Françoise Prévost (1929-1997): cast.
Er zijn 34 films gevonden.

La Côte d'amour

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Charlotte Dubreuil. Met o.a. Danièle Delorme, Mario Adorf, Patrick Depeyrrat, Geneviève Fontanel en Françoise Prévost.

Twee gescheiden vijftigjarige mensen ontmoeten elkaar per toeval, worden op elkaar verliefd, trouwen maar hun leven blijkt vol spanningen. Hij vertrekt uiteindelijk maar en beiden zijn dusdanig ontredderd door hun nieuwe eenzaamheid dat ze weer bij elkaar komen. Een vriendelijk onderwerp dat tegen de stroom in gaat van de mode. Jammer genoeg put de regisseur zich uit in geforceerde vondsten.

Merry-go-round

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Jacques Rivette. Met o.a. Maria Schneider, Joe Dallesandro, Sylvie Meyer, Françoise Prévost en Danielle Gégauff.

Onafhankelijk van elkaar volgen een man en een meisje het spoor van een verdwenen vrouw die ontvoerd lijkt te zijn. Hun wegen kruizen elkaar in een komplot, waarbij niemand degene blijkt te zijn die hij schijnt te zijn. Deze nieuwe labyrintachtige film van Rivette (in de verte ge[KA3]inspireerd op Chandlers [KL]Little Sister[KLE]) is aardser dan DUELLE en NORO[KA4]IT waarmee hij een triologie vormt, en is weer vooral aanleiding tot wisselend (en voortreffelijk) rollenspel, dat hier direct gerelateerd wordt aan free jazz-improvisaties. Een minpunt is dat ieder voor zich acteert, zonder de wisselwerking van echt samenspel.

Le Soleil en face

1979 | Drama

Portugal​/​​Frankrijk 1979. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Stéphane Audran, Alexandra Stewart, Pierre Vaneck en Françoise Prévost.

Een succesvolle schrijver in een inspiratie-crisis heeft zich met vrouw en kennissen teruggetrokken in een Portugees vissersdorp. Zijn omgeving probeert zijn ongeneeslijke kanker voor hem te verzwijgen en zijn laatste dagen zo aangenaam mogelijk te maken. Hij komt tenslotte toch achter de waarheid en wacht berustend zijn dood af. Dit boeiende gegeven - geïnspireerd op de persoonlijkheid en de dood van de met de regisseur bevriende auteur Roger Vailland - kreeg sterke en innemende spelprestaties, maar vervalt soms door de situering in een dorpje, in al te oppervlakkige folklore, waarbij de welgesteldheid en het intellectualisme van de personages op den duur irritant gaan werken.

L'amour en herbe

1977 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1977. Komedie van Roger Andrieux. Met o.a. Pascal Meynier, Guilhaine Dubois, Michel Galabru, Françoise Prévost en Bruno Raffaelli.

Tragikomisch verhaal van een eerste liefde met Galabru als bezorgde vader die zijn zoon wil beschermen tegen de dingen des levens maar niet kan verhinderen dat de jongen verliefd wordt en er met zijn vriendinnetje vandoor wil. Verrassend geestig, hoewel Andrieux naar het einde toe de controle verliest en zijn toevlucht neemt tot storende karikaturen. De frisse vertolkingen van het jonge koppeltje en, niet te vergeten, vader Galabru maken echter veel goed.

Un Urlo dalle tenebre

1975 | Horror

Italië 1975. Horror van Angelo Pannacciò. Met o.a. Richard Conte, Françoise Prévost, Jean-Claude Verné, Mimma Monticelli en Elena Svevo.

Doordat zijn ouderlijk huis is gebouwd boven de grot waarin een beruchte 18e-eeuwse monnik zwarte missen opdroeg, wordt de zoon des huizes door de geest van de duivel overvallen en brengt hij rampspoed over zijn familie. Hoog tijd voor een ervaren exorcist dus. Een vreselijke EXORCIST-kloon, zwak aan plot en karakters, sterk aan mystificaties en zeer onsmakelijke effecten. Geen ogenblik de moeite waard. Ook bekend als CRIES AND SHADOWS, NAKED EXORCISM, en A CRY IN THE DARK.

Mais où sont passées les jeunes filles en fleurs?

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Jean Desvilles. Met o.a. Christian Parisy, Pierre Guillermo, Françoise Prévost, Véronique Daniel en Catherine Wagener.

Arnaud, een onverbeterlijk versierder, neemt zijn sullige vriend Bastien mee naar een kasteel, bewoond door zijn tante, om hem te ontgroenen. Zijn tante heeft vier knappe dochters, om nog maar te zwijgen van het dienstmeisje. Tevergeefs. Wat betreft Arnaud, hij geniet voor twee. Een onbeduidend thema in een onbeduidende film, waarin te gemakkelijk gegokt wordt op het komische effect van de herhaling (Bastien krijgt op 'kritieke momenten' de hik) en Jean Desvilles is geen Michel Deville! Wat overblijft is een lichte komedie, wel aardig maar oppervlakkig.

Le téléphone rose

1975 | Komedie, Drama

Frankrijk 1975. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Mondy, Mireille Darc, Daniel Ceccaldi, Michael Lonsdale en Gérard Hérold.

Een Amerikaanse onderneming die een fabriek in de provincie wil opkopen tracteert de ondernemer op een uitje met een call- girl zonder dat hij dat direct doorheeft. De verwikkelingen zijn voorspelbaar in een toneelmatige film, met sympathieke acteursprestaties. Scenario van Francis Véber.

Les Anges

1973 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1973. Drama van Jean Desvilles. Met o.a. Bruno Pradal, Didier Haudepin, Corinne Le Poulain, Michel Bouquet en Françoise Prévost.

Een gigolo en een rijkeluiszoontje sluiten vriendschap en brengen hun tijd door met joy riding, chantage en seksuele uitspattingen. Amoureuze rivaliteit verstoort hun verstandhouding en resulteert in een dubbele moord. De lamlendige dialogen en het ontbreken van goede regie maken de op papier sterke rolbezetting kansloos en smoren iedere interesse of medeleven. De debuterende regisseur schakelde vervolgens met gerechtvaardigde zelfkennis over op porno.

I Sequestrati di Altona

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Maximilian Schell, Robert Wagner, Françoise Prévost en Roberto Massa.

Een Duitse grootindustrieel heeft keelkanker en wil zich met zijn zoon verzoenen. Zijn schoondochter ontdekt dat een oudere zoon in huis verborgen wordt gehouden, een ex-nazi die een reeks oorlogsmisdaden aan het Russische front beging. Het toneelstuk van Sartre onderging voor deze film zoveel bewerkingen dat van de strekking en het benauwende gevoel van opgeslotenheid niets overbleven. Dit pompeuze melodrama blijkt merkwaardig boeiend, ondanks de zowel voor eigen rollen als voor ensemble-spel fout gekozen sterren. Alleen grimmig goed spel van March en Prevost (als fanatieke dochter) die indruk wekken dat ze hun tekst begrijpen.

La Saignée

1971 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1971. Misdaad van Claude Mulot. Met o.a. Ewa Swann, Bruno Pradal, Françoise Prévost, Charles Southwood en Gabriele Tinti.

Een jonge ober in een Frans restaurant te New York is getuige van een mafia-moord en wil terug vluchten naar Frankrijk. Mafia- killers en de politie, die zijn verklaring als getuige wil, zitten achter hem aan (in samenwerking omdat de District Attorney mafia-steun wil voor politieke loopbaan). De vlot gemaakte en deels in New York opgenomen debuutfilm krijgt een vooroorlogs film-noir-aspect door de fatale invloed van de liefde voor de inmiddels getrouwde ex-vriendin die in deze context niet erg overtuigt. De regisseur kreeg na deze onderhoudende actiefilm geen nieuwe kansen en wierp zich op het porno-genre.

Mont-dragon

1970 | Drama, Erotiek

België​/​​Frankrijk 1970. Drama van Jean Valère. Met o.a. Jacques Brel, Françoise Prévost, Catherine Rouvel, Carole André en Paul Le Person.

Een man - die uit het leger is ontslagen na ontdekking van zijn verhouding met de vrouw van de kolonel - gaat zich later wreken. Een weduwe en een dienstbode worden verleid en vernederd, alleen de dochter zint op middelen om in verzet te komen. Dit troebel melodrama heeft cynische dialogen vol vrouwenhaat, en de humor is grotendeels onopzettelijk.

La prima notte del dottore Danieli, industriale col complesso del giocattolo

1970 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Gianni Grimaldi. Met o.a. Lando Buzzanca, Ira von Fürstenberg, Françoise Prévost, Katia Christina en Alfredo Rizzo.

Eerste huwelijksnacht-komedie die in 1970 min of meer nog voor 'gewaagd' kon doorgaan is nu erg braaf werkstukje, filmtechnisch zelfs vrij behoorlijk. De Franse versie werd pas vijf jaar later in omloop gebracht en was 12m korter. Ook bekend als LA PRIMA NOTTE DEL DOTTERE DANIELI, LA TOUBIB EN DÉLIRE en BEAUCOUP DE NUITS POUR RIEN.

Un Caso di coscienza

1969 | Komedie

Italië 1969. Komedie van Giovanni Grimaldi. Met o.a. Lando Buzzanca, Antonella Lualdi, Raymond Pellegrin, Giselle Pascal en Françoise Prévost.

Een brief aan een liefdesproblemenrubriek in een damesblad, waarin een Siciliaanse anoniem haar overspel opbiecht, komt per ongeluk in de handen van een advocaat die daarmee, uit leedvermaak, wantrouwen gaat zaaien in zijn kring van notabelen. Uit de resulterende beroering komen zóveel geheimen boven dat na de uiteindelijke ontdekking van de identiteit van de schrijfster niemand nog schande durft te roepen. De film vervangt de scherpe maatschappij-satire uit de roman van de Sicilië- specialist Leonarde Sciascia door pikante komedie-effecten, maar blijft ook door de sterke rolbezetting amusant en onderhoudend.

Quarta parete

1969 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1969. Drama van Adriano Bolzoni. Met o.a. Françoise Prévost, Peter Lawford, Bernard Blier en Don Backy.

Familie-drama dat nergens overtuigt. De acteurs zijn verspild: we zien een vader die alleen maar aan geld denkt, een moeder die alcoholiste is en een zuster die niet vies is van een avontuurtje met broerlief.

Brucia, ragazzo, brucia

1969 | Drama, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1969. Drama van Fernando Di Leo. Met o.a. Françoise Prévost, Gianni Macchia, Michel Bardinet, Monica Strebel en Anna Pagano.

Een getrouwde vrouw wordt tijdens haar vakantie verliefd op een werkstudent/badmeester. Met hem heeft ze het eerste orgasme van haar leven. Niettemin krijgt hij de bons en zij biecht alles op aan haar echtgenoot, in de hoop op begrip. Na zijn verontwaardigde reactie pleegt ze zelfmoord. Landerige smartlap met quasi-feministisch sausje, waarin de begaafde actrice Prévost vergeefs haar best doet en de regisseur haar had moeten beschermen tegen de weinig flatteuze naaktscènes. Behoorlijk gedateerd.

Quella sporca storia del West

1968 | Western, Drama

Italië 1968. Western van Enzo G. Castellari. Met o.a. Andrea Giordana, Gilbert Roland, Françoise Prévost, Horst Frank en Gabriella Grimaldi.

Na de Burgeroorlog keert een soldaat huiswaarts en ontdekt dat zijn vader door een beruchte bandiet is gedood en zijn moeder is hertrouwd met haar zwager. Hij vindt toevallig uit dat de doodgewaande bandiet nog leeft en onschuldig is. Zijn oom blijkt de lafhartige moord op zijn geweten te hebben. Shakespeares klassieke tragedie als spaghetti-western - een al eerder gebruikt idee en als de parallellen eenmaal duidelijk zijn, laat de rest van de film zich gemakkelijk raden. Een voordeel is de boven-gemiddelde rolbezetting, de hoofdrolspeler helaas uitgezonderd.

Italian secret service

1968 | Komedie

Italië 1968. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Nino Manfredi, Françoise Prévost, Clive Revill, Gastone Moschin en Giorgia Moll.

Een oud-verzetsstrijder krijgt opdracht om een neo-nazi te liquideren, maar schakelt door gebrek aan koelbloedigheid nog vier anderen in. Hun slachtoffer blijkt in werkelijkheid een Amerikaan die de formule van coca cola aan Rusland wil verkopen. Deze film, uit de periode dat Comencini om te kunnen werken moest inhaken op bioscoopmodes, is nog altijd aardiger dan de meeste spionageparodieën, vooral dankzij dynamische beginscènes en de komische rol van Manfredi.

L' Une et l'autre

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van René Allio. Met o.a. Malka Ribovska, Marc Cassot, Philippe Noiret, Françoise Prévost en Claude Dauphin.

Een karakterzwakke actrice heeft de moed niet met haar minnaar te breken en hoopt op het bezoek van haar geëmancipeerde zuster om voor haar het woord te doen. Deze komt alleen op doorreis langs, zodat de actrice de besproken hotelkamer betrekt, zich gaat kleden en schminken als haar zuster, en haar persoonlijkheid probeert eigen te maken om zo de beslissende stap te nemen. Deze film over de wisselwerking tussen theater en realiteit is te theoretisch van opzet om echt te overtuigen, zodat alleen de repetitie- en kleedkamerscènes boeien en het privéprobleem ondoorzichtig blijft.

Maigret und sein größter Fall

1966 | Misdaad, Thriller

Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië 1966. Misdaad van Alfred Weidenmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Françoise Prévost, Günther Stoll, Günther Strack en Gerd Vespermann.

Rühmann, die al eerder voor politie-inspecteur speelde, stapt met het grootste gemak in de schoenen van commissaris Maigret, die de diefstal van een Van Gogh uit een galerie in Parijs moet oplossen. De zaak neemt een ernstige wending als een Engelse kunstverzamelaar wordt vermoord.

La lama nel corpo

1966 |

Italië​/​​Frankrijk 1966. Elio Scardamaglia. Met o.a. William Berger, Françoise Prévost en Mary Young.

Rühmann, die al eerder voor politie-inspecteur speelde, stapt met het grootste gemak in de schoenen van commissaris Maigret, die de diefstal van een Van Gogh uit een galerie in Parijs moet oplossen. De zaak neemt een ernstige wending als een Engelse kunstverzamelaar wordt vermoord.

Un Tentativo sentimentale

1963 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Pasquale Festa Campanile en Massimo Franciosa. Met o.a. Françoise Prévost, Jean-Marc Bory, Letitia Roman, Gabriele Ferzetti en Barbara Steele.

Een getrouwde ingenieur begint een avontuurtje met een eveneens getrouwde vrouw. Het is niet zijn eerste avontuurtje, maar ditmaal weet hij de geliefde van haar man te vervreemden. Zelf blijft hij echter besluiteloos. Deze eerste film van het schrijversduo is een poging tot drama in de stijl van Antonioni, maar blijft steken in oever- en wezenloze dialogen.

Il Processo di Verona

1963 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Historische film van Carlo Lizzani. Met o.a. Silvana Mangano, Frank Wolff, Françoise Prévost, Henri Serre en Vivi Gioi.

Als in 1943 de geallieerden Sicilië hebben veroverd, willen veel Italianen het bondgenootschap met Hitler opzeggen en Mussolini afzetten. De laatste wordt met een meerderheid weggestemd, gevangen gezet en weer door de Duitsers bevrijd. Als dictator van de nieuwe Republiek van Salò laat hij zijn vijanden arresteren en op één na allemaal executeren. Boeiende en sobere historische reconstructie die wat onnodig veel aandacht aan het gezinsleven van de zogenaamde landverraders geeft, maar ook daarin sentimentaliteit weet te vermijden. Goed spel over de hele linie.

Bekenntnisse eines möblierten Herrn

1963 | Komedie

Duitsland 1963. Komedie van Franz Peter Wirth. Met o.a. Karl Michael Vogler, Maria Sebaldt, Françoise Prévost en Alexandra Stewart.

Verfilming van Oliver Hassencamp's boek over een graficus die zich aardig door het leven weet te slaan. Acteertalent verspild in een uitgekloven zedenkomedie.

Bon Voyage!

1962 | Familiefilm, Komedie

Verenigde Staten 1962. Familiefilm van James Neilson. Met o.a. Fred MacMurray, Jane Wyman, Michael Callan, Deborah Walley en Tommy Kirk.

Langzame, zich voortslepende Disney-komedie over de ongelukken van een 'typische' Amerikaanse familie tijdens een reis naar Europa. Meer voor volwassenen dan voor kinderen, maar eigenlijk te vervelend en stupide om bij wie dan ook aan te slaan. Scenario van Bill Walsh naar het gelijknamige boek van Marrijane en Joseph Hayes. Camerawerk van William Snyder.

Anni ruggenti

1962 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Nino Manfredi, Michèle Mercier, Gino Cervi, Françoise Prévost en Salvo Randone.

Een verzekeringsagent komt in 1937 in een Zuiditaliaans stadje, waar hij wordt aangezien voor een fascistische partijfunctionaris die incognito een inspectiebezoek zal gaan afleggen. Door een misverstand gaat hij door de offici[KA3]ele fa[KA10]cade heen kijken en wordt zijn eigen politieke overtuiging aan het wankelen gebracht. Deze zoveelste variant op Gogol`s [KL]Revisor[KLE] is ideaal voor maatschappelijke satire, waarbij aanpassingen aan nationaliteit en periode nauwelijks nodig blijken (zodat er voor wie het orgineel kent ook weinig verrassingen zijn).

Payroll

1961 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Sidney Hayers. Met o.a. Michael Craig, Françoise Prévost, Billie Whitelaw, William Lucas en Kenneth Griffith.

Een goed behandeld verhaal over de weduwe van een toezichthouder over loonlijsten, die de voor zijn dood verantwoordelijke personen opspoort.

Le Jeu de la verité

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk 1961. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marc Cassot, Jacques Dacqmine, Nadia Gray, Robert Hossein en Thien Huong.

Een soiree bij een succesvolle romanschrijver wordt verstoord door een ongenode gast die zegt voor een van de aanwezigen een compromitterende brief te hebben die hij later zal voorlezen. Als het licht uitvalt tijdens een onweer, wordt de man vermoord en is de brief verdwenen, waarna er een politieman arriveert die ook niet blijkt te zijn wie hij voorgeeft. De ingenieuze salon- thriller naar Brits voorbeeld heeft een al te gezochte ontknoping en steunt vooral op de uitdrukkelijk spitsvondige dialogen waarmee de acteurs al te goed uit de voeten kunnen. Hun dames zijn vooral decoratief.

La Récréation

1961 | Romantiek

Frankrijk 1961. Romantiek van François Moreuil. Met o.a. Jean Seberg, Christian Marquand, Françoise Prévost en Evelyne Ker.

Een jonge Amerikaanse volgt in Versailles lessen aan een meisjesschool maar leeft zich vooral uit in cursussen in de liefde. Levensmoeheid en erotiek, maar dan anno 1961.

Les Grandes personnes

1960 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Jean Valère. Met o.a. Jean Seberg, Micheline Presle, Maurice Ronet, Françoise Prévost en Annibale Ninchi.

Mode-ontwerpster heeft na bedrog van haar minnaar zelfmoordpoging gedaan en wordt verzorgd door een Amerikaans nichtje van haar arts. Meisje leert toevallig een man kennen die heel anders lijkt dan ze uit verhalen vermoed had en wordt verliefd. Spel en formele kwaliteiten kunnen modieus lamlendig scenario niet redden dat alle psychologische diepten van de roman van Roger Nimier mist. (Hij schreef overigens zelf aan filmbewerking mee.)

La Fille aux yeux d'or

1960 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1960. Drama van Jean-Gabriel Albicocco. Met o.a. Marie Laforêt, Paul Guers, Françoise Prévost, Françoise Dorléac en Jacques Verlier.

Fotograaf wordt voor het eerst echt verliefd op mysterieuze jonge vrouw die geheim verbergt. Ze blijkt verhouding te hebben met dominante lesbienne, die als pogingen om haar aan held te ontrekken geen succes hebben, de vrouw vermoordt. Verhaal van De Balzac werd door modieuze situering en nadrukkelijke esthetiek van elke opname, zonder meer kitsch die in geen enkel opzicht overtuigt en emotionele of erotische spanning wekt. Filmtitel zou handelsmerk van Lafor[KA4]et blijven (het meisje met de gouden ogen).

Comment qu'elle est

1960 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1960. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Françoise Brion, Françoise Prévost, André Luguet en Alfred Ad.

Lemmy Caution moet de Franse geheime dienst bijstaan in een smokkelzaak, maar komt door zijn eigenzinnige aanpak steeds in conflict met zijn superieuren. Niettemin weet hij met vrouwelijke assistentie een spionage complot te ontmaskeren. De terugkeer van Eddie als de held van Peter Cheney betekent een vooruitgang op de reeks eerdere knokfilms, ook dankzij de ironische dialoog en goede rolbezetting. Videotitel: MOORD AAN DE LOPENDE BAND.

Le Signe du lion

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Jess Hahn, Michèle Girardon, Van Doude, Jean Le Poulain en Paul Bisiglia.

Een succesloze (en mogelijk talentloze) componist wordt uit zijn hotel gezet en vervalt passief tot de status van clochard, waardoor zijn vrienden hem aanvankelijk niet kunnen bereiken met de mededeling dat hij een grote erfenis heeft gekregen. Als hij daar uiteindelijk toch van hoort, laat hij zijn enige medestander in nood zonder bijgedachten in de steek.Dit is een cynisch einde van Rohmers - door Claude Chabrol geproduceerde - debuutfilm, die de omzwervingen van de anti-held gebruikt voor milieuschetsen van de Rive Gauche en van ironisch geportretteerde, alleen verbaal actieve kunstluizen. Conform andere nouvelle vague-films gastrolletjes voor filmcritici en collega-regisseurs, onder meer Jean-Luc Godard.

Paris nous appartient

1958 | Mysterie, Drama, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1958. Mysterie van Jacques Rivette. Met o.a. Betty Schneider, Gianni Esposito, Françoise Prévost, Jean-Claude Brialy en Daniel Croheim.

Een naïef meisje belandt via haar broer op een soirée van mislukte kunstluizen en snobs. Gesprekken, onder invloed van alcohol, over een verdwenen musicus en de plotselinge dood van een zich provocerend gedragende ex-journalist, onthullen het bestaan van een geheimzinnige organisatie. De bewust abstract gehouden komplotintrige is de aanleiding voor een reeks vreemde situaties waarvoor overbekende Parijse plekjes verrassend zijn gebruikt en een psychologische uitdieping van de personages. Een reeks visuele verwijzingen naar beroemde films - vooral KISS ME DEADLY - en de rollen van de regisseurs Chabrol, Demy en Godard maken dit een typisch vroeg nouvelle vague-werkstuk met alle boeiende en irritante aspecten van dien. Scenario van regisseur Rivette en Jean Gruault. Camerawerk van Charles Bitsch.

Jean de la Lune

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Marcel Achard. Met o.a. Danielle Darrieux, Janette Batti, Lucienne Granier, Geneviève Morel en Françoise Prévost.

Marcel Achard maakte zelf een nieuwe bewerking van zijn succesvolle toneelstuk. De eerdere bewerking uit 1931 van Jean Choux blijft evenwel overend: Achard heeft niets van een filmregisseur en Dauphin (in de hoofdrol) is een zwakke afspiegeling van Michel Simon die in 1931 de hoofdrol speelde. Alleen het spel van Périer maakt deze film de moeite waard.