Masahiro Motoki: cast.
Er zijn 7 films en 1 serie gevonden.

Giri/Haji

2019 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk 2019. Misdaad van Joe Barton. Met o.a. Takehiro Hira, Yôsuke Kubozuka, Kelly Macdonald, Aoi Okuyama en Will Sharpe.

IJzersterke miniserie waarin een moord in Londen een conflict tussen twee Yakuza-families in Tokyo veroorzaakt. Om een bloederige bendeoorlog te voorkomen reist rechercheur Kenzo naar de Britse hoofdstad om de moordenaar op te sporen: zijn jongere broer Yuto. In acht spannende, intrigerende en geregeld verrassende afleveringen volgen we de gebeurtenissen in zowel Engeland als Japan. Giri/Haji (vertaling: plicht/schaamte) is ook nog eens prachtig vormgegeven én poëtisch: een van de absolute hoogtepunten is een ontroerende dans tussen alle verschillende personages. En heel bijzonder: voor het overgrote deel is het een Britse productie, en toch voelen alle scènes in Japan volkomen authentiek.

Departures

2008 | Drama, Muziek

Japan 2008. Drama van Yôjirô Takita. Met o.a. Masahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, Ryôko Hirosue en Kazuko Yoshiyuki.

Net nadat hij een dure cello heeft aangeschaft verliest muzikant Daigo Kobayashi (Motoki) zijn baan wanneer zijn orkest wordt opgeheven. Hij solliciteert naar ander werk, maar schrikt wel even als hem wordt verteld dat het een baan is bij een begrafenisondernemer. Zijn griezelige nieuwe functie heeft een lage status, hij houdt de aard van zijn werkzaamheden dus maar verborgen voor zijn echtgenote. Maar langzaam maar zeker realiseert hij zich dat het vak ook een mooie, troostvolle kant heeft. Soms een tikje slepend, niettemin in 2009 bekroond met de Oscar voor beste buitenlandse film.

Spy Sorge

2003 | Biografie, Thriller, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Duitsland​/​​Japan 2003. Biografie van Masahiro Shinoda. Met o.a. Iain Glen, Masahiro Motoki, Karen Friesicke, Kippei Shiina en Mia Yoo.

Net nadat hij een dure cello heeft aangeschaft verliest muzikant Daigo Kobayashi (Motoki) zijn baan wanneer zijn orkest wordt opgeheven. Hij solliciteert naar ander werk, maar schrikt wel even als hem wordt verteld dat het een baan is bij een begrafenisondernemer. Zijn griezelige nieuwe functie heeft een lage status, hij houdt de aard van zijn werkzaamheden dus maar verborgen voor zijn echtgenote. Maar langzaam maar zeker realiseert hij zich dat het vak ook een mooie, troostvolle kant heeft. Soms een tikje slepend, niettemin in 2009 bekroond met de Oscar voor beste buitenlandse film.

Sôseiji

1999 | Horror, Mysterie, Actiefilm

Japan 1999. Horror van Shinya Tsukamoto. Met o.a. Masahiro Motoki, Yasutaka Tsutsui, Akaji Maro, Renji Ishibashi en Shiho Fujimura.

Net nadat hij een dure cello heeft aangeschaft verliest muzikant Daigo Kobayashi (Motoki) zijn baan wanneer zijn orkest wordt opgeheven. Hij solliciteert naar ander werk, maar schrikt wel even als hem wordt verteld dat het een baan is bij een begrafenisondernemer. Zijn griezelige nieuwe functie heeft een lage status, hij houdt de aard van zijn werkzaamheden dus maar verborgen voor zijn echtgenote. Maar langzaam maar zeker realiseert hij zich dat het vak ook een mooie, troostvolle kant heeft. Soms een tikje slepend, niettemin in 2009 bekroond met de Oscar voor beste buitenlandse film.

Shall We Dansu?

1996 | Komedie

Japan 1996. Komedie van Masayuki Suo. Met o.a. Koji Yakusyo, Tamiyo Kusakari, Eriko Watanabe, Yu Tokui en Hiromasa Taguchi.

Shall We Dance?' is een bekend Broadway-liedje van de musical The King and I, waarin de botsende westerse en oosterse cultuur elkaar vinden in Dans. In Suo's film wordt de Japanner Shohei, een doorsnee loonslaaf, (Koji Yakusho) geprikkeld door de westerse dans. En door de statige lerares (Tamiyo Kusakari, een echte ballerina). Maar dansen wordt algemeen beschouwd als onfrisse frivoliteit, en wat zal Shohei's echtgenote denken? Shall We Dance? is een oproep aan Japanners en alle andere mensen, tot levensvreugde en warmte. De boodschap kwam flink aan: de film scoorde internationaal uitstekend en was in eigen land de succesvolste van het jaar.

Tokiwa-so no seishun Tokiwa

1995 |

Japan 1995. Jun Ichikawa. Met o.a. Oh Kaei, Sato Koji, Sadao Abe, Suzuki Takuji en Namase Katsuhisa.

Shall We Dance?' is een bekend Broadway-liedje van de musical The King and I, waarin de botsende westerse en oosterse cultuur elkaar vinden in Dans. In Suo's film wordt de Japanner Shohei, een doorsnee loonslaaf, (Koji Yakusho) geprikkeld door de westerse dans. En door de statige lerares (Tamiyo Kusakari, een echte ballerina). Maar dansen wordt algemeen beschouwd als onfrisse frivoliteit, en wat zal Shohei's echtgenote denken? Shall We Dance? is een oproep aan Japanners en alle andere mensen, tot levensvreugde en warmte. De boodschap kwam flink aan: de film scoorde internationaal uitstekend en was in eigen land de succesvolste van het jaar.

Gonin

1995 | Thriller

Japan 1995. Thriller van Ishii Takashi. Met o.a. Koichi Sato, Jinpachi Nezu, Megumi Yokoyama, Kazuya Kimura en Shingo Tsurumi.

Getekend door de recessie zit een jonge Japanse ex-zakenman diep in de schulden bij de Yakuza. Zijn leven wordt bedreigd. Daar hij toch niets meer te verliezen heeft besluit hij de brandkast van de gangsters te plunderen. Samen met vier andere marginalen, een travestiet, een geblonderde pooier, eex ex- politieman en een ontslagen saleryman, broedt hij een stoutmoedig plan uit. Vijf mensen worden meegesleurd in een spiraal van bloed en sadisme. Deze keiharde thriller wordt gekenmerkt door expliciet geweld en brutale actie, een soort Japanse Tarantino, maar dan zonder diens relativerende humor. De toeschouwer wordt geen ogenblik rust gegund in dit universum van huurmoordenaars en afpersers. Ishii zelf schreef het morbiede scenario dat door Yasushi Sasakibara niets verhullend in beeld gebracht werd.

Rampo

1994 | Fantasy, Thriller

Japan 1994. Fantasy van Kazuyoshi Okuyama en Kazuyshi Okuyama. Met o.a. Naoto Takenada, Michikio Hada, Masahiro Motoki, Teruyuki Kagawa en Mikijiro Hira.

Japan, einde jaren 1920-30. De melancholieke auteur Takenaka leest in een krantenbericht dat een huisvrouw haar man op langzame, pijnlijke manier vermoord heeft, volgens een recept uit één van zijn boeken. Geïntrigeerd gaat hij de vrouw opzoeken en ze blijkt helemaal te passen bij zijn persoonlijke schoonheidsideaal. Hij gaat over haar schrijven. Hij raakt in de ban van zijn literaire arbeid, waarbij hij fictie en werkelijkheid niet meer uit elkaar kan houden. Een soort THE DARK HALF, gebaseerd op een roman van Edogawa Rampo, de Japanse Stephen King. De stijl doet echter meer denken aan THE NAKED LUNCH wat het voor een westerling zeker niet eenvoudig maakt om erin door te dringen. Fascinerend maar bewust complex scenario van Okuyama en Yuhei Enoki. Gefotografeerd door Yasushi Sasakibara.