André Luguet: cast.
Er zijn 37 films gevonden.

Les rois maudits: La reine étranglée

1972 | Mysterie, Historische film

Frankrijk 1972. Mysterie van Claude Barma. Met o.a. Georges Ser, Muriel Baptiste, Gilles Behat, Jean Piat en André Luguet.

Een verfilming van een van de zes boeken, waaruit het historische epos [KL]Les rois maudits[KLE] van Maurice Druon bestaat. Het gaat hier om de even korte als onbeduidende regeerperiode van Lodewijk X, ofwel le Hutin (1314-1316). Een nauwkeurige regie en een kleurrijk geheel, met al even kleurrijke decors en kostuums. En dan is er nog niet eens iets gezegd over de kwaliteit van de psychologische persoonsbeschrijvingen.

La Maison de campagne

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Richard, André Luguet, Denise Grey en Maria Pacôme.

Op aandrang van zijn vrouw koopt een Parijse huisvader een buitenhuis dat eerst nog verbouwd moet worden. Allerhande tegenslagen en steeds nieuwe eisen voor snufjes van mevrouw maken een verbouwing zo kostbaar dat de woning in de stad verkocht moet worden. De verve van de acteurs - Darrieux voorop - doet de satire op de stedelijke hang naar het zuivere buitenleven leuker lijken dan het scenario en de regie zijn.

Pleins feux sur Stanislas

1965 | Avonturenfilm, Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Jean Marais, Nadja Tiller, André Luguet, Bernadette Lafont en Nicole Maurey.

Gentleman-avonturier heeft in zijn vrije tijd een roman geschreven die in de krant wordt gekraakt. Zijn verhaal halen bij de recensente is het startpunt van een reeks belevenissen waarvoor geheime diensten van Amerika, Engeland en Rusland in het geweer komen. Deze tweede film rond Stanislas blijft binnen een voorspelbaar stramien, waarbij de intrige eerder verwarrend dan verrassend is, maar de acteurs storten zich met aanstekelijk animo in het avontuur.

Une ravissante idiote

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Brigitte Bardot, Anthony Perkins, André Luguet, Denise Provence en Jean-Marc Tennberg.

Een ontslagen bankbediende wordt tegen zijn zin Sovjetspion en probeert met behulp van de kleedster van een ministersvrouw een geheim dossier te bemachtigen. De interessante combinatie Bardot-Perkins is verspild aan deze doorsnee spionagekomedie en het feit dat iedereen voor Brits moet doorgaan, maakt de film ongeloofwaardig. Georges André Tabet en regisseur Molinaro schreven het scenario naar het boek van Charles Exbrayat. Andreas Winding stond achter de camera.

Un Monsieur de compagnie

1964 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Jean-Claude Brialy, Irina Demich, Catherine Deneuve en Annie Girardot.

Een jongeman die door zijn grootvader is opgevoed als een principiële luiaard belandt door zijn charme tegen zijn zin in allerlei, vooral amoureuze avonturen. De film zingt lof der luiheid met een sierlijke vaart door een reeks van uiteenlopende episodes. De dansende motoriek van Cassel en de sprookjesachtige sfeer doen het betreuren dat De Broca geen echte musical heeft gemaakt. De ontknoping maakt het voorafgaande onnodig wezenloos, maar is een gering schoonheidsfoutje.

Comment épouser un premier ministre

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Pascale Petit, Claude Gensac, Jean Richard en Jacques Charon.

Ouvreuse in de opera krijgt compromitterende liefdesbrief in handen van jong politicus aan vrouw van een van zijn superieuren. Als onvoorzien resultaat van haar chantage maakt hij carrière en weet zij hem zelf te veroveren. Film benut geen van de mogelijkheden van gegeven: als politieke satire halfzacht, als romance zonder vuur, als misverstand-komedie zonder grappen. Opmerkelijke decors overtroeven de acteurs.

Paris Blues

1961 | Muziek, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1961. Muziek van Martin Ritt. Met o.a. Paul Newman, Sidney Poitier, Joanne Woodward, Diahann Carroll en Louis Armstrong.

Telkens als je deze film weer opnieuw ziet, heb je het gevoel dat je hem beter vindt. Het is een ongewoon verhaal over twee jazz-muzikanten, Newman en Poitier die op de Parijse rive gauche wonen en de tijd vinden om toeristes Woodward en Carroll te verleiden. De muziek van Duke Ellington is verplichte kost voor jazz-liefhebbers. Scenario van Jack Sher, Irene Kamp en Walter Bernstein. Camerawerk van Christian Matras.

Comment qu'elle est

1960 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1960. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Françoise Brion, Françoise Prévost, André Luguet en Alfred Ad.

Lemmy Caution moet de Franse geheime dienst bijstaan in een smokkelzaak, maar komt door zijn eigenzinnige aanpak steeds in conflict met zijn superieuren. Niettemin weet hij met vrouwelijke assistentie een spionage complot te ontmaskeren. De terugkeer van Eddie als de held van Peter Cheney betekent een vooruitgang op de reeks eerdere knokfilms, ook dankzij de ironische dialoog en goede rolbezetting. Videotitel: MOORD AAN DE LOPENDE BAND.

Sacrée jeunesse

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Gaby Morlay, André Luguet, Micheline Dax, Guy Bertil en Noël Roquevert.

Een tachtiger besluit in Zwitserland een verjongingskuur te volgen. Wanneer hij weer thuis is voelt hij zich 30 jaar jonger, wat niet naar de zin is van zijn erfgenamen die reeds op zijn aanstaande dood zaten te wachten. Dit geeft aanleiding tot enkele komische gags die soms wel een beetje cru zijn. Maar over het geheel is dit een goede komedie, althans voor hen die niet al te veel eisen stellen. De voorlaatste film van Berthomieu, die in 1960 stierf.

Faibles femmes

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Mylène Demongeot, Pascale Petit, Jacqueline Sassard, Alain Delon en Simone Renant.

Drie jonge vrouwen ontdekken dat een jongeman hen gelijktijdig het hof maakt en hen [KA1]o[KA1]ok nog met een vierde bedriegt. Als individuele moordpogingen uit wraak jammerlijk mislukt zijn, besluiten ze hem gezamenlijk te gijzelen. Een onderhoudende en vlot gemaakte komedie, die met animo wordt geacteerd door jonge sterren aan het begin van hun carri[KA2]ere (die hun nog zelden humoristische kansen zou bieden). Vrijwel identieke wraakfantasieën en een gijzeling doken ruim twintig jaar later, met andere motieven, op in NINE TO FIVE.

Méfiez-vous fillettes

1957 | Misdaad, Drama, Erotiek

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Antonella Lualdi, Robert Hossein, Michèle Cordoue, Jean Gaven en André Luguet.

Op Montmartre wordt een gangsteroorlog tussen rivaliserende benden uitgevochten en een jonge vrouw die daar toevallig getuige van is, wordt gekidnapt en in een bordeel gestopt om haar tot zwijgen te dwingen. Regisseur Allégret verspeelde zijn artistieke reputatie met deze sensationele James Hadley Chase- verfilming, die problemen met de censuur kreeg, maar qua zwartgalligheid nauwelijks verschilt van zijn sociale films noir uit de jaren veertig. Goed spel.

Lorsque l'enfant paraît

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Brigitte Auber, Guy Bertil en Béatrice Atlariba.

Op de dag dat een politicus een wetsvoorstel tot sluiting van bordelen moet verdedigen, blijkt zijn vrouw na 20 jaar weer zwanger te zijn, wordt hij geconfronteerd met een onwettige zoon van een vroegere scharrel en blijken ook zijn andere gezinsleden alles-behalve voorbeelden van deugdzaam gedrag te zijn. De toneelklucht van André Roussin, die op de planken een ijzeren succes was, kreeg in de filmversie weinig meer mee dan vlotte vaart en theatrale maar aanstekelijke verve van de acteurs. Dat blijkt ruimschoots voldoende te zijn voor vlot vermaak.

C'est arrivé à Aden

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Dany Robin, André Luguet, Jean Bretonnière, Jacques Dacqmine en Elina Labourdette.

Een Frans theatergezelschap blijft tijdens een wereldtournee stagneren in de haven van een Victoriaans-Britse kolonie. Hun aanwezigheid en de wens om op te treden brengt de kolonialisten tot morele verontwaardiging maar de vedette verovert een woestijnprins die een politiek verdrag komt tekenen. In deze vlotte en (soms al te) uitbundig geacteerde komedie worden weinig overtuigende, maar wel vermakelijke, Engelse karikaturen door Franse acteurs neergezet. Robin speelt een charmante hoofdrol.

Les Carnets du Major Thompson

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Jack Buchanan, Martine Carol, Noël-Noël, Totti Truman-Taylor en Geneviève Brunet.

Een Britse majoor hertrouwt met een uitbundige Fran[KA10]caise. Verschillen in volksaard en temperament leiden tot de nodige conflicten, met name over de (typisch Engelse of Franse) opvoeding van hun zoon. Mevrouw Thompson bewerkt een publikatie van de memoires van haar man en weet daardoor in hun huwelijk haar zin door te drijven. De uit Hollywood ge[KA3]expatrieerde Sturges maakte een vlotte filmbewerking van de (destijds succesvolle) satirische schetsen van Pierre Daninos. De regisseur toont te weinig gevoel voor de contrasterende landsaarden om echt doeltreffend te zijn. Niettemin amusant.

Madame du Barry

1954 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Historische film van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, André Luguet, Daniel Ivernel, Gianna Maria Canale en Massimo Serato.

De biografie van de favoriete van koning Lodewijk XV die als verkoopster begint en via een bordeel en een huwelijk met een berooide aristocraat zich een plaats aan het hof verovert, maar uiteindelijk verbannen wordt en sterft op het schavot. Een ongeïnspireerd prentenboek rondom Carol, die niet tegen de dramatische eisen van de latere ontwikkelingen van haar personage is opgewassen. Goed spel in bijrollen, vooral van Luguet als bejaarde koning.

Le Due orfanelle

1954 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Myriam Bru, Milly Vitale, Franco Interlenghi, André Luguet en Nadia Gray.

Eerste naoorlogse verfilming van het befaamde melodrama van Adolphe d'Ennery krijgt opera-achtig acteren op-zijn-Italiaans dat goed past bij de heftige emoties van het verhaal, maar bereikt niet de vanzelfsprekende overtuigingskracht van de versie uit 1932.

Les Amoureux de Marianne

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Jean Brochard, Claire Jane en Sophie Leclair.

De dochter van een boekhouder is verliefd op de zoon van diens werkgever. Als de boekhouder kandidaat wordt gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee de politieke opponent van zijn baas wordt, dreigt de rivaliteit van de vaders de jonge liefde te verstoren. Het naïeve optreden van de directeursvrouw keert alles ten goede. Simpel komedietje, dat beter wordt geacteerd dan de rollen verdienen, is vooral onderhoudend in het verkiezingsgebeuren, maar nogal flauw in de voornaamste intrige. Al te mat geregisseerd.

Nous irons à Monte Carlo

1952 | Muziek, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1952. Muziek van Jean Boyer. Met o.a. Audrey Hepburn, Philippe Lemaire, Jules Munshin, Cara Williams en Marcel Dalio.

Deze simpele musical over internationale liefdesperikelen aan de Rivi[KA2]era geeft de curieuze rolbezetting weinig kansen, omdat alle aandacht moest uitgaan naar het optreden van (producent) Ray Ventura en zijn orkest. Tussen de opnamen van deze film door werd Audrey door schrijfster Colette ontdekt als de ideale hoofdrolspeelster voor de Broadway-opvoering van haar Gigi met als resultaat een doorbraak naar Hollywood en wereldroem.

Tous les deux

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Annette Poivre, Louise Sylvie, Charlotte Ecard en Colette Régis.

Ze kunnen het niet meer met elkaar vinden en gaan uit elkaar. Zij tracht tevergeefs een boerenbedrijf te laten draaien. Hij snelt haar te hulp en redt de boel in een handomdraai. Daarna verzoenen ze zich weer met elkaar. O ja, en er is nog een jochie. Een onderwerp waarbij de zakdoek bij de hand gehouden dient te worden. Doet ouderwets aan door zowel het thema als de vertolking.

Bonheur en location

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Wall. Met o.a. Denise Grey, Micheline Boudet, Nelly Wick, Palmyre Levasseur en André Luguet.

Om een grote zaak binnen te halen moet een geruïneerde graaf een eensgezinde familie rond zich verenigen. Hij veracht echter de familiebanden en maakt dus een fictieve en wonderlijke familie waarvan een paar leden uiteindelijk zijn echte familie blijken te zijn. Het gegeven is origineel en de film wordt soms amusant maar hij zou leuker geweest zijn met een minder vlakke regie: je denkt dat je in het theater bent. De echte 'maker' is de scenarioschrijver Jacques Companeez. Ook bekend als L'ESPRIT DE FAMILLE.

L' Aventure commence demain

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Richard Pottier. Met o.a. Isa Miranda, Raymond Rouleau, André Luguet, Raymonde du Bief en Henri Murray.

Een stel avonturiers tracht een eeuwig verliefde kolonel in hun netten te strikken, maar alles loopt naar tevredenheid van iedereen af. Onder een alom inzetbare titel ontrolt zich een onschuldige komedie die evenmin van groot belang is. Al tekende Norbert Carbonnaux - die later op de regie overstapte - voor de amusante dialogen.

Une Jeune fille savait

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Maurice Lehmann. Met o.a. André Luguet, François Périer, Dany Robin, Françoise Christophe en Suzanne Després.

Een als rokkenjager bekendstaande acteur geeft zijn volwassen zoon lessen in liefde, met als gevolg dat diens verloofde geshockeerd met de jongen breekt. De vader - die zijn eigen miskleunen beseft - weet het paar weer te verzoenen. Deze gedateerde, toneelmatige komedie is nu ongeloofwaardig door de naïviteit van het jonge paar, al geven de hoofdrolspelers het niemendalletje toch nog enige charme.

Six heures à perdre

1946 | Film noir

Frankrijk 1946. Film noir van Alex Joffé. Met o.a. Dany Robin, Denise Grey, Jacqueline Pierreux, Paulette Dubost en Luce Fabiole.

Omdat hij zes uur de tijd heeft, wachtend op de aansluiting tussen twee treinen, gaat een reiziger wandelen in een klein stadje. Hij wordt voor een 'Excellentie' gehouden die de rol van Kerstman speelt voordat hij bij vergissing wordt neergeschoten. Dit vreemde onderwerp komt van de scenarioschrijver Alex Joffé; dit was zijn, bizarre, eerste film, ongelijkmatig, met soms sombere zwarte humor en soms grof. Met een goede fotografie van Pierre Montazal met in kleine rolletjes twee debutanten die beroemd zouden worden: Richard en De Funès.

Mademoiselle X

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Madeleine Sologne, André Luguet, Aimé Clarion, Madeleine Suffel en Ketti Gallian.

Een beroemde toneelschrijver vindt uiteindelijk het geluk met de jonge aan geheugenverlies lijdende vrouw, die hij voor zijn deur heeft aangetroffen. Op z'n minst valt te zeggen dat Marcel Archard zijn 'verteerbare' scenario heeft afgeraffeld. Evengoed is deze tragikomische film nog de moeite waard om bekeken te worden vanwege Sologne, het camerawerk van Christian Matras en de decors van Georges Wakhéwitch.

Farandole

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Zwobada. Met o.a. Gaby Morlay, Lise Delamare, Paulette Dubost, André Luguet en Bernard Blier.

Zwobada, die een lage produktie kende, ondertekende zeven films in een ternauwernood tienjarige loopbaan. Het gaat echter om opmerkelijke of tenminste bijzondere en evenzeer persoonlijke werken. Hier volbrengt hij een reeks 'sketches' over het thema 'leven' in de stijl van het stuk La ronde van Arthur Schnitzler. Hoewel niet van constant niveau getuigt het geheel toch van knap vakmanschap evenals een volmaakte acteursregie. Henri Jeanson en André Cayatte hebben het scenario en de dialogen voor hun rekening genomen.

Au petit bonheur

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Danielle Darrieux, François Périer, André Luguet, Paulette Dubost en Jacques-Henri Duval.

Een jonge vrouw voelt zich veronachtzaamd door haar echtgenoot en maakt hem jaloers met een verzonnen minnaar. De verfilmde boulevardkomedie is bij deze veteraan-regisseur in verkeerde handen. Gebrek aan tempo maakt grappen al te voorspelbaar en sporadisch, terwijl de intrige toch al nauwelijks origineel is. Wat blijft zijn de charme en de animo van de acteurs.

Florence est folle

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Praince, Lise Florelly, Marquerite de Morlaye en André Luguet.

Na een ongeluk gaat de even mooie als koele echtgenote van Jérôme Benoît zich bezighouden met zingen en optreden tijdens koffieconcerten. Het leven van haar man, die haar impresario is geworden, verandert daardoor totaal. Dit is beslist niet een van de meest markante films van Georges Lacombe maar wel een smeuïge en levendige komedie zonder pretenties. Om de een of andere reden zijn drie personen voor het scenario aangetrokken: Jean Sacha, Jacques Companeez en Alex Joffé, en Henri Jeanson voor de dialogen.

Mademoiselle Béatrice

1943 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1943. Romantiek van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Gabrielle Fontan, André Luguet en Pierre Bertin.

Een zoetzure schets van de zeden en gewoonten in de provincie, in een tijd dat de kleinburgerlijke moraal overheerste. Béatrice wordt door verschillende heren het hof gemaakt, zonder dat erg duidelijk wordt wie van hen haar voorkeur heeft. Deze verouderde film, die echter een nostalgische charme heeft, is nu een interessante bron voor de historicus die zich voor de toenmalige gebruiken interesseert. Aardig camerawerk van René Gaveau.

Arlette et l'Amour

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. André Luguet, Josette Day, Andrée de Chauveron, André Alerme en Jimmy Gaillard.

Verfilming van het boulevardstuk Atout coeur van Félix Ganders. Ontzettend tam, een dergelijke film zou in het vergeetboek zijn geraakt als Marcel Pagnol niet meegewerkt had aan de dialogen en de supervisie over de film had gehad. Wat kun je anders doen tijdens de Duitse Bezetting.

L' Honorable Catherine

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, André Luguet, Claude Génia en Charles Granval.

Een meisje dat door haar werk veel onverwachte huisbezoeken pleegt, komt nog weleens ongelegen. Op een gegeven moment treft ze een getrouwde vrouw met een minnaar, die haar prompt voor zijn verloofde laat doorgaan als ook de echtgenoot van de vrouw opduikt. Dat spelletje wordt werkelijkheid, en uiteindelijk redt de minnaar haar als ze ontvoerd wordt door juwelendieven die ze ook heeft betrapt bij een van haar bezoeken. Een voor de oorlogsjaren kenmerkende escapistische komedie, waarvan de nadrukkelijke vrolijkheid eerder vermoeiend dan aanstekelijk werkt. Scenario van Solange Térac. Oorspronkelijk getiteld: SOLANGE.

Boléro

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Arletty, André Luguet, Jacques Dumesnil, Denise Grey en Meg Lemonnier.

Een modeontwerpster draait onophoudelijk Ravels 'Boléro' op haar grammofoon en brengt daarmee haar buurman, een architect, tot razernij. Ze bedenkt met haar vrienden een tegenmanoeuvre voor zijn gebonk, waardoor zijn geliefde hem van ontrouw verdenkt. Hij slaat terug met een soortgelijk komplot. Deze verfilmde boulevardkomedie bewijst dat Ravels compositie jaren vóór TEN en LES UNS ET LES AUTRES de motor van handeling was. De gelikte verfilming, die tegen het einde wat sloom wordt, is nu vooral amusant om wat destijds doorging voor excentriek en modieus.

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.

Le Mariage de Chiffon

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, André Luguet, Jacques Dumesnil, Suzanne Dantès en Louis Seigner.

Een jonge adellijke vrouw in de provincie van 1900 verzet zich tegen haar familie door een aanzoek van een hertog af te slaan en een huwelijk met een aangetrouwde oom door te zetten. Deze romantische komedie maakt sentimentaliteit niet belachelijk, maar wisselt haar relativerend af met luchtiger scènes. Joyeux is ideaal als naïeve vrouw.

Tempête sur Paris

1940 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1940. Drama van Bernard-Deschamps. Met o.a. Erich von Stroheim, André Luguet, Annie Ducaux, Arletty en Marcel Dalio.

De vrouw van een politiecommissaris wordt verdacht van een geheime liaison met een internationale oplichter. In werkelijkheid is het haar vader die haar probeert te chanteren, tot een rivaal in de misdaad hem neerschiet. Het nogal sfeervolle drama is een vrije bewerking - door André Cayatte - van een roman van De Balzac en wordt gedomineerd door Von Stroheim als diens zoveelste mysterieuze schurk. Arletty heeft een episodische bijrol als nachtclubzangeres, maar brengt haar pikante repertoire met ironische verve.

Battements de coeur

1939 | Misdaad

Frankrijk 1939. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Claude Dauphin, André Luguet, Junie Astor en Saturnin Fabre.

Een ongedisciplineerde jongedame ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en komt terecht op een zakkenrollersschool. Bij de eerste diefstal wordt ze betrapt door een diplomaat die echter van haar vingervlugheid gebruik wil maken om bewijzen van overspel van zijn vrouw te bemachtigen. Vrolijk immoreel scenario en frisheid van de acteurs wegen ruimschoots op tegen de geringe lichtheid van Decoins (Darrieux' echtgenoot) regie. In 1946 opnieuw verfilmd als HEARTBEAT.

Samson

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Harry Baur, André Luguet, Gabrielle Dorziat en André Lefaur.

Om haar familie voor armoe te behoeden trouwt een jonge vrouw met een rijke bankier, maar ze kan geen enkele genegenheid voor haar echtgenoot opbrengen tot hij geruïneerd wordt en ze eensgezind de tegenslagen het hoofd bieden. Dit moraliserende melodrama was op toneel al een glansrol van Morlay. Tourneur plaatst het sfeervol in een bredere sociale context die de film interessanter maakt dan het origineel.

Gloria

1932 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Drama van Yvan Noé. Met o.a. Brigitte Helm, André Luguet, André Roanne, Jean Gabin en Mady Berry.

De vrouw van een bekende piloot vraagt hem af te zien van deelname aan een luchtrace. Een huisvriend wordt winnaar en de heldin gaat met hem een vliegtochtje maken. Uit woede schrijft de echtgenoot zich in voor een oversteek naar New York. Het simpele huwelijksdramaatje krijgt curiositeitswaarde door de opnamen van de vliegerij anno 1930. In deze Franstalige versie van de gelijknamige Duitse film van Hans Behrendt (met Gustav Fröhlich en Fritz Kampers tegenover Brigitte Helm) de eerste proletarische rol van Jean Gabin als de mecanicien van de held.