Alberto Moravia: scenario en schrijver.
Er zijn 6 films gevonden.

Il conformista

1970 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1970. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Dominique Sanda, Gastone Moschin en Enzo Tarascio.

In het Italië van de jaren dertig neigt Marcello Clerici (een uitstekende Trintignant) naar conventie en conformisme, ook wanneer hij in naam van Mussolini's fascistische regime tijdens zijn huwelijksreis een moord moet plegen. Een van de sterkste films in het oeuvre van de Italiaanse meester Bertolucci (Novecento, Last Tango in Paris) is een intellectuele thriller vol verwijzingen naar de door hem bewonderde Jean-Luc Godard. Het fraaie, duister gestemde camerawerk is van Vittorio Storaro, die vervolgens ondermeer Apocalypse Now zou schieten. Krachtig drama werd gebaseerd op de roman van Alberto Moravia.

Le mépris

1963 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Brigitte Bardot, Jack Palance, Michel Piccoli, Fritz Lang en Linda Veras.

Scenarist Paul (Piccoli) worstelt met een opdracht: voor regisseur Fritz Lang (gespeeld door de regisseur zelf) moet hij de Odyssee bewerken tot een toegankelijk script. De filmproducent (Palance) is opvliegend en veeleisend. En zijn huwelijk met de fraaie Camille (Bardot) zit in een lastige fase. Godard had de beschikking over een ruim budget, wat resulteerde in veel oogverblindende shots. En de scènes met de blote Bardot zijn natuurlijk best oh là là. Maar bovenal is Le mépris een interessante studie over de onmogelijkheid van filmmaken, en de onmogelijkheid van liefde. Naar de roman van Alberto Moravia.

Ieri, oggi, domani

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Tina Pica, Aldo Giuffrè en Armando Trovajoli.

Napels, Milaan en Rome zijn de fraai in beeld gebrachte plaatsen van handeling in dit lichtvoetige drieluik van de Italiaanse regisseur De Sica. Loren is op d'r best in het laatste deel als de Romeinse prostituee Mara die een week van kuisheid betracht na een korte 'relatie' met een verliefde seminariestudent (Ridolfi). Mara's gefrustreerde minnaar Rusconi (Mastroianni) mag hunkerend toekijken bij een inmiddels fameuze striptease (een scène die nog eens dunnetjes werd overgedaan in Altmans Prêt-à-porter, 1994). Ieri, oggi, domani kreeg Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.

La ciociara

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Eleonora Brown, Raf Vallone en Renato Salvatori.

Winkelierster Cesira (Loren) vlucht voor de bombardementen in Rome met haar dertienjarige dochter Rosetta (Brown) naar haar geboortedorp. Moeder en dochter worden beiden verliefd op de onderwijzer Michele Di Libero (Belmondo) die door de Duitsers wordt gefusilleerd. Tijdens hun terugtocht te voet naar Rome, worden beiden verkracht in een kerk door Marokkaanse soldaten. De eerste film na vijf jaar van De Sica was een teleurstelling, ook door de onevenwichtige scenariobewerking naar de roman van Alberto Moravia. Loren bewees zich in een overrompelende moederrol als een groot actrice (wat ze sindsdien te zelden zou doen) en dat maakt de film toch tot een aangrijpende ervaring. Loren ontving voor haar indrukwekkende spel de Oscar als Beste Actrice. In de eerste opzet zou zij overigens de dochter spelen en Anna Magnani de moeder.

La donna del fiume

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Sophia Loren, Gérard Oury, Rik Battaglia, Lise Bourdin en Enrico Olivieri.

Een meisje wordt verleid door een smokkelaar en geeft hem aan bij de politie, ondanks het feit dat ze een kind van hem verwacht. Als hij later uit de gevangenis wordt ontslagen, is het zoontje plotseling verdwenen. Lorens eerste grote sterrol kreeg achter de camera`s medewerking van velen die later een eigen reputatie zouden verwerven (Pasolini schreef de dialoog). Een aanvankelijk sfeervol, broeierig melodrama ontspoort tegen het einde met veel louterende droefenis die de ster nog niet overtuigend weet te acteren.

La Romana

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Raymond Pellegrin, Xenia Valderi, Gino Buzzanca, Gina Lollobrigida en Franco Fabrizi.

Een in de liefde teleurgesteld volksmeisje probeert maatschappelijk hogerop te komen, maar vervalt tot prostitutie. Na een nieuwe liefde voor een politiek bewuste arbeider komt ze weer alleen te staan en moet voor haar aanstaand kind zorgen. Hoewel Moravia zelf de beroemde roman tot scenario bewerkte, ontbreken bijna alle nuances van het boek, ook omdat Lollobrigida haar rol alleen decoratief invult. Destijds was dat spectaculair genoeg om haar internationale sterstatus te bevestigen.