Bernard Michaux: productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Collective

2019 | Documentaire

Roemenië 2019. Documentaire van Alexander Nanau.

In 2015 komen 27 concertgangers om bij een brand in de nachtclub Colectiv in Boekarest. Later sterven nog eens 37 gewonden onder navrante omstandigheden in Roemeense ziekenhuizen. Regisseur Nanau volgt een team journalisten dat de zaak onderzoekt en het ene na het andere corruptieschandaal ontdekt. Ook filmt hij (met opmerkelijke vrijheid) een jonge minister die het verrotte systeem wil veranderen. Het resultaat is – zoals wel meer moderne Roemeense cinema – extreem sober uitgevoerd maar inhoudelijk verpletterend. Collective gaat specifiek over Roemenië, maar impliceert een wereldwijde crisis. Samengevat door een arts: ‘We zijn onze menselijkheid verloren. We geven alleen nog maar om geld.’

Tel Aviv on Fire

2018 | Komedie, Drama, Romantiek

Israël​/​​Luxemburg​/​​België​/​​Frankrijk 2018. Komedie van Sameh Zoabi. Met o.a. Kais Nashif, Yaniv Biton, Lubna Azabal en Maisa Abd Elhadi.

Palestijnse slacker Salam schopt het min of meer per ongeluk tot coscenarist van een Palestijnse soap die ook populair is onder Israëli's. Wanneer de Israëlische grenswacht die hij dagelijks passeert zich met het script gaat bemoeien, loopt de situatie al snel uit de hand. Verrassend opgewekte satire op het Israëlisch-Palestijnse conflict (en op soaps) is wat kluchtig en meanderend, maar ook verfrissend van toon en reuze sympathiek, met mooi komisch spel van met name Kais Nashif (Paradise Now) en Lubna Azabal (Incendies).

Préjudice

2015 | Drama

België​/​​Frankrijk​/​​Nederland​/​​Luxemburg 2015. Drama van Antoine Cuypers. Met o.a. Thomas Blanchard, Ariane Labed, Nathalie Baye, Julien Baumgartner en Éric Caravaca.

Wat is er toch aan de hand met de 32-jarige, thuiswonende Cédric, die de geladen sfeer tijdens een feestelijk familiedinertje tot ontploffing brengt? De spanningen lopen langzaam maar zeker op in dit psychologisch familiedrama met licht absurdistische ondertoon en krachtige cast dat filmische verwantschap vertoont met Vinterbergs Festen en Lanthimos' The Lobster. Sterk, schrijnend debuut van de Brusselse regisseur Antoine Cuypers dat ook valt op te vatten als pleidooi voor maatschappelijke onaangepastheid en het recht 'anders' te zijn.