puisterige middelbare scholieren naar de bioscoop deed hollen. Toch is dit hecht geregisseerde en door zijn prima acteerprestaties geloofwaardige werk niet erg luchtig want er komen orgie[KA3]en en misdaden in voor en Guillemette Babin eindigt op de brandstapel net als haar moeder die zich voor heks uitgeeft. Hoewel Guilllaume Radots carri[KA2]ere maar van korte duur was (slechts zeven lange speelfilms) is hij een regisseur om opnieuw te ontdekken.

Nuits sons fin

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Séverac. Met o.a. Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Hélène Sauvaneix, Héléna Manson en Geneviève Morel.

Een bewerking van een roman van Georges Magnane, een schrijver die al even vergeten is als de regisseur van dit boerendrama. Mag desnoods nog best gezien worden vanwege het acteerwerk van Ginette Leclerc.

Le Destin s'amuse

1947 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Emile E. Reinert. Met o.a. Dany Robin, André Claveau, Sabine Angély, Florence Brière en Robert Murezau.

Samen met Pierre Galante schreef Jacques Companeez het scenario voor deze film naar een van zijn eigen novelles. Een dom grietje wordt tijdens het liften opgepikt door een stel gangsters en trouwt tenslotte met de baas van dit stel. De gangsters zijn niet echt gemeen en de film is grappig. Hier en daar missen de acteurs een strakke regisseurshand wat regie betreft. Ook bekend als COUP DE MAITRE.

L'éventail

1947 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1947. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Dany Robin, Marguerite Moreno, Claude Dauphin, Lucien Baroux en Henri Vidal.

Een jong meisje beleeft dolle avonturen nadat ze het pensionaat verlaten heeft, met uiteraard diverse amoureuze perikelen en een huwelijk tot besluit. Jacques Companeez en Marc-Gilbert Sauvajon schreven het scenario van deze onschuldige en fris gespeelde komedie. Ook bekend als L'ÎLE AUX NUAGES.

L' Homme de la Nuit

1947 | Mysterie

Frankrijk 1947. Mysterie van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Albert Préjean, Francine Bessy, Maurice Lagrenée en Madeleine Suffel.

Gebaseerd op de roman van Jean-Louis Sanclaume. Een privé-detective heldert een misdaad op. Heel wat personen worden verdacht. De toeschouwer ontdekt aan het slot dat de ware schuldige de genoemde detective is. Een 'politiefilm' zoals er zovele zijn, gefilmd door een regisseur van het tweede plan. De behoorlijke spelregie maakt echter veel goed.

Six heures à perdre

1946 | Film noir

Frankrijk 1946. Film noir van Alex Joffé. Met o.a. Dany Robin, Denise Grey, Jacqueline Pierreux, Paulette Dubost en Luce Fabiole.

Omdat hij zes uur de tijd heeft, wachtend op de aansluiting tussen twee treinen, gaat een reiziger wandelen in een klein stadje. Hij wordt voor een 'Excellentie' gehouden die de rol van Kerstman speelt voordat hij bij vergissing wordt neergeschoten. Dit vreemde onderwerp komt van de scenarioschrijver Alex Joffé; dit was zijn, bizarre, eerste film, ongelijkmatig, met soms sombere zwarte humor en soms grof. Met een goede fotografie van Pierre Montazal met in kleine rolletjes twee debutanten die beroemd zouden worden: Richard en De Funès.

Le Café du Cadran

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gehret. Met o.a. Blanchette Brunoy, Nane Germon, Colette Vepierre, Jane Morlet en France Descaut.

Een drama over jaloezie bij de eigenaars van het café du Cadran in hartje Parijs. Eigenlijk gaat het vooral om een intieme kroniek, omdat het belangrijkste deel de nauwlettende half- grappige, half-tragische schildering van de bezoekers van het café is. Eerste film van Gehret, regisseur van een opmerkelijk oeuvre dat maar vijf films omvat. Hij stierf te vroeg op 56-jarige leeftijd.

La Fille du Diable

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Andrée Clément, Thérèse Dorny, Pierre Fresnay, Fernand Ledoux en Henry Charrett.

De tegenwoordig in de ogen van de kritiek erg verdachte Decoin kende slechts missers, ondanks zijn hoge produktiviteit. Deze is opgenomen in de periode dat hij ernstige problemen had met de verzetsbeweging vanwege de ideologie achter LES INCONNUS DANS LA MAISON (1942) - overigens een van de hoogtepunten uit zijn werk. Hij zet zijn naam hier onder een fatsoenlijke misdaadfilm. De geschiedenis van een man die, rijk geworden in de Verenigde Staten, zijn leven in Frankrijk onder een valse naam over tracht te doen...maar het noodlot slaat toe en hij wordt gearresteerd.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.

Mon Père avait raison

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Betty Daussmond, Paul Bernard en Pauline Carton.

Guitry is Bellanger, die plotseling door zijn vrouw Daussmond in de steek wordt gelaten. Hij moet zijn zoon Maurice (Bernard) alleen opvoeden. Twintig jaar later belt Daussmond na aankomst uit Zuid-Amerika op en wil haar plaats binnen het gezin weer innemen. Te laat, vindt Bellanger (Guitry). Zijn zoon staat op punt te trouwen met de schone Delubac, maar wil zijn vader niet in de steek laten het houdt de huwelijksboot een beetje af. Delubac besluit de gebeurtenissen een zetje te geven. Komedie van Guitry met autobiografische inslag en een eerbetoon aan zijn vader, een gevierd toneelspeler uit de fin-de-siècle met wie hij het grootste deel van zijn leven gebrouilleerd was. Het scenario en de puntige dialogen zijn van Guitry zelf, die zijn eigen toneelstuk bewerkte voor de film. De fotografie is van Georges Benoit.

Faisons un rêve

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Jacqueline Delubac, Sacha Guitry, Raimu, Robert Seller en Arletty.

Klassieke driehoeksverhouding, maar dan in de speciale Guitry-stijl. Een vrouw slaapt bij haar minnaar, de beste vriend van haar man, de slaap der onschuldigen maar 's morgens worden ze gewekt door haar man.

Aventure à Paris

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jules Berry, Danièle Parola, Lucien Baroux, Arletty en Germaine Aussey.

Een berooide playboy weet zich in de gunst te manoeuvreren van de miljonair bij wie hij in de schuld staat, maar krijgt scrupules tegenover het meisje dat vergeefs door de rijkaard wordt bemind. Ze gelooft een deel van de weddenschap te zijn en schakelt uit wraak een nichtje met theaterambities in, die echter de miljonair als minnaar en sponsor van haar revue verovert. De vlotte toneelkomedie kreeg een aangepaste filmbewerking, met revuescènes rond het populaire orkest van Ray Ventura. De acteurs zijn te oud voor hun rollen, maar acteren met scherpere ironie dan de dialogen aangeven.

Bonne chance

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Pauline Carton, André Numès fils en Paul Dullac.

Geschreven door de regisseur. Aardig taalkundig monument waarin jonge wasvrouw uit Parijs in de lotto een fortuin wint, dat ze volgens belofte zal delen met een jonge schilder. Ze vertrekken samen naar het zuiden, in alle eer en deugd, want zij heeft zich laten verloven met een sukkel. De ontknoping ligt voor de hand. Een hoog tempo en een aantal aardige vondsten: de schilder verliest in het casino van Monte-Carlo als zij er niet is en wint alles terug zodra ze verschijnt! Het is niet toevallig dat het roulette-thema zo goed uit de verf komt, want Guitry publiceerde datzelfde jaar Les mémoires d'un tricheur, dat hij het jaar erop al meesterlijk verfilmde onder de titel LE ROMAN D'UN TRICHEUR. Het camerawerk is Jean Bachelet.