Marc Porel (1949-1983): cast.
Er zijn 28 films gevonden.

La disubbidienza

1981 | Oorlogsfilm, Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1981. Oorlogsfilm van Aldo Lado. Met o.a. Stefania Sandrelli, Carl Diemunch, Teresa Ann Savoy, Mario Adorf en Marie José Nat.

Deze mislukte film, die speelt in Venetië tijdens WO II is gebaseerd op een roman van Alberto Moravia. Het oorspronkelijke verhaal gaat over het complexe verband tussen politiek en seks in de geest van een adolescent, maar daarvan is niet veel terug te vinden in de film. De jongen verlaat iedere nacht heimelijk het ouderlijke, bourgeois-fascistische huis om aan de kant van de partizanen te gaan vechten, terwijl zijn moeder smartlappen voor de Duitsers zingt en zijn vader met een jonge Engelse gouvernante opvrijt. De zachte, buitenissige sfeer kan deze warrige film niet redden.

Il Marchese del Grillo

1981 | Komedie, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1981. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Alberto Sordi, Caroline Berg, Paolo Stoppa, Flavio Bucci en Marc Porel.

Begin 1800 vult de libertijnse markies Onofrio Del Grillo (Sordi) in Rome vult zijn dagen met practical jokes, waarvan paus Pius VII (Stoppa) het voornaamste mikpunt is. Collaboratie met de Franse bezetters biedt hem daartoe extra kansen, maar na het vertrek van Napoleon slaat Pius terug en laat de markies vervangen door een dubbelganger. Deze uitbundige Italiaanse komedie geeft een vitale vanzelfsprekendheid aan de wrede humor en aan de poep-en-piesgrappen, terwijl Sordi in zijn dubbelrol - Onofrio en Gasperino - zowel de ijdeltuiterij als (in een ander historisch jasje) het laf opportunisme kan uitspelen. Het scenario is van Bernardino Zapponi, Leonardo Benvenuti, Tullio Pinelli, Piero De Bernardi en regisseur Monicelli. Het camerawerk is van Sergio D'Offizi. Eastmancolor, Mono.

Je vais craquer

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van François Leterrier en François Letterier. Met o.a. Christian Clavier, Nathalie Baye, Maureen Kerwin, Marc Porel en Anémone.

Een geslaagde marketing-specialist en huisvader heeft literaire ambities die worden aangewakkerd door een ontmoeting met een oude vriend die inmiddels filmacteur is. Hij stort zich gretig in het artistieke 'wereldje', maar incasseert de ene afgang na de andere, terwijl er van zijn roman ook niets terecht komt. Cartoonist Gérard Lauzier die kunstluizen en salonrevolutionairen tot doelwit kiest, bedacht het effectief, venijnig scenario dat meer aansluit bij de Italiaanse dan bij de Franse satire-traditie. De regie is al te vlak, maar niet storend, ook niet voor het animo van de acteurs.

The Psychic

1978 |

1978. Lucio Fulci. Met o.a. Marc Porel, Gianni Garko, Jennifer O'Neill en Gabriele Ferzetti.

Een geslaagde marketing-specialist en huisvader heeft literaire ambities die worden aangewakkerd door een ontmoeting met een oude vriend die inmiddels filmacteur is. Hij stort zich gretig in het artistieke 'wereldje', maar incasseert de ene afgang na de andere, terwijl er van zijn roman ook niets terecht komt. Cartoonist Gérard Lauzier die kunstluizen en salonrevolutionairen tot doelwit kiest, bedacht het effectief, venijnig scenario dat meer aansluit bij de Italiaanse dan bij de Franse satire-traditie. De regie is al te vlak, maar niet storend, ook niet voor het animo van de acteurs.

Una Spirale di nebbia

1977 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1977. Drama van Eriprando Visconti. Met o.a. Marina Barti, Martine Brochard, Flavio Bucci, Carole Chauvet en Corrado Gaipa.

Een jonge aristocraat schiet tijdens een jachtpartij zijn vrouw neer. De schuldvraag doet de paren in zijn omgeving, en de rechter die de zaak onderzoekt, twijfelen over hun eigen relaties, zonder dat er uitsluitsel komt. De zorgvuldige scenariostructuur laat iedereen zo uitsluitend zien in een steeds andere belichting van het centrale thema, dat de voorstelling van zaken geleidelijk aan weinig aannemelijk wordt. De gedempte kleuren trekken alle aandacht naar zich toe en steunen de film niet. De rolbezetting is bekwaam en mooi, maar blijft net als de film zelf nogal levenloos, ook in de talrijke, maar al te elegant gefilmde seks-scènes.

Sette note in nero

1977 | Thriller, Horror

Italië 1977. Thriller van Lucio Fulci. Met o.a. Jennifer O'Neill, Gabriele Ferzetti, Marc Porel, Gianni Garko en Evelyn Stewart.

Het horloge van Jennifer O'Neills personage Virginia speelt ieder uur een onheilspellende melodietje van Zeven Zwarte Noten, vandaar de titel. Hoe dat bijdraagt aan de beklemmende afloop van de film laat zich raden in dit horrormysterie van cult-cineast in de Dario Argento-school Lucio Fulci. Dertiger Virginia blijkt helderziend en haar visioenen onthullen een skelet in de muur van de villa van manlief. Terwijl ze de zaak onderzoekt met haar (schoon)familie openbaren de visioenen haar eigen aanstaande doodsstrijd. Summum van de spannende horrorfilms van Italiaanse bodem uit de jaren zeventig.

Uomini si nasci, poliziotti si muore

1976 | Actiefilm, Misdaad

Italië 1976. Actiefilm van Ruggero Deodato. Met o.a. Marc Porel, Ray Lovelock, Renato Salvatori, Adolfo Celi en Franco Citti.

Een agentenduo van de speciale politie-eenheid in Milaan maakt na jaren een einde aan de jacht op een gangsterbons en is ondertussen ook nog doende met aanranders, kidnappers en bankrovers. Een beter dan gemiddelde rolbezetting in dit Starsky And Hutch-plagiaat met aangedikte geweldscènes. De film lijkt nu vooral acceptabel omdat het sindsdien in dit genre nog erger is geworden. Het scenario is van Fernando Di Leo naar een verhaal dat hij schreef producenten Alberto Marras en Vincenzo Salviani. Het camerawerk is van Gugliemo Mancori. Mono.

L'innocente

1976 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1976. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Giancarlo Giannini, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill, Rina Morelli en Marc Porel.

Een jonge aristocraat preekt een libertijnse levenswandel voor zichzelf, maar vindt het onverdraaglijk als zijn vrouw zijn theorieën ook in praktijk brengt. Hij bewerkstelligt de dood van haar kind en pleegt zelfmoord. De decadente roman van d'Annunzio werd een stijlvol en melancholiek portret van een zichzelf overleefd hebbende klasse, ietwat ontsierd door melodramatisch spel van Giannini. De laatste film van Visconti, die stierf tijdens de montage. Scenario van regisseur Visconti, Suso Cecchi D'Amico en Enrico Medioli.

Colpo in canna

1976 | Avonturenfilm

Italië 1976. Avonturenfilm van Fernando Di Leo. Met o.a. Ursula Andress, Lino Banfi, Marc Porel, Maurizio Arena en Woody Strode.

Een fraai gevormde gastvrouw raakt betrokken bij een aantal dramatische avonturen, die misschien te maken hebben met de mafia, verdovende middelen en andere smokkelwaar, maar je komt er nooit helemaal achter. Andress is sexy als altijd. Een onderhoudende film, die je niet al te serieus moet nemen. Ook bekend als STICK 'M UP DARLINGS!

Quand la ville s'éveille

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1975. Misdaad van Pierre Grasset. Met o.a. Pierre Grasset, Raymond Pellegrin, Marc Porel, Neda Arneric en Louis Velle.

Rentenierende bankrover laat zich overhalen tot een nieuwe kraak en liquideert vervolgens zijn opdrachtgever. Daar zijn echter foto's van gemaakt waarmee hij gechanteerd wordt. Grasset, acteur in een aantal Melville-fims, schreef en regisseerde de film en speelde de hoofdrol als hommage aan de meester. Hij had dat beter niet kunnen doen. Het camerawerk is even duister als het scenario, zodat men beter met gesloten ogen van de Piazzola- muziek kan genieten.

Il Soldato di ventura

1975 | Avonturenfilm, Komedie, Historische film, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1975. Avonturenfilm van Pasquale Festa Campanile en Pasquale Festa-Cama. Met o.a. Bud Spencer, Enzo Cannavale, Jacques Dufilho, Andréa Ferréol en Angelo Infanti.

Een Italiaans dorpje wordt in de 16e eeuw belegerd door de Fransen, zodat de bevolking en het Spaanse garnizoen uitgehongerd dreigen te worden. De aanvoerder van een groep huurlingen stelt de Spanjaarden een uitbraakpoging voor. Deze komisch- avontuurlijke, nieuwe versie van de film van vóór WO II, ETTORE FIERAMOSCA, geeft de goedmoedige kolos Spencer de kans om zijn krachtpatserij te tonen in een minder kinderlijke film dan we van hem gewend zijn. De willekeurige, losse verhaaltrant en het verdwijnen en verschijnen van de personages wekken de indruk dat de film drastisch werd ingekort.

Virilità

1974 | Komedie

Italië 1974. Komedie van Paolo Cavara. Met o.a. Turi Ferro, Agostina Belli, Marc Porel en Anna Bonaiuto.

Verrukkelijke Belli is in lawaaierige Italiaanse komedie à la Pietro Germi getrouwd met een Ferro als goed geconserveerde Siciliaanse landeigenaar van middelbare leeftijd. Zij bedriegt hem met zijn zoon Porel maar als de viriliteit van deze laatste in het stadje in twijfel wordt getrokken staat de vader voor een dilemma: lijdelijk toezien hoe zijn zoon voor aap wordt gezet of de roddelaars de mond snoeren door het overspel in zijn gezin publiek te maken. De uitbundige toon overschaduwt de grappen van twijfelachtige allooi zodat het geheel als persiflage op de bekrompenheid en de hypocrisie niet onaardig uitvalt.

Die Ameisen kommen

1974 | Misdaad

Duitsland 1974. Misdaad van Jochen Richter. Met o.a. Belinda Mayne, Ferdy Mayne, Marc Porel, Rolf Illig en André Rouyer.

Namaak-B-film over een jonge gangster die een oude gangster neerschiet, en vervolgens door de politie wordt neergeschoten, waarbij de dochter van de oude gangster verdrietig toekijkt.

Un Officier de police sans importance

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1973. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Marc Porel, Julian Negulesco, Dani, Robert Hossein en Charles Denner.

Een drietal jongeren droomt van een vertrek naar een eiland in de Stille Oceaan en bereidt daartoe een bankoverval voor. De overval mislukt en ze gijzelen de politieman die met de zaak belast wordt. De simpele maar onderhoudende misdaadfilm - met een scenario van hoofdrolspeler Porel - probeert al te nadrukkelijk sympathie te wekken voor het centrale trio, maar heeft daardoor toch een eigen toon. Van de veteraan-acteurs in de bijrollen onderscheidt Denner zich als de gekidnapte politieman.

Tony Arzenta è big guns

1973 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Alain Delon, Richard Conte, Carla Gravina, Umberto Orsini en Roger Hanin.

Een killer wil uit de maffia stappen en wordt daarmee een risicofactor voor zijn ex-opdrachtgevers die een bom in zijn auto plaatsen. In zijn plaats komt een gezin om. Hij weet zich op drie van de vier grote mafiosi te wreken. De laatste sluit vrede, maar alleen om hem nietsvermoedend in de val te lokken. Deze film die opportunistisch inhaakt op maffia-succes in de bioscoop is onderhoudend, maar geeft wel onevenredig uitgebreid aandacht aan martel- en aftuigpraktijken (vooral op vrouwen). Alain Delon, die de film zelf produceerde, speelt in zijn eigen traditie de eenzame en gesloten wreker. Scenario van Franco Verucci en Ugo Liberatore.

Un Peu de soleil dans l'eau froide

1972 | Drama

Frankrijk 1972. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Claudine Auger, Marc Porel, Bernard Fresson, Barbara Bach en Judith Magre.

Een depressieve journalist gaat bij familie in de provincie logeren en wordt verliefd op een getrouwde bourgeoise die hem volgt naar Parijs. Terug in zijn oude leventje wordt de geliefde een blok aan zijn been en verzandt hun relatie in de sleur. De middelmatige roman van Françoise Sagan werd als scenario iets meer uitgediept en kreeg een attente en elegante filmvorm. Grootste zwakte is het nukkig acteren van de jonge Porel, waardoor de definitief fatale aanhankelijkheid van zijn minnares wezenloos wordt.

Non si sevizia un paperino

1972 | Horror, Thriller

Italië 1972. Horror van Lucio Fulci. Met o.a. Florinda Bolkan, Tomas Milian, Barbara Bouchet, Irene Papas en George Wilson.

Het Zuiditaliaanse bergdorp Accendurra wordt geteisterd door een reeks moorden op kleine jongetjes. Niet de plaatselijke `heks` blijkt de dader te zijn, maar een priester, die wil voorkomen dat de slachtoffertjes zondig zullen opgroeien. Tot het eind toe is de plot tamelijk onduidelijk, maar de film is sfeervol gefotografeerd en stukken beter dan alle zombiefilms die Fulci later zou maken (hoewel een duidelijke voorliefde voor bloederige details ook hier al aanwezig is). Ook bekend als DON'T TORTURE A DUCKLING.

Ludwig

1972 | Biografie, Drama, Experimenteel

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1972. Biografie van Luchino Visconti. Met o.a. Helmut Berger, Trevor Howard, Silvana Mangano, Gert Fröbe en Helmut Griem.

Ludwig II is koning van Beieren terwijl Duitsland beheerst wordt door Bismarck. Zonder aanleg of interesse voor politiek gebruikt hij het staatsgeld voor het stimuleren en protegeren van kunst en kunstenaars zoals Richard Wagner. Na de confrontatie met zijn homoseksualiteit isoleert hij zich van de steeds bedreigender buitenwereld in zijn droomkastelen tot zijn lijk vlak voor de staatsgreep in een meer wordt gevonden. Visconti maakte de film niet met de barok die door het onderwerp, de locaties en zijn eerdere films verwacht kon worden, maar met een ingetogen en zeker niet kritiekloze compassie die door de jaren heen steeds meer indruk maakt. Berger is ideaal in de hoofdrol. Er bestaan versies van ruim twee uur en ruim drie uur. De meest complete versie is de gerestaureerde van 246m door voormalige medewerkers van Visconti, cutter Ruggere Mastroianni en scenariste Suso Cecchi D'Amico, die dit deden na zijn dood in opdracht van de Italiaanse omroep RAI. Visconti's oorspronkelijke opzet was daarvoor de grondslag. Camerawerk van Armando Nannunzi. De decors zijn van Mario Chiari en de kostuums van Pierro Tosi.

Les Aveux les plus doux

1971 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Philippe Noiret, Roger Hanin, Marc Porel, Caroline Cellier en Gérard Landry.

Een jonge dief wordt gearresteerd. Door de politie-inspecteurs wordt hij geïntimideerd en met valse voorwendsels gepaaid om te bekennen en verklikker te worden. Na aanvankelijk toegeven komt hij toch in verzet. De tragische afloop compromitteert ook de politiemannen. Het toneelstuk van Georges Arnaud, gebaseerd op eigen ervaringen na een arrestatie, trok sinds de première in 1953 de aandacht van verschillende regisseurs, wier pogingen stukliepen op de censuur. De uiteindelijke film kwam te laat om nog een effectieve aanklacht te zijn en blijft vastzitten aan de theaterstructuur. Niettemin bekwaam gemaakt met opmerkelijke, abjecte rollen van Noiret en Hanin als de inspecteurs.

Tumac-Humac

1970 | Avonturenfilm

Frankrijk 1970. Avonturenfilm van Jean-Marie Périer. Met o.a. Marc Porel, François Périer, Dani, André Pousse en Jacques Debrun.

Een jonge Parijzenaar wil zijn droom: zich bij zijn grootvader te voegen, die als bevrijde dwangarbeider in Guyana leeft, realiseren. Zijn reis brengt hem onverwachte tegenslagen en dramatische confrontaties - opa leeft in een leprozenkolonie - , maar ook de grote liefde. Deze avontuurlijke reisfilm waarmee deze succesfotograaf debuteerde, wordt door het boeiende documentaire-gedeelte en rake spel-observaties boven het met de losse pols geconstrueerde en ietwat naïeve scenario uitgetild.

Secret World

1969 |

1969. Robert Freeman. Met o.a. Pierre Zimmer, Giselle Pascal, Marc Porel en Jacqueline Bisset.

Een jonge Parijzenaar wil zijn droom: zich bij zijn grootvader te voegen, die als bevrijde dwangarbeider in Guyana leeft, realiseren. Zijn reis brengt hem onverwachte tegenslagen en dramatische confrontaties - opa leeft in een leprozenkolonie - , maar ook de grote liefde. Deze avontuurlijke reisfilm waarmee deze succesfotograaf debuteerde, wordt door het boeiende documentaire-gedeelte en rake spel-observaties boven het met de losse pols geconstrueerde en ietwat naïeve scenario uitgetild.

Le clan des Siciliens

1969 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1969. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Alain Delon, Lino Ventura, Irina Demick en Amedeo Nazzari.

Een gangstersyndicaat van Sicilianen in Frankrijk roept de hulp in van een jonge dief voor een juwelenroof in Rome. De coup slaagt, maar de buitenstaander heeft de familie-eer aangetast door een van de schoondochters te verleiden. Ingenieus bedachte en uitgevoerde misdaadfilm, waarbij de botsende mentaliteitsopvattingen het drama op interessante wijze versterken. Opmerkelijke rolbezetting. Scenario van regisseur Verneuil, José Giovanni en Pierre Pelegri.

La route de Salina

1969 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1969. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Robert Walker Jr., Rita Hayworth, Ed Begley, Sophie Hardy en Marc Porel.

Een jonge zwerver arriveert bij een afgelegen landhuis, waarvan de eigenaresse in hem haar verloren zoon meent te herkennen. Zowel de huisvriend als de dochter gaan ook met die illusie mee, wat het meisje niet weerhoudt een liefdesrelatie met de `broer` aan te gaan. Het bizarre melodrama, op het randje van belachelijk en smakeloos, wordt gered door goed acteren van Farmer en vooral van Hayworth als de moeder die zich voor de schokkende realiteit verschanst achter een schijnbare waanzin. Fraaie locatiefotografie en effectieve vormgeving, op de flash- backs na. (Walker is zo broodmager dat hij in talrijke naakte liefdesscènes averechtse associaties wekt). De regisseur, Pascal Jardin en Jack Miller bewerkten een roman van Maurice Cury.

La horse

1969 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 1969. Misdaad van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jean Gabin, Danièle Ajoret, Christian Barbier, Armando Francolini en Julien Guiomar.

Een autoritaire landeigenaar in de omgeving van Le Havre ontdekt dat zijn kleinzoon betrokken is bij heroïnehandel en neemt het zelf op tegen de gangsters die zijn boerderij bezetten. Een vertrouwd personage van de oudere Gabin als een humeurige patriarch in een efficiënt gemaakte, maar weinig oorspronkelijke actiefilm. Scenario van de regisseur en Pascal Jardin naar een roman van Michel Lambesc. De fotografie was in handen van Walter Wottitz.

La Promesse

1968 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1968. Komedie van Paul Feyder en Robert Freeman. Met o.a. Jacqueline Bisset, Giselle Pascal, Pierre Zimmer, Jean-François Maurin en Marc Porel.

Een in zichzelf gekeerde wees groeit op bij oom en tante. Wanneer een jonge Engelse komt logeren stelt oom haar als een dochter van een krijgsmakker voor maar in werkelijkheid is zij zijn minnares. Evenals andere mannen in de omgeving voelt de jongen zich tot haar aangetrokken en denkt door taalverwarring dat ze hem mee naar Engeland wil nemen. De poging tot poëtische sfeer blijft niet meer dan dat, maar in de Fransgesproken versie is kleine Maurin - één uit een groot gezin van acterende kinderen, de oudste is Patrick Dewaere - overtuigend en ècht ontroerend.

Des garçons et des filles

1968 | Komedie

Frankrijk​/​​België 1968. Komedie van Etienne Périer. Met o.a. Marc Porel, Jean-Christophe Maucorps, François Duval, Roger Van Hool en Nicole Garcia.

De makers van het scenario (Perier en Dominique Fabre) hebben tien 'gevallen' van de overgang van de adolescentie naar de volwassen leeftijd gekozen, en ze gesitueerd in een soort van leef- en werkgemeenschap. Later gaan deze jongeren uit elkaar, wanneer ze inzien, dat men het leven niet in een groep doorbrengt. Een boeiende, realistisch aandoende zedenstudie. De acteurs speelden dan ook in grote lijnen zichzelf en werden daarin zeer vrij gelaten. Jammer van de effen regie, zoals altijd bij deze van oorsprong Belgische cineast, die zowel in Frankrijk als in de V.S. verbleef, en gedurende zijn carrière zowel opvallend goede als opvallend slechte films maakte.

Un homme de trop

1967 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1967. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Michel Piccoli, Charles Vanel, Bruno Cremer en Gérard Blain.

Een verzetsgroep bevrijdt twaalf ter dood veroordeelden uit de gevangenis, maar er blijkt er één méér te zijn die misschien wel een verrader is die zo in de ondergrondse wil infiltreren. Deze spannende oorlogsthriller met een topbezetting snijdt een aantal morele vraagstukken aan, zonder aan die discussie zijn spectaculaire karakter te offeren.

Des Garçons et des filles

1967 | Drama

België​/​​Frankrijk 1967. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Ludmila Mikaël, Nicole Garcia, Martine Kelly, Roger Van Hool en François Leccia.

Groep jongeren huurt oud hotel waarin ze met onderlinge taakverdeling gaan wonen. Temperamentverschillen in liefdesintriges zorgen voor steeds meer conflicten. Film wilde veelbelovende jonge acteurs lanceren en slaagde daarin, scenario en regie blijven echter erg oppervlakkig en nogal clichématig.