Paul Dunlap: muziek.
Er zijn 27 films gevonden.

The Destructors

1968 | Misdaad, Sciencefiction

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Francis D. Lyon. Met o.a. Richard Egan, Patricia Owens, John Ericson, Michael Ansara en Joan Blackman.

Na de diefstal van edelstenen wordt CIA-agent Egan ingeschakeld. Het gaat niet alleen om de nominale waarde van de stenen: ze zijn ook onontbeerlijk om Cyclops, het dodelijke laserkanon van de gemene Ansara, in werking te stellen. Doordeweekse actiethriller, gemaakt zonder de minste fantasie (en met even weinig geld). De producenten konden gelukkig rekenen op enkele uitstekende acteurs, die zich duidelijk amuseren met het ondermaatse materiaal dat ze in handen kregen. Het ongeloofwaardige scenario van Arthur C. Pierce en Larry E. Jackson hangt met haken en ogen aan elkaar en zit vol onverklaarbare plotwendingen. Voor de fotografie tekende Alan Stensvold. Gefilmd in 1966.

Panic in the City

1967 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Drama van Eddie Davis. Met o.a. Howard Duff, Linda Cristal, Stephen McNally en Nehemiah Persoff.

Een poging van subversieven om WO III te ontketenen door een bom te laten ontploffen in Los Angeles moet de door oudere Duff op duizelingwekkende wijze worden voorkomen.

Cyborg 2087

1966 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1966. Sciencefiction van Franklin Adreon. Met o.a. Michael Rennie, Wendell Corey, Eduard Franz, Karen Steele en Warren Stevens.

In de wereld van het jaar 2087 is geen plaats meer voor emoties. Weerstanders van het totalitair regime dat er heerst, slagen erin een cyborg (Rennie) terug te sturen naar het jaar 1966, op het ogenblik dat prof. Franz zijn 'gedachtenlezer' wil demonstreren. Deze uitvinding zou leiden tot de onmenselijke toekomst die de wereld te wachten staat. Rennie moet verhinderen dat het toestel gebruikt zal worden, maar hij wordt gevolgd door een tweetal tracers, die hem moeten uitschakelen. Het scenario van Arthur C.Price zit goed in elkaar en kunnen we beschouwen als een voorloper van THE TERMINATOR, maar door de low-budget behandeling wordt veel verknoeid. Bepaalde effecten zijn gewoonweg lachwekkend. De camera van Alan Stensfold beperkt zich tot het registreren van het gebeuren. Spijtig, want dit had een gedroomde cult-film kunnen zijn.

Operation C.I.A.

1965 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1965. Drama van Christian Nyby. Met o.a. Cyril Collack, Danielle Aubry, Kieu Chinh, John Hoyt en Burt Reynolds.

Een vermakelijk drama, geplaatst in Saigon; regeringsagent Reynolds onthult een misplaatste geheime boodschap, bestemd voor de geallieerden.

The Naked Kiss

1964 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1964. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Constance Towers, Anthony Eisley, Virginia Grey, Betty Bronson en Patsy Kelly.

Een jonge vrouw, gearresteerd op verdenking van moord, onthult haar bedenkelijke verleden; een luguber maar provocerend melodrama.

Shock Corridor

1963 | Drama

Verenigde Staten 1963. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Peter Breck, Constance Towers, Gene Evans, James Best en Hari Rhodes.

Overambitieuze reporter Johnny Barrett laat zich met list en bedrog tot psychiatrisch patiënt verklaren: in de inrichting waar hij wordt opgenomen hoopt hij een moord op te lossen en daaruit een Pulitzer Prize-waardig topverhaal te distilleren. Eenmaal opgesloten, echter, begint de hem omringende waanzin aan zijn geest te plukken. Even bizarre als subversieve low budget-horror-noir van aartsquerulant Fuller is een aaneenschakeling van uitzinnige taferelen vol mentale implosie/explosie. De soundtrack scheurt uit iedere bocht en Stanley Cortez' fotografie is nachtmerrieachtig fantastisch. Cultkraker de luxe.

Gunfighters of Abilene

1960 | Western, Romantiek

Verenigde Staten 1960. Western van Edward L. Cahn. Met o.a. Buster Crabbe, Barton MacLane, Rachel Ames, Arthur Space en Russell Thorson.

Matige western. Het lag aan Cahn (die er niet genoeg pit in bracht) en aan producent Robert Kent (die te weinig budget had) maar niet aan het verhaal van Orville Hampton of de verschijning van Buster Crabbe, want die was nog steeds een echte held. Hier neemt hij het op tegen grootgrondbezitter Seth (MacLane), die een broer van Kip (Crabbe) heeft opgehangen omdat deze met zijn dochter (Ames) wilde trouwen. Maury Gertsman was de cameraman. Het was de laatste western waarin Reed Howes speelde.

The Four Skulls of Jonathan Drake

1959 | Horror

Verenigde Staten 1959. Horror van Edward L. Cahn. Met o.a. Eduard Franz, Valerie French, Henry Daniell, Grant Richards en Paul Cavanagh.

Acceptabel griezelverhaal over een eeuwenoude voodoovloek op een familie. Een hedendaagse geleerde maakt een einde aan de enge toestanden. Het scenario is van Orville H. Hampton. Het camerawerk is van Maury Gertsman.

Toughest Gun in Tombstone

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Earl Bellamy. Met o.a. George Montgomery, Jim Davis, Beverly Tyler, Gerald Milton en Don Beddoe.

Tombstone zonder Wyatt Earp, maar m[KA1]et Montgomery als marshal Matt Sloane. Hij zit achter de bandieten Johnny Ringo (Davis) en Ike Clanton (Milton) aan. Veediefstal en het smokkelen van zilver staan centraal. Daarnaast heeft de marshal zijn handen vol om zijn zoontje Morrow te beschermen. Die heeft de moordenaar van zijn moeder gezien, en is sindsdien zijn leven niet meer zeker. In Tyler staat iemand te wachten om weduwnaar Montgomery naar een nieuw huwelijk te leiden. Orville Hamptons scenario kan niet echt boeien, en er is te weinig actie voor een western. Camerawerk van Kenneth Peach.

How to Make a Monster

1958 | Horror

Verenigde Staten 1958. Horror van Herbert L. Strock en Herbert L. Stock. Met o.a. Robert Harris, Walter Reed, Gary Clarke, Paul Brinegar en Gary Conway.

Koude rillingen wanneer een studio make-upman doldraait en zijn creaties verandert in zombieachtige moordenaars. Gedeeltelijk in kleur. Scenario van Kenneth Langtry en Herman Cohen. Camerawerk van Maury Gertzman.

Gun Fever

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Mark Stevens. Met o.a. Mark Stevens, John Lupton, Larry Storch, Jana Davi en Aaron Saxon.

Een zoon van een bandiet brengt zijn vader om, nadat deze de ouders van zijn beste vriend heeft omgebracht. Psychologische western van Stevens, die de hoofdrol speelde en het scenario schreef.

Frankenstein - 1970

1958 | Horror

Verenigde Staten 1958. Horror van Howard W. Koch. Met o.a. Boris Karloff, Tom Duggan, Jana Lund en Donald Barry.

Victor Frankenstein (Karloff) is de laatste afstammeling van een familie geleerden, die opzienbarend onderzoek verrichtte op het menselijke lichaam. Hij is bereid zijn kasteel te verhuren voor het draaien van een griezelfilm, op voorwaarde dat de producenten hem een atoomreactor bezorgen voor zijn experimenten. Inderdaad, ook hij is behept met de obsessie dode lichaamsdelen opnieuw tot leven te wekken. Na een zeer sterke openingsscène, zakt de film als een pudding ineen. Er wordt ontzaglijk veel gepraat, maar er gebeurt niets. Slechts de aanwezigheid van Karloff, ditmaal als de schepper zelf, maakt veel goed. Door zijn gevoel voor humor, wordt het ondermaatse scenario van Richard Landau en G. Worthing Yates af en toe opgekrikt. Het monster zelf is log en lachwekkend als het eindelijk tot leven komt. Alleen voor fervente liefhebbers. In beeld gebracht door Carl Guthrie. Gedraaid in CinemaScope.

Under Fire

1957 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1957. Oorlogsfilm van James B. Clark. Met o.a. Rex Reason, Steve Brodie, Jon Locke, Harry Morgan en Pete Walker.

Een vlak oorlogsverhaal over soldaten die onder vijandelijk vuur gedeserteerd zouden zijn.

I Was a Teenage Werewolf

1957 | Familiefilm, Horror

Verenigde Staten 1957. Familiefilm van Gene Fowler jr. Met o.a. Michael Landon, Yvonne Lime, Whit Bissell, Vladimir Sokoloff en Guy Williams.

De agressieve tiener Landon is steeds verwikkeld in gevechten en ruzies op de campus. Hij wordt naar psychiater Bissell gezonden die hem niet probeert te genezen, maar injecties toedient om hem in een primitieve staat te brengen. Gevolg is dat de jongen in een weerwolf verandert, telkens wanneer hij uitgedaagd wordt. Nadat hij enkele moorden gepleegd heeft, is de hele stad op jacht naar hem. Lekkere camp die vandaag de dag nog steeds heel wat lachsalvo`s zal ontlokken wanneer de film in groepsverband wordt bekeken. Vlug gemaakt na het succes van de tiener-Frankensteinfilm. Een mengeling van rock en na[KA3]ieve horror. Het speelfilmdebuut van Bonanza`s Little Joe. Als assistent van de politie-inspecteur herkennen we Disney`s Guy `Zorro` Williams. Vrolijk verhaal, geschreven door Ralph Thornton en gefilmd door Joseph La Shelle. Hetzelfde scenario diende als basis voor BLOOD OF DRACULA (1957).

I Was a Teenage Frankenstein

1957 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1957. Horror van Herbert L. Strock en Herbert L. Stock. Met o.a. Whit Bissell, Gary Conway, Phyllis Coates en Robert Burton.

Vermakelijke camp-film met Bissell als nakomeling van de legendarische Baron Frankenstein, nog steeds behept met de drang een menselijk wezen te scheppen. Een soort familiekwaal ga je denken. Zijn experiment voert hij uit op tiener Conway, gedood bij een auto-ongeluk en door Frankie weer tot leven gewekt, waarbij vermorzelde lichaamsdelen vervangen dienden te worden. Eenmaal ontwaakt, zaait het jonge monster dood en paniek. Niets origineels aan dit scenario van Kenneth Langtry, maar door de spontane naïviteit van de B-film uit de jaren 1950, zitten er heel wat al of niet bedoelde grappige momenten in. De acteurs spelen met volle ernst. De climax van deze zwart-wit prent werd zowaar in kleur gefilmd. Fotograaf was Lothrop Worth, terwijl Paul Dunlap instond voor de muziek. Gevolgd door I WAS A TEENAGE WEREWOLF.

Crime of Passion

1957 | Thriller

Verenigde Staten 1957. Thriller van Gerd Oswald. Met o.a. Barbara Stanwyck, Sterling Hayden, Raymond Burr, Fay Wray en Virginia Grey.

De grootste attractie van deze misdaadfilm uit 1957 (regie Gerd Oswald) is actrice Barbara Stanwyck (The Two Mrs. Carrolls en Cry Wolf). De niet overdreven mooie, maar altijd gepassioneerde en vurige Stanwyck (1907-1990) was midden jaren veertig, na rollen in oa The Lady Eve en Double Indemnity op het toppunt van haar roem, en versloeg Bette Davis met een haarlengte als het ging om best betaalde actrice in Hollywood. Ten tijde van Crime of Passion is haar filmcarrière bijna ten einde, maar als ambitieuze huisvrouw die alles doet om haar man hogerop te helpen, weet ze nog steeds te overtuigen.

Blood of Dracula

1957 | Horror

Verenigde Staten 1957. Horror van Herbert L. Strock en Herbert L. Stock. Met o.a. Sandra Harrison, Gail Ganley, Jerry Blaine en Louise Lewis.

Harrison wordt tegen haar zin op een kostschool voor meisjes geplaatst. Hier komt ze onder de hoede van scheikundelerares Lewis, die haar met behulp van een oude amulet onder hypnose brengt, waardoor ze verandert in een bloeddorstig monster. Redelijk aardige camp-horrorfilm, die ongeveer hetzelfde scenario heeft als I WAS A TEENAGE WEREWOLF, maar dan met wijziging van geslacht en monster. Het scenario van Ralph Thornton is spannend maar zonder originele vondsten. Een van de rollen werd toebedeeld aan de toen opkomende rock-zanger Jerry Blaine, die zijn eigen song 'Puppy Love' mocht uitvoeren. Voor een low-budgetfilm opvallend goede zwart-wit-fotografie, waarvoor Monroe Askins verantwoordelijk was. Paul Dunlap zorgde voor de muzikale omlijsting. Ook bekend als BLOOD IS MY HERITAGE en BLOOD OF THE DEMON.

The Broken Star

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Lesley Selander. Met o.a. Howard Duff, Lita Baron, Bill Williams, Henry Calvin en Douglas Fowley.

Het scenario van John Higgins is niet slecht. De vriendschapsrelatie tussen Duff en Williams kenmerkt deze western. Duff gaat het verkeerde pad op en Williams moet zijn vriend nadat hij een moord gepleegd heeft te pakken zien te krijgen. Er is voldoende dramatiek en aanleiding tot actie maar Selander heeft er ditmaal een beetje met zijn pet naar gegooid. Camerawerk van William Margulies.

The Brass Legend

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Gerd Oswald. Met o.a. Hugh O'Brian, Nancy Gates, Raymond Burr, Reba Tassell en Donald MacDonald.

Uitstekende actiewestern. Je vraagt je af hoe Oswald een dergelijk product kon afleveren met slechts tien opnamedagen. Cameratechniek van routinier Charles Van Enger is zeer goed. O'Brian speelt de sheriff, Burr de gezochte bandiet en Gates de geliefde van de sheriff. Don Martin verzorgde het scenario.

Strange Intruder

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Edmund Purdom, Ida Lupino, Ann Harding en Jacques Bergerac.

Een eigenaardige vertelling over de belofte van Purdom aan een stervende Koreamakker diens familie op te zoeken. Hij doet het, met alle vreemde gevolgen vandien.

Ghost Town

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Allen Miner en Allen H. Miner. Met o.a. Kent Taylor, John Smith, Marian Carr, John Doucette en William 'Bill' Phillips.

Het scenario van Jameson Brewer is geen onaardig gegeven, maar Allen Miner weet er weinig van te maken. Veel te veel gepraat, te weinig actie en dus een matige productie. Joseph F. Birocs camerawerk is wel boven de middelmaat. Een aantal personen komt samen in een spookstad, waar dronken Indianen hen bedreigen. Ze worden daar ingesloten en dan blijkt wie goed of slecht is.

Fort Yuma

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Lesley Selander. Met o.a. Peter Graves, Joan Taylor, Addison Richards, Joan Vohs en Abel Fernandez.

Indianen gaan op oorlogspad als hun stamhoofd gedood wordt. Soms goede actiescènes. Scenario van Danny Arnold, en het camerawerk is van Gordon Avil.

Big House, U.S.A.

1955 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Howard W. Koch. Met o.a. Broderick Crawford, Ralph Meeker, Reed Hadley, Charles Bronson en Lon Chaney jr.

Bruut verslag van kidnappers en afpersing en de FBI die achter hen aanzit.

Shield for Murder

1954 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1954. Mysterie van Edmond O'Brien en Howard W. Koch. Met o.a. Edmond O'Brien, John Agar, Marla English, Carolyn Jones en Emile Meyer.

Een criminele detective, betrokken bij een roofmoord, probeert de buit te behouden zonder gepakt te worden. Scenario van Richard Alan Simmons en John C. Higgins naar de roman van William P. McGivern. Camerawerk vanm Gordon Avil.

The San Francisco Story

1952 | Western, Drama

Verenigde Staten 1952. Western van Robert Parrish. Met o.a. Joel McCrea, Yvonne De Carlo, Sidney Blackmer, Richard Erdman en Florence Bates.

Goed opgebouwde western, geschreven door Daniel Beauchamp naar de roman Vigilante van Richard Summers. In het Californië van 1856 is Blackmer een corrupte politicus die een eigen rijk wil opbouwen d.m.v. terreur. Krantenuitgever Stevens roept de burgerij op tegen Blackmer in actie te komen. Hij krijgt steun van de rijke mijneigenaar McCrea, die tevens kapitein van de burgerwacht is. John Seitz was de cameraman.

Park Row

1952 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1952. Biografie van Samuel Fuller. Met o.a. Gene Evans, Mary Welch, Herbert Heyes, Tina Rome en Forrest Taylor.

New York rond 1880. Journalist Evans kan de hypocrisie en de massa-manipulatie van zijn krant The Star niet langer aan. Hij zegt de uitgeefster Welch, ongezouten de waarheid en staat op straat, samen met enkele collega's die achter hem staan. Een kleine drukker geeft hem de kans een eigen krant te starten, waar alleen hij het voor het zeggen heeft. The Globe verschijnt de volgende dag en tussen beide kranten start een ongenadige oorlog. Een betoverende hulde aan de vrije pers, gemaakt op de individuele en eigenzinnige manier van Fuller, die tevens het originele scenario schreef. Snelle actie en bijtende dialogen zijn het kenmerk van deze film, waarin haat en liefde in elkaar overvloeien. Fuller op zijn best, met een aantal minder bekende B-acteurs die hij tot opvallende prestaties aanzet.

The Steel Helmet

1951 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Gene Evans, Robert Hutton, Steve Brodie, James Edwards en Richard Loo.

Evans, de stoere sergeant, wordt verrast door een plotselinge ommekeer bij het begin van de Koreaanse oorlog. Een sterk melodrama, geschreven en geregisseerd door Fuller met een verrassende eigentijdse blik op het oorlogsgebeuren.