Ray Collins: cast.
Er zijn 49 films gevonden.

Touch of Evil

1958 | Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1958. Drama van Orson Welles. Met o.a. Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Calleia en Akim Tamiroff.

Fameus karakterspel met Orson Welles en Charlton Heston als eigengereide politiechefs aan weerszijden van de Amerikaans-Mexicaanse grens, met een dodelijke bomaanslag op een rijkaard als gangmaker. In 1998 werd de film opnieuw gemonteerd op aanwijzing van een 58 pagina's tellend klaagschrift van regisseur Welles die in 1958 woedend was vanwege de ingrepen van filmstudio Universal. De opbrengst is een meesterstuk van onconventionele cameravoering, overlappende gedragen Welles-dialogen, summiere verluchting en claustrofobische enscenering. Alleen al de moeite waard vanwege de minutenlange onversneden openingsscène rond de noodlottige bomauto in de drukke grensstad.

Spoilers of the Forest

1957 | Western, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1957. Western van Joseph Kane. Met o.a. Rod Cameron, Vera Ralston, Ray Collins, Hillary Brooke en Edgar Buchanan.

Alweer een houthakkerswestern met Cameron als voorman die een oogje op Ralston heeft.

Never Say Goodbye

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Jerry Hopper. Met o.a. Rock Hudson, Cornell Borchers, George Sanders, Ray Collins en David Janssen.

Een ongelijkmatige smartlap over Hudson en Borchers die na een lange periode van scheiding elkaar hervinden en een passend thuis voor hun kind opbouwen. In feite de remake van RHIS LOVE OF OURS. Scenario van Charles Hoffman naar het toneelstuk [KL]Come prima, meglio di prima[KLE] van Luigi Pirandello. Clint Eastwood is even te zien als laboratoriumassistent van Dr. Michael Parker (Hudson). Camerawerk van Maury Gertsman.

Texas Lady

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Tim Whelan. Met o.a. Claudette Colbert, Barry Sullivan, Gregory Walcott, James Bell en Horace McMahon.

De laatste film van Whelan (1893-1957) is een mislukking. Dat is de schuld van scenarist Horace McCoy die een matig verhaaltje op tafel legde. Colbert erft een krantenbedrijfje in het Wilde Westen, in een stadje waar een paar machtige ranchers de dienst uitmaken. De gokker Sullivan dingt naar haar hand maar is niet de enige. Praktisch geen actie; wel aardig spel, maar dat boeit niet met zo'n verhaal. Ray Rennahan deed de cameratechniek voor producent Nat Holt.

Rose Marie

1954 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1954. Musical van Mervyn LeRoy. Met o.a. Ann Blyth, Howard Keel, Fernando Lamas, Bert Lahr en Marjorie Main.

Volgt de operette getrouwer dan de film uit 1936 maar biedt niet zoveel vermaak. Mountie Keel probeert de jongensachtige Blyth te 'beschaven', maar wordt in plaats daarvan verliefd op haar. Avonturier Lamas complementeert het trio. Lahr zingt 'I'am the Mountie Who Never Got His Man' in een kluchtig hoogtepunt. Scenario van Ronald Miller en George Froeschel naar de operette van Otto A. Harbach, Oscar Hammerstein II, Rudolf Friml en Herbert Stothart. Camerawerk van Paul Vogel.

The Kid from Left Field

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Harmon Jones. Met o.a. Dan Dailey, Anne Bancroft, Billy Chapin, Lloyd Bridges en Ray Collins.

Een eenvoudige korte film met Dailey als ex-honkbalster die verkoper in een danspark wordt en zijn zoon als dekmantel gebruikt, terwijl hij probeert een verliezend team er weer bovenop te helpen.

Ma and Pa Kettle on Vacation

1953 | Komedie

Verenigde Staten 1953. Komedie van Charles Lamont. Met o.a. Percy Kilbride, Marjorie Main, Ray Collins, Bodil Miller en Sig Ruman.

Het stramien raakt versleten: Ma en Pa reizen als gasten van de Parkers mee naar Parijs en krijgen daar te maken met spionnen en femmes fatales. Snelle kijkers kunnen een glimp opvangen van de toen nog jonge Rita Moreno. Zie ook: 'Ma en Pa Kettle'-serie.

Column South

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Frederick de Cordova. Met o.a. Audie Murphy, Joan Evans, Robert Sterling, Ray Collins en Palmer Lee.

In deze goed opgebouwde western neemt Murphy het als officier op voor de Indianen en hun opperhoofd Weaver. De Burgeroorlog doet de zaak echter geen goed. De western zit vol bekende gezichten maar kent te weinig actie. Lee voerde later de naam Gregg Palmer. Scenario van William Sackheim. Camerawerk van Charles P. Boyle.

Young Man with Ideas

1952 | Komedie

Verenigde Staten 1952. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Glenn Ford, Ruth Roman, Denise Darcel, Nina Foch en Mary Wickes.

Een bescheiden komedie over een jonge advocaat uit Montana die met vrouw en kinderen naar Californië vertrekt voor een nieuw begin, maar die allerlei problemen krijgt terwijl hij zijn examen doet dat hem toegang tot de balie geeft.

Invitation

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Van Johnson, Dorothy McGuire, Louis Calhern, Ray Collins en Ruth Roman.

Een smartlap met MGM-glitter en de invalide McGuire wier vader, Calhern, Johnson probeert om te kopen zijn stervende dochter het hof te maken.

You're in the Navy Now

1951 | Komedie

Verenigde Staten 1951. Komedie van Henry Hathaway. Met o.a. Gary Cooper, Jane Greer, Millard Mitchell, Eddie Albert en Lee Marvin.

Een vlakke marineklucht over WO II waarin Cooper een stomme bemanning op de U.S.S. `Teakettle` (een schip met een stoommachine) commandeert. Het was het filmdebuut van Marvin zowel als van Charles Buchinski (Bronson).

Vengeance Valley

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Burt Lancaster, Robert Walker, Joanne Dru, Sally Forrest en John Ireland.

Rancher Owen Daybright (Lancaster) probeert met oneindig veel geduld zijn halfbroer Lee Strobie (Walker) te doen inzien dat hij zijn leven aan het vergooien is door niets uit te voeren. De agressieve Lee heeft echter geen oren naar goede raad en brengt zelfs het leven van Owen in gevaar. Serie-western waarin meer gepraat dan gedaan wordt. De acteurs leveren aanvaardbaar werk, maar de onpersoonlijke regie van Thorpe speelt in hun nadeel. Irving Ravetch baseerde zijn scenario op een roman van Luke Short. Mooie beelden van George J. Folsey.

Ma and Pa Kettle Back on the Farm

1951 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Marjorie Main, Percy Kilbride, Richard Long, Meg Randall en Barbara Brown.

De Kettles worden lastiggevallen door hun snobistische schoonfamilie, terwijl ze te maken krijgen met geboefte dat denkt dat er bij hen uranium in de grond zit. Een typische, sentimentele film uit de ouwe doos. Zie ook: 'Ma en Pa Kettle'- serie.

I Want You

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Mark Robson. Met o.a. Dana Andrews, Dorothy McGuire, Farley Granger, Peggy Dow en Mildred Dunnock.

Misschien een pretentieus melodrama, maar het is een emotioneel verslag van het effect van de Koreaanse oorlog op een Amerikaans gezin.

The Reformer and the Redhead

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Norman Panama en Melvin Frank. Met o.a. June Allyson, Dick Powell, David Wayne, Cecil Kellaway en Ray Collins.

Vrijpostige onzin met Kathleen (Allyson), dochter van een dierentuineigenaar, aanbeden door advocaat Andrew (Powell). Het scenario is van beide regisseurs Frank en Panama naar een verhaal van Robert Carson. Het camerawerk is van Ray June.

Paid in Full

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van William Dieterle. Met o.a. Robert Cummings, Lizabeth Scott, Diana Lynn, Eve Arden en Ray Collins.

Een gezwollen melodrama over de zusjes Scott en Lynn die allebei verliefd zijn op Cummings.

Kill the Umpire

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. William Bendix, Una Merkel, Ray Collins, Gloria Henry en William Frawley.

Een lichte komedie over een honkballiefhebber die honkbals meest gehate man, de scheidsrechter wordt. Eindigt met een spectaculaire slapstickachtervolging. Scenario van Frank Tashlin.

The Heiress

1949 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Drama van William Wyler. Met o.a. Olivia de Havilland, Montgomery Clift, Miriam Hopkins, Vanessa Brown en Ralph Richardson.

De Havilland op haar best als de door haar rijke vader getergde, naar liefde smachtende, verlegen jonge vrouw die in Morris (Clift) haar ideale aanstaande echtgenoot ziet. De vader doorziet de jongeman die slechts op zoek is naar een fortuin en dreigt zijn dochter uit zijn testament te schrappen als zij met hem trouwt. Als Morris dat eenmaal verneemt druipt hij af om het tien jaar later, wanneer de vader is overleden, nog eens te proberen. Naar verluidt baseerde James het verhaal op een waargebeurde geschiedenis die hij van een Britse actrice vernam. De Havilland verdiende met deze film haar tweede Oscar. Prachtige fotografie, een geweldige cast en de uitbundige decors en kostuums resulteren in een ware klassieker en een must-see voor iedere filmliefhebber. Werd door Agnieszka Holland onder de titel Washington Square opnieuw verfilmd.

The Fountainhead

1949 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1949. Drama van King Vidor. Met o.a. Gary Cooper, Patricia Neal, Raymond Massey, Kent Smith en Robert Douglas.

Ambitieuze, maar verwarde versie van Ayn Rand`s gelijknamige, filosofische bestseller, die zelf het scenario schreef. Het middelpunt is de idealistische architect Howard Roark (Cooper), die met zichzelf in botsing komt door de compromissen die hij moet doen voor het grote zakenleven. De acteurs doen hun best. Desondanks nog altijd een behoorlijk portret van 'Corporated America'. Camerawerk van Robert Burks.

Red Stallion in the Rockies

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Ralph Murphy. Met o.a. Arthur Franz, Wallace Ford, Ray Collins, Jean Heather en James Davis.

Een circuspaard zet in het westen de boel op stelten. Het breekt uit en wil een eigen harem opbouwen op de prairie, met als gevolg dat de ranchers hun paarden zien verdwijnen. Ze gaan op jacht, maar de circusman Franz heeft zich al over het dier ontfermd. Als het paard dan ook nog de vrouw van [KA1]e[KA1]en der ranchers het leven redt kan het rustig verder zijn gang gaan. De beelden van John Alton zijn fraai en het scenario van Tom Reed (naar een verhaal van Francis Rosenwald) heel aardig. Murphy heeft hier en daar wat steekjes laten vallen. Een aardige familie-western.

It Happens Every Spring

1949 | Sciencefiction, Sportfilm

Verenigde Staten 1949. Sciencefiction van Lloyd Bacon. Met o.a. Ray Milland, Jean Peters, Paul Douglas, Ed Begley en Jessie Royce Landis.

Een knappe kleine film over een scheikundeleraar (Milland) die bij toeval een chemische samenstelling ontdekt waarmee honkballen alle houten oppervlakken vermijden, dus ook het slaghout. Een heel leuke maar niet erg pretentieuze film.

Free for All

1949 | Komedie

Verenigde Staten 1949. Komedie van Charles Barton. Met o.a. Robert Cummings, Ann Blyth, Percy Kilbride en Ray Collins.

Milde frivoliteit over Cummings die oplosbenzine uitvindt.

Francis

1949 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1949. Komedie van Arthur Lubin. Met o.a. Donald O'Connor, Patricia Medina, Zasu Pitts, Ray Collins en John McIntire.

O'Connor speelt een soldaat die dank zij de hulp van zijn sprekende muilezel een oorlogsheld wordt. Zijn superieuren verklaren hem echter voor gek wanneer hij hen ervan probeert te overtuigen dat het dier echt kan praten. Deze eerste film gaf de toon aan voor de rest van de serie. Anthony Curtis is het pseudoniem van Tony Curtis. Zie ook: 'Francis'-serie.

The Man from Colorado

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Henry Levin. Met o.a. Glenn Ford, William Holden, Ellen Drew, Ray Collins en Edgar Buchanan.

Ford is een psychopaat in deze western. Als de Burgeroorlog afgelopen is laat kolonel Ford alle gevangenen in koelen bloede afmaken. Hij wordt daarna rechter en laat de een na de ander ophangen. Hij wordt steeds krankzinniger en steeds moordzuchtiger. Holden verzet zich tegen hem, wordt daardoor een outlaw maar krijgt de steun van Fords vrouw, Drew, die inmiddels ook doorkrijgt met een psychopaat getrouwd te zijn. Samen willen ze de stad mobiliseren tegen Ford - een dramatische climax volgt. Borden Chase schreef het verhaal dat door Robert Andrews en Ben Maddow bewerkt werd. Arthur Rosson regisseerde de actiescènes en William Snyder bracht de film in beeld.

Homecoming

1948 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1948. Oorlogsfilm van Mervyn LeRoy. Met o.a. Clark Gable, Lana Turner, Anne Baxter, John Hodiak en Ray Collins.

Gable en Turner hebben een opwindende WO II-romance in de loopgraven, maar 113m is een hele zit voor zo'n druilerig drama. Een van Gables mindere films.

Good Sam

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Leo McCarey. Met o.a. Gary Cooper, Ann Sheridan, Ray Collins, Edmund Lowe en Joan Lorring.

Ondanks de naam en faam van de acteurs en de regisseur, een minder geslaagde film. Cooper speelt een niet te vermoeien barmhartige Samaritaan in deze levenloze komedie. Er is een versie van 113m.

The Red Stallion

1947 | Western

Verenigde Staten 1947. Western van Lesley Selander. Met o.a. Robert Paige, Noreen Nash, Ted Donaldson, Jane Darwell en Ray Collins.

Robert Kent en Wilbur Crane schreven dit verhaal over een jongen, Donaldson, en zijn liefde voor paarden. Hij en een paard worden hele goede vrienden, en als derde is er ook nog een hond. De mooie natuuropnamen van George Kelley illustreren het verhaal over de dreiging, dat de ranch waar de jongen woont verkocht moet worden. Het paard wordt door de jongen tot een racepaard gemaakt, en van verkopen is dan geen sprake meer. Prachtig zijn de scènes waarin het paard de vijand, een beer, bevecht. De eerste helft van de film komt moeizaam op gang maar de tweede helft heeft voldoende actie. Een familie-western zoals er in die tijd vele gemaakt werden.

The Bachelor and the Bobby-Soxer

1947 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Komedie van Irving Reis. Met o.a. Cary Grant, Myrna Loy, Shirley Temple, Rudy Vallee en Ray Collins.

High-school leerlinge Temple is tot over haar oren verliefd op haar jonge leraar Grant. Ze kan haar geluk niet op als haar zuster Loy, die rechter is, bepaalt dat Grant haar permanent gezelschap moet houden om haar van haar kwalijke toestand af te helpen. De geschrokken Grant zucht en besluit mee te werken door zich als een puber aan te gaan stellen. Verschrikkelijk leuk. Sidney Sheldon kreeg een Oscar voor zijn scenario. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. GB-titel: BACHELOR KNIGHT.

A Double Life

1947 | Drama, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1947. Drama van George Cukor. Met o.a. Ronald Colman, Signe Hasso, Edmond O'Brien, Shelley Winters en Ray Collins.

Voor acteur Anthony John bestaat er nauwelijks onderscheid tussen fictie en realiteit. Als hij een komedie speelt is hij de leukste persoon die er is, maar bij drama is hij niet te genieten. Wanneer Anthony de rol van Othello accepteert, raakt hij volledig in zichzelf gekeerd en vervuld van Othello's moordlustige jaloezie.

Up Goes Maisie

1946 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1946. Romantiek van Harry Beaumont. Met o.a. Ann Sothern, George Murphy, Hillary Brooke, Stephen McNally en Ray Collins.

In het na-oorlogse Amerika voorziet Maisie (Sothern) zichzelf van een nieuw image om bij helikopter-uitvinder Murphy een job als secretaresse te krijgen. Ze ontdekt dat hij wordt bedrogen door zijn financier, die Murphy's uitvinding, waarvoor nog geen patent is aangevraagd, wil stelen. Onderhoudende hoewel erg verouderde plot, die Sothern eindelijk weer eens de kans gaf te bewijzen dat ze betere scenario's verdiende dan die uit de Maisie-serie. Enkele goede grappen en vooral de spectaculaire finale gaven dit scenario van Thelma Robinson iets meer pit. Toch wordt duidelijk dat de producenten op een dood spoor zaten, en de reeks werd dan ook beëindigd met deel tien: UNDERCOVER MAISIE. Robert Planck was verantwoordelijk voor de fotografie. Zie ook: 'Maisie'-serie.

Crack-Up

1946 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Pat O'Brien, Claire Trevor, Herbert Marshall, Wallace Ford en Ray Collins.

Kun je vergeten dat je iemand hebt vermoord? Dat vraagt kunstcriticus en vervalsingsexpert George Steele (O'Brien) zich af nadat hij door de politie wordt gearresteerd. George meent dat hij een treinongeluk heeft gehad en gaat, geschaduwd door de politie, zijn stappen na die leiden naar een bende vervalsers. Een hypermoderne noir thriller (in 1946) waarbij de nieuwste snufjes (röntgenstralen, waarheidsserum) de moderne mens zowel kwelt als bijstaat. Een merkwaardige ondertoon - gezien het jaar van makelij - is de waarschuwing voor het gevaar van moderne technologie in verkeerde handen en de propaganda van naturalistische kunst voor de massa.

Boys' Ranch

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Roy Rowland. Met o.a. James Craig, Jackie 'Butch' Jenkins, Skip Homeier, Dorothy Patrick en Ray Collins.

Een herverfilming van BOYS' TOWN maar dan met een western-achtergrond. Craig verzamelt een aantal verwaarloosde jongens om zich heen. Jenkins was in die tijd een bekende en populaire jongensacteur die een paar jaar later gedwongen werd de filmindustrie te verlaten omdat hij ging stotteren en daar niet vanaf kon komen.

Badman's Territory

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Tim Whelan. Met o.a. Randolph Scott, Ann Richards, George 'Gabby' Hayes, Ray Collins en James Warren.

In 1845 stootte Texas een stuk van de noordzijde af zodat de staat zich als slavenstaat kon aansluiten bij de Unie. Het verweesde gebied, zo groot als een derde van Nederland, had tot 1890 formeel geen overheid en kon daarom rekenen op een zekere toestroom van geteisem. Badman's Territory ging aan de haal met de geschiedenis en presenteerde een wespennest van historische bendes, gadegeslagen door een frêle nieuwsdame die gewapend met typemachine de strijd aangaat. Onontwarbare kluwen van authentieke personages en Hollywood-westernbravoure. Geschoten op locatie in Californië.

A Night in Paradise

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1946. Avonturenfilm van Arthur Lubin. Met o.a. Merle Oberon, Turhan Bey, Thomas Gomez, Gale Sondergaard en Ray Collins.

In langvervlogen tijden maakt Aesopus een lieftallige prinses (Oberon) het hof. Een bonte kostuumfilm, ironische aanpak.

The Hidden Eye

1945 | Misdaad

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Richard Whorf. Met o.a. Edward Arnold, Frances Rafferty, Ray Collins, Paul Langton en Raymond Largay.

Vervolg op EYES IN THE NIGHT, met de blinde rechercheur Arnold die goed gebruik maakt van zijn zintuigen om een moord op te lossen. Een snel en plezierig mysterie.

Roughly Speaking

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Michael Curtiz. Met o.a. Rosalind Russell, Jack Carson, Robert Hutton, Jean Sullivan en Alan Hale.

In het algemeen een goede, maar langdradige lichte komedie waarin Louise Randall (Russell) een gezin probeert groot te brengen met haar wederhelft Harold Pierson (Carson), die alsmaar droomt van snel rijk worden; beide sterren zijn grote klasse. Het scenario is van Louise Randall Pierson naar haar autobiografische roman. Het camerawerk is van Jospeh Walker.

Miss Susie Slagle's

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van John Berry. Met o.a. Veronica Lake, Sonny Tufts, Joan Caulfield, Lillian Gish en Ray Collins.

Een weinig enerverend verhaal over een pension voor artsen en verpleegsters, dat speelt rond de eeuwwisseling.

Leave Her to Heaven

1945 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1945. Drama van John M. Stahl. Met o.a. Gene Tierney, Cornel Wilde, Jeanne Crain, Vincent Price en Mary Philips.

Tierney's moeder zegt: 'Er niets is aan de hand met Ellen. Ze bemint een beetje te veel, da's alles'. Maar ze bemint sommige mensen tot de dood erop volgt! Rommel, maar handig en zeer vakkundig gedaan. Wat is Tierney mooi in Technicolor, opgenomen door met een Oscar bekroonde Leon Shamroy. En wat vind je van die ongelooflijke optrekjes in Maine en New Mexico! Het scenario is van Jo Swerling naar een roman van Ben Ames Williams. Opnieuw gefilmd voor tv met de titel TOO GOOD TO BE TRUE.

The Seventh Cross

1944 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Fred Zinnemann. Met o.a. Spencer Tracy, Signe Hasso, Hume Cronyn, Agnes Moorehead en Jessica Tandy.

Zeven mannen ontsnappen uit een nazi-concentratiekamp en worden door de Gestapo op de hielen gezeten. Een opwindende film die duidelijk maakt hoe een cynicus zijn hoop terugkrijgt nadat de anderen hun leven voor hem riskeren. Helen Deutsch bewerkte de roman van Anna Seghers tot scenario. Karl Freund stond achter de camera.

Can't Help Singing

1944 | Musical

Verenigde Staten 1944. Musical van Frank Ryan en Fran Ryan. Met o.a. Deanna Durbin, Robert Paige, Akim Tamiroff, Ray Collins en Thomas Gomez.

Durbin gaat naar het westen om haar rondzwervende geliefde te vinden; in weerwil van een goede rolbezetting en Jerome Kerns liedjes, stelt het niet veel voor.

Whistling in Brooklyn

1943 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Red Skelton, Ann Rutherford, Jean Rogers, 'Rags' Ragland en Ray Collins.

Voor de derde (en laatste) maal zien we Skelton als radio- speurder `The Fox`, in een aflevering die veel beter is dan de voorgaande, WHISTLING IN DIXIE. Achtervolgd door zowel een stel moordenaars als de politie, die hem (uiteraard) van moord verdenkt, doet hij zich voor als baseball-speler (bij de Brooklyn Dodgers, met de echte spelers) om alles tot een goed einde te brengen. Ook al komt Skelton's speelstijl als achterhaald over, toch zitten er in deze film een aantal leuke momenten. Niet echt spannend, maar best gezellig om naar te kijken. Scenario van Nat Perrin en Wilkie Mahoney. Camerawerk van Lester White.

The Human Comedy

1943 | Oorlogsfilm, Komedie

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Clarence Brown. Met o.a. Mickey Rooney, Frank Morgan, James Craig, Marsha Hunt en Fay Bainter.

Een lange, maar over het geheel genomen uitstekende verfilming van Saroyans novelle over de manier waarop Rooney zijn familie wist te onderhouden gedurende WO II; zeer Amerikaans.

Salute to the Marines

1943 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van S. Sylvan Simon. Met o.a. Wallace Beery, Fay Bainter, Reginald Owen, Keye Luke en Ray Collins.

Een goede Beeryproduktie over een Amerikaanse veteraan die er weinig voor voelt met om pensioen te gaan en plotseling betrokken raakt bij een onverwachte aanval op de Filippijnen.

Crime Doctor

1943 | Misdaad

Verenigde Staten 1943. Misdaad van Michael Gordon. Met o.a. Warner Baxter, Margaret Lindsay, John Litel, Ray Collins en Harold Huber.

Baxter speelt een voormalige bendeleider die zijn geheugen verliest en dan misdaadpsycholoog wordt. Wanneer zijn verleden aan het licht komt, moet hij voor de rechtbank verschijnen. Deze eerste film in de reeks komt langzaam op gang, maar is toch tamelijk goed. Zie ook: 'Crime Doctor'-serie.

The Magnificent Ambersons

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Orson Welles. Met o.a. Joseph Cotten, Dolores Costello, Agnes Moorehead, Tim Holt en Anne Baxter.

De studiobazen hadden weinig respect voor de man die zo geniaal debuteerde met Citizen Kane. Toen Welles na de ruwe montage van The Magnificent Ambersons in Brazilië was, sneden ze een dikke veertig minuten uit de film (en vernietigden het materiaal!) en gaven de film bovendien een happy end. Toch is ook deze kapotte versie technisch knap en bij vlagen zeer de moeite waard. Het is een epos over de teloorgang van een rijke Amerikaanse familie, en over de vooruitgang die onstuitbaar oprukt, ditmaal in de vorm van de automobiel. Ondanks de ingreep van de studio was de film een commerciële flop.

The Commandos Strike at Dawn

1942 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van John Farrow. Met o.a. Paul Muni, Anne Lee, Lillian Gish, Robert Coote en Ray Collins.

Goedbedoeld drama over Noor Muni die Britse commando's helpt de aanval te openen op de nazi's die Noorwegen hebben bezet. De stellingname om propagandistische redenen heeft nu aan waarde ingeboet.

The Big Street

1942 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1942. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Henry Fonda, Lucille Ball, Barton MacLane, Eugene Pallette en Agnes Moorehead.

Barman Fonda is smoorverliefd op de mooie maar verschrikkelijk ego[KA3]istische Ball. Ze aanvaardt zijn hulp, maar ziet meer in een verhouding met een rijke zakenman. Ongewone film, een mengeling van melodrama, humor en een vleugje film noir. Vooral het knappe samenspel van Fonda en Ball redt de film, want het scenario van Leonard Spiegelglas, gebaseerd op het verhaal [KL]Little Pinks[KLE] van Damon Runyon (die de film produceerde), stelt niet veel voor. Russell Metty fotografeerde en Roy Webb componeerde.

Highways by Night

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Peter Godfrey. Met o.a. Richard Carlson, Jane Randolph, Jane Darwell, Barton MacLane en Ray Collins.

Een jonge miljonair wordt opgeroepen voor dienst bij de marine. Hij wil voordat hij de wapenrok gaat aantrekken nog eventjes de bloemetjes buitenzetten en wordt ongewild getuige van een dodelijke afrekening van gangsters en dan raakt hij flink in de problemen. Clich[KA1]ematige komische B-film, typerend voor de tijd (WO II !), waarin deze gemaakt werd.

Citizen Kane

1941 | Mysterie, Drama, Thriller, Experimenteel

Verenigde Staten 1941. Mysterie van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead en Everett Sloane.

Volgens velen de beste speelfilm aller tijden. Orson Welles - toen 25 jaar! - experimenteerde in deze visionaire film over de achterkant van het Amerikaanse kapitaal met make-up, geluid en vooral met lenzen en cameratechnieken. Die brachten zowel voorgrond als achtergrond scherp in beeld - met oogstrelend en baanbrekend resultaat. Het spannende verhaal cirkelt om krantenmagnaat Kane (Welles zelf) die bij zijn eenzaam sterven het woord 'Rosebud' fluistert. Een inventieve en gevoelige zoektocht naar de betekenis van het woord en de persoon Kane volgt.