Didier Goldschmidt

Regisseur

Didier Goldschmidt is regisseur.
Er zijn 2 films gevonden.

Alissa

1998 | Thriller

Frankrijk 1998. Thriller van Didier Goldschmidt. Met o.a. Laurence Côte, Yvan Attal, Oleg Yankovsky, Elena Safonova en Vania Vilers.

Als Luc Kaufmann (Attal) zijn vader, een rijke uitgever, gaat opzoeken, ziet hij hoe twee smerissen neergemaaid worden. Hij schiet hen te hulp, maar voor een van hen is het al te laat. Zo raakt hij betrokken in een geheimzinnige zaak. Hij ontmoet een jonge vrouw uit Litauen, die Alissa (C[KA4]ote) heet. Aanvankelijk vertelt zij dat ze van de politie is, maar later blijkt het dat ze een zekere Rossanoff zoekt, een politiek commissaris uit de tijd van de Sovjetunie. Rossanoff noemt zich tegenwoordig Kosicz (Yankovsky) en publiceert als auteur bij Lucs vader. Het schijnt dat op de uitgeverij van Kaufmann senior zich een manuscript bevindt dat in werkelijkheid belastende documenten zijn, waaruit blijkt dat Rossanoff bloed aan zijn handen heeft. Alissa wil haar vader wreken en Luc begrijpt dat zijn vader in een onverkwikkelijke affaire terecht is gekomen. Meer inhoud dan het hierboven opgesomde bevat het scenario van Jérôme Tonnerre, Christian Sonderegger en regisseur Goldschmidt niet. De rest is vulling, wat je te zien krijgt, wat het verhaal wazig maakt. Omstreden hoofdrollen Côte en Attal doen hun best, maar kunnen behalve zichzelf heel serieus nemen, er niet meer van maken. De film begint warrig, de geschiedenis ontrolt zich traag en als de rolprent is afgelopen, weet je eigenlijk niet goed wat de bedoeling nu was. Het camerawerk is van Jeanne Lapoire en Patrick de Ranter.

Ville étrangère

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Didier Goldschmidt. Met o.a. Niels Arestrup, Anne Wiazemsky, Isabel Otéro, Roland Bertin en Christiane Cohendy.

Een getrouwe bewerking van een roman van Peter Handke. Een moeilijke onderneming die de regisseur (ex-filmrecensent) min of meer tot een, voor een eerste - ambitieuze - lange film, goed einde weet te brengen. Het is het portret van een stad nauw verbonden aan dat van een persoon die geleidelijk aan vervreemdt, want hij onderhoudt steeds minder sociale relaties. Wat betreft de stad is de film geslaagd te noemen met de buitengewone opnamen van Denis Lenoir die zich in dienst heeft gesteld van een onderneming die alles in aanmerking genomen veel op die van Antonioni lijkt. Daarentegen is de film wat betreft de dialogen mislukt. Die zijn veel te zwaar en veel te storend. Hetzelfde geldt voor de intieme scènes en de personages zijn maar stijfjes aangezien de stad alles opslokt. Kortom, een merkwaardig, dichterlijk en veelbelovend werkstuk.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Didier Goldschmidt op televisie komt.

Reageer