Kevin Brownlow: regie en productie.
Er zijn 5 films gevonden.

Universal Horror

1998 | Documentaire

Verenigde Staten 1998. Documentaire van Kevin Brownlow.

Cinema Europe: The other Hollywood

1995 | Documentaire, Historische film

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1995. Documentaire van Michael Winterbottom, Dan Carter, David Gill en Kevin Brownlow.

Documentaire over de beginjaren van de Europese film, van de gebroeders Lumiere tot aan het vertrek van Victor Sjöstrom naar Hollywood. Co-regisseurs Kevin Brownlow en David Gill zijn autoriteiten op het gebied van vroege cinema. Kenneth Branagh en Jean-Louis Trintignant doen de Engelse en Franse commentaarstemmen.

D.W. Griffith: Father of Film

1993 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1993. Documentaire van Kevin Brownlow en David Gill.

Diepgaande, chronologische analyse van het leven en werk van de legendarische filmer David Wark Griffith (1875-1948), vanaf zijn jeugd in Louisville, Kentucky, zijn acteerdebuut in RESCUED FROM AN EAGLE`S NEST (1908), kort daarop gevolgd door zijn regiedebuut met THE ADVENTURES OF DOLLY (1908). In de vijf daarop volgende jaren draaide hij 450 films voor de Newyorkse studio Biograph. In 1915 bracht hij in de jonge filmwereld een vernieuwing met zijn epos over de Amerikaanse burgeroorlog THE BIRTH OF A NATION, waarin hij de diverse, inmiddels bekende filmtechnieken structureerde tot beeldtaal met een eigen grammatica. In deze film werd een negatief beeld geschilderd van de zwarte Amerikanen, terwijl de Klu Klux Klan er positief vanaf kwam. Brownlow en Gill geven een gedetailleerd verslag van de racistische onlusten die hierna uitbraken. Griffith was onthutst door de reacties - ongetwijfeld was INTOLERANCE (1916) hierop zijn antwoord. Stuk voor stuk brengen de makers van deze documentaire biopic het ontstaansproces in beeld van Griffiths meesterwerken van HEARTS OF THE WORLD (1918), BROKEN BLOSSOMS (1919), WAY DOWN EAST (1920) tot ORPHANS OF THE STORM (1922). Dan onderzoeken ze waarom zijn volgende films zoals AMERICA (1924), ISN`T LIFE WONDERFUL (1924) en THE SORROWS OF SATAN (1926) flopten, waardoor zijn carri[KA2]ere stagneerde en na twee geluidsfilms ABRAHAM LINCOLN (1930) en THE STRUGGLE (1931) tot stilstand kwam. De rolprent is rijkelijk voorzien van fragmenten uit Griffiths oeuvre, zeldzame priv[KA1]e-filmpjes, journaalopamen en getuigenissen van mensen die hem gekend hebben, w.o. Lillian Gish, Frank Capra, Blanche Sweet, Karl Brown, Adela Rodgers St. Johns, Anita Loos, Andrew L. Stone, Neil Hamilton, Stanley Cortez, Russell Merritt, Evelyn Baldwin (zijn tweede vrouw), Zita Johann, Samuel Marx en William Bakewell. Deze schitterende beschouwing is ingedeeld in drie hoofdstukken: 1. vanaf het begin van zijn carrière tot BIRTH OF A NATION. 2. van INTOLERANCE tot WAY DOWN EAST. 3. van ORPHANS OF THE STORM tot aan zijn dood. Het geheel werd van commentaar voorzien door Lindsay Anderson. Het camerawerk van het originele materiaal is van Denny Furey, John Hanlon, Ken Lowe, John Slagle, Steve Elkin en David Rabinovitz.

Winstanley

1975 | Historische film, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1975. Historische film van Kevin Brownlow en Andrew Mollo. Met o.a. Miles Halliwell, Jerome Willis, Terry Higgins, Phil Oliver en David Bramley.

Een historisch-biografische politieke film rond de figuur Winstanley, in 1649 een socialistisch voorvechter in Engeland. Brownlow (van de tv-serie HOLLYWOOD) en Mollo geven duidelijk voorrang aan historische authenticiteit en verwaarlozen het filmische aspect, wat een saaie en visueel weinig opwindende les geschiedenis tot gevolg heeft.

It Happened Here

1966 | Fantasy, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1966. Fantasy van Kevin Brownlow, Andrew Mollo en Kevin Brownslow. Met o.a. Pauline Murray, Sebastian Shaw, Fiona Lelard en Honor Fehrson.

In semi-documentaire stijl wordt getoond wat er had kunnen gebeuren als Duitsland tijdens WO II Engeland bezet zou hebben. Centrale figuur is plattelandsverpleegster Murray, die orde en gezag hoog in het vaandel heeft staan, maar desondanks beweert niet aan politiek te willen doen. Haar houding is in feite al een vorm van collaboratie. In Londen wordt ze lid van een door de nazi's bestuurde organisatie. Brownlow en Mollo proberen in hun scenario aan te tonen, dat fascisten zelf de slechtste reclame maken voor hun zaak. Bijzonder sterk is het propagandafilmpje. Geproduceerd met een minimaal budget, met de eerste amateuropnamen die al uit 1957 dateren, heeft de film nog steeds een geweldige impact. Bij de release werd een scène weggeknipt waarin over nazisme en rascisme wordt gedebatteerd. Peter Suschitzky's camerawerk komt beangstigend realistisch over. In 1974 maakte Eric Mival de documentaire IT HAPPENED HERE AGAIN over de produktiemoeilijkheden van deze film.