Paul Cammermans: regie en cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Surprise weekend

1991 | Komedie

België 1991. Komedie van Paul Cammermans. Met o.a. Ivo Pauwels, Veerle Eyckermans, Marleen Maes, Hans De Munter en Mia Grijp.

Een dom verhaal over een echtpaar dat met enkele vrienden een soort verrassings-weekend doorbrengt in een tamelijk onconfortabele chalet in de Belgische Ardennen. Het zogenaamd 'nachtspel' eindigt dramatisch als blijkt dat de echtgenote Eyckermans meer belangstelling heeft voor vriend De Munter dan voor de nachtelijke boszoektocht van haar man Pauwels. Onbeduidend scenario van Frank Van Laecke die zijn eigen toneelstuk bewerkte.

Late zomer

1990 | Drama, Romantiek

België 1990. Drama van Patrick Le Bon. Met o.a. Paul Cammermans, Dora van der Groen, Jo De Meyere en Marilou Mermans.

Mooie love story van zestig-plussers Cammermans en Van der Groen. Hij kinderloos weduwnaar, zij Hongaarse weduwe. Hun relatie wordt danig verstoord wanneer Mermans komt opdagen als zijn neurotische, onbekende oorlogs-dochter. Gevoelvolle, aangrijpende vertolkingen in verhaalstijl met korte fragmenten, 'tranches de vie', telkens voorafgegaan door tussentitels.

De weduwnaar

1990 | Misdaad

België​/​​Nederland 1990. Misdaad van Paul Cammermans. Met o.a. Peter Van Den Eede, Wivineke van Groningen, Jelle Van Den Eeden, Lena Siau en Herman Verschelden.

Sterk acterende Van Den Eede als graficus en zielepoot helpt Fries prostitu[KA1]eetje Van Groningen in Brussel van de straat, trouwt met haar en kapselt haar in een stikkend burgerleventje in. Nadat zij dood gevonden wordt in een kamer van een luxe hotel, waar zij wekelijks een rijke `klant` ontving, komt hij erachter dat ze ook nog een zoontje (Van Den Eeden) had. Naar de roman van Georges Simenon Le veuf; het scenario werd door Don Dekker verzorgd en achter de camera stond Hein Groot.

Klein Londen, Klein Berlijn

1988 | Oorlogsfilm

België 1988. Oorlogsfilm van Dré Poppe. Met o.a. Paul Cammermans, Ilse Uitterlinden, Wim Danckaert, Hilde Uitterlinden en Hans Royaards.

Geslaagd Vlaams oorlogsdrama in de vorm van een miniserie, gesitueerd in een dorpje vlak voor, tijdens en na de Duitse inval van 1940 met Cammermans als centrale figuur, baas van een uitgeleefde leerlooierij en vader van twee zonen. De tegenstellingen tussen de pro-Duitse bourgeoisie uit het dorp en de meer volkse bewoners van het gehucht komen goed tot hun recht. Goede familiekroniek maar een Vlaamse 'Heimat'-serie kan men het onmogelijk noemen.

Gaston en Leo in Hong Kong

1988 | Komedie

België 1988. Komedie van Paul Cammermans. Met o.a. Gaston Berghmans, Leo Martin, Pat McDonald, Rudi Falkenhagen en Mieke Bouve.

Na het commerci[KA3]ele succes van ZWARE JONGENS en PANIEKZAAIERS mislukte deze derde poging tot een komische actiefilm met het populaire Vlaamse duo Gaston & Leo, ondanks een op papier leuk verhaal over twee begrafenisondernemers die ongewild betrokken raken bij Chinese diamantsmokkel, dure exotische lokaties (Hong Kong, Nice, Les Gorges du Loup) en bekende namen in bijrollen. De Australische McDonald is totaal niet op haar plaats als Vlaamse non in Hong Kong. De timing van de gags is er steeds naast, bovendien is de film slecht gemonteerd.

Het gezin van Paemel

1986 | Drama

België 1986. Drama van Paul Cammermans. Met o.a. Senne Rouffaer, Chris Boni, Ronny Waterschoot, Jos Verbist en Mark Van Eeghem.

De verfilming van een hevig gedateerd gelijknamig toneelstuk uit 1903 van de Vlaamse schrijver Cyriel Buysse, dat op meedogenloze wijze het leven van de arme pachters tegenover dat van de grootgrondbezitters had moeten uitbeelden. De debuutspeelfilm van auteur Cammermans als regisseur is minder naturalistisch-dramatisch dan het technisch knap en warmhartig- bezielde plattelandsdrama. Het scenario van Hugo Claus zorgt ervoor dat de sociale strijd en de lotsverbondenheid gesymboliseerd worden in de liefde tussen de zoon van een baron (Hoffman) en het boerenmeisje (Pinoy). Mooie beelden en een bij momenten boeiende acteursfilm.

Adriaen Brouwer

1986 | Biografie

België​/​​Nederland 1986. Biografie van Peter Simons. Met o.a. Lucas Vandervost, Hilde Van Mieghem, Chris Cauwenbergs, Paul Cammermans en Doris Van Caneghem.

Trage, maar mooi in beeld gebrachte evocatie van de tocht die de schilder Adriaen Brouwer ondernam van Oudenaarde naar Antwerpen, Amsterdam, Haarlem en terug naar Antwerpen. Sfeervolle weergave van het 17e eeuwse Vlaanderen en Noord-Nederland, de schildermilieus, de rederijkers, de pis-taveernen en de evolutie van de jonge schildersleerling Adriaen tot de gevierde meester Brouwer. Indrukwekkende vertolkingen van Vandervost in de titelrol en van Van Mieghem als Zyncke, de dochter van een ketter, die Brouwer aanvankelijk op zijn tocht vergezelt.

Willem van Oranje

1984 | Drama, Historische film

Nederland​/​​België 1984. Drama van Walter van der Kamp. Met o.a. Jeroen Krabbé, Willem Nijholt, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Dora van der Groen.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

De burgemeester van Veurne

1984 | Drama

België 1984. Drama van Dré Poppe. Met o.a. Ward De Ravet, Dora van der Groen, Denise Deweerdt, Ingrid De Vos en Jo De Meyere.

Groots opgezette miniserie naar psychologische roman van Georges Simenon met een prachtrol van De Ravet als een eerzuchtig en vermogend Vlaams sigarenfabrikant en burgemeester. Zijn cynische machtswellust vernietigt hem aan het eind. De Vos is indrukwekkend als de demente dochter van de burgemeester.

Leer om leer

1983 | Misdaad, Drama

België 1983. Misdaad van Juul Claes. Met o.a. Marc Leemans, Mike Verdrengh, Machteld Ramoudt, Ugo Prinsen en Paul Cammermans.

Een onschuldig lijkende privéclub wordt door een van de klanten gechanteerd, een belangrijk aannemer, die met foto's kan bewijzen dat de club eigenlijk een duur clandestien speelhol is. Naar de roman van Jacques Post.

Het nieuwe tehuis

1982 | Drama

België 1982. Drama van Ludo Bex. Met o.a. Gella Allaert, Maurits Goossens, Robert Marcel, Dora van der Groen en Denise Deweerdt.

Een vroeger welgesteld maar nu verarmd echtpaar neemt zijn intrek in een bejaardentehuis. Er werd hen beloofd dat zij later een plaats zouden krijgen in een modern home dat nog gebouwd moet worden. Angstvallig probeert de ziekelijke vrouw (Allaert) de intimiteit van het echtelijk samenleven te beschermen in de ouderwetse instelling.

Ekster

1982 | Misdaad

België 1982. Misdaad van Peter Simons. Met o.a. Jo De Meyere, Ugo Prinsen, Jeanine Schevernels, Mark Bober en Ward De Ravet.

Een diamentair wordt door een kelner vergiftigd. De dader, die zich 'Ekster' laat noemen, eist een waardevolle diamant in ruil voor het tegengif dat de diamentair kan redden. Dat leidt tot een reeks avonturen, waarbij ook de vrouw en de vennoot van de diamentair betrokken worden. Het scenario is van de cineast Patrick Le Bon.

Laat de dokter maar schuiven

1980 | Komedie

Nederland 1980. Komedie van Nikolai van der Heyde. Met o.a. Jo de Meyere, Piet Bambergen, Joop Doderer, Paul Cammermans en Rob van Reijn.

Wanneer Gradje, de paria van het dorp, een brief krijgt van zijn Amerikaanse broer Jan, proberen de notabelen gezamenlijk de brief te vertalen. Volgens hun vertaling moet Gradje naar Amerika omdat het slecht gaat met zijn broer. Als het aan hen lag stuurden ze Gradje met een grijpstuiver de oceaan over. De dokter heeft echter een hele andere vertaling van de brief. Hij maakt eruit op dat Jan naar hun dorp komt en al zijn geld wil verdelen onder Gradje en zijn vrienden. Dat verandert de zaak en plotseling handelen de notabelen alsof ze al jaren Gradje's beste vrienden zijn en bereiden een speciale ontvangst voor Jan voor. Ze hebben geen benul van de speciale verrassing die Jan voor hen in petto heeft. Intussen lacht de dokter in zijn vuistje

Spuit elf

1965 | Komedie

Nederland 1965. Komedie van Paul Cammermans. Met o.a. Paul Cammermans, Jacques Dufilho, Akim Tamiroff, Luc Philips en Carlo Pisacane.

Cammermans faalt als regisseur en als hoofdrolspeler: een dorpsidioot bij de plaatselijke brandweer die primitief gebouwde uitkijkposten opricht. Scenario van Cammermans en Hans Croiset. De aanwezigheid van bekende internationale acteurs als de Fransman Dufilho (in de rol van `Rogier`) of de zwaarlijvige Amerikaan van Russische origine Tamiroff (als de bakker- brandmeester) maken van dit regiedebuut van Cammermans net geen flop.

Het mes

1961 | Drama, Thriller

Nederland 1961. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Reitze van der Linden, Marie-Louise Videc, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Guus Hermus.

De dertienjarige Thomas (Van der Linden) is niet zo content met de nieuwe liefde van zijn moeder (Vogel), en hannest ondertussen met zijn eigen ontluikende gevoelens voor Toni (Videc). Zijn fascinatie voor een mes zet een en ander op scherp. Derde werk van de in literatuurverfilmingen gespecialiseerde regisseur Rademakers is gebaseerd op een verhaal van Hugo Claus, die ook voor het scenario zorgde. Goed gemaakte naoorlogse klassieker werd door Eduard van der Enden in fraai zwart-wit in Zuid-Limburg opgenomen. De jazzy muziek is van Pim Jacobs.

Het Geluk komt morgen

1958 | Komedie

België 1958. Komedie van Jef Bruyninckx. Met o.a. Charles Janssens, Hector Camerlinckx, Dora van der Groen, Paul Cammermans en Anny Andersen.

Een professor ontdekt bij toeval een middel dat alle vermoeidheid wegneemt en nieuwe levenskracht schenkt. Tijdens de Expo (Wereldtentoonstelling van 1958) in Brussel zal hij het middel lanceren, maar er zijn sinistere individuen die het middel voor andere doeleinden willen gebruiken. Lichtvoetige, wat ouderwets aandoende komedie die dankbaar gebruik maakt van de accommodatie van de Expo.

Wat doen we met de liefde?

1957 | Komedie, Romantiek

België 1957. Komedie van Jef Bruyninckx. Met o.a. Charles Janssens, Paul Cammermans, Marcel Hendrickx, Ward de Ravet en Wies Andersen.

De vrolijke lotgevallen van een Vlaams orkestje aan boord van een cruiseschip. Naar de gelijknamige roman van Jeroom Verten. Lofwaardige poging om de Vlaamse film uit het slop van de platte volksklucht te halen. Zwak scenario, maar deftige fotografie van Bob Sentroul en handige montage. Filmdebuut van latere steracteur Wies Andersen. Ook latere Las Vegas-zangeres Anny Andersen debuteert als het pittige zangeresje, dochter van Janssens, op wie alle muzikanten verliefd zijn.

De klucht van de brave moordenaar

1956 | Komedie, Romantiek

België 1956. Komedie van Jef Bruyninckx. Met o.a. Charles Janssens, Paul Cammermans, Ketty van de Poel, Romain Deconinck en Co Flower.

Janssens als brave gevangeniscipier is diep ongelukkig als zijn cel leegloopt. Gelukkig wordt Cammermans opgepakt en opgesloten als de vermoedelijke dader van een moord. Maar hij blijkt onschuldig en trouwt dan maar Van de Poel, de dochter van de cipier. Mislukte Vlaamse klucht rond het thema 'gevangenis zonder gevangenen', gebaseerd op het gelijknamig, oerpopulair toneelstuk van Jos Janssen. Speelfilmregiedebuut van ex-acteur Bruyninckx. Filmdebuut ook van de Gentse komiek-toneelauteur Romain Deconinck.

De roof van Hop-Marianneke

1954 | Komedie, Romantiek

België 1954. Komedie van Joris Diels. Met o.a. Paul Cammermans, Alma Blanca, Jeanne de Coen, Marcel Cauwenberg en Frans van den Brande.

Gebaseerd op de waar gebeurde fait-divers van de ontvoering door Antwerpse studenten van de pop Hop-Marianneke, behorend tot de Antwerpse folklore, waar bewaard in een Mechels museum. Een origineel idee, dat uitging van getuigenissen tijdens de rechtzaak, flash-backs, de reconstructie van de roof, de rivaliteit tussen de studenten, maar door gebrek aan geld, talent en ervaring een mislukking. Debuut van Cammermans als filmacteur in de hoofdrol.