Michael Gibbs: cast en muziek.
Er zijn 11 films gevonden.

Purely Belter

2000 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 2000. Drama van Mark Herman. Met o.a. Chris Beattie, Greg McLane, Charlie Hardwick, Tim Healy en Jody Baldwin.

Naast Ken Loach en Mike Leigh heeft Mark Herman (Little Voice) zich nu stevig genesteld in het 'Is er hoop in de Britse achterbuurten?'-genre. Purely Belter toont het verhaal van twee jongens wier grootste droom een jaarabonnement voor voetbalclub Newcastle is. Het kost duizend pond, maar de arme jongens hebben geen penny en lijden onder karikaturaal verwrongen gezinssituaties. Mark Herman knijpt zo hard mogelijk op pijnlijke plekken en wil tussen tranen door met wisselend succes de glimlach lokken. Nieuwkomers McLane en Beattie spelen knap onsentimenteel de jongens en de andere acteurs hebben goed door dat als je maar een paar minuten filmtijd krijgt, je maar het beste vol gas kunt geven.

All Men Are Mortal

1995 | Drama, Komedie

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Stephen Rea, Irène Jacob, Marianne Sägebrecht, Chiara Mastroianni en Derek de Lint.

Jonge, vooraanstaande toneelactrice Jacob doorkruist het Frankrijk van het existentialisme, einde jaren 1940, begin 1950 met een voorstelling van Hamlet. Wanneer zij verliefd wordt op een geheimzinnige en aan geheugenverlies lijdende Rea, stelt zij haar artistieke ambities in vraag. S[KA3]agebrecht is haar loyale kleedster en de Lint loopt in een rampzalige snertrol verloren. Het Frankrijk van het existentialisme (gedraaid in Boedapest!) wordt in Europudding bevolkt door Engelstaligen met een Franse tongval. Gelukkig hoeft de overigens briljante Jacob geen Frans accent te veinzen. De roman van Simone de Beauvoir (Tous les hommes sont mortels, in het Nederlands bekend onder de titel Niemand is onsterfelijk) werd bewerkt door de Jong, Olwen Wymark en Steven Gaydos tot een verhaal waarin de filosofische hoofdbrekens van de 'intello's' van toen hun eigen ego's maskeerden. Hoe ook, de Jong probeert zelfverzekerd en conventioneel een onconventioneel verhaal te vertellen met knap camerawerk van Bruno de Keyser.

Zicht op zee

1994 |

1994. Andreas Hamelberg. Met o.a. Michael Gibbs, Frederieke Jochems en Keetje Ruizeveld.

Jonge, vooraanstaande toneelactrice Jacob doorkruist het Frankrijk van het existentialisme, einde jaren 1940, begin 1950 met een voorstelling van Hamlet. Wanneer zij verliefd wordt op een geheimzinnige en aan geheugenverlies lijdende Rea, stelt zij haar artistieke ambities in vraag. S[KA3]agebrecht is haar loyale kleedster en de Lint loopt in een rampzalige snertrol verloren. Het Frankrijk van het existentialisme (gedraaid in Boedapest!) wordt in Europudding bevolkt door Engelstaligen met een Franse tongval. Gelukkig hoeft de overigens briljante Jacob geen Frans accent te veinzen. De roman van Simone de Beauvoir (Tous les hommes sont mortels, in het Nederlands bekend onder de titel Niemand is onsterfelijk) werd bewerkt door de Jong, Olwen Wymark en Steven Gaydos tot een verhaal waarin de filosofische hoofdbrekens van de 'intello's' van toen hun eigen ego's maskeerden. Hoe ook, de Jong probeert zelfverzekerd en conventioneel een onconventioneel verhaal te vertellen met knap camerawerk van Bruno de Keyser.

Century

1994 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1994. Drama van Stephen Poliakoff. Met o.a. Charles Dance, Clive Owens, Miranda Richardson, Robert Stephens en Lena Headey.

1 januari 1900. De 19e eeuw is voorbij, en de 20e is nog maar nauwelijks begonnen. Paul Reisner (Owen), de zoon van een joodse immigrant (Stephens) uit Roemeni[KA3]e, begint aan een nieuwe periode in zijn leven. Hij heeft zijn diploma als arts behaald en gaat naar Londen. Hij vindt een baan bij het Whiteweather Institute. De directeur van dit medische instituut, Professor Mandry (Dance), ziet al vlug het potentieel van zijn nieuwe medewerker, maar Paul komt door zijn arrogante houding in conflict met hem. Sfeervol beeld van Engeland in de nadagen van het Victoriaanse tijdperk, waarin men krampachtig vasthield aan gevestigde ideeën, die echter geleidelijk afgebroken werden door nieuwe, soms revolutionaire opvattingen. Dance en Owen geven mooie rollen weg in een schitterend drama, waarvoor regisseur Poliakoff zelf het scenario schreef. Prachtige fotografie van Witold Stok. Dolby Stereo.

Being Human

1993 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1993. Komedie van Bill Forsyth. Met o.a. Robin Williams, Theresa Russell, John Turturro, Anna Galiena en Vincent D'Onofrio.

Een ramp van een film in vijf episoden, geschreven en gedraaid door de Schotse regisseur Forsyth. Elk segment verzuipt in dezelfde saaie formule, met Williams als een zakkerige Elckerlyck (holbewoner in het bronzen tijdperk, slaaf in de Romeinse tijd, reiziger op de vlucht voor oorlogen in de middeleeuwen, Portugese avonturier ten tijde van de grote ontdekkingsreizen en gescheiden man in New York anno 1994), die voortdurend op zoek is naar een rake slotzin. De laffe fabels kunnen niet worden gered door de nors acterende Williams. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door Russell, in de vorm van leeghoofdige, pseudo new age-filosofie. Scenario van regisseur Forsyth. Dolby.

Hard Boiled

1992 | Actiefilm, Misdaad

Hongkong SAR van China 1992. Actiefilm van John Woo. Met o.a. Chow Yun-Fat, Bowie Lam, Philip Chan, Tony Leung Chiu Wai en Kwan Hoi-shan.

In 1997 is Hong Kong door een door verrot en in handen van de Chinese maffia. Yun-Fat, een Chinese Dirty Harry, is een bende wapensmokkelaars op het spoor. Hij komt in contact met huurmoordenaar Lewis die uiteindelijk een undercover-agent blijkt te zijn. Ook al keuren ze elkaars methodes af toch gaan ze samenwerken tegen de machtige bende. Een razendsnelle, hyper- harde actiefilm die als een niet aflatende maalstroom van geweld over de toeschouwer wordt uitgestort. Het scenario van Barry Wong is een opeenstapeling van moorden en martelingen zonder al te veel motivatie, maar je krijgt de tijd niet om erover na te denken. Heel wat scènes sneuvelden in diverse landen, als gevolg van censuur. De camera van Heng Wang Wing toont dan ook elk gruwelijk detail.

Whore

1991 | Drama

Verenigde Staten 1991. Drama van Ken Russell. Met o.a. Theresa Russell, Benjamin Mouton, Antonio Fargas, Sanjay en Elizabeth Morehead.

Regisseur Russell tracht ons eens te meer te shockeren met zijn filmversie van het toneelstuk Bondage van David Hines over een dag uit het leven van een hoer. Actrice Russell zorgt voor een virtuose vertolking als een vulgaire sloerie die in de minder bevolkte straten van Los Angeles mannen tracht op te scharrelen. Russell zet de sluizen van zijn levendige, schrandere stijl wagenwijd open om ons te informeren, te verontwaardigen en wat vermaak te bieden. Scenario van Deborah Dalton en de regisseur.

Close My Eyes

1991 | Drama, Erotiek

Verenigd Koninkrijk 1991. Drama van Stephen Poliakoff. Met o.a. Clive Owen, Saskia Reeves, Alan Rickman en Lesley Sharp.

Een prachtig gespeeld, maar beetje afstandelijk drama over een broer en zus, die jarenlang een incestueuze verhouding hebben. Als zus tenslotte trouwt met een charmante man (Rickman) kan broer zijn jaloezie niet bedwingen. Een delicaat onderwerp, dat schrijver/regisseur Poliakoff hier bij de kop neemt. Maar hij verdunt het verhaal door een neven-plot over op geld beluste projectontwikkelaars, die niets heel laten van de oude, Londense architectuur. Wat die thema's met elkaar te maken hebben is een raadsel, maar desondanks won deze film in 1991 de British Film Awards voor de beste film. Rickman werd onderscheiden als beste acteur.

Iron & Silk

1990 | Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1990. Actiefilm van Shirley Sun. Met o.a. Mark Salzman, Pan Qingfu, Jeanette Lin Tsui, Vivian Wu en Sun Xudong.

Mark Salzman heeft als leraar Engels in China gewoond en gewerkt; na zijn verblijf heeft hij zijn ervaringen te boek gesteld. Zijn boeiende reisverslag werd verfilmd met hemzelf in de hoofdrol, nadat hij met regisseuse Sun het scenario geschreven had. De film gaat erover hoe Salzman vloeiend Chinees leerde spreken van lerares Hei (Lin Tsui), kung fu leerde van meester Pan Quingfu (die zichzelf speelt) en geleidelijk integreerde in de Chinese maatschappij. Hij knoopte een relatie aan met dokter Ming (Vivian Wu), maar raakt dan beklemd tussen de officiële cultuurpolitiek en de individuele vrijheid. Een hoogst ongebruikelijke film, met zeer fraaie landschapsopnamen van cameraman James Hayman en zeer passende muziek van Michael Gibbs. Een aanrader voor wie wat meer wil weten over de zich langzaam liberaliserende Volksrepubliek. Deze magistrale film werd nog net gedraaid voor het bloedbad van Tiananmen Square.

Breaking In

1989 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1989. Komedie van Bill Forsyth. Met o.a. Burt Reynolds, Casey Siemaszko, Sheila Kelley, Lorraine Toussaint en Albert Salmi.

Reynolds is een inbreker op zijn retour, met een stijf been en een buikje. Op een avond loopt hij tijdens de uitoefening van zijn beroep de jonge kruimeldief Siemaszko tegen het lijf, die een koelkast plundert. Omdat een partner nog altijd beter is dan een getuige, besluiten de twee te gaan samenwerken. Reynolds kan zijn jonge kornuit nog heel wat bijbrengen, zowel wat brandkasten betreft als wat het leven aangaat. Opvallend flitsende misdaadkomedie. Een schitterende samenwerking tussen regisseur Forsyth en scenarioschrijver John Sayles. Reynolds levert een van de topprestaties uit zijn loopbaan. Een goed ritme en de snedige dialogen verhogen de pret nog aanzienlijk. Michael Coulter stond achter de camera.

American Roulette

1988 | Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Australië 1988. Thriller van Maurice Hatton. Met o.a. Andy Garcia, Kitty Aldridge, Robert Stephens, Al Matthews en Susannah York.

Garcia, een Zuidamerikaanse president in ballingschap, heeft zich in Londen gevestigd, waar hij via de tv zijn politieke mening geeft en zo het verzet leidt tegen de militaire junta die de macht heeft overgenomen. Een doodseskader wordt uitgezonden om hem te vermoorden, en wanneer hij wordt gekidnapt, schakelt zijn vriendin Kate (Aldridge) de Britse geheime dienst in. Verwarde politieke thriller, die de kijker geen ogenblik in spanning kan brengen. Wie dit scenario vol gaten en sprongen van regisseur Hatton kan volgen, heeft recht op een prijs. Alleen de vlucht van Garcia in de Londense metro brengt wat opwinding, al kom je niet te weten voor wie hij nu eigenlijk op de loop is. Tony Imi schoot mooie beelden van Londen.